eitaa logo
دانشنامه حضرت صادق علیه السلام
574 دنبال‌کننده
740 عکس
52 ویدیو
23 فایل
ا ﷽ ا یا هادی پای مکتب اهل بیت می نشینیم و به قال الباقر و قال الصادق گوش فرا می دهیم که زیبا فرمودند: به شرق و غرب بروید علم صحیحی جز آنچه از نزد ما خارج شود نمی یابید. 🔸فقه روایی 🔸حدیث 🔸مبانی حدیثی 🔸معارف سرآغاز: ۲۵ شوال ۱۴۴۴ ۲۶ اردیبهشت۱۴۰۲
مشاهده در ایتا
دانلود
وسائل جلسه۰۰۰۰۰۲۶.mp3
21.68M
ا ﷽ ا 📢 / : فقه روایی(فقه روایت محور) /جلد/۱ 🔸 /۲۶ 🔸تاریخ: ۱۴۰۲/۱۰/۵ 📚موضوع جلسه: جلد اول وسائل الشیعه آل البیت ابواب /مقدمه العبادات باب /۱۲ صفحه:۷۱ 🎤هاشمی •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
کافی جلسه۰۰۰۰۰۲۶.mp3
21.25M
ا ﷽ ا 📢 / : /جلد/۱ دارالثقلین تصحیح استاد ولی 🔸 /۲۶ 🔸تاریخ: ۱۴۰۲/۱۰/۵ 📚موضوع جلسه: عقل و جهل ابواب /کتاب العقل و الجهل باب /۱ صفحه:۴۵ 🎤هاشمی •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا ☘حدیث منتخب: ☘اثرات تربت حسینی 🔅قال الصادق علیه السلام 🔸حَنِّكوا أولادَكُم بتُربَةِ الحسينِ فإنّها أمانٌ 🔸كام نوزادان خود را با تربت حسين عليه السلام برداريد كه آن مايه ايمنى است». 📚 بحار الأنوار: ج١٠١ ص١٣٦ ح٧٩ حضرت علیه‌السلام •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا ☘ چرا فقهای عظام در گذشته قرارداد بیمه را باطل دانسته، ولی فقهای فعلی صحیح می‌دانند، دلیل هر گروه چیست؟ 1️⃣ دیدگاه فقهای گذشته: فقهای گذشته قرارداد بیمه را عقدی باطل می‌دانستند. دلیل آنان👈 عوض مبلغ پرداختی حق بیمه را جبران خسارتی می‌دانستند که در صورت بروز حادثه و یا ورود ضرر، بیمه‌گر پرداخت می‌کند، که در این فرض: اولاً بروز حادثه و ورود ضرر یک امر احتمالی است و قطعی نیست که از این جهت قرارداد بیمه شباهت پیدا می‌کند به اعمالی چون: شانس، قمار، اکل مال به باطل و... و از طرفی دیگر جبران خسارتی که باید بیمه‌گر متقبل می‌شود، میزان آن چندان معلوم نیست، چون اگر حادثه‌ای بزرگ به وقوع بپیوندد، خسارت زیاد و اگر حادثه کوچک باشد خسارت‌ اندک است. 2️⃣ دیدگاه فقهای معاصر فقهای معاصر، میگویند خسارتی که باید بیمه‌گر پرداخت می‌کند، عوض، حق بیمه نمی‌دانند، بلکه اصل تعهد به پرداخت و جبران خسارت را عوض می‌دانند، و این تعهد، معلوم، معین و قطعی است، پس براساس مبنای دوم مشکل شباهت به اعمالی چون، شانس، قمار، احتمالی بودن، مجهولیت و... را نداریم، لذا قرارداد بیمه در عقد را صحیح و درست می‌دانند. ✅ نتیجه بحث: عقد بیمه براساس نظریه برخی فقها ، عقدی است درست و منفصل، که دو طرف دارد که طرفین آن بیمه‌گر و بیمه‌گذارند. عوض و معوض در قرارداد بیمه، همانا حق بیمه و اصل تعهد است، نه خسارت که بعد از وقوع حادثه پرداخت می‌شود. بیمه قراردادی الزامی است که بعد از انعقاد، طرفین ملزم به رعایت آن هستند. 👇 📲 wikiporsesh.ir/بیمه منبع :دانشنامه اسلامی فقه •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا ☘حدیث منتخب ☘گریه ام البنین بر امام حسین علیه السلام حضرت امام صادق علیه السلام: 🔸بُکی الحُسَینُ علیه السلام خَمسَ حِجَجٍ، و کانَت امُّ جَعفَرٍ الکلابِیةُ تَندُبُ الحُسَینَ علیه السلام و تَبکیهِ و قَد کفَّ بَصَرُها. 🔹بر حسین علیه السلام پنج سال گریسته شد. امّ جعفر کلابی (امّ البنین)، برای حسین (ع) مرثیه می سرایید و می گریست تا این که چشمانش نابینا شد. 📚الأمالی للشجری، جلد۱، صفحه۱۷۵ حضرت علیها السلام •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا ☘شيخ طوسی و نقل از کتاب من لا يحضره الفقيه 🔹محمدباقر ملکیان قدمای علمای فريقين معمولاً مأخذ منقولاتشان را نام نمی‌برند. اين امر باعث شده که اولاً شناخت مصادر کتب قدماء سخت شود. و ثانياً در مسأله بازسازی کتاب‌های از دست رفته (که امروزه بسيار مورد توجه قرار گرفته) هميشه اما و اگر و شايدی باقی بماند. در اين باره به تفصيل بيشتری بايد سخن گفت، اما در اين يادداشت تنها به دو نمونه از اين عملکرد در کتاب تهذيب الاحکام شيخ طوسی اشاره می‌کنم. ۱. مرحوم شيخ طوسی در تأليف کتاب گرانسنگ تهذيب الأحکام به مصادر زيادی مراجعه کرده است، و همين باعث شده ادعا کند همه روايات فقهی را الا تعداد کمی از روايات، جمع آوری کرده است. (الاستبصار، ج‏۱، ص ۲. و نيز نک: تهذيب الأحكام (تحقيق خرسان)، المشيخة، ص: ۴). اما به نظر می‌رسد اين يک ادعای نسبی است، و بسياری از کتاب‌ها مورد توجه شيخ طوسی قرار نگرفته است. نمونه اين کتاب هايی که شيخ طوسی غالباً به آنها مراجعه نکرده کتاب‌های شيخ صدوق غير از کتاب من لا يحضره الفقيه است. کتاب من لا يحضره الفقيه جامعترين کتاب روائی شيخ صدوق (لا اقل در بين کتاب‌های باقی مانده) در زمينه روايات فقهی است، و شايد همين باعث شده شيخ طوسی گمان کند با وجود کتاب من لا يحضره الفقيه، ديگر نيازی به مراجعه به کتاب‌های ديگر شيخ صدوق نيست. اين گمان تا حد زيادی درست، اما گويا شيخ طوسی از يک نکته غفلت کرده است، و آن اين که در بسياری از رواياتی که شيخ صدوق در کتاب من لا يحضره الفقيه آورده، به مقتضای آن که در صدد نگارش يک کتاب فقهی مختصر بوده (فقيه همراه) روايات را تقطيع کرده، يا قيدی را به آن افزوده، يا سند روايت را ذکر نکرده است. اما همين شيخ صدوق در کتاب‌های ديگرش، بسياری از اين روايات را بدون هيچ دخل و تصرفی و به صورت مسند نقل کرده است. نمونه اش اين روايت است: «روي أنّ من قرأ في الركعتين الأوّلتين من صلاة الليل في كلّ ركعة منهما الحمد مرّة و قل هو الله أحد ثلاثين مرّة انفتل و ليس بينه و بين الله عز و جل ذنب إلا غفر له». (من لا يحضره الفقيه، ج ۱، ص ۴۸۵، ح ۱۴۰۰) دنباله نوشته را در کاتبان بخوانید: https://malekian.kateban.com/post/5397 شیخ •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا ☘علی بن حکم کیست؟ اسم این راوی در سندهای متعددی آمده است ابوالحسن علی بن حکم بن زبیر انباری نخعی کوفی اهل انبار، شهری کنار فرات و منسوب به بنی زبیر صیارفه، از موالی نخع به‌شمار می‌رفت و در زمره اصحاب و یاران امام رضا و امام جواد (علیهماالسلام) قرار داشت.   انباری تعدادی از اصحاب امام صادق (علیه‌السّلام) از جمله ابن فضال و ابن بکیر را ملاقات نمود و از شاگردان ابن ابی عمیر به حساب می‌آمد.   از کسانی مانند ابان الاحمر، ابن بکیر و ابوالصباح کنانی روایت نمود.   ابوسعید سهل بن زیاد آدمی، احمد بن محمد بن عیسی و علی بن حسن بن فضال نیز از او بهره برده‌اند.   انباری از محدثان موثق شیعه و فردی جلیل القدر بود.   او صاحب کتابی است که از آن با نام کتاب الحدیث یاد کرده‌اند.   کتاب رجال دیگر اثر اوست از ایشان با عناوین مختلفی در کتب رجالی یاد شده: 🔸 علی بن الحکم الانباری 🔸علی بن الحکم بن الزبیر بن النخعی 🔸علی بن الحکم الکوفی که همه ناظر به یک نفر است و آیة الله خویی در معجم رجال الحدیث، ج 11، ص 394، ذیل عنوان اول و دوم که به این مطلب تصریح می‎کند و مفصل شواهد این ادعا را توضیح می‌دهد. منبع: دانشنامه اسلامی فقه معجم الرجال خوئی •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
هدایت شده از عزیزم حسین♥️
ا ﷽ ا ☘دعا حضرت صادق علیه السلام در حق زائران حسینی: حضرت امام صادق علیه السلام: اَللّهُمَّ ،.. فَارحَمْ تِلكَ الوُجوهَ الّتي غَيَّرَتها الشَّمسُ وَ ارحَمْ تِلكَ الخُدودَ الّتي تَقَلَّبُ عَلى قَبرِ أبي عَبدِ اللّهِ عليه السلام وَ ارحَمْ تِلكَ الأعيُنَ الّتي جَرَت دُموعُها رَحمَةً لَنا وَ ارحَمْ تِلكَ القُلوبَ الّتي جَزِعَت وَ احتَرَقَت لَنا وَ ارحَمْ تِلكَ الصَّرخَةَ الّتي كانَت لَنا بار خدايا! ... اين چهره‌هاى آفتاب سوخته را و اين گونه‌هايى را كه بر قبر ابى عبد اللّه [حسين] به خاك ماليده مى‌شود و اين چشم‌هايى را كه از سر دل‌سوزى براى ما اشك‌هايشان سرازير مى‌گردد و اين دل‌هايى را كه در غم مصيبت ما بي‌تاب و سوزان است و اين ناله و شيون‌هايى را كه براى ما مى‌شود، مشمول رحمت خويش بفرما. بحار الأنوار : ج ١٠١ ص ٨ ح ٣٠ حضرت علیه السلام •┈┈••✾••┈┈• @azizamhosen
هدایت شده از عزیزم حسین♥️
ا ﷽ ا ☘حدیث منتخب ☘مقام منتظران مهدى عليه السلام 🍃الإمامُ الصّادقُ عليه السلام: 🔹من ماتَ مُنتظِرا لهذا الأمرِ كانَ كَمَنْ كانَ مَع القائمِ في فُسْطاطِهِ، لا بَلْ كانَ بمنزلةِ الضّاربِ بينَ يدَي رسولُ اللّه صلى الله عليه و آله بالسَّيفِ. 🔸هر كه در حال انتظار اين امر (ظهور قائم) بميرد ، همچون كسى است كه با قائم در خيمه او باشد؛ نه، بلكه به مانند كسى است كه پيشاپيش پيامبر خدا صلى الله عليه و آله شمشير مى زند. 📚بحار الأنوار: 52/146/69. حضرت علیه السلام •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
روایات طبی نه وثاقت سندی دارد و نه موثوق الصدور است ✔️حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدکاظم طباطبایی: 🔹استناد بیشتر روایات طبی به پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) دچار چالش است یعنی معمول روایات طبی وثاقت سندی ندارند و موثوق الصدور هم نیستند و اساسا بخشی از آنها سند ندارند که بخواهیم سند آنها را بررسی کنیم. این مربوط به روایات پزشکی نیست و خیلی از روایات اخلاقی و اعتقادی و تفسیری ما همین‌گونه است. 🔸البته وثاقت صدوری هم شرایطی دارد از جمله مقبولیت منبعی مثلا حدیث طبی در کتاب کافی آمده باشد، مقبولیت محتوایی و قرائن پیرامونی. وقتی وارد محتوا می‌شویم هندسه دین در برخی از محتواهایی که در روایات طبی آمده، آشکار است و اعتماد انسان به آن متن زیاد می‌شود ولی برخی از محتواها این ویژگی را ندارد و حتی در مواردی مخالف هستند مثلا دوایی تجویز شده است که در آن از اجزای میته استفاده شده است. مسئله بعد قرائن پیرامونی است که روایات طبی قرائن پیرامونی ندارند. پس استناد بیشتر روایات طبی به اهل بیت(ع) از نظر وثاقت سندی دچار اشکال است و موثوق هم نیستند. 🔹آنچه معرفت را دینی می‌کند استناد به کتاب و سنت است و تنها راه رسیدن به سنت حدیث است و از حدیث به سنت رسیدن نیازمند روش منطقی و مقبول است یعنی تساهل در این امر کار را درست نمی‌کند و هرچه ساده‌انگارانه‌تر برخورد کنیم احتمال آسیب دیدن سنت بیشتر می‌شود. پس باید اینجا خیلی سخت‌گیری کنیم. 👈بیشتر بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=70413 •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا ☘حدیث منتخب: ☘شناخت زمانه 🔅الإمامُ الصّادقُ عليه السلام: 🔸 العالِمُ بِزَمانِهِ، لا تَهجُمُ علَيهِ اللَّوابِسُ. 🔹كسى كه زمان خود را بشناسد، آماج اشتباهات قرار نگيرد. 📚تحف العقول: 356 •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135