#دعاهای_روزانه
🌸فَإِنْ طَرَدْتَنِي مِنْ بَابِكَ فَبِمَنْ أَلُوذُ
اگر مرا از درگاهت برانی به که روی آورم..؟
📖مناجات التائبین
@quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_حدید آیات 4 تا 11
📄#صفحه_538
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_538
❇️#ايمان و #انفاق دو سرمايه بزرگ نجات و خوشبختی
💠آمِنُوا بِاللَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ أَنْفِقُوا مِمَّا جَعَلَكُمْ مُسْتَخْلَفِينَ فِيهِ فَالَّذِينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَ أَنْفَقُوا لَهُمْ أَجْرٌ كَبِيرٌ (۷/حدید)
🌱به خدا و پيامبرش ايمان آوريد و از آنچه شما را در (استفاده از) آن جانشين قرار داد، انفاق كنيد. پس كسانی از شما كه ايمان آورند و انفاق كنند، برايشان پاداشی بزرگ است.
🔹خطاب اين آيه به مؤمنان است و مراد از فرمان به ايمان، «آمِنُوا بِاللَّهِ وَ رَسُولِهِ» عمل به لوازم ايمان است، چنانكه به دنبال آن میفرمايد: شما كه ادّعای ايمان داريد، برای اثبات ادّعای خود، بايد در راه خدا انفاق كنيد.
🔹مراد از خليفه بودن انسان در جمله «جَعَلَكُمْ مُسْتَخْلَفِينَ فِيهِ» يا آن است كه خداوند، انسان را جانشين خود در زمين قرار داده است، چنانكه آيه «إِنِّي جاعِلٌ فِي الْأَرْضِ خَلِيفَةً» به آن اشاره دارد كه در اين صورت معنای آيه چنين میشود: ای مؤمنان! شما جانشين خداوند در زمين هستيد و آنچه در اختيار داريد، ملك خداست در نزد شما، پس از آنچه خدا به شما عطا كرده، به ديگران نيز انفاق كنيد.
🔹معنای ديگر آن است كه شما مردمانِ امروز، جانشين پيشينيان خود هستيد و اموالی كه در دست شماست، قبلًا در دست آنها بوده است، پس از اين اموال انفاق كنيد كه روزی شما نيز نخواهيد بود و اين اموال در دستِ وارثان شما خواهدبود.
🔹ايمانی ارزشمند است كه همراه با كمك به فقرا باشد. آمِنُوا ... أَنْفِقُوا
🔹انفاقی ارزشمند است كه برخاسته از ايمان و انگيزه الهی باشد. آمِنُوا ... أَنْفِقُوا
🔹هر چه انسان دارد، عاريه و امانت است، مالك اصلی فقط خداست. «جَعَلَكُمْ مُسْتَخْلَفِينَ فِيهِ»
🔹گرچه ايمان و انفاق، تكليف و وظيفه است، ولی خداوند برای آن پاداش قرار داده است. فَالَّذِينَ آمَنُوا ... وَ أَنْفَقُوا لَهُمْ أَجْرٌ كَبِيرٌ آری پاداش، كليد تشويق به عمل است.
📚تفسير نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_538
❇️#قرض_به_خدا
🔹مَنْ ذَا الَّذِي يُقْرِضُ اللَّهَ قَرْضاً حَسَناً فَيُضاعِفَهُ لَهُ وَ لَهُ أَجْرٌ كَرِيمٌ (۱۱/حدید)
🌱كيست آن كه به خدا وام دهد، وامی نيكو، تا خداوند آن را برای او دوچندان كند و برای او پاداشی گرانمايه است.
🔹و در آخرين آيه مورد بحث باز هم برای تشويق در مورد" انفاق فی سبيل اللَّه" از تعبير جالب ديگری استفاده كرده، میگويد:" كيست كه به خدا قرض نيكويی دهد و از اموالی كه به او بخشيده است انفاق نمايد، تا آن را برای او چندين برابر كند؟ و برای او پاداش فراوان و پر ارزشی است" (مَنْ ذَا الَّذِي يُقْرِضُ اللَّهَ قَرْضاً حَسَناً فَيُضاعِفَهُ لَهُ وَ لَهُ أَجْرٌ كَرِيمٌ).
🔹راستی تعبير عجيبی است خدايی كه بخشنده تمام نعمتها است، و همه ذرات وجود ما لحظه به لحظه از دريای بی پايان فيض او بهره میگيرد و مملوك او است، ما را صاحبان اموال شمرده، و در مقام گرفتن وام از ما برآمده، و بر خلاف وامهای معمولی عين همان مقدار باز پس میدهند، او چندين برابر، گاه صدها و گاه هزار برابر، بر آن اضافه میكند و علاوه بر اينها وعده" اجر كريم" كه پاداشی است عظيم كه جز خدا نمیداند نيز میدهد.
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
امروز 24ذيجه روز #مباهله است. اين قضيه در ايه 61 سوره ال عمران بيان شده است.
إِنَّ مَثَلَ عِيسَى عِندَ اللّهِ كَمَثَلِ آدَمَ خَلَقَهُ مِن تُرَابٍ ثِمَّ قَالَ لَهُ كُن فَيَكُونُ ﴿۵۹﴾
الْحَقُّ مِن رَّبِّكَ فَلاَ تَكُن مِّن الْمُمْتَرِينَ ﴿۶۰﴾
فَمَنْ حَآجَّكَ فِيهِ مِن بَعْدِ مَا جَاءكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْاْ نَدْعُ أَبْنَاءنَا وَأَبْنَاءكُمْ وَنِسَاءنَا وَنِسَاءكُمْ وَأَنفُسَنَا وأَنفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَل لَّعْنَةَ اللّهِ عَلَى الْكَاذِبِينَ
در واقع مثل #عيسى نزد خدا همچون مثل [خلقت] آدم است [كه] او را از خاك آفريد سپس بدو گفت باش پس وجود يافت (۵۹)
[آنچه درباره عيسى گفته شد] حق [و] از جانب پروردگار تو است پس از ترديدكنندگان مباش (۶۰)
پس هر كه در اين [باره] پس از دانشى كه تو را [حاصل] آمده با تو محاجه كند بگو بياييد پسرانمان و پسرانتان و زنانمان و زنانتان و ما خويشان نزديك و شما خويشان نزديك خود را فرا خوانيم سپس #مباهله كنيم و لعنت خدا را بر دروغگويان قرار دهيم (۶۱)
💠"باتفاق شيعه و اهل سنت رسول خدا صلّى اللّٰه عليه و آله پس از نزول آيه، نصاراى #نجران را به مباهله دعوت فرمود و موقع رفتن به محل مباهله فقط على بن ابى طالب، فاطمۀ زهرا، حسن و حسين عليهم السّلام را با خود برد
با در نظر گرفتن اين نقل مسلم مطالب ذيل از آيه استفاده ميشود.
اول: حسن و حسين عليهما السّلام #پسران_رسول خدا صلّى اللّٰه عليه و آله بوده و بآنها «ابن رسول اللّٰه» گفته ميشود
ابن حجر در صواعق محرقۀ خود مىگويد: از فوائد اين آيه آنست كه به حسنين، پسران رسول خدا، گفتن جايز است و او بالاتفاق پدر آن دو است.
دوم: چون رسول خدا صلّى اللّٰه عليه و آله فقط حضرت #فاطمه را با خود برده دليل است كه «نسائنا» فقط يك مصداق داشته و فاطمه عليها السّلام «الگوى» منحصر بفرد بوده است و گرنه لازم بود كه آن حضرت اقلا سه نفر را ببرد.
سوم: #على بن ابى طالب عليه السّلام در اين آيه مصداق «انفسنا» است يعنى: كسى را بخوانيم كه در فضيلت و مقام و ارزش بمنزلۀ خود ما است، «انفسنا» جمع است ولى عمل رسول خدا صلّى اللّٰه عليه و آله نشان ميدهد: اين جمع فقط يك مصداق داشته و گرنه لازم بود اقلا سه مرد را با خود ببرد كه مصداق جمع باشند، از اينجا مقام والاى على بن ابى طالب عليه السّلام كاملا روشن ميشود،
مباهله در سال نهم يا دهم هجرت در اواخر زندگى آن حضرت اتفاق افتاده است.
چهارم: زمخشرى در كشّاف پس از نقل اينكه: رسول خدا فقط على، فاطمه، حسن و حسين عليهم السّلام را با خود به مباهله برد مىگويد: براى فضيلت #اصحاب_كساء دليلى قويتر از اين واقعه نيست، ابن حجر در صواعق ذيل آيۀ نهم از آيات نازله در شأن اهل بيت، اين را از زمخشرى نقل كرده است"
تفسير احسن الحديث
برای مطالعه سایر نظرات به لینک زیر مراجعه نمایید.
http://quranpuyan.com/yaf_postst38p2_yh-mbhlh-pymbr-dr-qrn-y-mbhlh--mrwz-hm-qbl-njm-st.aspx?=
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