💢چگونه ننویسیم
رضا بابایی
توانایی و دانایی قلم در سبکباری آن است. قلم راه خود را میداند، کافی است که ما بارهای اضافی را از دوش او برداریم و دست و پای او را از قیدها و بندها آزاد بگذاریم. ما نباید به او بیاموزیم که چگونه بنویسد؛ بلکه ما باید نوشتن را از مهارتهای بالقوۀ قلم بیاموزیم. همین قدر که بدانیم چگونه نباید بنویسیم و قلم را گرانبار از چه قیدهای بیهوده و کلیشهها و عادتها نکنیم، کافی است. قلم، کلمات را بر روی کاغذ میآورد کلمات همدیگر را احضار میکنند و اندیشه میآفرینند و پیش میروند.
خطا است اگر گمان کنیم که نویسنده در ذهن میاندیشد و با قلم مینویسد؛ بلکه او در ذهن مینویسد و با قلم میاندیشد. یعنی آنگاه که شروع میکند به نوشتن، کلمات و جملهها و روابط پنهان و پیدای الفاظ، نویسنده را به جهان هزارتوی معانی میبرند؛ جهانی که پیشتر در ذهن او نبود و اندک اندک بر روی کاغذ شکل میگیرد. هر کلمه تا آنگاه که نوشته نشده است، چند حرف بههمپیوسته است؛ ولی وقتی به روی کاغذ میآید، از طریق پیوندها و خویشاوندها و تداعیها، کلمات دیگر را فرامیخواند و همراه آنها معانی نو خلق میشود. از این رو است که متنها و داستانها و شعرها تا پا به دنیای کاغذ نگذاشتهاند، به بلوغ نمیرسند. بهواقع اندیشه محصول پیوند و دیدار قلم با کاغذ است.
نویسندگان نباید قلم را مجبور به راه و روشی کنند که پیشتر اندیشیدهاند. رهایی و آزادی قلم بر روی کاغذ، پیشاندیشیدههای پراکنده را به اندیشههای بارور و پروار و همگرا تبدیل میکند. ما باید یاد بگیریم که قلم را چگونه آزاد بگذاریم نه اینکه او را چگونه در بند عادتهای فردی و کلیشههای جمعی بکشیم. ما باید بیاموزیم که چگونه ننویسیم و قلم را چگونه به بند نکشیم؛ چگونه نوشتن را او خود میداند. قلم به مثابۀ موجودی زنده و اندیشنده نه ابزاری برای تبدیل تصدیقات ذهنی به گزارههای لفظی، جهانی نامکشوف است که تنها نویسندگان حرفهای به آن راهی دارند. در این جهان، قلم ذهن بیرونی نویسنده است؛ چنانکه ذهن، قلم درونی او است.
بخشی از«نشست شبی با اهل قلم»
۱۴۰۲/۰۶/۱۹
#نویسندگی
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت
🏴 ۲۸ صفر، سالروز رحلت نبی مکرم اسلام صلّی الله علیه و آله وسلّم و شهادت حضرت امام حسن مجتبی علیه السلام و ۳۰ صفر، سالروز شهادت حضرت امام رضا علیه السلام را تسلیت میگوییم.
🔹پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم میفرمایند:
🔹 اطْلُبُوا الْعِلْمَ، فَإنّهُ السَّبَبُ بَیْنَکُمْ وَ بَیْنَ اللّهِ عَزَّوَجَلَّ.
🔸 پس علم را فرا گیرید چون علم وسیله قرب و نزدیکی شما به خداوند است.
بحارالأنوار، ج ۱، ص ۱۷۲، ح ۲۵
#تسلیت
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت
💢 ۲۷ شهریورماه؛ روز شعر و ادب فارسی و بزرگداشت استاد شهریار را گرامی میداریم.
#مناسبت
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت
💢پاراگرافبندی درست
رضا بابایی
پاراگرافبندی درست، سهم بسیاری در فهم آسان و روان مطالب دارد؛ بلکه از بایستههای سادهنویسی است. هم زیادهروی و هم کوتاهی در ایجاد پاراگراف جدید، روند مطالعه را دچار دستانداز میکند.
برای پاراگرافبندی، مانند اکثر مباحث ادبی و زبانی، معیار خطکش گونهای وجود ندارد تا بر پایۀ آن همۀ نویسندگان یکسان و یک نواخت عمل کنند. همین قدر باید بدانیم که هر پاراگراف، طرح یکی از جزئیات ریزبحث را بر عهده میگیرد و برای طرح بحث جزئی دیگر، پاراگراف نیز تجدید میشود. ارتباط بندها با یکدیگر از راه جملههای نخستین و پایانی است؛ یعنی جملۀ آخر هر بند، بهتر است زمینه و مقدمهای باشد برای بند پسین.
پاراگرافها بدنۀ نوشتار را میسازند. اگر بدنۀ هر نوشتار ی را به صفحۀ شطرنج تشبیه کنیم، هر یک از خانههای سفید و سیاه صفحه، در حکم یک پاراگراف است. بنابراین هر پاراگراف، باید از نوعی استقلال برخوردار باشد. استقلال هر مطلبی نیز وابسته به استقلال هستۀ مرکزی آن است. پس هر پاراگراف توضیحاتی محدود و با جملاتی معدود دربارۀ نکتهای است که اگرچه با نکات دیگر ارتباط زنجیروار دارد، از استقلال نسبی نیز برخوردار است. این نکات به هم پیوسته مطلب واحدی را تشکیل میدهند که ذیل یک سرفصل (تیتر) قرار میگیرند. بنابراین دور از واقع نیست اگر بگوییم: هر پاراگراف یک یادداشت کوتاه و مستقل، یا یک سکانس از یک فیلم بلند است.
برگرفته از کتاب «بهتر بنویسیم»
۱۴۰۲/۰۶/۲۷
#نویسندگی
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت
💢 سهگانههای نگارش
محمدکاظم کاظمی
🔻 متن اصلی
بنابراین، بازنگری «نظریهٔ سیاسی سنتی» منسوب به اسلام که برآیند تجربههای تاریخی زمانمند و دیدگاههای فقها و دانشمندان قدیم مسلمان میباشد، و طرح نظریه یا نظریههایی جدید سیاسی همگام با تغییرات و تحولات زمان و عصر ما با حفظ اصالت و ارزشهای اسلامی و استفاده از تجربههای دیگر ملتها از الزامات و «ضروریات» جامعه و حوزهٔ ما به شمار میرود.
✳️ نظر ویراستار
جملهای است با ۶۰ کلمه و حامل یک پیام اصلی و چند پیام فرعی. پیام اصلی این است که باید در نظریهٔ سیاسی سنتی بازنگری کرد. ولی در عین حال گفته شده است که این نظریهٔ سیاسی سنتی چه خصوصیتی دارد و نیز این بازنگری باید چه شرایطی داشته باشد. همین عبارت را پیچیده ساخته است. میشود این را سه قسمت ساخت. یکی خصوصیات نظریهٔ سنتی سیاسی، یکی لزوم بازنگری آن و دیگری شرایط آن بازنگری.
✅ حاصل ویرایش
«نظریهٔ سیاسی سنتی» منسوب به اسلام، برآیند تجربههای تاریخیِ زمانمند و دیدگاههای فقها و دانشمندان قدیم مسلمان است. بنابراین بازنگری در آن، از الزامات و «ضروریات» جامعه و حوزهٔ ماست. این بازنگری باید با طرح نظریه یا نظریههای جدید سیاسی باشد و نیز همگام با تغییرات و تحولات زمان و عصر ما، با حفظ اصالت و ارزشهای اسلامی و استفاده از تجربههای دیگر ملتها.
۱۴۰۲/۰۶/۲۸
#نگارش
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت
استاد محترم سرکار خانم زهره دربانی
با نهایت تأثر درگذشت برادر گرامیتان، مرحوم آقای علی دربانی را خدمت جنابعالی و بازماندگان تسلیت میگوییم.
از درگاه ایزد متعال برای آن مرحوم، رحمت و مغفرت و برای جنابعالی و سایر بازماندگان، صبر و اجر مسألت داریم.
کانون نویسندگان قم
💢از بیشترنویسی تا بهترنویسی
محمد اسفندیاری
کتابهای نویسندگان را گاهی سنجش میکنند و گاهی شمارش. میگویند فلان نویسنده، ده یا بیست یا پنجاه کتاب نوشته است. امّا عدد مهم نیست، بلکه معدود، مهم است. ملاک در سنجش آثار نویسندگان، نه تعداد آنها، که وزن علمی آنهاست. کتابهای نویسندگان را نباید شمرد، بلکه باید وزن کرد. یک کتاب وزین بهتر است از صد کتاب میانتهی. با یک کتاب گرانسنگ میتوان یک ملت را اشباع کرد، ولی با صد کتاب سستبنیاد نمیتوان یک نفر را سیراب ساخت.
برگرفته از کتاب «اخلاق نگارش»
۱۴۰۲/۰۶/۲۹
#نویسندگی
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت
هفته دفاع مقدس را گرامی میداریم
یاد و خاطرۀ رشادتها، فداکاریها، مقاومتها و حماسهآفرینیهای رزمندگان و ایثارگران هشت سال دفاع مقدس را گرامی میداریم و به ارواح مطهر شهیدان سلام و درود میفرستیم.
#مناسبت
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت
قال َالإمام الحَسن العَسكري (علیهالسلام):
كَفاكَ اَدَبا تَجَـنُّـبُكَ ما تَـكْرَهُ مِنْ غَيْرِكَ؛
امام حسن عسكرى عليهالسلام :
براى ادب تو همين بس كه آنچه را از ديگران نمىپسندى، از آن دورى كنى. [بحارالأنوار، ج ۷۸، ص ۳۷۷]
🏴سالروز شهادت حضرت امام حسن عسکری علیهالسلام را تسلیت میگوییم.
#تسلیت
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت
💢آرایش در پیرایش است
رضا بابایی
گاهی بهترین آرایش، پیرایش است؛ یعنی کاستن برای آراستن؛ مثل جملۀ نازیبا و سنگین زیر که اصلاحش در حذف برخی کلمات آن است.
«گروه دوم، شبهاتی هستند که مطرح میشوند تا سنت دینی را مورد بازخواست قرار دهند.»
کلمات «هستند»، «مطرح شدن»، «مورد... قرار دادن»، هر جملهای را سنگین و بیریخت میکنند. از قضا معمولاً به وجودشان هم نیازی نیست و با حذف آنها جمله سبکتر و زیباتر میشود:
✅«گروه دوم، شبهاتی است که سنت دینی را بازخواست میکنند.»
۱۴۰۲/۰۷/۰۱
#نویسندگی
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت
💢 سالروز آغاز امامت حضرت صاحبالزمان (عجلالله تعالی فرجهالشریف) را تبریک میگوییم.
#تبریک
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت
💢کانون نویسندگان قم و دفتر مهارتافزایی طلوع مهر برگزار میکنند
⬅️ سی و هفتمین دوره کلاسهای آموزشی
🔹خواهران برادران
🔸نویسندگی خلاق
استاد مصطفی پورنجاتی
۱۰جلسه( شنبه ساعت ۱۵)
🔸فیلمنامهنویسی
استاد مهدی داودآبادی
۱۰جلسه(یکشنبه ساعت۱۵)
🔸ویرایش مقدماتی
استاد محسن خالقی
۱۰جلسه(یکشنبه ساعت۱۶:۳۰)
🔸داستاننویسی مقدماتی
استاد علیاصغر کاویانی
۱۰جلسه (دوشنبه ساعت۱۵)
🔸یادداشتنویسی و نگارش در رسانه
استاد حسن طاهری
۵جلسه(دوشنبه ساعت۱۶:۳۰)
🔸داستاننویسی تکمیلی۲ (کودک و نوجوان)
استاد علیاصغر کاویانی
۱۰جلسه (سهشنبه ساعت ۱۵)
🔸ویرایش تکمیلی
استاد ابوالفضل طریقهدار
۱۰ جلسه(سهشنبه ساعت ۱۶:۳۰)
🔸ویرایش رایانهای
استاد علی کسرائیان
۱۰جلسه (چهارشنبه ساعت۱۵)
🔸صفحهآرایی
استاد کسرائیان
۱۰جلسه(چهارشنبه ساعت۱۶:۳۰)
🔸کارگاه داستاننویسی
استادکاویانی
۵جلسه (پنجشنبه یک هفته در میان ساعت۱۵)
🔸انجمن داستاننویسی
استاد کاویانی
