#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_48
❇️نكاتي ديگر از نحوه #كتابت_اسناد_ديون_مالي
💠وَلَا يَأْبَ كَاتِبٌ أَن يَكْتُبَ كَمَا عَلَّمَهُ اللَّهُ فَلْيَكْتُبْ وَلْيُمْلِلِ الَّذِي عَلَيْهِ الْحَقُّ وَلْيَتَّقِ اللَّهَ رَبَّهُ وَلَا يَبْخَسْ مِنْهُ شَيْئًا فَإِن كَانَ الَّذِي عَلَيْهِ الْحَقُّ سَفِيهًا أَوْ ضَعِيفًا أَوْ لَا يَسْتَطِيعُ أَن يُمِلَّ هُوَ فَلْيُمْلِلْ وَلِيُّهُ بِالْعَدْلِ بقره 282
🌱 و نويسنده نبايد از نوشتن [=ثبت صادقانه تعهّدات طرفين]، آنچنانكه خدا به او آموخته، سر باز زند. پس [كاتب] بايد بنويسد و آنكه بدهي بر عهدة اوست املاء [=ديكته] كند و از [دروغ به] خدايي كه صاحب اختيار اوست [در بيان بدهي خود] بپرهيزد و چيزي از آن نكاهد. پس اگر بدهكار سفيه [=نابالغ / كم شعور] يا ناتوان [از بيان درست بدهكاري] بود، و يا [گنگ و لال بود و] توانايي املاء نداشت، در اين صورت سرپرست او عادلانه املاء كند،
🔹 به شكرانه سواد و علمى كه خداوند به ما داده است، كارگشايى كنيم. «وَ لا يَأْبَ كاتِبٌ أَنْ يَكْتُبَ كَما عَلَّمَهُ اللَّهُ»
🔹 اهل هر فن وحرفهاى مسئوليّت ويژه دارد، كسى كه قلم دارد بايد براى مردم بنويسد. «وَ لا يَأْبَ كاتِبٌ أَنْ يَكْتُبَ»
🔹 بايد بدهكار كه حقّ بر ذمّه اوست، متن قرار داد را بگويد و كاتب بنويسد، نه آنچه را بستانكار ادعا نمايد. «وَ لْيُمْلِلِ الَّذِي عَلَيْهِ الْحَقُّ»
🔹 اقرار انسان عليه خودش، قابل قبول است. «وَ لْيُمْلِلِ الَّذِي عَلَيْهِ الْحَقُّ»
🔹 بدهكار، هنگام املاى قرارداد بايد خدا را در نظر بگيرد و چيزى را فروگذار نكند و تمام خصوصيّات بدهى را بگويد. «وَ لْيَتَّقِ اللَّهَ رَبَّهُ»
🔹 تدوين قانون بايد به گونهاى باشد كه حقّ ناتوان ضايع نشود. اگر بدهكار، سفيه يا ضعيف و ناتوان و يا گنگ و لال بود، سرپرست و ولىّ او متن قرارداد را بگويد و كاتب بنويسد. «فَإِنْ كانَ الَّذِي عَلَيْهِ الْحَقُّ سَفِيهاً أَوْ ضَعِيفاً ... فَلْيُمْلِلْ وَلِيُّهُ»
🔹 سفيهان وناتوانان در مناسبات اجتماعى، نيازمند ولىّ هستند. «فَلْيُمْلِلْ وَلِيُّهُ»
🔹 توجّه به حقوق طبقه محروم و اقشار ضعيف، از سوى مسئولان وسرپرستان لازم است. «فَلْيُمْلِلْ» صيغه امر نشانه لزوم اين كار است.
📚تفسير نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#احادیث
🍃✨🍃✨🍃✨🍃✨🍃✨🍃
🥀🌹 امام رضا عليه السلام :
مَن فَرَّجَ مِن مُؤمِنٍ ، فَرَّجَ اللّه ُ عَن قَلبِهِ يَومَ القِيامَةِ ؛
🌱هر كس #اندوه_مؤمنى را بزدايد ، خداوند در روز قيامت ، غم از دلش مى زدايد .
📚 الكافي، ج ۲ ص ۲۰۰
🍃✨🍃✨🍃✨🍃✨🍃✨🍃
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
💢برخورد امام #رضا با #غلوكنندگان
«در این یادداشت کوتاه بنا دارم نگاهی به برخورد امام رضا علیهالسلام با یک حکایت شگفت را بیان کنم. لازمه این امر تعریف دو چیز است؛ یک غلو و دیگری شرحی از احوال یونس بن ظبیان.
