eitaa logo
در محضر قرآن کریم
96 دنبال‌کننده
1.9هزار عکس
549 ویدیو
3 فایل
إنَّ هَذَا الْقُرْآنَ یَهدی لِلَّتی هِيَ أَقوَم تفسیر آیات قرآن برگرفته از تفاسیر شیعه و بخصوص تفسیر تسنیم استاد جوادی آملی 🔼 ارتباط با ادمین: @piroozy
مشاهده در ایتا
دانلود
🌹فَاعتَبِروا یَا أولِی الأبصَار آیه 20/سوره حدید 🌸إعلَموا أَنَّمَا الحیاةُ الدُّنْيَا لَعِبٌ وَ لَهوٌ وَ زینَةٌ و تَفَاخُرٌ بَینَکُم وَ تَکاثُرٌ فِی الأموالِ و الأولاد... وَ مَا الحیاةُ الدُّنیَا إلَّا مَتَاعُ الغُرورِ 🌹« بدانید همانا حیات دنیا، بازی و سرگرمی و زینت و فخر فروشی بینتان و افزون خواهی در اموال و اولاد است... » 🍃 «دنیا» همان آسمان و زمین و موجودات آن نیست؛ اینها همه مخلوقات و هستند. بلکه دنیایی که متاع فریب و در برابر آخرت است همان و اعتباری است که عده ای را به خود مشغول کرده و به آن فخر میفروشند مثل مال و مقام. 🔺لذا دنیا، ۵ چیز است که هر کدام در یک مرحله از زندگی نمایان میشود: و بازی در کودکی - و سرگرمی در نوجوانی - و توجه به زیبایی در جوانی - به پست و مال و القاب در میانسالی - و زیاده خواهی در مال و اولاد در پیری 🌳انتهای آیه گوید «دنیا جز متاع و نیست». لذا متقیان راستین اصلا اهل دنیا و نیرنگ دائمی آن نیستند؛ نه کسی را فریب میدهند و نه فریب میخورند! پس اگر فریب خوردیم اهل دنیاییم و هنوز مومن نیستیم. https://eitaa.com/quraanalkarim
🌸🌸🌸🌾🌾🌸🌸 ✅ 🔖 ♦️مفسر: علامه جوادی آملی 🔺موضوع:اولئک علی هدیً من ربهم 🔷 قرآن جز برای متقیان که یقین به قیامت دارند هدایت نیست. 🔺یقین یک است که جز از راه شهود ملکوت قابل کسب نیست. با ارتباط با ، یقین به قیامت حاصل شده و یقین به قیامت، پرهیز از گناه (تقوا) را به همراه می آورد. 🔺تقوا دو ره‌آورد دارد: 1⃣ تقوا خیرِ تنزل پیدا کرده از سوی خدا را به متقی میرساند. (هدیً للمتقین) هدایت برای همه است (هدیً للناس) اما انسان تبهکار، کور است و نمی بیند. و انسان متقی چشمش باز شده و هدایت را که نور است میبیند لذا هدایت بیشتری را کسب میکند. لذا تقصیر هدایت نشدن از خدا نیست بلکه انسان است که خود را با گناهان کور کرده و دیگر را نمیبیند و هدایت و ظلمات برایش شبیه هم شده اند لذا اشتباه میگیرد. 2⃣ عمل، اهل تقوا را صعود داده و به درجه قبول خداوند میرساند. پس رابطه ای دو طرفه را سامان میدهد. هابیل در آیه ۲۷ مائده به برادرش میفرماید: «انما یتقبّل الله من المتقین» خداوند از متقین اعمالشان را میپذیرد نه از غیر آنها. دقت کنیم که قرآن حرف هابیل را تایید کرده چون کتاب داستان نیست که تنها نقل قول افراد را ذکر کند، بلکه کتاب هدایت است و همه جا حق و باطل را آشکار میکند. 🔺در ابتدای راهِ تقوا، خدا تنها از راضی میشود و در انتهای راه تقوا از انسان. (رضی الله عنهم) یعنی در ابتدای راه، برای انسان درجاتی از بهشت است (و لکل درجات ممّا عملوا) و در انتهای راه، خود انسان، درجه ای از بهشت و معیار درجات میشود. (هم درجاتٌ عند الله) در انتها، دیگر انسان ذاتاً از گناه و اشتباه خارج میشود. ادامه دارد👇👇 https://eitaa.com/quraanalkarim 🌸🌸🌸🌾🌾🌸🌸
🌸🌸🌸🌾🌾🌸🌸 ✅ادامه تفسیر آیه ۵ 🔺وقتی انسان به انتهای راه تقوا رسید خدا بجای قبول اعمالش، خودش را قبول میکند چنانکه مریم مقدس را پذیرفت (فتقبّلها ربّها بقبولٍ حسن) او را متقیانی که در درجات پایینتر تقوا هستند قرار میدهد آنطور که متقیان در آیه ۷۴/فرقان از خدا، امامت و پیشوایی بر متقیان را در علم و عمل میخواهند «و اجعلنا للمتقین اماماً» اینها به مقام میرسند یعنی راهگشا و مشکل گشای دیگران میشوند و درها را باز میکنند. لذا در هیچ امری درماندگی نداشته و به مقصد میرسند چون متکی به پایگاه هدایت الهیند. 🔺در قرآن، هدایت و گزاره های هم طراز آن غالبا با (علیٰ) و به معنای سکو و بالی برای پرواز می آیند «علیٰ هدیً مِن رَبِّهِمْ» و ضلالت و گزاره های شبیه آن با (فی) و به معنای چاهی برای فرو رفتن «فی ضلالٍ مبین»! آیه ۱۲۲ انعام گوید مومن با و خط مشی روشن در میان مردم حرکت میکند و کافر در تاریکیها فرو رفته آیا اینها شبیه همند؟ «وَ جَعَلنَا لَهُ نوراً یَمشی بِه فی النَّاسِ کَمَن مَثَلُهُ فی الظُّلُماتِ لَیسَ بِخَارجٍ مِنهَا» 📖 بینه و دلیل روشن و منطقی نیز هدایت و نور است پس با (علیٰ) آمده و سکو و بالی برای پرواز و بالا رفتن است. «عَلَی بَیِّنَةٍ مِن ربّی» https://eitaa.com/quraanalkarim 🌸🌸🌸🌾🌾🌸🌸
🌹بسم الله الرحمن الرحیم شروع صبح با "قرآن کریم" ‌♦️ روزانه قرآن کریم 📖 ١٩ با توکل بر خدا 🛑 دور اول ختم قرآن کریم 🔹تلاوت روزانه یک صفحه از قرآن کریم همراه با ترجمه، با همراهی اعضای کانال اول قرائت کنید و بعد و تفسیر را با دقت بخوانید. 📖تلاوت صفحه ١٩ https://eitaa.com/quraanalkarim
ترجمه صفحه ۱٩ گول یهود و نصاری را نخوریم. https://eitaa.com/quraanalkarim
🌸🌿🌸🌿🌸🌿 بسم الله الرحمن الرحيم آیه ششم 🌹 🌸 إنَّ الَّذینَ کَفَروا سَوآءٌ عَلَيْهِم ءَأنذَرتَهُم أَم لَم تُنذِرهُم لَا يُؤمنونَ (6) 🍀 ترجمه: همانا كسانى كه كافر شدند براى آنها یکسان است چه آنها را انذار بدهی چه آنها را انذار ندهی ایمان نمی آورند. 🌷 : از ريشه كفر می آید و به معنای انکار کردن و پوشاندن است و به کسی که حقایق الهی را می پوشاند و انکار می کند کافر می گویند. 🌷 : برای آنها یکسان است -سوآء در زبان عربی به معنای مساوی بودن و یکسان است برای کسانی که کافر شدند بود و نبود بعضی چیزها یکسان و برابر است و برایشان فرق نمی کند. 🌷 : از ریشه انذار و به معنای هشدار دادن و ترساندن است ءانذرتهم ام لم تنذرهم لا یؤمنون: چه آنها را انذار بدهی یا ندهی ایمان نمی آورند 🌸 راه تشخیص و كار سختى نيست راهش این است که آیات انذار و عذاب را در برابر آن شخص بخوانیم بعد به حالات و برخورد او نگاه کنیم اگر تحت تاثیر آیات قرار گرفت و پریشان شد مؤمن است و اگر تحت تاثیر قرار نگرفت از ایمان دور است. 🔹 پیام های آیه 6 سوره بقره 🔹 ✅ اگر و بر انسان اثر نکند بشارت و وعده ها اثر نخواهد گذاشت. ✅ یعنی باور داشتن و کفر یعنی انکار کردن https://eitaa.com/quraanalkarim 🌸🌿🌸🌿🌸🌿
