✅پرسش:
آيا حيا فطري است؟
قسمت اول
🌺پاسخ:
يكي از مسائل دامنه داري كه در محافل علمي مطرح شده است، اين است كه آيا اموري مانند حيا، فطري اند يا فرهنگي ؟
اگر حيا فطري باشد، يك پديده انساني است كه تابع فرهنگ خاصي نبوده، دو ويژگي خواهد داشت:
يكي اينكه در همه انسان ها مشترك خواهد بود و ديگري اينكه ثابت خواهد بود، بر اثر گذر زمان، تغيير نخواهد كرد.
اما اگر فرهنگي باشد، تابع فرهنگ هر جامعه اي خواهد بود و لذا، نه مشترك ميان همه انسان ها خواهد بود نه ثابت و تغيير ناپذير؛ بلكه ممكن است در برخي انسان ها حيا وجود داشته باشد و در برخي ديگر نه، و ممكن است روزگاري حيا در ميان مردم وجود داشته باشد اما روزگاري برسد كه حيا از ميان آنان، رخت بربندد.
🔹بنابراين سوال اصلي اين است آيا انسان چون انسان است شرم دارد و يا چون تابع فرهنگ است شرم دارد؟ آيا علت حيا انسانيت است يا ديانت و فرهنگ؟
🌸 برخي بر اين باورند كه حيا از فرهنگ جامعه نشات مي گيرد و اصالت فطري و انساني ندارد. اين افراد براي ادعاي خود دو دليل مي آورند:
الف)تفاوت فرهنگ ها
ممكن است بگويند تفاوت فرهنگ ها دليل غير فطري بودن ارزش هاست؛ مقتضاي فطري بودن ارزش ها ، يكساني و همساني آنها در تمام فرهنگ ها و زمان ها ست؛ اما بر خلاف آن، شاهد تفاوت فرهنگ ها هستيم. مثلا در فرهنگي فلان كار، نابهنجار شمرده مي شود و مردم از انجام دادن آن شرم مي كنند، اما در فرهنگ ديگري همان كار، نابهنجار شمرده نمي شود و در نتيجه مردم از انجام دادن آن ابايي ندارند.
▪️بر همين اساس بر اين باورند كه براي يافتن اصالت هاي انساني، بايد به جوامع بدوي و بدور از تمدن روي آورد؛ چراكه دوري آنان از تمدن سبب شده كه از هيچ فرهنگي تاثير نپذيرند و اصالت انساني خود را حفظ كنند.
ب)مطالعه جوامع بدوي نشان مي دهد كه در اين قبيله ها مردم از عرياني عورت خود نزد ديگران و حتي جنس مخالف ابايي ندارند و شرم نمي كنند. و يا زنان اختلاط با مردان را قبيح نمي دانند و يا از نداشتن حجاب، احساس شرم و خجالت نمي كنند؛ بنابراين نتيجه مي گيريم كه ارزش ها و از جمله حيا و شرم پديده هايي فرهنگي و محصول تمدن اند، نه اينكه فطري و ذاتي باشند.
👈🏽سوالي كه در برابر اين نظريه مطرح مي شود اين است كه: متفاوت بودن فرهنگ و تمدن در چه چيزي تاثير مي گذارد و به اصطلاح، قلمرو تاثير گذاري آن كدام يك از اركان حياست؟ آيا تاثير آن در اصل حياست يا موضوع حيا؟
🍀دو چيز را بايد از يكديگر جدا نمود:موجوديت حيا و موضوع حيا را.
✍️اگر تاثير فرهنگ و تمدن بر اصل و ريشه و ماهيت حيا باشد، در حقيقت، موجوديت آن را تحت تاثير قرار مي دهد و در اين صورت هم مي تواند حيا را بيافريند و هم مي تواند آن را نابود كند؛
🔸 اما اگر تاثير فرهنگ بر موضوع حيا باشد، اصل موجوديت حيا نمي تواند تحت تاثير قرار دهد بلكه اموري كه موضوع حيا هستند، متاثر شده، دچار تغيير مي شوند. در اين صورت، ممكن است كاري در فرهنگي شرم آور باشد اما در فرهنگ ديگرهمان كار موجب مباهات باشد.
🔹در اين فرض موجوديت حيا تغيير نكرده است و اينگونه نيست كه در فرهنگ دوم، ريشه حيا معدوم شود، بلكه آن چيزي كه در فرهنگ اول، موضوع حيا بوده، در فرهنگ دوم از فهرست موضوعات حيا خارج شده است و در عين حال امكان دارد بلكه اينگونه است كه امور ديگري موضوع حيا قرار مي گيرند. در همان جوامع بدوي مي توان مواردي را يافت كه همان مردم ازآن شرم دارند. پس ريشه حيا هرگز از جامعه انساني رخت بر نمي بندد.
🌸تا انسان هست حيا هم هست. آنچه تغيير مي كند، مصداق ها و موردهاي حيا ست. به عبارت ديگر، تفاوت فرهنگ ها موجب تفاوت مصداق هاي حيا مي شود. دليل آن نيز روشن است.👈 يكي از اركان حيا اين است كه ملاكي براي تشخيص نابهنجاري داشته باشيم و بر اساس آن ، امور نابهنجار و شرم آور را معين كنيم. اين مسئله دقيقا به نظام ارزشي مربوط مي شود. نظام ارزشي است كه درست و نادرست، و زشت و زيبا را مشخص مي سازد.
🔻در اين جا فرهنگ ها نقش بازي مي كنند. هر فرهنگي داراي نظام ارزشي خاصي است و بر اساس آن، ملاك زشتي امور متفاوت خواهد بود. در نتيجه، كار نابهنجار در هر فرهنگي با فرهنگ ديگر، متفاوت خواهد بود.
🔵ارسال سوالات از طریق ربات پیام رسان بله
👇👇👇
https://ble.im/pasokhgoo_ir_bot
🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔹 @pasokhgoo1 👈
#اخلاقی
#حیا
👇👇👇
♨️سوال:
🔰چرا افراد گناهکار خوشبختند و مومن ها این قدر بدبختی دارند؟
✍️پاسخ:
✅حقیقت آن است که ایمان و کفر تاثیر چندانی در بهره مندی از مواهب مادی دنیا ندارد. بیماری، فقر، حوادث و ... در همه جای جهان وجود دارد و همان گونه که مومنان به مریضی مبتلا می شوند و عزیزانشان را در بستر مرگ می بینند، کفار نیز دچار بیماری و مرگ هستند. و اگر مومن ثروتمند اندک است، کافر ثروتمند نیز اندک است.
و سنت الهی نیز مبتنی بر آن است که ایمان یا کفر، تاثیری در بهره مندی از دنیا نداشته باشد.
وَلَوْلَا أَنْ يَكُونَ النَّاسُ أُمَّةً وَاحِدَةً لَجَعَلْنَا لِمَنْ يَكْفُرُ بِالرَّحْمَٰنِ لِبُيُوتِهِمْ سُقُفًا مِنْ فِضَّةٍ وَمَعَارِجَ عَلَيْهَا يَظْهَرُونَ [سوره الزخرف آیه ۳۳ ) اگر (چنین) نبود که همه ی مردم یک امت (متفق در کفر) می شدند, یقیناً ما برای خانه های کسانی که به (خدای) رحمان کافر می شدند, سقفهایی از نقره قرار می دادیم, و(نیز) نرد بانهایی که از آن بالا روند و خودنمایی کنند.
و همان گونه که در آیه فوق نیز مطرح شده است، دنیا ارزشی ندارد که آن را معیار خوشبختی یا بدبختی قرار دهیم. کسی که ایمان دارد، حتما باید به عالم آخرت توجه داشته باشد و چنین کسی هفتاد سال دنیا را در مقابل زمان بی نهایت آخرت، هیچ به شمار می آورد و حتی اگر ایمان تمام بدبختی ها را به سمت او بکشد، لحظه ای از ایمان دست نمی کشد. چه برسد به اینکه ملازمه کفر با خوشبختی چیزی بیش از وسوسه دروغ شیطان نیست.
در واقع مومنان در مشکلات دنیا نیز وضع مناسب تری از کفار دارند. چون مومنان سختی ها را با چشم امید به خدای متعال آسان تر پشت سر می گذارند، بر خلاف کفاری که از تحمل و صبر خود نیز هیچ بهره ای ندارند.
إِنْ تَكُونُوا تَأْلَمُونَ فَإِنَّهُمْ يَأْلَمُونَ كَمَا تَأْلَمُونَ ۖ وَتَرْجُونَ مِنَ اللَّهِ مَا لَا يَرْجُونَ ۗ وَكَانَ اللَّهُ عَلِيمًا حَكِيمًا[سوره النساء ۱۰۴] اگر شما رنج می برید؛ آنها نیز مانند شما رنج می کشند، ولی شما امیدی از خدا دارید که آنها ندارند، و خداوند دانا ی حکیم است.
نکته ای که شاید در کنار وسوسه شیطان انسان را به این محاسبه اشتباه مبتلا می کند، تفاوت علم حضوری و علم حصولی است. چون انسان مشکل و سختی خود را با تمام وجود لمس می کند اما از مشکل دیگران تنها یک تصویر اجمالی دارد که برایش دردناک نیست و به راحتی از کنار آن می گذرد. کما اینکه اگر بفهمد کسی گرسنه است، ممکن است یک دقیقه بعد آن را فراموش کند اما اگر خودش گرسنه باشد، آن را فراموش نخواهد کرد و .همین در مومنان ممکن است آن ها را به اشتباه بیاندازد که سختی برای آنهاست.
همچنین لذات آنی شهوات نیز در نزد یک عاقل خوشبختی تلقی نمی شود. چرا که تبعات سنگینی به دنبال دارد. کما اینکه لذت غذا خوردن سبب نمی شود یک عاقل دچار پرخوری شود. چرا که دل درد بعدی و مریضی های پس از آن را می فهمد.
🔵ارسال سوالات از طریق ربات پیام رسان بله
👇👇👇
https://ble.im/pasokhgoo_ir_bot
🌐 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔹 @pasokhgoo1👈
#اعتقادی
مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی
✅پرسش: آيا حيا فطري است؟ قسمت اول 🌺پاسخ: يكي از مسائل دامنه داري كه در محافل علمي مطرح شده است، ا
✅پرسش:
آيا حيا فطري است؟
قسمت دوم
🌺پاسخ:
✍️ طبق مطالب بالا روش شد:
✔️آنچه كه با فرهنگ ها تغيير مي كند موضوعات حيا مي باشد و اصل و ريشه حيا فطري و غير وابسته به فرهنگ است.
✔️حيا قابليت ثابتي دارد كه در وجود انسان، نهاده شده است و هر فرهنگ و آييني، به نحوي و در طريقي از آن استفاده مي كند. حتي جامعه هاي بدوي هم عاري از حيا نيستند. آنها نيز داراي يك نظام ارزشي اند و بر اساس اين نظام ارزشي برخي امور را نابهنجار شمرده و انجام دادن آن ار ناروا مي دانند و لذا اگر كسي به آن اقدام كند، مايه شرمساري خواهد بود، هر چند مصداق حيا در آن جامعه با جامعه ديگر تفاوت داشته باشد.
✔️وانگهي براي اثبات فطري بودن با نبودن ، نمي توان جامعه معيار را جامعه اي دانست كه از فرهنگ و تمدن روز به دور است. چنين جامعه اي هر چند از تاثيرات روز به دور است اما نمي توان گفت نسبت به اصالت انساني بكر و دست نخورده است. در چنين مواردي جامعه معيار را بايد انسان نخستين قرار داد كه از تاثير هر فرهنگ و آييني به دور بوده، داراي فطرتي دست نخورده است.
🍃خداوند متعال در جريان نقل داستان حضرت آدم و حوا و اخراج آنان از بهشت، تصريح مي كند كه پس از خوردن از ميوه آن درخت ممنوعه، عورت آنان آشكار شد و آنان از اين آشكار شدن متاثر شدند و براي پوشاندن عورت خود تلاش كردند.(اعراف 22)👈از اين داستان، به روشني ميتوان فهميد كه آدم و حوا هنگام برهنه شدن، مضطرب و پريشان شدند؛ زيرا براي رهايي از اين حالت، به برگهاي درختان پناه آوردند و خود را با آنها پوشاندند و صبر نكردند تا لباس مناسبي به دست آورند. اين در حالي است كه چون اولين انسان بودند، پوشش براي آنها جنبه اكتسابي هم نداشت. 👈👈بنابراين، تنها دليل اضطراب ايشان از برهنگي، فطري بودن حيا در آنها بود و چون برهنگي خلاف فطرت است، اضطرابآور است.( تفسيرنور،ج4، ص35)
🔹 بنابر اين تنها دليل اضطراب ايشان از برهنگي ، فطري بودن حيا و به دنبال آن فطري بودن پوشش در آن ها بود و چون برهنگي خلاف فطرت است، اضطراب به همراه دارد.
🔵ارسال سوالات از طریق ربات پیام رسان بله
👇👇👇
https://ble.im/pasokhgoo_ir_bot
🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔹 @pasokhgoo1 👈
#اخلاقی
#حیا
✅پرسش:
چه کنیم برای نماز صبح بيدار شويم؟
🌺پاسخ:
يک سري عوامل وجود دارد که دست به دست هم مي دهد تا انسان نماز صبحش قضا شود
👈🏽گاهي ممکن است بدليل عدم معرفت و شناخت، انسان به نماز بي اهميت باشد و غافل از اهميت بالاي آن باشد
👈🏽بعضي اوقات بدليل پرخوري شبانه انسان دچار سنگيني خواب مي شود و متوجه وقت نماز صبح نيست که بايد اين رويه اصلاح گردد
👈🏽ممکن است بدليل بيداري تا دير وقت باشد .بايد انسان در اين صورت زودتر بخوابد تا صبح بتواند براي نماز صبح بيدار شود
👈🏽سنگين بودن خواب فرد نيز دليل بر اين علت است حتما از ساعت هاي زنگ دار استفاده کنيد
🌸انسان خوب است آداب خوابيدن را رعايت کند و مواردي که دستور داده شده است و تاثير مستقيم براي بيدار شدن نماز صبح و حتي نماز شب دارد را انجام دهد.
✍️برخي مستحبات و آداب خوابيدن و اعمال قبل از خواب :
چون اراده ي خوابيدن نمايي :
1 -📌 رختخواب پاکي را اختيار کن ، و در رختخواب نجس نخواب و بسيار نرم و لطيف نخواب که دير از خواب بيدار شوي ، بلکه سزاوار است اقتداء نمايي به حضرت پيغمبر( صلي الله عليه و آله و سلّم ) که گاهي بر روي زمين ، و گاهي بر حصير ، و گاهي روي عبا مي خوابيدند .
2 - 📌مستحب است نيز که رو به قبله ، و جانب راست ، به هيئتي که ميت را در قبر گذارند بخوابي .
3 - 📌با طهارت بخواب تا ثواب احياء داشتن تمام آن شب را دريابي .(با وضو)
4 - 📌در وقت خوابيدن ( سوره ي حمد و سوره ي قل هو الله احد و قل يا ايهاالکافرون ) را بخوان تا از شرک ايمن شوي .
5 -📌 سوره ي قل اعوذ بربّ الفلق و قل اعوذ بربّ النّاس و آية الکرسي را بخوان ، تا در خواب نترسي . اگر چهار قل را سه مرتبه بخواني ثواب عظيم دارد .
6 - 📌سوره ي انّا انزلناه را در وقت خواب و بيداري بخوان ، تا ملائکه تو را به امر حق تعالي محافظت کنند .
7 - 📌سوره ي التّکاثر را بخوان ، تا از فتنه ي قبر و هول نکيرين ايمن شوي ، و هفتاد هزار گناهت آمرزيده ، و هفتاد هزار حسنه برايت نوشته شود ، و هفتاد هزار درجه در بهشت برايت بلند شود ، و شفاعت تو در حق اهل و همسايگان و دوستانت پذيرفته گردد .
☘️در وقت خوابيدن، مثل اهل عبادت، اوراد و اذکاري که از براي خواب مقرّر است، بجا آر. و مثل اهل غفلت مباش که رعايت آداب نمي کنند. يا مراد اين باشد که خواب را به قصد ازاله کسالت و تحصيل قوّت ِ عبادت، کن. مثل اهل عبادت، نه از روي طغيان نفس، مثل اهل غفلت.
8 -📌 آيه ي « شَهِدَ اللّهُ أَنَّهُ لاَ إِلَـهَ إِلاَّ هُوَ وَالْمَلاَئِكَةُ وَأُوْلُواْ الْعِلْمِ قَآئِمَاً بِالْقِسْطِ لاَ إِلَـهَ إِلاَّ هُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ ». را بخوان تا هفتاد هزار ملک برايت تا روز قيامت استغفار نمايند . 1
9 📌- آيه ي آخر سوره ي کهف را بخوان ، تا ساعتي که بخواهي بيدار شوي .
10-📌 تسبيح حضرت فاطمه ي زهرا سلام الله عليه بگو ، تا ثواب ذکر را در يابي ، و از شرّ شيطان و از خواب هاي بد محفوظ بماني .
11- 📌ده مرتبه ( لا حول و لا قوة الّا بالله العلي العظيم ) بگو تا از بلاها محفوظ ماني .
12 -📌 سه مرتبه بگو : ( استغفرالله الذّي لا اله الّا هو الحي القيوم و اتوب اليه ) تا تمام گناهانت آمرزيده شود .
13 -📌 سه مرتبه بگو : ( الحمدلله الّذي علا فقهر ، و الحمدلله الّذي بطن فخبر ، و الحمدلله الّذي ملک فقدر ، و الحمدلله الّذي يحيي الموتي و يميت الاحياء ، و هو علي کلّ شي ء قدير ) تا از گناهان پاک شوي ، مثل روزي که از مادر متولد شده اي .
14 - 📌سه مرتبه بگو : ( يفعل الله ما يشاء بقدرته ، و يحکم ما يريد بعزّته ) تا ثواب هزار رکعت نماز مستحبي به تو عطا شود .
و در کتاب ( کافي ) روايت است که حضرت رسول ( صلّي الله عليه و آله و سلّم ) وقت خوابيدن مي فرمودند : ( اللهم باسمک احيي ، و باسمک اموت )2
و اگر نتواني تمام آنچه ذکر شد بخواني ، به هر کدام بخواهي مي توان اکتفاء کرد . 3
پي نوشت :
1 - آل عمران 18
2 - کافي ج2ص539ح16 و بحارالانوار ج87 ص 173ح 5 .
3 - کتاب سراج القبور - مرحوم آيت الله سيد محمد تقي موسوي اصفهاني صاحب کتاب شريف مکيال المکارم .
🔵ارسال سوالات از طریق ربات پیام رسان بله
👇👇👇
https://ble.im/pasokhgoo_ir_bot
🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔹 @pasokhgoo1 👈
#اخلاقی
#نماز_صبح
👇👇👇
♨️سوال:
🔰به چه علت برخی از آیات یا جریانات در قرآن کریم بارها تکرار شده اند؟
✍️ پاسخ:
✅ قرآن کتاب تربيت است و تربيت بر ذکر و يادآوري و تکرار است.
اما در قرآن تکرار به معنايي که در ذهن ما است، وجود ندارد زيرا در هر موردي که مثلا داستان موسي بيان شده، گوشه اي از آن براي بيان پيامي خاص بيان شده و در جاهاي ديگر از زاويه هاي ديگر براي رساندن پيام هاي ديگر؛ و چون تکرار معهود و متعارف، در قرآن نيست و هر موردي پيام و نکته خاص خود را دارد و در هر بار با تامل خواندن هم ، تلاوت کننده به نکته هاي جديدي دست مي يابد، به همين جهت تلاوت کننده از تلاوت هاي پي در پي خسته نمي شود بلکه قرآن هميشه براي او جديد و داراي پيام هاي جديد است.
اگر در داستان حضرت موسي در مواضع مختلف دقت کنيد، مي بينيد در هر موردي يک زاويه روشن و بيان شده و از آن درس هايي ارائه شده که در موارد ديگر، آن زاويه مدنظر نبوده و زاويه ديگري مورد نظر واقع شده است.
اگر با تامل به اين نکته به قرآن مراجعه کنيد ، تکرار نمي يابيد و اگر تکرار يافتيد، با ما هم در ميان بگذاريد.
البته جمله هاي تکراري در قرآن هست ، ولي همين جمله ها، مفهوم ها و مفاد مختلف دارند . در مواردي هم تاکيد است که تکرار را لازم مي سازد.
بعضى از مفسران بر اين اعتقادند كه يك آيه در هر بار تكرار ، معناى ويژه اى را القا مى كند .(۱)
برخي از حكمت هاي تكرار در قرآن:
۱.آياتى كه تكرار شده اند ، هر كدام اهداف خاصى را تعقيب مى كنند . اين گونه نيست كه آيات تكرارى ، همه يك مسأله را مورد بررسى قرار دهند ; بلكه آيات قرآن كريم به مناسبت هاى مختلف مكرر شده است .
۲ . تكرار در ارائه انديشه ها و آراى مشخص به مردم ، به استقرار و تثبيت آن ها در ذهن ها مى انجامد .
۳ . «تكرار» ، يادگيرى را ـ اعم از اين كه آموخته انسان يك عادت نيك باشد يا زشت ـ آسان تر مى كند . گاهى متكلم ناچار مى شود كه عين لفظ يا جمله را به خاطر اهميت يادگيرى تكرار كند .
۴ . در تكرار يك جمله در طول سخن ، نوعى تأثير خطابى وجود دارد كه عرب ها بيش تر با آن آشنا هستند و اين كار ، در جريان ايراد خطبه و سرودن شعر در ميان عرب ها مرسوم بوده است و اين مسأله در آيات قرآن ، به فصاحت و بلاغت قرآن كريم ـ كه در محل خود ثابت شده ـ بازگشت مى كند .
۵ . ارائه برخى حوادث يا انديشه ها به شكل هاى گوناگون و عبارت هاى مختلف ، باعث جلب توجه و تنوع مى شود و از خسته شدن شنونده و يكنواختى كلام جلوگيرى مى كند .
۶ . قرآن كريم ، مسايل مورد ابتلاى مردم و جريان هاى عبرت انگيز را زياد تكرار كرده ; به طور مثال : داستان حضرت موسى(عليه السلام) و قومش را در آيات زيادى يادآور شده است . خداوند مى فرمايد: «و لقد صرّفنا فى هذا القرءَان ليذّكّروا و ما يزيدُهُم إلاّ نُفُورا ; به راستى ، ما در اين قرآن حقايق را گوناگون بيان كرديم تا پند گيرند ; ولى ، آنان جز نفرت نمى افزايد .»
۷ . با توجه به اين كه در بعضى موارد ، بين آيات و سوره ها فاصله وجود دارد ، تكرار ، نقش مهمى در ايجاد ارتباط با طرح مسايل به وسيله قرآن داشته و براى ناقص نماندن مفهوم بحث ، تكرار لازم و ضرورى مى شود.(۲)
/۱۲۳/
📚پي نوشت ها:
۱ . تفسير نمونه،آيت الله مكارم شيرازي و ديگران ، ج ۲۵ ، ص ۴۳۱
۲ . قرآن و تبليغ ، محسن قرائتى ، ص ۱۹۲ و ۱۹۴ ، مركز فرهنگى درس هايى از قرآن.
🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔹 @pasokhgoo1 👈
#قرآن_حدیث
👇👇👇
♨️سوال :
🔰چرا انسان پس از توبه و پشیمانی از گناه باز احساس سنگینی و عذاب وجدان دارد؟
✍️پاسخ :
✅در پاسخ به این پرسش توجه به چند مطلب ضروري است:
۱. عذاب وجدان علامت بسیار خوبی است. حاکی از وجود ایمان در درون قلب است. حکایت از وجدان بیدار و حضور فعال نفس لوامه است. فکر گناه، مانند کابوس وحشتناکی بر روح گناه کار سایه میافکند. زنجیر اعمال گذشته همچون طوق سنگینی بر دست و پای او پیچیده است. احساس گناه و ندامت محصول ندای وجدان است. شاید سخن امام علی(ع) ناظر به این حالت نفسانی باشد که فرموده است: «یک ساعت شهوترانی اندوه طولانی را در بر دارد». برای رهایی از شکنجة وجدان، اسلام درهای توبه و استغفار و کفارات را به روی گناهکاران گشوده است.
۲. انسان هاي پاك و خدا جوي پس از عمل اشتباهي كه انجام مي دهند، نگران مي شوند و در پي رفع اشتباه و خطاي خود بر مي آيند. کسی که در گذشته گناهی مرتکب شده، مي تواند مدام به اين فكر كند كه در گذشته خام بوده و دچار اشتباه گشته است و با اين افكار مدام خود را آزار دهد!
و از طرفي مي تواند با عبرت از گذشته و قرار گرفتن در مسير درست به جبران آنچه اتفاق افتاده اقدام كند و از اين مسير خود را هرچه بيشتر به خدا نزديك كند، زيرا به فرموده قرآن كريم، خداوند توبه كنندگان را بسيار دوست مي دارد.
حال به نظرشما كدام يك از دو روش بالا منطقي و خدا پسند است؟
۳. احساس گناه، بدون سعي كردن در جهت جبران خطا و باز سازي روحيه آسيب ديده، دام ديگري است از سوي شيطان و این حالت يكي از مضرترين حالتهاي ممكن براي انسان است، و اسلام نيز از آن با عنوان نااميدي (قنوط از رحمت الهي) از درگاه خدا وند ياد كرده وآن را گناهي نابخشودني ميداند. لذا براي پيشگيري از آسيب هاي فوق، ابتدا بايد كوتاهي خود را پذیرفت و با توبه به درگاه الهي از اين حالت خارج شد و آرامش خود را باز يافت، زيرا همانطور كه ذكر شد خداوند توبه كنندگان را دوست مي دارد.
