eitaa logo
کانون نویسندگان قم
2هزار دنبال‌کننده
462 عکس
70 ویدیو
8 فایل
🔹کانال رسمی کانون نویسندگان قم ارتباط با مدیر کانال: @kanooneqom نشانی: قم: خیابان دورشهر،نبش میدان رسالت، جنب دانشگاه طلوع مهر ، کانون نویسندگان قم تلفن: ۳۷۸۳۱۴۲۱ - ۰۲۵
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 آشنایی با دورۀ داستان‌نویسی از زبان استاد علی اصغر کاویانی 🔹 زمان ثبت‌نام: تا ۱۳مهر ۱۴۰۳ ❇️ ثبت‌نام: غیرحضوری از طریق لینک: https://evand.com/events/kanunnevisandegan40 تلگرام | ایتا | سایت|
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢بخشی از نشست شرح مثنوی (جلسۀ هفتادم) استاد علی حیدری یساولی ابتدای جلسۀ پایانی دفتر اول تلگرام | ایتا | سایت|
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢بخشی از نشست شرح مثنوی (جلسۀ هفتادم) استاد علی حیدری یساولی ابیات پایانی دفتر اول تلگرام | ایتا | سایت|
💢واژه‌پردازی رضا بابایی زبان‌ها برای ماندن و بالیدن، باید پیوسته بر گسترۀ واژگانی خود بیفزایند. گسترش واژگانی، مهم‌ترین عامل پایایی و پویایی زبان نیست؛ اما جزء نیازهای ضرور هر زبانی است که می‌خواهد عمری درازتر داشته باشد. افزایش واژگان در زبان‌ها، معمولا از سه طریق است: وام‌گیری از زبان‌های بیگانه؛ احیای واژه‌های کهن و فراموش‌شده؛ ساختن واژه‌های جدید. راه چهارمی هم وجود دارد که بیش‌وکم به آن عمل می‌شود، اما هنوز رسما جزء راه‌های واژه‌سازی به شمار نیامده است. من نام این راه را «واژه‌پردازی» می‌گذارم؛ در مقابل «واژه‌سازی». در واژه‌سازی، ما کلمه یا ترکیبی را که پیشتر نبوده است، می‌سازیم؛ مثل «پوشه» یا «پرونده» یا «فناوری» یا «آسیب‌شناسی». در واژه‌پردازی، کلمۀ جدیدی ساخته نمی‌شود، بلکه کلمه‌های موجود و رایج، در شکل یا معنایی جدید با روابطی متفاوت، پردازش یا پرورش می‌یابد. روشن است که این شکل یا معنای جدید، باید همسانی‌هایی با شکل و معنای قدیم کلمه داشته باشد؛ اما به هر حال، «کلمۀ جدید» به حساب می‌آید. پیش از مثال، بگویم که در واژه‌پروری، کلمه‌ای که بازپروری می‌شود، باید همراه قرینه‌‌ای باشد که معنای جدید و پرداخته را پیش چشم خواننده بیاورد. مثال روش این شیوۀ واژه‌افزایی، کلمۀ «راهنما» در ترکیب «راهنما زدن» است. کلمۀ راهنما در پیشینۀ زبان فارسی، هیچ گاه با «زدن» به کار نرفته بود؛ اما وقتی در ماشین‌ها چراغ راهنما نصب کردند، نیاز بود که برای استفاده از آن، کلمه‌ای بیابیم یا بسازیم. مردم ترکیب «راهنما زدن» را ساختند و گرفت. در واقع کلمۀ «راهنما» در ترکیب «راهنما زدن»، تغییر کاربری داده و با پذیرفتن فعل «زدن»، چهره‌ای جدید از خود را به نمایش گذاشته است. پیش از این ابتکار، با «راهنما» هر کاری می‌کردند جز «‌زدن»! در اینجا، کلمۀ «راهنما» ساخته یا احیا نشده است؛ بلکه از رهگذر بازپروری و پردازش، معنایی جدید یافته است که البته پیوستگی آشکاری با معنای قدیم خود دارد. «حروف‌چینی» هم مثال خوبی است. حرف و