eitaa logo
قران پویان
484 دنبال‌کننده
6هزار عکس
704 ویدیو
625 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
﷽ یَا مَنْ هُوَ بِعِبَادِهِ خَبِیرٌ بَصِیرٌ ای آنکه بر بندگانش آگاه و بیناست 🌸 دعای جوشن کبیر 🆔️ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
 💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 15 تا 20 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ ای انسان! به و كن‌ 🌱‏و ما انسان را سفارش كرديم كه به والدين خود نيكی كند، مادرش او را با سختی حمل كرد و با سختی به دنيا آورد و دوران حمل تا از شير گرفتنش سی ماه (به طول كشد)، تا آنگاه كه به رشد كامل رسد و چهل ساله شود، گويد: پروردگارا! مرا توفيق ده تا نعمتی را كه بر من و بر پدر و مادر من لطف كردی، شكرگزاری كنم و عمل شايسته‌ای انجام دهم كه تو آن را بپسندی و فرزندانم را برای من صالح و شايسته گردان، همانا من به سوی تو بازگشته و از تسليم شدگانم.15/احقاف 🔹‏احسان به والدين، از جايگاه ويژه‌ای نزد خداوند برخوردار است. در قرآن، پنج بار كلمه‌ «وَصَّيْنَا» بكار رفته كه سه بار آن مربوط به والدين است. 🔹‏در اين آيه به دوران جنينی و نوزادی انسان تا سن چهل سالگی اشاره شده و اين سنّ، اوج كمال جسمی انسان شمرده شده است. «بَلَغَ أَشُدَّهُ وَ بَلَغَ أَرْبَعِينَ سَنَةً» 🔹‏مادر به دليل دشواری دوران بارداری و زايمان و شيردهی، حق ويژه‌ای بر فرزند داشته و بايد نسبت به او بيشتر احسان كرد، چنانچه در روايات تأكيد بيشتری در مورد احسان به مادر شده است و پيامبر اكرم در روايتی سه بار سفارش به نيكی به مادر كرد و آنگاه سفارش به نيكی به پدر. 🔹سفارش احسان به والدين، در طول تاريخ و تمام اديان بوده است. ( «وَصَّيْنَا» در قالب ماضی آمده است) ‏🔹احسان به والدين، از حقوق انسانی است كه هر پدر و مادری بر گردن فرزندشان دارند. «وَصَّيْنَا الْإِنْسانَ» (نفرمود: «وصينا الذين آمنوا») ‏🔹در احسان به والدين، مسلمان بودن آنان شرط نيست. «وَصَّيْنَا الْإِنْسانَ بِوالِدَيْهِ» ‏🔹استحكام بنياد خانواده و حفظ جايگاه والدين، مورد توجّه خاص خداوند است. «وَصَّيْنَا الْإِنْسانَ بِوالِدَيْهِ إِحْساناً» ‏🔹نه تنها انفاق و امداد و احترام، بلكه هر نوع نيكی نسبت به والدين لازم است. 🔹احسان به والدين بايد پيوسته و برجسته باشد، نه به مقدار ضرورت و مقطعی. ‏🔹توجّه به سفارش اكيد خداوند به زحمات گذشته والدين، احسان و خدمت كردن به آنان را عاشقانه و جدی‌تر می‌كند. وَصَّيْنَا الْإِنْسانَ‌ ... حَمَلَتْهُ أُمُّهُ‌ ‏🔹كمال احسان به والدين، در آن است كه بی‌واسطه انجام گيرد. «بِوالِدَيْهِ إِحْساناً» (حرف «ب» در «بِوالِدَيْهِ» نشانه آن است كه احسان به والدين با دست خود باشد.) ‏🔹ياد رنج و زحمت‌های مادران، در برانگيختن عاطفه