eitaa logo
در محضر قرآن کریم
96 دنبال‌کننده
1.9هزار عکس
546 ویدیو
3 فایل
إنَّ هَذَا الْقُرْآنَ یَهدی لِلَّتی هِيَ أَقوَم تفسیر آیات قرآن برگرفته از تفاسیر شیعه و بخصوص تفسیر تسنیم استاد جوادی آملی 🔼 ارتباط با ادمین: @piroozy
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 کار کریمانه 🔸 در سوره مباركه «علق» به ما فرمود: ﴿اقْرَأْ وَ رَبُّكَ الْأَكْرَمُ ٭ الَّذی عَلَّمَ بِالْقَلَمِ﴾؛ ما را دعوت كرد كه در شركت كنیم و كرامت انسان، در سایه بزرگواری اوست. جامعه را نمی ‌شود با مزدوری اداره كرد؛ مزدوری، در اسلام مكروه است، گرچه كار، یا واجب است یا مستحب. وجود مبارك پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) را بوسید نه دست مزدور را؛ فرمود جامعه باید طوری باشد كه انسان برای خود كار كند، طوری باید باشد كه این وام‌ ها و این بانك ‌ها از خطر ﴿یمْحَقُ اللَّهُ الرِّبا﴾ در بیایند. ما باید با كرامت زندگی كنیم و با بانك ‌های ربوی نمی ‌شود جامعه را اداره كرد، زیرا فرمود: ﴿یمْحَقُ اللَّهُ الرِّبا﴾؛ این تازیانه است! این . 🔸 جامعه باید از ننگ مزدوری به در بیاید و باید برای خود كار كند؛ اما چه وقت برای خود كار می‌ كند؟ در صورتی كه بودجه داشته باشد. هیچ جا شما سند ندارید كه پیغمبر دست مزدور را بوسید, بلکه دست كارگر را بوسید یعنی كسی كه برای خودش كار می‌ كند. پُر كردن شكم مردم هنر نیست, بلکه حفظ كرامت جامعه هنر است و آن در مزدوری نیست؛ این . 🔸 آن است كه ما در كشوری هستیم كه هم سلسله جبال البرز را دارد هم سلسله جبال زاگرس را دارد، هم دریای شمال را داریم و هم دریای جنوب را داریم, چندین معدن داریم؛ این ضعیف ‌ترین عُرضه است كه نتوانیم خود را اداره كنیم و این كه از تحریم بترسیم! 📚 دیدار وزیر كار با حضرت استاد تاریخ: 1394/02/05 https://eitaa.com/quraanalkarim
📇 تفسیر قرآن 📆 جلسه: ۶ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️ 🔺1⃣چون قرآن برای همه مردم است باید به زبان مشترک که است باشد. برای فهم قرآن هم نیاز به علم دیگر نیست و اگر روایت هم برای فهم قرآن، حجیت و اعتبار دارد مبنایش خود قرآن است که ما را ارجاع داده به پیامبر و امام. و همه روایات هم باید با آیات قرآن، درستی و استنادشان به معصوم سنجیده شود چون آنها فرموده اند که مخالف قرآن چیزی نمیگویند و کسی هم نمیتواند مثل قرآن حرف بزند و افترا باشد! اما آرای صحابه و علما جز ایجاد زمینه فکری، حجیت دیگری ندارد. 🔺2⃣شان نزولها هم اگر نهایتا به قول معصوم نرسد حجت نیست چنانکه گویند( ابن عباس و ... گفته که ...) باید تمام حلقات سلسله سندها را بررسی کرد تا همه مورد اعتماد باشند و نهایتا به معصوم برسد. روایات هم اگر بودند صرفا نمونه را نشان میدهند نه اینکه انحصار را برسانند پس جلوی تفسیر به غیر آن مورد را نمیگیرد. 🔺3⃣روایات در طول قرآن حجتند نه در عرضش زیرا روایات قابل جعلند اما قرآن ممکن نیست. در حدیث اول، امام صادق فرمود «ان علی کل حق حقیقة و علی کل صواب نوراً کما وافق الله فخضوه و ما خالف الله فدعوه»« هر حقی یک اصلی دارد که با شناختش میتوان حقیقت را شناخت. سخنان ما حق است اما ، قرآن است پس حق را با حقیقت که همان قرآن است بسنجید» لسان این روایت این است که هر چیز مخالف قرآن است رها کنید. 🔺4⃣مثلا داستانی که در مورد فرشته ای بنام وجود دارد که بخاطر گناهی پرهایش ریخت و بعد به امام حسین پناهنده شد تا مشکلش حل شد. این مخالف قرآن است زیرا قرآن ملائک را معصوم میداند لذا دروغ است. جایگاه امام حسین آنقدر بالا هست که نیازی نیست با این دروغها اثبات گردد. باید سند این قضیه کاملا مشخص شود. مخالفت قرآن با یک خبری که اصلا سندهایش مشخص نیست از بین نمیرود. انوار قبل از خلق فرشتگان ایجاد شد اما نیازی به این داستانها نیست. 🔺5⃣حدیث دوم از امام صادق است«اذا ورد علیکم حدیث و وجدتم شاهد من کتاب الله او قول من رسول الله ... فلذی جاءکم به اولی به.» در حدیث سوم میفرمایند: هر چیزی که مخالف قرآن است زخرف است و آن را به دیوار بزنید یعنی دور بیندازید و ایضا احادیث متعدد دیگر. 🔺6⃣قرآن گوید من اصلم و روایات فرع، اما به پیامبر رجوع کنید و تمام دستوراتش را انجام دهید. روایات هم گویند ما فرعیم و قرآن اصل. 🔺7⃣باید مطلب را به امری سپرد نه امری ظنی. روایت از سه بعد ظنی است: روایات هم سنداً و هم جهتاً و هم دلالتاً ظنیند‌. خبر متواتر و خبر واحد محفوف به قرینه بسیار کمند و غالب روایات ما، «خبر واحد ظنی الصدور» هستند. بعلاوه اینکه جهت روایات هم ظنی است چون احتمال زیاد میدهیم که خیلی از اینها تقیه بوده اند مثلا در جمع بگوید روی کفش هم میتوانید مسح بکشید‌ اگرچه دستور به تقیه، حکم واقعی است. دلالتشان هم ظنی میشود. 🔺اما قرآن سندا قطعی است و حتی یک حرف در آن جابجا نشده است. و ثانیا خدا در تبیین حقایق هیچ تقیه ای ندارد چون از کسی نمیترسد پس جهتاً هم قطعی است. در مساله دلالت هم اگر توانستیم متشابهات را به محکمات، ظاهرها را به نص، عمومها را به مخصص و ... برگردانیم به یک دلالت قطعی و کامل میرسیم. 🔺8⃣مرحوم میرداماد نیز حدیثی از پیامبر اکرم دارد که هر چه از من نقل کردند اگر موافق قرآن بود از من است وگرنه از من نیست. این در مورد سوالی است که در مورد دروغ پردازان در زمان خود پیامبر از ایشان پرسیده شد. @quraanalkarim https://eitaa.com/quraanalkarim
در محضر قرآن کریم
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌷تفسیر قرآن الکریم 🌷از ابتدا تا انتهای قرآن باهم 🌷تفسیری ساده‌ و رو
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 🌷تفسیر قرآن کریم 🌷از ابتدا تا انتهای قرآن با هم ♻️ادامه تفسیر: 🔹بسم الله الرحمن الرحیم (1) 🔸از علمای اهل سنت✅ﻓﺨﺮ ﺭﺍﺯﻱ ﺷﺎﻧﺰﺩﻩ ﺩﻟﻴﻞ ﺁﻭﺭﺩﻩ ﻛﻪ «ﺑﺴﻢ ﺍﻟﻠَّﻪ» ﺟﺰء ﺳﻮﺭﻩ ﺍﺳﺖ. ✅ﺁﻟﻮﺳﻲ ﻧﻴﺰ ﻫﻤﻴﻦ ﺍﻋﺘﻘﺎﺩ ﺭﺍ ﺩﺍﺭﺩ.✅ ﺩﺭ ﻣﺴﻨﺪ ﺍﺣﻤﺪ ﻧﻴﺰ «ﺑﺴﻢ ﺍﻟﻠَّﻪ» ﺟﺰء ﺳﻮﺭﻩ ﺷﻤﺮﺩﻩ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ.و ﺑﺮﺧﻲ ﺍﺯ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﻛﻪ ﺑﺴﻢ ﺍﻟﻠَّﻪ ﺭﺍ ﺟﺰء ﺳﻮﺭﻩ ﻧﺪﺍﻧﺴﺘﻪ ﻭ ﻳﺎ ﺩﺭ ﻧﻤﺎﺯ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺗﺮﻙ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﻧﺪ، ﻣﻮﺭﺩ ﺍﻋﺘﺮﺍﺽ ﻭﺍﻗﻊ ﺷﺪﻩ ﺍﻧﺪ. ✅ﺩﺭ ﻣﺴﺘﺪﺭﻙ ﺣﺎﻛﻢ ﺁﻣﺪﻩ ﺍﺳﺖ: ﺭﻭﺯﻱ ﻣﻌﺎﻭﻳﻪ ﺩﺭ ﻧﻤﺎﺯ «ﺑﺴﻢ ﺍﻟﻠَّﻪ» ﻧﮕﻔﺖ، ﻣﺮﺩم ﺑﻪ ﺍﻭ ﺍﻋﺘﺮﺍﺽ ﻛﺮﺩﻧﺪ ﻛﻪ «ﺃﺳﺮﻗﺖ ﺃم ﻧَسیتَ»، ﺁﻳﻪ ﺭﺍ ﺩﺯﺩﻳﺪﻱ ﻳﺎ ﻓﺮﺍﻣﻮﺵ ﻛﺮﺩﻱ؟! ❇ﺍﻣﺎﻣﺎﻥ ﻣﻌﺼﻮم ﻋﻠﻴﻬﻢ ﺍﻟﺴﻠﺎم ﺍﺻﺮﺍﺭ ﺩﺍﺷﺘﻨﺪ ﻛﻪ ﺩﺭ ﻧﻤﺎﺯ، ﺑﺴﻢ ﺍﻟﻠَّﻪ ﺭﺍ ﺑﻠﻨﺪ ﺑﮕﻮﻳﻨﺪ. ﺍﻣﺎم ﺑﺎﻗﺮﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎم ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ «ﺑﺴﻢ ﺍﻟﻠَّﻪ» ﺭﺍ ﺩﺭ ﻧﻤﺎﺯ ﻧﻤﻲ ﺧﻮﺍﻧﺪﻧﺪ ﻭ ﻳﺎ ﺟﺰء ﺳﻮﺭﻩ ﻧﻤﻲ ﺷﻤﺮﺩﻧﺪ، ﻣﻲ ﻓﺮﻣﻮﺩ: «ﺳَﺮﻗﻮﺍ ﺍﻛﺮم ﺁﻳﺔ»ﺑﻬﺘﺮﻳﻦ ﺁﻳﻪ ﻗﺮﺁﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺳﺮﻗﺖ ﺑﺮﺩﻧﺪ. ❇ﺩﺭ ﺗﻔﺴﻴﺮ ﻗﺮﻃﺒﻲ ﺍﺯ ﺍﻣﺎم ﺻﺎﺩﻕ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎم ﻧﻘﻞ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ: «ﺑﺴﻢ ﺍﻟﻠَّﻪ» ﺗﺎﺝ ﺳﻮﺭﻩ ﻫﺎﺳﺖ. 👈ﺗﻨﻬﺎ ﺩﺭ ﺁﻏﺎﺯ ﺳﻮﺭﻩ ﺑﺮﺍﺋﺖ (ﺳﻮﺭﻩ ﺗﻮﺑﻪ) «ﺑﺴﻢ ﺍﻟﻠَّﻪ» ﻧﻴﺎﻣﺪﻩ ﻭ ﺍﻳﻦ ﺑﻪ ﻓﺮﻣﻮﺩﻩ ﺣﻀﺮﺕ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎم ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﺁﻥ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ «ﺑﺴﻢ ﺍﻟﻠَّﻪ» ﻛﻠﻤﻪ ﺍﻣﺎﻥ ﻭ ﺭﺣﻤﺖ ﺍﺳﺖ، ﻭﺍﻋﻠﺎم ﺑﺮﺍﺋﺖ ﺍﺯ ﻛﻔّﺎﺭ ﻭ ﻣﺸﺮﻛﺎﻥ، ﺑﺎ ﺍﻇﻬﺎﺭ ﻣﺤﺒّﺖ ﻭﺭﺣﻤﺖ ﺳﺎﺯﮔﺎﺭ ﻧﻴﺴﺖ. https://eitaa.com/quraanalkarim 🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
14.52M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⛔️ امام خمینی (ره) ، معتقد نبودند، انقلاب اسلامی ایران، مقدمه‌ی ظهور است!... 📗 انقلاب ایران و آینده جهان https://eitaa.com/quraanalkarim
2_144122884673875703.mp3
2.83M
با امام زمان "عج" 🤲 مهدی رسولی 🎤 https://eitaa.com/quraanalkarim
📇 تفسیر قرآن، 📆 جلسه: ۷ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️ 🔺1⃣بحث بر بود. قرآن در دلالت تفسیریش مثل اصل سند مستقل است و نیاز به غیر ندارد بلکه خود غیر(حدیث) را میپروراند. چون قرآن چیزهای دیگر است پس باید اول تبیان خود باشد‌. 🔺2⃣در مورد عِدل و جایگزین قرآن نیز حدیث ثقلین از نام برده است چنانکه امام حسن نیز پس از شهادت پدر گفت ما عدل قرآنیم پس عترت خود معصومینند. لذا عدل قرانند نه احادیث و خبر واحد. 🔺3⃣ارزش روایات در شروع و ختمشان به قرآن است. قرآن روایت را حجت میکند سپس میزانِ سنجشِ حقانیتِ مضمونِ روایت است. سپس روایت را هم میگوید. روایت را پیامبر گفته و دستور داده و دستور پیامبر نیز دستور خداست در قرآن. پس دلیل اعتبار قول معصوم، است. مبنای ارزش دلالی روایات چطور؟روایت منهای قرآن قبول نیست و باید با قرآن سنجیده شود. 🔺4⃣انسان باید اولا تمام آیات قرآن را بداند و سپس اجتهاد قرآنی داشته باشد تا روح و اصول قرآنی را دریابد و سپس بر اساس آنها به پیکار سنجش روایات برود وگرنه استفاده صحیحی از روایات نخواهد کرد. توسط خود ائمه رد شده است. ابتدا باید «مخصِّص ها و مقیِّدها» را بیابیم و آنگاه از عام و مطلق استفاده کنیم. حتی اگر حدیث را عدل قرآن بدانیم حدیث در طول قرآن است نه در عرض آن پس در زمان تعارض، این حدیث است که کنار میرود نه اینکه هر دو ساقط شوند. 🔺5⃣نیاز قرآن به روایات یک بحث است نه تفسیری. قرآن در تفسیر خود یعنی پرده برداشتن از ابهام خود، نیاز به هیچ ندارد اما در پیاده کردن، فهم جزییات و اجرا کردنش در فقه نیاز به روایات دارد. اینکه نماز صبح دو رکعت است تفسیر نیست بلکه اجرای اقاموا الصلاة است و بحثی فقهی. مثلا در قانون اساسی وقتی مطلبی کلی آمد میگوید «حدودش را قانون مشخص میکند» یعنی جزییات را «مجلس شورای اسلامی» تصویب و اعلام میکند. اما مجلس، مفسر قانون اساسی نیست! مفهوم قرآن پیچیده نیست. 🔺6⃣قرآن، تکیه گاه اصلیست. تکیه گاه باید سند قطعی باشد و غیروابسته. تکیه گاه دلالتا هم به دیگری وابسته نباید باشد. اما سنت و ‌صاحب سنت هم سنداً هم دلالتاً مهمان قرآنند. چون سندش را قرآن اعتبار داده است. دلالتش هم باید بر قرآن عرضه شود تا روایات دروغین شناسایی شود. 🔺7⃣بازار نشر احادیث دروغ در زمان اَمَوی فزونی پیدا کرد. مرحوم علامه شعرانی در کتاب وافی میفرمایند: دروغ بستن به پیامبر دلایل متعدد دارد. اول خود پیامبر گفته است.معصومین گویند گاهی این دروغها از طرف دوستان نادان است که میخواهند ما را بالا ببرند. یا مثلا کلماتی از روایات ناخواسته حذف شده یا اضافه شده که سبب دروغ شدنشان شده است. 🔺8⃣غیر از جعل حدیث، محدث هم جعل میکردند. کتابی داریم به نام «۱۵۰ محدث دروغین»! یعنی خودشان نامی جعل میکردند و سپس از او حدیث جعل میکردند! 🔺9⃣خداوند میفرماید«یا ایها الذین آمنوا اطیعوا الله و اطیعوا الرسول و اولی الامر منکم» اما در ادامه آیه گوید «فان تنازعتم فی شیء فردوه الی الله و الرسول» یعنی حذف شده. پس اگر بین سخن خدا و اولی الامر ماندیم برمیگردیم به خدا. پس اطاعت از معصومین به اطاعت از خدا برمیگردد. https://eitaa.com/quraanalkarim
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 🌷تفسیر قرآن کریم 🌷از ابتدا تا انتهای قرآن با هم ♻️ادامه تفسیر: 🔹بسم الله الرحمن الرحیم (1) 🔹 ((بسم الله )) در هر يك از سوره ها راجع به آن غرض واحدى است كه در خصوص آن سوره تعقيب شده است . 🔺پس بسم الله در سوره حمد راجع به غرضى است كه در خصوص اين سوره هست و آن معنائى كه از خصوص اين سوره بدست مى آيد، حمد خدا است ، اما نه تنها بزبان ، بلكه باظهار عبوديت ، و نشان دادن عبادت و كمك خواهى و در خواست هدايت از او است ، پس كلامى است كه خدا به از طرف بندگان خود گفته ، تا ادب در مقام ا را به بندگان خود بياموزد. 🔺و اظهار عبوديت از بنده خدا همان عملى است كه مى كند، و قبل از انجامش بسم الله مى گويد. 🔺و معنايش اين است : خدايا من به نام تو عبوديت را براى تو آغاز مى كنم . 🔺 در حقيقت مى خواهيم اخلاص در مقام عبوديت ، و گفتگوى با خدا را به حد كمال برسانيم ، و پروردگارا حمد تو را با نام تو آغاز مى كنم ، تا اين عملم نشانه و تو را داشته باشد، و براى تو باشد. انشالله 💠تفاسیر برگرفته از المیزان,نمونه و نور https://eitaa.com/quraanalkarim 🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
👈 آیت‌الله بهجت (ره): به میزان محبتی که با قرآن دارید، قرآن با شما رابطه برقرار می‌کند... https://eitaa.com/quraanalkarim 🔸 اثر محبت و خدمت به قرآن... ─┅•═༅𖣔✾🏴✾𖣔༅═•┅─
الهی و ربی من لی غیرک 🌷«فَإِلَى مَنْ حِينَئِذٍ مُنْقَلَبُنَا عَنْكَ، وَ إِلَى أَيْنَ مَذْهَبُنَا عَنْ بَابِكَ، سُبْحَانَكَ نَحْنُ الْمُضْطَرُّونَ الَّذِينَ أَوْجَبْتَ إِجَابَتَهُمْ ...؛ 🙏خدایا اگر ما را از درگاهت ناامید و محروم کنی، آنگاه از سوی تو به کجا روگردانیم؛ و از در خانه تو به کجا رویم؟ ای خدایی که پاک و منزّه هستی، ما درمانده و بیچاره هستیم که به برطرف کردن گرفتاری‌شان، وعده و قول داده‌ای.» صحیفه سجادیه https://eitaa.com/quraanalkarim ┄┄┅═✧❁🌹💎🌹❁✧═┅┄
شهداء سرمایه های کشور هستند/ آنچه باعث پیروزی می شود ارتباط تنگاتنگ با خداست آیت الله العظمی جوادی آملی در دیدار با فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، با گرامیداشت یاد و خاطره ، از فعالیت های صورت گرفته قدردانی کرده و دعا نمودند تا این فعالیت ها علاوه بر عطای پاداش بهشت در آخرت، پیروزی در این دنیا را نیز نصیب رزمندگان اسلام بفرماید: 🔹 کسی که دارای اسلحه هست و مسلح، در جنگ مقابل کسی که اسلحه ندارد یقینا باید پیروز باشد، اما در جنگ هشت ساله بر علیه ایران که مظلومانه مورد حمله قرار گرفت، پیروزی از آن فرزندان ایران شد چرا که سلاحی که دست ما بود و دست آنها نبود «وَ سِلاَحُهُ الْبُکَاءُ» بود! 🔹 مهمترین عامل حمله دشمن، ماست، چه آن جنگ هشت ساله که در ابتدای انقلاب بر ما تحمیل کردند، و چه الان که مظلومانه مورد قرار می گیرد، اینها با اصل دین و استقلال کشور می جنگند و آنچه باعث پیروزی ما در این جنگ ها می شود و خواهد شد همان «وَ سِلاَحُهُ الْبُکَاءُ» و ارتباط تنگاتنگ ما با خداست که این را باید حفظ کنیم. این را بیگانه ندارد، لذا همیشه در مقابل رزمندگان اسلام شکست خورده است. 🔹 ما عزیزانی داشتیم که در زمستان سرد کردستان، برای حفظ سنگرهای خود آنقدر مقاومت کردند و ماندند تا از سرما یخ زدند و به این شکل به رسیدند! وقتی پیکر اینها رو آوردند در مسجد اعظم قم، ما معمولا در مجلس ترحیم قرآن و فاتحه می خوانیم و تا آخر فرصت نشستن نیست، اما آن شب تا آخر مجلس نشستم و گریه کردم نه برای ثواب، بلکه گریه خجالت! این جوانی که تنها برای وفاداری به این نظام اینگونه به شهادت می رسد، اینها هستند که در جای دیگر نیست! 🔹 این سرمایه و این عظمت را چه کسی داد؟ (علیهم السلام) این سرمایه ها را دادند، اینکه در قرآن می فرماید: ﴿وَلا تَحسَبَنَّ الَّذينَ قُتِلوا في سَبيلِ اللَّهِ أَمواتًا بَل أَحياءٌ عِندَ رَبِّهِم يُرزَقونَ﴾؛ خیال نکنید ونگویید که اینها مرده اند، اینها زنده اند و نه تنها زنده اند که به فکر دیگران نیز هستند ﴿وَيَستَبشِرونَ بِالَّذينَ لَم يَلحَقوا بِهِم مِن خَلفِهِم﴾؛ اینها به خدا عرض می کنند این کسانی که راهی ما هستند، کمکشان کن!، شهداء نه تنها زنده اند که به فکر آیندگان نیز هستند! قرآن و اهلبیت در اینگونه می گویند، و ما باید این را حفظ کنیم! 🔹 باید به گونه ای باشید که دشمن در شما ببیند و جرأت حمله نداشته باشد، خداوند در قرآن کریم می فرماید: ﴿قَاتِلُوا الَّذِينَ يَلُونَكُمْ مِنَ الْكُفَّارِ وَلْيَجِدُوا فِيكُمْ غِلْظَةً﴾؛ باید به گونه ای باشید و دستتان پر باشد که دیگران از شما بترسند و سراغ شما نیایند. 📚 دیدار سردار قاآنی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران تاریخ: 1402/02/14 https://eitaa.com/quraanalkarim
🌙ماه گرفتگی حرم رضوی https://eitaa.com/quraanalkarim