eitaa logo
معاونت پژوهش مدرسه عالی امام حسین علیه السلام
176 دنبال‌کننده
314 عکس
3 ویدیو
58 فایل
معاونت پژوهش مدرسه عالی فقه و اصول امام حسین(علیه السلام) قم، خیابان صفائیه، کوچه آمار @mfih_pajoohesh تلفن: ۳۷۷۴۲۶۲۶_۰۲۵
مشاهده در ایتا
دانلود
سرفصل‌های دوره ورد مقدماتی.docx
27.2K
🔰قابل توجه طلاب محترم مدرسه عالی امام حسین علیه السلام ✅️ کلاس آموزش word مقدماتی 👈 ارائه دهنده: استاد زورقی 🔰زمان: سه شنبه‌ها اول تا هشتم آبان ماه ساعت ۱۳ 🔰برای ثبت‌نام تا تاریخ شنبه بیست و هشتم مهرماه به آیدی پژوهش پیام دهید. 👈 شرکت در کلاسها فقط برای ثبت نام کنندگان مجاز بوده و مهلت ثبت نام تمدید نخواهد شد.
۱۸ مهر ۱۴۰۳
903-07-19- تقریر نویسی~1.mp3
10.51M
🎙 👤 درس و استاد 📅 تاریخ: 1403/07/19 صوت دروس مدرسه عالی امام حسین علیه السلام https://eitaa.com/mfihseda
۲۱ مهر ۱۴۰۳
فهرست علما و کتب- جمع‌آوری اقوال-بازبینی.docx
31.8K
🔰قابل توجه طلاب محترم پایه‌های نهم تا یازدهم ✅ فهرست کتب علما برای جمع آوری اقوال
۲۱ مهر ۱۴۰۳
🔰 نشست علمی ✅️ بازخوانی مکتب فقهی قم و نجف، با تاکید بر دیدگاه شیخ انصاری(ره) 🔰ارائه دهنده : حجت الاسلام و المسلمین قنبرزاده 🔰پنجشنبه ۲۶ مهرماه ساعت ۹ صبح 🔰مدرس امام خمینی(ره)مدرسه عالی امام حسین علیه السلام
۲۵ مهر ۱۴۰۳
نشست علمی امروز ساعت ۹ در مدرس امام خمینی برگزار می‌شود
۲۶ مهر ۱۴۰۳
بسم الله الرحمن الرحیم ✅️خلاصه نشست علمی استاد قنبرزاده عنوان این جلسه بازخوانی مکتب فقهی قم و نجف است. شاید بهتر بود عنوان نشست را مدرسه قم و نجف از توهم تا واقعیت؟ گذاشته شود زیرا این مساله مورد اختلاف نظر صاحبان اندیشه است. طرفداران این تفکیک معتقد هستند دو مسیر متفاوت برای اجتهاد وجود دارد که نتایج متفاوتی از هم دارد بنابراین شاید به جا است که از آن در علم اصول بحث شود. در این جلسه شواهد این بحث را با تاکید بر کتاب مکاسب شیخ انصاری بیان خواهیم کرد و معتقد هستیم این بحث توانایی نگارش یک مقاله بلکه پایان نامه یا کتاب را دارد. برخی به شدت وجود دو مدرسه فقهی قم و نجف را انکار می‌کنند و در مقابل عده‌ای معتقد به وجود دو مدرسه هستند و به آن تصریح می‌کنند. برخی نیز معتقدند فی الجمله تفاوت‌هایی میان سبک فقاهت قمی و نجفی وجود دارد اما این تفاوت‌ها منجر به تاسیس دو مدرسه نخواهد شد. بر فرض پذیرش وجود دو مکتب فقهی قم و نجف باید دانست که واژگان قم و نجف به اعتبار نقطه آغاز این دو مکتب نامگذاری شده است. آغاز مکتب نجف با محقق نایینی و پس از آن محقق خویی و پس از ایشان شاگردانشان مانند آیت الله تبریزی است که در حوزه قم اکنون توسط شاگردان مرحوم تبریزی دنبال می‌شود. از سوی دیگر مکتب فقهی قم با آیت الله بروجردی در قم آغاز شده و پس از ایشان توسط مرحوم آیت الله حایری و مرحوم امام خمینی پیگیری شده است. بنابراین روشن است که نباید این تفکیک را تفکیکی جغرافیایی دانست. چه بسا فقیهانی در قم پیرو مکتب نجف بوده و فقیهانی در نجف دلباخته مکتب قم باشند. تفاوت اول دو مکتب فقهی قم و نجف در مساله حجیت است. به تعبیر دیگر سوال مهمی که نقطه تفاوت این دو مکتب است این سوال است که جایگاه ظنون غیر معتبره که دلیل قطعی بر حجیت آن وجود ندارد چیست؟ آیا حجت نبودن به معنای صفر و بی ارزش شدن است و یا مراد از غیر معتبر بودن این است که تنها به صورت مستقل حجت نیست درحالی‌که می‌توان در مسیر استنباط از آن استفاده کرد. به عنوان نمونه روایتی که بلحاظ سندی دارای خلل است باید از مسیر استنباط کنار گذاشته شود؟ مثلا در مباحث فقهی ملازمه‌ای وجود دارد که هرکس نمازش شکسته است نمی‌تواند روزه بگیرد حال در فرض نذر روایات فراوانی وجود دارد که مورد بحث واقع شده است. در این بحث مرحوم صاحب جواهر بیست روایت را نقل می‌کند و تلاش فراوانی انجام می‌دهد تا میان این روایت بتواند جمع کرده و دیدگاهش را بیان کند. در مقابل همین بحث را محقق خویی مطرح کرده و با کنار گذاشتن روایات ضعیف السند مسیر استنباط را هموار می‌سازد. در مثال بالا به خوبی تفاوت دو نگاه روشن است. یک نگاه این است که ظنون غیر معتبره مانند صفر است که از اجتماع آنان هیچ‌گاه عدد تولید نمی‌شود و نگاه دیگر این است که با تراکم ظنون غیر معتبره می‌توان به حجیت دست یافت. اگر کسی حجیت اطمینان را بپذیرد که مرحوم شهید صدر در حلقات و غیر آن یحث کرده و حجیت آن را پذیرفته است آنگاه با تراکم ظنون غیر معتبره می‌تواند به اطمینان برسد. تفاوت دوم این است که ضوابط فقهی چقدر برای ما مهم است؟ برخی با اصرار پایبند ضوابط فقهی بوده و از آن تخطی نمی‌کنند و در مقابل عده‌ای اصلا به این ضوابط پایبند نبوده و یا اهمیت کمی برای آن قائل هستند. به نظر می‌رسد اطلاق عنوان پیرو مکتب نجف بر فقیهی که ظنون غیر معتبره را بی ارزش قلمداد کرده و از مسیر استنباط خارج کرده و پایبندی شدیدی به ضوابط فقهی دارد و از سوی دیگر اطلاق عنوان پیرو مکتبی قم به فقیهی که از ظنون غیر معتبره در استنباط استفاده کرده و پایبندی چندانی به ضوابط فقهی ندارد، ممکن است. به عبارت دیگر قمی و نجفی دو طیف را تشکیل می‌دهد که تمایزات مکتب آفرین در دو سر طیف موجود است. در یک تقسیم بندی می‌توان مراحل بکارگیری از ظنون غیر معتبره را در سه مرحله تصویر کرد 1) تراکم ظنون در تشخیص وثاقت راوی کسانی که تنها راه حجیت یک روایت را وثاقت راوی می‌دانند یکبار راه تشیخص وثاقت را در تنصیص یک یا دو رجالی و یا توثیقات عامه و شبیه آن می‌دانند و یا ممکن است در تشخیص وثاقت تراکم ظنون را نیز حجت بدانند. به بیان دیگر از کنار هم گذاشتن مواردی که به تنهایی مثبت وثاقت نیست، وثاقت یک راوی را اثبات کنند. 2) تراکم ظنون در حجیت خبر اگر کسی تنها راه حجیت خبر را وثاقت راوی ندانسته و معتقد باشد از راه تراکم ظنون و یا راه‌های دیگری هم می‌توان حجیت خبر را ثابت کرد آنگاه برای حجیت خبر واحد از ظنون غیر معتبره هم استفاده خواهد کرد. 3) تراکم ظنون در حکم شرعی گاهی تراکم ظنون نه در وثاقت راوی و نه در حجیت خبر کارایی نداشته است اما ممکن است بتواند اطمینان به فتوا درست کند.
۲۸ مهر ۱۴۰۳
در پایان جلسه استاد قنبرزاده با خوانش دو بحث خرید و فروش کلب ماشیه و نیز بحث منع کلی تمتعات جنسی از غیر همسر چگونگی بکارگیری از روش فقاهت قمی را در کلمات شیخ انصاری نشان دادند.
۲۸ مهر ۱۴۰۳
🔰قابل توجه طلاب محترم پایه هفتم و هشتم با توجه به اینکه تدریس محدوده تقریرها توسط اساتید رو به اتمام است، مستدعی است نسبت به تقریر محدوده در فرصت مقرر اهتمام داشته باشید. ✅ مهلت ارسال تقریرات حداکثر دو هفته پس از پایان تدریس محدوده تقریر خواهد بود. 🔰قابل توجه طلاب محترم پایه هفتم، کلاس استاد نقیب پور محدوده تقریر درس استاد نقیب پور: از ص 80 تا ص 87 (ثم علی تقدیر تسلیم مدعاهم) و از ص 105 (ثم ان منفعه النجس) تا انتهای ص 107
۲۸ مهر ۱۴۰۳
🔰قابل توجه طلاب محترم مدرسه امام حسین علیه السلام ❗️تذکر پیرامون نحوه استفاده از کتابخانه ۱) لطفا کتاب‌ها را پس از مطالعه در قفسه‌های مربوطه قرار دهید. ۲) لطفا لپ‌تاپ، کتاب‌ها و وسایل شخصی خود را پس از اتمام مطالعه از کتابخانه خارج کرده و از قراردادن آن‌ها بر روی میز خود داری نمایید
۲۹ مهر ۱۴۰۳
🔰قابل توجه طلابی که در کلاس word ثبت نام کردند جلسه اول امروز ساعت ۱۲:۳۰ در اتاق جلسات برگزار میشود اسامی ثبت نام کنندگان: آقایان: زینلی غلامی قطبی امیری رحمانی هدایت‌پور لامعی یوسف زاده ابوالفضل فلاح
۱ آبان ۱۴۰۳