eitaa logo
قران پویان
476 دنبال‌کننده
6هزار عکس
702 ویدیو
625 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
💬 از قرآن کریم برای مطالعه سایر نکات، به وبسایت یا کانال قران پویان درتلگرام و ایتا یا گروههای تقرب در تلگرام، ایتا و واتساپ  مراجعه نمایید. 🆔 @quranpuyan 💫گروه تقرب https://t.me/taqarrob99 http://eitaa.com/joinchat/616562802Cf7d0a91ea0 https://chat.whatsapp.com/Kbhf7Ywu2cw9Ry83l5oi2g
AUD-20220427-WA0013.
12.7M
جزء مرور کلی سوره و نکات آن 🎙️سید ڪاظم فرهنگ ┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از قران پویان
. جزء بیست و پنجم وَرَحْمَتُ رَبِّكَ خَيْرٌ مِمَّا يَجْمَعُونَ {زخرف/۳۲} و رحمت پروردگار تو از آنچه آنان مى‌اندوزند بهتر است. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠🌐 در قرآن : 🛑قسمت هشتم: ❓سئوال: ایا روزه ماه رمضان، و است؟ در ایه 184 سوره بقره امده است: فَمَن تَطَوَّعَ خَيْرًا فَهُوَ خَيْرٌ لَّهُ وَأَن تَصُومُواْ خَيْرٌ لَّكُمْ می‌گوید«این نیکوکاری داوطلبانه (طعام دادن به مسکین) بهتر است» و ادامه می‌دهد «و روزه بهتر است». یعنی «نیکوکاری داوطلبانه: تطوع خير» و روزه را هم‌پایه می‌سازد. هیچ کدام را بر دیگری برتری نمی‌دهد بلکه هر دو را هم‌زمان بهتر می‌داند! و بنا به انتخاب فرد ميتواند هركدام انجام شود؟ ↩️پاسخ: ❇️بخش دوم: قسمت پایانی ایه 184 سوره بقره به صورتهای زیر ترجمه و تفسیر شده است: 1⃣- گروه اول: عبارت فَمَن تَطَوَّعَ خَيْرًا فَهُوَ خَيْرٌ لَّهُ تنها مربوط به همان الذین یطیقونه (افراد مطيق يعني کسانی که روزه برایشان طاقت فرساست) باشد. در خود اين گروه نيز، چند تفسير متفاوت ديده ميشود: 1-1- عبارت فَمَن تَطَوَّعَ خَيْرًا فَهُوَ خَيْرٌ لَّهُ وَأَن تَصُومُواْ خَيْرٌ لَّكُمْ هر دو متعلق به افراد مطيق باشد 1-2:عبارت فَمَن تَطَوَّعَ خَيْرًا فَهُوَ خَيْرٌ لَّهُ خطاب به افراد مطيق ولي عبارت وَأَن تَصُومُواْ خَيْرٌ لَّكُمْ مربوط به اصل روزه و ترغيب یا ایها الذین امنوا است. 🔻"«و آن کس ( از افراد مطیق) که مایل باشد بیش از این در راه خدا اطعام کند برای او بهتر است» (فَمَنْ تَطَوَّعَ خَیْراً فَهُوَ خَیْرٌ لَهُ). بالاخره در پایان آیه این واقعیت را بازگو می‌کند که: «روزه گرفتن برای شما بهتر است اگر بدانید» (وَ أَنْ تَصُومُوا خَیْرٌ لَکُمْ إِنْ کُنْتُمْ تَعْلَمُونَ). و این جمله تأکید دیگری بر فلسفه روزه است." 📚تفسیر نمونه 1-3-عبارت فَمَن تَطَوَّعَ خَيْرًا فَهُوَ خَيْرٌ لَّهُ متعلق به افراد مطيق و عبارت وَأَن تَصُومُواْ خَيْرٌ لَّكُمْ مربوط به هر سه گروه مسافر ،مریض و مطیق (به معناي توانمند) میباشد كه روزه براي انها بهتر است.اما اين ايه با ايه بعد شده است. 🔻"وَ عَلَى اَلَّذِينَ‌ و بر آنان كه ايشان يُطِيقُونَهُ‌ توانند كه روزه دارند و خواهند كه روزه ندارند فِدْيَةٌ‌ فدا دادن است و آن طَعٰامُ‌ مِسْكِينٍ‌ خوردنى درويش هر درويشى را به ازاى هر روزى نصف صاعى از گندم 👈بقول امام اعظم رح كه قريب بدو من باشد اين حكم در ابتداى اسلام بوده و بعد از ان منسوخ شده و گفته‌اند اينجا لا مضمرست و تقديرش لا يطيقونه يعنى كسى كه نتواند روزه داشتن چون پيران از كار افتاده فديه دهد و برين وجه حكم آيت منسوخ نباشد فَمَنْ‌ تَطَوَّعَ‌ پس هر كه زياده كند بر تطوع خود خَيْراً نيكوئى را و زياده از مقدار دهد يا بيشتر از يك مسكين را طعام كند يا جمع كند ميان صيام و طعام فَهُوَ خَيْرٌ لَهُ‌ پس آن تطوع بهترست مر او را به سبب زيادتى اجر وَ أَنْ‌ تَصُومُوا و آنكه روزه داريد مطيقان را مى‌گويد يا رخصت‌دادگان را در افطار خَيْرٌ لَكُمْ‌ بهترست مر شما را از فديه إِنْ‌ كُنْتُمْ‌ تَعْلَمُونَ‌ اگر هستيد شما بدانيد" 📚تفسير حسيني (مواهب علّيه) حسین بن علی کاشفی 🔻"وَ عَلَى اَلَّذِينَ‌ يُطِيقُونَهُ‌. و فران كس‌هايى كه مر ايشان را توانايى روزه داشتن بود به ماه رمضان، بيمار و مسافر نبوند و روزه بگشايند. فِدْيَةٌ‌ طَعٰامُ‌ مِسْكِينٍ‌. فرايشان صدقه دادن مسكين مر هرروزى را كه بگشاده باشند، طعام دهند مر مسكينى را نيم صاع گندم. دو من به قول كوفيان. فَمَنْ‌ تَطَوَّعَ‌ خَيْراً. و هركه زيادت كند فر دو من و بيشتر دهد. فَهُوَ خَيْرٌ لَهُ‌. آن مرورا به از آن بود كه يكى مسكينى را دهد دو من، به قول كلبى و مقاتل.و خواجه بو منصور گفت: فَهُوَ خَيْرٌ لَهُ‌. آن ثوابى بود مرورا كه پيش فرستد. وَ أَنْ‌ تَصُومُوا خَيْرٌ لَكُمْ‌. و اگر روزه بداريد چو درست باشيد و به سفر نباشيد به مر شما را ازآن‌كه بگشاييد و مر درويش را طعام دهيد. إِنْ‌ كُنْتُمْ‌ تَعْلَمُونَ‌. اگر بدانيد كه چه ثواب است مر روزه‌داران را. ابن عبّاس گفت و قتاده و مقاتل: اين آيت منسوخ شد، بدان گفت: فَمَنْ‌ شَهِدَ مِنْكُمُ‌ اَلشَّهْرَ فَلْيَصُمْهُ‌." 📚بخشي از تفسيري کهن ترجمه مجتبی مینوی ♦️👈همانطور كه مشاهده شد تاكنون در هيچ كدام از سه گروه از تفاسير، استحباب روزه براي افراد عادي تاييد نشده است. 💫در ادامه به ترجمه هاي ديگر و نقد انها خواهیم پرداخت. http://quranpuyan.com/yaf_postst86_zmn-rwzh-Hkhm-msfr-w-mryD-wkhfrh-rwzh.aspx کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از قران پویان
🔸سَيِّدِي لَعَلَّكَ عَنْ بَابِكَ طَرَدْتَنِي وَ عَنْ خِدْمَتِكَ نَحَّيْتَنِي، 🔸أَوْ لَعَلَّكَ رَأَيْتَنِي مُسْتَخِفّا بِحَقِّكَ فَأَقْصَيْتَنِي، 🔸أَوْ لَعَلَّكَ رَأَيْتَنِي مُعْرِضا عَنْكَ فَقَلَيْتَنِي، 🔸 أَوْ لَعَلَّكَ وَجَدْتَنِي فِي مَقَامِ الْكَاذِبِينَ [الْكَذَّابِينَ‏] فَرَفَضْتَنِي، 🔸 أَوْ لَعَلَّكَک رَأَيْتَنِي غَيْرَ شَاكِرٍ لِنَعْمَائِكَ فَحَرَمْتَنِي ، 🔸أَوْ لَعَلَّكَ فَقَدْتَنِي مِنْ مَجَالِسِ الْعُلَمَاءِ فَخَذَلْتَنِي، 🔸 أَوْ لَعَلَّكَ رَأَيْتَنِي فِي الْغَافِلِينَ فَمِنْ رَحْمَتِكَ آيَسْتَنِي ، أَوْ لَعَلَّكَ رَأَيْتَنِي آلِفَ مَجَالِسِ الْبَطَّالِينَ فَبَيْنِي وَ بَيْنَهُمْ خَلَّيْتَنِي، 🔸 أَوْ لَعَلَّكَ لَمْ تُحِبَّ أَنْ تَسْمَعَ دُعَائِي فَبَاعَدْتَنِي أَوْ لَعَلَّكَ بِجُرْمِي وَ جَرِيرَتِي كَافَيْتَنِي، 🔸أَوْ لَعَلَّكَ بِقِلَّةِ حَيَائِي مِنْكَ جَازَيْتَنِي، 🔸 فَإِنْ عَفَوْتيَا رَبِّ فَطَالَمَا عَفَوْتَ عَنِ الْمُذْنِبِينَ قَبْلِي لِأَنَّ كَرَمَك، 🔸َ أَيْ رَبِّ يَجِلُّ عَنْ مُكَافَاةِ الْمُقَصِّرِينَ وَ أَنَا عَائِذٌ بِفَضْلِكَ هَارِبٌ مِنْكَ إِلَيْكَ مُتَنَجِّزٌ [مُنْتَجِزٌ] مَا وَعَدْتَ مِنَ الصَّفْحِ عَمَّنْ أَحْسَنَ بِكَ ظَنّا ، 🔸إِلَهِي أَنْتَ أَوْسَعُ فَضْلا وَ أَعْظَمُ حِلْما مِنْ أَنْ تُقَايِسَنِي بِعَمَلِي أَوْ أَنْ تَسْتَزِلَّنِي بِخَطِيئَتِي وَ مَا أَنَا يَا سَيِّدِي وَ مَا خَطَرِي هَبْنِي بِفَضْلِكَ سَيِّدِي ، 💫سرور من شايد مرا از درگاهت رانده اى،و از خدمتت عز نموده اى ،💫يا مرا ديده اى كه حقّت را سبك‏ می شمارم پس از پيشگاهت دورم ساختى 💫،يا شايد مرا روى‏گردان از خود مشاهده كردى،پس مرا مورد خشم قرار دادى، 💫 يا شايد مرا در جايگاه دروغگويان يافتى،پس به دورم انداختى، 💫،يا شايد مرا نسبت به نعمتهايت ناسپاس ديدى،پس محرومم نمودى، 💫،يا شايد مرا از همنشينى دانشمندان غايب يافتى،پس خوارم نمودى، 💫،يا شايد مرا در گروه غافلان ديدى،پس از رحمتت‏ نااميدم كردى، 💫،يا شايد مرا انس يافته با مجالس بيكاره ها ديدى.پس مرا به آنان واگذاشتى، 💫،يا شدى دوست نداشتى دعايم را بشنوى پس دورم نمودى، 💫،يا شايد به خاطر جرم و جنايتم كيفرم نمودى، 💫يا شايد براى كمى‏ حيايم از تو مجازاتم نمودى، 💫،پس اگر پروردگارا عفو كنى،سابقه اينكه از گناهكاران پيش ار من گذشته اى طولانى است، 💫،زيرا كرمت‏ پروردگارا از مجازات اهل تقصير بسيار بزرگ‏تر است،و من پناهنده به فضل توام،از تو به تو گريزانم، خواهان چيزى هستم كه وعده داده اى.و آن چشم‏پوشى از كسانى است كه به تو گمان نيك برده اند، 💫خدايا فضل تو گسترده‏تر،و بردباری ات‏ بزرگ‏تر از آن است كه مرا به كردارم بسنجى،يا به خطايم بلغزانى،اى آقايم من چيستم،و چه ارزشى دارم، سرور من مرا به فضلت ببخش، 💮🔶💮🔶 @quranpuyan