💢کانون نویسندگان قم و دفتر مهارتافزایی طلوع مهر برگزار میکنند
⬅️ دوره فیلمنامهنویسی مقدماتی
🔹خواهران برادران
استاد رضا رحیمیفرد
۱۰ جلسه (یکشنبه ساعت ۱۷:۳۰)
🔹 زمان ثبتنام: تا ۱۲ آبان ۱۴۰۳
🔸تلفن:
کانون ۳۷۸۳۱۴۲۱
دفتر مهارتافزایی ۳۲۶۱۴۰۷۰
🔸آیدیهای ارتباط:
@kanooneqom
@Toloumehr
شبکههای اجتماعی: تلگرام و ایتا
@qomqalam
سایت:
www.qomqalam.ir
🔸محل برگزاری :ابتدای بلوار امین،کوچه یک،(کوچه سازمان آب) پلاک۵۲
💢کانون نویسندگان قم
💢دانشگاه طلوع مهر
تلگرام | ایتا | سایت|
💢 مطالعه و ویرایش
عبدالرحیم موگِهی
مطالعه یکی از عوامل بیرونی فراگیری ویرایش است
مطالعه به دو گونه میتواند تحقق یابد:
یک) اختصاصی: هر کس میخواهد ویراستار شود، لازم است به طور اختصاصی، کتابها و آثاری را مطالعه کند که به صورت مستقیم به موضوع ویرایش و مباحث نظری و آیین عملی آن پرداختهاند، یا بخش عمدهای از مطالب آنها در بارۀ ویرایش است. همچنین به مطالعۀ نوشتههایی، همچون کتابهای دستور زبان و آیین نگارش و آموزش نویسندگی، بپردازد که به شکل غیرمستقیم با ویرایش ارتباط دارند.
برای مطالعات اختصاصی میتوان به این پانزده کتاب (طبق حروف الفبا) اشاره کرد:
۱. انواع ویرایش، استاد ابوالفضل طریقهدار؛
۲. بهتر بنویسیم، استاد رضا بابایی؛
۳. دربارۀ ویرایش (مجموعۀ مقالات)، زیر نظر استاد نصرالله پورجوادی؛
۴. دستور زبان فارسی، دکتر حسن انوری و دکتر حسن احمدی گیوی؛
۵. راهنمای آماده ساختن کتاب، دکتر میر شمسالدین ادیب سلطانی؛
۶. راهنمای نگارش و ویرایش، دکتر محمدجعفر یاحقی و دکتر محمدمهدی ناصح؛
۷. راهنمای ویراستاری و درستنویسی، دکتر حسن ذوالفقاری؛
۸. راهنمای ویرایش، دکتر غلامحسین غلامحسینزاده؛
۹. شیوۀ شیوایی، دکتر سید ابوالقاسم حسینی (ژرفا)؛
۱۰. غلط ننویسیم، استاد ابوالحسن نجفی؛
۱۱. فرهنگ درستنویسی سخن، دکتر حسن انوری و دکتر یوسف عالی عباسآباد؛
۱۲. کتابپژوهی، استاد محمد اسفندیاری؛
۱۳. مبانی درستنویسی زبان فارسی معیار، دکتر ناصر نیکوبخت؛
۱۴. نگارش و ویرایش، استاد احمد سمیعی (گیلانی)؛
۱۵. ویرایش زبانی، استاد غلامرضا ارژنگ.
دو) عمومی: این گونه مطالعات میتواند نقش بهسزایی در کیفیت ویرایش و موفقیت در آن ایفا کند، بهویژه اگر روشمند و زیر نظر استادی فرادست و ویراستاری چیرهدست باشد؛ زیرا ویرایشگر در پی آن است که هم پیام نویسنده را گیراتر و هم بیان نوشتۀ وی را شیواتر کند؛ البته از راههای رسیدن به چنین هدفی، این است که ویراستار از مطالعات عمومیِ خوب و معلومات متنوعِ فراوانی برخوردار و در یک کلمه اهل مطالعه باشد.
به همین منظور، شایسته است که دوستداران ویرایش، نوشتههای ممتاز در موضوعات و قالبهایی از قبیل زیر را نیز مطالعه کنند تا بتوانند ویرایشی سزامند و ویراستارپسند و مشتریخواه را ارائه دهند:
۱. نثر؛
۲. شعر؛
۳. قطعۀ ادبی؛
۴. داستان و رمان؛
۵. طنز؛
۶. کاریکلِماتور؛
۷. سفرنامه؛
۸. زندگینامه؛
۹. وبلاگ؛
۱۰. دلنوشته.
