هدایت شده از مدرسه اندیشه ای _ فکری | کتابهای کلاسیک جامعه شناسی
تقسیم کار اجتماعی_4.mp3
36.6M
✅ مدرسه اندیشه ای _ فکری، نقد و بررسی کتاب تقسیم کار اجتماعی(امیل دورکیم)
💠 فصل دوم
✨ جلسه ششم
💠 یکشنبه ۲۹ بهمن ماه
MAM_Volume 9_Issue 17_Pages 141-165.pdf
412.5K
مقاله روش شناسی بنیادین مفهوم عدالت جنسیتی در آرا و اندیشههای فاطمه مرنیسی
چکیده
عدالت جنسیتی بر اساس بنیادهای معرفتی و غیر معرفتی گوناگون، امکان مفهومسازیهای مختلفی دارد. رویکرد مرنیسی در خصوص عدالت جنسیتی بهواسطه بسترهای عملی(غیر معرفتی) و نظری(معرفتی) خاص خود شکل گرفته است. در این مجال با نظر به رویکرد وی با لحاظ روششناسی بنیادین از چیستی به بنیادهای نظری ایدۀ مساوات وی که در راستای عملیسازی راهبرد عدالت جنسیتی پیشنهاد نموده، پرداخته شده است. این هدف با روش توصیفی-تحلیلی در بررسی آثار وی به نتایج ذیل دست یازیده است: 1. ماهیت عدالت میان دو جنس در نگاه مرنیسی در ایده مساوات شکل گرفته است و با شاخصهای آموزش، اقتصاد و سیاست و مؤلفههای عدم مساوات در مکان و پدرسالاری و با مصادیق تعدد زوجات، حق طلاق و حجاب قابل تبیین است؛ 2. انسان شناسی وی با رویکردی امانیستی و انسان شکل یافته و تاریخمند و مبتنی بر ملاکات اتوپیای غربی سامان مییابد؛ 3. دینشناسی وی با بازخوانی دین و واسازی آن و با هدف تغییر در ربطهای ارزشی و نیز داوری های ارزشی دین و سنت پیرامون روابط دو جنس شکل گرفته است.
هدایت شده از مدرسه اندیشه ای _ فکری | کتابهای کلاسیک جامعه شناسی
۳ مارس، ۱۰.۰۷ تقسیم کار جلسه هفتم.mp3
32.65M
✅ مدرسه اندیشه ای _ فکری، نقد و بررسی کتاب تقسیم کار اجتماعی(امیل دورکیم)
💠 پایان فصل دوم
✨ جلسه هفتم
💠 یکشنبه 14 اسفندماه
هدایت شده از ایران آینده🇮🇷
انسان اقتصادی یا انسان فرهنگی؟
حجت الاسلام دکتر مهدی سلطانی
عضو هیات علمی دانشگاه باقرالعلوم (علیه السلام)
#نشستهایایرانآینده
#ایران_آینده👇🏻
🌐https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a
هدایت شده از ایران آینده🇮🇷
دکتر مهدی سلطانی.mp3
4.91M
🎙فایل صوتی نشست:
❓شنبه یا پنجشنبه
💡 تاملی بر فهم زمان در حکمرانی فرهنگی
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
🔍 بررسی پیامدهای لایحه تعطیلات آخر هفته
ارائه دوم: دکتر مهدی سلطانی
عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم (علیه السلام)
#نشستهایایرانآینده
#کانال_ایران_آینده👇🏻
🌐https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a
۲۱ آوریل، ۱۰.۱۲جلسه تقسیم کار ۲اردیبهشت.mp3
38.04M
✅ مدرسه اندیشه ای _ فکری، نقد و بررسی کتاب تقسیم کار اجتماعی(امیل دورکیم)
💠 فصل سوم
✨ جلسه هشتم
💠 یکشنبه ۲ اردیبهشت
هدایت شده از ساخت فرهنگ انقلابی
به مناسبت شهادت آیتالله رئیسی و بازتولد امر ملی
برگرفته از کتاب «زمانی میان زمان ها»
تشیع سیاسی است که از بدو تولد با دعوای مشروعیت جانشینی پیامبر پیوند خورده است. به این دلیل سیاسی است که روند تاویل نامتناهی است. به این دلیل سیاسی است که حضور نامرئی امام زمان در کار است.
سیاسی است زیرا تولدش شرط امکان مسأله ملی قرار میگیرد. سیاست بدون حوزه عمل وجود نخواهد داشت. آنچه ما در اینجا «ملی» مینامیم همان حوزه عمل است، «««چیزی که بازسازی موجودیت یک ملت را امکان پذیر میسازد»»».
شیعه سیاسی است زیرا رویداد بنیانگذار آن یعنی عاشورایی حسینی مسأله اخلاق را مطرح میسازد. شیعه سیاسی است زیرا سایت را به واسطه چیزی غیر از مدیریت دولتی در نظر میگیرد.
تشیع دقیقا به این دلیل سیاسی است که از این دنیا راضی نیست؛ از دنیای امکان رو بر میتابد و به دنیای دیگری که باید در قالب همین جهان ایجاد شود چشم میدوزد.
.
.
شهر خالی است ز عشاق، بود کز طرفی
مردی از خویش بیرون آید و کاری بکند؟
@RevolutionaryIdea
#شهید_رئیسی
مواجهه با لحظه مرگ
انسان، نحوهی هستیاش، قابلیت و توانایی درک لحظه و زمان است.
هر لحظهای قابلیتهایی را دارد، برخی لحظات در برههای، انسان توانست ان را تکرارپذیر سازد. لذا توجه به این نکته حائز اهمیت است که این برهه در جایی از افق زمانی برای انسان ممکن شد، لذا انسان قبل از این برهه توانایی درک این امر را نداشت.
برخی لحظات زندگی امکان و قابلیت تکرار ندارد،از جملهی این لحظهها که شاید گفت تنها لحظهای که قابلیت تکرار ندارد،لحظه مواجهه با مرگ است.
انسانی که این مواجهه را داشته باشد، امکان زندگی بعد از این لحظه برچیده میشود، از این رو برای انسان این لحظه واجد اهمیت خاص و وافر است.
انسان از آنجا که نوع متوسط است در حکمت متعالیه، امکانهای متنوعی از مواجهه با مرگ برایش ممکن میشود.
لذا نحوهی صورتبخشی زندگی در حرکت جوهری انسان، امکانهای مختلفی از مرگ را برای انسان ممکن میسازد.
از این رو، این لحظه خاص مواجهه با مرگ، در برخی از انحاء انسانی، با جلوهی خاصی مواجه خواهیم بود که در همهی انسانها این نحوه از مواجهه را نمییابیم.
نتیجهی اول اینکه،نحوهی حرکت جوهری انسان، در نوع مواجهه با لحظه مرگ متفاوت خواهد بود و در همه یکسان نیست و توجه به این خاص بودگی اهمیت خاص خود را دارد.
نتیجهی بعدی اینکه در لحظه مواجهه با مرگ، انحاء مختلف انسان، معنای خاصی را در این لحظه تکوین خواهند نمود که در همهی این مواجهات با مرگ، یکسان نیست، بلکه تفاوتها و اختلافهای مختلف به لحاظ قوت وجود تکوین میشود. از این رو هر چه در این نوع مواجهه، معنای قویتر به لحاظ شدت وجود، تکوین یابد، نیروی موثر خاص خود را بازآفرینی خواهد کرد. از این رو، میزان تاثیر این هستی در محیط زندگی، قابلیت آن نحوهی خاص از وجود را نشان میدهد و نماد و نمود آن امر است.
این دست از معانی، به لحاظ شدت وجودی، قدرت جمعکنندگی دارند، و این قدرت جمعکنندگی در تشییع خود را نمایان میسازد. هر چقدر تشییع و بازتولید حزن سنگینتر،حاکی از قدرت آن لحظهی معنایی دارد.
شهادت رییس جمهور و تشییع ان از این نوع از لحظات وجودی است که معنای پرقدرت و جمعکنندهی خود را بازتولید نمود. خدایش بیامرزد و ما را در زمره رهروان ایشان قرار دهد.
https://eitaa.com/philosophyofsocialscience
فلسفه علوم اجتماعی
مواجهه با لحظه مرگ انسان، نحوهی هستیاش، قابلیت و توانایی درک لحظه و زمان است. هر لحظهای قابلیته
نتیجه بعد اینکه هر انسانی نمی تواند نوع مواجهه با مرگ را از تمامی ابعاد انتخاب کند، نحوهی زندگی وی، برخی از این وجوه مواجهه را ممکن میسازد،برخی دیگر از این وجوه مواجهه از دسترس انسان و انتخاب وی بیرون است.
شهادت از جملهی این امور است، زندگی شهادتگونه برخی از این وجوه را تدارک می کند، برخی دیگر، از دسترس خارج است.
انسان شهید، موازنه روابط انسانی را بهم میریزد. به دلیل نوع مواجهه با مرگ، این موازنه بهم میریزد؛ و نوع روابط انسانی در آستانه قرار میگیرد و امکان و قابلیت جدیدی برای نحوهی روابط انسانی مهیا میسازد.
آستانه، خارج شدن از وضعیتی است و قرار گرفتن در امکان جدید است.
البته باید توجه داشت که آستانههای مختلفی وجود دارد، ساحت و قدرت ان را نحوهی مواجهه با مرگ متعین میسازد.
https://eitaa.com/philosophyofsocialscience
فلسفه علوم اجتماعی
نتیجه بعد اینکه هر انسانی نمی تواند نوع مواجهه با مرگ را از تمامی ابعاد انتخاب کند، نحوهی زندگی وی،
نتیجه ی دیگر، از انجا که انسان مدرن زمان را با پول گره زد و داعیه وقت طلا هست، نسبت جدیدی بین زمان و پول قرار داد. این نحوهی مدرن از زمان به واسطه امر شهادت در انقلاب اسلامی به چالش عظیمی مبتلا شد. شهادت این نحوه از روابط مدرن از زمان و پول را واسازی کرد. زمان در مواجهه با لحظه ی مرگ شهید، از مناسبات خود با پول گسسته میشود و در آستانه قرار میگیرد. از این رو میبینیم که انسان اقتصادی(که مولود وقت طلاست) با امر شهادت و این نوع از مواجهه با مرگ، ستیز بنیادین دارد.
لذا مهم و حیاتی است که به مناسبات زمان و پول توجه جدی داشته باشیم.
https://eitaa.com/philosophyofsocialscience
📝تشییع شهدای خدمت و بیم و امید انسان ایرانی
✍محمدوحید سهیلی؛ پژوهشگر فلسفه علوم اجتماعی
بیمها و امیدهای یک قوم انتزاعی و ذهنی نیستند؛ بلکه در ضمن زندگی یک قوم شکل و صورت جمعی گرفته و در این مسیر کنش آن قوم را جهت میدهند. بیم و امید در ذیل هر جهان اجتماعی و فرهنگی یک صورت دارد و ازاینرو برای نزدیکشدن به بیمها و امیدهای یک قوم باید به آثاری که آن بیمها و امیدها را جلوهگر میسازد پرداخت و آنها را شناخت. البته تعلیق در میانه بیم و امید زمانی نمایان میشود که آن قوم سربالا گرفته و به دنبال تعیین نسبت اکنون خود با آینده و آرمانها باشند و همین تعیین بیمها و امیدها در این مسیر، تاریخ اقوام گوناگون را رقم خواهد زد. صد سال پیش وقتی که جنگ جهانی اول به وقوع پیوست، تمام امیدهای عصر روشنگری، به ناامیدی و یأس تبدیل شد و در قالب مفاهیم و الفاظ برخی از متفکران نمود یافت. دیگر نوشتههای افرادی مانند نیچه، مانند آثار کندروسه و بسیاری از متفکران دیگر سراسر امید به آینده نیست. اما این الزاماً تقدیر محتوم تمام اقوام و جوامع بشری نیست؛ بنابراین هر جهان اجتماعی بهتناسب صیرورت خود، بیمها و امیدهایی را تجربه خواهد کرد.
انقلاب اسلامی ایران، نقطه عطف صیرورت جهان اجتماعی انسان ایرانی است. این جهان اجتماعی تاریخی مخصوص به خود دارد و حامل امکانهایی ویژه است. هر انقلاب اجتماعی، تغییر نظام اجتماعی است و انقلاب اسلامی نیز از این قاعده مستثنا نیست. هر نظام اجتماعی متناسب با آرمانهای خود دارای سازمان و ساختاری اصلی است. این روند تغییر بهصورت بسیط و ساده رخ نمیدهد. ویژگی انسانی نظام اجتماعی موجب میشود هر نظام را انسانهایی به وجود آورند که در چارچوب آرمانهای مربوط به آن نظام میکوشند. ازاینرو هماره در هر انقلابی نیروهای انسانی خاصی در تغییر نظام اجتماعی موجود و تبدیل آن بهنظام اجتماعی مطلوب دخیلاند. اگر انسانهایی که شکلدهنده نظام پیشیناند، با آرمانهای نیروهای جدیدی همسو نشده باشند، بی شک برای رسیدن به اهداف خویش و یا حفظ آنها به دفاع از نظام سابق خواهند پرداخت و بدین ترتیب درگیری و نزاع در متن انقلاب شکل میگیرد (1). همچنان که این انقلاب و تغییر نظام، ممکن است به دلیل تغییری که در سطح روابط بیرونی با جوامع دیگر ایجاد می کند، معارض های خارجی نیز بیابد. انقلاب با تغییراتی ناظر به آرمان های انسان ها و امیدهایی نسبت به آینده آغاز می شود اما منازعات حاصل از این تغییرات بنیادین، بیمهایی را نیز به ارمغان می آورد. تاریخ به ما آموخته است که مواجهه با این بیم ها و حفظ و تلاش برای تحقق امیدها کاری بس دشوار است. این وضعیت در مورد انقلاب اسلامی بواسطه نقطه ای که در آن متولد شد، بسیار سخت تر و سنگین تر است. آن روز که جهان میان شرق و غرب مادّی تقسیم شده بود و کسی گمان یک نهضت بزرگ دینی را نمیبُرد، انقلاب اسلامی ایران، با قدرت و شکوه پا به میدان نهاد؛ چهارچوبها را شکست؛ کهنگی کلیشهها را به رخ دنیا کشید؛ دین و دنیا را در کنار هم مطرح کرد و آغاز عصر جدیدی را اعلام نمود. طبیعی بود که سردمداران گمراهی و ستم واکنش نشان دهند. چپ و راستِ مدرنیته، از تظاهر به نشنیدن این صدای جدید و متفاوت، تا تلاش گسترده و گونهگون برای خفه کردن آن را که بسیاری از آنها در نوع خود اولین بوده اند را آزموده اند (2).
در میانه بیمهایی که محصول تکوینی انقلاب اسلامی بهمثابه صورت اراده جمعی انسان ایرانی است، جلوههایی رخ مینماید که آرمانها و امیدهای انسان ایرانی را ابتدائاً به خود او و سپس به دیگری این انسان ایران تذکر میدهد و همچون عاملی برای بسیج عمومی انسان ایرانی برای استمرار حرکت بهسوی آینده، عمل میکند. مسئله مهم آن است که امیدهای انسان ایرانی در ذیل انقلاب اسلامی استثنا و کورسو نیست؛ بلکه به دلیل ویژگی متعالی که دارد، مدام قابل بازتولید و درخشش است. بلکه هر گاه در مقاطعی کوتاه بیمها بر امیدها سایه افکنده به دلیلی بیرون بوده که ناپایدار است. رهبر این انقلاب، خود در ترسیم کلان این وضعیت چنین میگوید: «شعارهای جهانی این انقلاب دینی از این قاعده مستثنا است؛ آنها هرگز بیمصرف و بیفایده نخواهند شد، زیرا فطرت بشر در همة عصرها با آن سرشته است. آزادی، اخلاق، معنویّت، عدالت، استقلال، عزّت، عقلانیّت، برادری، هیچ یکبهیک نسل و یک جامعه مربوط نیست تا در دورهای بدرخشد و در دورهای دیگر افول کند. هرگز نمیتوان مردمی را تصوّر کرد که از این چشماندازهای مبارک دلزده شوند. هرگاه دلزدگی پیشآمده، از رویگردانی مسئولان از این ارزشهای دینی بوده است و نه از پایبندی به آنها و کوشش برای تحقّق آنها.» (3)
فلسفه علوم اجتماعی
📝تشییع شهدای خدمت و بیم و امید انسان ایرانی ✍محمدوحید سهیلی؛ پژوهشگر فلسفه علوم اجتماعی بیمها و
امید آن است که با استعانت از خداوند متعال در برنامهریزیها، سیاستگذاریها و تقنینها،امیدها تقویت و بیمها کاهش یابد.
بیا از بیم و از امید بگذر...
بیا از هر چه جز توحید بگذر...
1.پارسانیا، حمید(1389)، حدیث پیمانه؛ پژوهشی در انقلاب اسلامی، قم: دفتر نشر معارف، صص 19-16
2. فرازی از بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی
3. فرازی از بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی
https://eitaa.com/philosophyofsocialscience