ا ﷽ ا
💠 کشف وثاقت روات با قطع نظر از قول رجالیین
👤استاد گنجی
به نظر میرسد قدماء که بعضی قائل به مبنای ثقه شدند، بدون رجال به وثاقت میرسیدند و مباحث رجالی در قدیم الایام چندان کارایی نداشته. چنین نبوده که طبق هر خبری دقت کنند که رجالی چه گفته، تقسیم خبر به حسن و صحیح و ضعیف از زمان علامه آغاز شده، همه قدماء انفتاحی بودند و این دیدگاهشان به قول رجالی موقوف نبوده....
📚درس خارج اصول، جلسه ۱۰۲، ۲۷ فروردین ۱۴۰۳
#رجال
تقسیمات #چهار_گانه حدیث
#تقسیم_چهارگانه_حدیث
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
💠حدیث
"سلسله الذهب"
یا "شرط توحید"
🔘 اثر حسن روح الامین
🔰حدیث سِلسِلَةُ الذَّهَب حدیث قدسی منقول از امام رضا(ع) در باب توحید و شروط آن است. امام رضا(ع) این حدیث را هنگام عبور از نیشابور به طرف مرو بیان کرد. راویان این حدیث همگی امامان معصوماند تا به پیامبر(ص) و سرانجام به خداوند میرسد. به همین دلیل این حدیث را «سلسلة الذهب» به معنای «زنجیرۀ زرّین» توصیف کردهاند. طبق برخی گزارشها، همزمان با نقل حدیث، بیش از بیست هزار نفر آن را مکتوب کردند.
🔹اللَّه جَلَّ جَلَالُهُ یقُولُ:
لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ حِصْنِی فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِی أَمِنَ مِنْ عَذَابِی قَالَ فَلَمَّا مَرَّتِ الرَّاحِلَةُ نَادَانَا بِشُرُوطِهَا وَ أَنَا مِنْ شُرُوطِهَا
🔸...خداوند جل جلاله میفرماید:
«لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ» دژ من است، پس هرکس که در دژ من درآید از عذابم در امان است. چون مرکب به راه افتاد [امام رضا](ع) گفت: [البته] با شرایطش و من جزو شرایط آنم.
📗 شیخ صدوق، التوحید، ۱۳۸۹ق، ص۲۵.
#حدیث
#حدیث_سلسله_الذهب
#توحید
#ولایت #الولایه
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
علّامه طهرانی:
«حقیر بسیار به زیارت امامزاده حضرت عبدالعظیم مشرّف می شدم، تا به حال یاد ندارم دعایی در آن محلّ مبارک کرده باشم و برآورده نشده باشد.»
📚. برگرفته از کتاب روح مجرّد، ص۲۷۰
#عبدالعظیم
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
🔸 روش تدریس آیت الله العظمی بروجردی
من همزمان هم به درس امام میرفتم و هم در کلاس آقای بروجردی حاضر میشدم. روش این دو بزرگوار در تدریس فرق داشت؛ آقای بروجردی ابتدا اقوال مختلف را در مسئلهای خاص نقل میکرد و سپس به سراغ ادله میآمد و آنها را دستهبندی میکرد گاهی در یک مسئله بیست روایت مختلف وجود دارد ولی وقتی ایشان دسته بندی میکرد و اسناد را با هم مقابله مینمود راوی و مرویعنها را با هم میسنجند و گاهی هم به این نتیجه میرسید که مثلا بیست روایت ذکر شده در واقع پنج روایت بیش نیست. دقتهایی راجع به فهم خود حدیث نیز میکردند و سپس، اینکه اصحاب از این حدیث چه میفهمیدند و به محیطی که روایت در آن وارد شده، توجه میکردند. مثلاً، در محیطی بوده که فقه ابوحنیفه در آنجا رایج بوده است و این روایات میخواهد آن را طرد کند و یا این که یک مطلب مستقل است. آقای بروجردی به محیطی که روایت در آن وارد شده بود اهمیت میدادند و معتقد بودند که فقه شیعه حاشیهای بر فقه عامه است. لذا حتماً در هر مسئلهای به فقه عامه رجوع میکردند فقه آقای بروجردی زمان زیادی صرف میکرد.
📚 خاطرات آیت الله العظمی گرامی، صفحه ۱۱۴.
#فقه
آیت الله #بروجردی
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
✅ روش اجتهادی تقریبی آیت الله بروجردی(ره)
▫️ استاد محمد واعظزاده خراسانی، شاگرد آیتالله العظمی بروجردی(ره):
🔹یکی از عوامل تقریب، روش فقهی ایشان بود. ایشان معتقد بود در فقه و استنباطات فقهی، باید آرای اهل سنت را بدانیم و آنچه را از منابع شیعی به دست میآوریم، با نظرات و آرای آنان مقایسه کنیم.
🔹 بر این عقیده بودند که اهل سنت فقهی دارند که از کتاب و سنتِ مروی به طرق خودشان اخذ شده است و براساس یک سری از روایات و آیات تنظیم کردهاند، لذا باید با دقت به نظرات آنان توجه شود و مقایسه صورت بگیرد و ادله ایشان نقل و اگر لازم باشد، نقد شود.
🔹با این پندار و طرز تفکر که علمای عوامزده روی آن پا میفشارند که علمای اهل سنت دور هم جمع شدهاند و یک سری احکام جعل کردهاند و ربطی به کتاب و سنت ندارد، مخالفت می کرد.
🔹من در تحلیلهای خودم به این نتیجه رسیدم که این طرز فکر را ایشان از حوزه اصفهان گرفته است. در آن حوزه ایشان استادی داشته است، به نام مرحوم سید محمدباقر درچهای(ره) که این گونه میاندیشید.
📚کتاب زندگی آیتالله العظمی بروجردی آیتالله محمد واعظزاده خراسانی
ص ۲۹۸ و ۲۹۹
#فقه
آیت الله #بروجردی
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
☘آشنایی با ابن براج:
💠ابْنِ بَرّاج با نام کامل سعدالدین ابوالقاسم عبدالعزیز بن نحریر طرابلسی (۴۰۰-۴۸۱ق)، معروف به قاضی ابن براج و قاضی عبدالعزیز حلبی و ملقب به عزالمؤمنین، فقیه و قاضی شیعی امامی در قرن پنجم هجری قمری بود.
🌱شیخ ابوالقاسم عبدالعزیز بن نحریر بن عبدالعزیز بن براج طرابلسی، در مصر تولد یافت و در آن منطقه رشد و نما كرد تحصیلات خود را ابتدا در زادگاه خویش، سپس در بغداد ادامه داد تا اینكه یكی از فقهای نامدار و موجهه و اعتبار شیعه در عصر خویش گردید.
✅او در سال ۴۲۹ ه ق به جمع شاگردان علم الهدی پیوست و یكی از خواص شاگردان او قرار گرفت و در محضر او از منزلت و رتبت به سزایی برخوردار شد تا اینكه سید مرتضی به رحمت ایزدی شتافت، او ملازمت شیخ الطائفه را داشت، او شاگرد سید مرتضی و شیخ طوسی و نماینده شیخ طوسی در بلاد شام بود كه چندین سال منصب قضا را در طرابلس بر عهده داشت.
⭕️او از سوی جلالالملک در سال ۴۳۸ قضاوت منطقه طرابلس را پذیرفت و در آن منطقه به رتق و فتق امور مسلمین پرداخت.
✍️از ایشان کتابهای فقهی برجای مانده که کتاب المهذب فی الفقه و جواهر الفقه را میتوان نام برد.
🍂ابن براج شب جمعه ۹ شعبان ۴۸۱ ه ق در هشتاد سالگی در طرابلس درگذشت و با شکوه و احترام لازم مدفون گردید.
🌐 جهت مطالعهی بیشتر، کلیک کنید.
🔗 wikifeqh.ir/ابن_براج
#اعلام
#ابن_براج
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
☘ آغاز و پایان روز با نیکی ...
🔻الإمامُ الصّادق عليه السلام:
🔹اِفتتحوا نَهَارَكُمْ بخیر وَ اُملوا عَلَى حَفَظتکم فِي أَوَّلِهِ خیرا وَ فِي آخِرِهِ خَیرا یُغفر لَكُمْ مَا بَيْنَ ذَلِكَ إِنْ شَاءَ اللَّهُ.
🔸روز خود را با کار خیر آغاز کنید ،
و در اول و آخر روز برفرشتگان همراه خود، نیکى املا کنید.
و در آن میان براى شما آمرزش باشد ان شاء الله.
📗الکافى: ج۲، ص۱۴۲.
#حدیث
#حدیث_منتخب
#خیرخواهی
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
☘انکار شهادت معصومین
علیهم السلام:
🔹 یکی از دیدگاههایی که درباره غالیان مطرح است این است که ائمه علیهم السلام «لا میراث له» هستند یا به وسیله اعداء نمیمیرند و اعتقاد داشتند که امام حسین (علیه السلام) شهید نشدند «و لکن شبّه لهم».
🔸 مرحوم صدوق در کتاب اعتقادات، در بحث اعتقاد درباره غلو میفرماید: ما اعتقاد داریم که ائمه علیهم السلام شهید شدند و تک تک نحوه شهادت ائمه را بیان میکند و قاتلین آنها را نام میبرد.
🔹 این دیدگاه که ائمه شهید نشدند، از زمان امام صادق علیه السلام مطرح است و حتی در زمان غیبت نیز همین دیدگاه مطرح است و در برخی توقیعات سوال شده که آیا واقعا امام حسین علیه السلام شهید شده است؟ و در پاسخ از ناحیه مقدسه آمده است: أَمَّا قَوْلُ مَنْ زَعَمَ أَنَّ الْحُسَيْنَ ع لَمْ يُقْتَلْ فَكُفْرٌ وَ تَكْذِيبٌ وَ ضَلَالٌ.
استاد سید محمدجواد شبیری زنجانی
📚منبع: نردبان فقاهت
#غلو
#غلات
#جریان_شناسی
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
☘نکته ای پیرامون کتاب سلیم بن قیس
استاد سید محمدجواد شبیری :
📌نسبت به کتاب سلیم بن قیس به نظرم میرسد که پیگیری اعتبار یا عدم اعتبار این کتاب، ثمرۀ اساسیای ندارد؛ چون نوع مضامینی که در این روایت هست، در روایتهای دیگر هم آمده است.
البته یکسری اشکالات از قدیم به این کتاب شده است؛ یعنی از زمان ابن غضائری. یکی از اینها اشکالی است که ابن غضائری میکند که کاملاً هم وارد هست. وی میگوید: شکی نیست که این کتاب «موضوع» هست و قراینی بر این مسئله هم هست. از جمله در این کتاب آمده ائمه پس از امیرالمؤمنین(ع) دوازده نفرند که با حضرت(ع) سیزده نفر میشوند. اما گاهی مراد از 12 بعد از امیرالمؤمنین یعنی 12 با امیرالمؤمنین که مسامحه در تعبیر شده است.
✳️اما اشکال دیگر ابن غضائری کاملاً وارد است که میگوید در روایتی آمده است که محمد بن ابی بکر، پدرش ابوبکر را نصیحت کرد که این قطعاً غلط است؛ زیرا این جزو مسلمات تاریخ است که محمد بن ابی بکر در حجة الوداع در بیداء به دنیا آمده است که بیداء اولِ مسجد شجره است. روایات معتبر بر این وارد شده است و جزو مسلمات و محکمات تاریخ است که نسبت به محمد بن ابی بکر وارد شده است که «نفثت أسماء بنت عمیس بالبیداء» که بیداء همان مسجد شجره است. ولی من تصور میکنم حتی همین هم قابل پاسخ است؛ ممکن است محمد بن ابی بکر با برادرش عبدالرحمن اشتباه شده باشد.
👈به هر تقدیر، اگرچه این ان قلت و قلتها دربارۀ این کتاب هست، ولی من چندان نیاز به بررسی در این مورد ندیدم؛ زیرا قالب موارد مضامین موارد، روایتهای دیگری هم در کنارش وجود دارد.
وقتی مقالۀ شهادت حضرت زهرا(س) را مینوشتم، سعی میکردم نسبت به مضامینی که در کتاب سلیم بود از منبع دیگری هم آدرس بدهم که اگر کسی در این منبع اشکالی داشته باشد، منبع دیگر تکمیل کند. به هر حال چندان نسبت به او نمیتوانم اظهارنظر جدی کنم.
#کتاب_شناسی
کتاب #سلیم_بن_قیس
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
☘ما را با گِرانی چکار ...
● عَلِيُّ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ الْقُمِّيُّ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عَنْ أَبِيهِ عَنْ إِسْمَاعِيلَ الْقَصِيرِ عَمَّنْ ذَكَرَهُ عَنْ أَبِي حَمْزَةَ الثُّمَالِيِّ قَالَ: ذُكِرَ عِنْدَ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ علیه السلام غَلَاءُ السِّعْرِ فَقَالَ وَ مَا عَلَيَّ مِنْ غَلَائِهِ إِنْ غَلَا فَهُوَ عَلَيْهِ وَ إِنْ رَخُصَ فَهُوَ عَلَيْه.
• نزد امام سجاد صلواتاللهعلیه سخن از گِرانی شد، امام علیه السلام فرمودند: مرا با گِرانی چکار!
اگر گرانی شود رزقم بر عهده خداست، اگر ارزانی هم شود باز رزقم بر عهده خداست.
📚 الکافی، ط_الاسلامیه، ج ٥ ص ٨١
📚 کتاب من لا یحضره الفقیه، ج ٣ ص ٢٦٧
📚 تهذیب الاحکام، ج ٦ ص ٣٢١
#حدیث
#رزق_روزی
#گرانی
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135