eitaa logo
پاسخ های ناب | مرتضی احمدی | آرامش و لذت
15.8هزار دنبال‌کننده
223 عکس
620 ویدیو
11 فایل
مرتضی احمدی|سطح ۴ حوزه علمیه تخصصی ارشد تفسیرقرآن سابقه‌ی پاسخگویی درمرکز شبهات حوزه علمیه قم انتخاب همین کانال به عنوان برترین کانال حوزه قم😍 اینجا دین را شیرین یاد میگیریم واز آن لذت میبریم.❤ ارتباط بامدیر @mortaza31314 دوره‌های تخصصی ما @doorehhhh
مشاهده در ایتا
دانلود
بخش دوم 2⃣نظریه انتخاب ائمه اطهار(علیه‏السلام) فقهاى جامع شرایط را براى منصب ولایت معرفى نموده، ولى نصب نکرده‏ اند. در این صورت اگر مردم آنان را براى رهبرى انتخاب کنند، ولایت‏شان فعلیت یافته و مشروع می شود و بر این اساس ولی فقیه، «مشروعیت مردمى» پیدا می کند. طبق این دیدگاه، نمایندگان مجلس خبرگان رهبرى با «وکالت» از طرف مردم دو کارکرد عمده دارند : 👈1. مجتهد واجد شرایط یا فرد اصلح را از بین مجتهدان، انتخاب می کنند. 👈2. واسطه‏ اى هستند که در یک انتخاب عمومى، حق حاکمیت را از مردم گرفته و به رهبرى منتقل می سازند. (ولی طبق نظریه انتصاب حق حاکمیت فقط از آن خداست نه مردم) در این شکلِ کار، نقش خبرگان، نقش وساطت و رساندن مشروعیتى است که از سوى مردم به ولی فقیه داده می شود و او را منصوب می نمایند. نکته مهم👇👇 ممکن است کسی بپرسد پس در این فرایند، نقش مردم چیست❓🤔 ✅👈مردم، انتخاب کننده ی ولیِ فقیه نیستند👌👈 بلکه عینیت بخشنده ی حاکمیتِ ولی فقیه هستند. 👌💯بعبارتِ ساده تر فقهای جامع الشرایط در زمانِ غیبت توسط امام، بعنوانِ ولی و سرپستِ جامعه منصوب شده اند. اما فقیهِ منصوب از جانب امام وقتی مبسوط الید و صاحبِ حکومت میشود که توسط مردم انتخاب شود و إلا خانه نشین خواهد شد. @pasokh999
پاسخ های ناب | مرتضی احمدی | آرامش و لذت
بخش دوم 2⃣نظریه انتخاب ائمه اطهار(علیه‏السلام) فقهاى جامع شرایط را براى منصب ولایت معرفى نموده، و
نکته خیلی مهم 👇👇 برای اینکه بدانیم خداوند از طریق امام زمان علیه السلام در انتخاب ولی فقیه حتما عنایت میکند یک دلیل کوچه و بازاری می آورم (که برای خودم از همه دلیلها بالاتر است چون خیلی ملموس است). ✅👌از اقوامتون یا دوستانتان زیااااد شنیدین من که زیاد شنیدم که میگویند این کشور با این همه دشمن تا دندان مسلح و مسئول ناکارآمد و بعضا خائن اگر این سید (حضرت امام خامنه ای روحی له فداء) نبود این کشور نابود میشد به نظرم باید برای جواب این سوال برگردیم به ۳۰سال خورده پیش که چه کسی میخواست رهبر بشود که از طرف امام خمینی رحمه الله علیه عزل شد (چون متاسفانه بیت ایشان که عزل شده بود لانه دشمنان نظام واسلام بود هرچند شاید شاید خودش نمی دونست یا نمیخاست)💯👏👈 ولی کسی رهبر شد که کسی هم فکرش را هم نمی کرد چون آنقدر بزرگ بود که نوبت به رهبر عزیزتر از جانمان نمی رسید ولی امام زمان علیه السلام قلب ها را به سمت ایشان سوق داد (حتما تاریخ معاصر مخصوصا قسمت نحوی انتخاب رهبری را مطالعه بفرمایید). @pasokh999
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
6.82M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
بخش اول ♨️شبهه منظور از ولایت فقیه مطلقه چیست🤔 آیا این اختیارات موجب دیکتاتوری نمیشود❓ ✅پاسخ استاد 👌کسی نباشه که این کلیپ را دانلود نکند. @pasokh999
♨️شبهه فرض که مطلقه بودن ولایت ثابت شود، آیا دایره آن تا ولایت تکوینی و تشریعی نیز گسترش می یابد یا خیر❓مقدمه لازم👇👇 ولایت نبی مکرم اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) در سه مرتبه، قابل تعریف است:👇👇 1⃣ولایت تکوینی: بدین معنا که صاحب چنین ولایتی، به اراده خود قادر به ایجاد تغییرات در عالم مخلوقات و کائنات است و بدین وسیله می تواند کارهای خارق العاده ای را که در روال طبیعی قوانین عالم طبیعت قابل انجام نیست، انجام دهد. مثلا درخت میوه ای را زودتر از موعد مورد نظر به بار بنشاند یا شخص مبتذلی را به فردی سالم و سرزنده تبدیل کند و یا عکس حیوان مرده ای را به حیوان زنده تبدیل نماید و کارهایی از این قبیل. 2⃣ ولایت تشریعی: این ولایت مبنای ولایت بر قانونگذاری است. صاحب چنین ولایتی حق دارد باید و نبایدهای شرعی و الهی را بیان کند، یعنی قوانینی که تبعیت از آنها مبدا نجات و سعادت، تمرد از آنها مبدا گمراهی و عقاب اخروی است. 3⃣ ولایت اجتماعی: این ولایت به معنای ولایت بر جامعه و سرپرستی و هدایت تغییرات آن از طریق تصمیم گیریهای به موقع در حوادث مختلف اجتماعی است. نتیجه👇👇 👌✅تجمع سه مرتبه ولایت فوق، در نبی مکرم اسلام و اهل بیت (علیهم السلام) مورد اتفاق جمیع علمای شیعه است.البته در ولایت تشریعی ائمه (علیهم السلام) فی الجمله اختلافاتی وجود دارد، مبنی بر اینکه آیا ائمه(علهیم السلام) صرفا به تبیین معصومانه تشریع انجام گرفته توسط خدای متعال و تکمیل شده توسط نبی مکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) می پردازند و یا همچون نبی مکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) خود نیز اجازه تشریع دارند که این اختلاف به بحث فعلی ما مربوط نشده و در اینجا تاثیری ندارد. @pasokh999
پاسخ های ناب | مرتضی احمدی | آرامش و لذت
♨️شبهه فرض که مطلقه بودن ولایت ثابت شود، آیا دایره آن تا ولایت تکوینی و تشریعی نیز گسترش می یابد یا
جواب معنای مورد نظر از ولایت مطلقه فقیه👇👇 معنای اطلاق در ولایت مطلقه فقیه را از چهار جنبه می توان بررسی کرد که جمع این چهار جهت، روی هم، تصویر جامع و روشنی از معنای این واژه تحویل می دهد.👇👇 1⃣اطلاق مکانی: اطلاق مکانی بدین معناست که محدوده ولایت ولی فقیه به هیچ مرز جغرافیایی مقید نمی گردد و هر جا که بشریت زیست می کند دایره ولایت ولی فقیه گسترده است. 👈دلیل این امر این است که هیچ مکتب مدعی تکامل نمی تواند خود را در محدوده جغرافیایی خاص محدود کند و اسلام نیز به عنوان کاملترین و مترقی ترین دین، مدعی تکامل پیام هدایت برای تمامی بشریت بوده و همه را به هدایت دعوت می کند. مرزهای سیاسی و جغرافیایی نمی توانند حد عقلی حقانیت یک مکتب باشند. 2⃣اطلاق زمانی: اطلاق زمانی ولایت مطلقه، بدین معناست که در هیچ مقطع زمانی نخواهد بود که احتیاج چنین ولایتی موضوعا از بین برود و بشریت بی نیاز از ولایت ولی فقیه گردد؛ بخاطر همان ادله اثبات ولایت فقیه که گفته شد. 3⃣اطلاق موضوعی: اطلاق موضوعی بدین معناست که موضوعات مورد ولایت ولی فقیه تا آنجا گسترده است که ولایت دین بر جامعه سایه افکند. ولایت او بر کلیه روابط و ساختارهای «سیاسی، فرهنگی و اقتصادی » جامعه جاری است و هیچ شانی از شؤون اجتماعی جامعه نمی باشد که ولایت او در آن محدوده جاری نگردد. 4⃣اطلاق حکمی (اطلاق در نفوذ): از اطلاق حکمی ممکن است، این تلقی به ذهن متبادر گردد که اختیار ولی فقیه در اینکه در اعمال ولایت خود چه حکمی را صادر کند، مطلق است، یعنی فوق هر گونه قانونی عمل می کند، اما این معنا مورد نظر نیست. بلکه ولی فقیه بر اساس قوانین حق رای دادن دارد و رای او نافذ است و آحاد جامعه باید تسلیم رای او گردند، همانند ولایت قاضی در موضوع مورد تخاصم که ولایت مطلق دارد. یعنی قاضی بر اساس قوانین شرع حکم می کند اما رای قاضی پس از انشاء نافذ بوده و طرفین باید تسلیم آن گردند. @pasokh999
پاسخ های ناب | مرتضی احمدی | آرامش و لذت
♨️شبهه فرض که مطلقه بودن ولایت ثابت شود، آیا دایره آن تا ولایت تکوینی و تشریعی نیز گسترش می یابد یا
نکته مهم و نتیجه گیری توضیح این سه مرتبه از ولایت و تطبیق آن بر نبی اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) و ائمه (علیهم السلام) برای این بود که روشن شود ولایت مورد گفتگو در ولایت مطلقه فقیه، ابدا از سنخ ولایت تکوینی و یا ولایت تشریعی نیست، ✅👈بلکه به معنای ولایت اجتماعی است.👉 @pasokh999
♨️شبهه آیا ولایت فقیه به معنای دیکتاتوری و استبداد نیست یا بخاطر اختیاراتی که دارد منجر به اینجا نمیشود❓جواب خیر ✅👌مقام معظم رهبری امام خامنه ای ❤️حفظه الله من الهم و البلاء می‌فرمایند: کسانی که «ولایت مطلقه» را به معنای «استبداد» گرفته‌اند؛ یعنی میل فقیه عادل به صورت دلبخواه. این معنا در دلِ خودش یک تناقض دارد: اگر عادل است، نمی‌تواند مستبد باشد؛ اگر مستبد است و بر اساس دلخواه عمل می‌کند، پس عادل نیست. این را ملتفت نمی‌شوند و این معنا را نمی‌فهمند. این نیست مسئلهٔ «ولایت مطلقه» که فقیه هر کار دلش خواست، بکند؛ یک‌وقت یک چیزی به نظرش رسید که باید این کار انجام بگیرد، فوراً انجام دهد؛ قضیه این نیست. قضیه این است که یک حالت انعطافی در دست کلیددار اصلی نظام وجود دارد که می‌تواند در آنجایی که لازم است، مسیر را تصحیح و اصلاح کند، بنا را ترمیم کند. ⤵️نکته بسیار مهم در مورد ولایت مطلقه فقیه 👇👇  ولایت مطلقه خود، مقید به قیودی است نه این‏که از هر حیث مطلق باشد. این قیود عبارت از این است که:  1⃣او باید مجری احکام الهی باشد و حق ندارد خود سرانه و دلخواهانه عمل کند؛ بلکه این فلسفه اصلی ولایت فقیه است.  2⃣مصالح جامعه را باید رعایت کند.   3⃣در زمانی می‏تواند حکم اولی شرعی را موقتاً تعطیل کند که با یکی از مصالح اهم جامعه، در تزاحم باشد؛ نه با خواست و میل یا مصلحت شخصی، و یا مصلحتی در رتبه فروتر از حکم اولی شرعی.  ✅💯«مطلقه بودن» به معنایی که ذکر شده، هیچ پیوندی با «دیکتاتوری و استبداد» ندارد. آنچه موجب توهم دیکتاتوری شده، تشابه لفظی «ولایت مطلقه» با «رژیمهای مطلقه» است که در آن حاکم مطلق العنان می‏باشد. در حالی که مطلقه در معنای فوق، اساساً با آن متفاوت است. از این رو حضرت امام خمینی‏ رحمه الله علیه فرمودند: 👌«ولایت فقیه ضد دیکتاتوری است».    @pasokh999
♨️شبهه آیا واژه وکالت فقیه بهتر از ولایت فقیه نیست🤔 یعنی بگوئیم که رهبر جامعه وکیل مردم است نه ولی مردم❓جواب 👈قسمت اول گاهی در مباحث مربوط به ولایت فقیه با واژه‌هایی روبه‌رو می‌شویم که بار معنایی خاصی دارند و پذیرفتن یا نپذیرفتن آنها پیامدهایی دارد. از جملة این واژه‌ها «» است که برای پرهیز از به‌کارگیری واژة «» از آن استفاده می‌کنند. پذیرش کاربرد این واژه مبتنی‌بر پیش‌فرض خاصی در حوزه اختیارات ولی فقیه است. 👇👇 ✅«وکیل» به کسی می‌گویند که کاری به او واگذار می‏کنند تا آن را ازطرف واگذار‌کننده (موکل) انجام دهد. مثلاً کسی که حق معینی، مثل حق و حق امضا یا حق برداشت از یک حساب بانکی دارد، می‏تواند دیگری را وکیل خود گرداند تا آن را استیفا کند. 👈وکالت، عقدی جایز و فسخ‌شدنی است؛👉 یعنی موکّل، هر زمان که اراده کند، می‏تواند وکیل را از وکالت عزل کند. پس اولا اختیارات وکیل در همان محدوده اختیارات موکّل خواهد بود، نه بیش از آن. ثانیا، موکّل هرگاه بخواهد، می‏تواند وکیلش را عزل کند. 👌✅کسانی که نظریة وکالت فقیه را مطرح کرده‏ اند، وکالت را به‌معنای حقوقی آن گرفته‏ اند و مقصودشان این است که مردم، حقوق اجتماعی ویژه‏ ای دارند و با تعیین رهبر این حقوق را به او وامی‌گذارند. این نظریه که برخی آن را اخیراً به عنوان نظریة فقهی مطرح کرده‌اند، در تاریخ فقه شیعه پیشینه‏ ای ندارد و اثری از آن در کتب معتبر فقهی نیست. ازنظر حقوقی، وکیل، کارگزار موکّل و جانشین او شمرده می‏شود و اراده‏ اش همسو با اراده موکّل است. وکیل باید خواست موکّل را تأمین کند و در محدوده اختیاراتی که ازطرف موکل به او واگذار می‏شود، مجاز به تصرف است. لیكن آنچه در نظام سیاسی اسلام درنظر است، با این نظریه منطبق نیست. برخی اختیارات حاکم در حکومت اسلامی، حتی در حوزة حقوق مردم نیست. مثلاً حاکم حق دارد که به‌عنوان حد یا قصاص یا تعزیر، مطابق با ضوابط معین شرعی، کسی را بکشد یا عضوی از اعضای بدن او را قطع کند. این حق که در شرع اسلام برای حاکم معیّن شده، برای آحاد انسان‌ها قرار داده نشده است؛ یعنی هیچ‌کس حق ندارد خودکشی کند یا دست‌وپای خود را قطع کند و چون هیچ انسانی چنین حقی دربارة خود ندارد، نمی‏تواند آن را به دیگری واگذارد و او را در این حق وکیل کند. حضرت آیت الله مصباح یزدی رحمه الله علیه @pasokh999