eitaa logo
پله پله تا اجتهاد
305 دنبال‌کننده
125 عکس
2 ویدیو
52 فایل
🔶 کانال معاونت پژوهش مدرسه فقهی آل یاسین علیهم السلام 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin
مشاهده در ایتا
دانلود
0⃣3️⃣ 9️⃣ ❇️ قاعده اوّليه درباره ظن، عدم حجّيت است. از اين قاعده به اصل تعبير مى ‏كنند و مى ‏گويند: الاصل فى الظن عدم الحجية الا ما خرج بدليل قطعى. ◀️ دليل محرز يا شرعى است يا عقلى، و دليل شرعى يا لفظى است يا غير لفظى. ◀️ در مورد دليل شرعى، اعم از لفظى و غير لفظى، سه بحث مطرح است: 1️⃣ تعيين ظهور 2️⃣ حجيّت ظهور 3️⃣ اثبات صدور 👈 آدرس کانال: https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin 🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
بسمه تعالی 📣 به اطلاع طلاب و اساتید ارجمند می رساند: 📣 ✅ در سایه الطاف الهی و همزمان با ایام میلاد با سعادت عقیله بنی هاشم؛ حضرت زینب کبری (سلام الله علیها) اولین بازدید پژوهشی برگزار می شود. ✅ مکان بازدید: «انجمن های علمی حوزه علمیه قم» ✅ زمان: پنجشنبه 10 آذر ساعت 13 تا 14:30 🔶 جهت ثبت نام به شماره 09118064553 یا نام کاربری @dnz313 در پیام رسان ایتا پیام دهید. ✅ مهلت ثبت نام: تا ظهر چهارشنبه 9 آذر ✅ ساعت حرکت: 12:45 از مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
1️⃣3️⃣ 6️⃣ ❇️ اصلاح چند کلمه که غلط تلفظ می شوند ◀️ جسارت: به فتح جیم درست است نه کسر آن. ◀️ چنین: چُنین برگرفته از چون این و چُنان برگرفته از چون آن است لذا به ضم درست است نه به کسر. ◀️ شفا: شِفاء به کسر شین به معنای درمان و شَفا به فتح شین به معنای ساحل، کرانه و آستانه است. ◀️ شعار: شِعار به معنای نشان و علامت و سخن گروهی است که به کسر شین درست است و تلفظ به ضم صحیح نیست. ◀️ شفاهی: بسیار شنیده شده که می گویند امتحان شَفاهی در حالی که به فتح غلط است و صحیح آن به کسر است چون مصدر باب مفاعله است. ◀️ ضمان: واژه ضَمان به فتح اول صحیح و به کسر آن غلط است. 📚 برگرفته از کتاب فرهنگ غلط های رایج 👈 آدرس کانال: https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin 🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
2️⃣3️⃣ 9️⃣ ❇️ بررسی حق یا حکم بودن خیارات ◀️ قبل از بررسی دلیل هر یک از خیارات، ذکر سه نکته لازم است: 1️⃣ نکته اول: اطلاق نام واحد بر همه خیارات، سبب دخول تحت نوع واحد نیست، لذا باید گفت اقسام مختلف خیار تحت صنوف مختلف قرار گرفته اند نه تحت نوع واحد، لذا حکم هر کدام با توجه به صنف خاص خود سامان خواهد گرفت. 2️⃣ نکته دوم: صنف همان نوع مقید است («و مما يمتحن به أن ينظر هل ما وضع نوعا للجنس هو فصل قائم لأنواع أو هو صنف لأنواع...مثال الثاني أن يجعل الحيوان جنسا للذكر أو الأنثى». ابن سینا، منطق مشرقین، جلد 1، صفحه 53)، 👈 مانند «انسان جاهل» یا «انسان عالم» و همان طور که حکم تعلق گرفته به انسان عالم، با حکم تعلق گرفته به انسان جاهل، متفاوت است، در خیارات نیز به دلیل وجود صنوف مختلف، حق یا حکم بودن متفاوت خواهد بود. 3️⃣ نکته سوم: تمام مطالبی که در ادامه پیرامون حق یا حکم بودن خیار با توجه به ادله آن ها ذکر خواهد شد، جنبه علمی دارند، زیرا بعد از تحلیل ادله خیارات، حق بودن مطلق خیارات، بدون در نظر گرفتن اتصاف آن به صنف خاصی از خیار، با ذکر چند دلیل به اثابت خواهد رسید. 👈 بعد از ذکر سه مقدمه فوق به تبیین حق یا حکم بودن خیار تخلف شرط پرداخته خواهد شد. ادامه دارد... 📚 مطالب جناب استاد مهرکش 👈 آدرس کانال: https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin 🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)