و برای به آرامش رسیدن باید به وعده خداوند اعتماد داشت و قلبا بپذیریم که خداند اشتباه ما را به خاطر توبه پذیرفته است، اگر این حس و این اعتماد را کسب کنیم حتما به آرامش می رسیم.
🔵ارسال سوالات از طریق ربات پیام رسان بله
👇👇👇
https://ble.im/pasokhgoo_ir_bot
🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔹 @pasokhgoo1 👈
#اخلاقی
پایین آوردن سر در بهشت ⁉️
👇👇👇
♨️سوال:
🔰در بهشت تکليف نيست لذا محرم و نامحرم معني نداره پس چرا رسول خدا ميفرمايند سرها رو پايين بياوريد و چشمانتان را ببنديد؟!
✍️پاسخ:
با تشکر از ارتباط شما با مرکز ملی پاسخگویی
✅نکته اول:
در روایات فراوانی در منابع شیعه و سنی آمده است:
««اذا کان يوم القيامة نادي مناد من بطان العرش: يا اهل الجمع نکسوا رؤوسکم من غضوا ابصارکم، حتي تمر فاطمة بنت محمد علي الصراط»؛
«وقتي قيامت برپا مي شود، از عرش منادي ندا مي کند:اي اهل قيامت همه سرها را پايين بياوريد و چشم ها را فرو ببنديد که فاطمه دختر محمد (صلي الله عليه و آله و سلم) بر صراط مي گذرد». (1)
✅نکته دوم:
بستن چشم و نگاه نکردن، همیشه به معنای این نیست که طرف مقابل نامحرم است. بلکه گاهی به خاطر عظمت طرف مقابل بوده و این که شما شأنیت و ظرفیت این که به این فرد نظاره گر باشید را ندارید.
✍️نتیجه اینکه: سرای قیامت، سرای تکلیف نبوده و این دستور یک امر تکوینی و به جهت عظمت وجودی حضرت زهرا سلام الله علیها می باشد.
📚پی نوشت:
1. الصواعق المحرقه، ص 289 و مستدرک کتاب معرفة الصحابة، مناقب فاطمه (سلام الله عليها) و التلخيص پاورقي مستدرک همان صفحه و ذخاير العقبي، ص 48 و الاصابة، ج 8، حرف الفاء القسم الاول، تذکرة الخواص، حالات فاطمه و فرائد السمطين، ج 2، ص 9 به بعد و کنز العمال، ج 12، فضائل الزهرا و اعلموا اني فاطمه، عبدالحميد المهاجر، ج 9، منزلة الفاطمه في المصادر و اعلام النساء، ج 4، قسمت فاطمه بنت محمد و کتابهاي ميزان الاعتدال و لسان الميزان و مجمع الزوائد، ج 9، ص 212 و اسد الغابة، ج 5، ص 523 و تاريخ بغداد، ج 8، ص 141 و کنز العمال، ج 6، ص 218 و مقتل خوارزمي، فضائل الفاطمه و ينابيع المودة، باب 55.
موفق باشید.
🔵ارسال سوالات از طریق ربات پیام رسان بله
👇👇👇
https://ble.im/pasokhgoo_ir_bot
🌐 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔹 @pasokhgoo1 👈
#اعتقادی
سوال:
🔰همين لحظه که دنيا و برزخ وجود دارند بهشت وجهنم هم وجود دارد؟ يا بعد از برپايي قيامت ايجاد ميشود؟
✍️️پاسخ:
✅از نظر آيات و روايات، بهشت و جهنم موعود، هماکنون موجود است و در آخرت به طور کامل عرضه ميشوند. خداي متعال در قرآن کريم مي فرمايد: وَإِنَّ جَهَنَّمَ لَمُحِيطَةٌ بالْكَافِرِين؛ همانا (اکنون) دوزخ به کافران احاطه دارد.(1)
البته کافران به دليل سرگرم شدن به دنيا درکي از جهنمي که به آنها احاطه دارد ندارند و روز قيامت جهنم که در حقيقت باطن اعمال ايشان است به ايشان عرضه مي شود. بسياري از احاديث نيز تأييد ميکند که بهشت و جهنم هم اکنون مخلوقاند و وجود خارجي دارند. امام باقر(ع) فرمود:
«سوگند به خدا! بهشت از ارواح مؤمنان از وقتي که خداوند بهشت را آفريده است خالي نمانده است، و جهنّم نيز از وقتي که خداوند عزّ و جلّ آن را آفريده است، از ارواح معصيت کاران خالي نمانده است.(2)
در روايت ديگر آمده است: يکي از اصحاب امام رضا(ع) از آن حضرت درباره بهشت و دوزخ پرسيد که آيا آنها هماکنون آفريده شدهاند؟ امام(ع) در پاسخ فرمود: «آري آفريده شدهاند، و پيامبر(ص) به هنگام معراج وارد بهشت شد و دوزخ را نيز مشاهده کرد ... کسي که آفرينش بهشت و جهنّم را انکار کند پيامبر(ص) را تکذيب کرده است و ما را نيز تکذيب کرده است، و هرگز در ولايت ما نيست. (3)
📚منابع:
1- توبه: 49.
2- شيخ صدوق، خصال، محقق، مصحح، غفارى، على اکبر، ج 2، ص 359، قم، دفتر انتشارات اسلامي، چاپ اول، 1362ش
3- شيخ صدوق، أمالي، ص 461، تهران، کتابچى، چاپ ششم، 1376ش.
🔵ارسال سوالات از طریق ربات پیام رسان بله
👇👇👇
https://ble.im/pasokhgoo_ir_bot
🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔹 @pasokhgoo1 👈
#اعتقادی
✅پرسش:
دليل قضا شدن نماز صبح چيست؟
🌺پاسخ:
* قضا شدن نماز ها بوِيژه نماز صبح بستگي به شرايط مختلف افراد دارد
* گاهي اوقات ممکن است ، عدم اشتياق کافي و عدم معرفت منجر به قضا شدن نماز ها شود(براي اينگونه افراد نماز اهميتي ندارد و لذا اشتياق به بيدار شدن ندارند )
* گاهي بي برنامگي در شبانه روز منجر به اين موضوع مي شود. فرد تا پاسي از شب بيدار است و دير وقت مي خوابد مسلما اين فرد نمي تواند براي نماز صيح بيدار شود و اگر هم بيدار شود در اوج خستگي و کسلي نماز را مي خواند
* برخي بدليل پرخوري و صرف طعام سنگين در شب، نماز صبح را خواب مي مانند
* عده اي بدليل سنگيني خواب براحتي نمي توانند بيدار شوند
* گناهان انسان نيز يکي از مهمترين دلائل براي قضا شدن فريضه نماز و سلب توفيقات بيشتر است.
* فعاليت بيش از حد، در روز و خستگي مفرط يکي ديگر از اين دلائل است .
* سستي و تنبلي از عوامل ديگر تحقق اين موضوع است .
☘️نکته: انسان بايد با معرفت به خدا و توکل به او و توسل به اهل بيت عليهم السلام، محرمات را ترک کند و واجبات را انجام دهد و با وسوسه هاي شيطان مقابله کند و برنامه ريزي دقيق داشته باشد تا بتواند به همه کارهاي مادي و معنوي خود رسيدگي نمايد و اراده خود را تقويت کند تا بتواند به اهداف عالي خود دست يابد و حتما براي جلوگيري از قضا شدن نماز صبح ،قبل از خواب آداب خوابيدن (روبه قبله خوابيدن، با شکم پر نخوابيدن، ذکر خدا گفتن، با وضو بودن، خواندن سوره توحيد، گفتن تسبيحات حضرت زهرا س ، صلوات بر پيامبران، دعا و درخواست مغفرت براي اموات ، خواندن آيه آخر سوره کهف براي بيدار شدن در زمان خاص و ... ) را رعايت نمايد.
📚جهت مطالعه بيشتر درباره عوامل و راه جلوگيري از قضا شدن نماز به لينک هاي زير مراجعه نماييد :
http://www.pasokhgoo.ir/node/22061
http://www.pasokhgoo.ir/node/1110
🔵ارسال سوالات از طریق ربات پیام رسان بله
👇👇👇
https://ble.im/pasokhgoo_ir_bot
🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔹 @pasokhgoo1 👈
#اخلاقی
👇👇👇
♨️سوال:
🔰چرا ميگن صله رحم نکني عمر کم ميشه ربط اين دوتا چيه !!
✍️پاسخ:
✅بدون شک علاوه بر آن عوامل طبیعی و ظاهری که ما به چشم می بینیم عوامل تاثیر گذار باطنی و معنوی هم در زندگی ما اثرات فراوانی دارند (هر چند که ما از روند تاثیر آن پدیده ها بی اطلاع باشیم.) که دین(آیات و روایات) از این عوامل معنوی پرده بر می دارد و آنها را معرفی می کند.
یکی از عوامل تاثیر گذار در زندگی انسان صله رحم و قطع رحم است که صله رحم آثار متعدد مثبتی در زندگی انسان دارد از جمله طولانی شدن عمر، آبادانی خانه ها، زیاد شدن رزق و ... و در طرف مقابل قطع رحم نیز اثرات مخرب و زیانباری در زندگی انسان دارد از جمله کوتاه شدن عمر و کم شدن رزق و خرابی خانه ها و ... (که در روایات آن را بیان می کند)
الذنوب التی تعجل الفناء قطیعه الرحم»(بحار، ج ۷۴، ص ۹۴) و امام باقر(ع) فرمودند: «صله ارحام، اعمال را پاکیزه می کند و اموال را فراوانی می بخشد و بلا را دفع می کند و اجل را به فراموشی می اندازد.» (بحار، ج ۷۴، ص ۱۱۱)
البته محدوده صله رحم و این که چه کسانی رحم انسان حساب می شوند و این که تا چه مقدار باید به این رحم رسیدگی کرد را فقه ما بیان کرده است و این گونه نیست که بی قید و شرط باشد و همه افراد را شامل شود و هر مانعی سر راه باشد باز هم صله رحم جاری شود بلکه باید اگر مساله ای و مانعی در میان است به صورت موردی از کارشناس فقه پرسیده شود.
اما آنچه که از روایات بر می آید این است که تا جایی که امکان داشته باشد باید صله رحم را ادامه داد و به هر بهانه ای آن را منتفی نکرد. حتی اگر دیگران به ما بد کردند و از ما بریدند ما نباید از آنها ببریم و قطع رحم کنیم بلکه با عمل به دستور دین در این مورد مورد رحمت الهی و ثمرات صله رحم واقع شویم.
🔵ارسال سوالات از طریق ربات پیام رسان بله
👇👇👇
https://ble.im/pasokhgoo_ir_bot
🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔹 @pasokhgoo1 👈
#اعتقادی
👇👇👇
♨️سوال:
🔰خدا در قرآن ميفرمايد هر کس از ياد من روي گردان شود زندگي سختي خواهد داشت ولي آدمهايي رو ميبينيم که گناه مي کنند و غرق در نعمت هستند !!
✍️پاسخ:
✅(وَمَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِکْری فَإِنَّ لَهُ مَعیشَةً ضَنْکاً وَنَحْشُرُهُ یَوْمَ الْقِیامَةِ أَعْمی) [1]؛ «و هر کس از یاد من روی گرداند، پس حتماً زندگی (سخت و) تنگی برای اوست؛ و او را روز رستاخیز نابینا گرد میآوریم»
درباره این که معیشت ضنک (تنگ) به چه مناست مفسران نظراتی مطرح کردهاند از جمله علامه طباطبایی میفرماید:
و اگر فرمود: کسی که از ذکر من اعراض کند «معیشتی ضنک» یعنی تنگ دارد، برای این است که کسی که خدا را فراموش کند، و با او قطع رابطه نماید، دیگر چیزی غیر دنیا نمیماند که وی به آن دل ببندد، و آن را مطلوب یگانه خود قرار دهد، در نتیجه همه کوششهای خود را منحصر در آن کند و فقط به اصلاح زندگی دنیایش بپردازد، و روز به روز آن را توسعه بیشتری داده، به تمتع از آن سرگرم شود، و این معیشت، او را آرام نمیکند، چه کم باشد و چه زیاد، برای اینکه هرچه از آن به دست آورد به آن حد قانع نگشته و به آن راضی نمیشود و دائماً چشم به اضافهتر از آن میدوزد، بدون اینکه این حرص و تشنگیش به جایی منتهی شود.
پس چنین کسی دائماً در فقر و تنگی به سر میبرد و همیشه دلش علاقهمند به چیزی است که ندارد، صرف نظر از غم و اندوه و قلق و اضطراب و ترسی که از نزول آفات و روی آوردن ناملایمات و فرارسیدن مرگ و بیماری دارد، و صرف نظر از اضطرابی که از شر حسودان و کید دشمنان دارد، پس او علیالدوام در میان آرزوهای بر آورده نشده، و ترس از فراق آنچه بر آورده شده به سر میبرد.
در حالی که اگر مقام پروردگار خود را میشناخت و به یاد او بود و او را فراموش نمیکرد، یقین میکرد که نزد پروردگار خود حیاتی دارد که آمیخته با مرگ نیست و ملکی دارد که زوالپذیر نیست و عزتی دارد که مشوب با ذلت نیست و فرح، سرور، رفعت و کرامتی دارد که هیچ مقیاسی نتواند اندازهاش را تعیین کند و یا سر آمدی آن را به آخر برساند، و نیز یقین میکند که دنیادار مجاز است و حیات و زندگی دنیا در مقابل آخرت پشیزی بیش نیست، اگر او این را بشناسد دلش به آنچه خدا تقدیرش کرده قانع میشود و معیشتش هرچه باشد به رایش فراخ گشته، دیگر روی تنگی و ضنک را نمیبیند(ترجمه المیزان، ج 14، ص 316.
)
تفسیر نمونه:
گاهی تنگی معیشت به خاطر این نیست که درآمد کمی دارد، ای بسا پول و درآمدش هنگفت است، ولی بخل و حرص و آز زندگی را بر او تنگ میکند نه تنها میل ندارد در خانهاش باز باشد و دیگران از زندگی او استفاده کنند، بلکه گویی نمیخواهد آن را به روی خویش بگشاید، به فرموده علی(ع) «همچون فقیران زندگی میکند و همانند اغنیاء و ثروتمندان حساب پس میدهد». (تفسیر نمونه، ج13، ص: 328.)
شهید مطهری می گوید:
وَمَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِکْرِی فَإِنَّ لَهُ مَعِیشَةً ضَنْکاً)؛ آن کسی که از یاد ما اعراض میکند، معیشت سخت و تنگی پیدا میکند. با اینکه لازمه در یاد خدا نبودن این نیست که اسباب و وسایل مادی زندگی انسان (مثل قرض و بیپولی) انسان را تحت فشار قرار بدهد، ولی انسان از ناحیه درون تحت فشار قرار میگیرد برای اینکه چیزی را دارد که مطلوب واقعیاش نیست و از مطلوب واقعی چیزی در آن وجود ندارد. (مجموعه آثار استاد شهید مطهری، ج 4، ص 653.)
سختی که در آیه مطرح شده فقط سختی مادی نیست بلکه مطلق است و میتواند شامل دو نوع سختی مادی و روحی باشد. بلکه میتوان گفت سختی و راحتی مسألهای روحی و روانی است که ارتباط صددرصدی با سختی و راحتی جسمی ندارد.
🔵ارسال سوالات از طریق ربات پیام رسان بله
👇👇👇
https://ble.im/pasokhgoo_ir_bot
🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔹 @pasokhgoo1 👈
#اعتقادی
👇👇👇
♨️سوال:
🔰چه نوع انتظارى ارجح است؟
✍️پاسخ:
✅درك دقیق معنای انتظار مبتنی بر فهم جامع اندیشه مهدویت است واندیشه مهدویت را باید با توجه به مجموعه معارف اسلامی و در راستای هدف كلی دین اسلام دید. بنا بر آموزه های دینی، مهدی ( عج ) روزی ظهور كرده و وعده های الهی را به اجرا درمی آورد، او برپا كننده حكومت صالحان می باشد و مومنان به میزان ایمان وعمل صالحشان در حكومت مهدی ( عج ) قرب و منزلت دارند.
این اندیشه پایانی زیبا و نورانی برای جریان زندگی انسان تصویر میكند و عامل شعله ور شدن امید در دل های مومنین است. امید به ظهور مهدی ( عج ) همان امید به خداست. امید موتور حركت انسان در زندگی است و امید به مهدی ( عج ) عامل حركت استوارتر انسان در مسیر خوبی ها یعنی همان هدف اصلی دین می باشد.
مقصود از انتظار فرج، امید و دلبستگی به مهدی ( عج ) است. بنابراین انتظار فرج ارجح که مقصود دین است به تعبیر شهید مطهری، انتظاری سازنده و نگه دارنده، تعهدآور، نیروآفرین و تحرك بخش است. به گونه ای كه خود نوعی عبادت و حق پرستی است.
برخی به خطا به گونه ای اندیشه مهدویت را تصویر می كنند كه انتظار براساس آن به معنای كمك به رشد ظلم و فساد و پرشدن دنیا از گناه می باشد در حالی كه بی شك چنین اموری با هدف دین بیگانه است، بنابراین انتظار و عشق به مهدی؛ یعنی، عشق به همه خوبی ها و امید اقامه همه خوبی ها در دنیا این عشق و امید عاملی است كه انسان را وا می دارد تا هر چه بیشتر و محكم تر در راه خوبی ها قدم بردارد، پس انتظارفرج مسئولیت آفرین است.
به تعبیری دیگر می توان گفت: انتظار ظهور منجی هیچ گاه به حقیقت نمیپیوندد مگر در صورتی كه سه عنصر اساسی در آن محقّق گردد:
۱ - عنصر عقیدتی:
شخص منتظر باید ایمان راسخی به حتمی بودن ظهور منجی ونجاتبخشی او داشته باشد.
۲ - عنصر نفسانی:
زیرا شخص منتظر باید در حالت آمادگی دائمی به سر ببرد.
۳ - عنصر عملی وسلوكی:
شخص منتظر باید به قدر استطاعت خود در سلوك ورفتارش زمینههای اجتماعی وفردی را برای ظهور منجی فراهم نماید.
با نبود هر یك از این سه عنصر اساسی، انتظار حقیقتاً معنا پیدا نمیكند.
منابع زیر جهت مطالعه پیرامون شناخت انتظار ارجح و واقعی بسیار مفید است :
۱- قیام و انقلاب مهدی ، شهید مطهری ،صدرا، تهران ( این كتاب اساسا" به معنای انتظار پرداخته است ) .
۲- امامت ومهدویت ، آیت الله صافی ، انتشارات اسلامی قم ، ۱۳۷۵ ( این اثر به مجموعه ای از بحث ها پیرامون امام مهدی ( عج ) پرداخته و خصوص بحث انتظار نیز یكی از فصلهای كتاب است ، ج ۱، ص ۳۵۱ - ۳۹۸ ) .
🔵ارسال سوالات از طریق ربات پیام رسان بله
👇👇👇
https://ble.im/pasokhgoo_ir_bot
🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔹 @pasokhgoo1 👈
#مهدویت
سوال:
🔰چگونه بدونيم علاقه و تصميم به ازدواج با يه دختر از روي علاقه و احساس نيست؟
✍️️پاسخ:
✅این سوال بسیار مهم و پایهای است. به ملاکهای زیر توجه کنید:
ازدواج نیاز به برخی مقدمات دارد. اگر کسی بدون در نظر گرفتن این مقدمات علاقهمند به کسی شود و اقدام به خواستگاری کند، چنین روندی به احتمال زیاد از روی احساس و سطحی است. به برخی از این مقدمات توجه کنید:
آیا شما شناخت دقیقی از خود، توقعات و هیجانات خویش دارید؟
تعریف شما از ازدواج چیست؟ اهدافتان کدام است؟
به اندازه کافی مسولیتپذیر هستید؟ آیا عهدهدار کارهای خود هستید؟
آیا اگر ذهن شما درگیر ازدواج شده است، به همان اندازه به این موضوع به صورت کامل فکر کرده اید؟
آیا نگاه شما به ازدواج و مسولیتهای آن واقع بینانه است؟ با برخی محدودیتهای ان اشنا هستید؟
آیا برای انتخاب همسر دارای ملاکهای منطقی هستید؟
_ از مهارتهای لازم زنانه و مردانه برای مدیریت منزل، شغل و تربیت بچهها و نیز مهارتهای اجتماعی برای تعامل صحیح با همسر و خانواده همسر برخوردار هستید؟
دومین ملاک برای تشخیص این است که اگر بدون وجود دلیلهای منطقی و استدلالی محبت کسی در دل شما بیفتد، چنین علاقه و محبتی برای ازدواج احساسی و به دور از منطق است. روش درست و منطقی ایجاد محبت این است که انسان به دور از هرگونه محبت یا سوگیری، با در نظر گرفتن ملاکهای منطقی و خطوط قرمزش و میزان مطابقت آنها با شخص مورد نظر در دلش ایجاد محبت شود. به بیان دیگر باید عشق و محبت را از پنجره عقل به نظاره نشست. چنین محبتی معقول بوده و برای ازدواج خوب است.
ملاک بعدی که نشان دهنده احساسات اشتباه و سطحی است این است که برای از دست ندادن فرد مورد نظر به نقاط منفی یا ناهمسانیهای او با خودش توجهی نکند. مثلا هرچه پدر و مادر دلیل میآورندو میگویند که این مورد به فلان دلیل به درد تو نمیخورد، این حرفها را توجیه کرده و نشنیده بگیرد.
ملاک دیگر اینکه اگر علاقه یا محبت از روی منطق و شناخت ایجاد شده باشد، در صورتیکه کیس جدید با امتیازات بهتر و همسانی بیشتر پیدا شود، توانایی دل کندن از کیس قبلی ممکن خواهد بود و علاقه از مورد قبلی به مورد جدید منتقل خواهد شد.
ملاکهای دیگری نیز وجود دارد که میتوانید با مطالعه کتابهای مفید از آنها اطلاع کسب کنید. کتابهای زیر برای مطالعه مفید میباشند:
- مطلع مهر، تالیف دکتر بانکیپورفرد، انتشارات حدیث راه عشق
- آموزش پیش از ازدواج، تالیف آقای مهدی میرمحمدصادقی، انتشارات بهنشر
آرزوی موفقیت و خوشبختی برای شما
🔵ارسال سوالات از طریق ربات پیام رسان بله
👇👇👇
https://ble.im/pasokhgoo_ir_bot
🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔹 @pasokhgoo1 👈
#مشاوره
✅پرسش:
در برابر مرگ عزيزانمان چطور صبرکنيم؟
🌺پاسخ:
بعد از مرگ عزيزان ، بايد به اين فکر کنيم که عمر هر کسي يک روز به پايان خواهد رسيد . انسان خواه نا خواه بعد از دست دادن عزيزي افسرده و غمگين خواهد بود اما براي رهايي از اين حالت چه بايد کنيم.
🔹کنارآمدن با مرگ، در تامين سلامت رواني بشر نقش دارد. وقتي يکي از عزيزان ما جان مي سپارد، غمگين شدن، طبيعي است. بهترين کاري که مي توانيد انجام دهيد اين است که خود را تسليم اندوه کنيد و به دنبال افراد دلسوز باشيد. از خويشاوندان و دوستاني کمک بگيريد که بتوانند احساسات شما را درباره فقدان عزيزتان درک کنند. بين گروه پشتيبان و افرادي که داغديدگي مشابه دارند، پيوندي ايجادکنيد. احساساتتان را بر زبان آوريد و از احساسات خود، ديگران را باخبر سازيد؛👈برون ريزي احساسات، به شما کمک مي کند تا بر فرايند غمگيني چيره شويد.
🍀نکته ديگر اينکه:
يکي از چيزهاي که در مرگ عزيزان باعث آرامش مي شود گريه کردن است نه بي تابي کردن.
رسول خدا صلي الله عليه وآله دست يکي از اصحاب را گرفتند و به نزد فرزندشان ابراهيم بردند؛ ابراهيم در حال جان دادن بود. حضرت او را در دامن خود گذاشتند و فرمودند: اى فرزند عزيزم! من در اين حال مالک اختيار تو نيستم، هيچ كارى از دست من براى تو ساخته نيست و اشک از ديدگان مبارک حضرت جارى شد.
آن صحابي به حضرت عرض كرد: يا رسول اللَّه! آيا شما گريه مىكنيد؟ مگر خود شما گريه كردن در مصيبت را نهى نفرموديد؟
حضرت فرمودند: من از دو نوع صدا و ناله زشت نهى كردم.
1.صداى آوازهخوانى لهو و لعب و موسيقى شيطانى.
-2 صدايى به هنگام مصيبت كه توأم با خراشاندن صورت و پاره كردن گريبان و ناله اعتراض آميز شيطانى باشد.
اما گريه من بر مرگ ابراهيم گريه رحمانى است، «و من لايرحَم لا يرحَم»؛ «كسى كه ترحم ندارد، مورد مرحمت واقع نمىشود.» آن گاه حضرت خطاب به فرزندشان فرمودند: اگر نه اين بود كه مرگ حق است و وعده خدا راست و مرگ راهى است به سوى خدا و اين كه آخرين ما به اولين ملحق مىشوند، هر آينه حزن ما در مرگ تو اى ابراهيم بسيار شديد مىشد. ولى چون راهى است كه همه بايد سير كنيم فراق تو قابل تحمل است و ما بر مرگ تو اندوهناكيم. و فرمودند:
ديده مىگريد و قلب اندوهناك مىشود ولى چيزى كه باعث غضب پروردگار گردد نمىگوييم .(1)
💥هيچ بندهاي به مصيبتى گرفتار نشود كه هنگام به ياد آوردن آن مصيبت«إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَيهِ راجِعُونَ» گويد و هنگام وقوع آن صبر کرده باشد، جز اين كه پروردگار گناهان گذشته او را خواهد بخشيد. و هر گاه ياد آن مصيبت افتد و اين كلام را بر زبان جارى سازد، خداوند گناهانى را كه در ميان اين دو استرجاع(يعني خواندن اين آيه)از او سر زده، ميآمرزد (2)
پي نوشت ها :
1. مستدرک الوسائل، ج 2، ص 461.
2. شيخ کليني، اصول کافي، ج3، ص 224.
🔵ارسال سوالات از طریق ربات پیام رسان بله
👇👇👇
https://ble.im/pasokhgoo_ir_bot
🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔹 @pasokhgoo1 👈
#اخلاقی
#مرگ
#صبر
✨از خاصیت جوانی بهترین بهره ها را ببریم
☘️این دل نورانی و پاکیزه را که در شما هست، قدر بدانید. نه اینکه من بخواهم برای خوشامد شما حرف بزنم؛ نه، جوانهای عالَم که فقط شما نیستید؛ جوان خاصیتش این است.
🌟دلتان پاکیزه است. حالا چون برای شما قابل مقایسه نیست، نمیتوانید این موضوع را احساس کنید. در طول زمان، گرفتاریها، غبارها، لجنها و زنگارها دل را میپوشاند. در روایت دارد که وقتی گناهی میکنید، یک نقطهی سیاهی در قلب شما به وجود میآید - البته اینها زبان نمادین است، زبان سمبلیک است - گناه دوم را که میکنید، این نقطهی سیاه دو برابر میشود. هرچه گناه بکنید، این نقطهها هی اضافه میشود، تا اینکه همهی قلب را سیاهی میگیرد.
🍃ترجمهی مفهوم عرفیاش همین است که من گفتم؛ یعنی شما الان دل و جان و روح آمادهای دارید، بمرور گناهان، گرفتاریها و مشکلات فراوانی که در مسیر مبارزات زندگی انسان به وجود میآید - در سیاست، در اقتصاد، در یک لقمه نان، در به دست آوردن امکانات زندگی -
👈چنانچه انسان از حالا تمرین نکرده باشد، اینها گرفتاریها را زیاد میکند، دل را تاریک میکند.
📚بیانات مقام معظم رهبری دامت برکاته در دیدار دانشجویان در یازدهمین روز ماه رمضان ۱۳۸۹/۰۵/۳۱
🔵ارسال سوالات از طریق ربات پیام رسان بله
👇👇👇
https://ble.im/pasokhgoo_ir_bot
🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔹 @pasokhgoo1 👈
#خامنه_ای
💥يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا کَثيراً مِنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ
🍃ای کسانی که ایمان آورده اید! ازبسیاری ازگمانها بپرهیزید،چرا که بعضی از گمانها گناه است
📚ترجمه قسمتی از آیه 12 سوزه حجرات
🌺✍️آنقدر مهم است این ترک گناه که می فرماید: از بسیار، پرهیز کن که مبتلا به کم نشوی. آن کمی که گناه است
🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔹 @pasokhgoo1 👈
#حدیث
✅پرسش:
چه کنيم تا بهترين اخلاق و رفتار را داشته باشيم و اصلا خشم در ما نباشد؟
قسمت اول
🌺پاسخ:
براي خوش اخلاق بودن، اول بايد اخلاق پسنديده را شناخت، سپس راههاي کسب آن را فرا گرفت.
☘️خوش اخلاقي، مجموعهاى از صفات و برخوردهاي نيکو و پسنديده است که مشتمل بر «نرمش و مدارا، گشاده رويى، زبان خوب و اظهار محبت، رعايت ادب، چهره خندان و تحمل و بردبارى در مقابل مزاحمتهاى اين و آن» و بسياري از موارد ديگر است. هنگامى که اين صفات و اعمال به هم آميخته شد، به آن حسن خلق مىگويند.
🌟در حديث جامع و جالبى از امام صادق عليه السلام در تعريف حسن خلق آمده است:«تَلينُ جانِبَکَ وَ تُطيِّبُ کَلامَکَ وَ تَلْقى اخاکَ بِبِشْرٍ حَسَنٍ؛ با نرمش و مدارا با مردم رفتار مىکنى. سخن خويش را پاکيزه مىگردانى. برادرت را با خوش رويى ملاقات مىنمايى». (1)
صفات ذيل از جمله صفات نيکو و اخلاق خوب به حساب ميآيد. فردي که مي خواهد خوش اخلاق باشد، بايد رفتارهاي ذيل را در خود ايجاد کند:
1- تواضع و فروتني و دوري از تکبر،
2- تحمل شنيدن آرا و نظريات ديگران و سعه صدر در قبال آن،
3- سخاوت و عدم بخل،
4- دستگيري از ضعفا و درماندگان،
5- در کارهاي خيرِ ديگران شرکت کردن،
6- گذشت و چشم پوشي از بديهاي ديگران،
7- محبتورزي نسبت به بندگان خدا،
8- امانت داري،
9- راز داري،
10- صداقت و ... .
🌸بديهي است دست يابي به اخلاق نيکو و خوش، احتياج به رياضت و تحمل سختي و مبارزه دارد. نفس انساني طبعاً به دنبال آسايش و رفاه مي گردد. از اين رو بايد در مبارزه با هواي نفس و کنترل آن سخت بکوشد تا نفس حيواني رام گردد و آماده اطاعت و فرمانبرداري شود.
آنچه در شروع کار مهم است، خواستن و انگيزه داشتن است. ...
ادامه دارد
🔵ارسال سوالات از طریق ربات پیام رسان بله
👇👇👇
https://ble.im/pasokhgoo_ir_bot
🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔹 @pasokhgoo1 👈
#اخلاقی
🔹امیرالمؤمنین عليه السلام:
🍃لولا خَمسُ خِصالٍ لَصارَ النّاسُ كُلُّهُم صالِحينَ: أوَّلُهَا القَناعَةُ بِالجَهلِ، وَالحِرصُ عَلَى الدُّنيا، وَالشُّحُّ بِالفَضلِ، وَالرِّياءُ فِي العَمَلِ، وَالإِعجابُ بِالرَّأيِ
💥اگر پنج خصلت نبود، همه مردم جزوِ صالحان مى شدند:
قانع بودن به نادانى،
آزمندى به دنيا،
بخل ورزى به زيادى،
رياكارى در عمل،
و خودرأی بودن
📚المواعظ العدديّة، صفحه 263
🔹 @pasokhgoo1 👈
#حدیث
علت دروغ گفتن چیست‼️
👇👇👇
♨️سوال:
🔰چراهمه دروغ ميگن
✍️️پاسخ:
✅دروغ معمولا، از يك نقطه ضعف روحي سرچشمه مي گيرد. گاهي از ضعف ايمان كه انسان خدا را شاهد نمي دان، ديا به خاطر تبرئه خود، يا به قصد تفريح و شوخي و امثال اینها
🍀امیرالمومنین علی علیه السلام فرمودند: « بنده اي مزه ايمان را نچشد تا دروغ را وانهد چه شوخي باشد و چه جدي»(اصول كافي باب دروغ ج5 ص 291)
👈گاهي انسان به خاطر ترس از فقر ، پراكنده شدن مردم از دور او ، از دست دادن موقعيت و مقام دروغ مي گويد . زماني به خاطر علاقه شديد به مال و جاه و مقام و شهرت ديگري زبان به دروغ مي گشايد و از اين وظيفه نامشروع براي تامين مقصود خود كمك مي گيرد.
👈گاهي تعصب هاي شديد و حبّ و بغض هاي افراطي سبب مي شود كه انسان به نفع كسي كه مورد علاقه اوست يا به زيان كسي كه مورد نفرت و كينه او مي باشد، بر خلاف واقع سخن بگويد. زماني براي آنكه خود را بيش از آنچه كه هست بنماياند و اظهار علم كند دروغ مي گويد.
👈ولي در تمام اين صفات رذيله كه ريشه صفت دروغ را تشكيل مي دهد بايد از كمبود شخصيت و ضعف ايمان نام برد.
👈يكي ديگر از عوامل مهم دروغگويي ، احساس كمبود شخصيت و عقده حقارت است. كساني كه گرفتار چنين عقيده اي هستند، با انواع دروغها و لاف و گزافها حقارتي را كه در خود احساس مي كنند جبران مي كنند . و گاهي نيز به خاطر عدم توجه به مضرات دروغ و اهميت راستگويي يا آلودگي محيط خانوادگي يا محيط اجتماع و معاشرين اين رذيله در انسان ريشه مي دواند.