چیدن، جدید نیست؛ اما نسبت دادن آنها به یكدیگر كه در چاپخانه‌‌ها اتفاق افتاد، جدید است. از همین دست است کلمۀ «ارتباط‌گیری» که در روابط‌عمومی مؤسسات و اداره‌ها ساخته شد و جا افتاد. «پرینت گرفتن» و «نظر گذاشتن = کامنت» هم همین حکایت را دارد. واژه‌پردازی غیر از ترکیب‌سازی است. در ترکیب‌سازی، کلماتی کنار هم می‌نشینند که پیشتر نیز میان آنها هم‌نشینی یا همراهی بوده است. بنابراین «آسیب‌شناسی» و مانند آن، ترکیب‌سازی است، نه واژه‌پردازی؛ زیرا «آسیب را شناختن»، جدید نیست؛ بر خلاف – مثلا – ارتباط گرفتن یا راهنما زدن، که جدید است. واژه‌پردازی، گرته‌برداری هم نیست. در گرته‌برداری، بر اثر تقلید از زبان‌های بیگانه، گاهی دو کلمه کنار هم می‌آیند که پیشتر با هم نمی‌آمدند و اکنون نیز نیازی به هم‌‌نشینی آن دو با یک‌دیگر نیست. مثلا وقتی کسی می‌گوید: «اجازه بدهید نخست خدمت شما سلامی داشته باشم» سلام را با داشتن، همراه کرده است که نه ریشۀ تاریخی دارد و نه نیازی به آن است؛ چون می‌توانست بگوید: «اجازه بدهید نخست سلامی کنم». از همین‌‌ گونه است: دوش گرفتن و خواب افتادن. این را هم بگویم که ما می‌توانیم برای غنی‌سازی زبان، رابطه‌های متفاوت میان کلمات را از متون گذشته کشف کنیم و به کار ببریم. مثلا من با نگاهی سطحی و سریع به باب نخست گلستان(سیرت پادشاهان)، ده‌ها رابطۀ واژگانی به چشمم خورد که امروز برای ما «متفاوت» محسوب می‌شود. چند نمونه‌اش را در زیر می‌آورم: «برادران حسد بردند و زهر در طعامش کردند» حسد بردن = حسادت ورزیدن، حسودی کردن. زهر در عذا کردن= زهر در غذا ریختن. «فرصت نگاه می‌داشتند.» فرصت را نگه داشتن = قدر فرصت را دانستن. «فریدون ... پادشاهی یافت.» پادشاهی یافتن = به پادشاهی رسیدن. «ملک را عجب آمد.» عجب آمدن = تعجب کردن. «خیال باطل بست.» خیال بستن = پنداشتن. «چندان نعمت را به چندین مدت برانداخت.» نعمت برانداختن = هدر دادن نعمت. استفاده از این‌گونه رابطه‌های متفاوت، نیاز به مهارت و تجربه دارد و کار نویسندگان تازه‌کار نیست؛ چون اندکی نابلدی در استفاده از این رابطه‌ها، زبان را از ریخت می‌اندازد. در عین حال، دیده‌ام که نویسندگان ورزیده و هنرمند، بدون اینکه به دام کهن‌گرایی و زبان باستانی بیفتند، این رابطه‌ها را به نثر خود راه داده‌اند و از این رهگذر به نثری رنگارنگ و سرشار از واژگان غیر تکراری دست یافته‌اند. بر هم زدن روابط کلیشه‌ای میان واژگان، اگر هنرمندانه صورت بگیرد، بسامد واژگانی نویسنده را بالا می‌برد و می‌دانیم که یکی از عوامل مهم در آفرینش نثرهای اثرگذار، بسامد واژه‌های غیر تکراری است. ۱۴۰۳/۰۷/۱۲ تلگرام | ایتا | سایت|
💢 مثنوی‌خوانی 🔸 جلسه هفتگی شرح مثنوی مولانا 🔹 استاد: علی حیدری یساولی 🔹 جلسه هفتادو یکم: شنبه،۱۴مهر۱۴۰۳ ساعت۱۹ 🔻مکان: قم، نبش میدان رسالت، دانشگاه طلوع‌مهر 🔹حضور برای عموم علاقه‌مندان بلامانع است تلگرام | ایتا | سایت|
💢 سعدی‌خوانی 🔸 جلسه شرح غزلیّات سعدی و ادبیات معاصر 🔹 استاد: دکتر حسن عزیزی جلسۀ بیست‌ودوم: یک‌شنبه۱۵مهر۱۴۰۳ ساعت۱۹ 🔻مکان: قم، نبش میدان رسالت دانشگاه طلوع‌مهر 🔹حضور برای عموم علاقه‌مندان بلامانع است تلگرام | ایتا | سایت|
💢کانون نویسندگان قم و دفتر مهارت‌افزایی طلوع مهر برگزار می‌کنند ⬅️ چهلمین دورۀ کلاس‌های آموزشی 🔹خواهران برادران 🔸ویرایش مقدماتی استاد حامد عبداللهی 🔸ویرایش رایانه‌ای وصفحه‌آرایی مقدماتی استاد علی کسرائیان 🔸خبرنگاری استاد مرتضی داستانی 🔸فیلم‌نامه‌نویسی مقدماتی استاد رضا رحیمی‌فرد 🔸داستان‌نویسی مقدماتی و تکمیلی استاد علی‌اصغر کاویانی 🔸داستان‌کاوی: تحلیل و بررسی داستان مدرن فارسی استاد احمد شهدادی 🔸نگارش در رسانه و فضای مجازی استاد حسن طاهری 🔸ویرایش تکمیلی استاد ابوالفضل طریقه‌دار 🔸نویسندگی استاد مجتبی علیزاده 🔸کارگاه و انجمن داستان‌نویسی استاد علی‌اصغر کاویانی 🔹کلاس‌های دانش‌آموزی 🔸داستان‌نویسی مقدماتی و پیشرفته (دختران) دانش‌آموزی استاد خانم زهرا نظری 🔸نویسندگی خلاق مقدماتی و پیشرفته(دختران) دانش‌آموزی استاد خانم شفیعه اسماعیلی 🔹 زمان ثبت‌نام: تا۲۰مهر ۱۴۰۳ ❇️ ثبت‌نام: غیرحضوری از طریق لینک: https://evand.com/events/kanunnevisandegan40 ☎️ تلفن تماس: ۰۲۵-۳۳۵۵۵۶۱۰ داخلی۵۰۳و ۵۰۱ ۰۲۵-۳۲۶۱۴۰۷۰ ۰۲۵-۳۷۸۳۱۴۲۱ 📱پیام به کارشناسان در ایتا : @toloumehr شبکه‌های اجتماعی: تلگرام و ایتا و سایت @qomqalam www.qomqalam.ir 🔸محل برگزاری: ابتدای بلوار امین،کوچه یک،(کوچه سازمان آب) پلاک۵۲ 💢کانون نویسندگان قم 💢دانشگاه طلوع مهر تلگرام | ایتا | سایت|دفتر مهارت افزایی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢بخشی از نشست شرح مثنوی (جلسۀ هفتادو یکم) استاد علی حیدری یساولی ابیات نخست دفتر دوم تلگرام | ایتا | سایت|
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 آشنایی با دورۀ نویسندگی خلاق (ویژه دختران دانش‌آموز) استاد خانم شفیعه اسماعیلی 🔹 زمان ثبت‌نام: تا۲۰مهر ۱۴۰۳ ❇️ ثبت‌نام: غیرحضوری از طریق لینک: https://evand.com/events/kanunnevisandegan40 تلگرام | ایتا | سایت|
💢 سه‌گانه‌های نگارش محمدکاظم کاظمی 🔻متن اصلی کشورهای زیادی از طریق معافیت‌های مالیاتی برای شرکت‌های تولیدی خود که دست اندرکار صادرات ‌باشند استفاده می‏‌کنند. 🔹نظر ویراستار در این جمله «از طریق» هیچ لازم نیست. «استفاده کردن» هم با معنی جمله سازگار نیست، چون به فاعل جمله یعنی «کشورها» برمی‌گردد، در حالی که در واقع این شرکت‌ها هستند که از معافیت استفاده می‌کنند، نه کشورها. اصلاً این یک قاعده است که وقتی عبارت را بی‌دلیل می‌پیچانیم، اشتباه‌ها هم زیاد می‌شود. ✅ حاصل ویرایش (به سه شکل) ۱. کشورهای زیادی به شرکت‌های تولیدی خود که دست‌اندرکار صادرات باشند، معافیت مالیاتی می‌دهند. ۲. در بسیاری از کشورها شرکت‌های تولیدی‌ای که دست‌اندرکار صادرات باشند، معافیت مالیاتی دارند. ۳. بسیاری از کشورها به شرکت‌های تولیدی و صادرکننده، معافیت مالیاتی می‌دهند. ۱۴۰۳/۰۷/۱۷ تلگرام | ایتا | سایت|
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢بخشی از نشست سعدی‌خوانی (جلسۀ بیست و دوم) استاد حسن عزیزی «دنیا نَیرزد آنکه پریشان کنی دلی زنهار بَد مکن که نکردست عاقلی» تلگرام | ایتا | سایت|
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 آشنایی با دورۀ داستان‌نویسی (ویژه دختران دانش‌آموز) استاد خانم زهرا نظری 🔹 زمان ثبت‌نام: تا۲۰مهر ۱۴۰۳ ❇️ ثبت‌نام: غیرحضوری از طریق لینک: https://evand.com/events/kanunnevisandegan40 تلگرام | ایتا | سایت|
🌺حضرت امام حسن عسكرى عليه‌السلام: 🌺التَّواضُعُ نِعمَةٌ لا يُحسَدُ علَيها . 🌺فروتنی، نعمتی است كه به آن حسادت نمی‌شود. «منتخب ميزان الحكمه» صفحه۵۹۶ 🌺سالروز ولادت باسعادت حضرت امام حسن عسکری (علیه‌السلام) را تبریک می‌گوییم. 🌺 تلگرام | ایتا | سایت|
اینجا کویر داغ و نمک‌زار شور نیست ما رو به روی پهنه‌ی دریا نشسته‌ایم قم سال‌هاست با نفسش زنده مانده است باور کنید پیش مسیحا نشسته‌ایم بوی مدینه می‌وزد از شهر ما، بیا ما در جوار حضرت زهرا نشسته‌ایم 🏴 سالروز وفات کریمه اهل بیت(علیهم‌السلام)، حضرت فاطمه معصومه سلام الله‌علیها را تسلیت می‌گوییم. تلگرام | ایتا | سایت|
💢تناسب واژه با سبک و مخاطب سید ابوالقاسم حسینی (ژرفا) در نوشته‌های عمومی، واژه نه باید فنّی و خاص باشد و نه سَخیف و سَبُک. باید اعتدال رعایت گردد و سعی شود که مخاطب واژه‌ها را به راحتی بفهمد. از آفات گویندگی و نویسندگی در میان بعضی عالمان، «به کارگیری واژه های خاص و اصطلاحی» است. کم نیستند دانشجویان و جوانانی که با همۀ علاقه‌شان به مباحث علمی، گاه از این‌گونه سخن گفتن و قلم زدن گله دارند. اکنون بعضی تعبیرهای این چُنین را ذکر می‌کنیم و برابرهای پیشنهادی را می آوریم. شایان تذکّر است که در ارائه برابرها، به جنبۀ کاربردی تعابیر نظر داشته‌ایم و نه معادلِ لفظ به لفظ: به شَرحْ ایضاً: این نیز مثلِ همان است علی ای حال / علی ای تقدیر: به هر حال إنْ قُلْت کردن / زدن: اِشکال گرفتن ذاتِ اقدس اِلاه: وجود پاک خداوند ائمه هُداهِ مَهدیین: امامان راهنمای رهیافته مسبوق به ذهن: آشنا طابَقَ النّعلُ بالنّعلِ: درست مثلِ هم صَبَّحَکم اللّه بالخیر: صبحتان به خیر لا تُعَدُّ و لاَ تُحْصی: از حدّ و حساب بیرون است به نَصِّ قرآن: قرآن به روشنی فرموده است روایات مأثوره: روایت‌های رسیده از امامان به عبارت اُخْرا: به بیان دیگر جمع بین این و آن: هر دو را به جا آوردن اگر اَمر دائر شود بین این و آن: اگر قرار شود یکی انجام گیرد لطائف‌الحِیل: با تدبیرهای نیکو ذَوی‌الحُقوق: صاحبانِ حق وَ قِس عَلی ذلک: مثل همان مُعْتَنابه: شایسته توجّه فَلِذا: بنا بر این بناءً علی هذا: بنابراین لا یخْفی: پوشیده نیست بِلا شُبهه: بی تردید واجدِ شرایط: دارای شرط‌ها اِلی یومِنا هذا: تا امروز بِالملازمه می‌فهمیم: از آن، این را هم می‌فهمیم عقاید حَقّه: عقیده‌های درست برگرفته از کتاب «بر بال قلم» ۱۴۰۳/۰۷/۲۴ تلگرام | ایتا | سایت|
💢رازهای نهفته در دو سال سکوت مولانا؛ تفسیر استاد یساولی از دیباچه دفتر دوم مثنوی ۱۹دی آنلاین: استاد علی حیدری یساولی در هفتاد و یکمین جلسه «شرح مثنوی» کانون نویسندگان قم، که در دانشگاه طلوع مهر برگزار شد، با قرائت بیت نخستین «مدتی این مثنوی تأخیر شد / مهلتی بایست تا خون شیر شد»، به بررسی دلایل دو سال وقفه در سرایش دفتر دوم مثنوی پرداخت. وی با تحلیل دیباچه این دفتر، به رمزگشایی از حکمت الهی نهفته در این تأخیر پرداخت و ابعاد عرفانی آن را توضیح داد. این استاد دانشگاه همچنین با بررسی نقش حسام‌الدین چلبی، یار وفادار مولانا، و تأثیر رویدادهای شخصی، از جمله درگذشت نزدیکان مولانا، به عمق تأثیر این وقایع بر روند سرایش مثنوی اشاره کرد. او با این توضیحات، به مخاطبان کمک کرد تا به درک عمیق‌تری از این اثر ارزشمند و فلسفه آن دست یابند. تلگرام | ایتا | سایت|
💢رازهای نهفته در دو سال سکوت مولانا؛ تفسیر استاد یساولی از دیباچه دفتر دوم مثنوی ۱۹ دی آنلاین: استاد علی حیدری یساولی در هفتاد و یکمین جلسه «شرح مثنوی» کانون نویسندگان قم، که در دانشگاه طلوع مهر برگزار شد، با قرائت بیت نخستین «مدتی این مثنوی تأخیر شد / مهلتی بایست تا خون شیر شد»، به بررسی دلایل دو سال وقفه در سرایش دفتر دوم مثنوی پرداخت. وی با تحلیل دیباچه این دفتر، به رمزگشایی از حکمت الهی نهفته در این تأخیر پرداخت و ابعاد عرفانی آن را توضیح داد. این استاد دانشگاه همچنین با بررسی نقش حسام‌الدین چلبی، یار وفادار مولانا، و تأثیر رویدادهای شخصی، از جمله درگذشت نزدیکان مولانا، به عمق تأثیر این وقایع بر روند سرایش مثنوی اشاره کرد. او با این توضیحات، به مخاطبان کمک کرد تا به درک عمیق‌تری از این اثر ارزشمند و فلسفه آن دست یابند. استاد یساولی در ادامه سخنان خود به اهمیت حسام‌الدین چلبی، یار وفادار و همراه معنوی مولانا اشاره کرد و بیان داشت که مولانا سرایش مثنوی را به دلیل افسردگی حسام‌الدین، که به علت درگذشت همسرش رخ داده بود، متوقف کرد. حسام‌الدین چلبی نه تنها از نزدیک‌ترین یاران مولانا بود، بلکه به عنوان مشوق اصلی او در سرودن مثنوی نقش اساسی داشت. این دوستی عمیق باعث شد که مولانا پس از بروز مشکلات روحی حسام‌الدین، از سرودن دست بکشد تا زمانی که شرایط بهبود یابد. همچنین این شاعر و استاد ادبیات فارسی به درگذشت صلاح‌الدین زرکوب، یکی دیگر از یاران و مرشدان مولانا، و نیز وفات پسر مولانا، علاءالدین، اشاره کرد. او گفت که این وقایع تلخ و شرایط روحی مولانا، مزید بر علت شدند و باعث شدند مولانا به مدت دو سال از سرودن مثنوی فاصله بگیرد. در ادامه جلسه، استاد یساولی بخش‌هایی از دیباچه دفتر دوم مثنوی را خواند و به تفسیر آن پرداخت. مولانا در دیباچه به حکمت الهی و فلسفه تأخیر در سرایش این دفتر اشاره کرده و می‌گوید که اگر بندگان از حکمت الهی در امور آگاه شوند، از انجام آن کارها بازمی‌مانند. استاد یساولی این نکته را برجسته کرد که مولانا تأخیر در سرودن مثنوی را ناشی از یک مشیت الهی می‌داند و معتقد است که این تأخیر به منظور آماده شدن روحی و معنوی بوده است تا بتواند معانی و حقایق الهی را بهتر دریافت کند. استاد یساولی در ادامه به بررسی مفهوم عشق و محبت بی‌حساب الهی در آثار مولانا پرداخت و به این نکته اشاره کرد که مولانا عشق را صفتی الهی و بی‌نهایت می‌داند. او با استناد به اشعار مولانا، بیان کرد که عشق حقیقی تنها در ذات خداوند نهفته است و عشق انسان‌ها نسبت به خداوند و به یکدیگر تنها به صورت مجازی و محدود است. در پایان، استاد یساولی از اهمیت نگاه مولانا به جهان هستی و معانی غیبی سخن گفت و یادآور شد که مثنوی معنوی علاوه بر ابعاد ادبی و شاعرانه، دارای عمقی فلسفی و عرفانی است که خوانندگان را به تفکر و تأمل در حکمت‌های الهی و حقیقت وجودی جهان دعوت می‌کند. در این جلسه که ابتدای دفتر دوم بود، ابیات نخست این دفتر شرح و مورد بررسی قرار گرفت و با پرسش و پاسخ حضار و ارائه نظرات تکمیلی استاد یساولی به پایان رسید. گفتنی است جلسات شرح مثنوی‌، شنبه هر هفته به همت کانون نویسندگان قم و با حضور استاد علی حیدری یساولی در دانشگاه طلوع مهربرگزار می‌شود. تلگرام | ایتا | سایت|
💢 مثنوی‌خوانی 🔸 جلسه هفتگی شرح مثنوی مولانا 🔹 استاد: علی حیدری یساولی 🔹 جلسه هفتادودوم: شنبه،۲۸مهر۱۴۰۳ ساعت۱۹ 🔻مکان: قم، نبش میدان رسالت، دانشگاه طلوع‌مهر 🔹حضور برای عموم علاقه‌مندان بلامانع است تلگرام | ایتا | سایت|
💢 حافظ‌‌‌خوانی 🔸 جلسه شرح غزلیّات حافظ 🔹 استاد: دکتر حسن عزیزی 🔹جلسه دوازدهم: یک‌شنبه۲۹مهر۱۴۰۳ ساعت۱۹ 🔻مکان: قم، نبش میدان رسالت دانشگاه طلوع‌مهر 🔹حضور برای عموم علاقه‌مندان بلامانع است تلگرام | ایتا | سایت|
💢کانون نویسندگان قم و دفتر مهارت‌افزایی طلوع مهر برگزار می‌کنند ⬅️ دوره ویرایش تکمیلی 🔹خواهران برادران استاد ابوالفضل طریقه‌دار ۱۰ جلسه (چهارشنبه ساعت ۱۵:۳۰) 🔹 شروع دوره: ۹ آبان ۱۴۰۳ 🔸تلفن: کانون ۳۷۸۳۱۴۲۱ دفتر مهارت‌افزایی ۳۲۶۱۴۰۷۰ 🔸آیدی‌های ارتباط: @kanooneqom @Toloumehr شبکه‌های اجتماعی: تلگرام و ایتا @qomqalam سایت: www.qomqalam.ir 🔸محل برگزاری :ابتدای بلوار امین،کوچه یک،(کوچه سازمان آب) پلاک۵۲ 💢کانون نویسندگان قم 💢دانشگاه طلوع مهر تلگرام | ایتا | سایت|
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢بخشی از نشست شرح مثنوی (جلسۀ هفتادو دوم) استاد علی حیدری یساولی ابیات نخست دفتر دوم تلگرام | ایتا | سایت|
💢بايسته‌های مخاطب‌مداری رضا بابایی اكثر پژوهش‌های علمی، افزون بر جنبۀ تحلیلی و گزارشی، ارزش‌داوری هم می‌كنند. بنابراین با گرایش‌های درونی خوانندگانشان درگیر می‌شوند. بدین رو علاوه بر مغزها، با قلب‌ها نیز سروكار دارند. قلب‌ها، قواعد خود را دارند و برخلاف مغزها چندان پیش‌بینی‌پذیر و قابل یكسان‌سازی نیستند. آنها كمتر تن به بخشنامه‌های دستوری یا حتی منطقی می‌دهند. هر مغزی را با چند استدلال می‌توان تسلیم كرد؛ اما لشكر براهین را به قلعۀ قلب‌ها راهی نیست. فرق است میان معتقد شدن و متقاعد گشتن. اولی، نصیب قلب است و دومی، بهرۀ عقل. به سخن دیگر، مغز را باید متقاعد كرد و قلب را معتقد. اقتضای مغز، غیر از تقاضای قلب است. قلب، كانون عواطف و مركز گرایش‌های ناخودآگاه است؛ اما مغز، قرارگاه اندیشه‌ها و كنش‌های خودآگاه. بنابراین بر آفرینندگان آثار فرهنگی است كه مخاطب خود را معجونی از گرایش‌های قلبی و كنش‌های مغزی بدانند، و یكی را فدای دیگری نكنند. پاره‌ای از نوشته‌ها و خطابه‌ها و برنامه‌های سمعی- بصری، یكی از این دو را می‌بینند و دیگری را نه. گاه چنان احساس‌گرایی می‌كنند كه گویی مخاطب آنان سراپا قلب است و تهی از مغز و اندیشه؛ گاه نیز چندان بر طبل استدلال‌های ریز و درشت می‌كوبند كه گویا عقل محض را خطاب می‌كنند! در كتاب‌ها و مقالات علمی، نباید عاطفۀ خواننده را تحریك كرد؛ همچنان‌كه در بیانات احساسی و شاعرانه، نباید میدان را به براهین عقلی و استدلال‌های خشك داد. در عین حال نباید از یاد برد كه خردورزی و نگارش علمی، ابایی از چاشنی‌های قلب‌پسند ندارد؛ چنانكه در حین گفت‌وگو با قلب‌ها نیز نباید از یاد برد كه مغز و عقل مخاطب نیز حاضر است و نظارت می‌كند. «باید در وجود یك نویسنده در آنِ واحد، یك متفكر، یك هنرمند و یك ناقد با هم مشغول كار باشند. وجود یكی از این مفروضات كافی نیست. متفكر، فعال و دلیر است؛ پاسخ چراها را می‌داند، هدف‌های نهایی را می‌بیند و نشانه‌های راهنما را مشخص می‌كند. هنرمند، احساساتی است و عواطف لطیف دارد. از هر طرف محاط در این سؤال است كه "چگونه" كار را باید انجام داد؛ به دنبال چراغ راهنما می‌رود، به فارغ شدن نیاز دارد؛ وگرنه پخش‌وپلا می‌شود، و تجزیه می‌گردد.» برگرفته از کتاب «آیین قلم» ۱۴۰۳/۰۷/۳۰ تلگرام | ایتا | سایت|
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢بخشی از نشست حافظ‌خوانی (جلسۀ دوازدهم) استاد حسن عزیزی «دلش به ناله میازار و ختم کن حافظ که رستگاری جاوید در کم آزاریست» تلگرام | ایتا | سایت|
🔸استاد ادبیات فارسی مطرح کرد: 🔸«حافظ»، راهنمای اخلاق و انسان‌دوستی استاد حسن عزیزی در دوازدهمین جلسۀ حافظ‌خوانی، با تفسیر اشعار حافظ، به نقش این شاعر بزرگ در ترویج اخلاق و انسان‌دوستی پرداخت و او را راهنمایی ارزشمند برای زندگی دانست." به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، دوازدهمین جلسه از سلسله نشست‌های حافظ‌‌‌خوانی استاد حسن عزیزی، با موضوع بررسی مفاهیم عرفانی و اخلاقی در اشعار حافظ، به همت کانون نویسندگان قم در دانشگاه طلوع مهر برگزار شد. این نشست با حضور جمعی از علاقه‌مندان به ادبیات فارسی و عرفان برگزارشد. در این جلسه، استاد عزیزی با محوریت آثار حافظ، به بررسی مفاهیم عرفانی، اخلاقی و فرهنگی در شعر این شاعر بزرگ پرداخت و آن را با اشعار دیگر شاعران کلاسیک ایرانی همچون سعدی و فردوسی مقایسه کرد. استاد ادبیات فارسی در بخشی از سخنان خود، به مفهوم “کم‌آزاری” که در آثار شاعران ایرانی جایگاه ویژه‌ای دارد، اشاره کرد. وی ضمن تحلیل ابیاتی از حافظ و سعدی، خاطرنشان کرد: «رستگاری انسان در گرو بی‌آزاری و عدم آسیب رساندن به دیگران است. حافظ نیز، مانند سعدی و فردوسی، بر اصل کم‌آزاری یا بی آزاری تأکید دارد و بزرگ‌ترین گناه در فرهنگ ایرانی را مردم‌آزاری می‌داند.» وی همچنین به این موضوع پرداخت که بی‌آزاری تنها شامل انسان‌ها نمی‌شود، بلکه حیوان‌آزاری و تخریب طبیعت نیز در فرهنگ کهن ایرانی به‌شدت مذموم شمرده شده است. ادامه خبر را اینجا بخوانید: http://qomqalam.ir/category/%d8%ae%d8%a8%d8%b1-%d9%88-%da%af%d8%b2%d8%a7%d8%b1%d8%b4/ تلگرام | ایتا | سایت|
💢بهترين آموزشگاه نویسندگی(۱) رضا بابایی بخوان و بنویس! هیچ راه دیگری برای بهتر نوشتن نیست. مطمئن باشید! بهترین کلاس‌های آموزش نویسندگی، میان سطرهای یک نوشتۀ خوب برگزار می‌شود و مؤثرترین گام را آنگاه برمی‌داری که قلم به دست می‌گیری و می‌نویسی. در جهان، راه‌هایی هست که باید با سر پیمود: در ره چو قلم گر به سرم باید رفت با دلِ زخم‌کش و دیدۀ گریان بروم راه‌هایی را هم که باید با پا پیمایش کنیم، می‌شناسیم: راه خانه، راه مدرسه، راه بازار... . نوشتن، راهی است که در آن از پا و سر کاری ساخته نیست. در این راه با دست باید گام زد تا به مقصد رسید. پس بخوان و بنویس و بدان که جز این راهی نیست. اما درس‌واره‌هایی هم هست که دانستن آنها خالی از سود نیست. دانستن این آموزه‌ها اگرچه معجزه نمی‌کند، در برداشتن گام‌های نخست، کمک‌کار نوقلمان است. به‌ویژه اگر این دانستنی‌ها مقدمه‌ای برای کارورزی و تمرین باشد، سودی دوچندان دارند. در مجموعۀ گفتارهای حاضر می‌کوشیم برخی از آنچه به کار قلم‌زنان و نویسندگان مبتدی می‌آید، همراه شرح و تمرین بازگوییم. باشد که به کار آید و زحمت نیفزاید. سخن نخست را به «آنچه نویسندگان باید بدانند» اختصاص می‌دهم. بر این گمانم که هر نویسنده‌ای باید سه نوع آگاهی داشته باشد: ۱. آگاهی‌های تخصصی این نوع آگاهی، نویسنده را از ورطۀ تکرار و تقیلد می‌رهاند و قوی‌ترین انگیزه‌ها را برای نوشتن فراهم می‌آورد. شک نکنید که اگر کسی سخنی بکر و تازه داشته باشد، نمی‌تواند قلمش را بی‌عار و بیکار در گوشه‌ای رها کند. صاحب قلم، پیشتر و بیشتر باید صاحب‌نظر باشد. آنکه سخنی برای گفتن ندارد، انگیزۀ چندانی هم برای نوشتن ندارد و این بی‌انگیزگی، همۀ راه‌ها را به سوی نویسندگی برتر می‌بندد. بازگویی گفته‌ها و نوشته‌های دیگران هم دردی را دوا نمی‌کند. دست کم باید ثلثی از هر نوشته، حاوی نکته‌ها یا نظریه‌های بکر باشد تا قلم در دست بی‌تابی کند و برای رقصیدن بر روی کاغذ لحظه‌ها را بشمارد. اگر در نوشتن کاهلیم و شب و روزمان با کاغذ و قلم نمی‌گذرد، شاید از آن رو است که معرفتی نو از درون، ما را به جلوه‌گری نهیب نمی‌زند. از پیش گفته‌اند که «پری‌رو تاب مستوری ندارد.» پری‌رویانِ معرفت، سینۀ صاحب خود را می‌شکافند و از ریسمان قلم بر صفحۀ کاغذ می‌نشینند. رغبت و قوت در نوشتن، همچون شیر مادران است که تا فرزند نو نزایند، در سینه نمی‌جوشد. ادامه دارد.... ۱۴۰۳/۰۸/۰۱ تلگرام | ایتا | سایت|