#کارگاه_و_گعده_روایت
✍️ تابستان خود را چگونه نوشتهاید؟
📌به همت رسانه رحا مدیا کارگاه روایت و یادداشت طلاب و فضلا برگزار میشود.
🖍اشتراک تجربیات و مطالعات فصل تابستان اعضای تحریریه بایکدیگر
🔻بررسی 2 یادداشت
✨با اجرا و کارشناسی هادی حمیدی، فعال و کنشگر فضای مجازی
⭐️مهمان هفته: علی کردانی، طلبه نویسنده و عضو تحریریه نویسندگان حوزوی
⭐️همراه با گفت و گو و بیان تجربههای نویسندگی حاضران
☑️ امشب (دوم مهر) ساعت 8 تا 9 شب در بستر اسکای روم
نشانی ورود: 👇👇
https://www.skyroom.online/ch/bineshno/revayat
ارتباط با ما:
@Jahaderevayat
#رحا
#گعده
#رواق
#اهل_قلم
https://eitaa.com/qhadeh
بررسی این یادداشت در کارگاه دوشنبه👇👇
🔰مسیریاب انقلاب
✍️ روزی در یکی از خیابانهای تهران برای رسیدن به مقصد، از نرمافزارهای مسیریاب استفاده کردم. متأسفانه مسیر بیستدقیقهای، حدود چهل و پنج دقیقه طول کشید تا به مقصد رسیدم. علت تأخیر، نرمافزاری بود که نصب کرده بودم. آدرس پیشنهادی، مرا از مسیر اصلی منحرف کرد و با پیشنهاد مسیرهای فرعی، هزینههای دوبرابری مانند زمان، بنزین و... را بر من تحمیل کرد. باز هم خدا را شکر که مقصد را غلط نرفتم.
انقلاب اسلامی به مثابه یک موجود زنده، در حال حرکت به مقصد تمدن نوین اسلامی است. برای رسیدن به این مقصد والا، نیازمند طراحی نقشههای نظری و عملی است. از آنجا که مسیر حرکت، کیفیت و کمیت آن بر روی سرنوشت یک امت در مقیاس تاریخی اثر میگذارد، دیدبانی تیزبین، هوشیار و آگاه را میطلبد تا پیوسته مسیر انقلاب را رصد کرده و برنامه عملیاتی مناسب را ارائه دهد تا مسائل اصلی و فرعی جابهجا نشود. انگیزهها خاموش نگردد. جانودل اصحاب انقلاب، در طول حرکت، خسته نشود.
👈 بیانات رهبر معظم انقلاب در سالروز رحمت امام عظیمالشأن، شایسته است با این نگاه تحلیل شود. حکیم عالیقدری که مسائل اصلی و فرعی نظام جمهوری اسلامی ایران و دنیای اسلام را به خوبی میشناسد و از این منظر برای مردم نقشه راه را معرفی میکند.
برخی پندارشان از انقلاب اسلامی، یک قیام تمام شده است. تصورشان این است روح امام و مکتب او از میان جامعه رخت بربسته و قدرت امتداد بخشیدن برای شرایط امروز جامعه را ندارد. حضرت روحالله را صرفاً یک تابلوی زینتی برای گوشه اتاق یا محل اداره خود میبینند.
🔰اولین نکتهای که رهبر انقلاب در تاریخ 14 خردادماه 1403 متذکر میشوند، زندهبودن امام و مکتب ایشان است. بنابراین درس آفرین است. عبرتآموز است. با استفاده از آن میتوان اهداف بلند نظام اسلامی را تعقیب کرده و تا تحقق نهایی آن تلاش و برنامهریزی کرد. مکتب امام در پیشانی گامهای تحولی، برای سپریکردن فرایند پنجگانه انقلاب اسلامی قرار دارد.
