14.71M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢بخشی از نشست شرح مثنوی
(جلسۀ شصت و سوم)
استاد علی حیدری یساولی
#مثنوی
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت|
💢آهنگ کلام
رضا بابایی
به همان دلیل که شعر باید وزن و موسیقی داشته باشد، نثر باید نرم و روان باشد. دستانداز و ناهمواری کلام، رشتۀ کلام را در ذهن خواننده پاره میکند و او را به زحمت میاندازد. کلام هر قدر نرمتر، هموارتر و آهنگینتر باشد، خواندن آن لذتبخشتر است.
آهنگ کلام در نثر، هیچ قانون و قاعدهای ندارد؛ جز داوری گوش و پسند ذوق. بهمثل «از ماهی تا ماه» ناهموار است و گویی زبان در وقت خواندن آن سکندری میخورد؛ اما عکس آن« یعنی «از ماه تا ماهی» هموار و آهنگین است. چرا؟ پاسخ این سوال در موازین دستوری وجود ندارد. فقط حس خواننده و گوش اوست که «از ماه تا ماهی» را بیشتر میپسندد و اگر پیام و مفاد کلام هم به نویسنده اجازه بدهد، باید آن را بر «ماهی تا ماه» ترجیح دهد. همچنین است این سخن سعدی که میگوید: «آشپز که دوتا شد، آش یا شور میشود یا بی نمک.» اگر سعدی میگفت: «آشپز که دو تا شد، آش یا بینمک میشود یا شور.»همان را گفته، بدون آهنگ و همواری کلام. آنچه اولی (یا شور میشود یا بینمک) دارد و دومی (یا بینمک میشود یا شور) ندارد، آهنگ است و خواننده بدون اینکه دلیلش را بداند، از جملۀ اولی لذت و تأثیر بیشتری میپذیرد.
مردم نیز دوست و عادت دارند کلمات را به گونهای ردیف کنند که از دل آنها آهنگی به گوششان برسد و همین موسیقی نامرئی رشته پیوند آن کلمات را با یکدیگر بیشتر میکند و از بَر کردن آنها را آسانتر. مثلاً «آب برق گاز تلفن» به دلیل آهنگی که دارد، بهتر و آسانتر در خاطر میماند تا «گاز تلفن برق آب». برتری و بهتری «دل جگر قلوه»بر «جگر قلوه دل» از همین روست.
نمونههای دیگر:
- دانش و آگاهیای که در این راه لازم است، فقط نزد کارشناسان و متخصصان است.
با جابحایی «دانش» و «آگاهی» وزن و آهنگ کلام بسیار بهتر میشود:
«آگاهی و دانشی که در این راه لازم است، فقط نزد کارشناسان و متخصصان است.»
-همچنین «گرفتاری و بلایی» بهتر از «بلا و گرفتاریای» است.
-در دعوا، حلوا پخش نمیکنند.
در این جمله «دعوا» و «حلوا» چنان موسیقی و آهنگی تولید کردهاند که شنونده را مسحور میکند و حتی به او اجازه نمیدهد که بیندیشد آیا واقعا چنین است.
و...
برگرفته از کتاب «بهتر بنویسیم»
۱۴۰۳/۰۵/۰۳
#نویسندگی
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت|
💢سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس برگزار میکند:
فراخوان سیزدهمین دورۀ جایزۀ ادبی یوسف
«داستان کوتاه دفاع مقدس»
#اطلاعرسانی
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت|
💢 سهگانههای نگارش
محمدکاظم کاظمی
🔻 متن اصلی
از آنجا که در تهیۀ این غذا از سبزی کوهی به نام «بولو» (بولان) استفاده میکنند (این سبزی صرفاً در بعضی مناطق مانند کوه عروس در پنجاب یافت میشود)، به بولانی معروف شده است.
🔹نظر ویراستار
عبارت حالت جمله در جمله یافته و به خصوص دو تا پرانتز، آن را خیلی شلوغ و دشواریاب ساخته است. پیشنهاد من این است که ابتدا اصل مطلب را که چرا این غذا «بولانی» نامیده شده تمام کنیم. بعد دربارۀ آن سبزی توضیح دهیم که در کجا یافت میشود. به این صورت.
✅ حاصل ویرایش
این غذا از آن روی به «بولانی» معروف شده است که در تهیۀ آن از «بولو» (بولان) استفاده میشود که نوعی سبزی کوهی است. این سبزی صرفاً در بعضی مناطق مانند کوه عروس در پنجاب یافت میشود.
۱۴۰۳/۰۵/۰۴
#نگارش
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت|
💢 مثنویخوانی
🔸 جلسه هفتگی شرح مثنوی مولانا
🔹 استاد: علی حیدری یساولی
🔹 جلسه شصتو چهارم: شنبه۶مرداد۱۴۰۳
ساعت۱۹:۴۵
🔻مکان: قم، نبش میدان رسالت،
دانشگاه طلوعمهر
🔹حضور برای عموم علاقهمندان بلامانع است
#مثنوی
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت|
20.77M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢جهانهای نوشتن
وقتی فقط برای مخاطب مینویسیم،
وقتی برای شوق خودمان به هنرهای کلامی مینویسیم. اینها دو مسیر متفاوتاند. در این ویدیو، از زبان استاد مصطفا پورنجاتی، با نویسندگی کاربردی و نویسندگی خلاق آشناتر شوید.
۱۴۰۳/۰۵/۰۶
#نویسندگی_خلاق
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت|
7.7M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢بخشی از نشست شرح مثنوی
(جلسۀ شصت وچهارم)
استاد علی حیدری یساولی
#مثنوی
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت|
💢 سهگانههای نگارش
محمدکاظم کاظمی
🔻متن اصلی
«نشانی دقیقی از تاریخ دقیق تولد او در منابع تاریخی نیست.»
🔹 نظر ویراستار
عبارت به گونهای است که گویا شخص در منابع تاریخی متولد شده است. در ضمن دو تا «دقیق» داریم که یکی کافی است.
✅ حاصل ویرایش
در منابع تاریخی نشانی دقیقی از تاریخ تولد او نیست.
۱۴۰۳/۰۵/۰۹
#نگارش
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت|
💢 دیکته یا انشا
محمد اسفندیاری
نویسندگان را به دو دسته میتوان تقسیم کرد: آنان که دیکته مینویسند و آنان که انشا. دیکتهنویس کسی است که موضوع یا محتوای نوشتهاش را دیگری تعیین میکند و انشانویس، متفکّری است که خود معیّن میکند چه بنویسد و چه نویسندگان بزرگ، انشانویس هستند، اما دیکتهنویسان هم کم نیستند. شاید بشود گفت که اینها فراوانند، ولی چون کپی یکدیگرند، کم به نظر میآیند. به هرحال کم یا زیاد، لازم است پدیدۀ دیکتهنویسی کالبد شکافی شود.
گاه نویسندهای به سفارش دیگری در موضوعی مینویسد؛ بی آنکه به آن راغب باشد، این، منزل اول دیکتهنویسی است. منزل بعد و بدتر این است که دیگری برای نویسنده تعیین کند که سمت و سوی نوشتهاش چه باشد. پس دیکتهنویس کسی است که حداقل، موضوع نوشتهاش و حداکثر، محتوای آن به فرموده دیگری است.
البته ممکن است نویسندهای به تقاضای دیگری در موضوعی بنویسد، اما آن تقاضا، مطابق خواسته خودش نیز باشد. هیهات که چنین نویسندهای را بتوان دیکتهنویس خواند. کسی که به تقاضای آن مجلّه و به خواهش آن نهاد علمی چیزی مینویسد و آن دغدغه خاطر او نیز هست، هرگز دیکتهنویس نامیده نمیشود.
یک گروه از دیکتهنویسان، تاجران علمی هستند. اینها با علم از طریق قلم تجارت میکنند. برایشان فرقی نمیکند که از این موضوع بنویسند یا آن موضوع. به فرمان این و آن مینویسند و به فرموده آن و این. نمینگرند چه باید نوشت، مینگرند چه میخواهند تا نوشت. روزی از تمدّن ری مینویسند و روزی از تمدّن روم. گاهی از دیالکتیک مینویسند و گاهی از هرمنوتیک. یک بار از اتیک مینویسند و دیگر بار از پولیتیک.
برگرفته از کتاب «اخلاق نگارش»
۱۴۰۳/۰۵/۱۰
#نویسندگی
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت|
💢 مثنویخوانی
🔸 جلسه هفتگی شرح مثنوی مولانا
🔹 استاد: علی حیدری یساولی
🔹 جلسه شصتو پنجم: شنبه۱۳مرداد۱۴۰۳
ساعت۱۸
🔻مکان: قم، نبش میدان رسالت،
دانشگاه طلوعمهر
🔹حضور برای عموم علاقهمندان بلامانع است
#مثنوی
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت|
💢 سهگانههای نگارش
محمدکاظم کاظمی
🔻 متن اصلی
هنگامیکه عبدالرحمان خان به مزارشریف رسید، به مشکل توانست بدگمانی و نفرت شدید خود از کاکایش را پنهان کند.
🔹 نظر ویراستار
وقتی «هنگامیکه» را در ابتدا میآوریم که ادامهٔ جمله هم به آن زمان برگردد. مثلاً گفته شود که « هنگامیکه عبدالرحمان خان به مزارشریف رسید، آن شهر در التهاب بود. یعنی اینجا آن «هنگام» مهم است.
ولی اگر قرار است ادامهٔ جمله به عبدالرحمان خان برگردد، باید اسم او در ابتدا بیاید.
✅ حاصل ویرایش
عبدالرحمان خان هنگامیکه به مزارشریف رسید، به مشکل توانست بدگمانی و نفرت شدید خود از کاکایش را پنهان کند.
۱۴۰۳/۰۵/۱۵
#نگارش
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت|
20.68M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢بخشی از نشست شرح مثنوی
(جلسۀ شصت وپنجم)
استاد علی حیدری یساولی
#مثنوی
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت|