🔰احکـ🔎ـام سهام عدالت📈💰
ـ🍂 #خمس_سهام_عدالت
❓پرسش :
♻️ آیا اصل سهام عدالت و سود اون خمس داره؟ این خمس رو چه زمانی باید پرداخت؟
✍حضرت آیتاللهالعظمی خامنهای(مدظلهالعالی):
اصلش که هر وقت فروخته بشه، خمس داره؛ اما سودش، اگه تا سر سال خمسی استفاده نشه و باقی بمونه، خمس داره.
📚 حضرت آیتاللهالعظمی سیستانی(مدظلهالعالی):
✍️ هر وقت امکان فروش و دریافت اون فراهم بشه، باید فوراً خمسش رو بدید.
📚 حضرت آیتاللهالعظمی مکارم شیرازی(مدظلهالعالی):
✍️ اون مقدار از سهام عدالت که متعلق به خودتون هست، درصورتیکه قابل خریدوفروش باشه و سال خمسی هم بر اون بگذره، بنابر احتیاط واجب، خمس داره؛ اما سود اون، چنانچه سال خمسی بر اون بگذره، در هر حال، خمس داره.
⭕️ نکته:
احتیاط واجب، یعنی اینکه توی این مسئله میتونیم به نظر مرجع اعلم بعد از مرجع خودمون عمل کنیم که فتوای قطعی داره.
🔺استفتا از دفاتر آیات عظام:
خامنهای و سیستانی، توسط سایت اسلام کوئست و سایت آیتالله مکارم شیرازی.
•┈┈••✾❀✿🍁✿❀✾••┈┈•
حداقل به یکنفر بفرستین👇👇👇
@pasokh99
🚰 🙎🏻 ↔️ 🚰 🙎🏻♂
💧تفاوت وضوی #زن و #مرد 💧
🔻ســـوال:
آیا وضوی زن و مرد تفاوتی با هم دارند؟
✅ پاســــخ:
↙️ وضوی زن و مرد در کیفیت و مقدار واجب آن فرقی ندارند و تنها تفاوت وضوی زن و مرد در شستن دست هاست؛ به این صورت که برای مرد مستحب است در شستن اول، آب را به پشت آرنج بریزد؛ ولی برای زن مستحب است آب را به داخل آرنج بریزد.
#تفاوتوضویزنومرد
#احکام_وضو
➖➖➖➖➖➖➖
🖊 منبع: امام، سیستانی و مکارم، العروه الوثقی مع تعلیقات، ج1، بعض مستحبات الوضوء، (العاشر)؛ امام، استفتائات، ج1، س 54؛ بهجت، استفتائات، ج1، س 454 و 522 و جامع المسائل، ج1، ص 115؛ خامنه ای، سبحانی و صافی: استفتا.
>>> برگرفته از کتاب «رساله مصور»، ج1، ص 154.
حداقل به یکنفر بفرستین👇👇👇
@pasokh99
#بروز_حدث_در_اول_غسل
💬سوال:
اگر در اثناي غسل جنابت، حدث اصغر (بول، باد معده و... ) خارج شود، آيا غسل صحيح است⁉️⁉️⁉️
✅پاسخ:
📝آيات عظام امام، خامنه اى، صافى، فاضل و نورى:
غسل باطل نمى شود ؛ و آن را تمام كند ؛ ولى بهتر (احتياط مستحب ) است آن را به قصد آنچه بر ذمه او است (از اتمام يا اعاده ) از سر گيرد. در هر صورت بايد براى نماز و هر كارى كه در آن طهارت لازم است، وضو نيز بگيرد. امام، تحرير الوسيلة، ج 1، واجبات الغسل، م 19 ؛ توضيح المسائل مراجع، م 386 ؛ خامنه اى، اجوبة الاستفتاءات، س 185 و نورى، توضيح المسائل، م 387 و تعليقات على العروة، فصل فى مستحبات الغسل، م 8.
📝آيةاللَّه بهجت:
لازم نيست غسل را تمام كند و بنابر احتياط واجب بايد آن را به قصد آنچه بر ذمه او است (اتمام يا اعاده )، از سر گيرد و براى نماز و هر كارى كه در آن طهارت لازم است، وضو نيز بگيرد. بهجت، وسيلةالنجاة، ج 1، م 218.
📝آيةاللَّه تبريزى:
بايد غسل را از سر گيرد و بنابر احتياط واجب، بايد براى نماز و هر كارى كه در آن طهارت لازم است، وضو نيز بگيرد. تبريزى، منهاج الصالحين، ج 1، م 204.
📝آيةاللَّه سيستانى:
غسل باطل نمى شود ؛ ولى بنابر احتياط واجب، بايد براى نماز و هر كارى كه در آن طهارت لازم است، وضو بگيرد. توضيح المسائل مراجع، م 386.
📝آيةاللَّه مكارم:
بنابر احتياط واجب، بايد غسل را از سر گيرد و براى نماز و هر كارى كه در آن طهارت لازم است، وضو نيز بگيرد. همان، م 386.
📝آيةاللَّه وحيد:
بنابر احتياط واجب بايد غسل را تمام كند و دوباره از سر گيرد و براى نماز و هر كارى كه در آن طهارت لازم است، وضو نيز بگيرد. وحيد، توضيح المسائل، م 392
┏━💠💠🆔💠💠━┓
🌟 @pasokh99🌟
┗━💠💠🆔💠💠━
#تعداد_واجب_تسبیحات_اربعه_در_نماز
💬سوال:
آیا ذکر تسبیحات اربعه در رکعت سوم و چهارم نماز سه مرتبه واجب است یا یک مرتبه کفایت می کند⁉️⁉️
✅پاسخ:
📝امام خمینی(ره):
در رکعت سوم و چهارم می تواند سه مرتبه تسبیحات اربعه بخواند و اگر یک مرتبه هم تسبیحات اربعه بگوید، کافی است.
📝آیة الله اراکی(ره):
در رکعت سوم و چهارم می تواند سه مرتبه بگوید و اگر یک مرتبه بگوید کافی است.
📝آیة الله بهجت(ره):
اگر تسبیحات اربعه را یک مرتبه بگوید بنابر اقوی (احتیاط واجب) کافی است، ولی سه مرتبه گفتن آن فضیلت بیشتر دارد و موافق احتیاط است.
📝آیة الله تبریزی(ره):
در رکعت سوم و چهارم فقط می تواند یک مرتبه بگوید و بهتر آن است که سه مرتبه بگوید.
📝آیة الله خامنه ای(دام ظلّه):
یک مرتبه کافی است هر چند احتیاط این است که سه مرتبه گفته شود.
📝آیة الله خوئی(ره):
یک مرتبه کفایت می کند و احتیاط مستحب در سه مرتبه گفتن است.
📝آیة الله سیستانی(دام ظلّه):
یک مرتبه کفایت می کند و احتیاط مستحب در سه مرتبه گفتن است.
📝آیة الله شبیری زنجانی(دام ظلّه):
می تواند یک مرتبه بگوید و احتیاط مستحب آن است که سه مرتبه بگوید.
📝آیة الله صافی گلپایگانی(دام ظلّه):
در رکعت سوم و چهارم گفتن یک مرتبه تسبیحات کافی است و احتیاط مستحب آن است که سه مرتبه بگوید.
📝آیة الله فاضل لنکرانی(ره):
احتیاط واجب آن است که تسبیحات اربعه را سه مرتبه بگوید.
📝آیة الله گلپایگانی(ره):
یک مرتبه کفایت می کند اگر چه احتیاط مستحب است که سه مرتبه بگوید.
📝آیة الله مکارم شیرازی(دام ظلّه):
می تواند سه مرتبه تسبیحات اربعه بگوید اگر چه یک مرتبه هم کافی است.
📝آیة الله نوری همدانی(دام ظلّه):
یک مرتبه کفایت می کند، اگر چه احتیاط مستحب در سه مرتبه گفتن است.
📝آیة الله وحید خراسانی(دام ظلّه):
تسبیحات اربعه را می توان یک بار گفت احتیاط مستحب آن است که سه مرتبه بگوید.
👇 منتظرتون هستیم
👉@pasokh99 👈ایتا👈
👉@pasokhshara 👈تلگرام👈
•┈┈••✾•🍃🌸🕊•✾••┈┈•
واتساپ👇👇
حداقل به یکنفر بفرستین👇👇👇
خمس واحکام آن(رضایی)
👇👇👇👇👇
https://chat.whatsapp.com/C1atDqE2uZF3fLK8mYH5XZ
پاسخ به مسایل شرعی ۲(رضایی)
https://chat.whatsapp.com/LiiUnPrZLzb1tgidXZlCYk
لینک گروه دلدادگان وطن یاران رهبر
https://chat.whatsapp.com/KZL3gUxfRk7L1skzlkMmED
احادیث کوتاه وناب۳
https://chat.whatsapp.com/IVw0gGJQHan1KvPivmluED
•┈┈••✾•🍃🌸🕊•✾••┈┈•
‼️ارتباط با مسلمان اسمی
🔷س ۵۷۹۵: حکم ارتباط با کسانی که به صورت اسمی مسلمان هستند، اما گاهی منکر دین اسلام و خدا میشوند چیست؟
✅ج: اگر در ظاهر، اظهار اسلام میکنند، یعنی شهادتین را گفتهاند و ما خبر نداریم که قلباً مسلمان هستند یا نه و گاهی وقتها ممکن است اعمالی انجام دهند که خلاف دستورات اسلام باشد، حکم مسلمان را دارند. اما اگر ما میدانیم که آنها معتقد به اسلام نیستند و فقط به صورت زبانی یک چیزی میگویند و فقط اظهار اسلام میکنند، خیر، در اینجا حکم مسلمان را ندارند و ارتباط با آنها اجمالاً با ارتباط با مسلمانان فرق میکند. اگرچه نمیگوییم بهطورکلی ارتباط با آنها جایز نیست. ارتباط با آنها اشکالی ندارد، اما نباید مفسدهای داشته باشد و موجب تأیید عقاید باطل آنها بشود. همچنین خود کسی که با آنها ارتباط دارد، نباید متهم شود که با افراد لاابالی سروسرّی دارد.
📕منبع: khamenei.ir
حداقل به یکنفر بفرستین👇👇👇
@pasokh99
🌺 سن یائسگی بانوان🌺
پرسش کاربر در گروه:
باسلام. خانمی 52 ساله هست. هرماه خون می بیند و خونش کاملا علائم حیض را دارد، آیا #استحاضه هست یا #حیض ؟ مرجع تقلیدشونم اقای خامنه ای است . باتشکر
پاسخ:
سلام علیکم
آقای خامنه ای در این که سن یائسگی چقدر است، احتیاط کرده اند و اجازه داده اند که مقلدینشان به مجتهد جامع الشرایط دیگری که در این مساله فتوا داده اند رجوع کند و آقای سیستانی که مجتهد جامع الشرایطی است فتوا داده اند که تا شصت سال خون حکم حیض را دارد.
بنابراین این خانم می تواند به آیت الله سیستانی در این مساله رجوع کند و این خون را حیض قرار دهد .
پاسخ مراجع عظام تقلید در مورد سن یائسگی:👇
آیات عظام: امام خمینی،گلپایگانی، بهجت، فاضل لنکرانی، صافی گلپایگانی، شبیری زنجانی: زنهای سیّده، بعد از تمام شدن شصت سال قمری یائسه می شوند و زنهای غیر سیده، بعد از تمام شدن پنجاه سال قمری یائسه می شوند.
آیةالله نوری همدانی: زن های غیر سیده بعد از تمام شدن پنجاه سال یائسه می شوند، ولی زن های سیده احتیاط واجب آن است که اگر بعد از تمام شدن پنجاه سال تا شصت سال خونی در ایّام عادت خود، یا با نشانه های حیض دیدند، میان اعمالی که زن مستحاضه انجام میدهد( مانند خواندن نماز )، و چیزهایی که حائض باید ترک کند( مانند داخل شدن در مسجد الحرام و مسجد مدینه و مکث در مساجد دیگر،جماع) را جمع کند.
آیة الله وحید خراسانی: زن های سیده و غیرسیده هر دو بعد از تمام شدن شصت سال #يائسه مى شود ، و بنابر احتياط واجب بعد از تمام شدن پنجاه سال تا تمام شدن شصت سال اگر خونی با نشانه هاى حيض ببینند يا در روزهاى عادت خون ببيند، بين تروك حائض و افعال مستحاضه جمع کنند.
آیةالله مکارم شیرازی: زنان سیّده و غیر سیّده هر دو بعد از تمام شدن پنجاه سال قمرى یائسه مى شوند، ولی اگر بعد از این سن خونی به تمام صفات حیض ببینند، حیض است.
آیةالله سیستانی: زن های سیده و غیرسیده هر دو بعد از تمام شدن شصت سال يائسه مى شود ، و لی احتیاط مستحب است که زنهای غیرسید بعد از تمام شدن پنجاه سال تا تمام شدن شصت سال اگر خونی با نشانه ها و شرایط حيض ببینند، بين تروك حائض و افعال مستحاضه جمع کنند.۱
آیه الله خامنه ای: در مورد سن یائسگی زنان احتیاط دارند، بنابراین زنان می توانند در این مسأله به مجتهد جامع الشرایطی که فتوای مشخصی دارد، رجوع کنند.۲
تبصره👌
۵۰ سال قمرى، ۴۸ سال و ۶ ماه شمسی می باشد.
📚منبع
۱.توضیح المسائل مراجع، م ۴۳۵.
۲. رساله آموزشی آیةالله العظمی امام خامنه ای، درس ۲۱، پاورقی ص ۸۲.
حداقل به یکنفر بفرستین👇👇👇
@pasokh99
💠 به زبان آوردن نیت، در #چهار مورد #حرام است 💠
🔹🔹🔹🔹
◀ الف) وقتیکه نماز احتیاط بر انسان واجب شده، مثلاً کسیکه در نماز چهاررکعتی شک میکند سهرکعت خوانده یا چهاررکعت، بنا را بر چهار میگذارد و پس از سلام نماز یکرکعت نماز احتیاط میخواند، بین نماز اصلی و نماز احتیاط نباید حرف بزند یا نیت را بر زبان جاری کند.
◀ ب) در صورتیکه سجده سهو بر او واجب شده.
◀ ج) در صورتیکه قضای تشهد فراموششده بر انسان واجب شده.
◀ د) در صورتیکه قضای سجده فراموششده بر انسان واجب شده است.
✅ پس در تمام موارد چهارگانه فوق نباید بین نماز و آنچه بر انسان واجب شده، فاصلهای بیفتد و نباید نیت را بر زبان جاری کند، بلکه بلافاصله پس از نماز، وظیفه خود را انجام میدهد.
#نیت #بهزبانآوردننیت
------------
📚 توضیح المسائل مراجع تقلید
------------------------------
┏━💠💠🆔💠💠━┓
🌟 @pasokh99🌟
┗━💠💠🆔💠💠━
🔥 چهارشنبه سوری حرام شرعی است
نظر فقها و مراجع معظم:
حضرت آیت الله العظمی خامنهای؛
🔶🔸 نظر جنابعالى درباره چهارشنبه سورى چیست؟
جواب: علاوه بر آنکه هیچ مبناى شرعى ندارد، مستلزم ضرر و فساد زیادى است که مناسب است از آنها اجتناب شود.
🔷🔹 آیت الله العظمی مکارم شیرازی: منفعت حاصل از خرید و فروش مواد محترقه حرام است.
🔶🔸آیت الله العظمی مکارم شیرازی با تأکید بر اینکه چهارشنبه سوری یک مراسم خرافی برگرفته از آیین غلط گذشتگان است و در فرهنگ اسلامی هیچ جایگاهی ندارد، یادآور شد: باید سنت هایی چون دید و بازدید، صله رحم، کمک به دیگران ترویج شود و نباید تسلیم سنت های خرافی گذشتگان شویم. خرید و فروش، حمل و نقل مواد محترقه که به منجر به ایجاد حادثه و مصدوم شدن دیگران میشود جایز نبوده و منفعت حاصل از آن نیز حرام است
🔷🔹آیتالله العظمی بهجت (ره) : این کارها مشروعیت ندارد.
🔶🔸آیتالله العظمی سیستانی: اموری که به جامعه ضرر میزند و موجب ایذاء مردم است مانند استعمال ترقه و خرید و فروش آن جایز نیست.
🔷🔹آیتالله العظمی فاضل لنکرانی (ره) : در فرض مزبور که دارای خطرات جانی و مالی است و موجب اذیت و آزار دیگران است و مخالف مقررات و قانون و نظم جامعه است جایز نیست.
🔶🔸آیتالله العظمی میرزا جواد تبریزی(ره): هیچ یک از این امور، رجحان شرعی ندارد و تشویق مردم به این مورد تشویق به دنیا و غافل کردن از آخرت است و این که تصور میکنند این امور مردم را به حفظ وطن و عزت وا میدارد، تصوری باطل است. آنچه مردم را به عزت میرساند و به حفظ وطن وا میدارد ایمان است و بس.
🔷🔹آیتالله علوی گرگانی: چهارشنبه سوری یكی از سنتهای غلط است كه از لحاظ عقلی و شرعی هیچگونه جایگاهی ندارد و از رسوم جاهلیت است و لذا لازم است كه مؤمنین از برپایی اینگونه برنامهها اجتناب كنند. مخصوصاً اگر مشتمل بر محرمات باشد و در صورتی كه موجب وحشت مردم و زیان و ضرر شود، ضمانت هم دارد.
🔶🔸حضرت آیتالله صافی گلپایگانی(ره): استفتاء جمعی از مردم در خصوص استفاده از مواد محترقه در ایام نوروز: چنانچه این مواد موجب آزار مردم باشد، حرمت آن شدیدتر است و مراسم چهارشنبه سوری از این قبیل است و چون استفاده از این مواد،از مصادیق لهو و اسراف است ،جایز نمی باشد.
حداقل به یکنفر بفرستین👇👇👇
@pasokh99