۱۴۰۳/۰۸/۱۰
#ویرایش_مطالعه
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت|
💢 مثنویخوانی
🔸 جلسه هفتگی شرح مثنوی مولانا
🔹 استاد: علی حیدری یساولی
🔹 جلسه هفتادوچهارم: شنبه،۱۲آبان۱۴۰۳
ساعت۱۹
🔻مکان: قم، نبش میدان رسالت،
دانشگاه طلوعمهر
🔹حضور برای عموم علاقهمندان بلامانع است
#مثنوی
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت|
💢 حافظخوانی
🔸 جلسه شرح غزلیّات حافظ
🔹 استاد: دکتر حسن عزیزی
🔹جلسه سیزدهم: یکشنبه۱۳آبان۱۴۰۳
ساعت۱۹
🔻مکان: قم، نبش میدان رسالت
دانشگاه طلوعمهر
🔹حضور برای عموم علاقهمندان بلامانع است
#حافظ
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت|
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢بخشی از نشست شرح مثنوی
(جلسۀ هفتادو چهارم)
استاد علی حیدری یساولی
ابیات نخست دفتر دوم
#مثنوی
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت|
💢نویسندۀ واقعی
رضابابایی
نویسنده اساسا یک موجود ادبی است؛ حتی اگر ادبی ننویسد و حتی اگر آنچه درباره آن مینویسند و میاندیشد از ادبیات بسیار دور باشد باز هم لحظهای که قلم به دست میگیرد فرایند یک فعالیت سخت ادبی در ذهنش آغاز میشود.
یک اشتباهی در ذهن بسیاری از علاقهمندان هست که گمان میکنیم نویسندگی یعنی درستنویسی و بیخطا نوشتن در حالی که کسی که طعم ادبیات را نچشیده و کسی که نمیداند باید فضای ذهنی روشن، فعال و جامع داشته باشد، نویسنده نیست.
اکثر کسانی که کتاب در حوزه آئین نگارش مینویسند خودشان اهل نگارش نیستند، این نشان میدهد آن چیزی که بیرون از وجود ما هست یعنی دانستنیهای مربوط به قواعد درستنویسی چندان به کار ما نمیآید. پیش از آن باید تواناییها و سرمایههایی در وجود ما به وجود بیاید.
نویسندگی، درستنویسی زیبانویسی و حتی سادهنویسی نیست و ما اشتباه کردیم که در کلاسهای نویسندگی وقت علاقهمندان را با مسائل دستور زبان فارسی درگیر کردهایم.
ادبیات دو تعهد بزرگ بر گردن صاحبش میگذارد: یکی از این تعهدات جمعگرایی و دیگر فردگرایی است و اگر کسی بتواند میان این دو متناقض تعادل برقرار کند، نویسنده واقعی است؛ قلم او روان و سخن او دلنشین خواهد شد و دیگر نیازی به آرایهها و صنایع ادبی ندارد.
برگرفته از سخنان ایشان در نشست«ادبیات و راههای نپیموده»
۱۴۰۳/۰۸/۱۵
#نویسندگی
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت|
🌺سالروز ولادت باسعادت اسوه صبر و تقوا، حضرت زینب کبری (سلامالله علیها) و روز پرستار را تبریک میگوییم.
#تبریک
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت|
💢 سهگانههای نگارش
محمدکاظم کاظمی
🔻 متن اصلی
همیشه مهمترین ضعف امروز خبرنگاران را - بهویژه در تلویزیون - خوب ننوشتن دیدهام.
🔹 نظر ویراستار
این عبارت، بخشی از یک متن آموزشی است. در متنهای آموزشی تا میتوانیم ساده بنویسیم و از جملههای پیچیده و تودرتو پرهیز کنیم. جملهٔ معترضه اینجا متن را از روانی انداخته است.
این را بگویم که من با کاربرد جملهٔ معترضه موافق نیستم، مگر در جایی که واقعاً چاره نباشد، یا قصد تمایزبخشی به کلام داشته باشیم، مثلاً در شعر و متنهای ادبی.
در اینجا آن جملهٔ معترضه در وسط پیام اصلی آمده و یک دستانداز ایجاد کرده است. بهتر است بگذاریم که اول پیام اصلی منتقل شود، بعد آن «به ویژه تلویزیون» را به عنوان یک نکتهٔ تکمیلی اضافه کنیم.
✅ حاصل ویرایش
همیشه مهمترین ضعف امروز خبرنگاران را خوب ننوشتن دیدهام، بهویژه در تلویزیون.
۱۴۰۳/۰۸/۱۷
#نگارش_ویرایش
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت|
💢 مثنویخوانی
🔸 جلسه هفتگی شرح مثنوی مولانا
🔹 استاد: علی حیدری یساولی
🔹 جلسه هفتادوپنجم: شنبه،۱۹آبان۱۴۰۳
ساعت۱۹
🔻مکان: قم، نبش میدان رسالت،
دانشگاه طلوعمهر
🔹حضور برای عموم علاقهمندان بلامانع است
#مثنوی
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت|
💢 سعدیخوانی
🔸 جلسه شرح غزلیّات سعدی
و ادبیات معاصر
🔹 استاد: دکتر حسن عزیزی
جلسۀ بیستوسوم: یکشنبه۲۰آبان۱۴۰۳
ساعت۱۹
🔻مکان: قم، نبش میدان رسالت
دانشگاه طلوعمهر
🔹حضور برای عموم علاقهمندان بلامانع است
#سعدی
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت|
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢بخشی از نشست شرح مثنوی
(جلسۀ هفتادو پنجم)
استاد علی حیدری یساولی
#مثنوی
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت|
چگونه مثنوی بخوانیم؟
بعضی از دوستان پرسیدهاند: «من با مولانا و مثنوی ارتباط نمیگیرم. چطور میتوان به مثنوی نزدیک شد و جهان مولانا را فهمید و شناخت؟» در جواب چند نکته عرض میکنم.
هر آدمی، و هر متفکری، زبان خاص خود را دارد. برای نزدیک شدن به روح و روان آن آدم و دنیای درون او باید زبانش را فهمید و شناخت. حال اگر بین ما و او هفتصد سال فاصله زمانی و تاریخی و فکری و فرهنگی باشد دیگر کار سختتر است. تا به زبان کسی دسترسی نداشته باشیم به جریان اندیشههای او هم دسترسی نداریم. برای آشناتر شدن با مولانا با صبور بود. کارهایی هم میتوان کرد:
۱. از خواندن داستانها شروع کنم. فقط داستانهای مولوی را از روی کتابهای دیگر یا مقالههای دیگر بخوانم و مثل قصه بشنوم. کاری به شرح و تفسیر مولانا نداشته باشم.
۲. مثنوی کنار دستم باشد. گاهی یک صفحه را باز کنم، سه چهار بیت از آن را بخوانم و سعی کنم برای خودم معنا کنم. اگر نفهمیدم و یا چندوجهی فهمیدم، از یک شرح، مثلاً شرح کریم زمانی، استفاده کنم. اگر هم حال مراجعه به کتابی را نداشتم بروم سراغ صفحهای دیگر و دو سه بیت دیگر.
۳. کتاب و مقاله درباره مثنوی بخوانم. موضوعات مختلفی را در مثنوی و از نگاه مولانا بررسی کردهاند. انواع و اقسام مقالهها و کتابهای مختصر و مفصل درباره مثنوی و مولانا هست. انتخاب کتاب هم با مشورت و دقت باشد
۴. مولانا گوش بدهم. لب لباب مثنوی را دکتر سروش خوانده. اوقات بیکاری، شب قبل از خواب، در ماشین و صف و ساعتهای معطلی، آن را کم کم و به مرور گوش کنم و به آنها فکر کنم. خوانش کل مثنوی هم البته با دو سه صدا هست
۵. شرح مثنوی گوش کنم. دکتر سروش، دکتر موحد، و دیگران دفترهای مختلف مثنوی را شرح کردهاند. اغلب صوتها هم در دسترس است. یکی از آنها را که با مزاج و مذاق من سازگارتر است، با سنجش و آزمایش، انتخاب کنم و هر روز یا هر دو روز یک بار یک درس را گوش کنم.
۶. توقع نداشته باشم همه مثنوی را یکجا بفهمم. مثنوی مثل هیمالیاست. تپهنورد خیلی باید صبر کند تا به اوج آن برسد. کوهنوردان ماهر و ورزیدهای میگویند هنوز موفق به فتح قلۀ آن نشدهاند. مثنوی را باید تکه تکه و ذره ذره خواند. کتابی نیست که برداریم و از اول تا آخرش را یکشبه بخوانیم. مثنوی کتاب عمر است. باید با آن زندگی کرد. خود من از سیزده چهارده سالگی مثنوی خواندهام، اما در این دریا به هیچ ساحلی نرسیدهام. هنوز تکبیتهایش را برای خودم اینجا و آنجا مینویسم، دو سه روز یک تکبیت را زیر لب زمزمه میکنم، بارها و بارها برخی صفحهها را بازخوانی میکنم، کتاب و شرح و سخنرانی و موسیقی و هر چه را دربارهاش هست میخوانم و گوش میکنم و هنوز کودک نوآموزم. نمیخواهم به ته مثنوی برسم، میخواهم با آن زندگی کنم.
۷. اما نکتۀ آخر. در برابر مثنوی همه بیسوادند. تنها چیزی که به آدم جرأت میدهد سراغ مثنوی برود همین است. کسی نمیتواند ادعا کند من همه مثنوی را بلدم.
احمد شهدادی
@Truestoiclife
🏴 سالروز شهادت صدیقه طاهره، حضرت فاطمه زهرا (سلاماللهعلیها) را تسلیت و تعزیت عرض مینماییم.
حضرت زهرا (س) میفرمایند:
🔹 منْ اصْعَدَ إلیَ اللّهِ خالِصَ عِبادَتِهِ، اهْبَطَ اللّهُ عَزَّوَجَلَّ لَهُ افْضَلَ مَصْلَحَتِهِ.
🔸 هرکس عبادات و کارهای خود را خالصانه برای خدا انجام دهد، خداوند بهترین مصلحتها و برکات خود را برای او تقدیر مینماید.
🔹 بحارالانوار، ج۶۷، ص۲۴۹، ح۲۵
#تسلیت
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت|
💢 مثنویخوانی
🔸 جلسه هفتگی شرح مثنوی مولانا
🔹 استاد: علی حیدری یساولی
🔹 جلسه هفتادوششم: شنبه،۲۶آبان۱۴۰۳
ساعت۱۹
🔻مکان: قم، نبش میدان رسالت،
دانشگاه طلوعمهر
🔹حضور برای عموم علاقهمندان بلامانع است
#مثنوی
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت|
💢 حافظخوانی
🔸 جلسه شرح غزلیّات حافظ
🔹 استاد: دکتر حسن عزیزی
🔹جلسه چهاردهم: یکشنبه۲۷آبان۱۴۰۳
ساعت۱۹
🔻مکان: قم، نبش میدان رسالت
دانشگاه طلوعمهر
🔹حضور برای عموم علاقهمندان بلامانع است
#حافظ
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت|
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢بخشی از نشست شرح مثنوی
(جلسۀ هفتادو ششم)
استاد علی حیدری یساولی
#مثنوی
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت|
📣 کتابخانه مرکزی قم برگزار میکند:
نشست رونمایی کتاب
📚 عمارت پیر 📚
با حضور
👤نویسنده کتاب: حسین زند
👤کارشناس کتاب: علیاصغر کاویانی
👤خادمیاران رضوی استان قم
🗓 زمان: ۳۰ آبان ماه، چهارشنبه
⏰ ساعت: ۱۶
📍مکان: خیابان امام خمینی(ره)، روبروی پمپ بنزین امید، کتابخانه مرکزی قم
📱@qomcentrallib
📱@teenagerroom
📱@children_qomcentrallibrary
🌐samanpl.ir
🔊 @qomplir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کتاب خانم فرشته ابراهیمینیا
در چهارمین جشنواره شعر کودک ایران برگزیده شد. ایشان از هنرآموزان داستان و ادبیات کودک و نوجوان در کانون نویسندگان قم هستند. همچنین در انجمن داستاننویسان کانون نویسندگان قم عضویت دارند.
💢چهارده نکته دربارۀ یادداشتنویسی
رضابابایی
۱. وظیفهای که پاراگراف در مقاله و کتاب دارد، در یادداشت بر عهدۀ جمله است؛ یعنی هر جملهای دریادداشت، باید آن را یک قدم به جلو ببرد یا زمینه را برای پیشروی آماده کند.
۲. نویسندگان حرفهای، بهویژه یادداشتنویسان، از همۀ وقت و هنر و توان خود استفاده میکنند که در سادهترین و سرراستترین شکل ممکن بنویسند و چندان به زیبانویسی و حواشی دیگر نمیاندیشند؛ زیرا میدانند که زیباترین جمله، سادهترین جمله است. آنان مخاطبانشان را نابغههایی فرض میکنند که چندان وقت و حوصلۀ درنگ در جملات و عبارات ندارند و میخواهند با نیمنگاهی که به نوشتهای میاندازند، مقصود نویسنده را دریابند و بگذرند. بنابراین هر جملهای که مفهومگیری از آن نیازمند بازخوانی باشد، یک امتیاز منفی برای آن یادداشت است؛ مگر برای تأمل بیشتر در معنای عمیق جمله. سادهنویسی، به دو شرط، بهترین شیوۀ نویسندگی است: ۱. به اسلوب نوشتار پایبند باشد و به دام گفتارنویسی مبتذل نیفتد؛ ۲. سادگی در عبارتپردازی بهانهای برای سطحینویسی و ابتذال علمی نشود.
۳. یادداشتنویسان حرفهای تا به نکتهای یا زاویهای نو یا بیانی جدید برای مطلبی کهنه دست نیابند، دست به سوی قلم نمیبرند.
۴. صداقت، صراحت و صمیمت، سه رکن یادداشتنویسی است؛ زیرا هر چه قالب نوشتار کوتاهتر باشد، فاصلۀ نویسنده با خواننده کمتر است؛ بنابراین به صمیمت و صداقت بیشتری نیاز است.
۵. یادداشت، زندهترین و بهروزترین قالب نوشتاری است. تا میتوان از این قالب نوشتاری باید در طرح مسائل فکری، فرهنگی و سیاسی روز استفاده کرد و بررسیهای جامع علمی را به قالبهای دیگر، مانند کتاب و مقاله سپرد.
۶. در زمین بزرگ میتوان خانهای ساخت که از هیچ نقشهای پیروی نمیکند؛ اما در زمین کوچک نمیتوان. یادداشت هم به دلیل کوتاه بودن آن(نسبت به کتاب و مقاله)، بدون نقشهای سنجیده و ظریف برای چینش و پیشبرد مطالب، در واقع یادداشت نیست؛ بخشی از یک مقاله یا کتاب است.
۷. پیشروی نویسنده در یادداشت دو گونه است: افقی؛ عمودی. در پیشروی افقی، نویسنده نکتهای را شرح و بسط میدهد و میان کانون و پیرامون در رفتوآمد است؛ اما در پیشروی عمودی، نویسنده از کانونی به کانوی دیگر میرود و بهصورت پلکانی، یا از سطح به اعماق میرسد یا برعکس. هر یادداشتنویسی، در یکی از این دو روش مهارت بیشتری دارد.
۸. بر خلاف کتاب و مقاله، یادداشتنویسی باید پیوسته و در فاصلههای کوتاه باشد؛ وگرنه رشتۀ ارتباط میان نویسنده و خواننده پاره میشود. یادداشتنویسها، بیش از نویسندگان کتاب و مقاله، به خوانندۀ بالفعل نیاز دارند.
۹. یادداشت را پیش از انتشار باید چندین بار خواند و ویرایش کرد و اگر ممکن بود، غلطگیری و ویرایش آن را به دیگری سپرد؛ زیرا خطا و غلط در یادداشت بیش از کتاب و مقاله به چشم میآید.
۱۰. آن مقدار که یادداشتنویسی به مهارت در نویسندگی نیاز دارد، کتاب و مقاله ندارد. با نظر به تفاوت مؤلف و نویسنده، یادداشتنویسی هنر نویسندگان حرفهای است؛ اما هر محققی میتواند قلم تألیف به دست بگیرد و کتاب و مقاله بسازد؛ هرچند که در نویسندگی مهارت نداشته باشد.
۱۱. در میان مهارتهای نویسندگی، آنچه بیش از همه یادداشت را خواندنی میکند، غنای واژگانی است.
۱۲. هیچ چیز به اندازۀ کلمات کمفایده و عباراتِ سزاوار حذف، یادداشت را زشت نمیکند؛ حتی اگر آن کلمات و عبارات زیبا باشند.
۱۳. اگر نوشتن کتاب و مقاله نیاز به دانش فراوان دارد، یادداشتنویسی نیازمند ذهن نکتهسنج و قلم نکتهگو است.
۱۴. یادداشتنویسی بر خلاف تألیف کتاب و مقاله، نه سود مادی(حق التألیف) دارد و نه اعتبار علمی میآورد. بنابراین یادداشتنویس نباید در بند نام و نان باشد.
۱۴۰۳/۰۸/۳۰
#یادداشت_نویسی
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت|
💢 مثنویخوانی
🔸 جلسه هفتگی شرح مثنوی مولانا
🔹 استاد: علی حیدری یساولی
🔹 جلسه هفتادوهفتم: شنبه،۳آذر۱۴۰۳
ساعت۱۹
🔻مکان: قم، نبش میدان رسالت،
دانشگاه طلوعمهر
🔹حضور برای عموم علاقهمندان بلامانع است
#مثنوی
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت|
💢 سعدیخوانی
🔸 جلسه شرح غزلیّات سعدی
و ادبیات معاصر
🔹 استاد: دکتر حسن عزیزی
جلسۀ بیستوپنجم: یکشنبه۴آذر۱۴۰۳
ساعت۱۹
🔻مکان: قم، نبش میدان رسالت
دانشگاه طلوعمهر
🔹حضور برای عموم علاقهمندان بلامانع است
#سعدی
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت|
27.52M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢بخشی از نشست شرح مثنوی
(جلسۀ هفتادو هفتم)
استاد علی حیدری یساولی
#مثنوی
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت|
کانون نویسندگان قم و دفتر مهارتافزایی طلوع مهر برگزار میکنند
🔹خواهران برادران
🔸کارگاه داستاننویسی
🔸مدرس: استاد علی اصغر کاویانی
🔹 زمان برگزاری:
پنجشنبه یک هفته درمیان ساعت ۱۵ تا ۱۸
شروع دوره: پنجشنبه ۸ آذر ۱۴۰۳
برای ثبتنام با دفتر مهارتافزایی طلوع مهر تماس بگیرید
🔸تلفن:
کانون نویسندگان قم ۳۷۸۳۱۴۲۱
دفتر مهارتافزایی ۳۲۶۱۴۰۷۰
🔸آیدی ارتباط:
@Toloumehr
شبکههای اجتماعی: تلگرام و ایتا
@qomqalam
سایت:
www.qomqalam.ir
💢کانون نویسندگان قم
💢دانشگاه طلوع مهر
تلگرام | ایتا | سایت|دفتر مهارت افزایی
💢چهار لایه معناییِ پیام
سید ابوالقاسم حسینی (ژرفا)
با آنکه همه اجزای نوشته همچون تار و پود یک قالی در هم تنیدهاند، میتوان به هنگام نقد و ارزیابی آن، دو اقلیم را از هم بازشناخت؛ یکی گستره محتوا و پیام، و دیگری قلمرو قالب و آیین. از این رو، میتوان ویژگیهای نوشته خوب را نیز در این دو قلمرو ارزیابی کرد: پیام (محتوا) و آیین (قالب) . البتّه پیام هر نوشته را میتوان از جنبههای مختلف بررسی کرد. یکی از تقسیمبندیهای مناسب و کاربردی، تقسیم پیام به چهار لایه معنایی است. در این تحلیل، خواننده باید به هنگام مطالعه آثار ادبی چهارلایه معنایی را در آنها جست و جو کند:
معنای ظاهری.
معنای اخلاقی.
معنای تمثیلی یا نمادین.
معنای روحانی یا عرفانی که متضمّن حقیقتی جاوید است.
هنگامی میتوان اثر ادبی را از لحاظ پیام و محتوا موفّق دانست که این چهار لایه معنایی در آن، به طور متوازن حضور داشته باشند و مفهومی اصیل و ارزشمند را بیان کنند.
برگرفته از کتاب «بر بال قلم»
۱۴۰۳/۰۹/۰۷
#نویسندگی
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت|
💢 مثنویخوانی
🔸 جلسه هفتگی شرح مثنوی مولانا
🔹 استاد: علی حیدری یساولی
🔹 جلسه هفتادوهشتم: شنبه،۱۰آذر۱۴۰۳
ساعت۱۹
🔻مکان: قم، نبش میدان رسالت،
دانشگاه طلوعمهر
🔹حضور برای عموم علاقهمندان بلامانع است
#مثنوی
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت|