eitaa logo
معاونت پژوهش مدرسه عالی امام حسین علیه السلام
176 دنبال‌کننده
303 عکس
3 ویدیو
57 فایل
معاونت پژوهش مدرسه عالی فقه و اصول امام حسین(علیه السلام) قم، خیابان صفائیه، کوچه آمار @mfih_pajoohesh تلفن: ۳۷۷۴۲۶۲۶_۰۲۵
مشاهده در ایتا
دانلود
فهرست علما و کتب- جمع‌آوری اقوال-بازبینی.docx
32.9K
🔰قابل توجه طلاب محترم پایه‌های نهم تا یازدهم ✅ فهرست کتب علما برای جمع آوری اقوال
🔰 نشست علمی ✅️ بازخوانی مکتب فقهی قم و نجف، با تاکید بر دیدگاه شیخ انصاری(ره) 🔰ارائه دهنده : حجت الاسلام و المسلمین قنبرزاده 🔰پنجشنبه ۲۶ مهرماه ساعت ۹ صبح 🔰مدرس امام خمینی(ره)مدرسه عالی امام حسین علیه السلام
نشست علمی امروز ساعت ۹ در مدرس امام خمینی برگزار می‌شود
بسم الله الرحمن الرحیم ✅️خلاصه نشست علمی استاد قنبرزاده عنوان این جلسه بازخوانی مکتب فقهی قم و نجف است. شاید بهتر بود عنوان نشست را مدرسه قم و نجف از توهم تا واقعیت؟ گذاشته شود زیرا این مساله مورد اختلاف نظر صاحبان اندیشه است. طرفداران این تفکیک معتقد هستند دو مسیر متفاوت برای اجتهاد وجود دارد که نتایج متفاوتی از هم دارد بنابراین شاید به جا است که از آن در علم اصول بحث شود. در این جلسه شواهد این بحث را با تاکید بر کتاب مکاسب شیخ انصاری بیان خواهیم کرد و معتقد هستیم این بحث توانایی نگارش یک مقاله بلکه پایان نامه یا کتاب را دارد. برخی به شدت وجود دو مدرسه فقهی قم و نجف را انکار می‌کنند و در مقابل عده‌ای معتقد به وجود دو مدرسه هستند و به آن تصریح می‌کنند. برخی نیز معتقدند فی الجمله تفاوت‌هایی میان سبک فقاهت قمی و نجفی وجود دارد اما این تفاوت‌ها منجر به تاسیس دو مدرسه نخواهد شد. بر فرض پذیرش وجود دو مکتب فقهی قم و نجف باید دانست که واژگان قم و نجف به اعتبار نقطه آغاز این دو مکتب نامگذاری شده است. آغاز مکتب نجف با محقق نایینی و پس از آن محقق خویی و پس از ایشان شاگردانشان مانند آیت الله تبریزی است که در حوزه قم اکنون توسط شاگردان مرحوم تبریزی دنبال می‌شود. از سوی دیگر مکتب فقهی قم با آیت الله بروجردی در قم آغاز شده و پس از ایشان توسط مرحوم آیت الله حایری و مرحوم امام خمینی پیگیری شده است. بنابراین روشن است که نباید این تفکیک را تفکیکی جغرافیایی دانست. چه بسا فقیهانی در قم پیرو مکتب نجف بوده و فقیهانی در نجف دلباخته مکتب قم باشند. تفاوت اول دو مکتب فقهی قم و نجف در مساله حجیت است. به تعبیر دیگر سوال مهمی که نقطه تفاوت این دو مکتب است این سوال است که جایگاه ظنون غیر معتبره که دلیل قطعی بر حجیت آن وجود ندارد چیست؟ آیا حجت نبودن به معنای صفر و بی ارزش شدن است و یا مراد از غیر معتبر بودن این است که تنها به صورت مستقل حجت نیست درحالی‌که می‌توان در مسیر استنباط از آن استفاده کرد. به عنوان نمونه روایتی که بلحاظ سندی دارای خلل است باید از مسیر استنباط کنار گذاشته شود؟ مثلا در مباحث فقهی ملازمه‌ای وجود دارد که هرکس نمازش شکسته است نمی‌تواند روزه بگیرد حال در فرض نذر روایات فراوانی وجود دارد که مورد بحث واقع شده است. در این بحث مرحوم صاحب جواهر بیست روایت را نقل می‌کند و تلاش فراوانی انجام می‌دهد تا میان این روایت بتواند جمع کرده و دیدگاهش را بیان کند. در مقابل همین بحث را محقق خویی مطرح کرده و با کنار گذاشتن روایات ضعیف السند مسیر استنباط را هموار می‌سازد. در مثال بالا به خوبی تفاوت دو نگاه روشن است. یک نگاه این است که ظنون غیر معتبره مانند صفر است که از اجتماع آنان هیچ‌گاه عدد تولید نمی‌شود و نگاه دیگر این است که با تراکم ظنون غیر معتبره می‌توان به حجیت دست یافت. اگر کسی حجیت اطمینان را بپذیرد که مرحوم شهید صدر در حلقات و غیر آن یحث کرده و حجیت آن را پذیرفته است آنگاه با تراکم ظنون غیر معتبره می‌تواند به اطمینان برسد. تفاوت دوم این است که ضوابط فقهی چقدر برای ما مهم است؟ برخی با اصرار پایبند ضوابط فقهی بوده و از آن تخطی نمی‌کنند و در مقابل عده‌ای اصلا به این ضوابط پایبند نبوده و یا اهمیت کمی برای آن قائل هستند. به نظر می‌رسد اطلاق عنوان پیرو مکتب نجف بر فقیهی که ظنون غیر معتبره را بی ارزش قلمداد کرده و از مسیر استنباط خارج کرده و پایبندی شدیدی به ضوابط فقهی دارد و از سوی دیگر اطلاق عنوان پیرو مکتبی قم به فقیهی که از ظنون غیر معتبره در استنباط استفاده کرده و پایبندی چندانی به ضوابط فقهی ندارد، ممکن است. به عبارت دیگر قمی و نجفی دو طیف را تشکیل می‌دهد که تمایزات مکتب آفرین در دو سر طیف موجود است. در یک تقسیم بندی می‌توان مراحل بکارگیری از ظنون غیر معتبره را در سه مرحله تصویر کرد 1) تراکم ظنون در تشخیص وثاقت راوی کسانی که تنها راه حجیت یک روایت را وثاقت راوی می‌دانند یکبار راه تشیخص وثاقت را در تنصیص یک یا دو رجالی و یا توثیقات عامه و شبیه آن می‌دانند و یا ممکن است در تشخیص وثاقت تراکم ظنون را نیز حجت بدانند. به بیان دیگر از کنار هم گذاشتن مواردی که به تنهایی مثبت وثاقت نیست، وثاقت یک راوی را اثبات کنند. 2) تراکم ظنون در حجیت خبر اگر کسی تنها راه حجیت خبر را وثاقت راوی ندانسته و معتقد باشد از راه تراکم ظنون و یا راه‌های دیگری هم می‌توان حجیت خبر را ثابت کرد آنگاه برای حجیت خبر واحد از ظنون غیر معتبره هم استفاده خواهد کرد. 3) تراکم ظنون در حکم شرعی گاهی تراکم ظنون نه در وثاقت راوی و نه در حجیت خبر کارایی نداشته است اما ممکن است بتواند اطمینان به فتوا درست کند.
در پایان جلسه استاد قنبرزاده با خوانش دو بحث خرید و فروش کلب ماشیه و نیز بحث منع کلی تمتعات جنسی از غیر همسر چگونگی بکارگیری از روش فقاهت قمی را در کلمات شیخ انصاری نشان دادند.
🔰قابل توجه طلاب محترم پایه هفتم و هشتم با توجه به اینکه تدریس محدوده تقریرها توسط اساتید رو به اتمام است، مستدعی است نسبت به تقریر محدوده در فرصت مقرر اهتمام داشته باشید. ✅ مهلت ارسال تقریرات حداکثر دو هفته پس از پایان تدریس محدوده تقریر خواهد بود. 🔰قابل توجه طلاب محترم پایه هفتم، کلاس استاد نقیب پور محدوده تقریر درس استاد نقیب پور: از ص 80 تا ص 87 (ثم علی تقدیر تسلیم مدعاهم) و از ص 105 (ثم ان منفعه النجس) تا انتهای ص 107
🔰قابل توجه طلاب محترم مدرسه امام حسین علیه السلام ❗️تذکر پیرامون نحوه استفاده از کتابخانه ۱) لطفا کتاب‌ها را پس از مطالعه در قفسه‌های مربوطه قرار دهید. ۲) لطفا لپ‌تاپ، کتاب‌ها و وسایل شخصی خود را پس از اتمام مطالعه از کتابخانه خارج کرده و از قراردادن آن‌ها بر روی میز خود داری نمایید
🔰قابل توجه طلابی که در کلاس word ثبت نام کردند جلسه اول امروز ساعت ۱۲:۳۰ در اتاق جلسات برگزار میشود اسامی ثبت نام کنندگان: آقایان: زینلی غلامی قطبی امیری رحمانی هدایت‌پور لامعی یوسف زاده ابوالفضل فلاح
💢📸 💢🎙 💢✍️ 🔰 نشست علمی با موضوع "بازخوانی مکتب فقهی قم و نجف، با تاکید بر دیدگاه شیخ انصاری(ره)" با ارائه حجت الاسلام و المسلمین قنبرزاده پنجشنبه ۲۶ مهرماه ساعت ۹ صبح برگزار شد. 📌لینک گزارش تصویری: 🌐https://b2n.ir/f63934 📌 لینک صوت نشست : 🌐 https://B2n.ir/s27447 📌 لینک گزارش نشست: 🌐https://b2n.ir/f62208 🔰مدرس امام خمینی(ره)مدرسه عالی امام حسین علیه السلام
🔰 قابل توجه طلاب محترم مدرسه امام حسین علیه السلام ✅️ یادآوری طلاب محترم می‌توانند با چاپ مقاله خود در دو فصلنامه مدرسه و ثبت آن در سامانه پژوهشگران از امتیازات آن بهره‌مند گردند
🔰قابل توجه طلاب محترم پایه هفتم و هشتم با توجه به اینکه تدریس محدوده تقریرها توسط اساتید به اتمام رسیده است، مستدعی است نسبت به ارسال تقریر در فرصت مقرر اهتمام داشته باشید. ✅محدوده تقریر نیم سال اول از ص 80 تا ص 87 (ثم علی تقدیر تسلیم مدعاهم) و از ص 105 (ثم ان منفعه النجس) تا انتهای ص 107 از ص 51 تا انتهای ص 60 جلد 3، از ص 36 (ثم ان المعروف بین المتاخرین) تا ص 43 (هذا مع امکان اثبات صحه المعاطات) 📍تذکر مهم برای ارسال تقریر به نکات زیر دقت بفرمایید؛ 1. تمام محدوده تقریر را در قالب یک فایل ورد (word) ارائه دهید. 2. فایل تقریر را به نحو زیر نامگذاری کنید: 👈نام مقرر-پایه7/8-نام استاد👉 3. فایل تقریر خود را از طریق لینک زیر در فرم افزار بارگزاری کنید: 👇 https://formafzar.com/form/fj15sمهلت ارسال تقریر حداکثر دو هفته پس از پایان تدریس محدوده تقریر
🔰قابل توجه طلاب محترم مدرسه عالی امام حسین علیه السلام کلاس مقدماتی word با توجه درخواست طلاب و موافقت استاد محترم یک جلسه تمدید شده است. بنابراین سه شنبه ۱۵ آبان ماه آخرین جلسه دوره مقدماتی است. ✅️ سرفصل دوره متوسطه به‌زودی ارائه شده و ثبت‌نام آغاز خواهد شد
❗️تعطیلی کلاس word استاد زورقی با توجه به تداخل برنامه استاد محترم، کلاس امروز برگزار نمی‌شود
🔰قابل توجه طلاب محترم پایه هفتم و هشتم مهلت ارسال تقریر تا انتهای هفته آینده (25 آبان 1403) تمدید شد. 📍تذکر مهم با توجه به اینکه فرآیند ارزیابی اولیه و تکمیل و اصلاح تقریر توسط مقرر زمانبر است، کسانی که در مهلت مقرر اقدام به ارسال تقریر کنند در اولویت ارزیابی قرار خواهند گرفت. لینک ارسال تقریر از طریق فرم افزار: 👇 https://formafzar.com/form/fj15s
🔰 بازخوانی دیدگاه‌های پیرامون تاثیر فلسفه بر دانش اصول و فهم فقهی ✅️ ارائه دهنده: استاد حجت الاسلام و المسلمین کرمانشاهانی زید عزه زمان: پنجشنبه ۲۴ آبان ساعت ۹ صبح مدرس امام خمینی(ره)
📚نمایشگاه کتاب آبان ماه مدرسه عالی فقه و اصول امام حسین علیه‌السلام📚 ۱. جستاری فراگیر در معرفت‌شناسی ، محمد حسین‌زاده ۲. اصول و روش‌های پاسخگویی ، محمدجواد فلاح ۳. تحلیل تاریخی اندیشه اجتهادی اصحاب ائمه علیهم‌السلام ، محمدفرقان گوهر ۴. فقه شیعه و تطور مفهوم قدرت ، محمود فلاح ۵. درآمدی بر تفسیر تمدنی قرآن ، گفتارهایی از اندیشه‌ورزان قرآنی_تمدنی ، به اهتمام نجمه نجم ۶. حدیث زندگی؛ گزیده احادیث مکارم‌الاخلاق به انتخاب و شرح حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی)
سرفصل‌های دوره ورد متوسطه.pdf
243.9K
🔰قابل توجه طلاب محترم مدرسه عالی فقه و اصول امام حسین علیه السلام ✅️ ثبت نام دوره متوسطه word زمان: سه شنبه‌ها ساعت ۱۲:۳۰ ارائه دهنده: حجت الاسلام زورقی برای ثبت نام تا پایان روز یکشنبه به آیدی پژوهش پیام دهید @mfih_pajoohesh
🔰خلاصه نشست تاثیر فلسفه در فقه و اصول، استاد احسان کرمانشاهانی ✅درباره تاثیر فلسفه در فقه در سه بخش می‌توان سخن گفت 1️⃣زیست بوم فقه دانش فقه مانند هر دانش دیگری نه می‌تواند زیست بوم خود را به وجود آورد و نه می‌تواند در هر زیست بومی و شرایطی رشد کرده و تحقق یابد؛ بلکه می‌توان ادعا کرد در بستری که مثلا سکولاریزم رشد یافته از جامعه معنویت زدایی شده است دیگر فقه مجال عرضه پیدا نخواهد کرد. در جامعه‌ای که عبودیت بی معنا شده است دیگر سخن گفتن از فعل مکلفین وجهی ندارد. در نقطه مقابل رشد معنویت در جامعه بستر رشد فقه را فراهم می‌سازد. لازم به ذکر است که تهدید اساسی فقه در جامعه امروزی ما از همین ناحیه است. در جامعه کنونی که برخی از نهاد مرجعیت رویگردان شدند طبعا فقه نمی‌تواند جولان دهد. با این توضیح نقش فلسفه در تامین زیست بوم روشن می‌شود زیرا این گزاره‌های حکمی و فلسفی است که جایگاه حیات بشری، جایگاه نفس و انسان در عالم و ... راتبیین می‌کنند و می‌تواند زیست بوم فقه را بسازد. 2️⃣علم شناسی فقه برای تحقق فقه لازم است اراده تشریعی در کنار اراده تکوینی تبیین شود تا در رتبه بعدی بتوان روش مطالعه فقه را به دست آورد. اینکه گزاره‌های فقهی از چه سنخی است می‌بایست خارج از فقه و در فلسفه فقه بحث شود. در فقه از مالکیت سخن گفته شده است اما حقیقت مالکیت در فقه تبیین نمی‌شود. در فقه از عرف سخن گفته می‌شود اما مفهوم شناسی عرف تبیین نمی‌شود. گاهی سخن از لزوم ایجاد فقه‌های تخصصی سخن گفته می‌شود اما شان پاسخ به سوال از امکان تحقق فقه های تخصصی و یا لزوم نگاه منسجم به همه‌ی فقه با فلسفه فقه است. همچنین تعابیری چون عالم تشریع، عالم ملاکات و عالم مصالح و مفاسد در لسان اساتید فقه جاری است درحالی‌که نیازمند تبیین در دانشی چون فلسفه است. نمونه دیگر تاثیر فلسفه بر فقه در شناخت موضوع است. توضیح آنکه شناخت برخی موضوعات مانند خون که عین خارجی دارند به فقیه ارتباطی ندارد و موکول به عرف است اما موضوعاتی مانند عدالت و آزادی که عین خارجی ندارند و گاهی در ابواب مختلف احکام مختلفی دارند نیازمند به موضوع شناسی است و این شناخت موضوع شان دانش فقه نیست. مساله هرمونوتیک امروزه چالش دیگری برای فقه است. اگر کسی معتقد به مرگ مولف باشد دیگر جایی برای حجیت برداشت‌ها از متون دینی وجود ندارد. متاسفانه فقه ما هنوز مهمان سفره مباحث کلامی قرن هفتم است و پاسخ این سوالات را از آن طلب می‌کند درحالیکه وقتی مبانی فکری عوض شده است لازم است در نظریات مبتنی بر مبانی گذشته نیز بازنگری رخ دهد. 3️⃣ قوانین فلسفی که در فقه اثر دارد 1) در گزاره‌های اعتباری محال چیست چگونه رخ می‌دهد؟ آیا در اعتباریات اجتماع ضدین محال است؟ آیا تضاد می‌تواند دارای پنج طرف باشد تا احکام خمسه متضاد دانسته شود؟ 2) مراحل حکم بحثی اصولی نیست بلکه از قواعد فلسفی است 3) اعتبارات ماهیات ( بشرط شیء، بشرط لا و ...) 4) انقسامات واحد و جایگاه قاعده الواحد که آیا در واحد شخصی است و یا واحد حقیقی؟ 5) محال بودن ترجیح بلامرجح 6) انواع عناوین و ارتباط هریک با معنون آن 7) قضیه حقیقیه و خارجیه و تاثیرات آن در مباحثی مانند خطابات قانونیه 8) تحلیل حیثیت تعلیلیه و تقییدیه 9) تعریف و تحلیل از قدرت 10) روابط جزء و کل چگونه است؟ این بحث در امکان تحقق جزأ مستحب اثر دارد. 11) رابط کلی با جزیی چگونه است؟ در صحیح و اعم این بحث ثمره دارد 12) تحلیل وفهم روایاتی که دلالت روشنی در مسائل فقهی دارند اما به سبب دلالت‌های کلامی آن کنار گذاشته شدند. 📌در پایان لازم است تذکر داده شود که از زمان مرحوم اصفهانی این سخن رواج پیدا کرد که فهم فقهی با خواندن فلسفه خراب می‌شود اما اتفاقا به نظر ما ایشان در موارد متعددی به خلط مباحث فلسفی با غیر آن توجه کرده و جلوگیری کرده است و در مقابل به نظر در کار مرحوم نایینی این خلط متعدد اتفاق افتاده است. بله افراط در هر دانشی بد است و این مطلب که برخی همه مسائل را با اصول و برخی همه مسائل را با فلسفه می‌خواهند حل کنند از هر دو سو نادرست است اما به نظر ما فلسفه ضرری به فهم عرفی نمی‌زند بلکه افراط در استفاده فلسفه و یا عدم خوانش درست از فلسفه گاهی ممکن است سبب اشکال شود منابع معرفی شده جهت مطالعه بیشتر: 1) فت‌وگوهای فلسفه فقه؛ گفتگو با علی عابدی شاهرودی، ناصر کاتوزیان، صادق لاریجانی، محمد مجتهد شبستری و مصطفی ملکیان، قم، بوستان کتاب، ۱۳۸۰ش. بخشی از این گفتگوها پیشتر در فصلنامه نقد و نظر منتشر شده است. 2) کتاب پیشفرض‌های فلسفی علم اصول، سید محمد انتظام @نشست_علمی @واحد_پژوهش
💢📸 💢🎙 💢✍️ 🔰💢 نشست علمی با موضوع «بازخوانی دیدگاه‌های پیرامون تاثیر فلسفه بر دانش اصول و فهم فقهی» ارائه دهنده استاد حجت الاسلام و المسلمین کرمانشاهانی«زیدعزه» در روز پنجشنبه ۲۴ آبان 1403 برگزار شد. 📌لینک گزارش تصویری: 🌐 https://B2n.ir/s03749 📌 لینک صوت نشست : 🌐 https://b2n.ir/u10686 📌 لینک گزارش تقریر نشست: 🌐 https://b2n.ir/f36788 🔰مدرس امام خمینی(ره)مدرسه عالی امام حسین علیه السلام
🔰قابل توجه طلاب محترم با توجه به تداخل ساعت کلاس word با گعده‌های علمی، این هفته استثناءا کلاس برگزار نمی‌شود
🔰نقد و بررسی مقاله "امکان سنجی تاسیس قاعده فقهی حرمت عطله" 🔰ارائه دهنده: حجة الاسلام محمد حسین رضوی 🔰استاد ناقد: حجت الاسلام و المسلمین احسنی زید عزه 🔰 سه‌شنبه 20 آذر، ساعت 13، اتاق جلسات مدرسه عالی امام حسین علیه السلام