۵جلسه (پنجشنبه یک هفته در میان ساعت۱۵)
🔹دانش آموزی
🔸نویسندگی خلاق (دختران) دانشآموزی
استاد خانم شفیعه اسماعیلی
۱۰جلسه (پنجشنبه ساعت ۱۰:۳۰صبح)
🔹 زمان ثبتنام: تا۱۴مهر۱۴۰۲
❇️ ثبتنام: غیرحضوری از طریق لینک:
https://evand.com/events/kanunnevisandegan37
🔸تلفن:
کانون ۳۷۸۳۱۴۲۱
دفتر مهارتافزایی ۳۲۶۱۴۰۷۰
🔸آیدیهای ارتباط:
@kanooneqom
@Toloumehr
شبکههای اجتماعی: تلگرام و ایتا
@kanoonnevisandeganqom
سایت:
www.qomqalam.ir
🔸محل برگزاری کلاسها:ابتدای بلوار امین،کوچه یک،(کوچه سازمان آب) پلاک۵۲
💢کانون نویسندگان قم
💢دانشگاه طلوع مهر
تلگرام | ایتا | سایت
💢 مثنویخوانی
🔸 جلسه هفتگی شرح مثنوی مولانا
🔹 استاد: علی حیدری یساولی
🔹 جلسه سیو سوم: شنبه۸مهر۱۴۰۲
ساعت ۱۹
برنامۀ یکشنبههای هرماه:
سعدیخوانی. شاهنامهخوانی. حافظخوانی
شنبۀ هر هفته: جلسه شرح مثنوی
🔻مکان: قم، نبش میدان رسالت،
دانشگاه طلوعمهر
🔹حضور برای عموم علاقهمندان بلامانع است
#مثنوی
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت
⚡️چرا باید رمان بخوانیم؟
✔️مصطفی ملکیان در گفتگو با مجله الف یا🔻
🔹خدمتی که رمان میکند در اینکه من خودم را بشناسم و دیگران را بشناسم از خدمتی که فلسفه میکند به مراتب وسیعتر است. ما برخلاف قرصهای آسپرین که یک میلیاردش هم از دستگاه بیرون بیاید مثل هم است، مثل هم نیستیم و اگر کسی گمان کند ما انسانها مثل هم هستیم از شناخت انسانها واقعاً غافل افتاده و جهل مرکب نسبت به انسانها دارد نه علم. اگر بخواهیم جهل مرکب تبدیل به علم شود باید از کلیگوئیها بیایم و نشان بدهیم که هرانسانی سرنوشت خاص خودش را دارد در عین اینکه سرشت مشترکی هم با دیگر انسانها دارد.
🔹رمان خواندن هر بار ما را با یک، دو، سه و N انسان بینظیر دیگر هم مواجه میکند. این طور نیست که هرکسی شجاع باشد سخی هم باشد، بیا انسان شجاع بخیل نشانت بدهم، این طور هم نیست که هر کسی سخیست شجاع هم هست، من سخی بزدل هم نشان میدهم. همه همبستگیهایی را که ما گمان میکنیم در ویژگیهای انسانی وجود دارد بهم میزند و نشان میدهد این همبستگیها توهمی است. ما فکر میکنیم همبستگی وجود دارد بین پولدار بودن و بیرحم بودن، بین فقیر بودن و متواضع بودن، بین صداقت و سخا؛ اصلاً و ابداً اینگونه نیست.همبستگیهای معنادار را که ناشی از تعمیمهای شتابزده است رمان بهم میزند.
🔹به نظرم نشان دادن رنگارنگی انسانها فقط با رمان انجام میگیرد. به تعبیر عرفا «لا تکرار فی التجلی» در تجلی خداوند تکرار نیست، هرگز خداوند دو انسان را شبیه به هم نیافریده، هر کدام از ما یک موجود است بینظیر که تکرار نشدهایم و نخواهیم شد که یک دانه از ما وجود دارد، این را من نه در فلسفه میبینم، نه در علوم تجربی انسانی مثل روانشناسی و جامعهشناسی و اقتصاد و نه در عرفان، نه در انسانشناسی تاریخی، نه در دین و مذهب. در رمان من به عنوان یک شخصیت با شما به عنوان شخصیت دیگر رمان در دادوستدها میفهمیم که چقدر با هم تفاوت داریم، در عین اینکه البته در یک سلسله امور کلی که فهم آن فقط به درد تعمیمهای علوم انسانی تجربی و فلسفه میخورد ولی برای ما مسالهای را حل نمیکند و مشکلی را رفع نمیکند.
