قال َالإمامالحَسن العَسكري (علیهالسلام):
كَفاكَ اَدَبا تَجَـنُّـبُكَ ما تَـكْرَهُ مِنْ غَيْرِكَ؛
امام حسن عسكرى عليهالسلام:
براى ادب تو همين بس كه آنچه را از ديگران نمىپسندى، از آن دورى كنى. [بحارالأنوار، ج ۷۸، ص۳۷۷]
🏴سالروز شهادت حضرت امام حسن عسکری علیهالسلام را تسلیت میگوییم.
#تسلیت
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت|
💢 مثنویخوانی
🔸 جلسه هفتگی شرح مثنوی مولانا
🔹 استاد: علی حیدری یساولی
🔹 جلسه شصتو نهم: شنبه،۲۴شهریور۱۴۰۳
ساعت۱۹
🔻مکان: قم، نبش میدان رسالت،
دانشگاه طلوعمهر
🔹حضور برای عموم علاقهمندان بلامانع است
#مثنوی
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت|
💢 سعدیخوانی
🔸 جلسه شرح غزلیّات سعدی
و ادبیات معاصر
🔹 استاد: دکتر حسن عزیزی
جلسۀ بیستویکم: یکشنبه۲۵شهریور۱۴۰۳
ساعت۱۹
🔻مکان: قم، نبش میدان رسالت
دانشگاه طلوعمهر
🔹حضور برای عموم علاقهمندان بلامانع است
#سعدی
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت|
💢کمالگرایی در نوشتن
حسین حسینینژاد
کمالگرایی در نوشتن، عامل دیگری است برای به تعويق انداختن نوشتن.
نگاه شما به کمالگرایی چگونه است؟ چقدر درگیر آن هستید و چقدر از آن فاصله گرفتهاید؟ دوستی دارم که سالهاست تصمیم به نوشتن کتابی گرفته است، هر وقت او را میبینم و از پیشرفت کارش میپرسم میگوید دارم راجع به چگونگی نوشتن آن فکر میکنم. میخواهم کارم بیعیب باشد.
دوست دیگری مدتهاست کتاب شعرش را آماده کرده سالهاست منتظر است تا وقتی کامل شد آنرا منتشر کند. البته کمالگرایی صرفا در نوشتن مطرح نیست، در خرید و فروش در دید و بازدید، در ساخت و ساز و... هم مطرح است. در نگاه اول اینکه انسان بخواهد اثر کاملی بیرون بدهد، جنس کاملی بخرد، مجموعه بینقصی بسازد البته کار پسندیده ایست. منتهی اگر به وسواس بدل شود و شهامت کار را از فرد بگیرد دیگر نه تنها کارآیی خود را از دست داده، بلکه مانع رشد وی هم میشود. کمالگرایی مثل شمشیر دولبه عمل میکند. یک طرفش پیشرفت و طرف دیگرش درجا زدن است. با این حال وجودش به اندازه، ضروری است تا کارهای قویتری ارائه دهیم. تجربه نشان داده کسانی که انتظار از خود را به زمان محول میکنند، در کارشان موفقتر میشوند نسبت به افرادی که میخواهند یکباره در هر کار و برنامهای بهترين باشند.
عالم نوشتن نیز از این قاعده جدا نیست. بهبود نوشتاری ما یکباره اتفاق نمیافتد. در طول زمان ممکن میشود. آن هم به شرطی که نوشتههایمان را عرضه کنیم و به خود فرصت اشتباه کردن و نقد شدن بدهیم.
۱۴۰۳/۰۶/۲۵
#کمالگرایی_نویسندگی
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت|
12.89M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢بخشی از نشست شرح مثنوی
(جلسۀ شصت ونهم)
استاد علی حیدری یساولی
#مثنوی
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت|
💢سودمندی و خوشایندی نوشتار
رضا بابایی
هر نوشتهای با دو ویژگی، «خواندنی» میشود: سودمندی و خوشایندی.
یک. سودمندی
نوشتۀ سودمند، همه يا بيشتر ویژگیهای زیر را دارا است:
۱. از مضمون و معنایی تازه و بکر برخوردار است؛ یا در مقدمات، یا در نتیجه. اگر نویسندهای نه مقدمات و استدلالی تازه دارد و نه به نتیجهای جدید رسیده است، به هیچ وجه صلاح نیست که دست به قلم ببرد؛ وگرنه عرض خود برده و به دیگران زحمت داده است.
۲. به سمت کلیگویی نمیرود. کلیگویی، متن را به انشا تبدیل میکند. انشانویسی، خطری مهلک برای هر نوشتهای است. انشا مانند فشار دادن پا بر پدال گاز خودرو است، در حالی که خلاص است. گاز بدون دنده، سر و صدای بیهوده تولید میکند و آزاردهنده است. خطر انشانویسی را از راههای مختلف میتوان از پیش پای نوشتار برداشت؛ مانند ورود به جزئیات و مصادیق، غنیسازی علمی متن، هدفمندی و ارجاع به منابع لازم یا مفید.
۳. ذهن خواننده را یا قانع میکند یا درگیر.
۴. افقی جدید پیش روی خواننده میگشاید.
۵. بیش از استدلال یا اطلاعاتی که ارائه میدهد، مدعایی ندارد.
