💻 قواعد تایپ
♦️ پنج مورد از مهمترین قواعد تایپ صحیح (قوانین حروفچینی) به همراه اشتباهات معمول آن:
1️⃣ بین تمام کلمات تنها یک فاصله تایپ کنید. نه بیشتر و نه کمتر؛
2️⃣ بین حروف یک کلمه، فاصله تایپ نکنید. کلمهای مانند «میشود» را با نیمفاصله بنویسید. همینطور است کلماتی مانند «گیومهها»، «زیادهخواه» و... همچنین کلمهای مثل «ای-میل» نیز از آنجا که یک کلمه است نباید فاصلهای داخلش داشته باشد.
3️⃣ بین علایمی مانند «نقطه»، «ویرگول»، «نقطه-ویرگول» (یا سِمیکُلُن)، «دو نقطه» و کلمه ماقبلشان فاصله تایپ نشود. و بعد از آنها تنها یک فاصله تایپ شود.
4️⃣ بین «پرانتز» و کلمهی داخل پرانتز فاصله تایپ نشود و بین پرانتز و کلمات خارج پرانتز تنها یک فاصله تایپ شود. این قانون همچنین برای «گیومه»، «آکولاد» و «کروشه» نیز صادق است.
5️⃣ اگر کل جملهای را داخل پرانتز یا گیومه قرار میدهید، نقطهی آخر جمله را داخل پرانتز (یا گیومه) قرار دهید. اما اگر تنها کلمه (یا کلمات) انتهایی جمله داخل گیومه هستند، نقطه را بیرون گیومه بگذارید. «علامت تعجب» و «علامت سئوال» هم از همین قانون تبعیت میکنند.
👈🏻 نکته 5 رو حتما در مورد رفرنسها بکار بگیرید..
#مباحث_پژوهشی
✅همراه با پژوهش مدرسه اهل البیت (ع) سبزوار
🆔 @pajohesh_s
👆👆👆👆👆
📌 تفاوت واجب و فریضه
💠 «الْحَجُّ أَشْهُرٌ مَعْلُوماتٌ فَمَنْ فَرَضَ فيهِنَّ الْحَجَّ فَلا رَفَثَ وَ لا فُسُوقَ وَ لا جِدالَ فِي الْحَجِّ» (البقرة: 197)
🔸 «واجب» ممکن است از طرف شارع باشد و ممکن است از طرف عقل و عرف باشد؛
🔹 ولی «فرض» واجبی است که آن را شارع تعیین می کند.
📌 تفاوت بغی و ظلم
💠 «وَ مَا اخْتَلَفَ فيهِ إِلاَّ الَّذينَ أُوتُوهُ مِنْ بَعْدِ ما جاءَتْهُمُ الْبَيِّناتُ بَغْياً بَيْنَهُمْ» (البقرة: 213)
🔸 «ظلم» پایمال کردن حقّ دیگری است، اعم از اینکه کم باشد یا زیاد؛
🔹 ولی «بغی» ظلم شدید و زیاده خواهی است.
🔻 «بَغیاً بینهم»: به خاطر حسد و ظلم شدیدی که میانشان است...
📌 تفاوت مثل و نظیر
💠 «فَمَنِ اعْتَدى عَلَيْكُمْ فَاعْتَدُوا عَلَيْهِ بِمِثْلِ مَا اعْتَدى عَلَيْكُمْ» (البقرة: 194)
🔸 «مِثل»، مشابهت در ذات است، یعنی عین همان.
🔻اگر شخصی دست شما را زخمی کرده، دست او را زخمی کنید نه پای او را؛
🔹 ولی «نظیر»، مشابهت در فعل است.
📌 تفاوت استجابت و قبول
💠 «وَ إِذا سَأَلَكَ عِبادي عَنِّي فَإِنِّي قَريبٌ أُجيبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذا دَعانِ فَلْيَسْتَجيبُوا لي وَ لْيُؤْمِنُوا بي لَعَلَّهُمْ يَرْشُدُونَ» (البقرة: 186)
🔸 «استجابت»، در مورد قبولی درخواست و دعاست؛
🔹 ولی «قبول» دربارۀ پذیرش عمل صالح است.
📚 لغتنامۀ تفسیری، ص28، 30،31،33
#مباحث_علمی
✅همراه با پژوهش مدرسه اهل البیت (ع) سبزوار
🆔 @pajohesh_s
👆👆👆👆👆
نکاتی پیرامون مقاله نویسی.pdf
1.78M
👆👆
📚#پی_دی_اف جزوه نکاتی پیرامون مقالهنویسی
#مباحث_پژوهشی
✅همراه با پژوهش مدرسه اهل البیت (ع) سبزوار
🆔 @pajohesh_s
👆👆👆👆👆
ضرورت نگاه پژوهشمحورانه.aac
4.69M
👆👆
🔈#صوت پژوهش را از منظری دیگر دنبال کنیم
🔸تاثیر نگاه «پژوهش محور» بر تدریس و تحصیل ما و حتی قرائت قرآنهای ما
#مباحث_پژوهشی
✅همراه با پژوهش مدرسه اهل البیت (ع) سبزوار
🆔 @pajohesh_s
👆👆👆👆👆
امیرالمؤمنین عليه السلام:
برترين ادب، آن است كه انسان در حدّ خود بايستد و از اندازه خويش فراتر نرود
أفضَلُ الأَدَبِ أن يَقِفَ الإِنسانُ عِندَ حَدِّهِ ولا يَتَعَدّى قَدرَهُ
غررالحكم حدیث3241
#همراه_با_اهلبیت
✅همراه با پژوهش مدرسه اهل البیت (ع) سبزوار
🆔 @pajohesh_s
👆👆👆👆👆
🔴 شرط قیام امام زمان عصر در بیان امام صادق علیه السلام
🔵 شخصی بنام «سهل بن حسن خراسانی» خدمت امام صادق ـ علیه السّلام ـ رسید، سلام کرده و نشست. عرض کرد یابن رسول الله ـ صلّی الله علیه و آله ـ شما رئوف و مهربان هستید، چرا از حق خود دفاع نمیکنید؟ چه چیزی مانع این امر است؟ در صورتیکه بیش از صدهزار شیعه شمشیرزن دارید! حضرت فرمودند: ای مرد خراسانی بنشین، سپس حضرت امرکردند، تا تنور را روشن کنند، وقتی تنور برافروخته شد، حضرت رو به مرد خراسانی نموده و فرمود: بلند شو و داخل تنور شو،
در این هنگام مرد خراسانی ترسید و عرض کرد: یابن رسول الله ـ صلّی الله علیه و آله ـ مرا با آتش سوزان، از من درگذر، ...
حضرت فرمودند: تو را بخشیدم،
🔺 در این هنگام یکی از اصحاب امام صادق ـ علیه السّلام ـ بنام «هارون مکی» وارد شد در حالیکه یک کفش خود را با انگشت گرفته بود. خدمت آنحضرت رسید و سلام کرد. امام ـ علیه السّلام ـ جواب سلام او را داد و فرمود: نعلین را از دست خود بینداز و برو داخل تنور ...
هارون مکی، نعلین را انداخت و داخل تنور شد.
🔹 امام ـ علیه السّلام ـ شروع کرد با مرد خراسانی صحبت کردن و از اوضاع خرسان از او پرسیدن و ... سپس گفت ای خراسانی برو و داخل تنور را نگاه کن.
مرد خراسانی بطرف تنور رفت و دید که «هارون مکی» چهار زانو در تنور نشسته است.
امام ـ علیه السّلام ـ از مرد خراسانی سئوال کرد:
«از اینها در خراسان چند نفر پیدا میشود؟
مرد خراسانی عرض کرد: بخدا قسم یک نفر هم نیست.
🔶 امام ـ علیه السّلام ـ فرمودند: ما در زمانی که پنج نفر یاور اینچنین نداشته باشیم قیام نخواهیم کرد. ما خودمان موقعیت مناسب را بهتر میدانیم.
📚 بحارالانوار، جلد ۴۷، صفحه ۱۲۳
#همراه_با_اهلبیت #تلنگر_پژوهشی
✅همراه با پژوهش مدرسه اهل البیت (ع) سبزوار
🆔 @pajohesh_s
👆👆👆👆👆
✅کارگاه ادبیات عرب (صرف و نحو)
👌با محوریت دعای 24 صحیفه سجادیه
🌹شنبه ها 6 و 30 تا 7 و 30 بعداز نماز مغرب و عشاء
❤️نمره تحقیق شرکت کنندگان دروس مرتبط با این کارگاه با هماهنگی اساتید محترم و قسمت آموزش اعمال می گردد.
#اطلاع_رسانی
✅همراه با پژوهش مدرسه اهل البیت (ع) سبزوار
🆔 @pajohesh_s
👆👆👆👆👆
May 11
❌ نظر آیت الله العظمی سید محمد سعید حکیم درباره تحول در متون درسی: تغییر رسائل و کفایه ضروری است زیرا علم اصول پیشرفت کرده است.