@namehayehawzavi
🔻
@mostafamalekian
استاد محترم جناب آقای حسن طاهری
درگذشت مادر بزرگوارتان را خدمت جنابعالی و بازماندگان تسلیت میگوییم.
از درگاه ایزد متعال برای آن مرحومه، رحمت و مغفرت و برای جنابعالی و سایر بازماندگان، صبر و اجر مسألت داریم.
کانون نویسندگان قم
💢 سعدیخوانی
🔸 جلسه شرح غزلیّات سعدی
🔹 استاد: دکتر حسن عزیزی
جلسۀ هشتم: یکشنبه۹مهر۱۴۰۲
ساعت۱۹
🔻مکان: قم، نبش میدان رسالت
دانشگاه طلوعمهر
🔹حضور برای عموم علاقهمندان بلامانع است
#سعدی
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت
نسبتبه کاری (چیزی) اقدام کردن (نمودن)
نام این فرسته عبارت رایجی است که جملهها را دراز یا دیریاب میکند، که با تغییر یا حذف آن میتوانیم جملهها را کوتاه یا زودیاب کنیم.
⛔ ننویسیم:
مرکز توسعهٔ فرهنگ و هنر در فضای مجازی: مجموعهٔ «طاقچه» مکلف است نسبتبه دریافت مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اقدام کند.
✅ بنویسیم:
مرکز توسعهٔ فرهنگ و هنر در فضای مجازی: مجموعهٔ «طاقچه» باید از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز دریافت کند.
⛔️ ننویسیم:
گروههای علمی جشنواره با تشکیل جلسات متعدد نسبتبه بررسی و ارزیابی اجمالی آثار ثبتشده براساس معیارهای پژوهشی اقدام نمودند.
✅ بنویسیم:
گروههای علمی جشنواره در چندین جلسه آثار ثبتشده را براساس معیارهای پژوهشی بررسی و ارزیابی اجمالی کردند.
یادآوری:
۱) هنگامی که میتوانیم فعل مناسبی را بهکار ببریم (مانند «بررسی و ارزیابی کردن یا دریافت کردن» در دو نمونۀ بالا)، نباید از آن عبارت قالبی و بلند استفاده کنیم.
۲) گاهی «اقدام کردن» صرفاً به معنای «دستبهکار شدن» یا «کاری را آغاز کردن» است (این معنا در مجموعهفرهنگهای سخن نیامدهاست):
«۵۵ برند پوشاک خارجی که برای ثبت نمایندگی در ایران اقدام کردهاند (یعنی دستبهکار شدهاند، ولی هنوز ثبت نکردهاند)». (از اینترنت)
۳) «اقدام کردن» رسمیتر از «دستبهکار شدن» است (یا تلقی میشود) و برای همین بیشتر بهکار میرود.
#ویرایش_زبانی
سید محمد بصام
@Matnook_com
💢 سهگانههای نگارش
محمدکاظم کاظمی
🔻 متن اصلی
بستانی در قرن گذشته، در دورانی که لبنان مانند سایر کشورهای عربی یکی از ولایتهای امپراتوری عثمانی بود زندگی میکرد.
✳️ نظر ویراستار
عبارت دو پیام دارد. یکی این که بستانی چه زمانی زندگی میکرد. دیگر این که آن دوران چه خصوصیتی داشت. فعلاً عبارت به شکلی است که پیام اول ناتمام میماند و دومی بیان میشود و آنگاه به اولی برمیگردیم. یعنی «زندگی میکرد» در انتها آمده است و خواننده تا رسیدن به آن، دقیقاً نمیداند که بستانی در قرن گذشته چه کاری میکرده است.
بهتر است ابتدا «زندگی میکرد» را بیاوریم و پیام اول را تمام کنیم. بعد آن دوران را توصیف کنیم. خواننده در این صورت پیام اول را گرفته و دومی را بدون تعلیق و انتظار دریافت میکند.
✅ حاصل ویرایش
بستانی در قرن گذشته زندگی میکرد، در دورانی که لبنان مانند سایر کشورهای عربی یکی از ولایتهای امپراتوری عثمانی بود.
۱۴۰۲/۰۷/۰۹
#نگارش
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت
💢 نویسنده کیست؟
رضا بابایی
این سؤال، کهنه و قدیمی است. هر کس از منظر خود به آن پاسخ داده است. اما در هر صورت خطا است اگر گمان کنیم واحد نویسندگی، جمله است؛ واحد نویسندگی متن یا پاراگراف است. یعنی نویسنده کسی است که میتواند متن بیافریند؛ ولو با جملات ضعیف.
من کتابی نوشتم به نام «بهتر بنویسیم». کل آن دربارۀ جملهنویسی است و از آن فراتر نرفته است. ولی واقعا این نویسندگی نیست. ما باید بدانیم که مهارت و نبوغ در حوزۀ کلمه احدی را نویسنده نمیکند. و دوم اینکه جملهسازی هم کسی را نویسنده نمیکند. حتی اگر جملات شما زندهترین سلولهای پیکر باشد.
نویسنده کسی است که ساختار بیافریند. در دورههای آموزشی، این مشکل بوده است که ما از جمله فراتر نرفتیم؛ در حالیکه خیلی از کارهای دیگر باید کرد. تقریباً از دهۀ هشتاد من و خیلی از دوستان متوجه این ضعف شدیم و به این نتیجه رسیدیم که نویسندگی در حوزۀ کلمه و جمله نیست. واحد نویسندگی پاراگراف و متن است. متأسفانه ما این مهارت را نیاموختیم و شاید آموختنی هم نباشد. دستکم این را بپذیریم و بعد از این، همۀ وقتمان را صرف کلمه و جمله نکنیم. جمله برای دبستان است و کلمه برای کودکستان. دانشگاه نویسندگی محل آموزش پاراگراف است.
آثار و پدیدههای ادبی خودمان را که میبینیم در واقع اهمیت اینها به مجموعه و ساختار کلی آنها است. اگر ساختار نباشد با این دانههای تسبیح نه میتوان ذکر گفت و نه فایدهای دارند؛ اشیاء یا گوهرهایی پراکنده در گوشه و کنار هستند.
من خواهش میکنم از شما وقتی سخن از قلم و نوشتار و نویسندگی میشود ذهنتان به سمت کلمه و جملات نرود. آنها مصالحی هستند که در همه جا هست و هرکسی میتواند آن را بخرد. هنر بعد از دسترسی به این مصالح است که باید بیاموزیم.
۱۴۰۲/۰۷/۱۰
#نویسندگی
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت
💢 نویسنده کیست؟
رضا بابایی
این سؤال، کهنه و قدیمی است. هر کس از منظر خود به آن پاسخ داده است. اما در هر صورت خطا است اگر گمان کنیم واحد نویسندگی، جمله است؛ واحد نویسندگی متن یا پاراگراف است. یعنی نویسنده کسی است که میتواند متن بیافریند؛ ولو با جملات ضعیف.
من کتابی نوشتم به نام «بهتر بنویسیم». کل آن دربارۀ جملهنویسی است و از آن فراتر نرفته است. ولی واقعا این نویسندگی نیست. ما باید بدانیم که مهارت و نبوغ در حوزۀ کلمه احدی را نویسنده نمیکند. و دوم اینکه جملهسازی هم کسی را نویسنده نمیکند. حتی اگر جملات شما زندهترین سلولهای پیکر باشد...
ادامه مطلب را اینجا بخوانید:👇
http://qomqalam.ir/1402-7-10/
#نویسندگی
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت
🌺 میلاد با سعادت پیامبر مکرم اسلام، حضرت محمد مصطفی (صلّی الله علیه و آله)، فرزند گرامیاش، حضرت امام جعفر صادق (علیه السلام) و هفته وحدت را به تمامی مسلمانان جهان تبریک و تهنیت میگوییم.
پیامبر اکرم (ص) میفرمایند:
🔹 طلَبُ العِلمِ فَريضَةٌ عَلى كُلِّ مُسلِمٍ ،ألا إنَّ اللّه َ يُحِبُّ بُغاةَ العِلمِ.
