eitaa logo
پارتیزان نیوز
3.3هزار دنبال‌کننده
23.8هزار عکس
17.7هزار ویدیو
373 فایل
در جنگ روایت ها و نبرد با رسانه استکبار به عنوان عضو کوچکی از مقاومت ، پارتیزانی نقش ایفا می‌کنیم . انتقال پیام https://eitaa.com/Mamadsani
مشاهده در ایتا
دانلود
شیعیان کشمیر
پارتیزان نیوز
شیعیان کشمیر #مکتب_اهلبیت
کشمیر در شمال شبه‌قاره هند و در دامنه کوه‌های هیمالیا است و تا پیش از استقلال پاکستان، امیرنشینی تحت‌ حمایت بریتانیا بود. در ۱۹۴۷ بعد از اینکه مهاراجه کشمیر از پیوستن به پاکستان خودداری کرد، اختلاف بر سر مالکیت کشمیر به درگیری‌های دامنه‌داری بین دولت هند و پاکستان انجامید. در حال حاضر کشمیر از سه منطقه تشکیل شده است که منطقه شمال‌شرقی در اختیار چین، شمال غربی در اختیار پاکستان و مناطق دیگر نیز در اختیار هند قرار دارد. کشمیر سرچشمه بسیاری از مهمترین رودخانه های شبه قاره هند است. کشمیر به دلیل زیبایی خداداد بسیار به بهشت گمشده شهرت دارد، بهشتی که بر اثر جنایات و کشتار دولت هند به بهشت زخم خورده معروف شده است امار دقیقی از جمعیت کشمیر وجود ندارد اما حدودا بین ۱۵ تا ۲۰ میلیون نفر تخمین زده میشود مردم کشمیر فرهنگ بسیار جداگانه دارند و از لحاظ فرهنگی کاملا با هندو های هند و پنجابی ها پاکستان متفاوت هستند و از لحاظ نژاد هستند و تبار آریایی دارند و از لحاظ پوشش و فرهنگ و زبان نیز ریشه آریایی دارند. ساختارار اجتماعی بر پایه خانواده است و شبکه خویشاوندی گسترده تری دارند در اوایل قرن هشتم هجری کاروان یکی از عرفا به نام میرسید‌علی همدانی با جمعی از سادات و عرفا راهی کشمیر شد و سادات و علمای شیعه به ترویج دین اسلام در آن سرزمین پرداختند. ازجمله این علما و سادات، دینعلیشاه و میرسیدحامد حسین موسوی جد چهارم و پنجم امام خمینی‌اند که مزارشان زیارتگاه مردم مسلمان کشمیر است. در واقع حضور شیعیان در این منطقه عامل اسلام آوردن و به تبع آن تشیع مردم کشمیر است. گسترش تشیع با تأسیس سلسله چک‌ها در کشمیر به اوج خود رسید. بعد از چک‌ها با اینکه شیعیان تا امروز از قدرت سیاسی به دور بوده‌اند، همچنان به حیات اجتماعی خود در کشمیر ادامه داده‌اند. امروزه شهرهای کارگیل، سرینگر، بدگام و دره کشمیر در بخش کشمیر تحت نظارت هند و مناطق بلتستان و گلگت در کشمیر تحت نظارت پاکستان، ازجمله مراکز مهم تشیع در کشمیر به شمار می‌آیند. اغلب جمعیت این منطقه مسلمان هستند. و از بین مسلمانان تقریبا ۲ میلیون نفر از آنان شیعه‌اند و از بین شیعیان، شیعیان وادی کشمیر (دره کشمیر) دوازده امامی‌اند. در منطقه کارگل هم شیعیان دوازده امامی زندگی می‌کنند. در منطقه‌ای به نام نوبرا جمعیتی از نوربخشی‌ها زندگی می‌کنند و شماری از شیعیان اسماعیلی نیز در منطقه گلگت حضور دارند. در کشمیر عزاداری امام حسین(ع) را به نحو احسن احیا می‌کنند. از اول محرم تا اربعین، بلکه تا اواخر ماه صفر این مجالس عزاداری با شکوه برگزار می‌شود. در این کشور، شیعیان و اهل سنت به راحتی در اجتماعات یکدیگر شرکت می‌کنند و حتی پشت سر یکدیگر نماز می‌گذارند. به ویژه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی فضا به طور کلی در کشمیر (هند) متحول شده و در نتیجه آن شیعیان و اهل سنت بیش از پیش به یکدیگر نزدیک شدند. زمانی که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی مسئولان جمهوری اسلامی ایران به کشمیر سفر کردند بیشتر برنامه ها در مراکز اهل سنت برگزار شد و در اجتماعات و در برنامه‌ها اهل سنت بیش از شیعیان شرکت می‌کردند. مهم ترین پتانسیل کشمیر که سبب اهمیت این منطقه از نگاه ما و دشمنان است؛ نفوذ انقلاب اسلامی و محبوبیت امام خمینی (ره) در این منطقه است. نفوذ انقلاب به ویژه در منطقه کارگیل بیشتر از سایر مناطق به چشم می‌خورد. در تمام ورودی‌های محله‌های شیعی، عکس امام خمینی(ره) و آیت‌الله خامنه‌ای و آرم جمهوری اسلامی قرار دارد. مردم این شهر هر ساله پیروزی انقلاب اسلامی ایران را جشن می‌گیرند و همچنین در برگزاری مراسم رحلت امام خمینی (ره) و برگزاری راهپیمایی روز قدس و ۲۲ بهمن مشارکت دارند. کشمیریان در بسیاری از امور تلاش کرده‌اند از امام خمینی(ره) متابعت نمایند؛ برای مثال زمانی که امام خمینی(ره) به دلیل اوضاع نامساعد و رفتار غیرانسانی عربستان، از رفتن حجاج ایرانی به حج ممانعت نمودند، مردم کشمیر هم از ایشان متابعت کرده و به حج پرهیز نرفتند. همچنین در کشمیر برای اولین بار با حکم امام خمینی نماز جمعه برگزار شد. @partisanplus
پارتیزان نیوز
کشمیر در شمال شبه‌قاره هند و در دامنه کوه‌های هیمالیا است و تا پیش از استقلال پاکستان، امیرنشینی تحت
شیعیان در کشمیر تحت نظارت هندوستان، با بی‌توجهی دولت روبرویند. برخی نیز هندوها را به تفرقه افکنی بین شیعیان و سنی‌های هندوستان متهم می‌کنند. مجموع این عوامل باعث انزوای شیعیان کشمیر شده است؛ به شکلی که مشارکت شیعیان در امور سیاسی اندک است و وضع مطلوبی به لحاظ اقتصادی ندارند. شیعیان کشمیر کانال تلویزیونی خصوصی و حتی یک سایت اینترنتی فعال ندارند تا بتوانند مستقلاً به فعالیت فرهنگی بپردازند حسینیه‌ها، مساجد و مقابر علما از مراکز فرهنگی شیعیان است که آیین‌های شیعی در آن برگزار می‌شود. از جمله حسینیه‌های تاریخی کشمیر می‌توان به حسینیه زدی بل، حسینیه حسن آباد، حسینیه بدگام و حسینیه احمد پوره اشاره کرد. برخی از خانقاه‌ها نیز در کشمیر مورد توجه شیعیان است که از آن میان می‌توان به خانقاه سید محمد مدنی، خانقاه میر شمس الدین عراقی، خانقاه حسن آباد و خانقاه بابا خلیل الله اشاره کرد. بسیاری از این بناها در زمان سلسله چک ساخته شده است. در کشمیر همچنین برخی موسسات فرهنگی شیعی فعالیت دارند که از میان آنان می‌توان به تنظیم المکاتب اشاره کرد که ساماندهی مدارس شیعی را بر عهده دارد. اداره ابوالفضل عباس و اداره نشر علوم اهل بیت نیز از دیگر موسسات فرهنگی شیعی در کشمیر است. رابطه بین ایران و کشمیر به دوره قبل از اسلام باز می‌گردد؛ اما ورود میر سید علی همدانی روحانی بزرگ ایرانی و مبلغ اسلام در این منطقه، تأثیر عمیقی را بر همه ابعاد زندگی در کشمیر بر جای گذاشت. پیش و پس از ورود اسلام به این منطقه، کشمیر روابط فرهنگی و تاریخی بسیار نزدیکی با ایرانیان داشته است. نفوذ فرهنگ و تمدن فارسی در کشمیر به‌گونه است که کشمیر را ایران صغیر می‌خوانند. نفوذ زبان و ادبیات فارسی به دره پهناور جامو و کشمیر هم‌زمان با گسترش دین اسلام در آن نواحی به طور خاص آغاز شده است. نه تنها زبان و مذهب بلکه انواع هنر، صنعت، آشپزی ، ادبیات و جشن نیز از ایران به کشمیر انتقال یافته است. در اواخر قرن نوزدهم و به ویژه با آغاز قرن بیستم میلادی، شیعیان کشمیر در اثر اختلافی از درون به دو گروه قدیم و جدید تقسیم گردیدند. در نتیجه، تمام موقوفات مانند اماکن مذهبی و حسینیه ها بین خودشان تقسیم کردند. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، نماینده ویژه ای از طرف امام خمینی به کشمیر اعزام شد. وی تمام علما را در مسجد حاجی عید شهر علمگری جمع و پیام ویژه امام خمینی(ره) را مبنی بر اتحاد و کنار گذاشتن گروه گرایی ابلاغ کرد. وی گفت: «امام خمینی(ره) محبت خاصی نسبت به کشمیر دارند.» در سال ۱۹۹۱ روحانیان حامی جنبش آزادی بخش کشمیر، «نهضت اسلامی‌کشمیر» را تشکیل دادند. این نهضت مورد حمایت معنوی جمهوری اسلامی ایران بود. نهضت پس از مدتی مجلس علمای کشمیر را بنیانگذاری کرد. البته با گذشت زمان، معضل یاد شده به رغم اظهار تأسف جمله شیعیان و رهبران مذهبی همچنان پابرجاست. تا به‌ حال تلاش‌های بسیاری برای رفع آن صورت گرفته است. اغلب سران گروه ها به ایران دعوت شده‌اند و گفتگو‌هایی بین آنها انجام شده است. اقتصاد شیعیان کشمیر از طریق کشاورزی، باغدادی، دامداری، کار در خارج از کشور، کار در اداره‌های دولتی، تجارت و قالیبافی تأمین می‌شود. معیشت عموم شیعیان در حدّ متوسط است اما در مجموع در تنگی معیشت دست به گریبان اند. البته با تلاش نسل جدید مبلّغان کارهای آغازین برای چاره‌اندیشی برای حل مسائل شان آغاز شده است. وضعیت اقتصادی کشمیر بعد از اشغال هند در سال ۱۹۴۷ رو به زوال رفته است؛ در حالی که منطقه کشمیر از نظر آبی سرشار است و این منطقه را با وسایل مدرن و پیش رفته ای که در زمینه دام داری و کشاورزی به وجود آمده، می توان به حد خودکفایی رساند. اما دولت هند در این زمینه اقدامی انجام نداده است. @partisanplus
پارتیزان نیوز
شیعیان در کشمیر تحت نظارت هندوستان، با بی‌توجهی دولت روبرویند. برخی نیز هندوها را به تفرقه افکنی بین
شیعیان در بخش های سه گانه بخش هندی الف- شیعیان لداخ: مساحت این منطقه ۵۹۱۴۶ کیلومتر مربع و جمعیت آن حدوداً ۳۰۰ هزار نفر می‌باشد. ۵۲ درصد جمعیت این منطقه را مسلمانان تشکیل می‌دهند و حدود ۴۸ درصد مردم، پیرو آیین بودایی می‌باشند. در جمعیت ۵۲ درصدی مسلمانان اکثریت با شیعه امامیه هست و اهل سنت تعداد کمی دارند. این منطقه مشتمل بر دو شهرستان به نام «لیه» و «کرگیل» است و شیعیان عمدتاً در کرگیل سکونت دارند. آنان حدود ۸۵ درصد جمعیت این شهرستان را تشکیل می‌دهند. در شهرستان لیه حدود پانزده درصد مردم مسلمان‌اند و اکثریت آنها با شیعه است. شیعیان این منطقه بسیار مذهبی و انقلابی هستند. از گذشته تعامل خوبی بین آنان و پیروان سایر ادیان برقرار بوده، اما درگیری ای که در سال ۲۰۰۶م. بین مسلمانان و بودایی‌ها انجام گرفت، اثرات سوئی بر‌جای گذاشت که تبعات آن هنوز هم وجود دارد.در مجلس کشمیر حداقل دو نماینده شیعه می‌فرستند که یکی از آنها عمدتاً پست وزارت دارد. شیعیان اینجا حامی هند هستند و نهضت مسلحانه را حمایت نمی‌کنند. اقتصاد آنها عمدتاً بر پایه تجارت در سطح محدود و کار در اداره‌های دولتی استوار است. این منطقه کلاًّ دور افتاده، سرد و کوهستانی است. بدین جهت شرکت‌های بزرگ در آن سرمایه گذاری نمی‌کنند. ب- شیعیان دره کشمیر: مهم ترین منطقه کشمیر درّه‌ آن به مساحت ۱۵۹۴۸ کیلومتر مربع و جمعیت ۶ میلیون نفر نفر است. ۹۵درصد جمعیت این دره را مسلمانان تشکیل می‌دهند و حدوداً یک و نیم میلیون نفر از آنها شیعه امامیه‌اند. این منطقه مشتمل بر شش شهرستان به نام‌های سرینگر، باره مولا، بدگام، اننت‌ناگ، پلوامسه و کپواره، می‌باشد که جمعیت شیعیان در سرینگر ۲۶درصد، باره مولا ۳۳درصد، بدگام ۳۶درصد، اننت ناگ ۴/۱درصد، پلوامه ۶/۱درصد و کپواره ۱۶/۵ درصد می‌باشد پ- شیعیان جامو: مساحت این منطقه ۲۶۲۹۳ کیلومتر مربع و جمعیت آن ۵ میلیون نفر می‌باشد اکثرت این منطقه را هندوان تشکیل می‌دهند و حدود ۳۰درصد مردم مسلمان‌اند.منطقه جامو مشتمل بر شش شهرستان به نام کتوعه، جامو، ادهم پود، راجوری پونچ، و دوده می‌باشد. شیعیان عمدتاً ساکن شهرستان پونچ‌اند. تعدادی در شهرستان جامو، دوده و راجودی هم سکونت دارند. اطلاع و آمار دقیق شیعیان این منطقه هنوز در دست نیست @partisanplus
پارتیزان نیوز
شیعیان در بخش های سه گانه بخش هندی الف- شیعیان لداخ: مساحت این منطقه ۵۹۱۴۶ کیلومتر مربع و جمعیت آن
بخش پاکستانی الف- شیعیان مناطق شمالی: مساحت این منطقه ۷۲۹۷۱ کیلومتر مربع و جمعیت آن بیش از یک میلیون نفر می‌باشد این قسمت از کشمیر مشتمل بر دو منطقه به نام‌های بلتستان (شامل دو شهرستان به نام غانچه و امیکردو) و گیلگیت (شامل پنج شهرستان به نام‌های استور، دیامبر، غیازر، گیلگیت و هونزا ناگر) می‌باشد که پاکستان آن را به طور مستقیم به عنوان «مناطق شمالی» اداره می‌کند. ۸۵ تا ۹۰ درصد مردم این مناطق شیعه امامیه هستند. شیعیان مناطق شمالی بسیار متدیّن و انقلابی هستند و مراسم دینی و انقلابی را با اهتمام و شکوه خاصّی برگزار می‌نمایند. تعداد قابل توجّهی از طلاب این منطقه به تحصیل در حوزه علمیه قم اشتغال دارند. مراکز فرهنگی و مدارس علمیه شیعیان فعّال اند اما فعالیت وهابیان نیز در این منطقه بسیار گسترده است. آن‌ها در جای جای مناطق شمالی مدارس و دانشگاه‌هایی تأسیس کرده‌اند و به صورت رایگان خدمات ارائه می‌کنند. در نتیجه در بسیاری از مناطق، فرزندان شیعیان نزد وهابیان درس می‌خوانند و باورهای مذهبی‌شان را از دست می‌دهند. از لحاظ سیاسی این منطقه از حقوق شهروندی شان بسیار محروم نگه داشته شده و از طرف پاکستان، نه ایالتی مستقل محسوب می‌شود و نه رسماً داخل قلمروی کشمیر آزاد به شمار می آید. بسیاری از مشکلات شیعیان اینجا ناشی از همین محرومیت حقوق سیاسی است. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، شیعیان برای تشکیل یک ایالت شیعه نشین نهضتی را راه‌انداختند که به شدت سرکوب شد و بعد از آن وهابیان غیر بومی و تعداد زیادی در آن‌جا اسکان داده شدند. در نتیجه این اقدام هر از چندی بین وهابیان و شیعیان درگیری ایجاد می‌شود. به لحاظ اقتصادی هم تجارت و بازرگانی مناطق شمالی عمدتاً در اختیار وهابیان است. در مجموع اوضاع شیعیان مناطق شمالی به ویژه از نظر تهدیدهای فرهنگی نامناسب می‌باشد. ب- شیعیان کشمیر آزاد: مساحت این قسمت از کشمیر ۷۸۹۳۲ کیلومتر مربع و جمعیت آن حدوداً ۵ میلیون نفر می‌باشد. کشمیر آزاد به طور غیر مستقیم توسط پاکستان اداره می‌شود و از استقلال داخلی برخوردار است. در این منطقه مسلمان نشین بیش از ۳۰ درصد جمعیت را شیعیان تشکیل می‌دهند. این منطقه مشتمل بر هشت شهرستان به نام‌های مظفر آباد، میرپور، پونچ، توتلی، باغ، بمبر و سدنتی می‌باشد که شیعیان بیشتر در شهرستان‌های نیلم و بمبر سکونت ندارند. شیعیان کشمیر آزاد به مذهب علاقه‌مند هستند و مراسم مذهبی را با اهتمام برگزار می‌کنند امّا از لحاظ اماکن مذهبی در مضیقه هستند. بسیاری از مناطق شیعه نشین مسجد ندارند و مساجد موجود عمدتاً ویران است. جمعیت شیعیان در کشمیر آزاد از ۳۰ الی ۴۰ درصد است. منطقه چینی: اکسای چن: اکسای چین منطقه‌ ای سرد سیر است که تحت کنترل کشور چین می‌باشد. به لحاظ مساحت یک پنجم کل کشمیر بوده، به لحاظ جمعیت بسیار کمی دارد و تقریباً تا کنون آماری صحیح از شیعیان در این منطقه وجود ندارد کشمیر کلمه ای فارسی است که از دو جزء بن مضارع فعل کشیدن« کش» و «میریا امیر» تشکیل شده است«یعنی زیبایی کشمیر و هوای مطبوعش،پادشاهان و بزرگان را به خود می کشد... پوست روشن،دماغ خوش ترکیب کشمیری ها، نژاد سامی را به ذهن می آورد. چنین فرض می شود که قبیله ی سامی»کوش» که نامش در کتاب مقدس تورات وجود دارد و به «نیمرود» مشهور بوده است، از ایران غربی به قسمت های شرقی تر مهاجرت کرده اند. در ادامه ی این نظر، فرض می شود که این قبیله علاوه بر پادشاهی کشمیر، شهرهای کاشان و کاشگر(کاشمر) را نیز بنیان گذاشته اند و بنابراین پیشوند «کش» زنجیره ای دقیق از منشأ نژادی و قومی آن ها را نشان می دهد.» زبان فارسی از گروه هندوایرانی زبان های هند و اروپایی است. بنابراین پیوند زبان فارسی و زبان هندی و کشمیری به زمان های دور باز می گردد.هر چند پیشرفت این زبان و نفوذ بیش از پیش آن در هند و به خصوص در کشمیر با ورود اسلام و مبلغان این دین، که اکثر آن ها فارسی زبان بودند، سرعت می گیرد. افرادی چون میر سید علی همدانی، یاران و همراهانش را به نقاط مختلف کشمیر می فرستد؛ چون زبان مادری آن ها فارسی است، برای ترویج احکام اسلام از این زبان استفاده می کنند؛ در نتیجه زبان فارسی در کنار توسعه ی فرهنگ و معارف اسلامی، رواج می یابد و البته شعر که صوفیان آن را وسیله ی ترویج این احکام و افکار قرار داده بودند، نیز عامل مهمی در رشد زبان فارسی این خطّه به شمار می رود. @partisanplus
⭕️سازمان فراملی بریکس در حال آماده شدن برای راه اندازی یک سیستم پرداختی مستقل مبتنی بر بلاکچین (Blockchain) به نام بریکس پرداختی (BRICS PAY) است. این اقدام با هدف پایان کامل استفاده از دلار در تجارت بین دولت ها انجام می شود. @partisanplus
55.2M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
بررسی مسائل ایران و منطقه - گفتگوی کلابهاوسی - ایران در منطقه و در مقابل هژمون محمد ندیمی عماد رایان پور- مجیدرضا سلطانی- محمد یارسبزی- مازیار خسروی- علی اکبر بهمنشجهت @Partisan_News
🇺🇸🇮🇷خاطره علی لاریجانی از دیدار با کیسینجر، وزیر اسبق خارجه آمریکا و مشاور امنیت ملی در نیویورک : 🔸زمانی آقای کیسینجر را در نیویورک دیدم. او به من گفت «اگر ما بخواهیم با شما رابطۀ استراتژیک برقرار کنیم، شما آماده‌اید؟» 🔸من گفتم «ما اینک رابطه‌ای نداریم؛ شما می‌گویید رابطۀ استراتژیک؟ چرا این سؤال را می‌پرسید؟» 🔸کیسینجر گفت «چون بعد از جنگ جهانی ما خودمان روی نقشه جای کشورها را مشخص کردیم، جز دو کشور: ایران و مصر. شما بودید و تمدن داشتید و ادامه دارید. بقیه را ما خودمان درست کردیم، لذا چاره‌ای نداریم با این دو کشور رابطه‌ای ایجاد کنیم»./پارتیزان پلاس @partisanplus