طلبه فاضل جناب آقای میلاد مخلصی
چاپ مقاله وزین جنابعالی با عنوان: روش شناسی علامه محمد تقی مجلسی در فقه الحدیث نگاری به زبان فارسی با تکیه بر شرح خطبه متقین، در دوفصلنامه حدیث اهل بیت را تبریک عرض میکنیم.
ان شاالله در آینده نیز شاهد موفقیت و چاپ آثار علمی شما باشیم
📍لینک مشاهده مقاله
http://hadith.maaref.org/article_197758.html
#واحد_پژوهش
🚩 استفاده رایگان از نرمافزار مقتلالحسین علیهالسلام
◻️ مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی در ایام عزای حسینی امکان استفاده از نرمافزار مقتل الحسین علیهالسلام را فراهم کرد.
📚 این نرم افزار شامل متن ۱۰۱ عنوان کتاب درباره امام حسین علیه السلام می باشد.
📎 استفاده از نرمافزار
#واحد_پژوهش
🔰قابل توجه طلاب محترم مدرسه امام حسین علیه السلام
✅️ طلابی که تقریر آنان پذیرفته شده و از امتحان معاف هستند می توانند تقریرات خود را جهت برگزیده شدن و تقدیر تا پایان روز دوشنبه به آیدی پژوهش ارسال نمایند.
✅️ تقریراتی که شایستگی های لازم را داشتند در طول دوره تابستانه مشخص و به مقررین محترم اطلاع داده شده است.
#واحد_پژوهش
هدایت شده از تنبیه الأمة
✅ چهار جلسه از درسگفتار استاد آیت الله #آملیلاریجانی در باب #علومانسانی و #فقه
🔹جلسه اول: ضرورت ورود فقهاء به علوم انسانی برای شناخت موضوعات احکام
🔹جلسه دوم: میزان حجیت علوم انسانی برای استفاده در فقه
🔹جلسه سوم: ضرورت اسلامی سازی علوم انسانی
🔹جلسه چهارم: ابزار بازنگری در علوم انسانی با نگاه دینی چیست؟
@Tanbiholomah
هدایت شده از مدرسه عالی فقه و اصول امام حسین علیه السلام
🔷قابل توجه طلاب محترم
◻️با تشکر از همه طلاب محترمی که در نوشتن تقریرات دوره تابستانه همت گماردند که در نتیجه بیش از 160 تقریر به واحد پژوهش ارسال شد.
◻️از میان طلاب محترم برگزیدگان تقریرات دوره تابستانه مدرسه عالی امام حسین علیه السلام به شرح زیر است :
آقایان
🔸علی توکلی
🔸محمد حسن ماندگاری
🔸علیرضا غلامی
🔸سجاد عبدالحفیظی
🔸محمد حسن دهقانی آزاد
🔸امیرعلی امیری
🔸امیرحسین ابراهیمی
🔸محمد رضا علی نژاد
🔸علیرضا علي نژاد
🔸محمد صالح سعادتمندی
🔸عرفان مهری
🔸داوود فصیحی
✳️واحد پژوهش مدرسه عالی فقه و اصول امام حسین علیه السلام
🔰قابل توجه طلاب محترم مدرسه عالی امام حسین علیه السلام
✅️ اطلاعیه پیرامون سازوکار انتخاب تقریرهای برگزیده
1⃣ در مجموع حدود ۱۶۰ تقریر از مجموعه دروس دوره تابستانه به پژوهش مدرسه تحویل داده شد
2⃣ خوشبختانه در این دوره همه تقریرات جهت معافیت از آزمون درس پذیرفته شده و تقریری برگردانده نشد
3⃣ در مجموع با بررسیهای انجام شده دوازده نفر به عنوان نفرات برتر انتخاب شده و شایسته تقدیر شمرده شدند.
4⃣ در انتخاب نفرات برتر نکات زیر لحاظ شده است
✅️ توجه به مجموعه تقریرهای هر فرد بلحاظ کمی و کیفی
✅️ فعالیت خارج از کلاس و عدم اکتفا به یادداشت مطالب در کلاس
✅️ اصلاح نکات بیان شده و باز ارسال تقریر به پژوهش
✅️ رعایت نکات شکلی و تحویل تقریر به صورت تایپ شده
#واحد_پژوهش
🔰قابل توجه طلاب محترم مدرسه عالی امام حسین علیه السلام
✅️ برنامه مصوب شورای پژوهش در زمینه مقاله نویسی
❗️با توجه به درخواست طلاب محترم و موافقت شورای پژوهش مدرسه، ارائه یک مقاله برای دو ترم کافی است.
