eitaa logo
پرسمان جهادی
36 دنبال‌کننده
24 عکس
1 ویدیو
2 فایل
ارتباط با مدیر: @alijani110
مشاهده در ایتا
دانلود
13 ⁉️ -بی حجابی در بعد فرهنگی امنیت چگونه موجب کاهش امنیت اجتماعی زنان می شود؟ ✍️: در جامعه ی دینی ما شرایط و ضوابط حضور در اجتماع، متناسب با دستورات اجتماعی اسلام تعیین می گردد. با توجه به این مساله از جمله شرایط لازم برای حضور زنان در جامعه، رعایت حجاب است. رعایت پوشش برای یک زن قطعا دارای فواید و آثار متعددی است. بخشی از آن فواید فردی و بخش دیگر، اجتماعی است. در بعد فردی رعایت پوشش در جامعه به نوعی تمرین حیا و تمرین خودنگهداری برای یک زن محسوب می شود. در واقع زن در جامعه با رعایت پوشش می تواند به نوعی حیا را در وجود خویش پرورش دهد. علاوه بر این از حیث اجتماعی نیز رعایت حجاب منجر به حضور همراه با آرامش زن در جامعه می گردد. با توجه به نیاز جنسی که در وجود مردان بسیارپررنگ دیده می شود، حضور کم حجاب زنان منجر به تحریک این نیاز در مردان شده و همین مساله مضافا بر اینکه برای مردان آسیب هایی را به وجود می آورد امنیت و آرامش روانی زنان را نیز برهم می زند. امنیت اجتماعی زمانی فراهم می گردد که زنان و مردان فارغ از نگاه جنسی به یکدیگر، بتوانند در متن جامعه با یکدیگر تعامل داشته باشند و فعالیتهای اقتصادی، شغلی، علمی، هنری و ورزشی خویش را دنبال نمایند.آنچه می تواند این امنیت را تامین نماید و نگاه جنسیتی را کم رنگ کند رعایت پوشش توسط زنان است.چنانچه زنان با شُل حجابی در جامعه حاضر گردند خود بخود بستر نگاه جنسیتی فراهم گردیده و امنیت اجتماعی به خطر می افتد. از دیگر اموری که می تواند امنیت اجتماعی را در یک جامعه تهدید نماید بی توجهی به قانون است.با توجه به اینکه رعایت پوشش در جامعه ی ما یک قانون دینی است عدم رعایت آن به نوعی پشت کردن بر قوانین به حساب می آید و از جامعه ای که قوانین به درستی درآن اجرا نگردد توقع سلامت و امنیت نمی توان داشت. خداوند در قرآن کریم به پیامبر اکرم (ص) فرمان دادند: «ای پیامبر! به همسران و دخترانت و زنان مومنان بگو: روسری‌های بلند بر خود بیفکنند، این (عمل) مناسب‌تر است، تا (به عفت و پاکدامنی) شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند و خداوند آمرزنده مهربان است. (احزاب، ۵۹)» این آیه یکی از آیاتی است که بیانگر قانون دینی بودن حجاب است. بی توجهی به پوشش در زنان، چشمان مردان را حریص تر و ولع آنان را بیشتر می کند، بساط فساد را پهن نموده و فحشاء را در جامعه رواج می دهد و این مفاسد تا جایی پیش می رود که ممکن است برای زنان مزاحمتهای متعددی ایجاد شده و بدین ترتیب امنیت اجتماعی تحت تاثیر قرار گیرد. زهرا ابراهیمی @Islamic_ethic
آیا کرونا همان مرگ سفید در روایات آخر الزمان است؟ ✍️ در علم پزشکی به عامل بیماری‌زا که در سلول‌های زنده ی یک پیکر تکثیر می‌شود «ویروس_ Virus» می گویند. ویروس‌، قادر است انواع شکل‌های حیات را، از حیوانات و گیاهان گرفته تا باکتری‌ها و آرکیاها را آلوده کند. این روزها تا نام ویروس به گوشمان می رسد، فضای ذهنمان را پر کرده و از آمار مبتلایان و فوت شدگان جویا می شویم. این ویروس منحوس، بر خلاف دیگر ویروس های شناخته شده و شناخته نشده، فقط یاخته ها و سلول ها ی جسم را آلوده نکرده و به عقیده ی مردم هم سرایت کرده است.! شاید تعجب کنید اما حقیقتی است تلخ. یکی از مهره های پازل مباحث اعتقادی که آزمایشات کرونایی در آنجا مثبت اعلام شده، مهدویت و نشانه های ظهور منجی عالم بشریت است. برخی از باب خیرخواهی و بعضی از در باج خواهی، به هر بهانه ای دست به «تطبیق» می زنند وسمّ یأس و ناامیدی را در پیکره ی جامعه ی اسلامی می پاشند. در منابع شیعی و سنی؛ صحبت از «مرگ سفید» به میان آمده و گفته شده است: «مهدی ظهور نمی کند مگر اینکه تعداد زیادی به مرگ سفید از دنیا بروند». اما به راستی آیا مرگ یک سوم مردم جهان قبل از ظهور حقیقت دارد؟ آیا این مرگ، ارتباطی با «کرونا» دارد؟ برای رسیدن به پاسخ، روایات مربوط به «مرگ سفید» را مرور می کنیم. روایت اول: ابن سیرین نقل می کند: «لا يخرج‏المهدي حتى يقتل من كلّ تسعة سبعة»؛ «مهدی خروج نمی کند مگر اینکه از هر نه نفر، هفت نفر کشته شوند». (الفتن 1: 333/ 958) این روایت و برخی روایات که از جهت محتوا به این روایت نزدیک هستند، در منابع اهل سنت ذکر شده و برخی اساسا کلام معصوم نیست و در فرض نقل از معصوم برای ما حجیت ندارند. روایت دوم: از امام صادق علیه السلام نقل شده است که فرمودند: « لَا يَكُونُ هَذَا الْأَمْرُ حَتَّى يَذْهَبَ ثلث [ثُلُثَا] النَّاسِ فَقِيلَ لَهُ إِذَا ذَهَبَ ثلث [ثُلُثَا] النَّاسِ فَمَا يَبْقَى فَقَالَ ع أَ مَا تَرْضَوْنَ أَنْ تَكُونُوا الثُّلُثَ الْبَاقِيَ»؛ «امر ظهور اتفاق نمی افتد مگر اینکه یک سوم مردم بروند. به حضرت گفتند: پس با این حال دیگر چه چیزی باقی می ماند؟ فرمود: آیا دوست ندارید جزء یک سوم باقی باقی باشید؟». (كمال الدين و تمام النعمة، ج‏2، ص: 656) همان طور که مشاهده می فرمایید، در این روایت شریفه، صحبتی از «مرگ» نبوده و تعبیر «حتی یذهب» به کار رفته است. وقتی روایات دیگر این باب را کنار هم قرار دهیم به این نتیجه می رسیم که: منظور از «یذهب»، خروج از دین و غربال شدن خوبان از بدان می باشد و نه «مرگ». به عنوان مثال به روایتی از وجود نازنین صادق آل محمد شاره می شود که فرمود: « إِي وَ اللَّهِ حَتَّى يَسْمَعَهُ كُلُّ قَوْمٍ بِلِسَانِهِمْ‏ وَ قَالَ‏ ع لَا يَكُونُ هَذَا الْأَمْرُ حَتَّى يَذْهَبَ تِسْعَةُ أَعْشَارِ النَّاسِ»؛ «نداء آسمانی حق است به گونه ای که هر قومی به لهجه ی خود آن را می شنود. و این اتفاق زمانی اتفاق می افتد که نه دهم آنان از دین خارج شوند». (الغيبة( للنعماني)، النص، ص: 274) روایت سوم: از امیرالمومنین علیه السلام نقل شده است که حضرت فرمودند: « بَيْنَ‏ يَدَيِ‏ الْقَائِمِ‏ مَوْتٌ‏ أَحْمَرُ وَ مَوْتٌ أَبْيَضُ وَ جَرَادٌ فِي حِينِهِ وَ جَرَادٌ فِي غَيْرِ حِينِهِ كَأَلْوَانِ الدَّمِ فَأَمَّا الْمَوْتُ الْأَحْمَرُ فَالسَّيْفُ وَ أَمَّا الْمَوْتُ الْأَبْيَضُ فَالطَّاعُون‏»؛ «هنگام ظهور امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف، مرگ سرخ و مرگ سفیدی پیش می آید که مرگ سرخ، شمشیر منظور است و مرگ سفید، طاعون». (الإرشاد في معرفة حجج الله على العباد، ج‏2، ص: 372) در رابطه با این روایت شریفه و فقط یک روایت دیگر که با این روایت هم مضمون می باشد باید عرض کنم: اولا: سند هر دو روایت ضعیف است . ثانیا: روایت شریفه، مرگ سرخ و سفید را مربوط به «بین یدی القائم» یعنی هنگام ظهور حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف می داند و نه قبل از ظهور. معنا و ترجمه ی «بین یدی...» در لغت و آیات و روایت کاملا واضح و روشن است. مگر در دعا نمی خوانیم: «وَ اجْعَلْنِي مِنَ الْمُسْتَشْهَدِينَ‏ بَيْنَ‏ يَدَيْه‏»؟
پس با توجه به مطالبی که بیان شد، روشن می شود: روایات، هیچ گونه دلالتی بر اینکه در آستانه ی ظهور، مرگ سفیدی شیوع پیدا می کند، وجود ندارد و علاوه بر ضعف سندی، بر شیوع مرگ سفید «حین ظهور» دلالت دارد و نه «قبل ظهور». نکته ی آخر: بعد از بحث از سند و دلالت روایات باید بگوییم: مرگ سفید در روایت، طاعون معرفی شده است و نه چیز دیگری. پس هیچ ارتباطی با کرونا و ویروس دیگری ندارد. از جامعه ی مهدوی و علوی انتظار می رود تا با تبعیت از مراجع معظم تقلید و علمای ربانی، اجازه ی نفوذ ویروس به عقیده ی خود ندهند همانطور که اجازه ی مستی هیچگونه ویروسی را در جسم خود با تبعیت از پزشکان متخصص و متعهد، نمی دهند. @khameneieshQ
🔺 آمار ایران درست است! 🌎 سازمان بهداشت جهانی: سازمان بهداشت جهانی از آمار و ارقام گزارش شده ایران مشکلی را مشاهده نکرده است #کرونا_را_شکست_میدهیم 👥💬🗣 رسانه باشید و این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید. 📡 # کانال پرسمان جهادی، نمایندگی مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی اصفهان.
🔔 🌷 اهمیت حفظ جان در دین مبین اسلام/ چگونه در خانه ماندن را به کار ثواب تبدیل کنیم 🔹جواد حیدری، کارشناس نمایندگی مرکز ملّی پاسخگویی به سوالات دینی در اصفهان تبیین کرد: 📝 مرسلات: dte.bz/flHsH 📝 خبرگزاری مهر: mehrnews.com/xRwN5 🌀تبلیغ دین در شرایط بحران 🌀 دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان 🌐 @javadheidari110
🔰 ⁉️چرا خداوند ما را خلق کرده است؟ 🔴با سلام و تبریک سال نو. سالی سرشار از موفقیت و معنویت برای شما آرزومندیم. 1. چون خدا نقص و نیازی ندارد، آفریدن یا نیافریدن برای خداوند هیچ سود و ضرری ندارد که گمان کنیم باآفریدن سودی می‌برد یا با نیافریدن ضرری می‌کند. بلکه خدا باآفریدن، لطف و رحمت خود را شامل حال مخلوقات خود می‌کند. تمام سود آفرینش به مخلوقات برمی‌گردد و سرسوزنی سودی به خدا نمی‌رسد، چون‌که او کاملاً بی‌نیازاست. 2. به زبان ساده‌تر خداوند همه‌ی کمالات را دارد. یکی از این کمالات خداوند رحمت بی‌نهایت است. حالا دو حالت بیشتر وجود ندارد. یکی این‌که بیافریند و لطف و رحمت خود را شامل حال مخلوقات خود کند یا این که اصلاً چیزی نیافریند و این لطف و رحمت در عالم جاری نشود. حالا خودتان قضاوت کنید. کدام بهتر است. آفریدن و رحمت را جاری کردن یا نیافریدن و منع رحمت. سودرساندن بهتر است یا سود نرساندن؟ مسلما اگر آفریدن و نیافریدن را دردوکفه ترازو بگذاریم آفریدن بسیار بیشتر از نیافریدن سنگینی می‌کند وخداوند هم چون حکیم و رحیم است حتماً می‌آفریند. این آیه قرآن دقیقاً همین را بیان می‌کند که خداوند برای رساندن رحمت خود به مخلوقات آنها را آفرید: إِلاَّ مَنْ رَحِمَ رَبُّكَ وَ لِذلِكَ خَلَقَهُمْ‏ مگر كسى را كه پروردگارت رحم كند! و براى همين(پذيرش رحمت) آنها را آفريد. 3. خداوند مهربان که از روی لطف و رحمت خود ما را آفرید مسیر رسیدن به این هدف و رحمت را هم در کتاب آسمانی خود برای ما بیان کرده است: وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلاَّ لِيَعْبُدُونِ و جن و انس را نيافريده‏ام، مگر براى اينكه مرا بندگى كنند. بله،راه رسیدن به این مقام،بندگی است. ما با بندگی خدا و اطاعت از خدا به بالاترین مقام عالم هستی می‌رسیم و خدایی می‌شویم. برای مطالعه بیشتر می توانید به کتاب "به نام خدا" از یزدان رضوانی مراجعه کنید. پی نوشت ها: . سوره‌ی مبارکه‌ی هود، آیه 119. . سوره‌ی مبارکه‌ی نازعات، آیه‌ی 56.
🔰 ⁉️-بی حجابی در بعد اخلاقی امنیت چگونه موجب کاهش امنیت اجتماعی زنان می شود؟ 🔴توجه به اخلاق و پرورش فضائل اخلاقی در وجود انسان از جمله اهداف مهم دین است. هرچقدر انسان در تمسک به اخلاق موفق تر باشد، در دینداری ثابت قدم تر خواهد بود. عفیف بودن از جمله ویژگی های مهم اخلاقیست که در آموزه های اسلام هم به زنان و هم به مردان سفارش شده است. حفظ حجاب برای یک زن به عفیف بودن او کمک بیشتری می کند و گویا عفت یک زن در سایه ی حجاب به تعالی می رسد. وقتی یک زن به امر حجاب در اجتماع توجه کند می تواند در پرورش اخلاق فردی نیزموفق باشد. قانون حجاب علاوه بر اینکه از قوانین اجتماعی محسوب می گردد از قوانین اخلاقی دین اسلام نیز بشمار می رود . در پرتو حجاب، تهذیب برای زنان آسان تر و کنترل نگاه نیز برای مردان راحت تر خواهد بود و در جامعه ای که زنانش به تهذیب و مردانش به غص بصر (چشم پوشیدن ازنگاه) مبادرت ورزند امنیت اجتماعی هویدا خواهد شد. ۳-بی حجابی در بعد روانی امنیت چگونه موجب کاهش امنیت اجتماعی زنان می شود؟ با توجه به اینکه خانواده هسته ی اصلی یک جامعه است و جامعه از کنار هم قرار گرفتن خانواده ها تشکیل می شود ؛ هرآنچه بتواند منجر به تقویت پایه های خانواده گردد به تبع آن جامعه را نیز محکم خواهد کرد. رعایت حجاب اگر چه در متن جامعه اتفاق می افتد، اما خودبخود منجر به استحکام کانون خانواده می گردد و مستحکم شدن خانواده، میزان امنیت اجتماعی جامعه را بالا می برد. وقتی زن در جامعه با حجاب حاضر گردد از حیث روانی به آرامش می رسد و این آرامش همواره برای همسر او نیز تامین می گردد. زنان محجبه زینتهای خویش را تنها برای محارم خویش جایز می دانند لذا از چشم و هم چشمی در سطح جامعه و خودنمایی و جلب توجه دوری می نمایند و همین مساله باعث می شود تا از حیث روانی به آرامش برسند چرا که همواره خود را تحت سیطره ی قوانین مُد و مدگرایی ندیده و بر خود لازم نمی دانند به هر قیمتی شده خود را زیباتر از دیگران جلوه دهند. بخش قابل توجهی از مشکلات روانی به دلیل خودکم بینی افراد اتفاق می افتد و بی حجابی در تثبیت خودکم بینی نقش بسزایی خواهد داشت. این درحالیست که رعایت حجاب به زن مسلمان شرافت و قداست بخشیده و خودکم بینی او را درمان می کند. از دیگر سو، رعایت حجاب یعنی پاسخ دادن به نیازی فطری در وجود انسان؛ لذا وقتی یک زن با رعایت پوشش، منطبق بر فطرت خویش عمل نماید، از حیث روانی به امنیت خواهد رسید چرا که ناامنی های روحی و روانی در نتیجه ی پشت کردن به فطرت رقم می خورد. و نکته ی آخر اینکه توجه به فطرت و گرایش های فطری بعد معنوی انسان را تقویت نموده و تقویت بعد معنوی در وجود انسان امنیت روانی او را تامین می کند. در جامعه ای که امنیت روانی به واسطه ی تقویت معنویت، تامین شده باشد آرامش مشهود خواهد بود. زهرا ابراهیمی @Islamic_ethic
🔰 ⁉️یک سؤال: میشه بفرمایید در جواب کسی که امر بعروف را قبول نداره و میگه اینکار فضولی تو زندگی خصوصی مردم است چی باید گفت؟ 🔴پاسخ: امر به معروف و نهی از منکر یک اصل و مطلب عقلی است که عقل سلیم بدان حکم می کند. با توجه به پيوندهاى اجتماعى و اينكه هيچ كار بدى در اجتماع انسانى در نقطه خاصى محدود نمى‏شود، بلكه هر چه باشد همانند آتشى ممكن است به نقاط ديگر سرايت كند، عقلى بودن اين دو وظيفه مشخص مى‏شود. به عبارت ديگر: در اجتماع چيزى به عنوان" ضرر فردى" وجود ندارد، و هر زيان فردى امكان اين را دارد كه به صورت يك" زيان اجتماعى" درآيد، و به- همين دليل منطق و عقل به افراد اجتماع اجازه مى‏دهد كه در پاك نگه داشتن محيط زيست خود از هر گونه تلاش و كوششى خود دارى نكنند. اتفاقا در بعضى از احاديث به اين موضوع اشاره شده است. از پيغمبر اكرم ص چنين نقل شده كه فرمود:" يك فرد گنهكار، در ميان مردم همانند كسى است كه با جمعى سوار كشتى شود، و به هنگامى كه در وسط دريا قرار گيرد تبرى‏ برداشته و به سوراخ كردن موضعى كه در آن نشسته است بپردازد، و هر گاه به او اعتراض كنند، در جواب بگويد من در سهم خود تصرف مى‏كنم!، اگر ديگران او را از اين عمل خطرناك باز ندارند، طولى نمى‏كشد كه آب دريا به داخل كشتى نفوذ كرده و يكباره همگى در دريا غرق مى‏شوند". پيامبر ص با اين مثال جالب منطقى بودن وظيفه امر به معروف و نهى از منكر را مجسم ساخته، و حق نظارت فرد بر اجتماع را يك حق طبيعى كه ناشى از پيوند سرنوشتهاست، مى‏داند. (1) نتیجه اینکه: نجات جامعه از غرق شدن و افتادن در چاه را کسی «فضولی» نمی داند بلکه عین عقلانیت است. به قول شاعر: اگر بینی که نابینا و چاه است اگر خاموش بنشینی گناه است. نکته ی دوم: اسلام عزیز، افراد را از تجسس در زندگی خصوصی مردم نهی فرموده و اجازه ی وروود به زندگی شخصی مردم و دیگران را نمی دهد. يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا كَثيراً مِنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ وَ لا تَجَسَّسُوا وَ لا يَغْتَبْ بَعْضُكُمْ بَعْضاً أَ يُحِبُّ أَحَدُكُمْ أَنْ يَأْكُلَ لَحْمَ أَخيهِ مَيْتاً فَكَرِهْتُمُوهُ وَ اتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ تَوَّابٌ رَحيمٌ اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد! از بسيارى از گمانها بپرهيزيد، چرا كه بعضى از گمانها گناه است؛ و هرگز (در كار ديگران) تجسّس نكنيد؛ و هيچ يك از شما ديگرى را غيبت نكند، آيا كسى از شما دوست دارد كه گوشت برادر مرده خود را بخورد؟! (به يقين) همه شما از اين امر كراهت داريد؛ تقواى الهى پيشه كنيد كه خداوند توبه‏پذير و مهربان است‏(2) پی نوشت: 1. تفسير نمونه، ج‏3، ص: 38 2. حجرات/12 @khameneieshQ
هدایت شده از مرسلات مدیا
✅ طاقچه؛ بانک محتوای فرهنگی ویژه بحران کرونا ❇️ دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم شعبه اصفهان 💠 موشن گرافی 💠 بازی و اسباب بازی 💠 فیلم و کلیپ 💠 معرفی محصولات فرهنگی 💠 یادداشت و محتوای متنی 🚨 هرچه میخواهید از طاقچه بردارید و منتشر کنید 🌐 eitaa.com/joinchat/3147038762Cd21e2925a7
🔰 ⁉️بی حجابی در بعد ارتباطی امنیت چگونه موجب کاهش امنیت اجتماعی زنان می شود؟ 🔴پاسخ: انسان موجودی مدنی بالطبع می باشد و خواه ناخواه، خواهان زندگی اجتماعی است. حضور انسان در اجتماع منجر به برقراری روابط بین فردی با دیگران می گردد. روابط بین فردی نیز دارای اِلِمان ها و نشانه هایی است.گاه گفتار انسان شخصیت او را هویدا می کند و گاه نحوه ی رفتار او، نماینگر هویت اوخواهد بود. گاهی لباسش بیان کننده ی منش اوست و گاه تبعیتش از چیزی او را به دیگران می شناساند. نوع پوشش هر شخص و حضورش با آن پوشش در متن جامعه خبر از ویژگی های اعتقادی او می دهد.وقتی یک زن در جامعه با حجاب کامل و عجین شده با حیا حاضر گردد این نوع پوشش تکلیف نحوه ی برخورد سایرین را با او مشخص می کند. خداوند در قرآن کریم در این باره می‌فرماید: ... و یحفظن فروجهن (سورة نور، آیه30) یعنی به زنان با ایمان بگو، شرمگاهشان را حفظ کنند. استفاده از واژه ی یحفظن به جای یَسْترْنَ که به معنای پوشاندن است نشان می دهد که حفظ عفت در جامعه بسیار دارای اهمیت است. در واقع مرزبندی رفتارها در روابط اجتماعی به نوع پوشش افراد هم بستگی دارد.وقتی یک زن محجبه باشد در ارتباط با دیگران علاوه بر اینکه خود اهل رعایت است، با نوع پوشش خود نحوه ی رابطه ی دیگران را نیز مشخص می کند. جسارت مردان بر زنان بیشتر جایی صورت می پذیرد که روزنه ای وجود داشته باشد و بی حجابی می تواند انگیزه ی مزاحمتها را بالا ببرد . اما حجاب و پوشش مثل شعاری بر پیشانی زن مومن فریاد می زند که: به من نزدیک نشو. رفتارهای اجتماعی در تقابل با دیگران همواره رفتارهای زبان دار هستند یعنی حتی اگر شما کلامی هم حرف نزنید دیگران می توانند از نوع پوشش شما تا حدی نوع شخصیت شما را حدس بزنند. در امر حجاب نیز وضع به همین منوال است . رعایت حجاب رفتار زبان داری است که قبل از به سخن آمدن زن و بیان عقیده اش، اعتقاد او را معین می کند. زهرا ابراهیمی @Islamic_ethic