۱. #غالیان کسانی هستند که پرت و پلا میگویند و این پرت و پلای آنان، برای بزرگکردن بیش از حد امامان، نسبت دادن الوهیت و نبوت به آنان و نقل اخبار عجایب و غرایب در ارتباط و اتصال با عالم بالاست. درباره غلو، فراوان گفته شده است اما آنچه مهم است اینکه غالیان از اواسط قرن اول هجری در اطراف ائمه پدید آمدند.
انگیزههای آنان از جهل گرفته تا دست و پا کردن موقعیتی برای خود یا حتی انگیزههای مالی، هر چه بود، نتیجهاش شکلگرفتن اندیشههای تندروانه با محوریت امامان بود.
ادعاهای مهدویت پشت سر هم، تفویض اختیارات خداوندی به امامان، تأویل مفاهیم دینی، رواج باطنیگری و بسیاری از انحرافات دیگر که معالاسف مشتری هم زیاد داشت، از جمله مواردی است که از غالیان نقل شده است. یکی از چندین فرقه غالیان، فرقه طیاره بود.
۲. یونس بن ظبیان از راویان دوره امام صادق (ع) است که رجالشناسان شیعی مانند ابن غضائری، نجاشی و علامه حلی، او را متهم به غلو و کذب کرده و منحرف دانستهاند. روایات چندی از وی در متون حدیثی بر جای مانده که به طور معمول چندان به آنها اعتمادی نیست. وی از دوستان ابوالخطاب اسدی بود که از رهبران غالی است و از سوی امام صادق (ع) همواره مورد انکار و طرد و لعن بوده است.
اما روایت ذیل که برخورد امام رضا را با یک نقل یونس بن ظبیان نشان میدهد، جالب است.
محمد بن قولویه قمی از سعد بن عبدالله اشعری از محمد بن عیسی از یونس بن عبدالرحمان نقل کرده است که از مردی از فرقه طیاره شنیدم که برای امام رضا علیهالسلام این حکایت را از یونس بن ظبیان نقل کرد. یونس گفت: در یکی از شبها من در طواف بودم. ناگهان ندایی از بالای سرم شنیده شد که میگفت: ای یونس! اننی انا الله لا اله الا انا فاعبدنی و اقم الصلوه لذکری. ای یونس من خداوند هستم، هیچ خدایی جز من نیست، من را عبادت کن و برای یاد من نماز بگذار. من سرم را بلند کردم، در همان حال جبرئیل را دیدم. (در اصل روایت به اختصار «ج» میگوید که مرحوم مجلسی هم (بحار: 25/ 264) نوشته مقصودش جبرئیل بود).
😡ناگهان امام رضا (ع) خشمگین شد،😡 به طوری که نتوانست خود را نگاه دارد (لم یملک نفسه) سپس به این مرد گفت: از پیش من برو، خداوند تو را و کسی که این حکایت را برای تو نقل کرده، لعنت کند. خداوند یونس بن ظبیان را هم لعنت کند. هزار لعنت که بعد از هر کدام هزار لعنت دیگر باشد، لعنتی که هر کدام تو را تا قعر جهنم میرساند. 🔥🔥بدان، آنکه او را ندا داده کسی جز شیطان نبوده است. اما یونس بن ظبیان هم با ابوالخطاب در بدترین عذابها با همدیگر هستند، به همراه دوستانشان، با همان شیطان، با فرعون و آل فرعون. این را من از پدرم (درباره او شنیدم). یونس بن عبدالرحمان گوید: این مرد برخاسته بیرون رفت. هنوز 10 قدم از در دور نشده بود که افتاد و غش کرد و جنازهاش را بردند. (رجالالکشی ص : 364).
این حکایت برخورد امام را با ادعاهای عجیب و غریب که این روزها در جامعه ما اندک نیست نشان میدهد. کسانی که داستانهای عجیب درباره علما میگویند و روزانه آنان را با عوالم غیبی متصل میکنند و نسبتهای نامتعارف میدهند، باید از این حدیث عبرت بگیرند. کسانی که هالههای نور غیبی میبینند و مدعی هستند که مستقیم از خدا و امام زمان توصیههایی میشنوند.»
🖌حجت الاسلام رسول جعفریان
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
⭕ تامین #معاش و #کاهش_فقر: معیار ارزیابی موفقیت یک حکومت
💢💢متاسفانه در سالهای اخير با موج فزاينده و مستمر #تورم و کاهش قدرت خرید قشر متوسط و ضعيف جامعه ، و عدم عملكرد مناسب و موثر حاکمیت در حل آنها، فقر در جامعه گسترش بیشتری یافته است.
در اين روز، گفتاری از امام #رضا ع را مرور میکنیم :
🔹 روزی مامون از شنیدن خبر فتح مناطق اطراف کابل بسیار خوشحال شده بود, با آب و تاب زیاد آن را برای امام رضا ع نقل کرد;
امام فرمود آیا تو با این خبر شاد شدی؟!
مامون پاسخ داد آیا فتح مناطق جدید خوشحالی ندارد؟
🔹 حضرت فرمود ای مامون در باره این مردم از خدا بترس.... تو امور مسلمانان را تباه کردی.😔 نمی بینی فرزندان مهاجر و انصار که قدیمی ترین مسلمانان هستند جلوی چشم تو مورد ظلم و ستم قرار می گیرند؟
👈 مردم برای گذران #معاش خود را به آب و آتش می زنند😔 ولی از تامین هزینه های زندگی عاجزند.
آنان کسی را نیز نمی یابند تا به درد دلشان گوش دهد و خبرها نیز به تو نمی رسد
(عیون اخبار الرضا, 2/ 159)
آیا ملاک موفقیت در نزد مدیران کشور ما ، کاهش فقر است یا فتوحات دیگر؟
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
برگیر و دهل می زن کان ماه پدید آمد
🎊حلول ماه ربیع بر همه مسلمانان مبارک 🎊
@quranpuyan
دست ما بر کرم و رحمت مهدی باشد
عشق ما آمدن دولت مهدی باشد
اول ماه ربیع از کرمت یا سلطان
روزی ما فرج حضرت مهدی باشد
@quranpuyan
༻🍃🌸🍃༺
💝باسلام بہ همراهان عزیز در تلاوت روزانہ یڪ صفحہ از قرآن📖
🔷✨از آنجا ڪه هدف از این برنامہ، تلاوت آیات همراہ با ترجمہ و آگاهی از تفسیر ساده آن صفحہ است،
👈 روزهاے جمعہ ، صفحہ جدیدے ارسال نمیشود تا دوستانیڪہ در طول هفتہ موفق بہ مطالعہ برخی پستها یا صفحات نشدند، فرصت ڪنند خود را باسایر عزیزان، همراه نمایند.
التماس دعا🙏
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
اخرین خطبه پیامبر.mp3
14.32M
🔲سخنرانی در شب رحلت رسول اکرم
۱۲ مهرماه ۱۴۰۰
🔹موضوع:آخرین خطبه #پیامبر (ص) چه بود؟ چه نکاتی در آخرین منبر ایشان مطرح شد؟ آیا توصیه به نماز، روزه، زکات، عبادت و... بود؟
🔷🔹هشدار به #حاکمان درباره #حقوق شهروندان
مردم را #فقیر نکنید که به کفر کشیده نشوند.
دین گریزی مردم، متوجه حاکمان است.
استاد سروش محلاتی
@quranpuyan
🏝#صلح_امام_حسن : شاهدی بر اهمیت صلح، جان و امنیت مردم در اسلام
امام حسن(ع) هم مظلوم واقع شدهاند. واقعا ناراحت کننده است که حرکت انسانی و صلح طلبانه ایشان که میتواند بسیار الهام بخش باشد تا این اندازه در حاشیه قرار گرفته است؛
👈در اسلام صلح کردن نیاز به دلیل ندارد
👈این استاد حقوق دانشگاه شهید بهشتی، ادامه داد: در اسلام آن طور که میفهمیم صلح، اصل است و جنگ نیاز به دلیل دارد. همانطور که محاکمه و مجازات کردن نیاز به دلیل دارد و اگر دلیلی نداشته باشیم نمیتوانیم کسی را محاکمه و مجازات کنیم. در موضوع جنگ هم همین گونه است.
🔶 در برخی از کتابهای فقهی مثل «کتاب #جهاد» اصل را بر جنگ مسلمانان با غیر مسلمانان قرار میدهند. واقعا کتاب جهاد نیازمند به بازنگری است، کتاب جهاد در فقه کنونی اصل را برجنگ مسلمانان با غیرمسلمانان قرار میدهد و برای برقراری صلح مدت و محدودیت تعیین میکند. این در حالیست که قرآن مجید صلح را هم در ساحت روابط خانوادگی و خصوصی و هم در ساحت روابط اجتماعی به عنوان اصل مرجع و محوری مطرح میکند.
🏝اگر طرف مقابل بال تواضع برای #صلح گشود شما هم صلح او را بپذیرید
قرآن میفرماید: برای مقابله با دشمنان تجهیز قوا کنید و قوی باشید ولی در ادامه تاکید میکند که اگر طرف مقابل بال تواضع برای صلح گشود شما هم صلح او را بپذیرید؛ به همین دلیل است که صلح امام حسن(ع) هیچ دلیلی نمیخواهد. چطور امام حسن(ع) میتوانست از پذیرش صلح استنکاف کند در حالی که به هر حال طرف مقابل آن را پیشنهاد داده بود؛ گرچه در آن زمان هم مانند امروز افراد تندرو نه تنها امام حسن(ع) را برای پذیرش صلح زخم زبان زدند بلکه برخی او را با شمشیر مجروح کردند و اعتراض میکردند که تو چگونه با یک کافر صلح میکنی.
🔷برابر مفاد این پیمان آنچه امام با معاویه درباره آن توافق کرد این بود که امام حسن(ع) که الان به حق و بر پایه #بیعت و رضایت جمع زیادی از مسلمانان رهبری جامعه اسلامی را در دست دارد، این امر را واگذار میکند، بر این مبنا که معاویه در خلافت و امامت به سنت پیغمبر عمل کند.
معاویه حق ندارد این عهد و خلافت را بعد از خودش به کس دیگری واگذار کند.
بیعتی که از امام حسین(ع) میخواستند تحمیلی بود و ایشان نمیخواست زیر بار #بیعت_تحمیلی برود؛ متن صلح نامه هم هماهنگ با آرمان امام حسین(ع) و مبارزه با بیعت تحمیلی است.
در صلحنامه ابتدا عمل به کتاب خداوند مورد تاکید قرار گرفته است. سپس اینکه معاویه نباید خلافت را موروثی کند و مردم را از حق تعیین سرنوشت محروم نماید. برابر مفاد این پیمان، امر امت باید با #مشورت و مردمسالاری باشد و در نهایت مساله امنیت شهروندان در این پیمان به شدت مورد تاکید قرار گرفته است.
دغدغه امام(ع) #جان همه انسانها و نه تنها شیعیان و موالیان بوده است. برابر این پیمان جان، مال و فرزندان مردم در هر کجا که باشند باید در امنیت باشد. میبینیم که این پیمان بر ارزشها و مسایل مهم و انسانی تاکید دارد.
خداوند به انسانها جان داده در دنیا زندگی کنند؛ «جان» در نظام ارزشی اسلام چیزی نیست که بتوان به آسانی از آن گذشت. #جان یک ارزش بنیادین است که هم مسلمان و هم رهبران دینی باید برای پاسداشت آن بکوشد.
👈وقتی #عدالت در تزاحم با صلح قرار میگیرد، #صلح مقدم میشود
در دستگاه فکری اسلام عدالت بسیار مهم است؛ اما وقتی عدالت در تزاحم با صلح قرار میگیرد، صلح مقدم میشود. متاسفانه ما صلح را که اسلام نه فقط در ساحت روابط شخصی بلکه در ساحت روابط اجتماعی هم مطرح میکند، به #صلح معاملی محدود کردهایم. این در حالیست که صلح باید در گستره وسیع و در سطح روابط میان ملل و ادیان گوناگون مطرح شود.
👈 شاهد مثال از سیره ائمه(ع) میآورم؛ در جریان جنگ جمل افراد زیادی دستگیر شدند و یاران حضرت امیر(ع) گفتند: هر یک از این افراد مرتکب جنایاتی علیه ما شدهاند؛ دست و پا بریدهاند و… آنها را قصاص کنید.
💢 امام(ع) پاسخ دادند اگر بخواهم به قصاص رو بیاورم میان این امت #مصالحه نمیشود.
✒️حجت الاسلام دکتر نوبهار
💻 نقل از وب سایت شبکه اجتهاد.
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#دعاهای_روزانه
💫پروردگارا نور علم و ایمان را برای ما تمام گردان و ما را بیامرز که تو بر هر چیز قادر و توانایی.
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت
https://telegram.me/quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سورہ_مبارڪـہ_بقره آیہ 283 تا 286
📄#صفحـہ_49
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_49
❇️آيا #نيت_گناه ، گناه است؟
💠لِلَّهِ ما فِي السَّماواتِ وَ ما فِي الْأَرْضِ وَ إِنْ تُبْدُوا ما فِي أَنْفُسِكُمْ أَوْ تُخْفُوهُ يُحاسِبْكُمْ بِهِ اللَّهُ فَيَغْفِرُ لِمَنْ يَشاءُ وَ يُعَذِّبُ مَنْ يَشاءُ وَ اللَّهُ عَلى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ بقره «284»
🌱آنچه در آسمانها و آنچه در زمين است، تنها از آنِ خداست. (بنابراين) اگر آنچه را در دل داريد آشكار سازيد يا پنهان داريد، خداوند شما را طبق آن محاسبه مىكند. پس هر كه را بخواهد (وشايستگى داشته باشد) مىبخشد و هر كه را بخواهد (ومستحقّ باشد) مجازات مىكند و خداوند بر هرچيزى تواناست.
🔷✨علامه طباطبائى در تفسير الميزان مىفرمايد: حالات قلبى انسان دو نوع است:
👈 گاهى خطور است كه بدون اختيار چيزى به ذهن مىآيد و انسان هيچ گونه تصميمى بر آن نمىگيرد كه آن #خطور گناه نيست، چون به دست ما نيست. امّا آن حالات روحى كه سرچشمهى اعمال بد انسان مىشود و در عمق روان ما پايگاه دارد،مورد مؤاخذه قرار مىگيرد.
👈 گاه تصور مى شود: این آیه با احادیث فراوانى که مى گوید: نیت گناه، گناه نیست، مخالفت دارد.
ولى، پاسخ آن روشن است; زیرا آن احادیث، مربوط به گناهانى است که عمل خارجى دارد، و نیت، مقدمه آن است مانند: ظلم، دروغ و غصب حقوق، نه گناهانى که ذاتاً جنبه درونى دارند و عمل قلبى محسوب مى شود، (مانند شرک و ریا و کتمان شهادت).
🔷✨انسان، در برابر روحيّات، حالات و انگيزههايش مسئول است و اين مطلب مكرّر در قرآن آمده است. از آن جمله:
🔹«يُؤاخِذُكُمْ بِما كَسَبَتْ قُلُوبُكُمْ» خداوند شما را به آنچه دلهاى شما كسب نموده است مؤاخذه مىكند.
🔹«فَإِنَّهُ آثِمٌ قَلْبُهُ» براستى كه كتمان كننده، دل او گناهكار است.
🔹«إِنَّ السَّمْعَ وَ الْبَصَرَ وَ الْفُؤادَ كُلُّ أُولئِكَ كانَ عَنْهُ مَسْؤُلًا»همانا گوش و چشم و دل، هر كدام مورد سؤال هستند.
🔹«إِنَّ الَّذِينَ يُحِبُّونَ أَنْ تَشِيعَ الْفاحِشَةُ فِي الَّذِينَ آمَنُوا لَهُمْ عَذابٌ أَلِيمٌ فِي الدُّنْيا وَ الْآخِرَةِ» علاقه قبلى به شيوع گناه و فساد در ميان مؤمنان، سبب عذاب دنيا و آخرت است.
💞حضرت على عليه السلام
مىفرمايند:
👈مردم بر اساس افكار ونيّات خود مجازات مىشوند.
📚تفسير نور و نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_49
❇️#تكاليف باندازه #طاقت هر فرد
💠لا يُكَلِّفُ اللَّهُ نَفْساً إِلَّا وُسْعَها لَها ما كَسَبَتْ وَ عَلَيْها مَا اكْتَسَبَتْ "286/بقره"
🌱خداوند هيچ كس را جز به اندازه توانايىاش تكليف نمىكند، هركس آنچه از كارها (ى نيك) انجام دهد به سود خود انجام داده و آنچه از كارها (ى بد) كسب كرده به ضرر خود كسب كرده است.
🔷✨«لا يُكَلِّفُ اللَّهُ نَفْساً إِلَّا وُسْعَها» در آيات ديگر نيز فرموده است: «ما جَعَلَ عَلَيْكُمْ فِي الدِّينِ مِنْ حَرَجٍ» و «يُرِيدُ اللَّهُ بِكُمُ الْيُسْرَ» پيامبر اسلام صلى الله عليه و آله نيز فرموده است: من به دين آسان و سهل مبعوث شدهام.
1⃣ تكاليف الهى، بيش از توان انسان نيست. «لا يُكَلِّفُ اللَّهُ نَفْساً إِلَّا وُسْعَها»
اسلام، دينِ آسانى است، نه سختگيرى.
2⃣ اعمال ما آثارى دارد كه بازتابش به خود ما برمىگردد. «لَها ما كَسَبَتْ وَ عَلَيْها مَا ...»
3⃣ انسان، آزاد و صاحب اختيار است. «لَها ما كَسَبَتْ»
4⃣ انجام يا ترك دستورات الهى، سود وضررش براى خود ماست. «لَها ... عَلَيْها»
👈تکلیف ما لا یُطاق
🔷✨از این آیه به خوبى استفاده مى شود: #تکلیف ما لا یطاق وجود ندارد، نه در اسلام و نه در ادیان دیگر و اصل، آزادى اراده است; زیرا مى گوید: هر کس در گرو اعمال نیک و بد خویش است، هر کار نیکى انجام دهد براى خود انجام داده و هر کار بدى انجام دهد به زیان خود کرده است، تقاضاى عفو و بخشش و مغفرت نیز شاهد این مدعا است.
👈 و این امر، هماهنگ با منطق عقل و مسأله حسن و قبح است; چرا که خداوند حکیم هرگز چنین کارى را نمى کند و این خود دلیلى است بر نفى مسأله جبر ، چگونه ممکن است خداوند بندگان را بر گناه مجبور سازد و در عین حال نهى از گناه کند؟
📚تفسير نور و نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
7⃣2⃣ تدبر در سوره #شعرا
🔹پیام های آیات ۸۵-۸۳ سوره شعرا از تفسیر نور
۱- انسان برای رسیدن به کمالات باید از خداوند استمداد کند. رَبِّ هَبْ لِی ...
۲- قبل از درخواست جدید از خداوند،از نعمت های قبلی نامی ببرید و از او تشکّر کنید. خَلَقَنِی - یَهْدِینِ - یَشْفِینِ - یَسْقِینِ - وَ ... رَبِّ هَبْ لِی
۳- اگر دید و بینش و تفکّر صحیح بود،رفتار و گفتار و نیّت هم صحیح می شود.
(حکمت به معنای دید و فهم و نظر صحیح است). «حُکْماً»
۴- بهترین دعا را از بهترین افراد بیاموزیم.(بهترین افراد،انبیا هستند و یکی از بزرگ ترین انبیا حضرت ابراهیم علیه السلام است که در دعا از خداوند مغفرت، حکمت،نام نیک و حسن عاقبت می خواهد و در آیات دیگر از خداوند، فرزندان خوب و پیروان مسلمان درخواست می کند).
۵- ستایشی ارزش دارد که صادقانه باشد،نه از روی تملّق. «لِسانَ صِدْقٍ»
۶- انسان های بزرگ،هم محبوبیّت دنیوی می خواهند و هم سعادت اخروی.
«لِسانَ صِدْقٍ فِی الْآخِرِینَ»
۷- به طرح های کوتاه مدّت قناعت نکنیم. «لِسانَ صِدْقٍ فِی الْآخِرِینَ»
۸- نعمت های بهشتی،در برابر اعمال ما موهبتی بی رنج است. «وَرَثَهِ جَنَّهِ النَّعِیمِ» زیرا ارث،به مالی گویند که بدون رنج و تلاش به دست آید.
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#احادیث_جعلی، ریشه ها و واکنشها
🛑قسمت دهم:
⭕️مثالهايي از #روايات_جعلي
#جعلیات_در_داستان_حضرت_داود
👈در اینجا #روایاتی در تفاسیر شیعه و سنی هست، كه مجمع البیان خلاصه ی اینها را ذكر كرده و تكذیب و رد نموده است. به هر حال روایت اگر #ضعیف باشد، فرق نمی كند مال شیعه باشد یا سنّی.
💢در بعضی از روایات آمده است كه این داستان چنین بوده است كه داوودِ پیغمبر زنان متعددی در خانه داشت، در عین حال در جریانی [شیفته ی زنی شد] .
💢👈جریان این بود كه داوود در محرابش عبادت می كرد، شیطان ابتدا به صورت یك مرغ زیبا در آن كُوّه یعنی روزنه ای كه در آن جایگاه عبادت وجود داشت ظاهر شد. آنچنان این مرغ زیبا بود كه داوود نمازش را شكست؛ رفت آن را بگیرد، آن طرف تر پرید؛ رفت بگیرد، روی پشت بام پرید؛ داوود هم دوید و به پشت بام دارالعماره و دارالسلطنه اش رفت. اتفاقاً زن یكی از سربازها به نام اوریا [در خانه ی مجاور] آبتنی می كرد و زنی بود در نهایت جمال و زیبایی. دل داوود را برد. تحقیق كرد این كیست❓؟ این زن فلان سرباز است. آن سرباز كجاست؟❓
در میدان جنگ است. نامه ای به سردار خودش نوشت كه هر جور هست این سرباز را به جایی بفرست كه جان سالم بدر نبرد و كشته شود. او هم آن سرباز را به مقدّم جبهه فرستاد و او كشته شد. وقتی كه او كشته شد، این زن بلامانع شد؛ عدّه اش كه تمام شد داوود با او ازدواج كرد. ملائكه این صحنه ی ساختگی را برای این ساختند كه به او بگویند:
💢👈مَثَل تو مَثَل آدمی است كه نودونه گوسفند دارد و رفیقش یك گوسفند دارد؛ با اینكه خودش نودونه گوسفند دارد، طمع به یك گوسفند دیگران هم بسته است. داوود تازه متوجه شد كه مرتكب گناه شده است كه توبه كرد و خدا هم توبه اش را قبول كرد.
✅ حقیقت داستان:
📒در عیون اخبارالرضا روایت شده است كه در مجلسی كه مأمون تشكیل داده بود و امام مباحثه می كرد،
🌹حضرت رضا از یكی از پیشوایان اهل تسنن سؤال كرد كه شما درباره ی داستان داوود كه اجمالش در قرآن آمده است چه می گویید؟
👈 او همین حرف را زد. امام فرمود: سبحان اللّه! چطور شما به پیغمبر خدا چنین نسبتی می دهید؟ ! آخر این چه پیغمبری شد كه مشغول نماز باشد، چشمش به یك 🕊كبوتر زیبا كه بیفتد آنچنان دستپاچه بشود كه نمازش را بشكند؟ !
👈این گناه اول، یعنی فسق. تازه بعد از شكستن نمازش مثل بچه ها دنبال كبوتر بدود، در حالی كه هم پیغمبر است و هم پادشاه، و گویی كسی هم نبوده كه به او بگوید آن كبوتر را برای من بگیر. تا پشت بام برود و آنجا یك كبوتر دیگر از نوع انسان برایش پیدا بشود، چشمش به یك زن زیبا بیفتد،
🍁⭕️ این دلِ هرجایی كه دنبال كبوتر بود كبوتر را رها كند و یك دل نه صد دل عاشق این زن بشود. این گناه دوم. تازه تحقیق كند كه این زن شوهر دارد یا ندارد. به او بگویند شوهر دارد. زن چه كسی است؟ زن یك سرباز فداكار كه دارد در میدان جنگ فداكاری می كند. دوز و كلك درست كند كه این سرباز كشته بشود برای اینكه با زن او هم بستر بشود. پس فسق هست، فجور هست، قتل نفس هست، نماز شكستن هست، عشق به زن شوهردار هست؛ آخر این چه پیغمبری شد؟ ! .😔😳
📚مجموعه آثار شهید مطهری . ج16، ص: 117تا124
💫ادامه دارد
https://b2n.ir/k99264
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━
نمى گویم روزتان به خیر
که خیرى ست
به کوتاهى روز
مى گویم عاقبتتان بخیر
که خیرى ست
به بلنداى سرنوشت
عاقبتتان بخیر
✨سلام✨
غم هایتان فانى
شادى هایتان باقى
@quranpuyan