🌸🌸🌸🌾🌾🌸🌸 و هزاران نکته! 🌸بسم الله الرحمن الرحیم فَاعْلَمْ أَنَّهُ لا إِلهَ إِلَّا اللَّهُ وَ اسْتَغْفِرْ لِذَنْبِكَ وَ لِلْمُؤْمِنِينَ وَ الْمُؤْمِناتِ وَ اللَّهُ يَعْلَمُ مُتَقَلَّبَكُمْ وَ مَثْواكُمْ آیه19/سوره محمد 🌴پس بدان كه هيچ معبودى جز اللّه نيست و براى گناه خود و براى مردان و زنان با ايمان استغفار كن و خداوند، رفت و آمد و آرميدن شما را مى‌داند (و به تمام حالات شما آگاه است). نکته ها 🌱در آيه 55 سوره غافر نيز همين جمله‌ «وَ اسْتَغْفِرْ لِذَنْبِكَ» آمده است كه با توجّه به اينكه همه انبيا معصوم و به دور از گناه مى‌باشند، اين استغفار و طلب بخشش، براى يكى از اين چند امر است: 1. استغفار يك عبادت است، گرچه گناهى در كار نباشد. 2. استغفار از ترك اولى، يعنى كارهايى كه گناه نبوده، ولى بهتر بود كه شخصى همچون پيامبر انجام نمى‌داد. 3. براى آنكه استغفار از گناه، براى مردم يك سنّت و روش شود. 4. استغفار، سبب علوّ درجات پيامبر مى‌شود. 5. مراد، استغفار براى گناهانى است كه مردم نسبت به پيامبر مرتكب شده‌اند. 6. استغفار هميشه از تقصير نيست، بلكه گاهى از قصور است. بنده وقتى عزّت و عظمت خداوند و حقارت و ذلّت خود را مى‌بيند، استغفار و طلب بخشش مى‌كند. 🌱بعضى از مفسّران گفته‌اند كه «ذنب» هميشه به معناى عصيان و گناه نيست، بلكه به معناى «ذَنَب فعل» و تبعات افعال و رفتار نيز مى‌باشد. بنابر اين ، «ذنبِ» پيامبر، همان تبعات دعوت پيامبر به سوى خداوند است كه رسيدن بدى و شر از جانب مخالفان است، مانند هتك حرمت، قتل و آزار و اذيّت. هرچه دعوت الهى سنگين‌تر باشد، ذنب و تبعات آن نيز مشكل‌تر خواهد بود و استغفار بيشترى را مى‌طلبد و استغفار از آن به اين معنا است كه از خداى متعال بخواهيم ما را از شرّ مخالفان حفظ كند. 🌸پیام های آیه ١٩/محمد(ص) 1- اكنون كه ديدى مؤمنان را پاداش و كافران را كيفر مى‌دهيم، پس بدان كه همه‌كاره خداست. «فَاعْلَمْ» 2- ايمان و توحيد بايد آگاهانه باشد. «فَاعْلَمْ أَنَّهُ لا إِلهَ إِلَّا اللَّهُ» ( (تقليد در اصول عقائد جايز نيست.) 3- در نظام الهى، اولياى خداوند واسطه‌هاى دريافت لطف و مغفرت الهى براى مردم هستند. با اينكه خداوند قادر است بدون دعاى پيامبر مردم را ببخشد، امّا به آن حضرت فرمان دعا و استغفار مى‌دهد. اسْتَغْفِرْ ... لِلْمُؤْمِنِينَ‌ 4- رهبر بايد نسبت به مردم دلسوز باشد. اسْتَغْفِرْ ... لِلْمُؤْمِنِينَ وَ الْمُؤْمِناتِ‌ 5- زنان و مردان، هر دو مشمول دعاى پيامبرند و ملاك دعاى پيامبر، مؤمن بودن است نه جنسيّت. «لِلْمُؤْمِنِينَ وَ الْمُؤْمِناتِ» 6- تنها به استغفار پيامبر تكيه نكنيد، بلكه خودتان نيز خدا را حاضر و از گناه در محضر او حيا كنيد.«وَ اللَّهُ يَعْلَمُ مُتَقَلَّبَكُمْ وَ مَثْواكُمْ» 7- اصلاح خود بايد قبل از اصلاح ديگران باشد. وَ اسْتَغْفِرْ لِذَنْبِكَ وَ لِلْمُؤْمِنِينَ‌ ... 8- همه‌ى مردم حتّى رسولان الهى نيازمند لطف خداوند هستند. 🌿استغفار برای بیان عظمت خالق، ضعف و كوچكى مخلوق و درخواست چشم‌پوشى از كوتاهى‌ها) 9- خداوند، خواهان عفو و بخشش مردم است و لذا به پيامبرش فرمان مى‌دهد تا براى مردم استغفار كند و واسطه شود. وَ اسْتَغْفِرْ لِذَنْبِكَ وَ لِلْمُؤْمِنِينَ‌ ... 10- احاطه علمى خداوند بر تمام حالات انسان، سبب نگرانى از عقوبت لغزشها و موجب روى آوردن به استغفار مى‌شود. اسْتَغْفِرْ ... اللَّهُ يَعْلَمُ مُتَقَلَّبَكُمْ وَ مَثْواكُمْ‌ 11- علم خداوند محدوديّت ندارد و هيچ چيز از ديد او دور نمى‌ماند. (حركت يا سكون ما براى خدا فرقى ندارد.) «يَعْلَمُ مُتَقَلَّبَكُمْ وَ مَثْواكُمْ» (ص) https://eitaa.com/quraanalkarim 🌸🌸🌸🌾🌾🌸🌸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ارسالی از طرف یکی دیگر از دوستان. نماز صبح امروز خانه کعبه از ضلع رکن حجرالاسود اللهم ارزقنا 😢😢😭 https://eitaa.com/quraanalkarim
💠 علم بالغ
 
🔸 هر عالمی عاقل نیست و هر عاقلی هم اهل خشیت نیست؛ هر علمی به ثمر نمی ‌رسد. 
🔺علم رسمی و اسمی حوزه و دانشگاه اصلاً در تقسیمات نیست، آن علمی كه به عمل بنشیند در تقسیم است که اوّلش  است بعد  است بعد ؛ این علمِ رسمی و اسمی که برای مدرك است، اصلاً به حساب نمی ‌آید! 

🔸 آنكه به حساب می ‌آید آن است که فرمود: ﴿كَلاَّ لَوْ تَعْلَمُونَ عِلْمَ الْیقِینِ ٭ لَتَرَوُنَّ الْجَحِیمَ﴾. علم ‌الیقین مرزش جداست؛ علمِ به ثمرنشسته, علمی كه به عقلِ عملی آمد و «ما عُبد به الرحمن و اكتسب به الجنان» آن را آبیاری كرده، می ‌شود . این زمینه است برای اینكه انسان بتواند به  برسد و از آن به بعد به  بار یابد. 
بنابراین «فالعلم علی أربعة أقسام»، قسم اوّلش اصلاً بیرون دروازه است، آن سه قسم داخل است. آن علمی كه درون دروازه است، با عقل همراه است، وقتی پخته شد به خشیت می ‌رسد و وقتی به خشیت رسید به  بار می‌ یابد. 

🔸 در سوره مباركه «عنكبوت» فرمود علم یك نردبان است، این نردبان را شما به دست چه كسی می‌ خواهید بدهید؟ فرمود: ﴿وَتِلْكَ الْأَمْثَالُ نَضْرِبُهَا لِلنَّاسِ وَمَا یعْقِلُهَا إِلَّا الْعَالِمُونَ﴾ یعنی عالم باید این نردبان را به دست عقل بدهد تا عقل روی دوش علم پا بگذارد و بالا برود. اگر علم شده نردبان و انسان, مصداق ﴿یرْفَعِ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنكُمْ وَالَّذِینَ أُوتُوا الْعِلْمَ﴾ شد و بالا آمد، می ‌شود عاقل، وقتی عاقل شد،  می‌ شود, اهل ناله می‌شود, اهل گریه می ‌شود, آن وقت هم او از خدا راضی است هم خدا از او راضی است. 




📚 سوره مبارکه فاطر 
 تاریخ: 1392/09/12

https://eitaa.com/quraanalkarim
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥دعایی که حضرت آیت‌ الله العظمی محمدتقی بهجت به رهبرانقلاب توصیه کردند https://eitaa.com/quraanalkarim