1️⃣ در سال تحصیلی جاری طلاب محترم پایه نهم میبایست مقاله جمعآوری اقوال و در موضوعات مرتبط با مباحث کتاب مکاسب ارائه نمایند.
✅️ کارگاه روش جمع آوری اقوال در هفته جاری برگزار خواهد شد
2️⃣ طلاب محترم پایه دهم می بایست مقاله ترویجی با موضوعات مرتبط با کتاب مکاسب ارائه کنند.
3️⃣ طلاب محترم پایه یازدهم جهت آمادگی بیشتر برای شرکت در دروس خارج فقه عبادات میبایست مقاله ترویجی پیرامون مسائل عبادات ارائه نمایند
✅️ آخرین زمان ارائه موضوع مقاله همراه با تبیین مساله اول مهرماه میباشد.
✅️ جلسات راهنمای مقاله با حضور اساتید معزز مانند سال گذشته برگزار خواهد شد.
طرح نامه پژوهش.docx
484.9K
طرح نامه پژوهش
چنانچه در پیام بالا بیان شد تا تاریخ اول مهرماه لازم است طلاب محترم پایه های نهم تا یازدهم موضوع مقاله خود را مشخص و طرح نامه را تکمیل نمایند.
در ادامه صوت توضیحات ارزشمند استاد مخبریان در توضیح چگونگی تکمیل طرحنامه بازنشر میشود
توضیحاتی درباره طرح اجمالی پژوهش.mp3
2.91M
توضیحات ارزشمند استاد مخبریان پیرامون چگونگی نگارش طرح اجمالی پژوهش.
#واحد_پژوهش
✅️ یادآوری زمان انتخاب موضوع و نگارش طرح اجمالی مقالات
❗️قابل توجه طلاب محترم پایههای نهم، دهم و یازدهم
با توجه به شروع جلسات مشاوره مقاله از تاریخ اول مهرماه، لطفا نسبت به انتخاب موضوع و نگارش طرح اجمالی اقدام نمایید.
🔰قابل توجه طلاب محترم پایه های دهم و یازدهم
✅️ انتخاب استاد کلاس حل مساله
❗️با توجه به حضور دو استاد ارجمند برای کلاس حل مساله، طلاب محترم میتوانند تا ۲۷ شهریور درس مورد نظر خود را انتخاب نمایند.
👌از آنجا که کلاس حل مساله به صورت کارگاهی اداره میشود و لازم است نفرات حاضر در کلاس زیاد نباشد، اولویت با دوستانی است که زودتر کلاس را انتخاب نمایند.
👈با اتمام ظرفیت هر کلاس، دیگر دوستان در کلاس دیگر موظف به شرکت هستند
📍برای ثبت نام به آیدی پژوهش پیام دهید
@mfih_pajoohesh
🔰قابل توجه طلاب محترم پایه یازدهم
✅️ برنامه کلاس حل مساله
1️⃣ کلاس استاد احسنی، ساعت ۷ صبح
1) حسام براقیان
2) احمد جوادی فر
3) علی حیدری خلیلی
4) علی خرمی
5) محمدرضا فلاح
6) ابراهیم مطهری
7) محمد حسین مطیعی
2️⃣ کلاس استاد عینی، ساعت ۷ صبح
1) محمد حسین رضوی
2) ابوالفضل فلاح
3) سجاد فلاح
4) مجتبی فلاح
5) جواد رمز علی
6) محمد رضا زارعی ندوشن
7) حسین نوروزی
۸) محمد حسن ماندگاری
❗️ طلاب محترم میبایست دو هفته در این کلاسها شرکت کنند و پس از آن میتوانند درخواست تغییر کلاس دهند
🔰قابل توجه طلاب محترم پایه دهم
✅️ برنامه کلاس حل مساله
1️⃣ کلاس استاد ادرکنی، ساعت ۸ صبح
۱) عرفان حمیدی
۲) مظاهر ذوالفقاری
۳) علی نجفی مطلق
۴) محمد حسین فربهی
۵) محمدجواد زنجانچی
۶) امیر پورعباس
۷) سید علی سهیلی نیک
۸) علی مهدی پور خردمندی
۹) حسن میری
۱۰) محمد جعفر قیومی
2️⃣ کلاس استاد جوادی، ساعت ۸ صبح
۱) سید علی حسینی
۲) امیر حسین رخ فروز
۳) محمد حسین رضاپور
۴) محمد رضایی
۵) حسین زارع
۶) مهدی زارعی
۷) مجتبی زینلی
۸) مهدی شیدایی
۹) امیرعباس صابری
۱۰) محمد مهدی قاسمی
۱۱) محمد صالح لک زایی
❗️طلاب محترم میبایست دو هفته در این کلاس ها شرکت کنند و پس از آن میتوانند درخواست تغییر کلاس دهند
✅️ نکته مهم
دوستان حلقه فقه تربیت از حضور در کلاس حل مساله معاف نیستند و مانند دیگر طلاب میبایست در کلاس حاضر شوند
🔰قابل توجه طلاب محترم پایههای نهم تا یازدهم
1️⃣ مطابق اعلام قبلی، فردا اول مهر ماه آخرین فرصت مشخص شدن موضوع مقاله و نگاشتن طرحنامه اجمالی است.
2️⃣ با توجه به فرصت دو هفتهای طلاب محترم، عذری در عدم نگارش طرح هنگام مراجعه به اساتید، پذیرفته نیست.
3️⃣ به جهت برگزاری جلسات مشاوره مقاله در ساعت ۱۱ ظهر، دوستانی که در این ساعت امکان حضور ندارند، برای تغییر به ساعت ۱۶ تا پایان امروز به آیدی پژوهش پیام بدهند.
لیست نهایی 15-5-1400.xlsx
180.8K
قابل توجه طلاب محترم مدرسه عالی امام حسین علیه السلام
کتب زیر به کتابخانه مدرسه افزوده شد
1) اصول سیاست و حکومت، احمد جهان بزرگی
2) مبانی نظری غرب مدرن، شهریار زرشناس
3) بنیادهای علم سیاست، عبدالرحمن عالم
4) جامعه شناسی سیاسی، حسین بشریه
5) تاریخ تحولات سیاسی ایران، موسی نجفی و موسی فقیه حقانی
6) حدیث پیمانه(پژوهشی در انقلاب اسلامی)، حمید پارسانیا
7) سیمای نیکان، حسین انصاریان
8) حکیمانه ترین حکومت(کاوشی در نظریه ولایت فقیه)، محمد تقی مصباح یزدی
9) فلسفه فقه اجتماع، عبدالحسین خسروپناه،
10) مسند الامام امیرالمومنین، غزیز الله عطاردی
✅ با استفاده از لیست بروز شده کتب میتوانید از موجودی کتاب مورد نظرتان مطلع شوید
🔰قابل توجه طلاب محترم مدرسه که در جشنواره علامه حلی شرکت کردند
✅️ با توجه به تایید برگزاری مرحله مدرسهای جشنواره علامه حلی، لطفا هرکدام از دوستان که اثری به جشنواره ارسال کردند خواهشمندیم نام اثر خود را به پژوهش ارسال کنند تا حقی از آنان ضایع نشود
🔰قابل توجه طلاب محترم پایه هفتم
✅ محدوده تقریر نیم سال اول به شرح ذیل می باشد:
1️⃣ محدوده تقریر درس استاد چتری:
از صفحه ۵۱ تا آخر ص 6۰
2️⃣ محدوده تقریر درس استاد نقیب پور:
از صفحه ۸۳ (و اما الآیات) تا صفحه ۹۷ ( بقی الکلام فی حکم نجس العین)
👈 نکته مهم:
پنجشنبه ۱۹ مهر، ساعت ۱۰ صبح، کلاس "آموزش تقریر نویسی" توسط استاد خیشه برگزار میگردد.
حضور همه طلاب پایه هفتم ضروری است.
🔰قابل توجه طلاب محترم پایه هشتم
✅ محدوده تقریر نیم سال اول به شرح ذیل می باشد:
از صفحه 36 کتاب جلد سوم مکاسب ( ثم ان المعروف بین المتاخرین) تا ص صفحه 43 (ابتدای هذا مع امکان اثبات صحه المعاطات)
✅ مهلت ارسال تقریرات حداکثر دو هفته پس از پایان تدریس محدوده تقریر خواهد بود
🔰قابل توجه طلاب محترم پایههای نهم تا یازدهم
✅️ با توجه گذشت بیش از دو هفته از سال همچنان برخی از طلاب موضوع و طرح اجمالی مقاله را آماده نکردند.
امیدواریم از فرصت حضور اساتید مشاوره مقاله استفاده کرده و بتوانید مقالات خوبی ارائه دهید
معاونت پژوهش مدرسه عالی امام حسین علیه السلام
🔰قابل توجه طلاب محترم پایه هفتم ✅ محدوده تقریر نیم سال اول به شرح ذیل می باشد: 1️⃣ محدوده تقریر
🔰قابل توجه طلاب محترم پایه هفتم
✅ یادآوری 👇
فردا پنجشنبه ۱۹ مهر، ساعت ۱۰ صبح، کلاس "آموزش تقریر نویسی" توسط استاد خیشه، در مدرس امام خمینی ره برگزار میگردد.
حضور همه طلاب پایه هفتم ضروری است.
سرفصلهای دوره ورد مقدماتی.docx
27.2K
🔰قابل توجه طلاب محترم مدرسه عالی امام حسین علیه السلام
✅️ کلاس آموزش word مقدماتی
👈 ارائه دهنده: استاد زورقی
🔰زمان:
سه شنبهها
اول تا هشتم آبان ماه
ساعت ۱۳
🔰برای ثبتنام تا تاریخ شنبه بیست و هشتم مهرماه به آیدی پژوهش پیام دهید.
👈 شرکت در کلاسها فقط برای ثبت نام کنندگان مجاز بوده و مهلت ثبت نام تمدید نخواهد شد.
هدایت شده از صوت دروس مدرسه عالی امام حسین علیه اسلام
903-07-19- تقریر نویسی~1.mp3
10.51M
🎙 👤 درس و استاد
#تقریر_نویسی_خیشه
📅 تاریخ: 1403/07/19
صوت دروس مدرسه عالی امام حسین علیه السلام
https://eitaa.com/mfihseda
شیوه نامه تقریر نویسی مدرسه امام حسین علیه السلام.docx
19K
🔰قابل توجه طلاب محترم پایه هفتم و هشتم
✅ #شیوه_نامه_تقریر_نویسی
فهرست علما و کتب- جمعآوری اقوال-بازبینی.docx
32.9K
🔰قابل توجه طلاب محترم پایههای نهم تا یازدهم
✅ فهرست کتب علما برای جمع آوری اقوال
🔰 نشست علمی
✅️ بازخوانی مکتب فقهی قم و نجف، با تاکید بر دیدگاه شیخ انصاری(ره)
🔰ارائه دهنده :
حجت الاسلام و المسلمین قنبرزاده
🔰پنجشنبه ۲۶ مهرماه ساعت ۹ صبح
🔰مدرس امام خمینی(ره)مدرسه عالی امام حسین علیه السلام
#نشست_علمی
#واحد_پژوهش
#یادآوری
نشست علمی امروز ساعت ۹ در مدرس امام خمینی برگزار میشود
معاونت پژوهش مدرسه عالی امام حسین علیه السلام
🔰قابل توجه طلاب محترم مدرسه عالی امام حسین علیه السلام ✅️ کلاس آموزش word مقدماتی 👈 ارائه دهنده:
#یادآوری
✅ کلاس آموزش word مقدماتی
سه شنبهها (اول و هشتم آبان ماه) ساعت ۱۳
مهلت ثبتنام: شنبه 28 مهرماه
بسم الله الرحمن الرحیم
✅️خلاصه نشست علمی استاد قنبرزاده
عنوان این جلسه بازخوانی مکتب فقهی قم و نجف است. شاید بهتر بود عنوان نشست را مدرسه قم و نجف از توهم تا واقعیت؟ گذاشته شود زیرا این مساله مورد اختلاف نظر صاحبان اندیشه است.
طرفداران این تفکیک معتقد هستند دو مسیر متفاوت برای اجتهاد وجود دارد که نتایج متفاوتی از هم دارد بنابراین شاید به جا است که از آن در علم اصول بحث شود.
در این جلسه شواهد این بحث را با تاکید بر کتاب مکاسب شیخ انصاری بیان خواهیم کرد و معتقد هستیم این بحث توانایی نگارش یک مقاله بلکه پایان نامه یا کتاب را دارد.
برخی به شدت وجود دو مدرسه فقهی قم و نجف را انکار میکنند و در مقابل عدهای معتقد به وجود دو مدرسه هستند و به آن تصریح میکنند. برخی نیز معتقدند فی الجمله تفاوتهایی میان سبک فقاهت قمی و نجفی وجود دارد اما این تفاوتها منجر به تاسیس دو مدرسه نخواهد شد.
بر فرض پذیرش وجود دو مکتب فقهی قم و نجف باید دانست که واژگان قم و نجف به اعتبار نقطه آغاز این دو مکتب نامگذاری شده است. آغاز مکتب نجف با محقق نایینی و پس از آن محقق خویی و پس از ایشان شاگردانشان مانند آیت الله تبریزی است که در حوزه قم اکنون توسط شاگردان مرحوم تبریزی دنبال میشود. از سوی دیگر مکتب فقهی قم با آیت الله بروجردی در قم آغاز شده و پس از ایشان توسط مرحوم آیت الله حایری و مرحوم امام خمینی پیگیری شده است.
بنابراین روشن است که نباید این تفکیک را تفکیکی جغرافیایی دانست. چه بسا فقیهانی در قم پیرو مکتب نجف بوده و فقیهانی در نجف دلباخته مکتب قم باشند.
تفاوت اول دو مکتب فقهی قم و نجف در مساله حجیت است. به تعبیر دیگر سوال مهمی که نقطه تفاوت این دو مکتب است این سوال است که جایگاه ظنون غیر معتبره که دلیل قطعی بر حجیت آن وجود ندارد چیست؟ آیا حجت نبودن به معنای صفر و بی ارزش شدن است و یا مراد از غیر معتبر بودن این است که تنها به صورت مستقل حجت نیست درحالیکه میتوان در مسیر استنباط از آن استفاده کرد.
به عنوان نمونه روایتی که بلحاظ سندی دارای خلل است باید از مسیر استنباط کنار گذاشته شود؟ مثلا در مباحث فقهی ملازمهای وجود دارد که هرکس نمازش شکسته است نمیتواند روزه بگیرد حال در فرض نذر روایات فراوانی وجود دارد که مورد بحث واقع شده است. در این بحث مرحوم صاحب جواهر بیست روایت را نقل میکند و تلاش فراوانی انجام میدهد تا میان این روایت بتواند جمع کرده و دیدگاهش را بیان کند. در مقابل همین بحث را محقق خویی مطرح کرده و با کنار گذاشتن روایات ضعیف السند مسیر استنباط را هموار میسازد.
در مثال بالا به خوبی تفاوت دو نگاه روشن است. یک نگاه این است که ظنون غیر معتبره مانند صفر است که از اجتماع آنان هیچگاه عدد تولید نمیشود و نگاه دیگر این است که با تراکم ظنون غیر معتبره میتوان به حجیت دست یافت. اگر کسی حجیت اطمینان را بپذیرد که مرحوم شهید صدر در حلقات و غیر آن یحث کرده و حجیت آن را پذیرفته است آنگاه با تراکم ظنون غیر معتبره میتواند به اطمینان برسد.
تفاوت دوم این است که ضوابط فقهی چقدر برای ما مهم است؟ برخی با اصرار پایبند ضوابط فقهی بوده و از آن تخطی نمیکنند و در مقابل عدهای اصلا به این ضوابط پایبند نبوده و یا اهمیت کمی برای آن قائل هستند.
به نظر میرسد اطلاق عنوان پیرو مکتب نجف بر فقیهی که ظنون غیر معتبره را بی ارزش قلمداد کرده و از مسیر استنباط خارج کرده و پایبندی شدیدی به ضوابط فقهی دارد و از سوی دیگر اطلاق عنوان پیرو مکتبی قم به فقیهی که از ظنون غیر معتبره در استنباط استفاده کرده و پایبندی چندانی به ضوابط فقهی ندارد، ممکن است. به عبارت دیگر قمی و نجفی دو طیف را تشکیل میدهد که تمایزات مکتب آفرین در دو سر طیف موجود است.
در یک تقسیم بندی میتوان مراحل بکارگیری از ظنون غیر معتبره را در سه مرحله تصویر کرد
1) تراکم ظنون در تشخیص وثاقت راوی
کسانی که تنها راه حجیت یک روایت را وثاقت راوی میدانند یکبار راه تشیخص وثاقت را در تنصیص یک یا دو رجالی و یا توثیقات عامه و شبیه آن میدانند و یا ممکن است در تشخیص وثاقت تراکم ظنون را نیز حجت بدانند. به بیان دیگر از کنار هم گذاشتن مواردی که به تنهایی مثبت وثاقت نیست، وثاقت یک راوی را اثبات کنند.
2) تراکم ظنون در حجیت خبر
اگر کسی تنها راه حجیت خبر را وثاقت راوی ندانسته و معتقد باشد از راه تراکم ظنون و یا راههای دیگری هم میتوان حجیت خبر را ثابت کرد آنگاه برای حجیت خبر واحد از ظنون غیر معتبره هم استفاده خواهد کرد.
3) تراکم ظنون در حکم شرعی
گاهی تراکم ظنون نه در وثاقت راوی و نه در حجیت خبر کارایی نداشته است اما ممکن است بتواند اطمینان به فتوا درست کند.