🤔 «نمادین» یا ریاکاری؟
🏴 بازیکنان تیم #انگلیس مدتهاست که برای مخالفت با نژادپرستی ابتدای بازی زانو میزنند. حرکتی نمادین برگرفته از قتل جورج فلوید سیاهپوست که زیرزانوان پلیس آمریکا جان داد.
🔹 سکوهای لبریز از تماشاچی هم برای این رفتار ضدنژاددپرستانه کف میزنند. چنانچه در بازی دیروز #انگلیس و #ایران شاهد بودیم.
به نظر یک جای کار حسابی میلنگد؛ اگر میان حرکت نمادین و رفتار ریاکارانه تفاوت قائل شویم.
🔸 برای این منظور کافی است موضوع #نژادپرستی در فوتبال را جستجو کنید. آنگاه برمیخورید به خاطرات ناراحتکننده بسیاری از فوتبالیستهای سیاهپوستی که اتفاقا از بهترینهای این رشته ورزشی هستند ولی توسط همین تماشاچیها مورد تحقیر نژادی قرار گرفتهاند. پس یعنی پای یک ریاکاری بزرگ در میان است.
🔹 در واقع #نژادپرستی نه به شکل قدیم آن، بلکه به عنوان ابزاری در دست تماشاگران و هوداران فوتبال عمل میکند تا بدین وسیله زخمی باشد بر روحیهی آن #فوتبالیستی که یا به آنها گُل زده و یا آنها را به گُل نرسانده است. فرقی هم نمیکند در این میدان تو «بالوتلی» و «لوکاکو» و «کولیبالی» و «پوگبا» و «استرلینگ» باشی یا یک فوتبالیست درجه چند. کافیست شهوت تماشاچیهای روی سکو را اشباع نکنی، آنگاه با درآوردن ادای «میمون و انداختن موز»، زیرپای تمرکز تو پوست موز میگذارند تا زمین خوردن و فروریختن غرور و شخصیت تو را با خندههای شیطانی به تماشا بنشینند.
چه کسانی چنین بیرحمانه رفتار میکنند؟؟
همان تماشاگرانی که برای زانو زدن بازیکنان و حرکتهای نمادین ضدنژادپرستانهی آنها، کف میزنند.
🔸 اما دم خروس این #ریاکاری بیرون میزند، وقتی همه چیز خلاف میل آنها رقم میخورد. تا آنجا که بالوتلی (ستارهی ایتالیایی) برای برملا ساختن این ریاکاری در صفحه اینستاگرامش نوشت:
«#برای مردمی که در این جایگاه نشستهاند و صدای میمون درمیآورند... شرم بر شما باد، شرم بر شما. شرم بر شما در مقابل فرزندانتان، در مقابل همسرانتان، خانوادههاتان، خویشاوندانتان و دوستانتان... شرم بر شما باد.»
#فوتبالیسم
#فوتبال_اندیشی
🆔 @qasas_school
📅 به مناسبت اوایل جمادیالاول
چند #قصه را مرور کنیم از روزگاری که مردم یکپارچه در حفظ استقلال وطن زیر بیرق دین ایستادند...
💪 روزگار نهضت تحریم، روزگار هوشمندی، اتحاد و بیاعتمادی به دشمن.
همراهمون باشید 👇
مدرسه تاریخاندیشی قصص
📅 به مناسبت اوایل جمادیالاول چند #قصه را مرور کنیم از روزگاری که مردم یکپارچه در حفظ استقلال وطن زی
1⃣ دخانیات!!
🔹 این دود غلیظ گرم ناشی از توتون و #تنباکو، گردانندهی یکی از مهمترین چرخهای تجارتهای جهانی بوده و هست. فریدون آدمیت دربارهی ایران حدود ۲۰۰ سال پیش میگوید تخمینی ۲۰۰/۰۰۰ نفر از سفرهی کشت و خرید و فروش توتون و #تنباکو ارتزاق میکردند. چون به گفته جان فوران، ایران در آن سالها چیزی حدود ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار (۵,٤٠٠,٠٠٠) کیلوگرم توتون و تنباکو صادر میکرد.
🔸 دو قرن پیش، همین سود کلان از تجارت توتون و #تنباکو، #دولت_انگلیس را وسوسه میکرد تا دنبال فرصتی برای به دست آوردن امتیاز انحصاری باشد. برای همین به یک سرگرد نظامی به نام جرالد تالبوت ماموریت داد تا در زمینه کسب امتیاز انحصاری توتون و #تنباکو با شاه و دربار ایران وارد مذاکره شود.
#تقویم_تاریخی
🆔 @qasas_school
مدرسه تاریخاندیشی قصص
1⃣ دخانیات!! 🔹 این دود غلیظ گرم ناشی از توتون و #تنباکو، گردانندهی یکی از مهمترین چرخهای تجارته
2⃣ با توجه به بالا رفتن مخارج دربار و اضافه شدن قروقمیشهای شاه و شاهزادگان و چرب شدن سبیلها از این قرارداد، این امتیاز به مدت ۵۰ سال در اختیار کمپانی رژی به ریاست تالبوت قرار گرفت.
🔸 سپس اعتراضها ابتدا از سوی تاجران صورت گرفت و شوروی هم با دیدن آب گلآلود سعی کرد ماهی امتیاز انحصاری دیگری برای خود صید کند.
🔹 اما #انگلیس به صورت چراغ خاموش کار خود را پیش برد تا آنکه شرکت رژی حدود ۲۰۰ هزار تبعهی دولت انگلیس و مستعمراتش سرازیر ایران کرد تا در شهرهای مختلف ایران امورات شرکت را رتق و فتق کنند.
#تقویم_تاریخی
🆔 @qasas_school
مدرسه تاریخاندیشی قصص
2⃣ با توجه به بالا رفتن مخارج دربار و اضافه شدن قروقمیشهای شاه و شاهزادگان و چرب شدن سبیلها از این
3⃣ ایرانیهایی که از سوی جبهه اقتصادی احساس خطر نکرده بودند، با ورود این سیل از انگلیسیهایی که همراه خود انواع و اقسام فسادهای فرهنگی را سوغات آورده بودند، خود را در معرض یک خطر جدی دیدند.
🔹 لذا جرقهی نارضایتی در گَوَن جامعه افتاد و با سرعت زیادی شعلهی اعتراضها افروخته شد تا استقلال به یغما رفتهی ایران بازپس گرفته شود.
🔸 رهبری این اعتراضات هم در دست علماء بود. از آیهالله علیاکبر فالاسیری و سیدجمالالدین اسدآبادی و آیتالله حاج میرزا جواد آقامجتهد تبریزی و آقا نجفی اصفهانی تا میرزاحسن آشتیانی همه در یک جبهه علیه #استعمار_انگلیس موضع گرفتند.
#تقویم_تاریخی
🆔 @qasas_school
مدرسه تاریخاندیشی قصص
3⃣ ایرانیهایی که از سوی جبهه اقتصادی احساس خطر نکرده بودند، با ورود این سیل از انگلیسیهایی که همرا
4⃣ وقتی کار بالا گرفت، #میرزای_شیرازی وارد گود شد. ابتدا به شاه نامهای مفصل نوشت و او را از عواقب این قرارداد ترساند. اما دربار در برابر فشارهای مبتنی بر لغو قرارداد مقاومت میکرد. آن هم با این استدلال که لغو قرارداد رژی موجب بیاعتبار شدن امضای شاه میشود. درنهایت هم حرف آخر را زد که دولت توان لغو را ندارد.
🔹 این حرف با دو جواب کوبنده میرزای شیرازی مواجه شد:
یکم: «دولت اگر از عهده جواب بیرون نتوان آید ملت از جواب حسابی عاجز نیست.»
دوم: «اگر دولت از عهده بر نمیآید، من به خواست خدا آن را برهم میزنم.»
#تقویم_تاریخی
🆔 @qasas_school
مدرسه تاریخاندیشی قصص
4⃣ وقتی کار بالا گرفت، #میرزای_شیرازی وارد گود شد. ابتدا به شاه نامهای مفصل نوشت و او را از عواقب ا
5⃣ ناگهان در تهران شایعه شد حکمی مهم از سوی میرزای شیرازی رسیده مبنی بر تحریم مصرف هرگونه دخانیات رسیده است.
🔸 در حدود همین روزهایی که در آن هستیم، یعنی اوایل جمادیالاول، بستهی پستی حامل نامهی میرزا به تهران و به دست میرزاحسن آشتیانی رسید.
🔹سپس علیرغم تلاش زیاد دولت برای علنی نشدن فتوا، محتوای نامه در سطح عمومی منتشر شد. متنی موجز و تعیین کننده که به یکی از مهمترین نقاط عطف تاریخ ایران بدل شده است.
📄 متن فتوای میرزا: «بسمالله الرحمن الرحیم، الیوم استعمال تنباکو و توتون بِأَیِ نحوٍ کان در حکم محاربه با امام زمان علیهالسلام است. حرره الاقل محمدحسن الحسینی.»
پ.ن: تصویر متن فتوای میرزای شیرازی
#تقویم_تاریخی
🆔 @qasas_school
مدرسه تاریخاندیشی قصص
5⃣ ناگهان در تهران شایعه شد حکمی مهم از سوی میرزای شیرازی رسیده مبنی بر تحریم مصرف هرگونه دخانیات رس
6⃣ فتوای میرزا چنان زلزلهای به پا کرد که دیگر احدی به دخانیات لب نزد تا جایی که مشهور است انیسالدوله سوگلی شاه دستور جمعآوری قلیانهای دربار را داد و از غضب شاه هم نهراسید. شاید تلاش برخی برای زشت نشان دادن چهرهی انیسالدوله هم بیارتباط با این حمایت او از فتوای مرجعی دینی نباشد.
🔹 «جان فوران» در راستای این حمایت یکپارچه مینویسد: حتی مسیحیان و یهودیان نیز به فتوای میرزا عمل کردند.
#تقویم_تاریخی
🆔 @qasas_school
مدرسه تاریخاندیشی قصص
6⃣ فتوای میرزا چنان زلزلهای به پا کرد که دیگر احدی به دخانیات لب نزد تا جایی که مشهور است انیسالدو
7⃣ اعتمادالسلطنه هم در خاطرات خود مینویسند:
🔹 چند سال بود که اسب دوانی تعطیل شده بود. جای بزرگی را برای مسابقه اسب سواری مهیا کردند. آن سال، سال افتتاح آنجا بود و معمولاً جوانها برای مسابقه و تماشا شرکت میکردند. حدود سی هزار نفر برای تماشا گرد آمده بودند. در میان آن سی هزار نفر یک نفر هم سیگار نمیکشید!
🔸 این همه نشان از اتحاد مردم در شکستن کمر استعمار و حفظ استقلال وطن به رهبری عالمان اصیل دینی دارد.
#تقویم_تاریخی
🆔 @qasas_school
⚔ تلاش برای مقابله با نهضت #تحریم_تنباکو
🔸 یکی از #حربه های شاه برای مقابله با نهضت تحریم میرزای شیرازی، مجبور کردن عالمان بزرگ بر کشیدن قلیان بود. به عنوان مثال شاه، به میرزای آشتیانی گفته بود اگر در مناظر عمومی قلیان نکشی از تهران تبعید خواهی شد. میرزای آشتیانی هم تبعید را بر شکستن نهضت تحریم ترجیح داد. اما مردم به میدان آمدند و اعتراضی چشمگیر علیه این تبعید کردند.
🔹 در تاریخ آمده: در سوم جمادیالثانی ۱۳۰۹، مردم پس از آگاهی از تصمیم میرزای آشتیانی مبنی بر خروج از دارالخلافه در منزل وی در محلهی سنگلج اجتماع کردند و از آنجا به سمت میدان ارگ و کاخ گلستان رفتند.
#تقویم_تاریخی
🏫 مدرسه تاریخاندیشی قصص
🆔 @qasas_school