در بحبوحهای که قدرتهای رسانه میکوشند تا اذهان عمومی را نسبت به مسائل فرعی متوجه کنند، راهبر فرزانه انقلاب، مبتنی بر مکتب امام خمینی (ره)، دو مسئله اصلی را مطرح میکنند. 1. فلسطین، طوفان الاقصی و عملیات وعده صادق 2. شهادت جانسوز رئیسجمهور محترم، حضرت آیتالله رئیسی و همراهان گرامی ایشان.
♦️ مسئله اول: تجربه تاریخی ما، نشانگر تلاشهای پیوسته جبهه استکبار برای ضعیفکشی و کمرنگ کردن مسئله فلسطین است. درحالیکه این مسئله روزبهروز بیشتر در افکار عمومی رونق میگیرد. رسانههای دنیا، وحشیگریهای اسرائیل را انعکاس میدهد و اذهان بشریت به این مسئله مهم درگیر شده است. امروز نه تنها در جهان اسلام بلکه در تمام دنیا مسئله فلسطین در ردیف اول تحرکات بینالمللی قرار دارد.
در مسئله فلسطین یکی از خطوط غلط، حلکردن مسئله فلسطین از طریق مذاکره با آمریکا و صهیونیست است، درحالیکه نتیجه این اقدام، هضمشدن در نقشه غرب است. غرب در یک نقشه پیچیده به دنبال سلطه حداکثری بر جهان اسلام و تثبیت آن است. طوفان الاقصی پاسخی کوبنده برای مواجهه با این طراحی پیچیده بود. جبهه صهیونیستها را دچار عصبانیت، اعوجاج در تصمیمگیری و خسارتی جبرانناپذیر کرده است. این مهم، مقدمه یک پیروزی بزرگ برای جبهه مقاومت و نظام جمهوری اسلامی ایران است.
♦️مسئله دوم: شهید رئیسی عزیز، مظلومانه وارد دولت شد و با مظلومیت نیز از دنیا رفت. او معنای واژه غریب بود. در کنارمان بود. عاشقمان بود. برای خدمترسانی به ما، با پشتکارِ شبانهروزی سخن میگفت و عمل میکرد. اما دل در گرو دوستی او ندادیم. حرفهایی زده شد که هیچ سنخیتی با وجود نازنین او نداشت. در حدود سه سال افتخارات بزرگی را برای نظام اسلامی به ارمغان آورد. باز هم پای قدرتهای رسانهای در میان است. سه سال تمام، کوشیدند تا این شایستگیها دیده نشود. اما پرواز او به سوی خدا، صعود دولت مردمی را تثبیت کرد. او مظلومانه در میانمان ماندگار شد.
بهروز دلاور
بررسی این یادداشت در کارگاه دوشنبه👇👇
دفاع قرآن کریم از حریم نوح نبی
مرضیه رمضانقاسم
چرا حضرت نوح علیه السلام از خدا تقاضا کردند فقط پسرشان نجات یابد؟ مگر محبت پیامبری اقتضای این را ندارد که علاوه بر فرزند برای سایر افراد قوم نیز طلب نجات کند؟
1.بیشک یکی از اقتضائات نبوت، رسالت و امامت این است که آن حضرات، مهربانتر از پدر بوده و دلسوزانه و دغدغه هدایت مردم را دارند؛ بنابراین علاوه بر ارشاد امت از خداوند خواهان نجات و هدایت آنان هستند.
2.طبق آیه ۳۶ سوره مبارکه هود از قبل از طریق وحی به حضرت نوح علیهالسلام خبر داده شده بود افرادی که گرفتار طوفان میشوند همگی کافر هستند و ایمان نخواهند آورد؛ به همین جهت حضرت برای کفار طلب نجات نکردند.
3.اما علت اینکه حضرت نوح علیهالسلام برای پسرشان تقاضای نجات کردند این بود که اولا: طبق آیه ۴۲ سوره مبارکه هود کاملا مشخص است که کفر پسر نوح پنهان بوده و کفر صریح و آشکار نبوده است و حضرت نوح علیهالسلام این قضیه را نمیدانستهاند؛ شاهد این ادعا مکالمه ایشان با پسرشان است که فرمودند: فرزندم، با کافران نباش. «وَنَادَىٰ نُوحٌ ابْنَهُ وَكَانَ فِي مَعْزِلٍ يَا بُنَيَّ ارْكَبْ مَعَنَا وَلَا تَكُنْ مَعَ الْكَافِرِينَ»،«و نوح فرزندش را که در کناری بود، بانگ زد که ای پسرم! همراه ما سوار شو و با کافران مباش.»
ثانیا: با توجه به آیه ۴۵ سوره هود به روشنی معلوم است که خداوند به حضرت نوح علیهالسلام وعده داده بود که خانوادهاش را نجات میدهد وگرنه رضایت خداوند، مورد رضایت معصوم و او تسلیم اوامر و حکمت الهیاست و طلب نجات فرزند قبل از آگاهی آن حضرت، از کفر فرزند بوده است زیرا طبق وعده الهی ایشان منتظر نجات فرزند بودهاند و از همین حیث میتوان گفت: تقاضای نجات، قبل از آگاهی از کفر فرزند و شاید همراه با تعجب و ابهام از خلف وعده بوده است والّا بعد از آگاهی از کفر فرزند، تسلیم حکمت الهی شدند و هیچ اعتراض و درخواست نجاتی نداشتند. «وَنَادَىٰ نُوحٌ رَبَّهُ فَقَالَ رَبِّ إِنَّ ابْنِي مِنْ أَهْلِي وَإِنَّ وَعْدَكَ الْحَقُّ وَأَنْتَ أَحْكَمُ الْحَاكِمِينَ»«و نوح [پيش از توفان] پروردگارش را ندا داد و گفت: پروردگارا! به راستى كه پسرم از خاندان من است و يقيناً وعدهات [به نجات خاندانم] حق است و تو بهترين داورانى(بسیاری از مفسرین مخصوصا علامه طباطبائی این نکته را تذکر داده اند!»
ثالثا: بر اساس آیه 46 سوره مبارکه هود خداوند به حضرت نوح علیهالسلام خبر میدهد: پسر تو هم کافر است و تصریح میفرماید تو به آن علم نداری: «قَالَ يَا نُوحُ إِنَّهُ لَيْسَ مِنْ أَهْلِكَ إِنَّهُ عَمَلٌ غَيْرُ صَالِحٍ فَلَا تَسْأَلْنِ مَا لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ إِنِّي أَعِظُكَ أَنْ تَكُونَ مِنَ الْجَاهِلِينَ»«خدا فرمود: اى نوح! به يقين او از خاندان تو نيست، او [داراى] كردارى ناشايسته است، پس چيزى را كه به آن علم ندارى از من مخواه، همانا من تو را اندرز مىدهم كه مبادا از ناآگاهان باشى…!»
رابعا: پیوندهاى مادى(نسب، خویشاوندى، دوستى) نزد خداوند، همیشه تحت الشعاع پیوندهاى معنوى است؛ به این صورت که سلمان فارسى که نه از خاندان پیامبر و نه از قریش، حتى از اهل مکه و از نژاد عرب نبود، جزء خاندان پیامبر محسوب میشود ولى فرزند حضرت نوح بر اثر کفر و عدم انجام عمل صالح، طرد و با نهیب «إِنَّهُ لَیْسَ مِنْ أَهْلِک» مواجه میگردد.
4.حال در پاسخ کسانی که ممکن است بپرسند مگر پیامبران علم غیب ندارند پس چگونه میگوئید حضرت نوح علم از کفر پسر نداشتند، باید گفت؛ همانگونه که خداوند در آیات ۲۶ و ۲۷ سوره مبارکه جنّ میفرماید: «عالِمُ الْغَيْبِ فَلا يُظْهِرُ عَلى غَيْبِهِ أَحَدا إِلاَّ مَنِ ارْتَضى مِنْ رَسُولٍ فَإِنَّهُ يَسْلُكُ مِنْ بَيْنِ يَدَيْهِ وَ مِنْ خَلْفِهِ رَصَدا»،«داناى غيب اوست و هیچکس را بر اسرار غيبش آگاه نمیسازد مگر رسولانى كه آنان را برگزيده و مراقبينى از پيش رو و پشت سر براى آنها قرار میدهد.» بنابراین علم غیب مخصوص خداوند است و آگاهی دیگران نسبت به غیب، متوقف به اذن خداوند است زیرا علم پیامبران و امامان ذاتی و استقلالی نیست.
بعلاوه اینکه حضرات معصومین علیهمالسلام، مکلف نبودند بر اساس علم غیب عمل کنند بلکه مأمور به ظاهر بودند؛ پیامبرخدا میفرماید:«إِنَّمَا أَقْضِي بَيْنَكُمْ بِالْبَيِّنَاتِ وَ الْأَيْمَان»،«من بین شما فقط باشاهد و قسمهایتان قضاوت میکنم»الكافي،ج7
بنابراین داشتن علم به چیزی، مانع تسلیم معصومین در برابر قضا و قدر حتمی الهی نیست و آن حضرات حتی با وجود علم، تسلیم قضا و قدر الهی بودند.
#گعده
#رواق
#اهل_قلم
https://eitaa.com/qhadeh
دفاع قرآن کریم از حریم نوح نبی
مرضیه رمضانقاسم
عدهای که سرگذشت طوفان نوح را میخوانند یا میشنوند این سؤال از ذهنشان میگذرد که چرا حضرت نوح علیهالسلام از خدا خواست فقط پسر خودش نجات یابد؟ مگر اقتضای پیامبری طلب نجات برای همه نیست؟ برای پاسخ به آن چند نکته باید گفت:
یک. از اقتضائات نبوت، رسالت و امامت، مهر پدرانه، بلکه بیش از آن است. نبی، رسول و امام، بسیار دلسوزانه، دغدغه هدایت مردم را دارند؛ بنابراین علاوه بر ارشاد امت، از خداوند نجات و هدایت انسانها را میخواهند.
دو. طبق آیه ۳۶ سوره مبارکه هود، شیخالانبیا، پیش از توفان خبر وحیانی داشت که گرفتاران عذاب، کافر میمانند و ایمان نمیآورند؛ برای همین اگر دعا هم میکرد بیاثر و حاصل بود.
سه. از آیه ۴۲ سوره مبارکه هود پیداست که کفر کنعان، پنهان بود و پدرش این را نمیدانست؛ به شهادت این گفتگو که فرمود: فرزندم! همراه ما سوار شو و با کافران نباش: «وَنَادَىٰ نُوحٌ ابْنَهُ وَكَانَ فِي مَعْزِلٍ يَا بُنَيَّ ارْكَبْ مَعَنَا وَلَا تَكُنْ مَعَ الْكَافِرِينَ». آیه ۴۵ سوره هود هم نشان میدهد که خداوند وعده داده بود که خانوادهی پیامبر را نجات میدهد.
گعده و رواق نویسندگان
دفاع قرآن کریم از حریم نوح نبی مرضیه رمضانقاسم عدهای که سرگذشت طوفان نوح را میخوانند یا میشنوند
این قسمت بازنویسی متن یادداشت دفاع قرآن کریم از حریم نوح نبی به قلم سرکار خانم رمضان قاسم است.
با این نگاه که در یادداشت اصل بر گزیدهگویی و پرهیز از واژگان یا عبارات اضافی است.
تطبیق هر دو متن میتونه ما را به فضای یادداشتنویسی نزدیکتر کنه.
با سپاس بسیار از نویسندهی فرهیخته، محترم و ارجمند
آسمانش را گرفته تنگ در آغوش
ابر؛ با آن پوستین سردِ نمناکش.
باغ بی برگی،
روز و شب تنهاست،
با سکوت پاکِ غمناکش.
سازِ او باران، سرودش باد.
جامه اش شولای عریانیست.
ور جز،اینش جامه ای باید .
بافته بس شعله ی زرتار پودش باد .
گو بروید ، هرچه در هر جا که خواهد، یا نمی خواهد .
باغبان و رهگذران نیست .
باغ نومیدان
چشم در راه بهاری نیست
گر زچشمش پرتو گرمی نمی تابد،
ور برویش برگ لبخندی نمی روید؛
باغ بی برگی که می گوید که زیبا نیست؟
داستان از میوه های سربه گردونسای اینک خفته در تابوت پست خاک می گوید .
باغ بی برگی
خنده اش خونیست اشک آمیز
جاودان بر اسب یال افشان زردش میچمد در آن.
پادشاه فصلها ، پائیز ...
مهدی اخوان ثالث
✅ترکیب عبارات توصیفات اخوان بدیع و کم نظیره...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اخوان ثالث
پادشاه فصل ها پاییز...
روحش شاد
🆔@Labkhandghalam
.
✍️ دهمین برنامهی «رواق اهل قلم»
💢 ۲۰ تجربه از دنیای نویسندگی رسانهای
🖊تجربههای دکتر سیدپویان حسینپور، مدرس رسانه و کنشگر فضای مجازی
👤به میزبانی حجت الاسلام محمدرضا بابایی، فعال فرهنگی_تبلیغی
📅 زمان: شنبه ۷ مهرماه
⏰ ساعت: ۲۰ تا ۲۱
🔗 در بستر اسکای روم
نام نویسی:
@Jahaderevayat
➕ متن خبر
✨این برنامه به همت مدرسه اندیشهورز #رحا با حضور نویسندگان و علاقه مندان به نگارش رسانه ای شنبهها با حضور استادان نویسندگی و رسانه برگزار میشود.
🌐 رحا مدیا
🌐 نویسندگان حوزوی
🆔 @rahamedia
🆔 @howzavian
گعده و رواق نویسندگان
. ✍️ دهمین برنامهی «رواق اهل قلم» 💢 ۲۰ تجربه از دنیای نویسندگی رسانهای 🖊تجربههای دکتر سیدپویان
.
از جهاد روایت👇
1️⃣عزیزانی که در جلسات قبلیِ رواق اهل قلم نامنویسی کردند فقط با نشانهی «✅» اعلام حضور کنند
2️⃣عزیزانی که برای نخستین بار می خواهند حضور یابند نامنویسی کنند.
اعلام حضور و نام نویسی از طریق 👈 @Jahaderevayat
🖊حضور در «رواق اهل قلم» برای همه مخاطبان آزاد است، تنها شرط مدرسه رحا «دستیابی جبهه انقلاب به مهارت نگارش رسانهای و تولید محتوای فاخر در فضای مجازی» است.
⭐️ شنبههای هر هفته ساعت 20 تا 21، میزبان شما مشتاقان نویسندگی هستیم.
پیش به سوی #پویش_نوشتن
گعده و رواق نویسندگان
. ✍️ دهمین برنامهی «رواق اهل قلم» 💢 ۲۰ تجربه از دنیای نویسندگی رسانهای 🖊تجربههای دکتر سیدپویان
سلام و احترام
عرض تسلیت خدمت اعزه بزرگوار
با توجه به اتفاق پیش آمده نشست رواق اهل قلم (۱۰) که قرار بود امشب ساعت ۲۰ برگزار شود.به زمان دیگری موکول شد.
بدر این لحظات سخت وظیفه تبیینی یادداشتهای دلگرم کننده از یاد نرود.
دوستان عزیز
از این فرصتهای خوب و طلایی که رایگان براتون مهیا شده نهایت استفاده رو ببرید و برای علاقمندان به نویسندگی و جهاد تبیین ارسال بفرمایید.
شرکت برای همه مومنین اهل اندیشه و قلم آزاد است بشرط حضور و صلوات