eitaa logo
در محضر قرآن کریم
97 دنبال‌کننده
1.9هزار عکس
548 ویدیو
3 فایل
إنَّ هَذَا الْقُرْآنَ یَهدی لِلَّتی هِيَ أَقوَم تفسیر آیات قرآن برگرفته از تفاسیر شیعه و بخصوص تفسیر تسنیم استاد جوادی آملی 🔼 ارتباط با ادمین: @piroozy
مشاهده در ایتا
دانلود
6.28M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰خواهش می کنم با قرآن میونه خوبی داشته باشید...❗️ 🎙سخنران استاد پناهیان https://eitaa.com/qhoraanalkarim ┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄ القرآن الکریم
📇 تفسیر قرآن، 📆 جلسه: ۵ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️ 🔺1⃣قرآن کتابی است جهانی. لذا اول، زبانش را همه مردم عالم در همه اعصار بفهمند و دوم، محتوایش هم مورد نیاز همه مردم در همه اعصار باشد و سوم، تغییر و نباید مردم را از قرآن بی نیاز کند. 🔺2⃣زبان قرآن را همه میفهمند چون زبان است. یکی از شواهدی که ذکر کردیم آیه «و نزّلنا إلیک تبیانا لکل شیء» بود. حال هر مطلبی که آمده یا در همان سوره یا سور دیگر کاملا همه جوانبش را مطرح کرده است. آنگاه ارزش روایات و شان نزول و غیره باید در اینجا سنجیده شود. 🔺3⃣آیا قرآن عِدلی دارد که برای فهم مطالبش نیاز به آن داشته باشد؟ قرآن در فهمش استقلال ندارد زیرا لازمه استقلال اینست که همه مطالب را کاملا بفهماند حال آنکه اینطور نیست و نیاز به مطالب دیگر دارد و خود قرآن ارجاع داده به مطهرین که اهل بیتند.آیا اینطور است؟ 🔺4⃣در مقام معنوی بزرگان دین همچون صاحب جواهر و کاشف الغطاء گفته اند بالاتر از قرآن و کعبه است. اما از نظر حجیت لفظی و ظاهری چطور؟ مبنای حجیت عمل ما به روایات چیست؟ چون پیامبر گفته کتاب الله و عطرتی. حال چرا حرف پیامبر حجت است؟ چون خداوند در قرآن گفت اطاعت کنید «ما ءاتاکم الرسول فخذوه و ما نهکم عنه فانتهوا». وقتی سخن به خدا رسید سوال قطع میشود و دیگر نمیشود پرسید چرا حرف خدا حجت است. 🔺5⃣پس از نظر ظاهری، روایت، عِدل قرآن نیست بلکه قرآن به روایات بها داده است و معصومین گفته اند که پیامبر فرموده دروغگویان بر من زیاد دروغ میبندند. هر چه گفتند با بسنجید اگر مطابق قرآن بود بپذیرید وگرنه نپذیرید. قرآن هم روایات را حجت میکند و هم مشکلات روایات را پیدا یا حل میکند و در مقام تعارض روایات هم از قرآن کمک میگیریم. 🔺6⃣ آراء صحابه و مفسرین هم حجیت دارند؟ رای علما چون نظر علمی است راهگشاست و ارزش دارد اما حجیت ندارد چون معصوم نیستند. 🔺7⃣شان نزول حجیت دارند؟ اگر بصورت تاریخ باشد حجیت ندارد. در مورد تاریخ خوب کار نشده. حدیث با شان نزول دو فرق دارد: در تاریخ حدیث روی تک تک مهره های حدیث کار شده و علمای رجال و درایه کاملا کار کردند. اما در مورد تاریخ شأن نزول خیر. پایان سلسله تاریخ هم کار نشده و معصوم نیستند. باید روی تک تک سلسله تاریخ شأن نزولها کار کرد که ببینیم آیا همه قابل اعتمادند و نهایتا به میرسد یا خیر. اگر همه قابل اعتماد باشند و نهایتا به معصوم برسد و معصوم گفته باشد، حجیت دارد اما آن هم باز مخصّص نیست بلکه زمینه را مشخص میکند چون قرآن برای زمان خاصی نیست. 🔺8⃣روایاتی که جنبه دارد چطور؟ مثلا صالح المومنین را روایت، فلانی دانسته است. چون روایت گفته به همان منتسب میشود اما روایاتی که بیان مصداق و جنبه تطبیق با شخصی یا چیزی را دارند انحصار را نمیرسانند بلکه صرفا مصداق را میگویند. 🔺9⃣روایت با سه شرط حجیت پیدا میکند: ۱. سنداً قطعی باشند. ۲. جهت صدور برای بیان معارف واقعی باشد نه تقیه. ۳. دلالتش نص باشد نه ظاهر. https://eitaa.com/qhoraanalkarim
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌷تفسیر قرآن الکریم 🌷از ابتدا تا انتهای قرآن باهم 🌷تفسیری ساده‌ و روان 🌷 🔸بسم الله الرحمن الرحيم (1)🔸 🔵در ادامه تفسیر آیه بسم الله الرحمن الرحیم هستیم 🌷 : یعنی به نام خدا 🌷 : رحمت عام خداوند که شامل همه می شود. 🌷 : رحمت خاص خداوند که شامل افراد خاصی می شود. 🔸امام علی علیه السلام می فرمایند: قولوا عند افتتاح کل امر صغیر او عظیم بسم الله الرحمن الرحيم (بحارالانوار-ج89) هنگامی که می خواهید کار کوچک یا بزرگ را انجام دهید در آغاز آن بسم الله الرحمن الرحيم بگویید. 🔸در شروع هر کاری خواندن این آیه سفارش شده است. 🔸پیامبر اسلام فرمودند:هر کار مهمی بدون نام خدا شروع شود بی پایان است. 🔹گفتن بسم الله الرحمن الرحيم به ما یاری می رساند و در زندگی و رفتار ما تاثیر دارد. گفتن بسم الله الرحمن الرحيم برکات فراوانی دارد. روایت هایی در پاداش فردی که اولین بسم الله را به یاد بدهد آمده است. "به کودکان خود این آیه را یاد بدهید که در هر کاری بگویند تا از همان دوران کودکی با یاد و نام انس بگیرند." 🔹 علیه السلام در آن طوفان سخت هنگام سوارشدن بر کشتی برای پیروزی بر مشکلات به یاران خود دستور می دهد که در هنگام حرکت و توقف کشتی بسم الله بگویند. حضرت سلیمان علیه السلام وقتی ملکه سبا را به ایمان به دعوت کرد نامه خود را با جمله بسم الله الرحمن الرحيم آغاز کرد. 🔹پیامبر اسلام می فرمایند:هنگامی که انسان کار خود را با نام خدا آغاز می کند می فرماید:چون بنده ی من کار خود را با نام من آغاز کرد بر من خدا نیز لازم است که کارهای او را به گونه ای به پایان رسانم تا نتیجه بخش و مایه برکت باشد و بی ثمر نماند. @quraanalkarim https://eitaa.com/quraanalkarim 🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
☘قرآن باوری 💢«اگر این باور در ما تقویت شود که قرآن حقیقتی زنده و با شعور است، با قرآن رابطه دو طرفه برقرار می کنیم، با قرآن رفیق می شویم و قرآن بهترین رفیق شفیق ما در پستی و بلندی های زندگی و در تنهایی‌ها و سختی‌های زندگی ما خواهد بود. در این صورت رابطه ما و هر یک از آیات قرآن، بر اساس پاسخ‌گویی یک موجود زنده به خواسته و نیاز ما خواهد شد. 💢 اساساً امکان ندارد که موجودی، زنده و حکیم باشد؛ اما در ارتباط با یک موجود زنده‌ی دیگر مطالبی بگوید که با نیازها و خواست‌ها و گفته‌های فرد مقابل، بی‌ارتباط است. 💢اگر این مطلب را پذیرفتیم، آنگاه گفتگو و مخاطبه با قرآن معنا پیدا خواهد کرد و خواهیم دید که قرآن مطابق نیازهای ما با ما به گفتگو می نشیند و به ما پاسخ می‌گوید.» https://eitaa.com/qhoraanalkarim
1619002245331929808767.mp3
5.81M
☀️امام رضا قربون کبوترات...🕊 🎙 https://eitaa.com/qhoraanalkarim اللهم عجل لولیک الفرج ┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄
دوستانتان را به کانال دعوت کنید تا با هم تفسیر قرآن را پی بگیریم برای آمادگی برای ظهور @qhoraanalkarim
13.25M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
وَ مَا مِن دَابَّةٍ فِی الاَْرْضِ إلاَّ عَلَی اللهِ رِزقُهَا وَ یَعلَمُ مُستَقَرَّهَا وَ مُستَودَعَهَا کُلٌّ فِی کِتَابٍ مُبینٍ(6) هیچ جنبنده‌ای در زمین نیست مگر اینکه روزی او بر خداست! او قرارگاه و محل نقل و انتقالش را می‌داند؛ همه اینها در کتاب آشکاری ثبت است! [= در لوح محفوظ، در کتاب علم خدا] 🌹سوره مبارکه هود آیه 6 https://eitaa.com/quraanalkarim
دوستانتان را به کانال دعوت کنید تا با هم تفسیر قرآن را پی بگیریم برای آمادگی برای ظهور @quraanalkarim
💠 کار کریمانه 🔸 در سوره مباركه «علق» به ما فرمود: ﴿اقْرَأْ وَ رَبُّكَ الْأَكْرَمُ ٭ الَّذی عَلَّمَ بِالْقَلَمِ﴾؛ ما را دعوت كرد كه در شركت كنیم و كرامت انسان، در سایه بزرگواری اوست. جامعه را نمی ‌شود با مزدوری اداره كرد؛ مزدوری، در اسلام مكروه است، گرچه كار، یا واجب است یا مستحب. وجود مبارك پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) را بوسید نه دست مزدور را؛ فرمود جامعه باید طوری باشد كه انسان برای خود كار كند، طوری باید باشد كه این وام‌ ها و این بانك ‌ها از خطر ﴿یمْحَقُ اللَّهُ الرِّبا﴾ در بیایند. ما باید با كرامت زندگی كنیم و با بانك ‌های ربوی نمی ‌شود جامعه را اداره كرد، زیرا فرمود: ﴿یمْحَقُ اللَّهُ الرِّبا﴾؛ این تازیانه است! این . 🔸 جامعه باید از ننگ مزدوری به در بیاید و باید برای خود كار كند؛ اما چه وقت برای خود كار می‌ كند؟ در صورتی كه بودجه داشته باشد. هیچ جا شما سند ندارید كه پیغمبر دست مزدور را بوسید, بلکه دست كارگر را بوسید یعنی كسی كه برای خودش كار می‌ كند. پُر كردن شكم مردم هنر نیست, بلکه حفظ كرامت جامعه هنر است و آن در مزدوری نیست؛ این . 🔸 آن است كه ما در كشوری هستیم كه هم سلسله جبال البرز را دارد هم سلسله جبال زاگرس را دارد، هم دریای شمال را داریم و هم دریای جنوب را داریم, چندین معدن داریم؛ این ضعیف ‌ترین عُرضه است كه نتوانیم خود را اداره كنیم و این كه از تحریم بترسیم! 📚 دیدار وزیر كار با حضرت استاد تاریخ: 1394/02/05 https://eitaa.com/quraanalkarim