دو. خوشایندی
خوشایندی یا لذتبخشی متن، به اندازۀ سودمندی آن، مهم و کارساز است؛ اما اکثر نویسندگان ما به آن نمیاندیشند یا برای رسیدن به آن، ناشیگری میکنند. خواندن، بهخودیخود کاری سخت و ریاضتگونه است و نویسندۀ ناشی، بر سختی کار و زحمت خواننده میافزاید. زبان فارسی نیز چالاکی و توانمندی زبانهای اصلی دنیا را ندارد. به همین دلیل، متأسفانه بیشتر نوشتههای فارسیزبانان خوانندهآزار است. لذتبخشی، صفت اختیاری برای متن نیست؛ بلکه ضروری است و اگر کسی از عهدۀ آن برنمیآید، بهتر است کار و باری دیگر برگزیند یا جز بهضرورت دست به قلم نبرد.
لذتبخشی متن در گرو طیفی از مهارتهای قلمی و آرایههای زبانی است؛ از تایپ پاکیزه تا تصویرسازیهای هنرمندانه و مهندسی ماهرانۀ متن و تنوع در تعبیر و زاویۀ دید. برخی از مهمترین مهارتها و آرایههایی که ممکن است متنی را «خواندنی» کند، به این شرح است:
۱. پاکیزگی.
۲. سادگی.
۳. برابری کمّی و کیفی لفظ با معنا.
۴. صمیمت.
۵. ابتکار در تعبیر و اعتدال در استفاده از کلیشهها.
۶. طنر ملیح، ملایم و پراکنده.
۷. تدوین و چیدمان منطقی.
۸. استفاده از آرایههای زیرپوستی.
۹. مراعات شعور خواننده.
۱۰. غنای واژگانی.
۱۱. مناعت طبع و پرهیز از شیوههای دستمالیشده در بیان.
۱۲. اهتمام به تغییر ذائقۀ خواننده در ایستگاههای بینراهی.
۱۳. تبدیل مطلب به نکته و نکته به مطلب در برخی پاراگرافها.
۱۴. استفاده از شگردهای روایت در داستان و سینما، مانند بازگشت(فلشبک) و پایان باز در آخر متن.
۱۵. ظهور حالات روحی نویسنده(مانند خشم، شادی، غم و هیجان) در متن؛ آن مقدار که به فضای علمی بحث لطمه نزند و بیش از حد آن را شخصی نکند.
۱۶. برخی آرایههای سنتی، مانند تناسب و تلمیح و حسن مطلع.
خوشایندی نوشتار، بر پایههای دیگری نیز استوار است. شرح اصول نامبرده و غیر آن را به فرصتی دیگر میسپارم.
۱۴۰۳/۰۶/۲۷
#نویسندگی
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت|
💢 ۲۷شهریورماه؛ روز شعر و ادب فارسی و بزرگداشت استاد شهریار را گرامی میداریم.
#مناسبت
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت|
💢قَلم؛ پل ارتباطیِ انسانها و اندیشهها
جواد محدثی
آنچه در درون انسان میگذرد و اندیشه و احساسی که در مغز و دل اوست، تا «بیان» نشود، نه دیگری از آن آگاه میشود، نه اثر آن به دیگران منتقل میگردد. خداوند، انسان را با ویژگی برجستۀ بیان آفریده است: «خلق الانسان، علمه البیان.» مراد از بیان فقط گویایی نیست. هر ابزاری که با آن انسان، بتواند با غیر خود رابطه برقرار کند، مصداقی از بیان است، خواه فریاد باشد، یا سخن، یا نوشته، یا نقاشی، یا آهنگ، یا نمایش، و حتّی سکوت؛ چرا که گاهی سکوت، گویاتر از تکلّم و فریاد است.
یکی از ابزارهای برقراری رابطه، «نوشتار» است، که در آن، رسالت بر دوش «قلم» است. ما با نوشتههای دیگران، پی به اندیشههایشان میبریم. به کمک قلم، آموختهها و اندوختههای خویش را به آگاهی دیگران میرسانیم. با «نوشتن»، معارف امروز را به دست فردائیان میسپاریم. آنگونه که پیشینیان ما، آنان که «اهل قلم» بودند توانستند علوم و تجارب و اندیشههای خویش را ثبت کنند و برای ما به میراث بگذارند.
باری، از قلم، که پیوند دهندۀ انسانها و اندیشهها است، نباید غافل بود.
برگرفته از کتاب «با اهل قلم»
۱۴۰۳/۰۶/۲۹
#قلم_اندیشه_نویسندگی
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت|
18.03M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢بخشی از نشست سعدیخوانی
(جلسۀ بیست و یکم)
استاد حسن عزیزی
#سعدی
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت|
🌺 میلاد باسعادت پیامبر مکرم اسلام، حضرت محمد مصطفی (صلّی الله علیه و آله) و فرزند گرامیاش، حضرت امام جعفر صادق (علیهالسلام) را تبریک و تهنیت میگوییم.
#تبریک
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت|
هفته دفاع مقدس را گرامی میداریم
با گرامیداشت یاد و خاطرهی رشادتها، فداکاریها، مقاومتها و حماسهآفرینیهای رزمندگان و ایثارگران هشت سال دفاع مقدس، به ارواح مطهر شهیدان والامقام درود میفرستیم.
#مناسبت
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت|
💢 حافظخوانی
🔸 جلسه شرح غزلیّات حافظ
🔹 استاد: دکتر حسن عزیزی
🔹جلسه یازدهم: یکشنبه اول مهر۱۴۰۳
ساعت۱۹
🔻مکان: قم، نبش میدان رسالت
دانشگاه طلوعمهر
🔹حضور برای عموم علاقهمندان بلامانع است
#حافظ
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت|