eitaa logo
معاونت پژوهش مدرسه علمیه حضرت ولیعصر عجل الله تعالی فرجه الشریف
340 دنبال‌کننده
333 عکس
30 ویدیو
145 فایل
🔍اطلاع‌رسانی‌ها و راهنمایی‌های واحد پژوهشِ حوزهٔ علمیهٔ حضرت ولی‌عصر عجل‌الله‌فرجه‌الشریف ادمین کانال @zekri_esfahani لینک کانال پژوهش @pezhoohesh
مشاهده در ایتا
دانلود
آزمون اختصاصی کارشناسی‌ارشد دانشگاه قرآن و حدیث واحد اصفهان 🔸ویژه طلاب خواهر و برادر🔸 ✳️مزایای دوره رشته کلام و عقائد واحد اصفهان👇 ✅تحصیل رایگان، بهره گیری از اساتید کشوری، اعطای کمک هزینه تحصیلی، توانمندسازی علمی از طریق برگزاری کارگاه های علمی_پژوهشی و مهارت افزایی 🔹ثبت‌نام: ▫️اینترنتی و دریافت دفترچه راهنما www.qhu.ac.ir مراجعه به نشانی اصفهان، میدان احمدآباد، جنب جی‌کو، کوچه شماره۱، موسسه نورالقرآن، ساعت ۹ الی ۱۴ ▫️مهلت ثبت‌نام: ۳۰خرداد ماه ۱۴۰۱ ☎️شماره تماس جهت کسب اطلاعات بیشتر👇 03132280711 09927561297
لینک شیوه نامه و نمونه نگارش مقالات پایه های ۳، ۵ و 7حوزه علمیه اصفهان + جدول زمانبندی👇👇👇
✡ صاحب‌نظران و کتاب «مغز متفکر شیعه» 📖 در اواسط دههٔ پنجاه کتابی به اسم «مغز متفکر جهان شیعه: امام صادق (ع)» در ایران منتشر شد که نام آشنای را به‌عنوان مترجم با خود یدک می‌کشید. این کتاب شامل محتویات متنوع و گسترده‌ای پیرامون فعالیت‌های علمی و شاگردان منتسب به امام صادق (ع) است و طی چهار دههٔ گذشته، مورد استقبال عامهٔ مردم و البته مورد ارجاع پژوهشگران و نویسندگان بوده است. در ادامه، نظرات تعدادی از پژوهش‌گران عرصهٔ دین و تاریخ را، در باب تشکیک در اعتبار این کتاب می‌خوانیم: 1⃣ حجةالاسلام دکتر محمدعلی مهدوی‌راد (عضو هیئت علمی پردیس قم دانشگاه تهران) 👈 ایشان کتاب «مغز متفکر جهان شیعه؛ امام صادق (ع)» را اثری کاملاً بی‌پایه و غیرمستند خوانده و اظهار کرد: «متولیان امر باید جلوی چاپ و انتشار این کتاب را به‌عنوان روشن‌ترین مصداق جعل و کذب و وضع بر امام معصوم (ع) بگیرند... بنده فضلا را به کتاب «ذبیح‌الله منصوری» تألیف آقای جمشیدی ارجاع می‌دهم که در آن سلسله مقالات نقد و بررسی آثار وی، از جمله «مغز متفکر جهان شیعه؛ امام صادق (ع)» جای گرفته است. در آن کتاب آمده است که «جعفر آقایانی چاوشی» پس از جست‌وجوی بسیار در کشور فرانسه، کتابی با این عنوان از مرکز استراسبورگ پیدا نکرده است. ذبیح‌الله منصوری خود در محضر «آقایانی چاوشی» اعتراف کرده که مطالب این کتاب را ساخته است، البته کمابیش به «السماء و العالم» از بحارالانوار و برخی از روایات طب‌النبی (ص) و... مراجعه و از آن‌ها استفاده کرده است.» 📚 منبع: goo.gl/1r86ru 2⃣ مرحوم دکتر صادق آیینه‌وند (چهره ماندگار تاریخ، استاد دانشگاه تربیت مدرس و رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی) 👈 ایشان معتقد بود مستندات این کتاب، واقعیت ندارد و مانند برخی دیگر از کتاب‌های منصوری، ساخته و پرداختهٔ ذهن خود اوست: «جمعی به‌نام استراسبورگ وجود نداشته و چنین دانشمندانی وجود خارجی نداشته‌اند. شاید بحثی در جایی صورت گرفته و جرقه‌ای در کشور آلمان زده شده اما آقای منصوری، هم مرکز مطالعات و هم دانشمندان را در ذهن خودش درست کرده و با قلم خودش از زبان آن‌ها صحبت کرده است. مطالبی هم که در برخی از کتاب‌هایش و از جمله کتاب «مغز متفکر جهان شیعه» مطرح می‌کند از نظر علمی عجیب بوده و اثبات نشده است. مثلاً این‌که موریانه‌ها از چند هزار کیلومتر بو می‌کشند و...، این‌ها را خودش درست می‌کند و مبنای علمی ندارد.» 📚 منبع: goo.gl/umpYYV 3⃣ بهاءالدین خرمشاهی (نویسنده، مترجم، قرآن‌پژوه و استاد دانشگاه) 👈 ایشان در سخنانی درباره کتاب مغز متفکر جهان شیعه گفت که این کتاب، کمتر علمی و تاریخی است و به نظر وی، این کتاب ارزش تحقیقی ندارد. وی هیچ کدام از کتاب های مرحوم منصوری را دارای ارزش استناد و تحقیق نمی‌داند چرا که به‌گفتهٔ وی، ذبیح‌الله منصوری در ترجمهٔ کتب، حدود ٧٠درصد به متن اصلی کتاب اضافه می‌کرد! 📚 منبع: goo.gl/cPQxLP 4⃣ دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی (فیلسوف معاصر) 👈 ایشان نیز با انتقاد از عنوان «مغز متفکر جهان تشیع» اظهار داشته: «حتی عنوان کتاب "مغز متفکر جهان شیعه" مورد نقد است و واژهٔ نادرست و بیهوده‌ای است. نباید از تعبیر "مغز متفکر" برای مقام امامت که از جانب خدا مقرر شده است، استفاده کنیم. به‌نظر من حتی این‌که به امام بگوییم "مغز متفکر" تعبیر غلطی است و از روی نفهمی مقام امامت است. مگر امام صادق، برتراند راسل یا انیشتین است؟!» 📚 منبع: goo.gl/VwwGhh ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 🇮🇷👉 @jscenter
🔴جدول زمان‌بندی ارسال مقالات دوستانی که واحد پژوهش را انتخاب کرده اند دقت کنند 🔍اطلاع‌رسانی‌ها و راهنمایی‌های واحد پژوهشِ حوزهٔ علمیهٔ حضرت ولی‌عصر عجل‌الله‌فرجه‌الشریف لینک کانال پژوهش @pezhoohesh
1401.03.04.mp3
37.87M
🔊 صوت - امام صادق علیه السلام و تشکیل مدرسه عیار 💠 آیت الله علیدوست حفظه الله 📌 اصفهان-مدرسه حضرت ولی عصر ارواحنا فداه 🗓 چهار شنبه 1401/03/04 ⏱ 78 دقیقه 💾 36 مگابایت @valieasr
🔸انتشار شماره ۱۱ مجله تقریرات ✔️پرونده ویژه‌ درگذشت آیت‌الله‌العظمی صافی گلپایگانی ✔️گفتگو با دکتر ضیاء موحد و دکتر غلامرضا زکیانی در پرونده «ارسطو در فیضیه» درباره تأثیرات منطق ارسطویی بر دانش‌های اسلامی ✔️مقاله‌ای اختصاصی از دکتر رسول جعفریان درباره مرزبندی میان شیعه زیدیه و شیعه امامیه ✔️ پرونده‌ ویژه ظهور مجدد طالبان در افغانستان و فعالیت بنیادگرایان اسلامی در کردستان ایران ❇️نسخه مجازی را از تقریرات را از طاقچه خریداری کنید @pezhoohesh
دوستانی که در حال آماده کردن مقاله هستند اگر نیاز به آرم مدرسه دارند پیام بدهند
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
معاونت پژوهش مدرسه علمیه حضرت ولیعصر عجل الله تعالی فرجه الشریف
جلسه سوم #التصانيف دوشنبه ساعت 12 مدرس پایه10 بمناسبت حضور آیت الله ابولقاسم #علیدوست در مدرسه معر
جلسه چهارم 📚کتابهای ۱)الصله بین التصوف واالتشیع مصطفی کامل ترجمه علیرضا ذکاوتی قراگوزلو ۲)ادوارتاریخ تصوف ۲جلد اثرهادی قندهاری ومحمدامین اوحدی 📆فردا چهارشنبه 🕐ساعت۱۲ ❇️ارائه توسط طلبه فاضل آقای محمدسعید ماجد 🔍اطلاع‌رسانی‌ها و راهنمایی‌های واحد پژوهشِ حوزهٔ علمیهٔ حضرت ولی عصر عجل الله فرجه الشریف لینک کانال پژوهش @pezhoohesh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اگر از شدت حماقت برخی «استاد»‌ها متعجب هستید، دیگر نباشید! از قضا معمولا ابله‌ترین‌ها همان معادن اعتماد به نفس هستند! همان‌ها که محکمترین الحان و صلب‌ترین عقاید را دارند غالبا از همه کمتر می‌دانند! این حقیقت شناخته‌شده‌ای ست. انقدری که برای خودش اسم دارد! اثر دانینگ کروگر! این ویدیو را ببینید تا هم دیگر با دیدن «اساتید» احمق متعجب نشوید و هم حواستان باشد که خودتان گرفتار نشوید! 🧮 @pezhoohesh
سلام وعرض ادب خدمت طلاب عزیز دوستانی که در حال ویرایش مقالاتشون هستند، ان شاءالله تا شنبه صبح ساعت9بفرستند تا به واحد پژوهش مرکز ارسال کنیم با تشکر
امروز روز رحلت علامه امینی صاحب الغدیر درسال ۱۳۴۹هجری شمسی.شادی روح ملکوتی ایشان صلوات همراه با وعجل فرجهم @pezhoohesh
علامه امینی در شبانه‌روز ۱۷ساعت مطالعه و کار می کرد و برای مطالعه کتاب‌هایی که نداشت بسیار سفر کرد. علامه می‌گوید برای نوشتن الغدیر ۱۰۰۰۰جلد کتاب را از "باء" بسم الله تا "تاء" تمت خوانده ام و به ۱۰۰هزار جلد کتاب مراجعه مستمر داشته ام. تصویر گوشه ای از کتاب خانه علامه امینی در نجف @pezhoohesh
🔻نشست علمیِ بررسی و تحلیل کتاب شریف «علیٌّ و الحاکمون» اثر مُفسّر کبیر، مرحوم آیةاللّٰه علامه شیخ محمد صادقی‌تهرانی اعلی‌اللّٰه‌مقامه‌الشریف 🏷 با سخنرانی 🎙حجةالاسلام آقای دکتر محمد محقق، معاون آموزش و استادیار دانشکده علوم قرآنی اصفهان 🎙سرکار خانم دکتر پوران میرزایی، استادیار دانشگاه قرآن و حدیث 🕒 زمان : سه‌شنبه ۱۴/تیرماه/۱۴۰۱ از ساعت ۱۷ الی ۱۹:۳۰ ➖ گواهی حضور معتبر صادر می‌شود. 💳به سه گزارش برتر، کمک هزینه سفر به عتبات‌عالیات و هدایای ارزنده‌ی نقدی و یک نسخه از کتاب «علیٌ و الحاکمون» اهداء خواهد شد. 🔹 آیدی ثبت‌نام @Honfa_tv 〰〰〰〰〰〰〰〰〰 *کانال معرفی دوره ها و وبینارها در ایتا 👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/4160618659C7fdaf0b8d1 *گروه مون در واتساپ* https://chat.whatsapp.com/HxIWfNDXOMI2euBGOBWONV *لینک گروه چَتمون* 👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1445003445C135e1c1837 ⛔️نقل بدون لینک جایز نیست
طرح زیبا دروازه دولت بمناسبت عید سعید غدیر @pezhoohesh
ساختار پیشنهادی برای سخن یا نوشتن دربارۀ غدیر یک. گزارش دو رخداد غدیر و سقیفه که پیش و پس از رحلت پیامبر(ص) رخ داد. دو. ورود در شاخۀ غدیر و اثبات رخداد آن با استناد به مهم‌ترین منابع امامیه و عامه. در این بخش بیان سخن ابن تیمیه و سپس نقد البانی بر او سودمند است. سه. بیان آنچه که آیات مرتبط با غدیر بر آن دلالت دارند. در این بخش مهمترین و محوری‌ترین سخن، مدلول ما أنزلت إلیک است. نیز سخن آقای پرفسور مادلونگ در دلالت ولیّ بر معنای ولایت امری، شاهکار و بسیار راهگشاست. چهار. پیامدهای باور به غدیر برای رهروان غدیر. بایسته‌ها: 1. منابع همگی کهن و دست اول باشد. 2. پیش‌دانسته‌های شنیداری کنار گذاشته شود. 📌امید پیشگر @pezhoohesh
حکایتی شگفت از عمر بن عبدالعزیز (م 101ق) و حدیث غدیر، به روایت ابوالفرج اصفهانی (م 356) مردی به نام یزید بن عیسی بن مورق، از موالی امام علی (ع)، در شهرک خناصره ـ شهری از توابع حلب ـ بر عمر بن عبدالعزیز وارد شد، در حالی که خلیفه به افراد غریب 200 درهم [سکه نقره] می داد. عمر بن عبدالعزیز از یزید بن عیسی پرسید: از کجا هستی؟ گفت: حجاز. پرسید: کجای حجاز؟ گفت: مدینه. پرسید: کدام طایفه؟ گفت: قریش. پرسید: کدام جماعت از آنان؟ گفت: بنی هاشم. پرسید: از کدام دسته آنان؟ گفت: مولی علیّ. [از موالی امام علی هستم]. عمر ساکت شد. گفت: کی؟ گفت: ابن ابی طالب. عمر نشست، عبا را پهن کرد، و دست روی سینه گذاشت و گفت: و اَنا واللّه مولی علیّ. به خدا سوگند من هم از موالی علی هستم. بعد عمر ادامه داد: شهادت می دهم که شماری از کسانی که رسول را درک کردند، گفتند که رسول (ص) فرمود: من کنتُ مولاه، فعلیّ مولاه. بعد هم ـ با این که به دیگران 200 درهم می داد ـ به یزید پنجاه دینار ـ سکه طلا ـ داد. متن عربی روایت چنین است: أخبرنا محمد بن العبّاس اليزيديّ قال حدّثنا عمر بن شبّة قال حدّثنا عيسى بن عبد اللّه بن محمد بن عمر بن عليّ قال أخبرني يزيد بن عيسى بن مورق قال: كنت بالشام زمن ولي عمر بن عبد العزيز، و كان بخناصرة و كان يعطي الغرباء مائتي درهم. قال: فجئته‏ فأجده متكئا على إزار و كساء من صوف. فقال لي: ممن أنت؟ قلت: من أهل الحجاز. قال: من أيّهم؟ قلت: من أهل المدينة. قال: من أيّهم؟ قلت: من قريش. قال: من أيّ قريش؟ قلت: من بني هاشم. قال: من أيّ بني هاشم؟ قلت: مولى عليّ. قال: من عليّ؟ فسكتّ. قال: من؟! فقلت: ابن أبي طالب. فجلس و طرح الكساء ثم وضع يده على صدره و قال: و أنا و اللّه مولى عليّ، ثم قال: أشهد على عدد ممّن أدرك النبيّ صلى اللّه عليه و سلم/ يقول: قال رسول اللّه صلى اللّه عليه و سلم: «من‏ كنت‏ مولاه‏ فعليّ مولاه». أين مزاحم [1]؟ كم تعطي مثله؟ قال: مائتي درهم. قال: أعطه خمسين دينارا لولائه من عليّ. ثم قال: أ في فرض أنت؟ قلت لا. قال: و افرض له، ثم قال: الحق بلادك فإنه سيأتيك إن شاء اللّه ما يأتي غيرك. (الاغانی: 9/181) ❇️بنقل از کانال استاد رسول جعفریان @pezhoohesh
الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّكِينَ بِوِلاَيَةِ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ @pezhoohesh
❗️هم نشینی با عالم در خاکروبه عَنْ أَبِي اَلْحَسَنِ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: مُحَادَثَةُ اَلْعَالِمِ عَلَى اَلْمَزَابِلِ خَيْرٌ مِنْ مُحَادَثَةِ اَلْجَاهِلِ عَلَى اَلزَّرَابِيِّ. موسي بن جعفر عليهما السلام: گفتگوي با عالم در خاكروبه بهتر از گفتگوي با جاهل، روي فرشهای فاخر است. 📗الکافي، ج۱، ص۳۹. @pezhoohesh
خداقوت به دوستان پی‌نوشت: متن استاد موحدی عزیز معاونت پژوهش موسسه معارف امامیه قم 🔍اطلاع‌رسانی‌ها و راهنمایی‌های واحد پژوهشِ حوزهٔ علمیهٔ حضرت ولی‌عصر عجل‌الله‌فرجه‌الشریف لینک کانال پژوهش @pezhoohesh
معاونت پژوهشی دانشکده الهیات دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران به مناسبت ایام سوگواری سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) نشست‌های علمی *عاشوراپژوهی* برگزار می کند: نشست دوم: *عاشوراپژوهی در میانه دو رویکرد کلامی و تاریخی* ارائه دهنده: ✒️ *جناب آقای دکتر نعمت الله صفری فروشانی؛ عضو هیأت علمی جامعه المصطفی العالمیه* زمان: *سه شنبه ۱۴۰۱/۵/۱۱* *ساعت ۲۱:۳۰* حضور در این جلسه به صورت آنلاین و از طریق لینک زیر امکان‌پذیر خواهد بود: https://vroom.ut.ac.ir/farabi1
یادکرد مصیبت امام حسین(ع) 1ـ امالی صدوق از امام سجاد(ع): صَلّى بِهِمُ الفَجرَ، و عَبَّأَهُم تَعبِئَةَ الحَربِ، و أمَرَ بِحَفيرَتِهِ الَّتي حَولَ عَسكَرِهِ، فَاضرِمَت بِالنّارِ؛ لِيُقاتِلَ القَومَ مِن وَجهٍ واحِدٍ. امام حسین(ع): فَإِنَّهُم لَو قاتَلونا و شَغَلَنا بِحَربِهِم لَضاعَتِ الحَرَمُ. 2ـ ظهر، جنگ به اوج خودش رسید. طبری: فَلا يَزالُ الرَّجُلُ مِن أصحابِ الحُسَينِ(ع) قَد قُتِلَ، فَإِذا قُتِلَ مِنهُمُ الرَّجُلُ وَ الرَّجُلانِ تَبَيَّن فيهِم، و اولئِكَ كَثيرٌ لا يَتَبَيَّنُ فيهِم ما يُقتَلُ مِنهُم. البداية و النهاية: أتاهُ أصحابُهُ مَثنى و فُرادى يُقاتِلونَ بَينَ يَدَيهِ، و هُوَ يَدعو لَهُم، و يَقولُ: جَزاكُمُ اللّهُ أحسَنَ جَزاءِ المُتَّقينَ! فَجَعَلوا يُسَلِّمونَ عَلَى الحُسَينِ(ع) و يُقاتِلونَ، حَتّى يُقتَلوا. 3ـ الارشاد: حَتّى لَم يَبقَ مَعَهُ إلّا ثَلاثَةُ نَفَرٍ أو أربَعَةٌ، فَلَمّا رَأى ذلِكَ الحُسَينُ(ع) دَعا بِسَراويلَ يَمانِيَّةٍ يُلمَعُ فيهَا البَصَرُ، فَفَزَرَها ثُمَّ لَبِسَها لِكَي لا يُسلَبَها بَعدَ قَتلِهِ. هر چند همین را هم بردند. 4ـ المناقب لابن شهرآشوب: ثُمَّ وَدَّعَ [الحُسَينُ (ع)] النِّساءَ، و كانَت سُكَينَةُ تَصيحُ، فَضَمَّها إلى صَدرِهِ و قالَ: لا تُحرِقي قَلبي بِدَمعِكِ ... سَيَطولُ بَعدي يا سُكَينَةُ فَاعلَمي مِنكِ البُكاءُ. ‏ 5ـ الإرشاد: لَمّا لَم يَبقَ مَعَ الحُسَينِ(ع) أحَدٌ إلّا ثَلاثَةُ رَهطٍ مِن أهلِهِ، أقبَلَ عَلَى القَومِ يَدفَعُهُم عَن نَفسِهِ وَ الثَّلاثَةُ يَحمونَهُ، حَتّى قُتِلَ الثَّلاثَةُ و بَقِيَ وَحدَهُ، وَ قَدْ أُثْخِنَ [سنگین شده بود] بِالْجِرَاحِ فِي رَأْسِهِ وَ بَدَنِه‏، فَجَعَلَ يُضارِبُهُم بِسَيفِهِ، و هُم يَتَفَرَّقونَ عَنهُ يَمينا و شِمالًا. الملهوف: لَمّا رَأَى الحُسَينُ(ع) مَصارِعَ فِتيانِهِ و أحِبَّتِهِ، عَزَمَ لِقاءَ القَومِ بِمُهجَتِهِ و نادى: هَل مِن ذابٍّ يَذُبُّ عَن حَرَمِ رَسولِ اللّهِ؟ هَل مِن مُوَحِّدٍ يَخافُ اللّهَ فينا؟ هَل مِن مُغيثٍ يَرجُو اللّهَ بِإِغاثَتِنا؟ هَل مِن مُعينٍ يَرجو ما عِندَ اللّهِ في إعانَتِنا؟ فَارتَفَعَت‏ أصواتُ النِّساءِ بِالعَويلِ. فَتَقَدَّمَ إلى‏ بابِ الخَيمَةِ، وقالَ لِزَينَبَ: ناوِليني‏ وَلَدِيَ الصَّغيرَ حَتّى‏ اوَدِّعَهُ، فَأَخَذَهُ و أومَأَ إلَيهِ لِيُقَبِّلَهُ، فَرَماهُ حَرمَلَةُ بنُ الكاهِلِ بِسَهمٍ فَوَقَعَ في نَحرِهِ فَذَبَحَهُ. 6ـ مقتل خوارزمي: فَوَقَفَ [الحُسَينُ(ع)‏] يَستَريحُ، و قَد ضَعُفَ عَنِ القِتالِ، فَبَينَما هُوَ واقِفٌ إذ أتاهُ حَجَرٌ فَوَقَعَ عَلى جَبهَتِهِ، فَسالَتِ الدِّماءُ مِن جَبهَتِهِ، فَأَخَذَ الثَّوبَ لِيَمسَحَ عَن جَبهَتِهِ، فَأَتاهُ سَهمٌ مُحَدَّدٌ مَسمومٌ، لَهُ ثَلاثُ شُعَبٍ، فَوَقَعَ في قَلبِهِ. فَقالَ الحُسَينُ(ع): بِسمِ اللّهِ و بِاللّهِ، و عَلى مِلَّةِ رَسولِ اللّهِ. و رَفَعَ رَأسَهُ إلَى السَّماءِ، و قالَ: إلهي! إنَّكَ تَعلَمُ أنَّهُم يَقتُلونَ رَجُلًا لَيسَ عَلى وَجهِ الأَرضِ ابنُ نَبِيٍّ غَيرُهُ، ثُمَّ أخَذَ السَّهمَ و أخرَجَهُ مِن وَراءِ ظَهرِهِ. ثُمَّ ضَعُفَ مِن كَثرَةِ انبِعاثِ الدَّمِ بَعدَ إخراجِ السَّهمِ مِن وَراءِ ظَهرِهِ، و هُوَ مُلقىً فِي الأَرض‏. نه ذوالجناح دگر تاب استقامت داشت / نه شاه تشنه لبان بر جدال طاقت داشت هوا زجور مخالف چو قیرگون گردید / عزیز فاطمه از اسب سرنگون گردید بلند مرتبه شاهی ز صدر زین افتاد / اگر غلط نکنم، عرش بر زمین افتاد 7ـ الإرشاد: خَرَجَت اختُهُ زَينَبُ إلى بابِ الفُسطاطِ، فَنادَت عُمَرَ بنَ سَعدِ: وَيحَكَ يا عُمَرُ! أ يُقتَلُ أبو عَبدِاللّهِ و أنتَ تَنظُرُ إلَيهِ؟ فَلَم يُجِبها عُمَرُ بِشَي‏ءٍ، فَنادَت: وَيحَكُم، أما فيكُم مُسلِمٌ؟! فَلَم يُجِبها أحَدٌ بِشَي‏ءٍ. اینجاست که عبدالله مظلومیت عمو را دید: إنَّهُم أحاطوا بِهِ إحاطَةً دوید. صدای حضرت شنیده شد: احبسیه. این نشان می‌دهد حسین(ع) تا لحظۀ آخر چشمش نگران خیمه‌هاست. 8ـ تاريخ الطبري: ثُمَّ إنَّ شِمرَ بنَ ذِي الجَوشَنِ، أقبَلَ في نَفَرٍ، نَحوٍ مِن‏ عَشَرَةٍ مِن رَجّالَةِ أهلِ الكوفَةِ، قِبَلَ مَنزِلِ الحُسَينِ(ع) فَقالَ الحُسَينُ(ع): وَيلَكُم! إن لَم يَكُن لَكُم دينٌ و كُنتُم لاتَخافونَ يَومَ المَعادِ، فَكونوا في أمرِ دُنياكُم أحرارا ذَوي أحسابٍ، امنَعوا رَحلي و أهلي مِن طُغامِكُم و جُهّالِكُم. فَقالَ ابنُ ذِي الجَوشَنِ: ذلِكَ لَكَ يَابنَ فاطِمَةَ. 9ـ مقتل خوارزمی: جاءَ إلَيهِ شِمرُ بنُ ذِي الجَوشَنِ و سِنانُ بنُ أنَسٍ وَ الحُسَينُ(ع) بِآخِرِ رَمَقٍ يَلوكُ بِلِسانِهِ مِنَ العَطَشِ. قالَ شمر لِسِنانِ: احتَزَّ رَأسَهُ مِن قَفاهُ! فَقالَ: وَاللَّهِ لا أفعَلُ ذلِك‏! فَرَفَسَهُ شِمرٌ بِرِجلِهِ [با پا به سینه‌اش زد] و جَلَسَ عَلى صَدرِ الحُسَينِ(ع)، و قَبَضَ عَلى لِحيَتِهِ، و هَمَّ بِقَتلِه‏؛ ولی در نهایت
سِنان بن انَس نَخَعى‏ کار را تمام کرد. ثُمَّ نادى بِأَعلى صَوتِهِ: قَتَلتُ خَيرَ النّاسِ أمّاً و أباً؛ و بالاخره پسر پیغمبر(ص)، زاده زهرا(س)، ولیّ زمان، حجت عصر را کشتند. 10ـ الأمالي للصدوق عن زين العابدين (ع): أقبَلَ فَرَسُ الحُسَينِ(ع) حَتّى لَطَّخَ عُرفَهُ وَ ناصِيَتَهُ [رنگین کرد یال و پیشانی‌اش را] بِدَمِ الحُسَينِ(ع)، وَ جَعَلَ يَركُضُ وَ يَصهَلُ [می‌تاخت و شيهه می‌كشيد]، فَسَمِعَ بَناتُ النَّبِيِّ(ص) صَهيلَهُ، فَخَرَجنَ فَإِذَا الفَرَسُ بِلا راكِبٍ، فَعَرَفنَ أنَّ حُسَيناً(ع) قَد قُتِلَ. 11ـ مقتل الحسين(ع) للخوارزمي: فَلَمّا نَظَرَت أخَواتُ الحُسَينِ(ع) وَ بَناتُهُ و أهلُهُ إلَى الفَرَسِ لَيسَ عَلَيهِ أحَدٌ، رَفَعنَ أصواتَهُنَّ بِالصُّراخِ وَ العَويلِ [ناله و ضجّه]، و وَضَعَت امُّ كُلثومٍ يَدَها عَلى امِّ رَأسِها و نادَت: وا مُحَمَّداه! وا جَدّاه! وا نَبِيّاه! وا أبَا القاسِماه! وا عَلِيّاه! وا جَعفَراه! وا حَمزَتاه! وا حَسَناه! هذا حُسَينٌ بِالعَرا [بیابان]، صَريعٌ [افتاده] بِكَربَلا، مَحزوزُ [بُریده] الرَّأسِ مِنَ القَفا، مَسلوبُ العِمامَةِ وَ الرِّداءِ! ثُمَّ غُشِيَ عَلَيها.