💢 سهگانههای نگارش
محمدکاظم کاظمی
🔻 متن اصلی
همیشه مهمترین ضعف امروز خبرنگاران را - بهویژه در تلویزیون - خوب ننوشتن دیدهام.
✳️ نظر ویراستار
این عبارت، بخشی از یک متن آموزشی است. در متنهای آموزشی تا میتوانیم ساده بنویسیم و از جملههای پیچیده و تودرتو پرهیز کنیم. جملهٔ معترضه اینجا متن را از روانی انداخته است.
این را بگویم که من با کاربرد جملهٔ معترضه موافق نیستم، مگر در جایی که واقعاً چاره نباشد، یا قصد تمایزبخشی به کلام داشته باشیم، مثلاً در شعر و متنهای ادبی.
در اینجا آن جملهٔ معترضه در وسط پیام اصلی آمده و یک دستانداز ایجاد کرده است. بهتر است بگذاریم که اول پیام اصلی منتقل شود، بعد آن «به ویژه تلویزیون» را به عنوان یک نکتهٔ تکمیلی اضافه کنیم.
✅ حاصل ویرایش
همیشه مهمترین ضعف امروز خبرنگاران را خوب ننوشتن دیدهام، بهویژه در تلویزیون.
#نگارش
کانون نویسندگان قم
ارتباط با #کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا
سایت کانون نویسندگان قم (آخرین اخبار و اطلاعیه ها)
💢 حافظخوانی
🔸 جلسه ماهانۀ شرح غزلیّات حافظ
🔹 استاد: دکتر احمدعزتّیپرور
🔹زمان: یکشنبههای چهارم هرماه
جلسه اول: یکشنبه۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲
ساعت۱۹:۴۵
🔻مکان: قم، انتهای خیابان دورشهر، نبش میدان رسالت
موسسه آموزش عالی طلوعمهر
🔹حضور برای عموم علاقهمندان بلامانع است
#حافظ
کانون نویسندگان قم
ارتباط با #کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا
سایت کانون نویسندگان قم (آخرین اخبار و اطلاعیه ها)
💢زندهنویسی
رضا بابایی
زندهنویسی، یعنی شخصیتبخشی به اشیا و جانمندانگاری مفاهیم. در این آرایۀ سنتی، نویسنده به اشیا و مفاهیم جان میبخشد و دربارۀ آنها به گونهای سخن میگوید که گویی دربارۀ یکی از جانداران سخن میگوید.
جملههای زیر به مدد آرایۀ «زندهنویسی» ویرایش شده است:
- از طریق برهان میتوان حق را از باطل تمیز داد.
«برهان، حق را از باطل جدا میکند.»
- متأسفانه اختلافنظر گاهی موجب خصومت میشود.
«متأسفانه اختلافنظر گاهی خصومت میآفریند.»
- ما از محراب میآموزیم که میتوان برخاک نشست، اما در آسمان بود.
«محراب به ما میآموزد که میتوان برخاک نشست، اما در آسمان بود.»
- با ذکر خدا، ایمان تقویت میشود.
«ذکر خدا ایمان را تقویت میکند.»
- برای طرح سوال، میتوان از کلمات چرا، چگونه، کجا، برای چه و... استفاده کرد.
«برای طرح سوال، کلمات چرا و چگونه و برای چی به کمک انسان میآیند.»
برگرفته از کتاب «بهتر بنویسیم»
کانون نویسندگان قم
ارتباط با #کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا
سایت کانون نویسندگان قم (آخرین اخبار و اطلاعیه ها)
💢 درباره چه موضوعی بنویسیم؟
علیکردانی
به اطرافتان نگاه کنید؛ جهان هستی با تمام موجودات و اتفاقاتِ ریز و درشتش، پُر از سوژههای دیدنی و چیدنی است؛ کافی است ذوق و دقت را سرلوحه قرار دهید و از کنار دیدنیهاتان به سادگی گذر نکنید. سوژهها مانند میوهها هستند، اگر زود به آنها بپردازید نارساند و اگر دیر بچینید، فایدهای ندارد.
به مثالهای زیر توجه کنید:
پیادهای که از خیابان عبور میکند، فوارهای که در میدان شهر خودنمایی میکند، افرادی که در ایستگاه اتوبوس منتظر ایستادهاند، گریههای کودک، رنجهای مادر، خشخش برگهای پاییزی، صندلیهای خالی دانشگاه، آواز قناری، آسمان سرخ، میوهفروش محل و صدها مورد دیگر. در دل همه اینها، سوژهای به انتظار شما نشسته است.
بنابراین اصل «مشاهده جذاب» ما را به سوژه نزدیک میکند و آنچه ما را به مشاهده جذاب میرساند، چشم و گوش کنجکاو است. نویسنده هنگامی به سوژه منتقل میشود که غمِ سوژه، احساس سوژه، جذابیت یا عقلانیت سوژه، او را در بر گرفته باشد.
#سوژه
#نویسندگی
کانون نویسندگان قم
ارتباط با #کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا
سایت کانون نویسندگان قم (آخرین اخبار و اطلاعیه ها)
💢 مثنویخوانی
🔸 جلسه هفتگی شرح مثنوی مولانا
🔹 استاد: علی حیدری یساولی
🔹 جلسه نوزدهم: شنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲
ساعت۱۹:۳۰
🔻مکان: قم، انتهای خیابان دورشهر، نبش میدان رسالت
موسسه آموزش عالی طلوعمهر
🔹حضور برای عموم علاقهمندان بلامانع است
#مثنوی
کانون نویسندگان قم
https://eitaa.com/kanoonnevisandeganqom
https://telegram.me/kanoonnevisandeganqom
💢 از رویِ دستِ ویراستار
🔸منبع: کتاب طریق ویرایش
🔸کانون نویسندگان قم
ارتباط با #کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا
سایت کانون نویسندگان قم (آخرین اخبار و اطلاعیه ها)
💢 حافظخوانی
🔸 جلسه ماهانۀ شرح غزلیّات حافظ
🔹 استاد: دکتر احمدعزّتیپرور
🔹زمان: یکشنبههای چهارم هرماه
جلسه اول: یکشنبه۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲
ساعت۱۹:۴۵
برنامۀ یکشنبههای هرماه:
یکشنبه اول: نشست ادبی. یکشنبه دوم: سعدیخوانی. یکشنبه سوم: شاهنامهخوانی. یکشنبه چهارم: حافظخوانی.
شنبۀ هر هفته: جلسه شرح مثنوی
🔻مکان: قم، انتهای خیابان دورشهر، نبش میدان رسالت
موسسه آموزش عالی طلوعمهر
🔹حضور برای عموم علاقهمندان بلامانع است
#حافظ
کانون نویسندگان قم
ارتباط با #کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا
سایت کانون نویسندگان قم (آخرین اخبار و اطلاعیه ها)
💢عرفنگری در ویرایش
عبداالرحیم موگِهی (شمیم)
زبان وسیلۀ انتقال پیام و عامل ارتباطات عرفی و اجتماعی است. بنابراین، در ویرایش باید شیوههایی را به کار گرفت که بر خلاف پذیرش عرفی نباشد. مثلاً املای درست عدد «۱۰۰» به شکل «سد» است. به همین علت، گفته میشود که «سدۀ اول، سدۀ دوم و …»؛ اما چون این شکل املایی، هم بر خلاف پذیرش عرفی و هم ممکن است با واژۀ «سد= آببند و سیلبند» اشتباه شود، عدد «۱۰۰» را به همین شکل کنونی آن، یعنی «صد»، مینویسند.
همچنین ویراستارانی که مبنای آنان در نگارش کلمات مرکّب، مانند گلخانه و کتابفروشی، پیوستهنویسی است، در کلمات مرکّب دیگری، همچون مصیبتدیده و سیاستپیشه، این مبنا را به کار نمیگیرند؛ زیرا پیوستهنویسی این دو کلمه را، به شکل مصیبتدیده و سیاستپیشه، بدنما و دشوارخوان و بر خلاف پذیرش عرفی میدانند.
#ویرایش
کانون نویسندگان قم
ارتباط با #کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا
سایت کانون نویسندگان قم (آخرین اخبار و اطلاعیه ها)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢بخشی از نشست «سعدیخوانی»
استاد: دکتر حسن عزیزی
#سعدی
کانون نویسندگان قم
ارتباط با #کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا
سایت کانون نویسندگان قم (آخرین اخبار و اطلاعیهها)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢بخشی از نشست شرح مثنوی
استاد علی حیدری یساولی
#مثنوی
کانون نویسندگان قم
ارتباط با #کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا
سایت کانون نویسندگان قم (آخرین اخبار و اطلاعیهها)
💢عوامل جاذبۀ شعر
جواد محدثی
از شاخههای مختلف ادبیات، «شعر» ویژگی مهمتری دارد و فراگیرتر است. علاقۀ به شعر در نهاد مردم ما وجود دارد و استقبال از شعر و حفظ کردن و به کار بردن آن در محاورات و گفت و گوهای عادی روزانه در مقاطع مختلف، نشانۀ آن است.
شاید این جاذبه، به عوامل متعددی بستگی داشته باشد. ولی این چند عامل را نمیتوان نادیده گرفت:
۱. موزون و آهنگین بودن آن
۲. زیبایی لفظی و سجع و قافیه
۳. ظرایف ذوق برانگیز و نکات لطیف
۴. ایجاز و اختصار، در عین غنای محتوایی
۵. حکمتها و پندها
موزون و آهنگین بودن شعر، آن را با طبع بشری هماهنگ میسازد و هم دلنشین میشود، هم راحتتر قابل حفظ کردن و به خاطر سپردن.
تناسبهای واژگانی و تعبیری هم که در شعر نهفته است، بر جاذبۀ آن میافزاید. محتوای پر نکته و لطایفی معنی دار و نکات دقیق و شاعرانه که در آن است، رمز دیگری از جاذبۀ آن است. رعایت ایجاز به عنوان یک «صنعت ادبی» و فشردگی الفاظ و در عین مفاهیم بلند و فراوان که در قالب محدود و ظرف الفاظ بیان میشود و گاهی در یک غزل، رباعی و حتی در یک تک بیت و مصرع یا ضربالمثل، به اندازۀ یک کتاب، حرف نهفته، نکتۀ دیگری است که نمیتوان از آن غافل بود.
مواعظ و پندها و حکمتهای نهفته در شعر نیز گاهی تأثیر شگفت و معجزهآسا در برانگیختن و جهت و ارتباط دادن با فطرت و روح انسان دارد، و بسیاری از فرهیختگان و عاشقان شعر، مضمون نهفته در آن را حرف دل و ترجمان احساس خود مییابند. بیشتر ضربالمثلهای جا افتاده، از این قبیل است که جریان و سریان یافته است.
شعر، ذر ذهن مردم حجیت دارد و برای اثبات بسیاری از حرفها و ادعاهای خود، شعری را از شاعری به عنوان سند میآورند. «استناد به شعر» موهبتی است عظیم که اهل شعر نباید از این جایگاه غافل باشند. کلام شاعران، سند به حساب میآید و شاعران نوعی حکومت بر دلها و اندیشهها دارند، و همین که حرفی وقتی مستند به شعری میشود، پشتوانه و رسمیت پیدا میکند، دلیل اهمیت این هنر و تکلیفِ سنگین شاعران متعهد است.
بسیاری از جوانان، ذوق شعری دارند، و این، راهی برای ورود به دنیای ذهن و زندگی و فکر و احساس آنان است. میتوان با حرکت در این بستر، آنان را با جلوههای زیباتر زندگی و آرمانهای پاک و دنیای معنویت آشنا ساخت.
برگرفته از کتاب «با اهل قلم»
#شعر
کانون نویسندگان قم
ارتباط با #کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا
سایت کانون نویسندگان قم (آخرین اخبار و اطلاعیه ها)
💢 نشست ادبی کانون نویسندگان قم/۳
موضوع: سهگانی، شعر ایرانی، حکمت جهانی
با سخنرانی دکتر علیرضا فولادی، مبدع شعر سهگانی و عضو هیئت علمی دانشگاه کاشان
و شعرخوانی سرودههای جمعی از شعرای سهگانیسرا
شعرخوانی استاد عباس فرساد با گویش قمی
زمان: یکشنبههای اول هرماه
↙️ جلسه سوم: یکشنبه ۱۴۰۲/۰۳/۰۷
ساعت ۱۹:۴۵
برنامۀ یکشنبههای هرماه:
یکشنبه اول: نشست ادبی. یکشنبه دوم: سعدیخوانی. یکشنبه سوم: شاهنامهخوانی. یکشنبه چهارم: حافظخوانی.
شنبۀ هر هفته: جلسه شرح مثنوی
↙️ مکان: میدان رسالت – موسسه آموزش عالی طلوع مهر
💢 شرکت برای عموم علاقهمندان آزاد است.
کانون نویسندگان قم
https://eitaa.com/kanoonnevisandeganqom
https://telegram.me/kanoonnevisandeganqom
💢گزارش تصویری جلسه اول «حافظخوانی»
استاد: دکتر احمدعزّتیپرور
یکشنبه۳۱ اردیبهشت۱۴۰۲
دانشگاه طلوع مهر
#حافظ
کانون نویسندگان قم
ارتباط با #کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا
سایت کانون نویسندگان قم (آخرین اخبار و اطلاعیهها)
💢 آیا نویسندۀ غیرطنزنویس داریم؟
محمدرضا آتشین صدف
یکی از گونههای نویسندگی که خیلیها آرزو دارند در آن مهارت داشته باشند، طنزنویسی است؛ اما همین خیلیها را اگر حتی یارانۀ دو برابر بدهی حاضر نیستند طنز یاد بگیرند! میگویند من که داستاننویسم، من که مقالهنویسم، من که یادداشتنویسم و ... . خلاصه اینکه من که نمیخواهم طنزنویس شوم.
این دوستان فکر میکنند ما دو جور نویسنده داریم: طنزنویس، غیرطنزنویس و حالا که من غیرطنزنویسم پس لازم نیست طنزنویسی یاد بگیرم. در پاسخ عرض میکنم: شرمنده، اشتباه به عرض رساندهاند: ما دو جور نویسنده داریم:
۱. نویسندهای که فقط طنز مینویسد؛
۲. نویسندهای که طنزنویسی نیز از ابزار کار او است.
#طنزنویسی
کانون نویسندگان قم
ارتباط با #کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا
سایت کانون نویسندگان قم (آخرین اخبار و اطلاعیهها)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم
در آستانهی سیزدهمین سالروز تولد سهگانی، سومین نشست ادبی کانون نویسندگان با موضوع:
📍\سهگانی
📍\شعر ایرانی
📍\حکمت جهانی
برگزار میشود.
•··•✦❁🌸❁✦•··•
♻️زمان:
یکشنبه: ۷ خرداد ماه ۱۴۰۲
♻️محل برگزاری:
قم_ میدان رسالت_موسسهی آموزش عالی طلوع مهر.
╭─•••≽•≽•≽•►@kafeyehonaresegani
@radiosegani
╰────────────➤𝐂𝐡𝐚𝐧𝐧𝐞𝐥
💢مخاطبشناسی در ویرایش
عبدالرحیم موگِهی (شمیم)
نوشته یا دارای مخاطب عام است یا خاص. پس ویرایش (از این منظر) نیز بر دو گونه است: عام یا خاص. از همین رو، لازم است که ویراستار، این تفاوت را در نظر داشته باشد و با توجه به آن، ویرایش نوشته را انجام دهد.
برای نمونه، ویرایش متنی که برای بزرگسالان نوشته شده، با ویرایش متنی که مخصوص خردسالان به نگارش در آمده، کاملاً متفاوت است؛ زیرا ویژگیهای ذهنی و سطح علمی و فکریِ خردسالان به طوری است که تا حد امکان، مثلاً باید از نوشتن جملههای طولانی و نَفَسگیر برای آنان پرهیز کرد.
به همین سبب، اگر جملهای طولانی و بدین سان برای دانشآموزان پایان مقطع دبستان نوشته شده باشد:
- نیما از این که نتوانسته بود درسهایش را خوب بخواند و شب پیش از امتحان هم خوب مطالعه نکرده بود و نمرهاش کم شده بود، بسیار ناراحت بود.
ویراستار فرادست و باتجربهای که مخاطبشناس است، این متن را برای آنان به چهار جملۀ کوتاه تبدیل میکند:
+ نیما نتوانسته بود درسهایش را خوب بخواند. شب پیش از امتحان هم خوب مطالعه نکرده بود. در نتیجه، نمرهاش کم شده بود. برای همین، بسیار ناراحت بود.
#ویرایش
کانون نویسندگان قم
ارتباط با #کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا
سایت کانون نویسندگان قم (آخرین اخبار و اطلاعیهها)
4_6014766123663233600.pdf
216.5K
💢 غلط ننویسیم 💢
✅ چکیدهٔ کتاب «غلط ننویسیم» استاد نجفی در جدولی منظم و کاربردی
❇️ مهمترین اشتباههای رایج در زبان فارسی که باید بدانیم و رعایت کنیم
⭕️ @hamidhossaini
کانون نویسندگان قم
ارتباط با #کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا
سایت کانون نویسندگان قم (آخرین اخبار و اطلاعیهها)
💢 مثنویخوانی
🔸 جلسه هفتگی شرح مثنوی مولانا
🔹 استاد: علی حیدری یساولی
🔹 جلسه بیستم: شنبه ۶خرداد۱۴۰۲
ساعت۱۹:۴۵
برنامۀ یکشنبههای هرماه:
یکشنبه اول: نشست ادبی. یکشنبه دوم: سعدیخوانی. یکشنبه سوم: شاهنامهخوانی. یکشنبه چهارم: حافظخوانی.
شنبۀ هر هفته: جلسه شرح مثنوی
🔻مکان: قم، انتهای خیابان دورشهر، نبش میدان رسالت
موسسه آموزش عالی طلوعمهر
🔹حضور برای عموم علاقهمندان بلامانع است
#مثنوی
کانون نویسندگان قم
ارتباط با #کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا
سایت کانون نویسندگان قم (آخرین اخبار و اطلاعیهها)
💢 نشست ادبی کانون نویسندگان قم/۳
موضوع: سهگانی، شعر ایرانی، حکمت جهانی
با سخنرانی دکتر علیرضا فولادی، مبدع شعر سهگانی و عضو هیئت علمی دانشگاه
و شعرخوانی سرودههای جمعی از شعرای سهگانیسرا
شعرخوانی استاد عباس فرساد با گویش قمی
زمان: یکشنبههای اول هرماه
↙️ جلسه سوم: یکشنبه ۱۴۰۲/۰۳/۰۷
ساعت ۱۹:۳۰
↙️ مکان: میدان رسالت – موسسه آموزش عالی طلوع مهر
💢 شرکت برای عموم علاقهمندان آزاد است.
ارتباط با #کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا
سایت کانون نویسندگان قم (آخرین اخبار و اطلاعیهها)
27.11M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢بخشی از نشست شرح مثنوی
استاد علی حیدری یساولی
#مثنوی
کانون نویسندگان قم
ارتباط با #کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا
سایت کانون نویسندگان قم (آخرین اخبار و اطلاعیهها)
💢گزارش تصویری نشست ادبی کانون نویسندگان قم/۳
یکشنبه۷ خرداد ۱۴۰۲
دانشگاه طلوع مهر
#نشستادبی
کانون نویسندگان قم
ارتباط با #کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا
سایت کانون نویسندگان قم (آخرین اخبار و اطلاعیهها)