eitaa logo
قران پویان
483 دنبال‌کننده
6هزار عکس
704 ویدیو
625 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 3⃣5⃣ تدبر در سوره 🔹 نکات سوره شعرا از تفسیر عبدالعلی بازرگان شعراء : ۱۸۳ وَلَا تَبْخَسُوا النَّاسَ أَشْيَاءَهُمْ وَلَا تَعْثَوْا فِي الْأَرْضِ مُفْسِدِينَ [شخصيت] مردم را با کم بها دادن به کالاي‌شان پائين نياوريد 83 [=توی سر مال مردم در مبادله کالا نزنيد] و در زمين به دنبال فساد نباشيد. 84 83- در اين آيه به جای «وَلا تَبْخَسُوا أَشْیَاءَ النَّاسَ» [به کالای مردم کم بها ندهيد]، جمله «وَلا تَبْخَسُوا النَّاسَ أَشْیَاءَهُمْ» [به مردم کم بها ندهيد درباره کالاي‌شان] آمده است که نشان مي‌دهد به اصطلاح تو سر مال زدن مثل تو سر صاحب مال زدن است. مشابه اين معنا را در آيه 3 سوره مطففين (83:3) [وَإِذَا كَالُوهُمْ أَوْ وَزَنُوهُمْ یُخْسِرُونَ] نيز آورده است، کم‌فروشان گوئی مشتری را در کيل و ترازوی خود سبک مي‌گيرند! 84- «تَعْثَوْا» از ماده «عُثوْ»، که 5 بار در قرآن آمده است، دلالت بر سعی و تلاشی تبه‌کارانه مي‌کند، کلمه «مفسدين» وصف حالی است از تلاش منفی و تبه‌کارانه آنان. شعراء : ۱۹۳ نَزَلَ بِهِ الرُّوحُ الْأَمِينُ [که] روح الامين آن را نازل کرده. 89 89- در قرآن آمده است که خدا بر پيامبران «روحی از امر خويش» [الرُّوحَ مِنْ أَمْرِهِ] را نازل و القاء کرده است [نحل 2 (16:2) و مؤمنين 15 (23:15) ]، اين روح [انرژي، استعداد، بيداري...؟] را در مورد پيامبر اسلام(ص)، هم با صفت قداست و پاکی [از هر نوع آميختگی با کلام غير خدائی] توصيف کرده [نحل 102 (15:102) - قُلْ نَزَّلَهُ رُوحُ الْقُدُسِ مِنْ رَبِّكَ بِالْحَقِّ...] و هم، در اين سوره، با صفت امانت [در انتقال پيام خدا به بندگان] نَزَلَ بِهِ الرُّوحُ الْأَمِينُ. از طرفی در سوره‌های ديگر، «روح الامين» را جبرئيل ناميده است [قُلْ مَنْ كَانَ عَدُوًّا لِجِبْرِيلَ فَإِنَّهُ نَزَّلَهُ عَلَى قَلْبِكَ بِإِذْنِ اللهِ...- بقره 97 (2:97) ] جبرئيلی که هم کريم است، هم نيرومند و برخوردار از امکانات بسيار در عرش هستی و هم مورد اطاعت [ساير فرشتگان] و «امين وحی» [إِنَّهُ لَقَوْلُ رَسُولٍ كَرِيمٍ ذِی قُوَّهٍ عِنْدَ ذِی الْعَرْشِ مَكِينٍ مُطَاعٍ ثَمَّ أَمِينٍ- تکوير 19 (81:19) تا 23]. آيات 51 (42:51) و 52 سوره شورا، تأکيد مي‌کند که برای هيچ بشری ممکن نيست مخاطب خدا واقع شود مگر به يکی از سه حالت: 1- وحی [آنچنان که بر مادر موسی هم پيش آمد]، 2- از پشت پرده [واسطه انتقال- مثل موسی در کوه طور]، و بالاخره از طريق فرشته وحی [جبرئيل- در مورد پيامبر اسلام]. وَمَا كَانَ لِبَشَرٍ أَنْ یُكَلِّمَهُ اللهُ إِلاَّ وَحْیًا أَوْ مِنْ وَرَاءِ حِجَابٍ أَوْ یُرْسِلَ رَسُولاً فَیُوحِیَ بِإِذْنِهِ مَا یَشَاءُ إِنَّهُ عَلِیٌّ حَكِيمٌ ؛ وَكَذَلِكَ أَوْحَيْنَا إِلَيْكَ رُوحًا مِنْ أَمْرِنَا... کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
