ا ﷽ ا
🍀فضیلت خواندن قرآن ...
قال الصادق عليه السلام:
🔸 مَنْ قَرَأَ الْقُرْآنَ فِی الْمُصْحَفِ مُتِّعَ بِبَصَرِهِ وَ خُفِّفَ عَنْ وَالِدَیهِ وَ إِنْ كَانَا كَافِرَینِ.
هر كه قرآن را از روی آن بخواند از دیدگان خود بهره مند شود ، و سبب سبک شدن عذاب پدر و مادرش گردد اگر چه آن دو #كافر باشند.
📚 الکافی، جلد ۲، صفحه ۶۱۳
#حدیث
#حدیث_منتخب
#قرآن_کریم
#پدر #مادر
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
🍀باب النوادر
🔸در کتب روایی ما، بابی است بنام "باب النوادر" که برخی به اشتباه، دلیل نامگذاری آن را وجود روایات ضعيف و نامعتبر در این باب بیان میکنند. اما علت اینکه باب النوادر نامیده شده این است که:
▪️«باب النوادر: و هی أخبار متفرقة لا یجمعها باب و لا یمکن لکل منها ذکر باب فتجمع و تسمی باب النوادر.»
✍🏻 دستهای از روایات که متفرقه هستند و نمیتوانند به تنهایی بابی را تشکیل دهند، و نمیشود برای هرکدام از آنها بابی گشود، در بابی جمع شدهاند بنام "باب النوادر"
📚 رهجو
📚روضة المتقین، مجلسی اول رحمه الله، ج ١ ص ۴٧۶
#حدیث_شناسی
#نوادر
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
✅بسیاری از بحث های رایج اصول لفّاظی است!
🔸حدس مىزنم آقاى آسیدابوالحسن اصفهانی از نظر فهم روایت بر آقاى نائینى مقدم باشد. خود آسید ابوالحسن هم همین عقیده را داشته است. آقاى حاج فقیهى به تناسب قضیهاى از آسید ابوالحسن نقل مىکرد که ایشان مىگفته: «اجتهاد، مذاقِ امام فهمى است.» ایشان در این جهت خودش را مقدّم مى دانسته و به نظر من هم مقدّم بوده است.
🔹آسید محمود شاهرودى شاگرد نائینى بود و به آسیدابوالحسن اتّصال نداشت. از آقاى آسید محمد شاهرودى، فرزند آسید محمود شاهرودى، پرسیدم: پدر شما راجع به آسید ابوالحسن و آقاى نائینى چه مى گفت؟ او گفت: پدرم مى گفت: از نظر قواعد آقاى نائینى مقدم است و از نظر فهم روایات، آقاى آسیدابوالحسن.
🔸آسید ابوالحسن اجتهاد را «مذاق امام فهمى» مىدانست و در فهم روایات، ذهن عرفى مستقیمى داشت و از این جهت بر آقاى نائینى مقدّم بود.
♦️بسیاری از بحثهای رایج، لفاظی است و از فطریات اولیه یا متّخذ از روایات نیست. 👈ملاک در فقاهت، توجه به فطریات و فهم درست روایات است و آسید ابوالحسن در این جهت مقدّم بود.
📚 کتاب جرعهای از دریا، ج 2، ص 485
#اصول_فقه
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
🍀گلایه استاد محمدباقر ایروانی از نظام آموزشی حوزه و عدم توجه به حدیث
🔸در حین تحصیل در دورۀ سطح، احادیث و روایات اهل بیت(ع) را نخواندم، نه در صوم و نه در صلاة و نه در طهارت، چه رسد به دیات، حدود و تعزیرات؛ همانطور که راههای استدلالی که فقیه در استنباط احکام شرعی به کار میگیرد، نخواندم. مرتب میشنیدم که کتاب شرح لمعه شهید ثانی یک دورۀ استدلالی فقهی است که از طریق آن چگونگی استدلال فقهی آموزش داده میشود. این مطلب را از روی تقلید و تعبد پذیرفته بودم. بعدا برایم روشن شد که این خلاف واقع است. کتاب شرح لمعه به ما یاد میدهد که چگونه کلمات سخت را تلفظ کنیم و چگونه رموز و طلسم کلمات را بگشاییم.
زمانی را برای گشودن کلمات و معنی طلسم گونه گذراندم. بیآنکه بدانم در داخل آن كلمات و مفهوم آن چیست. آموختم که این چیز شرط برای آن اصل فقهی است، آن فعل واجب است چون روایتی بر آن دلالت دارد. فقط همین قدر نه بیشتر. روایات وارد شده در خصوص آن مسئله را نمیشناختم. بهطوری که وقتی آن روایات را میشنیدم برایم غریب و ناآشنا بود. شنیده بودم که چگونه روایات متعارض میشوند و چگونه تعارض آنها را برطرف کنیم و وقتی که تعارض حل نمیشود به چه چیزی رجوع کنیم، ولی این مطالب را در کتاب استدلالی شرح لمعه ندیده بودم.
در مرحلۀ آموزش سطح حوزه علمیه، ما نیاز به کتاب فقهیای داریم که حداقل اکثر ابواب فقهی را در برداشته باشد. روایات اهل بیت را بشنویم و بدانیم که چگونه در هنگام تعارض عمل کنیم، همراه با اشارۀ کوتاهی به بعضی از مسائل رجالی.