📇 تفسیر قرآن 📆 جلسه: ۶ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️ 🔺1⃣چون قرآن برای همه مردم است باید به زبان مشترک که است باشد. برای فهم قرآن هم نیاز به علم دیگر نیست و اگر روایت هم برای فهم قرآن، حجیت و اعتبار دارد مبنایش خود قرآن است که ما را ارجاع داده به پیامبر و امام. و همه روایات هم باید با آیات قرآن، درستی و استنادشان به معصوم سنجیده شود چون آنها فرموده اند که مخالف قرآن چیزی نمیگویند و کسی هم نمیتواند مثل قرآن حرف بزند و افترا باشد! اما آرای صحابه و علما جز ایجاد زمینه فکری، حجیت دیگری ندارد. 🔺2⃣شان نزولها هم اگر نهایتا به قول معصوم نرسد حجت نیست چنانکه گویند( ابن عباس و ... گفته که ...) باید تمام حلقات سلسله سندها را بررسی کرد تا همه مورد اعتماد باشند و نهایتا به معصوم برسد. روایات هم اگر بودند صرفا نمونه را نشان میدهند نه اینکه انحصار را برسانند پس جلوی تفسیر به غیر آن مورد را نمیگیرد. 🔺3⃣روایات در طول قرآن حجتند نه در عرضش زیرا روایات قابل جعلند اما قرآن ممکن نیست. در حدیث اول، امام صادق فرمود «ان علی کل حق حقیقة و علی کل صواب نوراً کما وافق الله فخضوه و ما خالف الله فدعوه»« هر حقی یک اصلی دارد که با شناختش میتوان حقیقت را شناخت. سخنان ما حق است اما ، قرآن است پس حق را با حقیقت که همان قرآن است بسنجید» لسان این روایت این است که هر چیز مخالف قرآن است رها کنید. 🔺4⃣مثلا داستانی که در مورد فرشته ای بنام وجود دارد که بخاطر گناهی پرهایش ریخت و بعد به امام حسین پناهنده شد تا مشکلش حل شد. این مخالف قرآن است زیرا قرآن ملائک را معصوم میداند لذا دروغ است. جایگاه امام حسین آنقدر بالا هست که نیازی نیست با این دروغها اثبات گردد. باید سند این قضیه کاملا مشخص شود. مخالفت قرآن با یک خبری که اصلا سندهایش مشخص نیست از بین نمیرود. انوار قبل از خلق فرشتگان ایجاد شد اما نیازی به این داستانها نیست. 🔺5⃣حدیث دوم از امام صادق است«اذا ورد علیکم حدیث و وجدتم شاهد من کتاب الله او قول من رسول الله ... فلذی جاءکم به اولی به.» در حدیث سوم میفرمایند: هر چیزی که مخالف قرآن است زخرف است و آن را به دیوار بزنید یعنی دور بیندازید و ایضا احادیث متعدد دیگر. 🔺6⃣قرآن گوید من اصلم و روایات فرع، اما به پیامبر رجوع کنید و تمام دستوراتش را انجام دهید. روایات هم گویند ما فرعیم و قرآن اصل. 🔺7⃣باید مطلب را به امری سپرد نه امری ظنی. روایت از سه بعد ظنی است: روایات هم سنداً و هم جهتاً و هم دلالتاً ظنیند‌. خبر متواتر و خبر واحد محفوف به قرینه بسیار کمند و غالب روایات ما، «خبر واحد ظنی الصدور» هستند. بعلاوه اینکه جهت روایات هم ظنی است چون احتمال زیاد میدهیم که خیلی از اینها تقیه بوده اند مثلا در جمع بگوید روی کفش هم میتوانید مسح بکشید‌ اگرچه دستور به تقیه، حکم واقعی است. دلالتشان هم ظنی میشود. 