فرزندان مؤثّر است. ‏حَمَلَتْهُ أُمُّهُ كُرْهاً ... كُرْهاً ... ‏🔹حق مادر بيش از پدر است. پس از كلمه «والدين»، سخن از رنجهای مادر است. حَمَلَتْهُ أُمُّهُ كُرْهاً ... ‏🔹تمام دستورات و اوامر و نواهی دينی، دليل و فلسفه دارند. (گرچه دليل بعضی از آنها مانند احسان به والدين، بيان شده است). وَصَّيْنَا ... حَمَلَتْهُ أُمُّهُ كُرْهاً ... ‏🔹چهل سالگی قلّه توانمندی و رشد انسان است. «بَلَغَ أَشُدَّهُ وَ بَلَغَ أَرْبَعِينَ سَنَةً» ‏🔹شكر الهی، به استمداد و توفيق خداوند نياز دارد. «أَوْزِعْنِي أَنْ أَشْكُرَ نِعْمَتَكَ» ‏🔹بخشی از نعمت‌های انسان، به واسطه والدين و نياكان است. «أَنْعَمْتَ عَلَيَّ وَ عَلی‌ والِدَيَّ» ‏🔹بلوغ جسمی و كمال عقلی، بستر بلوغ معنوی است. بَلَغَ أَشُدَّهُ وَ بَلَغَ أَرْبَعِينَ سَنَةً قالَ رَبِ‌ ... 🔹تشكّر فرزند از نعمت‌هايی كه خداوند به والدين او داده، وظيفه و نوعی احسان به والدين است. أَشْكُرَ نِعْمَتَكَ‌ ... عَلی‌ والِدَيَ‌ 🔹بهترين دعا آن است كه انسان، هم به والدين و هم به فرزندان توجّه داشته باشد. عَلی‌ والِدَيَ‌ ... أَصْلِحْ لِي فِي ذُرِّيَّتِي‌ ‏🔹در برابر ناسپاسی‌هايی كه نسبت به خدا و والدين داشته‌ايم، توبه و جبران‌ كنيم. وَ عَلی‌ والِدَيَ‌ ... إِنِّي تُبْتُ إِلَيْكَ‌ 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️پايمال كنندگان حقوق و 💠وَ الَّذِي قالَ لِوالِدَيْهِ أُفٍّ لَكُما أَ تَعِدانِنِي أَنْ أُخْرَجَ وَ قَدْ خَلَتِ الْقُرُونُ مِنْ قَبْلِي وَ هُما يَسْتَغِيثانِ اللَّهَ وَيْلَكَ آمِنْ إِنَّ وَعْدَ اللَّـهِ حَقٌّ فَيَقُولُ ما هذا إِلاَّ أَساطِيرُ الْأَوَّلِينَ 🌱و کسی که به پدر و مادرش می‌گوید: «اَه از دست شما! آیا به من وعده می‌دهید که (از گور) بیرون آورده خواهم شد؟؛ در حالی ‌که مردمِ دوران‌های پیش از من (همگی) درگذشته‌اند.»، و این در حالی ست که آن دو از خدا می‌خواهند که به فریادشان برسد (و می‌گویند:) «وای بر تو! ایمان آور؛ زیرا وعده‌ی خدا حق است.»؛ (ولی او با بی‌اعتنایی) می‌گوید: «این‌ها فقط خرافات گذشتگان است.»؛ أحقاف - ۱۷ 🔹بعد از آنكه وضع انسان تائب و تسليم به خدا، و درخواست او برای خلوص و اخلاص و نيكی به والدين، و اصلاح اولادش را ذكر كرد، در مقابل اين انسان، انسان ديگری را يادآور شده كه به خدا و رسولش و معاد، كفر می‌ورزد، و چون پدر و مادرش او را به سوی ايمان دعوت نموده از معاد می‌ترسانند عاق پدر و مادر می‌شود. 🔹در حالی كه پدر و مادرش از خدا طلب می‌كنند كه پناهشان دهد، و در اقامه حجت و متمايل كردن دل فرزند به سوی ايمان كمكشان فرمايد، به فرزندشان می‌گويند: وای بر تو! به خدا و به آنچه رسولش آورده كه يكی از آنها وعده به معاد است ايمان بياور، و مطمئن باش كه وعده خدا به معاد كه به وسيله رسولانش داده، وعده‌ای است حق. 