eitaa logo
در محضر قرآن کریم
96 دنبال‌کننده
1.9هزار عکس
546 ویدیو
3 فایل
إنَّ هَذَا الْقُرْآنَ یَهدی لِلَّتی هِيَ أَقوَم تفسیر آیات قرآن برگرفته از تفاسیر شیعه و بخصوص تفسیر تسنیم استاد جوادی آملی 🔼 ارتباط با ادمین: @piroozy
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹 پيام های نساء 1⃣ حقّ ندارد حتّى به خودش ظلم كند و گناه در حقیقت ظلم به خویشتن است. 2⃣ راه براى خطاكاران باز است. 3⃣ میان بنده و مغفرت الهى، فاصله اى نیست. 4⃣ چنان شیرین است كه انسان، رحمت الهى را در درون خود احساس مى كند. https://eitaa.com/quraanalkarim
در محضر قرآن کریم
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 🌹تفسیر قرآن کریم 🌹از ابتدا تا انتهای قرآن همراه هم ♦️موضوع: راه مس
در مورد راه مستقیم توضیحاتی داده شد. 🔷روندگان این راه چه کسانی هستند؟ 🔷منظور از انعمت علیهم چه کسانی هستند. https://eitaa.com/quraanalkarim
🌸 🌸🌸🌸🌸😭 بسم الله الرحمن الرحیم 🌹تفسیر قرآن کریم 🌹از ابتدا تا انتهای قرآن همراه هم ♦️موضوع: راه کسانی که به آنها نعمت دادی الَّذینَ أَنعَمتَ عَلَیهِم غَیْرِ الْمَغضوبِ عَلَیهِم و َلَالضَّالّینَ(آیه٧) 🔹گفتیم صراط به سالکین نسبت داده شده (صراط الذین ...) پس این راه، بیرون از سالک و طی کننده ی راه نیست. 🔺خداوند در سوره انعام، صراط را «» و در سوره حجر «» معرفی کرده است که هر دو به معنای بزرگراهند. پس صراط مستقیم بنابر نص قرآن همان است و لذا پیمودن این صراط امری بوده که رونده مسیر در اصول دین، با اعتقاد، در اوصاف دین، با تخلق و در اعمال دین با کردار، این صراط دین را سیر میکند. 🔺 مصداق صراط، هر چیزی است که انسان را به مقصد برساند. حال اگر مقصد مادی بود راه هم مادیست و اگر مقصد همانند خدا، معنوی بود، راه هم مانند دین، معنوی میشود. ♻️ قرآن گوید سبب پیمودن این راه معنوی، نه خواست انسان که و نعمتی از سوی خداست (صراط الذین انعمتَ علیهم).نعمت طی طریق، نه نعمتهای مادی. چون نعمتهای مادی خداوند ، نصیب گمراهان و مغضوبان هم میشود. 1⃣ کسی که خدا به او نعمت طی طریق را داده کیست؟ آیات ۶۸ و ۶۹ سوره نساء گوید اینها شامل (انبیا، صدیقین و شهدا و صالحین) هستند که در قیامت، شاهد بر اعمال دیگر انسانها نیز خواهند بود. کسی که نه مانع دیگری شود و نه دیگری را غافل کند، خدا نعمت طی صراط مستقیم را بدو میدهد تا آنرا طی کند. 2⃣ نعمت چیست (صراط الذین انعمت علیهم)؟ همانطور که گفته شد این نعمت، معنویست. در آیه ۱۱۰ مائده است که خدا به مسیح (ع) فرمود «إذ اَیَّدْتُکَ بِروحِ القُدُس» یعنی تو را با تایید روح القدس، کمک کردم. این نعمت معنوی، همان طی صراط مستقیم است. 🔹 اگر انسان نه مجرم بود و نه از مجرم حمایت کرد، خدا نعمت طی طریق به او میدهد. 🔺نوح در قرآن به خدا میفرماید که مگر تو نگفتی که من از اهل بیت تو حمایت میکنم پس چرا پسرم در گمراهی غرق شد و نجات نیافت؟ خدا در پاسخ گوید او از تو نیست چون اعتقاد و عمل صالح ندارد. در اینجا نوح از مجرم دیگر حمایت نمیکند و سریعاً میگوید خدایا من تو را تسبیح میکنم و تو پاکی از هر خطا و اشتباه، لذا ابراز پشیمانی از سوالش میکند. 🌹پندانه: چه مجرم بودن و چه از مجرم حمایت کردن، انسان را از طی طریق دین باز میدارد اما باید توجه داشت که حتی اگر سکوت هم به مجرم کمک کند، سکوت کننده، نزد خدا مجرم محسوب بوده و از طی طریق باز می ماند! https://eitaa.com/quraanalkarim
🔸وَ أَذِّن فِی النَّاسِ بِالحَجِّ یَأتوکَ رِجَالاً وَ عَلَی کُلِّ ضَامِرٍ یَأتینَ مِن کُلِّ فَجٍّ عَمیقٍ(آیه29/حج) 🔹 هدف از اجتماع حج ارتقاء امت اسلامی است / این اجتماع باید پیغامی برای مسائل روز دنیای اسلام داشته باشد ✏️رهبر انقلاب، صبح امروز در دیدار کارگزاران حج: حضور در برای یک هدف است، آن هدف چیست؟ ارتقاء امت اسلامی و نزدیکی دلهای آحاد امت اسلامی به یکدیگر است، آن هدف اتحاد امت اسلامی است. در مقابل چه چیزی؟ در مقابل کفر، در مقابل ظلم، در مقابل استکبار، در مقابل بت‌های بشری و غیر بشری، در مقابل همه‌ی آن چیزهایی که اسلام آمد برای اینکه آنها را از بین ببرد، جمع بشوند با اینها مقابله کنند. امروز مثلاً فرض کنید مسئله‌ی رژیم صهیونیستی مطرح است، همه‌ی دنیای اسلام باید جمع بشوند، پیغامی این اجتماع داشته باشد علیه رژیم صهیونیستی. امروز مسئله‌ی دنیا نفوذ قدرتهای استکباری است، همه باید جمع بشوند برای اینکه اعلام حضور بکنند، اعلام قدرت بکنند، سینه سپر کنند در مقابل قدرتهای استکباری. ۱۴۰۲/۲/۲۷ https://eitaa.com/quraanalkarim
🍃بسم الله الرحمن الرحیم صبحتون به خیر و سلامتی انشاءالله با قرآن محشور بشوید. https://eitaa.com/quraanalkarim 🌸🌾🌸🌾🌸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نمی‌دونم دلم سرگشته‌ی کیست؟ کجا می‌گردد و در خونه‌ی کیست؟ نمی‌دونم دل سرگشته‌ی مو اسیر نرگس مستونه‌ی کیست؟ https://eitaa.com/quraanalkarim
رمضان 1402-1_.mp3
16.97M
۱ اللهم أرنی الأشیاء کما هی 🍃شاید خدایی که ما می‌شناسیم و از احکام او پیروی می‌کنیم، خدای واقعی نباشد ... 🍃نمی‌شود آدمی دهها سال خدایی را عبادت کند و عاشقش باشد، ولی هنوز ترس‌های گوناگون احاطه‌اش کرده باشند. https://eitaa.com/quraanalkarim
94-20.mp3
16.34M
🎙صوت تفسیر قرآن 🔺 جلسه مقدماتی ۲۰ 📆 تاریخ: ۱۳۶۳/۲/۳۱ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی https://eitaa.com/quraanalkarim
📜یک نکته، یک آیه 💠
 
 
سرای عبرت
 
🔸 فرمود: ﴿إِنَّ فِی ذلِكَ لَآیاتٍ لِلْمُتَوَسِّمِینَ ٭ وَإِنَّهَا لَبِسَبِیلٍ مُّقِیمٍ ٭ إِنَّ فِی ذلِكَ لَآیةً لِّلْمُؤْمِنِینَ﴾؛ «متوسِّم» یعنی سیماشناس؛ سیما به معنی صورت نیست، سیما یعنی علامت. فرمود اگر كسی سیماشناس باشد وَسمه ‌شناس باشد موسوم ‌شناس باشد یعنی میراث فرهنگی ‌شناس باشد آثار باستانی‌ شناس باشد، می ‌بیند. 
فرمود: ﴿إِنَّ فِی ذلِكَ لَآیاتٍ لِلْمُتَوَسِّمِینَ﴾؛ «متوسِّم» کسی است كه كارشناس  است؛ خب خیلی ها متوسِّم نیستند تماشاچی ‌اند، نمی‌ دانند که این برای چند سال قبل است نمی ‌دانند که برای كدام عصر و مصر است. فرمود آنها كه زمان‌شناس ‌اند زمین‌شناس ‌اند متوسّم ‌اند وَسمه ‌شناس ‌اند سیماشناس ‌اند میراث فرهنگی بلدند، آنها می ‌دانند این برای چند سال قبل است و سرِ راه شما هم است. سپس, بعد از اینكه فرمود: ﴿إِنَّ فِی ذلِكَ لَآیاتٍ لِلْمُتَوَسِّمِینَ ٭ وَإِنَّهَا لَبِسَبِیلٍ مُّقِیمٍ﴾، می ‌فرماید ما از اینها انتقام گرفتیم و این دو شهر را ویران كردیم ﴿وَإِنَّهُمَا لَبِإِمَامٍ مُّبِینٍ﴾؛ سرِ بزرگراهتان است، خب شما همیشه رد می ‌شوید، چرا عبرت نمی‌ گیرید؟! 

🔸 اگر این‌چنین باشد، منشأش این است كه اینها خواب ‌اند اینها تماشا می ‌كنند نه اینکه عبرت بگیرند. وقتی انسان از جهلِ علمی به علم و از جهالتِ عملی به عمل و عقل عبور كند، می ‌گویند  گرفته است، وگرنه اگر برود صحنه ‌هایی را ببیند كه  ولی عبور نكند، این تماشا كرده نه اینکه عبرت گرفته باشد. فرمود اگر شما اهل درایتید، باید عبرت بگیرید؛ ولی شما چون خیال می ‌كنید مرگ, آخر خط است و آخر راه است و از قیامت هیچ سهمی ندارید، باكتان نیست، می‌ گویید خب انسان كه می ‌میرد می ‌پوسد، ما چرا لذّت نبریم! 




📚 سوره مبارکه فرقان 
 تاریخ: 1390/11/24
https://eitaa.com/quraanalkarim
✳ چک سفید خدا 🔻 خدا در قرآن به دو گروه داده و فرموده است خودتان مبلغش را بنویسید! یک گروه کسانی هستند که بر می‌کنند. چون این افراد ثابت کرده‌اند که حقیقتا خدا را می‌خواهند. «إِنَّمَا يُوَفَّى الصَّابِرُونَ أَجْرَهُمْ بِغَيْرِ حِسَابٍ»(زمر، ۱۰) گروه دوم هم افرادی هستند که می‌خوانند. «فَلَا تَعْلَمُ نَفْسٌ مَا أُخْفِيَ لَهُمْ مِنْ قُرَّةِ أَعْيُنٍ»(سجده، ۱۷) خداوند می‌فرماید هیچ‌کس نمی‌تواند بفهمد برای این‌ها چه آماده کرده‌ام! https://eitaa.com/quraanalkarim
در محضر قرآن کریم
🎙صوت تفسیر قرآن 🔺 جلسه مقدماتی ۲۰ 📆 تاریخ: ۱۳۶۳/۲/۳۱ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی https://eitaa.com/qu
🔺 برای اثبات صیانت قرآن از ، در کنار دلایل عقلی و نقلی، به نیز استناد میکنند. اجماع صرفا در حد تایید است و مشکل را حل نمی‌کند. (هم اجماع تحصیل و هم اجماع منقول) 🔺در اگر کسی توانست همه نظرات علما در جهان را بدست آورد، که بسیار قلیل است چون برخی علما اصلا کتاب ننوشته اند، برخی دیگر نوشته اند اما فقط در کتابخانه خودشان قرار دارد و ما دسترسی به آن نداریم. پس تحصیل و بدست آوردن اتفاق کل علما بر یک نظر، بسیار سخت است. 🔺تحصیل چنین اتفاقی نیز جز «تراکم ظنون(تراکم گمان‌ها) » چیزی نیست چون حرف هر عالمی درحد یک ظن است و تراکم ظنون یقین ایجاد نمیکند. در خبر متواتر چون اخبار از حس است یقین متعارفی شکل میگیرد اگرچه یقین علمی و برهانی نیست. اما در اجماع تحصیل خبرها از حدس و گمان است. اینک بقیه مطالب:👇 https://eitaa.com/quraanalkarim
📇 تفسیر قرآن، 📆 تاریخ: ۱۳۶۳/۲/۳۱ 📌 شماره جلسه: ۲۰ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️ 🔺1⃣اهل سنت حجیت اجماع را از این روایت برداشت کرده اند که پیامبر فرموده: «لا تجتمعوا امتی علی الخطا» یعنی امتم بر امر خطا اجماع نمیکند. این در واقع حجیت اجماع را نمیرساند چون میگوید هرگز همه امت من، بر یک امر اشتباه اجماع نمیکنند نه اینکه هر چه امتم بر آن اجتماع کردند حق و صدق است! 🔺2⃣ چون اعتبار اجماع به یک خبر واحد (روایت لا تجتمعوا امتی علی الخطا) است و اعتبار و حجیت خبر واحد به قرآن است( چون قرآن فرموده که از فرامین پیامبر تبعیت کنید (ما ءاتاکم الرسول فخذوه)) . پس اولا اجماع امری ظنی است و حتی اگر یقینی باشد سندش امری ظنی است که همان حدیث است. ثانیا اشکال دور در آن است. 🔺3⃣ اگر بین افرادی که اجماع کرده اند معصوم هم باشد، تازه خبر واحدی میشود که صحیح السند است. پس با اجماع مشکل حل نمیشود و تنها میتواند مویدی باشد. لذا تنها برهان عقلی و برهان قرآنی و روایات معصومین(ارجاع به قرآن، عرضه بر قرآن، سیره عملی معصومین و ...) را داریم. 🔺4⃣ بسیاری از روایات قائل به تحریف، اولا سند درست ندارند. ثانیا در مقام تفسیر و تطبیق است و ثالثا معمولا میبینیم که متن روایت است. مثلا گفته اند در مورد خلافت امام علی به اندازه ثلث قران یا همان ۲۰۰۰ آیه حذف شده است. مگر ممکن است حضرت امیر در هیچ یک از احتجاجات به این آیات اشاره نکرده؟! آن هم امام علی که دست به قرآن ببرند لحظه ای ساکت نمینشیند چون این دیگر اصل دین است. (صحت قرآن) 🔺5⃣ این متون چون منطقی نیستند دلالت بر جعل دارند. مگر مردم خودشان حافظ قرآن نبودند مگر پیامبر موظف به بیان آیات و حفاظت از قرآن نبوده است؟ پس چطور یکباره ۲۰۰۰ آیه حذف شده و صدای هیچکس درنیامده است؟! 🔺6⃣چطور در زمان خلیفه سوم که خواستند یک واو را بردارند طرف آمد شمشیر کشید گفت اگر آنرا سر جایش نگذارید فلان‌ میکنم بعد ۲۰۰۰ آیه در زمان تشکیل خلافت که هنوز حکومت خلفا جا نیفتاده یک سوم قرآن را برداشتند و از کسی صدایی در نیامد؟! 🔺7⃣یا مثلا گویند سوره توبه بسم الله داشت و به اندازه سوره بقره بود اما بسم الله و آیات بعدی را برداشتند! آخر چه کسی و چرا برداشته و هیچ کسی حرفی نزده؟! از خود متن، جعلی بودن و ساختگی بودنش مشخص است. یا مثلا نمونه هایی گویند مثلا فلان جمله ها را برداشتند! بعد وقتی آن را میخوانی میبینی در حد عربی مبتذل است نه عربی فصیح و مشخص است کلام الله نیست. 🔺8⃣گاهی در مقام تفسیر و تطبیق، معصومین میفرمودند که مثلا اگر بعد از قل هو الله سه بار بگویید کذالک الله ربی، معلوم میشود آیات را فهمیده ای. بعد برخی گفتند پس این سه کذلک الله ربی جزو سوره بوده و حذف شده است! درحالیکه این دوستان نادان نمیدانند که منظور معصوم این است که خوب است بعدش بخوانید نه اینکه جزو قرآن است. https://eitaa.com/quraanalkarim