👈تلقين - احساس كمبود- نجات يافتن- خجالت نابجا- دشمني و حسد- طمع در مال و مقام-نقل همه چيزو پيش گويي ها ؛ از ديگر عوامل دروغگويي به شمار مي آيند.
موفق باشید.
🔵ارسال سوالات از طریق ربات پیام رسان بله
👇👇👇
https://ble.im/pasokhgoo_ir_bot
🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔹 @pasokhgoo1 👈
#اخلاقی
سوال:
🔰در ذکر سلام در پايان نماز، منظور از دو عبارت (السلام علينا و علي عبادالله الصالحين) و (السلام عليکم و رحمه الله و برکاته) چيست؟
👈مخاطب ضمير هاي نا و کم ، چه کساني هستند؟
✍️️پاسخ:
✅ مقصود از «نا» در «السلام علینا و علی عبادالله الصالحین» شخص نمازگزار، نمازگزاران دیگر و مسلمین و مسلمات و مؤمنین و مؤمنات هستند و مراد از «کم» در «السلام علیکم و رحمة الله و برکاته» معصومین (علیهم السلام) و پیامبران و فرشتگان الهی هستند.
📚پی نوشت:
(کلینی، محمد، الکافی، ج 3، ص 486؛ صدوق، محمد، علل الشرائع، ج 2، ص 316)
🔵ارسال سوالات از طریق ربات پیام رسان بله
👇👇👇
https://ble.im/pasokhgoo_ir_bot
🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔹 @pasokhgoo1 👈
#قرآن_حدیث
✅پرسش:
چه کنيم تا بهترين اخلاق و رفتار را داشته باشيم و اصلا خشم در ما نباشد؟
قسمت دوم
🌺پاسخ:
آنچه در شروع کار مهم است، خواستن و انگيزه داشتن است. اگر بخواهيم رذايل اخلاقي از ما برداشته شود و سايه شوم آن ها زدوده شود و به تعبير ديگر شيطان دست از سر ما بردارد و ما را دچار وسوسه و شک نکند، بايد دست ردّ به سينة او بزنيم ، طوري که ديگر برنگردد و او را به خود عادت ندهيم.
✍️بر اين اساس:
مهمترين راه به دست آوردن صفات خوب که نتيجه آن خوش اخلاقي در رفتار است ، عبارت است از:
1-📌 تصميم جدي و عزم راسخ جهت آراسته شدن به اين صفات
2-📌 استفاده از تجربههاي ديگران
3- 📌تفکر راجع به عواقب بداخلاقي در جامعه (ادب از که آموختي، از بي ادبان)،
4-📌 از کم شروع کردن و ملاحظه توان ابتدايي خود ، طوري که با تمرين و سعي و تلاش انسان بتواند به مراتب بالاتر برسد.
5-📌 مطالعه کتابهاي اخلاقي از قبيل «نقطههاي آغاز در اخلاق عملي» نوشته آيتاللّهمهدوي کني.
6- 📌در کنار کارها و فعاليتهاي علمي خود، سيري مطالعاتي در آثار شهيد مطهري به ترتيب زير داشته باشيد:
داستان راستان، ج 1 و2 - حکمتها و اندرزها - حماسه حسيني، (3 جلد) - گفتارهاي معنوي - سيري در سيره نبوي سيري در سيره ائمه اطهار - جاذبه و دافعه علي (ع) - انسان کامل - تعليم و تربيت در اسلام - انسان و سرنوشت
7- 📌ساعتي از روز را به خلوت گزيني و بررسي باطن و حسابرسي اعمال خويش قرار دهيد. به دقت فعاليتهاي خود را بررسي نماييد. هرگز اين کار را تعطيل نکنيد.
8-📌 هر هفته چند جلسه از مواعظ و سخنرانيهاي اخلاقي اساتيد استفاده کنيد .اين برنامه را به صورت مداوم حفظ نماييد.
✔️توصیه: در فاصله گذاشتن قسمت بعدی، موارد بالا را تمرین کرده و در برنامه روزانه تان بگنجانید
ادامه دارد
🔵ارسال سوالات از طریق ربات پیام رسان بله
👇👇👇
https://ble.im/pasokhgoo_ir_bot
🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔹 @pasokhgoo1 👈
#اخلاقی
✅پرسش:
اگر جواب شوهر تندخو و بدزبانی را که سر هر مسئله ای غُر می زند را بدهیم، گناه است؟
🌺پاسخ:
ازدواج، يک مرد و زن را از دو خانواده متفاوت و با سليقه هاي مختلف در کنار هم قرار ميدهد. بنابراين اختلاف رفتار و اخلاق تا حدي طبيعي است. البته اسلام با توصيه به رعايت کفويت در انتخاب همسر تلاش ميکند اين تفاوت ها را به حداقل برساند. حتي توصيه ميکند اگر بد اخلاقي مرد قبل از ازدواج هم وجود داشت و خانواده دختر متوجه آن شدند اصلا دختر به او ندهند. اما بعد از اينکه زن و مرد به يکديگر تعهد دادند زمان سازگاري و تعامل و حتي در برخي موارد تحمل فرا ميرسد.
🔹ابتدا بايد ببينيد آيا رفتارهاي بد همسرتان تنها در رابطه با شما است و يا اينکه همسرتان به طور کلي و با همه بددهن و بداخلاق است؟ اگر فقط در محيط خانه و با شما بددهن و بداخلاق است بايد دليل آن را در محيط خانه و نحوه تعامل با او جستجو کنيد.
🌸بنابراين توصيه ما به شما اين است:
📌سعي کنيد تا آنجا که ممکن است از زمينه هايي که باعث ناراحتي و بدخلقي ايشون ميشه دور نگهشون داريد. حداقل خودتون اون زمينه ها را به وجود نياوريد. مثلا برخي در هنگام خستگي و يا خواب آلودگي عصبي و ناراحت ميشوند. يا اگر توقع و انتظاري دارند که براي شما قابل انجام است او را منتظر نگذاريد.
📌سعي کنيد از طريق ايجاد رابطه عاطفي روي ايشون تاثير مثبت داشته باشيد. اگر فردي، فرد ديگري را دوست داشته باشد، حاضر نيست او را ناراحت کند. کاري کنيد که علاقه او به شما بيشتر شود.
📌هرگز وي را به خاطر اخلاق و رفتارش ملامت نكنيد. از گفتن كلمات كنايه آميز اجتناب كنيد و از نسبت دادن القاب و زدن برچسبهاى ناگوار و نامطلوب به او پرهيز كنيد. با احترام و محبت به او شخصيت مثبت را تلقين کنيد.
📌در وقت مناسبي، نامناسب بودن رفتار ايشون را با کمال احترام بهشون منتقل کنيد.
📌هر کسي مجموعه اي از صفات خوب و بد است. بنابراين نکات مثبت او را نيز مرور کنيد. زحماتي که براي شما متحمل شده است. خدماتي که براي شما داشته است.
روي نقاط ضعف او تمرکز نداشته باشيد. اين باعث ميشود هميشه نگران و منتظر رفتارهاي بد از طرف او باشيد. ذهن خود را از خاطرات منفي و قلب خود را از کدورت پاک کنيد.
📌در صورتي که رفتار خوبي از او ديديد خوشحالي و رضايت خود را از آن ابراز کنيد تا براي تکرار ان تشويق شود.
🍀به ياد داشته باشيد كه غالباً تغيير عادتها، نيازمند پيشرفت تدريجي و برداشتن گامهاي كوچك به سمت يك هدف بزرگتر است. هر كاري كه از دستتان بر ميآيد، انجام دهيد، خواهيد ديد كه اين يكي از بهترين سرمايه گذاريهاي عمرتان خواهد بود. و خداوند در مقابل اين صبر و متانتي كه به خرج ميدهيد پاداش بزرگي خواهد داد.
🌸در روايات آمده است: اگر زني بد اخلاقي شوهرش را تحمل كند و صبور باشد خداوند به او ثواب و پاداشي را كه به جناب آسيه يعني يكي از چهار زن برتر بهشتي داده است، عنايت مي كند. (1)
.....................................
(1) (بحار الانوار، ج 100، ص 247)
🔵ارسال سوالات از طریق ربات پیام رسان بله
👇👇👇
https://ble.im/pasokhgoo_ir_bot
🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔹 @pasokhgoo1 👈
#اخلاقی
#همسرداری
🔹حضرت عيسى عليه السلام :
🍃به دارايى هاى دنيا پرستان منگريد؛ زيرا درخشش اموال آنان نور ايمان شما را مى برد.
📚میزان الحکمه ج11 ص150
💐 سالروز ولادت حضرت عیسی علیه السلام مبارک
🔹 @pasokhgoo1 👈