🔺اما قرآن سندا قطعی است و حتی یک حرف در آن جابجا نشده است. و ثانیا خدا در تبیین حقایق هیچ تقیه ای ندارد چون از کسی نمیترسد پس جهتاً هم قطعی است. در مساله دلالت هم اگر توانستیم متشابهات را به محکمات، ظاهرها را به نص، عمومها را به مخصص و ... برگردانیم به یک دلالت قطعی و کامل میرسیم. 🔺8⃣مرحوم میرداماد نیز حدیثی از پیامبر اکرم دارد که هر چه از من نقل کردند اگر موافق قرآن بود از من است وگرنه از من نیست. این در مورد سوالی است که در مورد دروغ پردازان در زمان خود پیامبر از ایشان پرسیده شد. @quraanalkarim https://eitaa.com/quraanalkarim
در محضر قرآن کریم
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌷تفسیر قرآن الکریم 🌷از ابتدا تا انتهای قرآن باهم 🌷تفسیری ساده‌ و رو
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 🌷تفسیر قرآن کریم 🌷از ابتدا تا انتهای قرآن با هم ♻️ادامه تفسیر: 🔹بسم الله الرحمن الرحیم (1) 🔸از علمای اهل سنت✅ﻓﺨﺮ ﺭﺍﺯﻱ ﺷﺎﻧﺰﺩﻩ ﺩﻟﻴﻞ ﺁﻭﺭﺩﻩ ﻛﻪ «ﺑﺴﻢ ﺍﻟﻠَّﻪ» ﺟﺰء ﺳﻮﺭﻩ ﺍﺳﺖ. ✅ﺁﻟﻮﺳﻲ ﻧﻴﺰ ﻫﻤﻴﻦ ﺍﻋﺘﻘﺎﺩ ﺭﺍ ﺩﺍﺭﺩ.✅ ﺩﺭ ﻣﺴﻨﺪ ﺍﺣﻤﺪ ﻧﻴﺰ «ﺑﺴﻢ ﺍﻟﻠَّﻪ» ﺟﺰء ﺳﻮﺭﻩ ﺷﻤﺮﺩﻩ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ.و ﺑﺮﺧﻲ ﺍﺯ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﻛﻪ ﺑﺴﻢ ﺍﻟﻠَّﻪ ﺭﺍ ﺟﺰء ﺳﻮﺭﻩ ﻧﺪﺍﻧﺴﺘﻪ ﻭ ﻳﺎ ﺩﺭ ﻧﻤﺎﺯ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺗﺮﻙ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﻧﺪ، ﻣﻮﺭﺩ ﺍﻋﺘﺮﺍﺽ ﻭﺍﻗﻊ ﺷﺪﻩ ﺍﻧﺪ. ✅ﺩﺭ ﻣﺴﺘﺪﺭﻙ ﺣﺎﻛﻢ ﺁﻣﺪﻩ ﺍﺳﺖ: ﺭﻭﺯﻱ ﻣﻌﺎﻭﻳﻪ ﺩﺭ ﻧﻤﺎﺯ «ﺑﺴﻢ ﺍﻟﻠَّﻪ» ﻧﮕﻔﺖ، ﻣﺮﺩم ﺑﻪ ﺍﻭ ﺍﻋﺘﺮﺍﺽ ﻛﺮﺩﻧﺪ ﻛﻪ «ﺃﺳﺮﻗﺖ ﺃم ﻧَسیتَ»، ﺁﻳﻪ ﺭﺍ ﺩﺯﺩﻳﺪﻱ ﻳﺎ ﻓﺮﺍﻣﻮﺵ ﻛﺮﺩﻱ؟! ❇ﺍﻣﺎﻣﺎﻥ ﻣﻌﺼﻮم ﻋﻠﻴﻬﻢ ﺍﻟﺴﻠﺎم ﺍﺻﺮﺍﺭ ﺩﺍﺷﺘﻨﺪ ﻛﻪ ﺩﺭ ﻧﻤﺎﺯ، ﺑﺴﻢ ﺍﻟﻠَّﻪ ﺭﺍ ﺑﻠﻨﺪ ﺑﮕﻮﻳﻨﺪ. ﺍﻣﺎم ﺑﺎﻗﺮﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎم ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ «ﺑﺴﻢ ﺍﻟﻠَّﻪ» ﺭﺍ ﺩﺭ ﻧﻤﺎﺯ ﻧﻤﻲ ﺧﻮﺍﻧﺪﻧﺪ ﻭ ﻳﺎ ﺟﺰء ﺳﻮﺭﻩ ﻧﻤﻲ ﺷﻤﺮﺩﻧﺪ، ﻣﻲ ﻓﺮﻣﻮﺩ: «ﺳَﺮﻗﻮﺍ ﺍﻛﺮم ﺁﻳﺔ»ﺑﻬﺘﺮﻳﻦ ﺁﻳﻪ ﻗﺮﺁﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺳﺮﻗﺖ ﺑﺮﺩﻧﺪ. ❇ﺩﺭ ﺗﻔﺴﻴﺮ ﻗﺮﻃﺒﻲ ﺍﺯ ﺍﻣﺎم ﺻﺎﺩﻕ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎم ﻧﻘﻞ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ: «ﺑﺴﻢ ﺍﻟﻠَّﻪ» ﺗﺎﺝ ﺳﻮﺭﻩ ﻫﺎﺳﺖ. 👈ﺗﻨﻬﺎ ﺩﺭ ﺁﻏﺎﺯ ﺳﻮﺭﻩ ﺑﺮﺍﺋﺖ (ﺳﻮﺭﻩ ﺗﻮﺑﻪ) «ﺑﺴﻢ ﺍﻟﻠَّﻪ» ﻧﻴﺎﻣﺪﻩ ﻭ ﺍﻳﻦ ﺑﻪ ﻓﺮﻣﻮﺩﻩ ﺣﻀﺮﺕ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎم ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﺁﻥ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ «ﺑﺴﻢ ﺍﻟﻠَّﻪ» ﻛﻠﻤﻪ ﺍﻣﺎﻥ ﻭ ﺭﺣﻤﺖ ﺍﺳﺖ، ﻭﺍﻋﻠﺎم ﺑﺮﺍﺋﺖ ﺍﺯ ﻛﻔّﺎﺭ ﻭ ﻣﺸﺮﻛﺎﻥ، ﺑﺎ ﺍﻇﻬﺎﺭ ﻣﺤﺒّﺖ ﻭﺭﺣﻤﺖ ﺳﺎﺯﮔﺎﺭ ﻧﻴﺴﺖ. https://eitaa.com/quraanalkarim 🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