🔶 محبوبیت بالای او سبب شد که پیکرش را در پنج شهر تشییع کنند: تهران، بغداد، کاظمین، کربلا و آخر سر نجف اشرف.
🔹 گویی شیعیان میخواستند حق او را ادا کنند. حق مردی که به گفتهی خودش، ۴۰ سال از ایام عمر خویش را خرج نوشتن کتابی کرد به نام "الغدیر فی الکتاب والسنة والأدب" که ما آن را با نام اختصاری "الغدیر" میشناسیم.
🔸 این نویسنده برای بررسی منابع واقعه غدیر، در کتابخانههای عراق، ایران، هند، سوریه و ترکیه، به مطالعه، نسخهبرداری و پژوهش پرداخت.
🔸 به گفته سید جعفر شهیدی، صاحب الغدیر برای تالیف کتاب یازده جلدی خودش با نام الغدیر، ده هزار جلد کتاب را از ابتدا تا انتها خواند.
🔹 نام این نویسندهی بزرگ و سختکوش، علامه عبدالحسین امینی است. فردی که در ۱۲ تیرماه سال ۱۳۴۹ شمسی، بهسان چنین روزی چشم از جهان فرو بست تا به دیدار مولایش اميرالمؤمنين نائل شود.
🆔 @Qasas_school
🔰 برخی از آرا جالبتوجه مرحوم علامه امینی:
1⃣ علامه امینی پس از سفر پژوهشی به هند گفته بود: "اگر من مرجع بودم و وجوهات شرعی به دست من میرسید، همه را به طلاب میدادم تا سفر کنند، حرکت کنند، میگفتم: این هزینه! بروید و جهان را و انسان را بشناسید!"
2⃣ مرحوم علامه امینی معتقد بود اجتهاد [در دنیای جدید] از حیطه قدرت فرد خارج است و باید «هیئت فتوا»ی مقتدر، شجاع و زمانشناس تشکیل شود. وی تألیف رساله را برای مرجعیت جهان تشیع که باید جهانی باشد، کافی نمیدانست و کسانی را که بدون شایستگی، مقام مرجعیت را بر عهده میگیرند، نکوهش میکرد و این کار را جنایتی میدانست که مساوی از دست دادن همه ارزشهای تشیع است.
3⃣ امینی، مخالف انتشار کتابهای سطحی و ضعیف درباره مسائل دینی بود. وی درباره برخی از کتابهای دینی منتشر شده در زمان خود میگوید: کتابهایی را که در این سالها در شرح حال ائمه در زبان فارسی نوشته شده، باید به دریا ریخت.
4⃣ علامه امینی از بیشتر محافل و مجالس مذهبی خشنود نبود و نقدهایی بر این مجالس مطرح میکرد. مهمترین نقد او بیاطلاعی و ناآگاهی بسیاری از گویندگان از حدیث و معارف دینی بود و به سخنان نامستند و نامناسب اهل منبر و برخی از روضهخوانان، ایراد داشت. وی میگوید: «در یکی از مجالس عمده تهران، در ایام عزاداری شرکت کرده بودم، در وسط منبر، با اینکه کاری زننده بود، برخاستم و بیرون آمدم، چون نشستن و گوش دادن به آن حرفها را حرام دانستم.»
📚 منبع: حکیمی، حماسه غدیر.
🆔 @Qasas_school
🔰 برخی کارهایی که علامه امینی برای آنها تلاش میکرد ولی کاملا محقق نشد:
۱- تأسیس دارالتألیف (خانه نویسندگان).
۲- تأسیس مرکزی برای رسیدگی به نشریات جهان درباره اسلام.
۳- احیای آیین نقابت.
۴-توسیع و تحکیم مبانی مرجعیت.
۵- چاپ و نشر کتب بسیاری از علمای اسلام که به حالت خطی باقی ماندهاند.
۶- اقداماتی در جهت اعطای بینش بیشتر به طلاب علوم دینی و وادار کردن آنان به حرکت و سفر به دور گیتی و شناخت زندگی واقعی و مسائل جهان و علوم زمان.
۷- تصحیح و تعدیل و نظارتی دقیق و دامنهدار درباره کتب مذهبی.
۸- تصحیح مسیر مجالس مذهبی و نظارت بر آنچه در آنها به مردم آموخته میشود.
و...
🆔 @Qasas_school
🔺 بزرگانی زیادی دربارهی مرحوم علامه امینی سخن گفتهاند. اما شاید جالب باشد که بدانید اخوانثالث هم دربارهی ایشان سرودهای دارد. بخش از آن سروده این است:
«امینی پاکبازِ دین و حق، کاندر قمارِ عشق، به نقدِ عمر و هستی زد، همه داوِ تمامی خوش، غدیری کرد بیهمتا، چنانچون بیکران دریا...»
📚 منبع: اخوان ثالث، گزینه اشعار، ۱۳۷۹ش، ص۳۶۰.
🆔 @Qasas_school
حماسه غدیر.pdf
4.98M
🔰 پیدیاف کتاب حماسه غدیر، نوشته محمدرضا حکیمی!
🔺این کتاب نقد و تفسیری بر کتاب الغدیر علامه امینی است که البته به زندگینامه مرحوم علامه امینی هم پرداخته است.
🆔 @Qasas_school
🔰 غدیر در ادبیات| قصیدهی لامیه
✍🏻 تحقیق و تدوین: روحالله شمسی کوشکی
🔶 «ابوالقاسم صاحب بن عباد» ( شاعر، ادیب، فقیه و وزیر ایرانی و شیعه عصر دیلمی) فخر شیعه در کل تاریخ است!
🔹 او «قصیده لامیه»ای دارد به زبان عربی که بسیار زیبا، بلیغ، علمی و به شیوه مناظره، عقاید شیعه و فضایل اميرالمؤمنين را بیان کرده است!
🔸 بخشی از این قصیده بسیار والا و عمیق، به مسأله غدیر اشاره دارد که در ادامه تقدیم می شود:
🔹 «قالت: فمَن سادَ فی یَوم الغدیرِ؟ أَبِن!
قلت: من صارَ للاسلامِ خیرُ الولیّ»
پرسید: چه کسی در روز عید غدیر به سروری و آقایی رسید؟
گفتم: هم او که بدل به بهترین رهبر و سرپرست برای اسلام گشت!»
🔸«قالَت: فَمَن بَعدَهُ يُصفى الوَلاءُ لَهُ
قُلتُ: الوَصِيُّ الّذي أَربى عَلى زُحَلِ»
پرسید:از این بعد سرسپردگی خالصانه خود را نثار چه کسی کنیم؟
گفتم: نثار آن کس که جبروتش برستاره زحل خیمه افکنده!
🔹 «قالَت: فَمَن زُوِّجَ الزَهراءَ فاطِمَةً
فَقُلتُ: أَفضَلُ من حافٍ وَمُنتَعِلِ»
پرسید: تاج همسری با زهرای بتول بر سرِ چه کسی نشست؟
گفتم: بر سر با فضیلتترینِ انسانها! چه پابرهنگان(فقیران) چه چکمه پوشان (ثروتمندان)!
🔹 «قالَت: فَمن ذا قَسيمُ النارِ يُسهِمُها
فَقُلتُ: مَن رَأيُهُ أَذكى من الشُعَلِ»
پرسید: چه کسی است که قسیم نار و جنت است؟
گفتم: هم او که شعلهی تیزِ افکارش، پر شراره تر از شعله آتش است!
🔸 «قالت: و مَن هوَ هذا المَرءِ سمِّ لنا
قلتُ: ذاکَ أمیرُ المومنین علیّ»
پرسید: حال بگو تا بدانیم این شخص با این همه فضیلت چه کسی است؟!
گفتم: او کسی نیست جز امیرالمومنین علی علیه السلام!
🆔 @Qasas_school
🧩 چند نکته جالب در مورد
«صاحب بن عباد»:
۱- صاحب بن عباد، با اینکه فارس بود ولی در شعر عربی چنان متبحر است که مجموعه شعری در اعتقادات و فضایل اهلبیت سروده و در هر کدام از آنها یکی از حروف الفبا را حذف کرده است! (مثلاً شعر بدون الف، یا شعر بدون باء و...).
ظاهراً هدفش از این کار این بوده که مخالفان شیعه ولو از روی کنجکاوی هم که شده این اشعار را بخوانند و با حقانیت شیعه آشنا شوند!
۲- اهتمامی که صاحببنعباد بر حفظ کتب و آثار شیعه داشت، بسیار قابل توجه است. او از فرصت وزارت خود هم برای این هدف استفاده کرد و گروههای مختلفی را به اقصا نقاط جهان برای جمعآوری کتاب فرستاد.
داستان کتابخانه او معروف است. برخی تعداد کتابهای این کتابخانه را تا ۲۰۰هزار جلد تخمین زدهاند و گفتهاند برای حمل این کتابخانه ۴۰۰ شتر نیاز بوده است.
«صاحب» این کتابخانه را که در «ری» قرار داشت، به کتابخانه عمومی تبدیل کرده بود و اینگونه اولین کتابخانه عمومی جهان را ایجاد کرد!
۳- شیخ صدوق (محدث بزرگ شیعه) کتاب معروف «عیون أخبار الرضا» (از قدیمیترین و جامعترین کتب احادیث امام رضا) را به «صاحب بن عباد» تقدیم کرده است!
علتش هم اینست که «صاحب» قصیده عربی بسیار زیبایی میسراید (قصیده معروف سینیه) با موضوع فضایل امام رضا و شیخ صدوق هم به پاس این شعر، کتاب مهمش را به او تقدیم میکند.
۴- برخی صاحب بن عباد را شیعه زیدی میدانند، لکن بسیاری همین شعر را دلیلی بر شیعه دوازده امامی بودن او گرفتهاند. چون در این شعر مضامینی را آورده است که فقط یک شیعه دوازده امامی چنین اعتقادی را نسبت به امام معصوم دارد.
🆔 @Qasas_school
🔰 تمامِ پیامبر و انقلابش!
✍🏻 محمد نیکزاد
🔺تاریخ بیشتر از آن که از وقایع ناگفته سرشار باشد، لبریز از ابعادی نادیده است که اگر دیده میشدند، وضعی متفاوت از امروز رقم میخورد. عجیب این که اثر تقلیل دادن حوادث، از کتمان آنها برای به محاق بردنشان بیشتر است.
🔹 از قضا "غدیر" در جرگهی این حوادث است. فهمِ ما از غدیر در عین اینکه خلاف واقعیت نیست، تمام واقعیتِ این حادثهی عظیم هم نیست. حتی "علی" نیز از این گزند مصون نبوده است، درست است که دست ادراک ما به روحِ بزرگ علی نمیرسد که به قول شاعر : « تو آرزوی بلندی و دست من کوتاه» اما علی را میتوان در لایههای مختلفی فهم کرد.
🔸 آنچه امروز در ذهنیت عمومی ما جریان دارد، شناخت شخص علی است و شخصیت و رسالت او کمتر مورد توجه قرار میگیرد. شخصیت علی همان اوصافی است که سبب شد او از طرف خدای متعال در قامت "ولی" و "امام" جامعهی نبوی قرار بگیرد. ولایتِ عدل و انصاف، ولایتِ خستگیناپذیری برای خدا، ولایتِ خدمت به مخلوق، ولایتِ اخلاص و عبودیت.
🔹 رسالت علی هم توسعه ولایت در جامعه است. ولایت او یعنی جامعهای به هم پیوسته که هم در درون انسجام دارد و هم نسبت به دشمن بیرونی مرزبندی میکند. غدیر نیز به تبع از علی دچار این تقلیل گرایی است، عمقِ غدیر، جامعیت اسلام است. یعنی "دین" به بستر رشد انسان که جامعه باشد بیتفاوت نیست و بهترین فرد را در رأس جامعه قرار میدهد. تمام واقعیت غدیر این است که انقلاب پیامبر بدون علی ناتمام است که الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَ رَضِيتُ لَكُمُ الإِسْلاَمَ دِينا ...
🆔 @Qasas_school
🔰پساغدیر| الغدیر هو السیاسه
🔺همین که دست علی بالا رفت، پیامبر مردم را به بیعت با علی فراخواند. عدهی زیادی رسم و ادب بیعت با جانشین ۳۳سالهی پیامبر را به جا آوردند و بَخٍ بَخٍ گفتند؛ نوعی تبریک و اظهار شعف از آنچه رخ داده.
🔹 خیمهی پیامبر که عَلَم شد، سیل رفتوآمدها ادامه یافت. مردی از بادیهنشینان در آستانهی خیمهی رسول ایستاد. خشن و خشمآلود رو به حضرت کرد و زبان در کام چرخاند:
"ای محمد! هرچه به ما گفتی اطاعت کردیم. خدایان آباء و اجدادی را دور ریختیم و به خدای یگانهی تو آویختیم. گفتی نماز بخوان، خواندیم، گفتی حج بهجا بیار، آوردیم. اما گویا دلت قرار نیافت تا آنکه علی را پس از خود بر جایگاه خویش نشاندی! این بس برای من ناگوار است که ببینم علی، افسار آنچه ساختهای را در مشت گرفته است. چرا به همان اندازه از اطاعت رضایت ندادی و ریاست علی را هم بر ما مقرر کردی؟ آیا دستور وحی بود یا خودسرانه ما را به دامان داماد خویش غلتاندی؟"
🔸 پیامبر با همان حُسن خُلق همیشگی لبخند بهلب زبان گشود: "دستور خدایم بود".
🔹 این وضعیت چنان بر اعرابی سخت آمد که سر به آسمان بلند کرد و دعا کرد:
"خدایا اگر این دستور توست، من تاب نمیآورم، پس عذابی فرو فرست تا مرا بکشد"
🔸 هنوز از جلوی خیمه رسول خدا دور نشده بود که از آسمان سنگریزهای فرود آمد. بر فرقش نشست و از بدنش عبور کرد و درجا او را کشت.
آیه نازل شد:
سَأَلَ سَائِلٌ بِعَذَابٍ وَاقِعٍ،
لِّلْكَافِرِينَ لَيْسَ لَهُ دَافِعٌ
(معارج ۱ و ٢)
📌 گویی صدای اعرابی که نماز میخواند و حج میرود و به مناسک دینی معتقد است، از دل تاریخ برون آمده و امروز در گوش ما میپیچد و به پیامبر معترض میشود: چرا با غدیر، دینت را سیاسی کردی؟
📚 منابع:
الکافی،ج۱،ص۴۲۲،ح۴۷؛ نورالثقلین، ج۷،ص۴۷۲؛ البرهان،ج۸،ص۱۱۳،ح۵، مجمع البیان،ج۱۰،ص۳۵۲
🆔 @Qasas_school