eitaa logo
پرسمان جهادی
36 دنبال‌کننده
24 عکس
1 ویدیو
2 فایل
ارتباط با مدیر: @alijani110
مشاهده در ایتا
دانلود
🔔 🌷 اهمیت حفظ جان در دین مبین اسلام/ چگونه در خانه ماندن را به کار ثواب تبدیل کنیم 🔹جواد حیدری، کارشناس نمایندگی مرکز ملّی پاسخگویی به سوالات دینی در اصفهان تبیین کرد: 📝 مرسلات: dte.bz/flHsH 📝 خبرگزاری مهر: mehrnews.com/xRwN5 🌀تبلیغ دین در شرایط بحران 🌀 دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان 🌐 @javadheidari110
🔰 ⁉️چرا خداوند ما را خلق کرده است؟ 🔴با سلام و تبریک سال نو. سالی سرشار از موفقیت و معنویت برای شما آرزومندیم. 1. چون خدا نقص و نیازی ندارد، آفریدن یا نیافریدن برای خداوند هیچ سود و ضرری ندارد که گمان کنیم باآفریدن سودی می‌برد یا با نیافریدن ضرری می‌کند. بلکه خدا باآفریدن، لطف و رحمت خود را شامل حال مخلوقات خود می‌کند. تمام سود آفرینش به مخلوقات برمی‌گردد و سرسوزنی سودی به خدا نمی‌رسد، چون‌که او کاملاً بی‌نیازاست. 2. به زبان ساده‌تر خداوند همه‌ی کمالات را دارد. یکی از این کمالات خداوند رحمت بی‌نهایت است. حالا دو حالت بیشتر وجود ندارد. یکی این‌که بیافریند و لطف و رحمت خود را شامل حال مخلوقات خود کند یا این که اصلاً چیزی نیافریند و این لطف و رحمت در عالم جاری نشود. حالا خودتان قضاوت کنید. کدام بهتر است. آفریدن و رحمت را جاری کردن یا نیافریدن و منع رحمت. سودرساندن بهتر است یا سود نرساندن؟ مسلما اگر آفریدن و نیافریدن را دردوکفه ترازو بگذاریم آفریدن بسیار بیشتر از نیافریدن سنگینی می‌کند وخداوند هم چون حکیم و رحیم است حتماً می‌آفریند. این آیه قرآن دقیقاً همین را بیان می‌کند که خداوند برای رساندن رحمت خود به مخلوقات آنها را آفرید: إِلاَّ مَنْ رَحِمَ رَبُّكَ وَ لِذلِكَ خَلَقَهُمْ‏ مگر كسى را كه پروردگارت رحم كند! و براى همين(پذيرش رحمت) آنها را آفريد. 3. خداوند مهربان که از روی لطف و رحمت خود ما را آفرید مسیر رسیدن به این هدف و رحمت را هم در کتاب آسمانی خود برای ما بیان کرده است: وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلاَّ لِيَعْبُدُونِ و جن و انس را نيافريده‏ام، مگر براى اينكه مرا بندگى كنند. بله،راه رسیدن به این مقام،بندگی است. ما با بندگی خدا و اطاعت از خدا به بالاترین مقام عالم هستی می‌رسیم و خدایی می‌شویم. برای مطالعه بیشتر می توانید به کتاب "به نام خدا" از یزدان رضوانی مراجعه کنید. پی نوشت ها: . سوره‌ی مبارکه‌ی هود، آیه 119. . سوره‌ی مبارکه‌ی نازعات، آیه‌ی 56.
🔰 ⁉️-بی حجابی در بعد اخلاقی امنیت چگونه موجب کاهش امنیت اجتماعی زنان می شود؟ 🔴توجه به اخلاق و پرورش فضائل اخلاقی در وجود انسان از جمله اهداف مهم دین است. هرچقدر انسان در تمسک به اخلاق موفق تر باشد، در دینداری ثابت قدم تر خواهد بود. عفیف بودن از جمله ویژگی های مهم اخلاقیست که در آموزه های اسلام هم به زنان و هم به مردان سفارش شده است. حفظ حجاب برای یک زن به عفیف بودن او کمک بیشتری می کند و گویا عفت یک زن در سایه ی حجاب به تعالی می رسد. وقتی یک زن به امر حجاب در اجتماع توجه کند می تواند در پرورش اخلاق فردی نیزموفق باشد. قانون حجاب علاوه بر اینکه از قوانین اجتماعی محسوب می گردد از قوانین اخلاقی دین اسلام نیز بشمار می رود . در پرتو حجاب، تهذیب برای زنان آسان تر و کنترل نگاه نیز برای مردان راحت تر خواهد بود و در جامعه ای که زنانش به تهذیب و مردانش به غص بصر (چشم پوشیدن ازنگاه) مبادرت ورزند امنیت اجتماعی هویدا خواهد شد. ۳-بی حجابی در بعد روانی امنیت چگونه موجب کاهش امنیت اجتماعی زنان می شود؟ با توجه به اینکه خانواده هسته ی اصلی یک جامعه است و جامعه از کنار هم قرار گرفتن خانواده ها تشکیل می شود ؛ هرآنچه بتواند منجر به تقویت پایه های خانواده گردد به تبع آن جامعه را نیز محکم خواهد کرد. رعایت حجاب اگر چه در متن جامعه اتفاق می افتد، اما خودبخود منجر به استحکام کانون خانواده می گردد و مستحکم شدن خانواده، میزان امنیت اجتماعی جامعه را بالا می برد. وقتی زن در جامعه با حجاب حاضر گردد از حیث روانی به آرامش می رسد و این آرامش همواره برای همسر او نیز تامین می گردد. زنان محجبه زینتهای خویش را تنها برای محارم خویش جایز می دانند لذا از چشم و هم چشمی در سطح جامعه و خودنمایی و جلب توجه دوری می نمایند و همین مساله باعث می شود تا از حیث روانی به آرامش برسند چرا که همواره خود را تحت سیطره ی قوانین مُد و مدگرایی ندیده و بر خود لازم نمی دانند به هر قیمتی شده خود را زیباتر از دیگران جلوه دهند. بخش قابل توجهی از مشکلات روانی به دلیل خودکم بینی افراد اتفاق می افتد و بی حجابی در تثبیت خودکم بینی نقش بسزایی خواهد داشت. این درحالیست که رعایت حجاب به زن مسلمان شرافت و قداست بخشیده و خودکم بینی او را درمان می کند. از دیگر سو، رعایت حجاب یعنی پاسخ دادن به نیازی فطری در وجود انسان؛ لذا وقتی یک زن با رعایت پوشش، منطبق بر فطرت خویش عمل نماید، از حیث روانی به امنیت خواهد رسید چرا که ناامنی های روحی و روانی در نتیجه ی پشت کردن به فطرت رقم می خورد. و نکته ی آخر اینکه توجه به فطرت و گرایش های فطری بعد معنوی انسان را تقویت نموده و تقویت بعد معنوی در وجود انسان امنیت روانی او را تامین می کند. در جامعه ای که امنیت روانی به واسطه ی تقویت معنویت، تامین شده باشد آرامش مشهود خواهد بود. زهرا ابراهیمی @Islamic_ethic
🔰 ⁉️یک سؤال: میشه بفرمایید در جواب کسی که امر بعروف را قبول نداره و میگه اینکار فضولی تو زندگی خصوصی مردم است چی باید گفت؟ 