🔹‏از اينجا روشن می‌شود كه مراد آن پدر و مادر از اينكه گفتند" ايمان بياور" اين بوده كه به خدا و رسولش در آنچه رسول از ناحيه خدا آورده ايمان بياور. و اينكه گفت:" إِنَّ وَعْدَ اللَّـهِ حَقٌّ" اين بوده كه فرزندشان به معاد ايمان بياورد، و نيز جمله قبلی را كه گفتند" ايمان بياور" تعليل كند و به فرزند می‌فهماند اينكه گفتيم ايمان بياور به منظور انذار و تخويف بوده. 📚تفسیر المیزان ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 وعده هاي فراموش شده بنيانگذار 🔸«در حکومت اسلامی اگر کسی از شخص اول مملکت داشته باشد، پیش قاضی می‌رود و قاضی او را احضار می‌کند و او هم حاضر می‌شود.» 🔸هر فردی از افراد ملت حق دارد که مستقیماً در برابر سایرین، را کند و به او انتقاد کند و او باید بدهد 🔹« مقامات جمهوری اسلامی به دست مردم است. برخلاف نظام سلطنتی مقامات نیست، طول مسئولیت هر یك از مقامات محدود و موقت است.» 🔹🔸ما می‌خواهیم که خودمان آزاد باشیم، خودمان مستقل باشیم، مملکتمان را اداره کنیم. این ابهامی در آن هست که ما می‌خواهیم خودمان اداره کنیم، به دست شماها اداره بشود؟! ابهامی در این نیست. 👈👈آیا حق ندارند اهالی یک مملکتی، آرام این حرف را بزنند که ما نمی‌خواهیم ایشان را؟! 🔹«حکومت اسلامی یک حکومت مبتنی بر و است.» 🔸«اما شكل حكومت ما است، جمهوری به معنای اینكه متكی به آرای اكثریت است.» 🔹«باید مردم را برای انتخابات گذاریم، و نباید کاری بکنیم که فردی بر مردم شود. با جمهور مردم است.» 🔸برنامه ما این است كه رجوع كنیم به ، به آراي مردم. 🔸«قانون این است. عقل این است. حقوق بشر این است که هر آدمی باید به دست خودش باشد.» 🔹«باید دست مردم باشد. این یك مسئله عقلی است. هر عاقلی این مطلب را قبول دارد كه مقدرات هركسی باید دست خودش باشد.» 🔹« را نمی‌توان حکومت اسلامی خواند… رژیم اسلامی با جمع نمی‌شود.» 🔸«ما حکومتی را می‌خواهیم که برای اینکه یک دسته می‌گویند بر فلان کس، آنها را .» 🔹«جامعۀ آیندۀ ما جامعۀ آزادی خواهد بود. همۀ نهادهای و و همچنین استثمار از میان خواهد رفت.» 🔹«حكومت اسلامی بر حقوقِ بشر و ملاحظه‌ی آن است. هیچ سازمانی و حكومتی به‌اندازه‌ی اسلام ملاحظه‌ی را نكرده است. آزادی و به‌تمام معنا در حكومت اسلامی است، شخص اوّل حكومت اسلامی با آخرین فرد مساوی است در امور.» 🔸«اسلام، هم را محترم مى شمارد و هم عمل مىكند. حقّى را از هیچ‌كس نمىگیرد. را از هیچ‌كس نمىگیرد.» 🔹« ما می‌خواهیم به ۱۴۰۰ سال پیش برگردیم. همۀ را هم با آغوش باز قبول داریم.» 🔹« در نشر همه‌ی حقایق و واقعیات آزادند.» 🔹«من چنین چیزی نگفته‌ام كه متكفل حكومت خواهند شد. روحانیون شغلشان چیز دیگری است.» 📚امام خميني ، صحیفه نور. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