📚 دروس تمهيدية في القواعد الرجالية، ص6
#حدیث
#فقه_روایی
#اصول_فقه
#حدیث_شناسی
#اهمیت_توجه_به_حدیث
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
🍀تو از پشت سر راه بیا...
🔸عن صَفْوَانَ بْنِ يَحْيَى عن أَبِي الْحَسَن فِي قَوْلِ اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ يا أَبَتِ اسْتَأْجِرْهُ إِنَّ خَيْرَ مَنِ اسْتَأْجَرْتَ الْقَوِيُّ الْأَمِينُ قال:
قال لَهَا شُعَيْبٌ يَا بُنَيَّةِ هَذَا قَوِيٌّ بِرَفْعِ الصَّخْرَةِ الْأَمِينَ مِنْ أَيْنَ عَرَفْتِيهِ قَالَتْ يَا أَبَتِ إِنِّي مَشَيْتُ قُدَّامَهُ فَقَالَ امْشِي مِنْ خَلْفِي فَإِنْ ضَلَلْتُ فَأَرْشِدِينِي إِلَى الطَّرِيقِ فَإِنَّا قَوْمٌ لَا نَنْظُرُ في أَدْبَارِ النِّسَاءِ.
🟠امام کاظم صلوات الله علیه در مورد گفتار خدای عَزَّوَجَلَّ(در سوره قصص آیهی ٢۶)(که دختر شعيب به پدرش گفت):«ای پدر! او را (یعنی: حضرت موسی - علیه السلام - )را به اجیری بگیر که بهترین کسی است که او را اجیر نمایی؛ هم نیرومند و هم امین»-
فرمود:حضرت شعيب-علیه السلام -به او فرمود:
ای دخترم!
این شخص به خاطر بلند کردن سنگ بزرگ نیرومند است، ولی امین بودن او را از کجا شناختی؟!
پس دختر شعيب گفت:
ای پدرجان!
من جلوی او راه می رفتم،پس موسی -علیه السلام - فرمود:پشت سر من حرکت کن و اگر راه را گُم کردم مرا به مسیر راهنمایی کن؛ زیرا ما قومی هستیم که به پشت زنان نگاه نمی کنیم.
📚من لا یحضره الفقيه، ج۴،ص۱۹.
#حدیث
#نگاه
#محرم_نامحرم
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
18.5M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
ا ﷽ ا
♦️طریقت در قرآن،همان ولایت امیرالمومنین علی علیهالسلام است
🎤استاد اصفهانی
#ولایت #هدایت #طریقت
حضرت #امام_علی علیهالسلام
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
💠حضرت فاطمه زهرا سلام اللّه علیها
🔸اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ قُوَّةً فِي عِبَادَتِكَ وَ تَبَصُّراً فِي كِتَابِكَ وَ فَهْماً فِي حُكْمِكَ
🔹خداوندا! از تو می خواهم نیرو در عبادت و بندگی ات را، بصیرت و بینش در قرآنت را و فهم و درک در احکام تو را.
📗(دعای روز دوشنبه) - بحار الأنوار ج87 ص338
🔻شرح حدیث
🔸قدرت و توانی را که خدا به ما داده است، وسیله ی امتحان ماست.
🔸بدترین برخورد با نعمتهای الهی آن است که آن را در راه گناه و برخلاف دستور و رضای الهی به کار بگیریم و بهترین شیوه، استفاده از نعمت خدا در راهی است که او بپسندد.
🔸برخی نیرومند و توانایند، اما در راه خلاف و معصیت.
🔸بعضی هم نیرو و توانشان در مسیر طاعت و بندگی است. خوشا به حال اینان!
🔸حضرت زهرا (علیها السّلام) در این دعا سه خواسته ی مهم از خدا دارد:
۱. قوّت و نیرو در بندگی خدا.
۲. بصیرت و بینایی در قرآن.
۳. فهم و شناخت نسبت به حکم پروردگار
🔸دین شناسی و معرفت شرعی از لازم ترین تکالیف فرد مسلمان است.
🔸اگر بصیرت دینی نباشد، با کمترین شبهه افکنی مخالفان، تزلزل در باورهای دینی پیش می آید و اگر فهم احکام خدا نباشد، «ادای تکلیف» انجام نمی گیرد و اگر ضعف در پرستش خدا و بندگی باشد، راهی برای نفوذ و سلطه ی ابلیس فراهم می شود.
رشخص مسلمان و پیرو خط اهل بیت علیه السّلام باید برای دین شناسی وقت کافی بگذارد و با کسب بصیرت، خود را در برابر تشکیک ها و شبهه آفرینی ها مصون سازد.
🔸باشد که در راه دین و عبادت استوار باشیم و قرآن را با بصیرت و شناخت کافی بشناسیم و به آن عمل کنیم.
📚 #حکمت_های_فاطمی ، جواد محدثی
#شرح_حدیث
#حدیث
#دعا #عبادت #قرآن_کریم
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
✅ تقسیم چهارگانه حدیث
🌸 قدماء به استناد قرائن همراه خبر، روایات را به دو دسته صحیح و ضعیف، يا مقبول و مردود تقسيم مى كردند.
🌸 نخستين بار علامه حسن بن مطهر حلی (م ۶۷۷)، يا سیدبن طاووس (م ۶۷۳)، احادیث را به چهار دسته صحیح، حسن، موثق و ضعف تقسيم كردند.
🔹#صحیح، روایتی است كه سند آن توسط راویان عادل و امامی در تمام طبقات به معصوم متعصل باشد.
🔹#حسن، روایتی است كه واجد تمام شرائط روایت صحیح است به اسثتناى آن كه در ميان سلسله راویان نسبت به يك، يا چند راوى در منابع رجالى تصريح به عدالت نشده و تنها به مدح و ستايش او اكتفا شده باشد.
🔹#موثق، روایتی است كه به رغم برخوردارى از اتصال سند به معصوم و نيز عدالت يا وثاقت راویان در تمام طبقات، يك يا چند راوی آن، غير امامی باشند.
🔹#ضعيف، حديثى خواهد بود كه هيچ كدام از اين تعاريف بر او صادق نباشد. به عبارت ديگر حدیثی كه فاقد اتصال سند، يا راویان آن فاقد صفت عدالت، يا وثاقت باشند، ضعیف خواهد بود.
🍁برای مطالعه کامل مقاله بر روی لینک زیر کلیک کنید👇
http://wikifeqh.ir/تقسیم_چهارگانه_حدیث
#اقسام_حدیث
#حدیث_شناسی
#درایه
#تقسیم_چهارگانه_حدیث
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
📌مراد از مصحف فاطمه (س) چیست؟/۱
✅ نام مصحف هر مجموعه نگاشتهای را شامل میشود. مصحف حضرت فاطمه (س) کتابی است که حضرت فاطمه (س) از جبرئیل دریافت نموده، سپس آن را به امیرالمومنین (ع) املا کرده است. نام این کتاب در منابع شیعی آمده است. در محتوای مصحف، با توجه به اینکه تنها در اختیار امامان (ع) است، اختلاف شده است.
🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃
🌐 wikiporsesh.ir/مراد_از_مصحف_فاطمه
#کتاب_شناسی
#مصحف_فاطمه سلام الله علیها
حضرت #فاطمه_الزهرا سلام الله علیها
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
🍀مشخصات مصحف حضرت زهرا سلاماللهعلیها/۲
أَبِي بَصِيرٍ، قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا جَعْفَرٍ مُحَمَّدَ بْنَ عَلِيٍّ (عَلَيْهِ السَّلَامُ) عَنْ مُصْحَفِ فَاطِمَةَ (صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْهَا)، فَقَالَ: أُنْزِلَ عَلَيْهَا بَعْدَ مَوْتِ أَبِيهَا.
فَقُلْتُ: فَفِيهِ شَيْءٌ مِنَ الْقُرْآنِ؟
قَالَ: مَا فِيهِ شَيْءٌ مِنَ الْقُرْآنِ.
قَالَ: قُلْتُ: فَصِفْهُ لِي.
قَالَ: لَهُ دَفَّتَانِ مِنْ زَبَرْجَدَتَيْنِ عَلَى طُولِ الْوَرَقِ وَ عَرْضِهِ حَمْرَاوَيْنِ.
قُلْتُ لَهُ: جُعِلْتُ فِدَاكَ صِفْ لِي وَرَقَهُ.
قَالَ: وَرَقُهُ مِنْ دُرٍّ أَبْيَضَ قِيلَ لَهُ: (كُنْ) فَكَانَ.
قُلْتُ: جُعِلْتُ فِدَاكَ، فَمَا فِيهِ؟
قَالَ: فِيهِ خَبَرُ مَا كَانَ، وَ خَبَرُ مَا يَكُونُ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ، وَ فِيهِ خَبَرُ سَمَاءٍ سَمَاءٍ، وَ عَدَدُ مَا فِي سَمَاءٍ سَمَاءٍ مِنَ الْمَلَائِكَةِ، وَ غَيْرُ ذَلِكَ، وَ عَدَدُ كُلِّ مَنْ خَلَقَ اللَّهُ مُرْسَلًا وَ غَيْرَ مُرْسَلٍ، وَ أَسْمَاؤُهُمْ، وَ أَسْمَاءُ الَّذِينَ أُرْسِلُوا إِلَيْهِمْ، وَ أَسْمَاءُ مَنْ كَذَّبَ وَ مَنْ أَجَابَ مِنْهُمْ، وَ فِيهِ أَسْمَاءُ جَمِيعِ مَنْ خَلَقَ اللَّهُ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ وَ الْكَافِرِينَ، مِنَ الْأَوَّلِينَ وَ الْآخِرِينَ، وَ أَسْمَاءُ الْبُلْدَانِ، وَ صِفَةُ- كُلِّ بَلَدٍ فِي شَرْقِ الْأَرْضِ وَ غَرْبِهَا، وَ عَدَدُ مَا فِيهَا مِنَ الْمُؤْمِنِينَ، وَ عَدَدُ مَا فِيهَا مِنَ الْكَافِرِينَ، وَ صِفَةُ كُلِّ مَنْ كَذَّبَ، وَ صِفَةُ الْقُرُونِ الْأُوَلى وَ قِصَصُهُمْ، وَ مَنْ وُلِّيَ مِنَ الطَّوَاغِيتِ وَ مُدَّةُ مُلْكِهِمْ «4» وَ عَدَدُهُمْ، وَ فِيهِ أَسْمَاءُ الْأَئِمَّةِ وَ صِفَتُهُمْ، وَ مَا يَمْلِكُ وَاحِداً وَاحِداً، وَ فِيهِ صِفَةُ كَرَّاتِهِمْ، وَ فِيهِ صِفَةُ جَمِيعِ مَنْ تَرَدَّدَ فِي الْأَدْوَارِ مِنَ الْأَوَّلِينَ وَ الْآخِرِينَ.
قَالَ: قُلْتُ: جُعِلْتُ فِدَاكَ وَ كَمِ الْأَدْوَارُ؟
قَالَ: خَمْسُونَ أَلْفَ عَامٍ، وَ هِيَ سَبْعَةُ أَدْوَارٍ؛ وَ فِيهِ أَسْمَاءُ جَمِيعِ مَنْ خَلَقَ اللَّهُ مِن الْأَوَّلِينَ وَ الْآخِرِينَ وَ آجَالُهُمْ، وَ صِفَةُ أَهْلِ الْجَنَّةِ، وَ عَدَدُ مَنْ يَدْخُلُهَا، وَ عَدَدُ مَنْ يَدْخُلُ النَّارَ، وَ أَسْمَاءُ هَؤُلَاءِ وَ أَسْمَاءُ هَؤُلَاءِ، وَ فِيهِ عِلْمُ الْقُرْآنِ كَمَا أُنْزِلَ، وَ عِلْمُ التَّوْرَاةِ كَمَا أُنْزِلَتْ، وَ عِلْمُ الْإِنْجِيلِ، وَ الزَّبُورِ ، وَ عَدَدُ كُلِّ شَجَرَةٍ وَ مَدَرَةٍ فِي جَمِيعِ الْبِلَادِ.
🔰ابی بصیر میگوید:
از امام باقر، ابا جعفر محمد بن علی (علیهالسلام) درباره مصحف فاطمه (سلامالله علیها) پرسیدم. ایشان فرمودند: این مصحف بعد از فوت پدرش بر او نازل شده است.گفتم: آیا در آن چیزی از قرآن وجود دارد؟ فرمود: در آن هیچچیز از قرآن نیست. گفتم: پس توصیفش را برای من بگو. فرمود: مصحف دو جلد از زبرجد دارد که به رنگ قرمز و به شکل طولی و عرضی است. گفتم: فدای تو شوم، ورق آن را برایم توصیف کن. فرمود: ورقهایش از درّ سفید است که به او گفته شده: «باش» و او بوده است. گفتم: فدای تو شوم، پس در آن چه چیزی هست؟
فرمود: در آن اخبار گذشته و آینده تا روز قیامت است، همچنین اخبار آسمانها و تعداد ملائکه در هر آسمان و جزئیات دیگر، و تعداد همه مخلوقاتی که خداوند فرستاده و فرستاده نشدهاند، و نام آنها، و نام کسانی که به سوی آنها فرستاده شدهاند، و نام کسانی که رد کردند و کسانی که پاسخ دادند. در آن، نام تمام مخلوقات مؤمن و کافر، از اولین ها و آخرین ها، و نام کشورها، و توصیف هر کشوری در شرق و غرب زمین، و تعداد مؤمنان و کافران در آن کشورها، و توصیف هر کسی که رد کرده، و توصیف قرون اولیه و داستانهای آنها، و حکومت طاغوتها و مدت سلطنت آنها و تعدادشان، و در آن، نام ائمه و توصیف آنها و آنچه را که هر یک از آنها مالکیاش هستند، و توصیف کارهای آنها، و توصیف همه کسانی که در دورانها آمدهاند از اولیها و آخریها وجود دارد. سپس گفتم: فدای تو شوم، تعداد این دورانها چند است؟ فرمود: پنجاههزار سال است که در واقع هفت دوران است. و در آن، نام تمام خلق خدا از اولیها و آخریها و مدت عمرشان، و توصیف اهل بهشت، و تعداد کسانی که به بهشت وارد میشوند و تعداد کسانی که به آتش میروند و نام آنها وجود دارد. و همچنین در آن، علم قرآن طبق آنچه نازل شده، علم تورات طبق آنچه نازل شده، علم انجیل و زبور، و تعداد هر درخت و گیاه در تمام بلاد نیز آمده است.
📚: دلائل الامامة 105
#کتاب_شناسی
#مصحف_فاطمه سلام الله علیها
حضرت #فاطمه_الزهرا سلام الله علیها
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
َا ﷽ ا
🍀مصحف
حضرت زهراسلاماللهعلیها/۳
(چگونگی نگارش این مصحف)
🔸قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع يَقُولُ تَظْهَرُ الزَّنَادِقَةُ فِي سَنَةِ ثَمَانٍ وَ عِشْرِينَ وَ مِائَةٍ وَ ذَلِكَ أَنِّي نَظَرْتُ فِي مُصْحَفِ فَاطِمَةَ ع قَالَ قُلْتُ وَ مَا مُصْحَفُ فَاطِمَةَ قَالَ إِنَّ اللَّهَ تَعَالَى لَمَّا قَبَضَ نَبِيَّهُ ص دَخَلَ عَلَى فَاطِمَةَ ع مِنْ وَفَاتِهِ مِنَ الْحُزْنِ مَا لَا يَعْلَمُهُ إِلَّا اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ فَأَرْسَلَ اللَّهُ إِلَيْهَا مَلَكاً يُسَلِّي غَمَّهَا وَ يُحَدِّثُهَا فَشَكَتْ ذَلِكَ إِلَى أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ ع فَقَالَ إِذَا أَحْسَسْتِ بِذَلِكِ وَ سَمِعْتِ الصَّوْتَ قُولِي لِي فَأَعْلَمَتْهُ بِذَلِكَ فَجَعَلَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ ع يَكْتُبُ كُلَّ مَا سَمِعَ- حَتَّى أَثْبَتَ مِنْ ذَلِكَ مُصْحَفاً قَالَ ثُمَّ قَالَ أَمَا إِنَّهُ لَيْسَ فِيهِ شَيْءٌ مِنَ الْحَلَالَ وَ الْحَرَامِ وَ لَكِنْ فِيهِ عِلْمُ مَا يَكُونُ.
🔰حماد بن عيسى گويد: شنيدم از امام صادق عليهالسلام كه فرمود:
زنادقه در سال صد و بيست و هشت ظهور كنند من اين مطلب را در مصحف فاطمه عليهاالسلام ديدم، عرضكردم: مصحف فاطمه عليهاالسلام چيست؟
فرمود: چون خداى تعالى پيغمبرش صلّىاللَّهعليهوآله را قبض روح فرمود، فاطمه عليهاالسلام را از وفات آن حضرت اندوهى گرفت كه جز خداى عز و جل مقدارش را نداند، بدان جهت خدا فرشتهاى برايش فرستاد كه او را دلدارى دهد و با او سخن گويد، فاطمه از اين داستان بهامير المؤمنين عليهالسلام
شكايت كرد (يعنى گزارش داد و يا شكايتش از نظر ننوشتن سخنان فرشته بود) على عليه السلام فرمود: چون آمدن فرشته را احساس كردى و صدايش را شنيدى، بمن بگو، پس فاطمه بهامير المؤمنين عليه السلام خبر داد و آن حضرت هر چه ميشنيد مينوشت، تا آنكه از آن سخنان مصحفى ساخت، اما در آن مصحف چيزى از حلال و حرام نيست(فقهی نیست)، بلكه در آن علم به پيش آمدهاى آينده است.
📚: الکافي: ج 1 ص 240
#کتاب_شناسی
#مصحف_فاطمه سلام الله علیها
حضرت #فاطمه_الزهرا سلام الله علیها
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
🍀مصحف
حضرت زهرا سلاماللهعلیها/۴
(عاقبت مصحف)
🔸و لَقَدْ كَانَتْ (صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْهَا) طَاعَتُهَا مَفْرُوضَةً عَلَى جَمِيعِ مَنْ خَلَقَ اللَّهُ مِنَ الْجِنِّ، وَ الْإِنْسِ، وَ الطَّيْرِ، وَ الْبَهَائِمِ ، وَ الْأَنْبِيَاءِ، وَ الْمَلَائِكَةِ.
فَقُلْتُ: جُعِلْتُ فِدَاكَ فَلَمَّا مَضَتْ إِلَى مَنْ صَارَ ذَلِكَ الْمُصْحَفُ؟
فَقَالَ: دَفَعْتُهُ إِلَى أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ (عَلَيْهِ السَّلَامُ)، فَلَمَّا مَضَى صَارَ إِلَى الْحَسَنِ، ثُمَّ إِلَى الْحُسَيْنِ، ثُمَّ عِنْدَ أَهْلِهِ حَتَّى يَدْفَعُوهُ إِلَى صَاحِبِ هَذَا الْأَمْرِ.
فَقُلْتُ: إِنَّ هَذَا الْعِلْمَ كَثِيرٌ!
فَقَالَ: يَا أَبَا مُحَمَّدٍ، إِنَّ هَذَا الَّذِي وَصَفْتُهُ لَكَ لَفِي وَرَقَتَيْنِ مِنْ أَوَّلِهِ، وَ مَا وَصَفْتُ لَكَ بَعْدَ مَا فِي الْوَرَقَةِ الثَّالِثَةِ ، وَ لَا تَكَلَّمْتُ بِحَرْفٍ مِنْه
🔰امام باقر علیه السلام فرمودند:
اطاعت از فاطمه (سلامالله علیها) بر تمام مخلوقات خداوند از جن و انس، پرندگان، چهارپایان، پیامبران و ملایکه واجب بود.
سپس من پرسیدم: فدای تو شوم، این مصحف پس از وفات فاطمه (سلامالله علیها) به چه کسی رسید؟
فرمود: آن را به امیرالمؤمنین (علیهالسلام) سپردند، و پس از ایشان به حسن (علیهالسلام) و سپس به حسین (علیهالسلام) منتقل شد و اکنون در نزد اهلش است تا به صاحب این امر (امام زمان) تسلیم شود.(یعنی میراث امامت است)
گفتم: این علم بسیار زیاد است!
فرمود: ای ابا محمد، آنچه را که توصیف کردهام در دو ورق اول موجود است و آنچه را که درباره ورقه سوم گفتم، و من سخنی از آن نگفتهام.
📚: دلائل الامامة 105
#کتاب_شناسی
#مصحف_فاطمه سلام الله علیها
حضرت #فاطمه_الزهرا سلام الله علیها
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
َا ﷽ ا
🍀مصحف
حضرت زهراسلاماللهعلیها/۵
(مصحف یکی از منابع علم اهلالبیت علیهمالسلام )
🔸عنْ فُضَيْلِ بْنِ سُكَّرَةَ قَالَ:
دَخَلْتُ عَلَى أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع فَقَالَ يَا فُضَيْلُ أَ تَدْرِي فِي أَيِّ شَيْءٍ كُنْتُ أَنْظُرُ قُبَيْلُ قَالَ قُلْتُ لَا قَالَ كُنْتُ أَنْظُرُ فِي كِتَابِ فَاطِمَةَ ع لَيْسَ مِنْ مَلِكٍ يَمْلِكُ الْأَرْضَ إِلَّا وَ هُوَ مَكْتُوبٌ فِيهِ بِاسْمِهِ وَ اسْمِ أَبِيهِ وَ مَا وَجَدْتُ لِوُلْدِ الْحَسَنِ فِيهِ شَيْئاً.
🔰فضيل بن سكرة گويد:
بر امام صادق عليه السلام وارد شدم، فرمود اى فضيل ميدانى اندكى پيش چه مطالعه ميكردم؟ عرضكردم: نه، فرمود: كتاب فاطمه عليها السلام را مطالعه ميكردم، تمام سلاطينى كه در زمين فرمانروائى ميكنند، بنام خود و نام پدرانشان در آن نوشته است و من براى فرزندان حسن چيزى در آن نديدم
📚: الکافي: ج 1 ص 242
#کتاب_شناسی
#مصحف_فاطمه سلام الله علیها
حضرت #فاطمه_الزهرا سلام الله علیها
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
🍀صفات مؤمن
امام صادق (علیه السلام) :
❄️ الْمُؤْمِنُ مَنْ طَابَ مَكْسَبُهُ وَ حَسُنَتْ خَلِيقَتُهُ وَ صَحَّتْ سَرِيرَتُهُ وَ أَنْفَقَ اَلْفَضْلَ مِنْ مَالِهِ وَ أَمْسَكَ اَلْفَضْلَ مِنْ كَلاَمِهِ.
🌼 مؤمن كسى است كه درآمدش حلال و پاك باشد و اخلاقش نيكو و باطنش درست؛ زيادى مالش را انفاق كند و زيادى گفتارش را نگه دارد.
📚 الکافی ، جلد ۲ ، صفحه ۲۳۵
#حدیث
#مؤمن #شیعه
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
🔸حضرت زهرا سلاماللهعلیها در کلام پیامبر صلّیاللهعلیهوآله
🌑شیخ صدوق در امالی با سلسله اسناد خود از ابن عباس نقل کرده که رسول خدا صلّىاللّٰهعليهوآله فرمود: دخترم فاطمه سرور زنان جهان از اوّلين و آخرين [تاريخ] است، پاره تن من و روشنايى چشمانم و ميوه دلم و روح من است که میان دو پهلویم[ درون من] است. او حوراء انسيه است. هرگاه در محراب عبادتش در پیشگاه پروردگارش جلّجلاله مىايستد، نور او براى ملائكۀ آسمان نظير نور ستارگان از براى اهل زمين مىدرخشد و خداوند عزّ و جلّ به فرشتگانش مىفرمايد: ای ملائکهی من! به فاطمه كه برترين كنيزان من است نگاه كنيد كه چگونه در مقابل من قرار گرفته، اعضاء و جوارح او از خوف من مىلرزد و (با توجه) قلبىاش به عبادت من روی آورده است. من شما را شاهد مىگيرم كه پیروانش را از آتش (جهنم) در امان میگذارم.
#حدیث
#فاطمیه
حضرت #فاطمه_الزهرا سلام الله علیها
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
💠از دعاهای حضرت فاطمه زهرا سلام اللّه علیها
🔸اَللّهُمَّ اِنّی اَسئَلُکَ الهُدی وَ التُّقی وَ العِفافَ وَ الغِنی والعَمَلَ بِما تُحِبُّ وَ تَرضی
🔹خدایا! از تو می خواهم هدایت و تقوا را، عفاف و بی نیازی را، و عمل به آنچه را تو دوست داری و می پسندی.
📗بحارالانوار، ج ۸۷، ص ۳۳۹
🔻شرح حدیث
🔸همه به «هدایت» خدا محتاجند.
🔸این که هر روز در نماز تا چندین بار از خدا می خواهیم تا ما را به «راه راست» هدایت کند، دلیل این نیاز است.
🔸هم به هدایت نیاز داریم، هم به تقوا که ذخیره ی دنیا برای آخرت و ره توشه ی سفر ابدی است.
🔸عفاف و پاکدامنی و غنا و بی نیازی خواسته ی دیگر حضرت زهرا سلام الله علیها است.
🔸در عمل یک مسلمان آنچه ملاک است، «قبول» خداوند است.
🔸وقتی کار ارزش دارد که خدا دوست بدارد و بپسندد.
🔸خدا بندگان متّقی و فرمانبردار و شاکر و نیکوکار را دوست می دارد.
🔸از صالحانِ مخلص و انفاق کنندگان بخشنده و عابدان بی ریب و ریا راضی است.
🔸دانستن این که چه کاری محبوب یا منفور خداوند است، یک گام است و عمل بر طبق رضای او و پرهیز از آنچه در نظرش ناپسند است، گام دیگر.
▫️خدایا چنان کن سرانجام کار
▫️تو خشنود باشی و ما رستگار
🔸توفیق چنین رفتاری را هم باید از خدا طلبید و هم هدایت به آنچه را که موجب رضای اوست.
📚 #حکمت_های_فاطمی ، جواد محدثی
#شرح_حدیث
#حدیث
#دعا #هدایت #عفت #تقوی
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
🍀 محروم از خیر فراوان!
🔅 امام صادق علیه السلام :
✓ «هر كس قبر حسين را زيارت نكند، از خير فراوانى محروم مانده است و يك سال از عمرش كم مىشود».
⁙ «مَن لَم يَزُر قَبرَ الحُسَينِ فَقَد حُرِمَ خَيرا كَثيرا، ونُقِصَ مِن عُمُرِهِ سَنَةٌ»
📚 كامل الزيارات : ص٢٨٥ ح٤٥٨
#حدیث
#حدیث_منتخب
#زیارت #کربلا
حضرت #امام_حسین علیهالسلام
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
🍀رسالة الاهليلجة
حضرت امام جعفر صادق علیهالسلام
🔸مفضّل بن عمر جعفى از شاگردان و اصحاب برجستۀ امام صادق است .
مفضل به امام نامه اى مى نگارد و اظهار مى كند برخى منكران ربوبيت خداوند متعال هستند و با وى مباحثه و مجادله مى كنند، و از آن حضرت درخواست مى كند در اين رابطه به او كمك كند و سخنان آنها را ابطال سازد تا حق آشكار شود.
امام در پاسخ نامۀ مفضل رسالۀ كوچكى مى نگارد و در آن جريان مباحثۀ خود با يك طبيب هندى را بيان مى كند. در اين مباحثه طبيب هندى كه بسيار ديرباور و زبان باز بود، هرگونه معرفت غير حسى را انكار مى كرد و تمام هستى را در ماديات و محسوسات منحصر مى دانست. امام صادق در اين مباحثه ابتدا به وى مى فرمايد: «اگر چنانچه حرف تو صحيح باشد آيا من ضررى خواهم كرد؟ و اگر سخن من صحيح باشد و حقيقتا خدا و معادى باشد تو چطور؟ آيا زيان خواهى ديد؟ »
با اين استدلال امام، اهميت بحث و خطر انكار به طبيب يادآورى مى شود و او آمادگى بيشترى براى تحقيق و تفكر پيدا مى كند. حضرت به يك نوع دانۀ گياهى كه در دست طبيب بود و با آن مشغول ساختن دارو بود اشاره مى كند و مى فرمايد: «من از راه همين دانۀ گياهى اهليلجه
«هليله» [۱] با تو سخن مى گويم؛ زيرا تو با آن آشناترى و به تو نزديكتر است. اگرچه براى من تفاوتى نمى كند و همه چيز آثار حكمت الهى و بيانگر وجود او و نشانگر ربوبيت گستردۀ اوست. »
آنگاه براى طبيب بيان مى كند كه چگونه او در مورد همين هليله احكامى را صادر مى كند كه آنها را حس نكرده است و تنها قوۀ عاقلۀ او آنها را اثبات مى كند. بنابراين، معارف منحصر در محسوسات نيست. سپس آن حضرت از طبيب هندى مى پرسد: «چه كسى و چه چيزى اين دانه را به وجود آورده است؟ خود آن، خويش را به وجود آورده يا ديگرى؟ و آن ديگرى كيست؟ » و اندك اندك او را به سوى نور مى كشاند و به ديگر آيات الهى نيز اشاره مى كند و بالأخره او را وادار به اعتراف به وجود خدا و صفات عاليۀ او مى سازد.
🔸شيوۀ نگارش
امام در اين رساله همراه با بيان استدلالهاى محكم خويش بر اثبات وجود خدا و صفات او، شيوۀ استدلال و محاجّه و مباحثه را نيز آموزش داد.
حضرت در تمامى اين بحث با دقت تمام و آرامش كامل به سخن طرف مقابل گوش فرا داد و سخنان تند و افكار لجوجانۀ او، هرگز امام را خشمگين و آشفته نساخت و هيچ گاه سخن او را قطع نكرد.
امام در هنگام پاسخ دادن، همۀ مطالب را از دهان خود او بيرون كشيد و از شيوۀ پرسش و پاسخ استفاده كرد. پيوسته از او سؤال كرد و با جوابهاى خود او، حقيقت را بى پرده و آشكارا به او نشان داد.
امام صادق بحث را تا آنجا دنبال كرد كه طرف با كمال عجز اقرار كرد:
قد بلغت، حسبك، فهذه كافية لمن عقل...
تو به هدف خويش رسيدى، تو را كافى است، و اين مقدار بحث براى آن كه خردورز و عاقل باشد كافى است. سپاس خداى را كه ما را از گمراهى نجات بخشيد و از تشبيه كردن او به مخلوقاتش، مصون داشت. و از ترديد در عظمت و قدرت و خلقت لطيف و جبروتش نگهدارى كرد. او برتر از اشباه و اضداد است و والاتر از شريك و همسان.
نكتۀ ديگرى كه در اين مباحثه جلب توجه مى كند، نقطۀ آغاز كلام امام است.
ادامه 👇👇👇
#کتاب_شناسی
#مفضل_بن_عمر
#رسالة_الاهليلجة #توحید
حضرت #امام_صادق علیهالسلام
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ادامه از 👆👆👆
ايشان با يادآورى خطر انكار، سد بزرگ راه خداشناسى را شكست. بسيارى از انسانها كه در راه شناخت خدا گام برنمى دارند خطر انكار را درك نمى كنند و به عواقب آن نمى انديشند. امام در آغاز بحث اين مانع را برطرف كرد و او را به عواقب اين كار آگاه فرمود.
امام در ادامۀ استدلال، هنگام مثال زدن، مثالى را انتخاب كرد كه طرف مقابل بحث، كاملا با آن آشنا بود و مدعى تخصّص در آن و آشنايى با ريزه كاريها و ظرافتهاى آن بود. به عبارت ديگر، امام با زبان خود او با وى صحبت كرد و از مباحث تخصصى خود او برايش استدلال آورد.
🔸اهميت كتاب
اگر اهميت هر كتاب را براساس موضوع آن ارزيابى كنيم، مقام والاى اين كتاب آشكار مى شود؛ چرا كه موضوع آن (شناخت خدا) برترين موضوعات است و اگر اهميت نوشته را با مقام و عظمت نويسنده بسنجيم، كتاب از زبان صادق آل محمد صلّى الله عليه و آله نقل شده است. اگر ميزان سنجش، اعتماد بزرگان به علما و دانشمندان باشد اين كتاب در اين جهت نيز در جايگاه بسيار والايى قرار دارد.
راوى آن يكى از شاگردان برجستۀ امام صادق است و محدثان بزرگ شيعه آن را در كتابهاى مختلف خويش نقل، و به اهميت آن اشاره كرده اند.
علامه مجلسى در مقدمۀ بحارالانوار، هنگام معرفى منابع كتاب خويش از دو كتاب التوحيد و الاهليلجة ياد و سپس توصيۀ سيد بن طاووس به مطالعۀ اين كتاب را ذكر مى كند [۲] .
و در جاى ديگر مى نگارد: «برخى از مخالفان نيز اين كتاب را از امام صادق دانسته اند» [۳] .
سپس در جلد سوم بحارالانوار تمامى اين كتاب را همراه با شرح و توضيح آن آورده است [۴] . و در همين قسمت پاره اى از حديث را از كتاب النجوم سيد بن طاووس نقل مى كند كه در ساير نسخهها وجود ندارد.
🔸سيد بن طاووس در كتاب الامان من الاخطار مى نويسد:
مسافر همراه خويش كتاب اهليلجه را داشته باشد و آن كتاب مناظرۀ مولاى ما امام صادق و طبيب هندى است دربارۀ معرفة الله جلّ جلاله كه حضرت به شيوه هاى شگفت و عجيب و ضرورى استدلال نمود تا آنكه مرد هندى به خدا و وحدانيت او ايمان آورد. آنگاه دو كتاب ديگر توحيد مفضّل و مصباح الشريعه را نيز اضافه مى كند و مى نويسد: زيرا اين كتب سه گانه به
اندازۀ يك جلد كتاب هستند؛ ولى داراى فوايد بسيارى مى باشند [۵] .
وى در كتاب ديگر خويش كشف المحجه نيز به پسرش سفارش مى كند كه به كتاب اهليلجه مراجعه كند [۶] .
📚فرهنگ کتب حدیثی شیعه
[۱]: «هليله» از درختان نواحى حاره است كه ميوه اش مصرف طبى دارد. درخت آن كوچك چون سيب و آلو است و برگش كوچكتر و درازتر مانند برگ بيد و آن را اقسامى است: هليلۀ زرد و سياه و كابلى (لغت نامه دهخدا، مادۀ هليله).
[۲]: بحارالانوار، ج ۱، ص ۱۴.
[۳]: همان، ص ۳۲.
[۴]: همان، ج ۳، ص ۱۵۲ تا ۱۹۸.
[۵]: الامان من الاخطار، ص ۹۱.
[۶]: كشف المحجة، ص ۵۰.
#کتاب_شناسی
#رسالة_الاهليلجة #توحید
حضرت #امام_صادق علیهالسلام
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
☘ صلوات، ذکر شب و روز جمعه
🔻 امام رضا علیهالسلام:
🔹در شب و روز جمعه زیاد صلوات بفرست،
اگر توانستی هزار مرتبه صلوات،
که فضیلت در این است.
🔸وَ أَكْثِرْ مِنَ الصَّلَاةِ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ فِي لَيْلَةِ الْجُمُعَةِ وَ يَوْمِهَا وَ إِنْ قَدَرْتَ أَنْ تَجْعَلَ ذَلِكَ أَلْفَ مَرَّةٍ فَافْعَلْ فَإِنَّ الْفَضْلَ فِيه
📚فقهالرضا علیهالسلام، ص ۱۲۷.
#صلوات
#حدیث
#جمعه
#شب_جمعه
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135