، نمونه‌ها، ریشه ها و واکنشها. 🛑قسمت سی وهشتم : 💢⭕️پديده : ⭕️نمونه‌هایی از ارجاع به کتاب‌های ناموجود 3⃣3. منابع کتاب تالیف جواد 🔸نویسنده کتاب نور الافاق، تاریخ ولادت و وفات حضرت معصومه و حضرت عبدالعظیم را از این کتاب‌ها نقل می‌کند: ↩یک. نزهة الابرار فی نسب اولاد ائمة الاطهار، سید موسی موسوی برزنجی شافعی ↩دو. طبقات الاشراف، نور الدین مکی متقی قاضی القضاة در مصر ↩سه. مناقب العترة، احمد بن محمد بن فهد حلی ↩چهار. لواقح الانوار فی طبقات الاخیار[19] 💢👈آیة الله استادی فرموده است: "نشانی از آن کتاب‌ها در دست نیست و منقولات آن پر از اشکال است."[20] 4⃣4- : 👈در کتاب الزام الناصب نوشته شیخ علی یزدی حائری (م 1333 ق) روایتی را در زمینه برخاستن هنگام شنیدن نام قائم از القاب حضرت مهدی عج بدین شرح نقل می‌کند: 🔸سئل الصادق 7 عن سبب القیام عند ذکر لفظ القائم من القاب الحجة قال لان له غیبة طولانیة و من شدة الرافة الی احبته ینظر الی کل من یذکره بهذا اللقب المشعر بدولته و الحسرة بغربته و من تعظیمه ان یقوم العبد الخاضع لصاحبه عند نظر المولی الجلیل الیه بعینه الشریفة فلیقم و لیطلب من الله جل ذکره تعجیل فرجه. و روی ایضاً عن الرضا ع فی مجلسه بخراسان قام عند ذکر لفظة القائم و وضع یده فی راسه الشریف و قال اللّهم عجل فرجه و سهل مخرجه.[33] 🔻👈حاجی نوری در النجم الثاقب هم این مضمون را از سبط محدث جزایری نقل کرده است و اشاره‌ای به تنزیه الخاطر ندارد: ولکن المسموع من عدة من العلماء و اهل الصلاح انهم رووا خبراً فی هذا الباب و نقل بعض العلماء انه سأل عن هذا الموضوع العالم المتبحر الجلیل السید عبدالله سبط المحدث الجزایری و قد اجاب هذا المرحوم فی بعض تصانیفه انه رأی خبراً مضمونه انه ذکر یوماً اسمه المبارک فی مجلس الامام الصادق (ع) فقام تعظیماً و احتراماً.[34] نویسنده مکیال المکارم این مضمون را از نجم الثاقب نقل می‌کند.[35] و شیخ عباس قمی در منتهی الآمال نیز عبارت نجم الثاقب را ترجمه کرده است.[36] 🔸آیة الله صافی گلپایگانی در کتاب منتخب الاثر نیز این روایت را از الزام الناصب و به نقل از تنزیه الخاطر آورده است.[37] 👈 مرحوم آیة الله سید مرتضی نجومی در مقاله با عنوان التجا درباره این کتاب نوشته است:"و اما مطلبی که باید درباره‏ی کتاب تنزیه الخاطر بگویم آن است که: گرچه مرحوم حائری در الزام الناصب ازآن نقل می‌کند . 👈و نیز اغلب متأخرین نظیر صاحب مکیال المکارم، منتهی الآمال و پیوند معنوی، کلام مرحوم محدث نوری ; را از آن کتاب نقل کرده‌اند، ولی واقعیت آن است که نگارنده تا کنون نتوانست شناسایی نسبت به مؤلّف و اصل کتاب پیدا نماید و حتی با مراجعه‌اش به ذریعه و معجم ما کتب عن الرسول و اهلبیت: نیز این مطلب حاصل نشد" 🔻قابل توجه است که در این کتاب‌ها نام نویسنده کتاب هم نیامده است. 💫📚نقل از كتاب احاديث ساختگي ، تاليف حجت الاسلام مهدی مهریزی. https://b2n.ir/p52692 💫ادامه دارد کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين @quranpuyan
. 🌹امام سجّاد علیه السلام: 💞 إِنِّى إِلَيْكَ راغِبٌ🌸 يَا رَبَّ الْعالَمِينَ🌼 من مشتاق توأم🌸 ای پروردگار جهانیان🌼 💫فرازی از دعای ابوحمزه ثمالی کانال قرآن پویان @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیہ 7 تا 11 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
. مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan