🍃بسم الله الرحمن الرحیم
صبحتون به خیر و سلامتی
انشاءالله با قرآن محشور بشوید.
https://eitaa.com/quraanalkarim
🌸🌾🌸🌾🌸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#لاالهالاالله
نمیدونم دلم سرگشتهی کیست؟
کجا میگردد و در خونهی کیست؟
نمیدونم دل سرگشتهی مو
اسیر نرگس مستونهی کیست؟
https://eitaa.com/quraanalkarim
رمضان 1402-1_.mp3
16.97M
#لاالهالاالله ۱
اللهم أرنی الأشیاء کما هی
#استاد_شجاعی
#استاد_رنجبر
🍃شاید خدایی که ما میشناسیم و از احکام او پیروی میکنیم،
خدای واقعی نباشد ...
🍃نمیشود آدمی دهها سال خدایی را عبادت کند و عاشقش باشد،
ولی هنوز ترسهای گوناگون احاطهاش کرده باشند.
https://eitaa.com/quraanalkarim
94-20.mp3
16.34M
🎙صوت تفسیر قرآن
🔺 جلسه مقدماتی ۲۰
📆 تاریخ: ۱۳۶۳/۲/۳۱
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
https://eitaa.com/quraanalkarim
📜یک نکته، یک آیه
💠
سرای عبرت
🔸 فرمود: ﴿إِنَّ فِی ذلِكَ لَآیاتٍ لِلْمُتَوَسِّمِینَ ٭ وَإِنَّهَا لَبِسَبِیلٍ مُّقِیمٍ ٭ إِنَّ فِی ذلِكَ لَآیةً لِّلْمُؤْمِنِینَ﴾؛ «متوسِّم» یعنی سیماشناس؛ سیما به معنی صورت نیست، سیما یعنی علامت. فرمود اگر كسی سیماشناس باشد وَسمه شناس باشد موسوم شناس باشد یعنی میراث فرهنگی شناس باشد آثار باستانی شناس باشد، می بیند. فرمود: ﴿إِنَّ فِی ذلِكَ لَآیاتٍ لِلْمُتَوَسِّمِینَ﴾؛ «متوسِّم» کسی است كه كارشناس #میراث_فرهنگی است؛ خب خیلی ها متوسِّم نیستند تماشاچی اند، نمی دانند که این برای چند سال قبل است نمی دانند که برای كدام عصر و مصر است. فرمود آنها كه زمانشناس اند زمینشناس اند متوسّم اند وَسمه شناس اند سیماشناس اند میراث فرهنگی بلدند، آنها می دانند این برای چند سال قبل است و سرِ راه شما هم است. سپس, بعد از اینكه فرمود: ﴿إِنَّ فِی ذلِكَ لَآیاتٍ لِلْمُتَوَسِّمِینَ ٭ وَإِنَّهَا لَبِسَبِیلٍ مُّقِیمٍ﴾، می فرماید ما از اینها انتقام گرفتیم و این دو شهر را ویران كردیم ﴿وَإِنَّهُمَا لَبِإِمَامٍ مُّبِینٍ﴾؛ سرِ بزرگراهتان است، خب شما همیشه رد می شوید، چرا عبرت نمی گیرید؟! 🔸 اگر اینچنین باشد، منشأش این است كه اینها خواب اند اینها تماشا می كنند نه اینکه عبرت بگیرند. وقتی انسان از جهلِ علمی به علم و از جهالتِ عملی به عمل و عقل عبور كند، می گویند #عبرت گرفته است، وگرنه اگر برود صحنه هایی را ببیند كه #آموزنده_است ولی عبور نكند، این تماشا كرده نه اینکه عبرت گرفته باشد. فرمود اگر شما اهل درایتید، باید عبرت بگیرید؛ ولی شما چون خیال می كنید مرگ, آخر خط است و آخر راه است و از قیامت هیچ سهمی ندارید، باكتان نیست، می گویید خب انسان كه می میرد می پوسد، ما چرا لذّت نبریم! #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی #جام_معرفت 📚 سوره مبارکه فرقان تاریخ: 1390/11/24 https://eitaa.com/quraanalkarim
✳ چک سفید خدا
🔻 خدا در قرآن به دو گروه #چک_سفید داده و فرموده است خودتان مبلغش را بنویسید! یک گروه کسانی هستند که بر #مصیبتها #صبر میکنند. چون این افراد ثابت کردهاند که حقیقتا خدا را میخواهند. «إِنَّمَا يُوَفَّى الصَّابِرُونَ أَجْرَهُمْ بِغَيْرِ حِسَابٍ»(زمر، ۱۰) گروه دوم هم افرادی هستند که #نماز_شب میخوانند. «فَلَا تَعْلَمُ نَفْسٌ مَا أُخْفِيَ لَهُمْ مِنْ قُرَّةِ أَعْيُنٍ»(سجده، ۱۷) خداوند میفرماید هیچکس نمیتواند بفهمد برای اینها چه آماده کردهام!
#آیت_الله_سیدحسن_عاملی
https://eitaa.com/quraanalkarim
در محضر قرآن کریم
🎙صوت تفسیر قرآن 🔺 جلسه مقدماتی ۲۰ 📆 تاریخ: ۱۳۶۳/۲/۳۱ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی https://eitaa.com/qu
#اجماع
🔺 برای اثبات صیانت قرآن از #تحریف، در کنار دلایل عقلی و نقلی، به #اجماع نیز استناد میکنند. اجماع صرفا در حد تایید است و مشکل را حل نمیکند. (هم اجماع تحصیل و هم اجماع منقول)
🔺در #اجماع_محصل اگر کسی توانست همه نظرات علما در جهان را بدست آورد، که بسیار قلیل است چون برخی علما اصلا کتاب ننوشته اند، برخی دیگر نوشته اند اما فقط در کتابخانه خودشان قرار دارد و ما دسترسی به آن نداریم. پس تحصیل و بدست آوردن اتفاق کل علما بر یک نظر، بسیار سخت است.
🔺تحصیل چنین اتفاقی نیز جز «تراکم ظنون(تراکم گمانها) » چیزی نیست چون حرف هر عالمی درحد یک ظن است و تراکم ظنون یقین ایجاد نمیکند. در خبر متواتر چون اخبار از حس است یقین متعارفی شکل میگیرد اگرچه یقین علمی و برهانی نیست. اما در اجماع تحصیل خبرها از حدس و گمان است.
اینک بقیه مطالب:👇
https://eitaa.com/quraanalkarim
📇 تفسیر قرآن، #مقدمات_تفسیری
📆 تاریخ: ۱۳۶۳/۲/۳۱
📌 شماره جلسه: ۲۰
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️
🔺1⃣اهل سنت حجیت اجماع را از این روایت برداشت کرده اند که پیامبر فرموده: «لا تجتمعوا امتی علی الخطا» یعنی امتم بر امر خطا اجماع نمیکند. این در واقع حجیت اجماع را نمیرساند چون میگوید هرگز همه امت من، بر یک امر اشتباه اجماع نمیکنند نه اینکه هر چه امتم بر آن اجتماع کردند حق و صدق است!
🔺2⃣ چون اعتبار اجماع به یک خبر واحد (روایت لا تجتمعوا امتی علی الخطا) است و اعتبار و حجیت خبر واحد به قرآن است( چون قرآن فرموده که از فرامین پیامبر تبعیت کنید (ما ءاتاکم الرسول فخذوه)) .
پس اولا اجماع امری ظنی است و حتی اگر یقینی باشد سندش امری ظنی است که همان حدیث است. ثانیا اشکال دور در آن است.
🔺3⃣ اگر بین افرادی که اجماع کرده اند معصوم هم باشد، تازه خبر واحدی میشود که صحیح السند است. پس با اجماع مشکل حل نمیشود و تنها میتواند مویدی باشد. لذا تنها برهان عقلی و برهان قرآنی و روایات معصومین(ارجاع به قرآن، عرضه بر قرآن، سیره عملی معصومین و ...) را داریم.
🔺4⃣ بسیاری از روایات قائل به تحریف، اولا سند درست ندارند. ثانیا در مقام تفسیر و تطبیق است و ثالثا معمولا میبینیم که متن روایت #جعلی است. مثلا گفته اند در مورد خلافت امام علی به اندازه ثلث قران یا همان ۲۰۰۰ آیه حذف شده است. مگر ممکن است حضرت امیر در هیچ یک از احتجاجات به این آیات اشاره نکرده؟! آن هم امام علی که دست به قرآن ببرند لحظه ای ساکت نمینشیند چون این دیگر اصل دین است. (صحت قرآن)
🔺5⃣ این متون چون منطقی نیستند دلالت بر جعل دارند. مگر مردم خودشان حافظ قرآن نبودند مگر پیامبر موظف به بیان آیات و حفاظت از قرآن نبوده است؟ پس چطور یکباره ۲۰۰۰ آیه حذف شده و صدای هیچکس درنیامده است؟!
🔺6⃣چطور در زمان خلیفه سوم که خواستند یک واو را بردارند طرف آمد شمشیر کشید گفت اگر آنرا سر جایش نگذارید فلان میکنم بعد ۲۰۰۰ آیه در زمان تشکیل خلافت که هنوز حکومت خلفا جا نیفتاده یک سوم قرآن را برداشتند و از کسی صدایی در نیامد؟!
🔺7⃣یا مثلا گویند سوره توبه بسم الله داشت و به اندازه سوره بقره بود اما بسم الله و آیات بعدی را برداشتند! آخر چه کسی و چرا برداشته و هیچ کسی حرفی نزده؟! از خود متن، جعلی بودن و ساختگی بودنش مشخص است. یا مثلا نمونه هایی گویند مثلا فلان جمله ها را برداشتند! بعد وقتی آن را میخوانی میبینی در حد عربی مبتذل است نه عربی فصیح و مشخص است کلام الله نیست.
🔺8⃣گاهی در مقام تفسیر و تطبیق، معصومین میفرمودند که مثلا اگر بعد از قل هو الله سه بار بگویید کذالک الله ربی، معلوم میشود آیات را فهمیده ای. بعد برخی گفتند پس این سه کذلک الله ربی جزو سوره بوده و حذف شده است! درحالیکه این دوستان نادان نمیدانند که منظور معصوم این است که خوب است بعدش بخوانید نه اینکه جزو قرآن است.
https://eitaa.com/quraanalkarim
🔴 ادامه:
🔺9⃣یک سیر اجمالی در این روایات مشخص میکند اولا این روایات یا جعلیند و یا در مقام تفسیر و تطبیق هستند . ثانیا اگر این روایات حجت باشد پس یعنی قرآن دست خورده، اما این قرآن دست خورده نمیتواند به روایات حجیت بخشد. پس از #اخبار_تحریف چیزی بدست نمی آید.
🔺0⃣1⃣ در روایت است که امام علی هم قرآن را جمع کرد و وقتی به مجمع رفت گفتند زید جمع کرده و به جمع آوری تو نیازی نیست که امام به نشانه اعتراض از مجمع رفت اما این به معنای این نیست که در قرآن علی(ع) حرفی اضافه تر یا کمتر بوده بلکه اختلاف ممکن است در ترتیب جمع آوری سور باشد نه چیز دیگر.
🔺1⃣1⃣ این عدم ترتیب آسیبی به قرآن نمیزند چون در مقام تفسیر، باید همه آیات مرتبط قرآن را لحاظ کرد.
🔺 تنظیم آیات بر اساس #نزول_قرآن آثار خوبی دارد لذا مجامع فقهی اجازه دادند که تفسیر ۱۲ جلدی دروزی، بر اساس نزول قرآن نوشته شود نه به ترتیب فعلی.
https://eitaa.com/quraanalkarim
🌸🍃🌸🍃🌸🍃
یک آیه، یک نکته :
#سنت_الهی
جدا سازی مؤمن از غیر مؤمن
☘مَا کَانَ اللهُ لِیَذَرَ المؤمِنینَ عَلَی مَا أَنتُم عَلَيْهِ حَتَّی یَمیزَ الخَبیثَ مِنَ الطَّیِّبِ وَ مَا کَانَ اللهُ لِیُطلِعَکُم عَلَی الغَیبِ وَ لَکِنَّ اللهَ یَجتَبی مِن رُسُلِهِ مَن یَشَاءُ فَآمِنوا بِاللّهِ وَ رُسُلِهِ وَ إِن تُؤمِنوا وَ تَتَّقوا فَلَکُم أَجرٌ عَظیمٌ
🍀 چنین نیست که خداوند، مؤمنان را بر آن وضعیتی كه شما هستید رها كند، تا اینکه آدم ناپاک را از آدم پاک جدا كند. و چنین نیست كه خداوند شما را بر غیب آگاه سازد، ولى از پیامبرانش، هر كه را بخواهد بر مى گزیند، پس به خدا و پیامبرانش ایمان آورید و اگر ایمان آورید و تقوا پیشه كنید براى شما پاداشی بزرگ خواهد بود. (آیه 179/آل عمران)
🌷 #لیذر: تا اینکه رها کند
🌷 #یمیز: جدا کند
🌷 #خبیث: پلید و ناپاک
🌷 #طیب: پاک
🌷 #لیطلعکم: تا شما را آگاه سازد
🌷 #یجتبی: بر می گزیند
🌷 #رسله: پیامبرانش
🌷 #أجر: پاداش
🌷 #عظیم: بزرگ
https://eitaa.com/quraanalkarim
ادامه مطلب
🔴 قبل از #جنگ_احد موضوع منافقان در میان مسلمانان زیاد مطرح نبود. به همین دلیل آنها بیشتر، کافران را دشمن خود می دانستند، اما بعد از شکست احد فهمیدند دشمنانی خطرناک تر دارند که در میان آنها هستند و آنها #منافقان هستند. این یکی از مهم ترین نتایج جنگ احد بود. این آیه، آخرین آیه درباره ى جنگ اُحد است و همانند سایر آیات سوره آل عمران در مدینه نازل شده است.
🌸 #جامعه مجموعه ای از آدم های پاک و ناپاک است. و خدا جامعه انسانی را به حال خود رها نمی کند. خداوند گاهی بوسیله بلاها و سختی ها پاک ها و ناپاک ها را از هم جدا می کند. عده ای در سختی ها می لغزند و عده ای در مشکلات و بلاها صبوری می کنند و ارتباط خود را با #خدا محکم می کنند. #جهان یک آزمایشگاه بزرگ است و چنین نیست كه هر كسی ادّعاى ایمان كند رها شود، بلكه شكست ها و پیروزى ها، براى شناخته شدن باطن انسان هاست. می فرماید: ما کان الله لیذر المؤمنين على ما أنتم عليه: سنت و روش خدا چنین نیست که مؤمنان را بر آن وضعيتى که شما هستید رها کند تا ناپاک را از پاک جدا کند. آدم پاک دست و نگاه و رفتارش پاک است.و خود را آلوده به گناهان و هوس ها نمی کند. در جامعه پاک ها و ناپاک ها قاطی هستند و #خداوند باطن آدم ها را از طریق امتحان آشکار می کند.
🌸 بعضى مؤمنان خواستار آگاهى از غیب و باطن انسانها بودند و مى خواستند از طریق #غیب منافقان را بشناسند، نه از طریق آزمایش كه این آیه مى فرماید: راه شناخت، آزمایش است نه غیب، و شناسایى #خوب و #بد، از طریق آزمایشهاى تدریجى صورت مى گیرد. چون اگر به علم غیب، افراد بد و خوب شناخته شوند، شعله ى امید خاموش و پیوندهاى اجتماعى گسسته و زندگى دچار هرج و مرج مى شود. به این خاطر می فرماید: و ما کان الله لیطلعكم علی الغیب ولكن الله یجتبى من رسله من یشآء: و چنین نیست که خداوند شما را بر غیب آگاه سازد، ولی از پیامبرانش هر که را بخواهد بر می گزیند. سپس می فرماید: پس به خدا و پیامبرانش ایمان آورید و اگر ایمان آورید و تقوا پیشه کنید برای شما پاداشی بزرگ خواهد بود.
🔹 پيام های آیه179سوره آل عمران
✅ #خداوند، كافران را به حال خود رها مى كند؛ «نملى لهم لیزدادوا اثماً» ولى مؤمنان را رها نمى كند. «ما كان اللّه لیذر المؤمنین»
✅ جداسازى #پاک از پلید، از سنّتهاى الهى است.
✅ #ایمان و #كفر افراد، از امور درونى و غیبى است كه باید از طریق آزمایش ظاهر شود، نه علم غیب.
✅ #زندگى با مردم باید بر اساس ظاهر آنان باشد، آگاهى بر اسرار مردم، زندگى را فلج مى كند.
✅ #علم_غیب، مخصوص خداست و فقط به بعضى از پیامبران برگزیده اش، که صاحب رسالت هستند، آن هم در حدّ اطلاع بر غیب نه تمام ابعاد آن، بهره اى داده است.
✅ درجات #انبیا یكسان نیست. «یجتبى من رسله من یشاء»
https://eitaa.com/quraanalkarim
با روی سیاه.mp3
5.59M
#مناجات_با_خدا 🤲
شب جمعه
محمود کریمی 🎤
https://eitaa.com/quraanalkarim