🔸 طلب دانش بر هر مسلمانى واجب است. بدانيد كه خداوند جويندگان دانش را دوست دارد.
🔹 اصول کافی ج ۱، باب دوم، ص۳۵
#تبریک
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت
💢کانون نویسندگان قم و دفتر مهارتافزایی طلوع مهر برگزار میکنند
⬅️ سی و هفتمین دوره کلاسهای آموزشی
🔹خواهران برادران
🔸نویسندگی خلاق
استاد مصطفی پورنجاتی
۱۰جلسه( شنبه ساعت ۱۵)
🔸فیلمنامهنویسی
استاد مهدی داودآبادی
۱۰جلسه(یکشنبه ساعت۱۵)
🔸ویرایش مقدماتی
استاد محسن خالقی
۱۰جلسه(یکشنبه ساعت۱۶:۳۰)
🔸داستاننویسی مقدماتی
استاد علیاصغر کاویانی
۱۰جلسه (دوشنبه ساعت۱۵)
🔸یادداشتنویسی و نگارش در رسانه
استاد حسن طاهری
۵جلسه(دوشنبه ساعت۱۶:۳۰)
🔸داستاننویسی تکمیلی۲ (کودک و نوجوان)
استاد علیاصغر کاویانی
۱۰جلسه (سهشنبه ساعت ۱۵)
🔸ویرایش تکمیلی
استاد ابوالفضل طریقهدار
۱۰ جلسه(سهشنبه ساعت ۱۶:۳۰)
🔸ویرایش رایانهای
استاد علی کسرائیان
۱۰جلسه (چهارشنبه ساعت۱۵)
🔸صفحهآرایی
استاد کسرائیان
۱۰جلسه(چهارشنبه ساعت۱۶:۳۰)
🔸کارگاه داستاننویسی
استادکاویانی
۵جلسه (پنجشنبه یک هفته در میان ساعت۱۵)
🔸انجمن داستاننویسی
استاد کاویانی
۵جلسه (پنجشنبه یک هفته در میان ساعت۱۵)
🔹دانش آموزی
🔸نویسندگی خلاق (دختران) دانشآموزی
استاد خانم شفیعه اسماعیلی
۱۰جلسه (پنجشنبه ساعت ۱۰:۳۰صبح)
🔹 زمان ثبتنام: تا۲۰مهر۱۴۰۲
❇️ ثبتنام: غیرحضوری از طریق لینک:
https://evand.com/events/kanunnevisandegan37
🔸تلفن:
کانون ۳۷۸۳۱۴۲۱
دفتر مهارتافزایی ۳۲۶۱۴۰۷۰
🔸آیدیهای ارتباط:
@kanooneqom
@Toloumehr
شبکههای اجتماعی: تلگرام و ایتا
@kanoonnevisandeganqom
سایت:
www.qomqalam.ir
🔸محل برگزاری کلاسها:ابتدای بلوار امین،کوچه یک،(کوچه سازمان آب) پلاک۵۲
💢کانون نویسندگان قم
💢دانشگاه طلوع مهر
تلگرام | ایتا | سایت
💢 مثنویخوانی
🔸 جلسه هفتگی شرح مثنوی مولانا
🔹 استاد: علی حیدری یساولی
🔹 جلسه سیو چهارم: شنبه۱۵مهر۱۴۰۲
ساعت ۱۹
برنامۀ یکشنبههای هرماه:
سعدیخوانی. شاهنامهخوانی. حافظخوانی
شنبۀ هر هفته: جلسه شرح مثنوی
🔻مکان: قم، نبش میدان رسالت،
دانشگاه طلوعمهر
🔹حضور برای عموم علاقهمندان بلامانع است
#مثنوی
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت
💢 شاهنامهخوانی
🔸 جلسه شاهنامهخوانی
🔹 استاد: حسین مقیمی
🔹جلسه پنجم: یکشنبه۱۶مهر ۱۴۰۲
ساعت۱۹
🔻مکان: قم، انتهای خیابان دورشهر، نبش میدان رسالت
موسسه آموزش عالی طلوعمهر
🔹حضور برای عموم علاقهمندان بلامانع است
#شاهنامه
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت