✅آیت الله جوادی آملی:
✏️قطب فرهنگی اسلام، عقل است
🖊آیتالله جوادیآملی در پیامی به نهمین گردهمایی اساتید علوم عقلی گفت: مرحوم کلینی در مقدمه کتاب خود دارد که قطب فرهنگی اسلام، عقل است؛ احتجاج، ثواب و عقاب به عقل است.
همزمان با ایام بزرگداشت علامه طباطبایی، نهمین گردهمایی اساتید علوم عقلی و هفدهمین گردهمایی اعضای مجمع عالی حکمت اسلامی با پیام آیت الله جوادی آملی در مجمع عالی حکمت اسلامی قم ، برگزار شد.
آیت الله جوادی آملی در بخشی از پیام خود به این همایش بیان داشت: مرحوم کلینی(رضوان الله تعالی علیه) در مقدمه کتاب خود دارد که قطب فرهنگی اسلام، عقل است؛ احتجاج، ثواب و عقاب به عقل است و مرحوم میرداماد(رضوان الله تعالی علیه) هم در الرواشح السماویه به احترام کلینی این مقدمه بخصوص این جمله را شرح کرده، در همین کتاب العقل این حدیث شریف را هم نقل میکند که حجت خدا بر مردم، وحی است. این روایت را وقتی بر قرآن کریم عرضه میکنیم، میبینیم قرآن هم پیامش همین است. میفرماید که عقل مورد احتجاج است!
وی ادامه داد: طرز احتجاج هم این است که عقل میفهمد که خدایی هست و میفهمد که باید عادل باشد و میفهمد که نمیپوسد و بعد از مرگ خبری هست؛ اما از این احکام هیچ نمیداند. جای اشیا کجاست؟ نمیداند! جای اشخاص کجاست؟ نمیداند! جای اشیا را اشیاآفرین میداند، جای اشخاص را اشخاصآفرین میداند. عقل میگوید من نمیدانم. تو چرا نگفتی که چه چیزی بد است و چه چیزی خوب است؟ من میدانم که بعد از مگر خبری هست؛ اما نمیدانم که آنجا چیست؟ تو چرا راهنما نفرستادی؟ این احتجاج عقل «علی الله»: ﴿لِئَلاَّ یکُونَ لِلنَّاسِ عَلَی اللّهِ حُجَّهٌ بَعْدَ الرُّسُلِ﴾.
متن کامل پیام در فایل pdf 👇👇👇
پايگاه اطلاع رساني پژوهشکده فلسفه و کلام
http://phil.theo.isca.ac.ir/
?کانال رسمي پژوهشکده فلسفه و کلام
https://eitaa.com/philtheo
متن کامل پیام آیت الله جوادی آملی.pdf
360.2K
پايگاه اطلاع رساني پژوهشکده فلسفه و کلام
http://phil.theo.isca.ac.ir/
کانال رسمي پژوهشکده فلسفه و کلام
https://eitaa.com/philtheo
✏️ششمین جلسه شورای تصمیم گیری همایش جاودانگی نفس در اسلام ومسیحیت
✅این جلسه در تاریخ 5/9/97 با حضور دکتر سوری ، دکتر ناصری وآقای بابامیر برگزار شد در این جلسه که راس ساعت ده و سی دقیقه شروع شد آقای بابامیر دبیر اجرایی همایش به گزارش دهی روند همایش پرداختند و در ادامه برای چگونگی انجام دو پیش نشست و مصاحبه ها از اساتید مطرح تصمیماتی گرفته شد.
پايگاه اطلاع رساني پژوهشکده فلسفه و کلام
http://phil.theo.isca.ac.ir/
کانال رسمي پژوهشکده فلسفه و کلام
https://eitaa.com/philtheo
پايگاه اطلاع رساني پژوهشکده فلسفه و کلام
http://phil.theo.isca.ac.ir/
کانال رسمي پژوهشکده فلسفه و کلام
https://eitaa.com/philtheo
پايگاه اطلاع رساني پژوهشکده فلسفه و کلام
http://phil.theo.isca.ac.ir/
کانال رسمي پژوهشکده فلسفه و کلام
https://eitaa.com/philtheo
بسمه تعالی
گزارشی از سمینار «بررسی طرح کیفیات ذهنی»
پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی، گروه فلسفه
1397/09/07
سمینار «بررسی طرح کیفیات ذهنی» در تاریخ 1397/09/07 در پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی و به همت گروه فلسفه برگزار شد. در این سمینار که با حضور یکی از مؤلفان پروژه، جناب آقای دکتر یاسر پوراسماعیل، نمایندگان ریاست محترم پژوهشگاه و معاونت محترم پژوهشی آقایان سید حسین میرخلیلی و سید محمد میری و نیز با حضور جمعی از علاقهمندان برگزار گردید، آقای دکتر پوراسماعیل در خصوص این طرح توضیحاتی ارائه دادند.
این طرح را به صورت مشترک آقایان دکتر پوراسماعیل و دکتر همتی مقدم عهدهدار شدهاند و تاکنون در حدود 90 درصد آن به انجام رسیده است. آقای پوراسماعیل در خصوص موضوع مورد تحقیق در این پروژه گفتند: ما به طور روزمره انواع بسیاری از احساسات و تجربهها را از سر میگذرانیم؛ از ادراکات گرفته تا احساسات بدنی و عواطف؛ براي مثال، شیء قرمزی را ميبينم (ادراک دیداری)، انگشتان خود را روي كاغذ سنباده ميكشم (ادراک بساوایی)، بوی عطر را استشمام میکنم (ادراک بویایی)، دردی را در انگشت خود احساس ميكنم (احساس بدنی)، و احساس خشم میکنم (عاطفه). در هر يك از اين موارد، من فاعل حالتي ذهني با خصلت پدیداریِ كاملاً متمايزي هستم. خصلت پدیداریِ یک حالت ذهنی همان چیزی است که از آن با عنوان كيفيت یا حس و حالِ از سرگذراندن آن حالت براي من، نام برده میشود.
فيلسوفان گاهی این قبیل خصلتهای پدیداری تجربه را «qualia» (كه مفرد آن «quale» است)، یعنی «کیفیات ذهنی» مینامند. این کاربرد به معنای حداقلی واژۀ «کیفیات ذهنی» اشاره میکند؛ یعنی جنبههايی از حیات ذهنی ما که به نحو دروننگرانه و پديداري در دسترس ما قرار دارند. کیفیات ذهنی در معنای حداقلی اموری شهودیاند که باید تبیینی از آنها ارائه دهیم؛ برای مثال، مطابق با واقعگرایی مستقیم، کیفیات ذهنی به صورت روابطی با ویژگیهای اشیای بیرونی تبیین میشوند.
وی در ادامه در خصوص ارتباط این مبحث با مبحث ادراک در فلسفه اسلامی و نیز فیلسوفانی که به این مبحث پرداختهاند نیز اشاره کردند و گفتند تاکنون بخش غربی طرح به اتمام رسیده و در ادامه خواهند کوشید مبانی این مبحث را در فلسفه اسلامی تبیین کنند. از میان فیلسوفان مسلمان ابن سینا و ملاصدرا بیشتر از دیگران به این موضوع پرداختهاند که در این طرح در نظر است آرای این دو متفکر اسلامی به صورت تطبیقی با نظریههای متفکران غربی بررسی گردد.
در پایان ایشان به سؤالات حاضران در جلسه در خصوص مووضعات طرح خود توضیحاتی دادند و اظهار امیدواری کردند این طرح را تا پایان سال جاری به طور کامل تحویل گروه فلسفه دهند.
#سمینار_علمی|#یاسر_پور_اسماعیل|#کیفیات_ذهنی
پايگاه اطلاع رساني پژوهشکده فلسفه و کلام
http://phil.theo.isca.ac.ir/
کانال رسمي پژوهشکده فلسفه و کلام
https://eitaa.com/philtheo
#سمینار_علمی|#یاسر_پور_اسماعیل|#کیفیات_ذهنی
پايگاه اطلاع رساني پژوهشکده فلسفه و کلام
http://phil.theo.isca.ac.ir/
کانال رسمي پژوهشکده فلسفه و کلام
https://eitaa.com/philtheo
#سمینار_علمی|#یاسر_پور_اسماعیل|#کیفیات_ذهنی
پايگاه اطلاع رساني پژوهشکده فلسفه و کلام
http://phil.theo.isca.ac.ir/
کانال رسمي پژوهشکده فلسفه و کلام
https://eitaa.com/philtheo
#سمینار_علمی|#یاسر_پور_اسماعیل|#کیفیات_ذهنی
پايگاه اطلاع رساني پژوهشکده فلسفه و کلام
http://phil.theo.isca.ac.ir/
کانال رسمي پژوهشکده فلسفه و کلام
https://eitaa.com/philtheo
«امامت» اصل فراموششده اسلامی است/ هدایت قرآن؛ منوط به هدایت اهلبیت(ع)
همایش « برکرانه امامت» با موضوع «ضرورت تبیین امامت اهلبیت(ع) در عقاید شیعه و تأثیر آن در زندگی فردی و اجتماعی بشریت» امروز، هشتم آذر با سخنرانی آیتالله دری نجفآبادی، نماینده ولی فقیه در استان و حجتالاسلام محمدتقی سبحانی، مدیرعامل بنیاد فرهنگی امامت در دانشگاه فنیوحرفهای امیرکبیر اراک برگزار شد.
حجتالاسلام محمدتقی سبحانی، مدیرعامل بنیاد فرهنگی امامت، در این همایش تصریح کرد: برگزاری همایش با محوریت امامت آغاز تازهای را برای این مؤلفه مهم و اساسی متصور است که امید است برگزاری این همایشها زمینه پژوهش و تحقیق را در اصل مهم امامت فراهم آورد.
وی با طرح این سؤال که امامت در جامعه امروز دنیایی و اخروی ما چه نقشی دارد و آیا طرح مسأله امامت یک اصل و اولویت دینی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی است یا خیر؟ ادامه داد: متأسفانه اصل امامت اصل فراموش شده اسلامی است، این بنیاد اساسی دین متأسفانه حتی بین جامعه شیعی مورد کمتوجهی قرار گرفته و کمرنگ شده است.
حجتالاسلام سبحانی اظهار کرد: باید در جامعه تبیین شود که اصل امامت تا چه اندازه مهم است و چه اندازه میتواند مسیر حرکت فردی و اجتماعی را مدیریت کند، در پاسخ به این سؤال که مطرح میشود چرا امامت؟ باید گفت چرا امامت نه؟ امامت اصل اساسی در نظام معرفت دینی و جزو اصول اساسی است که بدون توجه به این اصل بنیاد اسلامی و استمرار تفکر اسلامی در زندگی فردی و اجتماعی تحقق پیدا نمیکند؛ چراکه با فراموشی این اصل جامعه اسلامی دچار چنین انحرافاتی شدند.
مدیرعامل بنیاد فرهنگی امامت اضافه کرد: امامت مسأله و دغدغه اصلی پیامبر(ص) در آخرین سالهای حیات و روزهای زندگی است، اصل امامت مسأله مشترکی بین مذاهب اسلامی است و حتی علمای اهل تسنن در همه فِرَق از آن یاد کردند. مسأله امامت نه تنها دغدغه نبی مکرم اسلام(ص) بلکه دغدغه خداوند متعال نیز هست.
حجتالاسلام سبحانی در ادامه سخنان به آیه تبلیغ استناد کرد.
وی بیان کرد: تمام اصل امامت در آیه ۶۷ سوره مبارکه «مائده» گنجانده شده است، امر امامت و نبوت به اختیار مردم نیست و فرمایش خداوند است، روز غدیر قرار بر این بود تا آخرین زنجیرههای دین اسلام معرفی شود، پیامبر(ص) همواره از اختلاف بین مسلمانان نگران بودند که خداوند با نزول آیه تبلیغ نگرانی ایشان را رفع کرد. از گزارشهای تاریخی بر میآید که دستور امامت مولا علی(ع) از اوایل موسم حجةالوداع مشهود بود.
حجتالاسلام سبحانی بیان کرد: واقعه غدیر امر مهم و مورداتفاقنظر همه افراد چه سنی از همه فرق و چه شیعی در همه فرق است و کسی این واقعه مهم و نصب ولایت مولا(ع) را انکار نکرد. در باب ولایت ایشان پس از پیامبر(ص) بسیاری از علمای اهل تسنن کتب مختلفی نوشته و به این رخداد مهم اشاره کردند.
وی به حدیث ثقلین استناد کرد و افزود: این سند یکی از مهمترین و بلندترین اسناد مشترک بین شیعه و سنی است که علمای اهل تسنن نیز بر آن اشاره داشتند.
حجتالاسلام سبحانی بیان کرد: انسان اگر قصد دارد در مسیر هدایت قدم بردارد نباید از این دو رکن مهم قرآن و عترت جدا شود، چراکه جدایی از این مسیر در معنای ضلالت تعریف میشود. بدون وجود اهلبیت(ع)، پذیرفتن اصل امامت و تمسک به ساحت ائمه معصومین(ع) هدایت قرآن هم وجود ندارد، هدایت قرآن منوط به هدایت اهلبیت(ع) است.
وی همچنین به حدیث سفینه نوح «مَثَل اهل بیت من در میان شما کشتی نوح است، هر کس به این کشتی داخل شود نجات مییابد، و هر کس جا بماند، غرق میشود» اشاره کرد و گفت: این حدیث متواتر از اهلبیت(ع) است و یکی از احادیثی است که اهل تسنن از آن یاد کردند، نقش اهلبیت(ع) در امت اسلامی نقش موت و حیات است نه ثواب وعقاب.
مدیرعامل بنیاد فرهنگی امامت بیان کرد: اگر قرار است جامعهای دچار اختلاف و اختلال نشود باید به اصل امامت پاییند باشد، اهلبیت(ع) امت را از اختلاف نجات میدهند، اگر امتی از ائمه(ع) جدا شوند گرفتار حزب ابلیس میشوند چراکه رأس حزبالله اهلبیت(ع) هستند.
وی در پایان تأکید کرد: امامت اصل اسلامی است نه فرع، اگر ابلاغ نشود جامعه به بیراهه کشیده میشود. اگر اطاعتپذیری از امامت وجود نداشته باشد وحدت اسلامی از دست میرود زیرا امامت جامعه مسلمان را ساماندهی میکند.
#پژوهشکده_فلسفه_وکلام |#محمد_تقی_سبحانی|#همایش_بر_کرانه_امامت
پايگاه اطلاع رساني پژوهشکده فلسفه و کلام
http://phil.theo.isca.ac.ir/
کانال رسمي پژوهشکده فلسفه و کلام
https://eitaa.com/philtheo