🔴پاسخ: امر به معروف و نهی از منکر یک اصل و مطلب عقلی است که عقل سلیم بدان حکم می کند. با توجه به پيوندهاى اجتماعى و اينكه هيچ كار بدى در اجتماع انسانى در نقطه خاصى محدود نمى‏شود، بلكه هر چه باشد همانند آتشى ممكن است به نقاط ديگر سرايت كند، عقلى بودن اين دو وظيفه مشخص مى‏شود. به عبارت ديگر: در اجتماع چيزى به عنوان" ضرر فردى" وجود ندارد، و هر زيان فردى امكان اين را دارد كه به صورت يك" زيان اجتماعى" درآيد، و به- همين دليل منطق و عقل به افراد اجتماع اجازه مى‏دهد كه در پاك نگه داشتن محيط زيست خود از هر گونه تلاش و كوششى خود دارى نكنند. اتفاقا در بعضى از احاديث به اين موضوع اشاره شده است. از پيغمبر اكرم ص چنين نقل شده كه فرمود:" يك فرد گنهكار، در ميان مردم همانند كسى است كه با جمعى سوار كشتى شود، و به هنگامى كه در وسط دريا قرار گيرد تبرى‏ برداشته و به سوراخ كردن موضعى كه در آن نشسته است بپردازد، و هر گاه به او اعتراض كنند، در جواب بگويد من در سهم خود تصرف مى‏كنم!، اگر ديگران او را از اين عمل خطرناك باز ندارند، طولى نمى‏كشد كه آب دريا به داخل كشتى نفوذ كرده و يكباره همگى در دريا غرق مى‏شوند". پيامبر ص با اين مثال جالب منطقى بودن وظيفه امر به معروف و نهى از منكر را مجسم ساخته، و حق نظارت فرد بر اجتماع را يك حق طبيعى كه ناشى از پيوند سرنوشتهاست، مى‏داند. (1) نتیجه اینکه: نجات جامعه از غرق شدن و افتادن در چاه را کسی «فضولی» نمی داند بلکه عین عقلانیت است. به قول شاعر: اگر بینی که نابینا و چاه است اگر خاموش بنشینی گناه است. نکته ی دوم: اسلام عزیز، افراد را از تجسس در زندگی خصوصی مردم نهی فرموده و اجازه ی وروود به زندگی شخصی مردم و دیگران را نمی دهد. يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا كَثيراً مِنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ وَ لا تَجَسَّسُوا وَ لا يَغْتَبْ بَعْضُكُمْ بَعْضاً أَ يُحِبُّ أَحَدُكُمْ أَنْ يَأْكُلَ لَحْمَ أَخيهِ مَيْتاً فَكَرِهْتُمُوهُ وَ اتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ تَوَّابٌ رَحيمٌ اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد! از بسيارى از گمانها بپرهيزيد، چرا كه بعضى از گمانها گناه است؛ و هرگز (در كار ديگران) تجسّس نكنيد؛ و هيچ يك از شما ديگرى را غيبت نكند، آيا كسى از شما دوست دارد كه گوشت برادر مرده خود را بخورد؟! (به يقين) همه شما از اين امر كراهت داريد؛ تقواى الهى پيشه كنيد كه خداوند توبه‏پذير و مهربان است‏(2) پی نوشت: 1. تفسير نمونه، ج‏3، ص: 38 2. حجرات/12 @khameneieshQ
هدایت شده از مرسلات مدیا
✅ طاقچه؛ بانک محتوای فرهنگی ویژه بحران کرونا ❇️ دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم شعبه اصفهان 💠 موشن گرافی 💠 بازی و اسباب بازی 💠 فیلم و کلیپ 💠 معرفی محصولات فرهنگی 💠 یادداشت و محتوای متنی 🚨 هرچه میخواهید از طاقچه بردارید و منتشر کنید 🌐 eitaa.com/joinchat/3147038762Cd21e2925a7
🔰 ⁉️بی حجابی در بعد ارتباطی امنیت چگونه موجب کاهش امنیت اجتماعی زنان می شود؟ 🔴پاسخ: انسان موجودی مدنی بالطبع می باشد و خواه ناخواه، خواهان زندگی اجتماعی است. حضور انسان در اجتماع منجر به برقراری روابط بین فردی با دیگران می گردد. روابط بین فردی نیز دارای اِلِمان ها و نشانه هایی است.گاه گفتار انسان شخصیت او را هویدا می کند و گاه نحوه ی رفتار او، نماینگر هویت اوخواهد بود. گاهی لباسش بیان کننده ی منش اوست و گاه تبعیتش از چیزی او را به دیگران می شناساند. نوع پوشش هر شخص و حضورش با آن پوشش در متن جامعه خبر از ویژگی های اعتقادی او می دهد.وقتی یک زن در جامعه با حجاب کامل و عجین شده با حیا حاضر گردد این نوع پوشش تکلیف نحوه ی برخورد سایرین را با او مشخص می کند. خداوند در قرآن کریم در این باره می‌فرماید: ... و یحفظن فروجهن (سورة نور، آیه30) یعنی به زنان با ایمان بگو، شرمگاهشان را حفظ کنند. استفاده از واژه ی یحفظن به جای یَسْترْنَ که به معنای پوشاندن است نشان می دهد که حفظ عفت در جامعه بسیار دارای اهمیت است. در واقع مرزبندی رفتارها در روابط اجتماعی به نوع پوشش افراد هم بستگی دارد.وقتی یک زن محجبه باشد در ارتباط با دیگران علاوه بر اینکه خود اهل رعایت است، با نوع پوشش خود نحوه ی رابطه ی دیگران را نیز مشخص می کند. جسارت مردان بر زنان بیشتر جایی صورت می پذیرد که روزنه ای وجود داشته باشد و بی حجابی می تواند انگیزه ی مزاحمتها را بالا ببرد . اما حجاب و پوشش مثل شعاری بر پیشانی زن مومن فریاد می زند که: به من نزدیک نشو. رفتارهای اجتماعی در تقابل با دیگران همواره رفتارهای زبان دار هستند یعنی حتی اگر شما کلامی هم حرف نزنید دیگران می توانند از نوع پوشش شما تا حدی نوع شخصیت شما را حدس بزنند. در امر حجاب نیز وضع به همین منوال است . رعایت حجاب رفتار زبان داری است که قبل از به سخن آمدن زن و بیان عقیده اش، اعتقاد او را معین می کند. زهرا ابراهیمی @Islamic_ethic
🔰 ⁉️ به نظر شما علت بی حجابی برخ از افراد، چیست؟ 🔴پاسخ: برای کم حجابی افراد در جامعه دلایل متعددی را می توان ذکر کرد. چرا که رعایت یا عدم رعایت پوشش توسط یک فرد تحت تاثیر عوامل مختلف و متعدد فردی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی قرار می گیرد و سلسله ای از علت ها دست به دست هم می دهد تا کسی محجبه گردد و یا مسیر شُل حجابی را برای خود تعیین نماید. بخشی از دلایل و شاید مهمترین بخش به خانوده و نحوه ی تربیت برمی گردد. نوع رفتار و عملکرد والدین در برخورد با ارزش های دینی در نوع پوشش دختران تاثیرگذار است. عدم آموزش صحیح برای رعایت حجاب از دوران کودکی، عدم تبیین فلسفه ی حجاب برای دختران، اجبار و برخوردهای بد برخی از والدین می توانند به عنوان دلایل اصلی در خانواده مورد توجه قرار گیرند. البته همانطور که ذکر شد دلایلی غیر از خانواده و امور تربیتی نیز در تشدید بی حجابی موثر بوده است.نفوذ فرهنگ غرب از یک سو و فعالیتهای ناقص فرهنگی متولیان امر حجاب از سوی دیگر می تواند در بی حجابی این افراد موثر باشد. اشاعه و نفوذ فرهنگ غرب از طریق رسانه های ارتباطاتی نیز مزید بر علت است. کنترل های اجتماعی که توسط افراد ناکارآمد انجام گرفته و نتیجه ی آن برخوردهای چکشی بوده نیز از مهمترین عوامل لجبازی در پوشش است.امر پوشش از جمله اموریست که جنسش فرهنگی است و لذا نیازمند کار فرهنگی می باشد و ضعف در ناحیه ی امور فرهنگی در کشور بی حجابی های فراوان را نتیجه داده است. زهرا ابراهیمی @Islamic_ethic
🔰 💠پرسش: چه دلائلی بر ایمان حضرت ابوطالب وجود دارد؟ ✍️ پاسخ: نکته ی اول: روایات متعددی از اهل بیت علیهم السلام مبنی بر ایمان حضرت ابوطالب وجود دارد که جائی برای اشکال و شک باقی نمی گذارد. مرحوم کلینی (ره) در کافی شریف می نویسد: «عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنِ ابْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ هِشَامِ بْنِ سَالِمٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: إِنَّ مَثَلَ أَبِي طَالِبٍ مَثَلُ أَصْحَابِ الْكَهْفِ أَسَرُّواالْإِيمَانَ وَ أَظْهَرُوا الشِّرْكَ فَآتَاهُمُ اللَّهُ أَجْرَهُمْ مَرَّتَيْنِ»؛ «حکایت ابوطالب مانند اصحاب کهف می باشد که ایمان خود را مخفی نگه داشتند و شرک خود را اظهار کردند و خداوند به آنان پاداش دو برابر عنایت فرمود. ( یک پاداش برای ایمان و یک پاداش برای تقیه کردن). (1) نکته ی دوم: اشعاری که از حضرت ابوطالب صادر شده است به وضوح، ایمان ایشان را بیان می کند. الْحُسَيْنُ بْنُ مُحَمَّدٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ إِسْحَاقَ عَنْ بَكْرِ بْنِ مُحَمَّدٍ الْأَزْدِيِّ عَنْ إِسْحَاقَ بْنِ جَعْفَرٍ عَنْ أَبِيهِ ع قَالَ: قِيلَ لَهُ إِنَّهُمْ يَزْعُمُونَ أَنَّ أَبَا طَالِبٍ كَانَ كَافِراً فَقَالَ كَذَبُوا كَيْفَيَكُونُكَافِراً وَ هُوَ يَقُول: أَ لَمْ تَعْلَمُوا أَنَّا وَجَدْنَا مُحَمَّدا* نبیا کموسی حط فی اول الکتب»؛ «اسحاق بن جعفر از پدرش امام صادق علیه السلام نقل می کند که فرمود: چگونه ابوطالب کافر است در حالی که می گوید: «آیا نمی دانید ما محمد را پیامبر یافتیم مانند موسی که در کتاب های پیشین آمده است». (2) نکته ی سوم: علمای بزرگ شیعه بر ایمان حضرت ابوطالب تصریح دارند که به برخی از آنان اشاره می شود: مرحوم صدوق رحمة الله علیه در اعتقادات خود می نویسد: «و أنّأباطالبكانمسلما»؛ «اعتقاد ما این است که ابو طالب مسلمان بود». (3) مرحوم مجلسی رحمة الله علیه می نویسد: «و قدأجمعتالشيعة على إسلامه و أنه قد آمن بالنبي ص في أول الأمر و لم يعبد صنما قط»؛ «شیعیان بر اسلام ابوطالب اجماع دارند و این که او در ابتدای امر رسالت به ایشان ایمان آورده و هرگز بتی را نپرستیده است». (4) نتیجه اینکه: ایمان ابوطالب مورد اجماع شیعیان بوده و روایات فراوانی از اهل بیت علیهم السلام بر این مساله دلالت دارد. پی نوشت: 1. الكافي (ط - الإسلامية)، ج1، ص: 448 2. همان 3. اعتقادات الإماميه (للصدوق)، ص: 110 4. بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج35، ص: 138 @khameneieshQ
✅پرسش: اعمال شب مبعث پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم چیست؟ 🌺پاسخ: شب بيست و هفتم ماه رجب ، شب مبعث از شب هاى مهمّ سال و بسيار ارزشمند است و اعمالى براى اين شب نقل شده است: 📌اوّل: غسل کردن در اين شب مستحب است. 📌دوم: «شيخ طوسى» در کتاب «مصباح المتهجّد» روايتى را از امام جواد (ع) نقل کرده است که آن حضرت فرمود: «در ماه رجب، شبى است که از تمام آنچه که خورشيد بر آن مى تابد بهتر است و آن شب، شب «بيست و هفتم» ماه رجب است که در صبح اين شب، رسول خدا(ص) به رسالت مبعوث گرديد و از شيعيان ما هر کس در آن شب عملى را انجام دهد، پاداش آن به اندازه عمل شصت سال خواهد بود.» ☘️از آن حضرت سوال شد: چه عملى در آن شب بهتر است؟ فرمود: پس از نماز «عشا» وقتى که خوابيدى، پيش از نيمه شب، يا پس از نيمه آن از خواب برمى خيزى و دوازده رکعت نماز مى خوانى، در هر رکعتى، سوره «حمد» و يک سوره از سوره هاى کوچک مفصّل را مى‌خوانى. آنگاه در هر دو رکعتى که سلام نماز را دادى، مى نشينى و هفت مرتبه سوره «حمد» و هفت مرتبه «معوّذتين» (سوره فلق و ناس) و سوره هاى «توحيد» و «کافرون» و سوره «قدر» و «آية الکرسى» را هر کدام هفت مرتبه مى خوانى. آنگاه هر حاجتى که دارى از خداوند طلب کن. 📌سوم: دوازده رکعت نماز است که نحوه آن در اعمال شب نيمه رجب، بيان شد. 📌چهارم: زيارت حضرت امير مؤمنان على (ع) در اين شب، از افضل اعمال است. براى آن حضرت، در اين شب سه زيارت نقل شده است. برای اطلاع بیشتر به مفاتیح الجنان رجوع کنید. @khameneieshQ