eitaa logo
موعظه | پاسخگویی به سوالات دینی
354 دنبال‌کننده
364 عکس
90 ویدیو
16 فایل
ادع الى سبیل ربک بالحکمة و الموعظة الحسنه(نحل.125) وابسته به مرکز احیاء موعظه حسنه|mawezah.ir ادمین و کارشناس پاسخگو | @mahdimahdavi2 پاسخگویی توسط کارشناسان حوزه علمیه قم کپی فقط باذکر منبع ارسال سوال: http://eitaa.com/joinchat/3111911435C0d91ddf85c
مشاهده در ایتا
دانلود
515 📌 ❓سوال: سلام طاعات و عبادادتون قبول باشد. اگر میشه نسبی بودن غیب و شهادت را با یک مثال توضیح دهید.ممنون ✅پاسخ: سلام علیکم غیب و شهادت در کلام استاد علامه شهید مطهری (ره) : غیب و شهادت جهان بینی توحیدی اسلامی، جهان را مجموعی از غیب و شهادت می داند، یعنی جهان را تقسیم می كند به دو بخش: جهان غیب و جهان شهادت. در خود قرآن كریم مكرّر از غیب و شهادت، خصوصا از غیب، یاد شده است. ایمان به «غیب» ركن ایمان اسلامی است: اَلَّذِینَ یُؤْمِنُونَ بِالْغَیْبِ [1]. آنان كه به غیب ایمان می آورند. وَ عِنْدَهُ مَفاتِحُ اَلْغَیْبِ لا یَعْلَمُها إِلاّ هُوَ [2]. خزائن غیب نزد اوست و جز او كسی به آنها آگاه نیست. غیب یعنی نهان. غیب یا نهان دو گونه است: نسبی و مطلق. غیب نسبی یعنی چیزی كه از حواسّ یك نفر به علّت دور بودن او از آن یا علّتی نظیر این، نهان است، مثلا برای كسی كه در تهران است، تهران شهادت است و اصفهان غیب است، امّا برای كسی كه در اصفهان است، اصفهان شهادت است و تهران غیب است. مجموعه آثار شهید مطهری . ج2، ص: 138 در قرآن كریم در مواردی كلمه ی غیب به همین مفهوم نسبی آمده است، مثل آنجا كه می فرماید: تِلْكَ مِنْ أَنْباءِ اَلْغَیْبِ نُوحِیها إِلَیْكَ [3]. اینها از جمله خبرهای غیب است كه بر تو وحی می كنیم. بدیهی است كه قصص گذشتگان برای مردم این زمان غیب است، امّا برای خود آنها شهادت است. ولی در مواردی دیگر قرآن كریم كلمه ی غیب را به حقایقی اطلاق می كند كه «نادیدنی» است. فرق است میان واقعیّتی كه قابل حسّ و لمس باشد ولی به علّت دوری یا مانع، دیده نشود- آنچنان كه اصفهان از كسانی كه در تهران هستند نهان است- و میان واقعیّتهایی كه به علّت نامحدودی و غیر مادّی بودن، قابل احساس به حواسّ ظاهره نیست و به این اعتبار نهان است. بدیهی است آنجا كه قرآن مؤمنان را توصیف می كند كه به «غیب» ایمان دارند، مقصود غیب نسبی نیست، به غیب نسبی همه ی مردم- اعمّ از كافر و مؤمن- ایمان و اعتراف دارند. همچنین آنجا كه می فرماید: «وَ عِنْدَهُ مَفاتِحُ اَلْغَیْبِ لا یَعْلَمُها إِلاّ هُوَ» كه اطّلاع بر غیب را منحصر به ذات حق می كند، مقصود غیب مطلق است و با غیب نسبی سازگار نیست. آنجا كه غیب و شهادت با یكدیگر ذكر می شوند، مثلا می فرماید: «عالِمُ اَلْغَیْبِ وَ اَلشَّهادَةِ هُوَ اَلرَّحْمنُ اَلرَّحِیمُ » [4] او دانای نهان و پیداست، او بخشنده و مهربان است، یعنی دانای محسوس و نامحسوس است، باز ناظر به غیب نادیدنی است نه غیب نسبی. رابطه ی این دو جهان (جهان غیب و جهان شهادت) چگونه است؟ آیا جهان محسوس مرزی دارد و ورای این مرز جهان غیب است؟ مثلا از اینجا تا پشت بام آسمان، جهان شهادت است و از آن به بعد جهان غیب است؟ بدیهی است كه این گونه تصوّرات، عامیانه است. با این فرض كه مرزی جسمانی دو جهان را از هم جدا كند، هر دو جا شهادت و هر دو جهان جسمانی و مادّی خواهد بود رابطه ی غیب و مجموعه آثار شهید مطهری . ج2، ص: 139 شهادت را با تعبیری مادّی و جسمانی نمی توان توضیح داد. حدّ اكثر تعبیری كه مطلب را به ذهن نزدیك كند این است كه بگوییم شبیه رابطه ی اصل و فرع یا شخص و سایه است، یعنی این جهان به منزله ی انعكاسی از آن جهان است. از قرآن چنین استنباط می شود كه هر چه در این جهان است «وجود تنزّل یافته ی» موجودات جهان دیگر است. آنچه در آیه ی سابق الذّكر، «مفاتح» نامیده شده در آیه ی دیگر «خزائن» نامیده شده است: وَ إِنْ مِنْ شَیْ ءٍ إِلاّ عِنْدَنا خَزائِنُهُ وَ ما نُنَزِّلُهُ إِلاّ بِقَدَرٍ مَعْلُومٍ [5]. هیچ چیزی نیست مگر آنكه خزانه ها و اصلهای آن نزد ماست. از آن فرود نمی آوریم مگر به اندازه ی معیّن. به این حساب است كه قرآن همه چیز، حتّی اشیائی نظیر سنگ و آهن را «نازل شده» تلقّی می كند: وَ أَنْزَلْنَا اَلْحَدِیدَ [6]. ما آهن را فرود آوردیم. بدیهی است كه منظور این نیست كه همه ی اشیاء و از آن جمله آن را از مكانی به مكانی دیگر انتقال داده ایم. آری، آنچه در این جهان است «حقیقت» و «اصل» و «كنه» آن در جهانی دیگر است كه جهان غیب است و آنچه در آن جهان است «رقیقه» اش، «ظلّ» و «سایه» اش، مرتبه ی تنزّل یافته اش در این جهان است [7]. چرخ با این اختران، نغز و خوش و زیباستی*صورتی در زیر دارد آنچه در بالاستی صورت زیرین اگر با نردبان معرفت*بر رود بالا همی با اصل خود یكتاستی صورت عقلی كه بی پایان و جاویدان بود*با همه و بی همه مجموعه و یكتاستی این سخن را در نیابد هیچ فهم ظاهری*گر أبو نصرستی و گر بوعلی سیناستی مجموعه آثار شهید مطهری . ج2، ص: 140 قرآن همچنانكه تحت عنوان «غیب» نوعی ایمان و بینش را درباره ی هستی عرضه می دارد و لازم می شمارد، احیانا تحت عناوین دیگر این مطلب را بیان می كند، از قبیل ایمان به «ملائكه» یا ایمان به رسالت رسل (ایمان به وحی) : قسمت دوم در پست بعدی : 👇👇👇
قسمت دوم پاسخ به سوال : ❓سوال: سلام طاعات و عبادادتون قبول باشد. اگر میشه نسبی بودن غیب و شهادت را با یک مثال توضیح دهید.ممنون ادامه پاسخ: آمَنَ اَلرَّسُولُ بِما أُنْزِلَ إِلَیْهِ مِنْ رَبِّهِ وَ اَلْمُؤْمِنُونَ كُلٌّ آمَنَ بِاللّهِ وَ مَلائِكَتِهِ وَ كُتُبِهِ وَ رُسُلِهِ [8]. پیامبر و مؤمنان به آنچه بر پیامبر فرود آمده ایمان دارند. همه ایمان دارند به خدا و فرشتگانش و كتابهایش و فرستادگانش. وَ مَنْ یَكْفُرْ بِاللّهِ وَ مَلائِكَتِهِ وَ كُتُبِهِ وَ رُسُلِهِ وَ اَلْیَوْمِ اَلْآخِرِ فَقَدْ ضَلَّ ضَلالاً بَعِیداً [9]. آن كس كه به خدا و فرشتگانش و كتابهایش و پیامبرانش و روز بازپسین كفر بورزد گمراه شده، گمراه شدن دوری. در این دو آیه، ایمان به كتابهای خدا مستقلّا ذكر شده است. اگر مقصود از این كتابها، كتابهای آسمانی بود كه بر پیامبران نازل شده است، همان ایمان به رسل كافی بود. این قرینه است كه مقصود از این كتابها حقایقی از نوعی دیگر است كه از نوع دفتر و ورقه نیست. در خود قرآن مكرّر از حقایقی نهانی و غیبی با نام «كتاب مبین» ، «لوح محفوظ» ، «امّ الكتاب» ، «كتاب مرقوم» و «كتاب مكنون» یاد شده است [10]. ایمان به این نوع كتب ماورائی، جزئی از ایمان اسلامی است. اساسا پیامبران آمده اند كه به بشر آن گونه بینش و جهان بینی بدهند كه بشر تا آنجا كه برایش مقدور است تصوّری، هر چند مجمل، از مجموع نظام آفرینش داشته باشد. خلقت آفرینش محدود به امور حس كردنی و لمس كردنی كه در حوزه ی علوم حسّی و تجربی است، نمی باشد. پیامبران می خواهند بینش انسان را از محسوس تا معقول و از آشكار تا نهان و از محدود تا نامحدود بالا ببرند. متأسّفانه موج اندیشه های محدود مادّی و حسّی كه از مغرب زمین برخاسته به مجموعه آثار شهید مطهری . ج2، ص: 141 آنجا كشیده كه گروهی اصرار دارند همه ی مفاهیم عالی و وسیع و گسترده ی جهان بینی اسلامی را تا سطح محسوسات و مادّیّات تنزّل دهند. احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه | @pasokhha
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 زمان نیّت روزه‌های واجب ⁉️ زمان نیّت روزه‌های واجب به‌طور عادی چه زمانی است؟ 👈 نیّت برای روزه ماه رمضان و نذر معیّن، از اول شب تا اذان صبح و برای روزه غیر معیّن (مانند روزه قضا و نذر مطلق)، از اول شب تا ظهر روز بعد است. احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه | @pasokhha
516 📌 ❓سوال: سلام...اگر درباره رئیس جمهور و مسئولان حرفی بزنیم ؛ درباره کارهایی که درگذشته کردن غیبت حساب میشه؟!یا اگر بگیم این کارا رو میکنن که فلان چیز اتفاق بیفته گناه هست؟یا شنیدن و بدگفتن از مسئولان غیبت و گناه است؟ ✅پاسخ: سلام علیکم آیت الله مکارم شیرازی: حکم غیبت مسئولین پرسش : آیا بررسى کارهاى مسئولین نظام مقدّس جمهورى اسلامى در غیاب آن ها با عنایت به مفاد حدیث شریف «كُلُّكُمْ رَاعٍ وَ كُلُّكُمْ مَسْئُولٌ عَنْ رَعِيَّتِه‏» از نظر شرع مقدّس اسلام غیبت محسوب مى شود؟ پاسخ : غیبت هیچ کس جایز نیست، و غیبت آن است که عیب پنهانی و مخفی شخص، نزد کسی که از آن اطلاع ندارد بیان شود؛ امّا انتقادهای سازنده همراه ادب و احترام اشکالی ندارد. (سایت معظم له) توضیح: غیبت در مسائل شخصی آن هم مربوط به مطالبی است که موجب ناراحتی غیبت شونده باشد. اما اگر عیب ها و انتقادات در ارتباط با حوزه کاری و مسئولیت اجتماعی افراد بیان شود و هدفی جز اصلاح کارکرد اجتماع در میان نباشد، نه تنها جنبه غیبت نخواهد داشت، بلکه نقد و تحلیل منصفانه و به دور از هر گونه حب و بغض رفتار و گفتار مسئولین، یک امر لازم برای رشد و تعالی جامعه و کشور است و برکات زیادی برای فرد و جامعه دارد و موجب اصلاح عیب آنها و بر طرف شدن نواقص کارها و برنامه هایشان می شود. در اسلام موضوعاتی چون نصیحت (امر به معروف و نهی از منکر) ائمه مسلمین، جرح و تعدیل (تکذیب و تأیید) راویان و گواهان، نُصح مستشیر و ... وجود دارند که با کمی دقت در آنها درخواهیم یافت که امکان بروز و ظهور چنین موضوعاتی، جز با نقدها و تحلیل هایی که شاید برخی از آنها در نگاه اول، مشابه غیبت ارزیابی شوند، امکان پذیر نخواهد بود. بر این اساس، چنین نقدها و تحلیل هایی، اگر تنها جهت شناخت وضعیت حاکم بر جامعه و تلاش برای بهبود آن باشد، ایرادی نخواهد داشت، اما اگر افرادی بخواهند در ضمن تحلیل و نقد، عقده ها و کینه های شخصی و گروهی خود را برآورده ساخته و علاوه بر سخنان لازم در یک نقد سالم، گفتاری را در ارتباط با طرف مقابل بر زبان آورند که بود و نبود آن در تحلیل انجام شده مساوی است، در برابر پروردگار مسئول خواهند بود و از آن جایی که هر فرد به درون خود آگاهی کامل دارد، شناسایی مرز بین تحلیل و غیبت در این موارد که تا حد زیادی وابسته به انگیزه افراد است، چندان دشوار نخواهد بود. مطالعه بیشتر احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه | @pasokhha
517📌 ❓سوال: سلام ووقت بخیر، درخصوص روزه برای افرادی ک دوتا وطن اختیار کردند سوال داشتم و جابجایی بین دووطن چطوربایدباشد ک روزه صحیح باشد؟؟ ممنونم مرجع آیت الله خامنه ای ✅پاسخ: سلام علیکم هنگام خروج از یک وطن باید بعد از اذان ظهر باشد و هنگام رسیدن به وطن بعدی نیز باید قبل از اذان ظهر باشد. احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه | @pasokhha
518📌 ❓سوال: سلام، مرجع: آیت‌الله‌خامنه‌ای این درسته که موقع پریود خواندن هفت‌آیه بیشتر از قرآن کراهت داره؟ ✅پاسخ: سلام علیکم در زیر حکم غسل، نماز جماعت، سجده زیارت عاشورا و قرآن خواندن برای حائض و مستحاضه قلیله طبق فتوای امام خامنه ای حفظه الله آمده است: 🔸س. آیا زن حائض می‌تواند غسل مستحبی مانند غسل جمعه انجام دهد؟ ج. مانع ندارد، بلکه مستحب می باشد. 🔸س: آيا زن در حال استحاضه قليله، مى‌تواند براى نماز جماعت وارد مسجد شود؟ ج) مانع ندارد. 🔸س: آيا سجده زيارت عاشورا براى خانم‌هايى که عذر شرعى دارند، جايز است؟ ج) اشكال ندارد. 🔸س: اگر زنى داراى عادت ماهانه حيض باشد، آيا قرآن خواندن براى آن زن جايز است؟ ج) خواندن قرآن به‌جز آياتى كه سجده واجب دارد براى حائض جايز است اگر چه كراهت دارد. منبع احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه | @pasokhha
519📌 ❓سوال: دیشب قسمتی از بدنم خونی بود شستم و با دستمال خشک کردم و دستم هم با تری دستمال کاملا خیس شده بود و دستم رو به چیزای مختلفی زدم بعدا متوجه شدم که خون بدنم با شستن پاک نشده بوده و دستمالی که بدنم رو باهاش خشک کردم خونی بوده حالا می خوام بدونم وسایلی که بهشون دست زدم حکمشون چیه؟؟؟مرجع آقای مکارم ✅پاسخ: سلام علیکم اگر یقین به نجاست دستمال و انتقال آن داشته باشید به احکام زیر دقت کنید و مطالعه کنید. اما اگر شک دارید ، تکلیفی ندارید و چیزی نجس نشده است. صورت سرایت نجاست به شئی پاک بر اثر ملاقات با شئی نجس [اسباب سرایت نجاست ] پرسش : اگر دو چیزی که یکی پاک و دیگری نجس است با هم ملاقات کنند آیا نجاست منتقل می شود؟ پاسخ : هرگاه چيز پاكى با چيز نجسى ملاقات كند و يكى از آن دو رطوبت داشته باشد نجس مى‏شود، امّا اگر هر دو خشك باشند يا رطوبت بقدرى كم باشد كه سرايت نكند، پاك است (مگر در ملاقات چيزى با مرده انسان پيش از غسل دادن كه احتياط واجب اجتناب است، هرچند خشك باشد). واسطه ها در نجاست [اسباب سرایت نجاست ] پرسش : چنانچه شیئى با تماسّ با نجاست نجس شود، سپس خود این شىء با شىء دوّمى تماس پیدا کند و همان طور شىء دوّم با شىء سوّم و... حال این واسطه ها تا چه تعداد باعث انتقال نجاست به شىء بعدى مى شود؟ پاسخ : تا دو واسطه باعث انتقال نجاست مى شود نه بیشتر، یعنى اگر دست نجس مثلاً به دست دیگرى بخورد آن هم نجس مى شود و اگر آن، به شىء سوّمى بخورد نجس مى شود، ولى اگر شىء سوّم به چهارمى بخورد نجس نخواهد شد و به تعبیر دیگر، متنجّس اوّل و دوم سبب سرایت نجاست مى شود ولى متنجّس سوم سبب نخواهد شد. و این امر بسیارى از مشکلات باب طهارت و نجاست را حل مى کند. پرسش : واسطه سوم که می فرمایید نجس است ولی نجس نمی کند چگونه است؟ پاسخ : این را با یک مثال ساده روشن می کنیم فرض کنید دست شخصی نجس شد و سپس خشک شد (البته عین نجاست در آن نیست) دیگری با دست تر با او دست داد، دست نفر دوم نجس می شود و هرگاه دست او خشک شد و نفر سومی با دست تر به او دست داد، دست نفر سوم هم نجس می شود ولی اگر او با شخص چهارمی دست دهد هرچند دست نفر چهارم هم تر باشد، دست او نجس نمی شود. اینجاست که می گوییم واسطه سوم نجس است ولی نجس نمی کند. احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه | @pasokhha
520📌 ❓سوال: حکمت خدا و قسمت رو توضیح بدید...برای یه کاری همه مخالفت میکنن بعد میگن قسمت نبود اگه قسمت بود خودش یه جور؛جور میشد....حکمت و قسمت رو توضیح بدید ✅پاسخ: سلام علیکم قسمت یا تقدیر خداوند این است که بشر افعال خود را از روی اختیار انجام دهد؛ نه این که تقدیر، او را به انجام یک طرف مجبور سازد. یعنی با اینکه نظام علت و معلول در جهان حاکم است؛ کارهای بشر از روی جبر انجام نمی گیرد. بدیهی است، قضا و قدری که آزادی و اختیار در آن قرار گرفته، مانع پیشرفت و ترقی نیست و انسان را دست بسته قرار نمی دهد. بلکه او می تواند با استفاده از آزادی و حریتی که دارد هر نوع کاری را که بخواهد انتخاب کند و در تعالی و پیشرفت خود بکوشد. انسان به هر سو که رو آورد همان قضا و قدر است که با دست خود آن را انتخاب می کند. پس نمیشه کارهایی که خودمون با اختیار خودمون رقم می زنیم به تقدیر و قسمت ، نسبت بزنیم. حکمت الهی وقتی است که ما تلاشمون رو کردیم اما اراده الهی بر چیز دیگری تعلق گرفته. یعنی ما در راه رسیدن به خواسته مون از هیچ تلاش درستی فروگذار نکردیم، و همه جوانب رو رعایت کردیم اما نمی شود. ظلم کردن، کم کاری کردن و این جور موارد از افعال اختیاری انسان است که نسبت بخودش و دیگران موجب تغییر مسیر زندگی می شود که موجب ضمان و مسئولیت است و اینها را نمی شود گفت حکمت! الهی بلکه برخواسته از سوء اختیار انسانی است. احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه | @pasokhha
521📌 چگونگی تعیین ❓سوال: واینکه میخوام سال خمسی مشخص کنم وخمس بدیم ولی بلد نیستم چجوری باید حساب کتاب کرد مرجع:آیت الله مکارم شیرازی ✅سلام علیکم برای تعیین سال خمسی به دستور زیر عمل کنید طبق فتوای آیت الله مکارم شیرازی: چگونگی تعیین سال خمسی پرسش : افرادی که در طول سال درآمد دارند سال خمسی آن ها چگونه معیّن می شود؟ پاسخ : اگر اولین روز درآمد را می دانند باید همان روز را اول سال خمسی قرار دهند و اگر اولین روز درآمد را نمی دانند یک روز از سال را بعنوان سال خمسی تعیین می کنند، و اگر مبلغی از هزینه زندگی زیاد بیاید در این روز خمس آن را حساب می کنند. برای محاسبه خمس اموال: هر سال یکبار محاسبه خمس انجام میگیرد و درهمان روزی که به عنوان سال خمسی تعیین کرده ایم. مثلا اگر اولین درامد ما اول اردیبهشت بوده باشد، یا اینکه ندانیم چه روزی بوده و اول اردیبهشت را به عنوان سال خمسی در نظر بگیریم هر سال در اول اردیبهشت ، خمس اموالی که از در امد سال تهیه شده و همچنین آنچه از درامد سال در ان روز مانده است باید محاسبه شود. جزئیات محاسبه خمس رو باید طبق نظر مرجع تقلید انجام داد: به این صفحه مراجعه کنید احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه | @pasokhha
کدام قسمت بازاریابی شبکه ای حرام است؟.mp3
14.72M
بارگذاری مجدد سوال 364 📌 ❓سوال: کدام قسمت از فعالیت های بازاریابی شبکه ای قانونی و شرعی است و کدام قسمت غیر قانونی و حرام است؟ ✅پاسخ: توسط حجت الاسلام مهدی مهدوی بصورت مشروح بر اساس نامه شورای نگهبان و فتوای مقام معظم رهبری در صوت فوق. کامل گوش کنید. 🔸 منتشر کنید ✅ فایل pdf کلیک کنید آیین نامه اجرایی چگونگی صدور و تمدید پروانه کسب و نحوه نظارت بر افراد صنفی در فضاي مجازي مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha
522📌 ❓سوال: سلام طاعات و عباداتت قبول من کم خونی شدید دارم دیسک کمر دارم عمل کردم ۳ سال وقتی روزه میگیرم فشارم میفتده پایین و دست و پایم یخ میشن حالت سر گیج دارم وقتی که افطار میکنم خوب نمیشم باید چکار کنم روزه بگیرم یا نه؟ ✅پاسخ: سلام علیکم طاعات و عبادات شما هم قبول حق طبق نظر رهبری، خود مکلف اگر یقین کند که روزه گرفتن ضرر دارد یا خودش به این نتیجه برسد که خوف ضرر هست می تواند روزه نگیرد. یا بلکه جایز نیست روزه بگیرد. س 753: مادرم به بیماری شدیدی مبتلاست و پدرم نیز از ضعف جسمانی رنج می‏برد و در عین حال هر دو روزه می‏گیرند که گاهی مشخص است که روزه باعث تشدید بیماری آنها می‏شود، تاکنون نتوانسته‏ام آنها را قانع کنم که لااقل هنگام شدت بیماری روزه نگیرند. خواهشمندیم ما را در مورد حکم روزه آنها راهنمایی فرمایید. ج: ملاک تأثير روزه در ايجاد بيمارى يا تشديد آن و عدم قدرت بر روزه گرفتن تشخيص خود روزه دار نسبت به خودش است و اگر بداند روزه براى او ضرر دارد يا خوف ضرر داشته باشد و در عين حال بخواهد روزه بگيرد، روزه گرفتن براى وى حرام است. س 756: در کلیه‏های من سنگ جمع می‏شود و تنها راه جلوگیری از جمع شدن سنگ در کلیه، نوشیدن مستمر مایعات است و از آنجایی که پزشکان معتقدند که من نباید روزه بگیرم، تکلیف واجب من نسبت به روزه ماه مبارک رمضان چیست؟ ج: اگر جلوگيرى از بيمارى کليه مستلزم نوشيدن آب يا ساير مايعات در طول روز باشد، روزه گرفتن بر شما واجب نيست. مطالعه بیشتر: https://farsi.khamenei.ir/treatise-content?id=64 احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه | @pasokhha