❌ ایشان کتاب «الکافي في أصول الفقه» را برای اینکه جایگزین کتب اصول سطوح عالی شود نوشتند و در مقدمه در مورد دو کتاب رسائل و کفایه و بعد از تمجید از دو مولف بزرگ آن (ره) تصریح کردند: «غير أن تطور العلم في هذه المدة الطويلة [گذشت یک قرن از کفایه] بفضل أعلام التحقيق الذين برزوا في الساحة، يفرض الحاجة لكتاب يخلفهما يتناسب مع ذلك التطور المشرّف، و يحاول التخلص من سلبيات الكتابين [الرسائل و الکفایة]، و أهمها عدم تناسبهما في العرض، و عدم وفاء الكتاب الأول بدورة أصولية كاملة، و الاختصار المشفوع بالتعقيد و غموض البيان في الكتاب الثاني [الکفایة]».
❌ در بخشی دیگر از مقدمه الکافی با غصه به وضع حوزه (ظاهرا مراد حوزه نجف است) اشاره کرده و می فرمایند: «یکی از دلایل اینکه تغییری در کتب درسی رخ نمیدهد این است که حوزه مدیریت مرکزی ندارد و لذا بیش از یک قرن این کتب تغییری نکرد و اگر هم گاهی کتابی نوشته میشد، ساختار کتاب درسی نداشت و معطوف به بیان نظریات یک بزرگی بوده است». ایشان در پایان و در کمال ناراحتی مینویسند: «و كانت وجهة نظرنا أن نجاح مشروع التجديد بعد غياب القرار المركزي في الحوزات يخضع لعوامل كثيرة و ملابسات معقدة لا تتسنى السيطرة عليها و لا الإحاطة بها، قد يكون أهمها خلوص النية مع اللّه تعالى الذي منه فيض التوفيق و التسديد».
📚 منبع: الکافي في أصول الفقه ١: ٥ - ١٠
#همراه_با_علما
✅همراه با پژوهش مدرسه اهل البیت (ع) سبزوار
🆔 @pajohesh_s
👆👆👆👆👆
✅ تقویت حافظه
✔️ برای رسیدن به حدّ ایده آل حافظه، عوامل گوناگونی دخالت دارند و توجّه و پرداختن به همۀ آنهاست که حافظۀ ما را به درجۀ مطلوب از فعالیت آن می رساند.
🔻 تکیۀ بی دلیل به یک یا چند مورد و غفلت از موارد دیگر، کاری است نا صواب که به هیچ عنوان ما را به مقصود نخواهد رساند. امّا در اینجا، تنها به بیان پاره ای از عوامل تقویت آن با استفاده از بیانات پیشوایان معصوم دینی می پردازیم:
🌹 علاقه و قصد قوی برای یادگیری:
🔸داشتن انگیزه و علاقه و مشخص بودن هدف از مطالعۀ یک مطلب، یا بررسی یک واقعه و جریان خارجی، نقش مهمی در به یاد سپاری و حفظ آن در حافظه دارد.
🔹 هرگاه مطلبی با علاقه خوانده شود دقائق آن فهمیده شده و ضمناً در ذهن بهتر باقی خواهد ماند. امّا علاقه نداشتن به یک مطلب موجب مطالعۀ گذرا و سَرسَری بوده و هیچگاه جای خاصّی را در حافظه پیدا نخواهد کرد.
💠 قال علیٌّ (علیه السّلام): «مَن أحَبَّ شَیئاً لَهِجَ بِذِکرِهِ»:
▫️هرکه چیزی را دوست بدارد همواره زبانش به آن چیز گویاست.
📚 نسیم هدایت، ص237 - 238
📚 غرر الحکم، ج2، ص644
#مباحث_پژوهشی
✅همراه با پژوهش مدرسه اهل البیت (ع) سبزوار
🆔 @pajohesh_s
👆👆👆👆👆
۱۱ نوامبر، ۱۳.۳۱.aac
5.63M
👆👆
🔈#صوت چرا با این کتابهای حوزه، پیشرفت نمیکنیم؟؟؟
👌چرا سالها ادبیات میخونیم اما هنوز ضعیف هستیم؟؟؟
✅حتما این ویس را تا پایان دنبال کنید.
‼️متن آموزشی قرار دادن «کتابهایی که بیشتر به کتاب مرجع شبیه هستند»
#مباحث_پژوهشی #مباحث_علمی
✅همراه با پژوهش مدرسه اهل البیت (ع) سبزوار
🆔 @pajohesh_s
👆👆👆👆👆
🌹یک مقاله را با قلم خود بنویسید.
از یک طلبه یا همکلاسی که قبلاً مقاله نوشته است بخواهید مقاله شما را بخواند و اشکالات آن را به صورت کامنت برای شما بنویسد. این کامنتها بهترین و بهترین ابزار برای یادگیری مقاله نویسی هستند و شما با استفاده از این روش یک مقاله نویس عالی خواهید شد.
👌اکثر مقالات ساختار استانداردی دارند. فقط کافی است ساختار یک مقاله را پیدا کنید و مطالب تان را در آن بنویسید. ساختار مقاله علمی را میتوانید اینجا ببینید.
🌹 یک مقاله علمی جزئیات بسیار زیادی دارد. لازم نیست اولین مقاله شما کاملترین مقاله باشد. اینکه اسامی جداول یا نمودارها چگونه باشد، یک ابزار را چگونه گزارش کنید، در مقدمه به چه پژوهشهایی اشاره کنید و مواردی از این دست برای شروع نگارش یک مقاله لازم نیست. کم کم و با نوشتن هر مقاله قدرت قلم شما بهتر خواهد شد.
#مباحث_پژوهشی
✅همراه با پژوهش مدرسه اهل البیت (ع) سبزوار
🆔 @pajohesh_s
👆👆👆👆👆
کدام را اول شرکت کنم؟.aac
5.25M
👆👆
🔈#صوت اول، «دوره پژوهش» را شرکت کنیم یا «روش مطالعه» را؟؟؟
#مباحث_پژوهشی
✅همراه با پژوهش مدرسه اهل البیت (ع) سبزوار
🆔 @pajohesh_s
👆👆👆👆👆
✅آیت الله العظمی جوادی آملی:
👌هيچ وقت عالِم حوزوی و يا دانشگاهی مجاز نيست كه بگويد من خودم زحمت كشيدم عالِم شدم اگر ـ خدای ناكرده ـ چنين حرفی زد بايد استغفار كند، زيرا اين همان حرف قارون است بسياری از ماها ممكن است ـ خدای ناكرده ـ اسلامی حرف بزنيم ولی قارونی فكر بكنيم.
وقتی به او(قارون) گفتند: از مالت در راه صحيح بهره برداری كن، گفت: من خودم زحمت كشيدم به فنّ اقتصاد آگاه بودم و مالك شدم ﴿إِنَّمَا أُوتِيتُهُ عَلَي عِلْمٍ عِندِی﴾[۱] همين حرفِ ناصوابی كه احياناً از خيلی از ماها شنيده ميشود ميگوييم چهل سال زحمت كشيديم به اينجا رسيديم در حالی كه چهل سال فيض خدا ما را به اينجا رساند، نه ما زحمت كشيديم.»
۹۱/٩/٣٠
[۱]. سورهٴ قصص, آيهٴ ۷۸
#مباحث_پژوهشی #مباحث_علمی
#همراه_با_علما
✅همراه با پژوهش مدرسه اهل البیت (ع) سبزوار
🆔 @pajohesh_s
👆👆👆👆👆
💢 پرسیدن برای فهمیدن نه آزردن
💠 امام علی علیه السلام فرمودند:
🍃 و قَالَ (علیه السلام) لِسَائِلٍ سَأَلَهُ عَنْ مُعْضِلَةٍ: سَلْ تَفَقُّهاً، وَ لَا تَسْأَلْ تَعَنُّتاً؛ فَإِنَّ الْجَاهِلَ الْمُتَعَلِّمَ شَبِيهٌ بِالْعَالِمِ، وَ إِنَّ الْعَالِمَ الْمُتَعَسِّفَ [الْمُتَعَنِّتَ] شَبِيهٌ بِالْجَاهِلِ الْمُتَعَنِّتِ.
🔹همواره براى كسب آگاهى پرسش كن، نه براى ايجاد زحمت.
زيرا نادانى كه چيزى مى آموزد، همانند داناست، و دانای بى انصاف شبيه به نادانى است كه براى زحمت ديگرى سؤال مى كند.
📚 حکمت 320 نهج البلاغه
#همراه_با_اهلبیت
✅همراه با پژوهش مدرسه اهل البیت (ع) سبزوار
🆔 @pajohesh_s
👆👆👆👆👆
📌 تفاوت لغو و لهو و لعب
💠 «لا يُؤاخِذُكُمُ اللَّهُ بِاللَّغْوِ في أَيْمانِكُمْ وَ لكِنْ يُؤاخِذُكُمْ بِما كَسَبَتْ قُلُوبُكُمْ وَ اللَّهُ غَفُورٌ حَليمٌ» (البقرة: 225)
🔸 «لَغو» به معنای بیهوده است [و بسیاری از اوقات برای] سخنی که بی تأمّل گفته شود به کار می رود.
🔹 «لَعِب»، بازی است و ذاتا بد نیست (لکن مسائل مهم را در حدّ بازی گرفتن مذموم است).
🔸«لَهو» سرگرمی است که غفلت ساز است.
📌 تفاوت اجل و مدت
💠 «وَ إِذا طَلَّقْتُمُ النِّساءَ فَبَلَغْنَ أَجَلَهُنَّ فَأَمْسِكُوهُنَّ بِمَعْرُوفٍ أَوْ سَرِّحُوهُنَّ بِمَعْرُوفٍ وَ لا تُمْسِكُوهُنَّ ضِراراً لِتَعْتَدُوا» (البقرة: 231)
🔸 «أجَل»، اخصّ از مدّت است و به زمانی که برای انقضای چیزی تعیین می شود گفته می شود، مثل پایان عدّه.
🔻 اجل انسان، پایان عمر اوست.
📌 تفاوت لقاء و التقاء و القی
💠 «وَ اتَّقُوا اللَّهَ وَ اعْلَمُوا أَنَّكُمْ مُلاقُوهُ وَ بَشِّرِ الْمُؤْمِنينَ» (البقرة: 223)
🔸«لِقاء» یعنی روبرو شدن، ملاقات کردن.
🔹«اِلتِقاء» یعنی روبرو شدن با یکدیگر، لقاء دوطرفه.
🔸 «ألقی» یعنی چیزی را در مقابل کسی انداخت. «ألقَی القَولَ»: سخن را به گوش طرف رساند. «ألقی الإسلام»: اظهار اسلام کرد.
📌 تفاوت متطهر و طاهر
💠 «وَ يَسْئَلُونَكَ عَنِ الْمَحيضِ قُلْ هُوَ أَذىً فَاعْتَزِلُوا النِّساءَ فِي الْمَحيضِ وَ لا تَقْرَبُوهُنَّ حَتَّى يَطْهُرْنَ» (البقرة: 222)
🔸«مُتَطَهِّر» کسی است که تلاش می کند خود را پاک کند؛ ولی «طاهر» یک مفهوم ساده دارد، یعنی پاک.
📚 لغتنامۀ تفسیری، ص35و36و37
#مباحث_علمی
🆔 @pajohesh_s
فایل الکترونیک کتاب مرجع پژوهش ویراست 19.pdf
19.64M
👆👆
📚#پی_دی_اف کتاب مرجع پژوهش (ویراست ۱۹)
🌿 فایل کتاب به صورت رایگان توسط نویسندگان انتشار یافته است.
📌برگزاری کارگاه نگارش علمی توسط استاد سلطانی
👌جهت اطلاع واستحضار دانش پژوهان مقاطع سه وچهار حوزوی و دکتری علوم انسانی دانشگاهی
#مباحث_پژوهشی
✅همراه با پژوهش مدرسه اهل البیت (ع) سبزوار
🆔 @pajohesh_s
👆👆👆👆👆
✅ لازمۀ تحقیق دینی در بیان استاد محدثی:
✔️ از آنجا که مهمترین منابع دینی ما، همچون قرآن و حدیث و تفسیر و تاریخ و... به عربی است، آشنایی با این زبان، در حد قدرت بر فهم و برداشت صحیح مطلب از منابع، کلید راهگشای این وادی است و بدون آن، کار تحقیق دینی اعتبار کمتری خواهد داشت.
🔹 گاهی محقّقان خارجی و مستشرقان برای تحقیقات اسلامی خود زبان عربی را فرا می گیرند.
🔻 گاهی هم پژوهشگران داخلی نا آشنا به زبان عربی، به بیراهه می افتند.
📚 روشها، ص88
#مباحث_پژوهشی
✅همراه با پژوهش مدرسه اهل البیت (ع) سبزوار
🆔 @pajohesh_s
👆👆👆👆👆
✅قرار نیست همه کارهای یک مقاله را به تنهایی انجام دهید.
لازم نیست حتماً تمام نرم افزارهای آماری را بلد باشید تا یک مقاله بنویسید.
اگر قرار بود یک نفر به تنهایی مقاله بنویسید پس چرا اکثر مقالات چندین اسم دارند؟ حتی بسیاری از پژوهشگران بسیار مطرح هم نرم افزارهای آماری را بلد نیستند.
👌بنابراین سعی کنید از دوستانتان کمک بخواهید و اولین مقاله را به صورت تیمی بنویسید.
🌹شرکت در کارگاهها یا دورههایی که آموزش مقاله نویسی میدهند خوب است اما به یک شرط. اینکه اول مقاله نویسی را شروع کنید و اصول اصلی آن را یاد بگیرید و سپس برای تکمیل دانش خود در آنها شرکت کنید. متاسفانه تجربه نشان داده است که این کارگاهها تاثیر زیادی در مقاله نویسی ندارند. البته نه به دلیل کیفیت کارگاه، بلکه به دلیل اینکه خیلیها بدون هدف و بدون داشتن تجربه شروع مقاله نویسی در آنها شرکت میکنند.
🌹خوب، اگر شما به این نکات عمل کنید ما قول میدهیم که یک سال بعد چند مقاله خواهید داشت. توصیه پایانی ما این است که هر چه زودتر دست به کار شوید و اولین مقاله خود را بنویسید.
فراموش نکنید که این کار خیلی هم آسان نیست اما سخت هم نیست.
اگر شما دانشگاه قبول شدهاید پس هوش، استعداد، توانایی و دانش نوشتن یک مقاله را دارید.
#مباحث_پژوهشی
✅همراه با پژوهش مدرسه اهل البیت (ع) سبزوار
🆔 @pajohesh_s
👆👆👆👆👆
📇 خلاصه متنی تفسیر قرآن، #مقدمات_تفسیری
📆 شماره جلسه: ۳۷
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️
🔰 گفتیم برخی شبهه کرده اند که کتابی مفید قطعیّت است که یا به معصوم منتهی شود(خبر واحد محفوف به قراین قطعیه) یا متواتر باشد. حال قرآن نه به معصوم منتهی میشود و نه متواتر است.
1⃣جوابهای مختلفی برای این شبهه وجود دارد. یکی اینکه این تحلیل، «تاریخی» است لذا نه خبر واحد قطعی است و نه متواتر است که گفته شود جمع آوری قرآن دقیقا به همین صورت است و زیدبن ثابت یا ... در فلان سال این کار را کرده است.
2⃣جواب دوم اینکه زمانی میتوان به این تحلیل تمسک کرد که هم از منع داخلی و هم از معارض خارجی مصون باشد و نقض هم نتوان نمود. دلیلش اینست که ابطال یک قضیه منطقی با سه راه «منع و نقض و معارضه» قابل تحقق است.
❌منع: یعنی این مقدمه که صغری یا کبری است ممنوع است.
نقض: یعنی تخلف مدلول از دلیل در مثالی دیگر
معارضه: یعنی در عرض دلیل مستدل، دلیل دیگری اقامه شود.
✅«جواب اول» این بود که استدلال شما هم نه منتهی به معصوم است نه متواتر.
«جواب دوم» این بود که اینکه خیلیها در جمع آوری قرآن سهیم بودند اما معنیش حفظ قرآن در سینه نیست چون تعداد آنها بسیار زیاد بودند بلکه منظور کسانیند که قرآن را در جایی جمع کردند و اینها از عدد انگشتان دست بیشتر نمیشدند.
3⃣«جواب سوم» اینکه دلیل تاریخیِ شما این بود که جمع آوری قرآن در جاهای مختلف بوده و سبب کم و زیاد میشود. در عرض این دلیل، دلایل دیگری هست که معارض آن است و گوید افراد مختلف جمع نکرده اند و قرآن یکی است چون خود قرآن می فرماید: اگر میگویید قرآن تحریف شده یک «سوره» مثل آن بیاورید! پس همه سوره ها مشخص بوده و قرآن گوید مثل این سوره هایی که همگی در دستانتان است بیاورید. نهایتا یک سوره در دست محمد بوده و یکی در دست زید و ... نه اینکه بخشی از یک سوره در دست یکی و دیگری در دست دیگری باشد.
4⃣همچنین معارض دیگر، حدیث ثقلین است که پیامبر گوید کتاب خدا را در کنار اهل بیت در میان شما گذاشتم پس کتاب و یک مجموعه گرد هم آمده وجود داشته نه اینکه آیات یا سور تکه تکه باشد.
5⃣جواب بعدی اینکه ظنی السند بودن قرآن، مخالف اجماع فقها است. گفتیم که اجماع در حد خبر واحد است و تنها دلالتی شرعی است نه اینکه بحثی علمی باشد. اما اینکه بگوییم کم شده و زیاد نشده خلاف عقل است، از کجا مشخص است که کم نشده است؟ اما همگان قبول دارند که کم نشدن موافق اجماع همه علمای اسلام است پس نمیتوان بیجهت در مورد کم نشدن، اجماع داشت اما در مورد زیاد نشدن اختلاف.
6⃣همچین باید گفت اهتمامی که پیامبر و مسلمین به قرآن داشتند که پیامبر قبل از هر چیز قرآن یاد میداد و مردم هم قبل از هر چیز قرآن یاد میگرفتند این اهتمام نشان این است که پیامبر، قرآن را پراکنده رها نکرد و مردم هم نمیگذاشتند پراکنده بماند.
7⃣منظور از جمع آوری قرآن در زمان عثمان این است که آن قرآن جمع آوری شده که در اثر اختلاف قرائتها میرفت مسلمین را مختلف و پراکنده کند عثمان گفت که همه مسلمانان باید این قرآنی که جمع میکنیم را قرائت کنید و بقیه قرآنها را سوزاند یا در آب ریخت.
🔺در آن زمان، مسلمانها را بجای تفسیر، به قرائت قرآن مشغول کرده بودند چنانکه علی (ع) را در ردیف دیگر قاریان به حساب میاوردند و میگفتند فلانی به فتحه قرائت کرده و علی به کسره، بجای اینکه از معارف جهان از علی بپرسند شأنش اینقدر پایین آمده بود! جوابهای دیگر هم در جلسات بعد بررسی خواهد شد.
#تفسير_قرآن #همراه_با_علما
✅همراه با پژوهش مدرسه اهل البیت (ع) سبزوار
🆔 @pajohesh_s
👆👆👆👆👆
94-37.mp3
10.37M
👆👆
🎙#صوت تفسیر قرآن
🔺 جلسه مقدماتی ۳۷
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
#تفسير_قرآن #همراه_با_علما
✅همراه با پژوهش مدرسه اهل البیت (ع) سبزوار
🆔 @pajohesh_s
👆👆👆👆👆
✍رسول خدا(ص)فـرمـودنـد:
❌آفتِ زيركى غرور است،
❌آفت شجاعتْ تجاوز،
❌آفت بخشندگى منّت،
❌آفت زيبايى تكبّر،
❌آفت عبادتْ سستى،
❌آفت سخن دروغ،
📛آفت علمْ فراموشى،
❌آفت بردبارى سبكسرى،
❌آفت بزرگ زادگى فخر فروشى
❌و آفت سخاوت، اسراف است.
.
كنز العمّال | 44091
#همراه_با_اهلبیت
✅همراه با پژوهش مدرسه اهل البیت (ع) سبزوار
🆔 @pajohesh_s
👆👆👆👆👆
📚سومین دوره رقابت های علمی نخبگانی حوزوی به صورت کشوری برگزار می شود.
🔻دبیرعلمی رقابت های علمی نخبگانی حوزوی گفت: این رویداد بزرگ علمی در دو دوره قبل مورد توجه جامعه نخبگانی قرار گرفته است و از حمایت های بی دریغ اساتید معظم حوزه علمیه مشهد و قم برخوردار است.
🔹از مهمترین اهداف برگزاری رقابت های علمی نخبگانی، توجه به جایگاه رفیع علم و عالم است، با طرح مباحث علمیِ دقیق و فنّی، درک و فهم مطالب و قوهی تطبیق در دانش پژوه ارتقاء پیدا می کند و با شناسایی مستعدین و حمایت از برترین ها به طالب علم و مقام عالم ارج نهاده می شود.
🔹رقابت های نخبگانی در بخش علمی، طی سه مرحله در ۵ رشته برگزار می شود.
🔹مرحله اول غیرحضوری و مرحله دوم و سوم حضوری است.
🔹حجت الاسلام ابوالفضل فروتن افزود: امسال برای رقابت های نخبگانی بخش ویژه ای با محوریت پژوهش در قالب حل مساله در نظر گرفته شده است.
▫️آغاز ثبت نام در این دوره مقارن با ولادت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و حضرت امام صادق علیه السلام ۲۲ مهرماه ۱۴۰۱ می باشد.
👌مهلت ثبت نام تا 20 آذر
#اطلاع_رسانی
✅همراه با پژوهش مدرسه اهل البیت (ع) سبزوار
🆔 @pajohesh_s
👆👆👆👆👆
لینکهای ثبت نام : 👇
۱. رقابت علمي نخبگاني کشوری فقه و اصول سطح یک
https://hozehkh.com/Students/Farhangi/Register?sc=1758
۲. رقابت علمي نخبگاني کشوری فقه و اصول سطح دو
https://hozehkh.com/Students/Farhangi/Register?sc=1759
۳. رقابت علمي نخبگاني کشوری فقه و اصول سطح سه
https://hozehkh.com/Students/Farhangi/Register?sc=1760
۴. المپياد علمي نخبگاني كلام سطح یک
https://hozehkh.com/Students/Farhangi/Register?sc=1761
۵. رقابت علمي نخبگاني کشوری كلام سطح دو
https://hozehkh.com/Students/Farhangi/Register?sc=1762
۶. رقابت علمي نخبگاني کشوری كلام سطح سه
https://hozehkh.com/Students/Farhangi/Register?sc=1763
۷. رقابت علمي نخبگاني کشوری ادبيات عرب سطح یک
https://hozehkh.com/Students/Farhangi/Register?sc=1764
۸. رقابت علمي نخبگاني علوم عقلی سطح۱ (منطق مرحوم مظفر)
https://hozehkh.com/Students/Farhangi/Register?sc=1765
۹. رقابت علمي نخبگاني علوم عقلی سطح۲ (بدایه الحکمه)
https://hozehkh.com/Students/Farhangi/Register?sc=1766
۱۰ رقابت علمي نخبگاني علوم عقلی سطح۳
(نهایه الحکمه)
https://hozehkh.com/Students/Farhangi/Register?sc=1767
۱۱. رقابت علمی نخبگانی کشوری معارف قرآن سطح یک
https://hozehkh.com/Students/Farhangi/Register?sc=1768
۱۲. رقابت علمی نخبگانی کشوری معارف قرآن سطح دو و سه
https://hozehkh.com/Students/Farhangi/Register?sc=1769
۱۳. رقابت علمی نخبگانی کشوری پژوهش محور (حل مساله) سطح ۲ و ۳
https://hozehkh.com/Students/Farhangi/Register?sc=1770
#مباحث_پژوهشی #اطلاع_رسانی
✅همراه با پژوهش مدرسه اهل البیت (ع) سبزوار
🆔 @pajohesh_s
👆👆👆👆👆
📌 تفاوت فاءوا و رجعوا
💠 «لِلَّذينَ يُؤْلُونَ مِنْ نِسائِهِمْ تَرَبُّصُ أَرْبَعَةِ أَشْهُرٍ فَإِنْ فاؤُ فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحيمٌ » (البقرة: 226)
🔸 «رجوع» بازگشت است، چه از کار بد و چه از کار خوب؛
🔹 ولی «فَیء» بازگشت متواضعانه و نیکو است.
📌 تفاوت تربص و انتظار
💠 «لِلَّذينَ يُؤْلُونَ مِنْ نِسائِهِمْ تَرَبُّصُ أَرْبَعَةِ أَشْهُرٍ فَإِنْ فاؤُ فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحيمٌ » (البقرة: 226)
🔸 «تَرَبُّص» به انتظار خاصّی گفته می شود، مثل انتظار اینکه برای چیزی یا کسی اتفاق خاصّی بیفتد یا زمان چیزی فرا رسد.
🔹 [امّا انتظار در خصوص مورد خاصّی نیست].
📌 تفاوت یمین و قسم
💠 «لا يُؤاخِذُكُمُ اللَّهُ بِاللَّغْوِ في أَيْمانِكُمْ وَ لكِنْ يُؤاخِذُكُمْ بِما كَسَبَتْ قُلُوبُكُمْ وَ اللَّهُ غَفُورٌ حَليمٌ» (البقرة: 225)
🔸 «یَمین» سوگند محکم است (یمین دست راست است که موقع قسم برای تأکید دست می دهند).
🔹 ولی «قَسَم» به معنای مطلق سوگند است.
📌 تفاوت نکح و انکح
💠 «وَ لا تَنْكِحُوا الْمُشْرِكاتِ حَتَّى يُؤْمِنَّ وَ لَأَمَةٌ مُؤْمِنَةٌ خَيْرٌ مِنْ مُشْرِكَةٍ وَ لَوْ أَعْجَبَتْكُمْ وَ لا تُنْكِحُوا الْمُشْرِكينَ حَتَّى يُؤْمِنُوا» (البقرة: 219)
🔸«نَکَحَ» [ثلاثی مجرد] یعنی زن گرفت [ازدواج کرد]؛
🔹ولی «أنکَحَ» [ثلاثی مزید] یعنی به دیگری زن داد [اسباب ازدواج دیگری را فراهم کرد].
📌 تفاوت خوف و رعب
💠 «فَإِنْ خِفْتُمْ أَلاَّ يُقيما حُدُودَ اللَّهِ فَلا جُناحَ عَلَيْهِما فيمَا افْتَدَتْ بِهِ» (البقرة: 229)
🔸 «خَوف» ترس است، اعم از اینکه کم باشد یا زیاد؛
🔹 ولی «رُعب» به معنای پر کردن است و آن ترسی است که قلب را پر کند و چاره را سلب نماید.
📚 لغتنامۀ تفسیری، ص36و 34
#مباحث_علمی
✅همراه با پژوهش مدرسه اهل البیت (ع) سبزوار
🆔 @pajohesh_s
👆👆👆👆👆