#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_539
❇️#استمداد های بيحاصل مجرمان در قيامت
💠يَوْمَ يَقُولُ الْمُنافِقُونَ وَ الْمُنافِقاتُ لِلَّذِينَ آمَنُوا انْظُرُونا نَقْتَبِسْ مِنْ نُورِكُمْ قِيلَ ارْجِعُوا وَراءَكُمْ فَالْتَمِسُوا نُوراً فَضُرِبَ بَيْنَهُمْ بِسُورٍ لَهُ بابٌ باطِنُهُ فِيهِ الرَّحْمَةُ وَ ظاهِرُهُ مِنْ قِبَلِهِ الْعَذابُ (۱۳/حدید)
🌱روزی كه مردان و زنان منافق به كسانی كه ايمان آوردهاند، میگويند:
درنگی كنيد تا از نور شما پرتوی برگيريم. به آنان گفته میشود: به عقب برگرديد و (از دنيا) نوری بجوييد. پس ميان آنان ديواری زده میشود، با دری كه درونش، (بهشتِ) رحمت و از جانب بيرونش (جهنمِ) عذاب است.
🔹بيماری نفاق، مرد و زن نمیشناسد. «الْمُنافِقُونَ وَ الْمُنافِقاتُ»
🔹كسانی كه در دنيا حاضر نشدند از ظلمات جهل و شرك و تفرقه خارج شوند، در قيامت در ظلماتند و برای كسب نور به ديگران التماس میكنند. «انْظُرُونا نَقْتَبِسْ مِنْ نُورِكُمْ»
🔹تحقير و ذلت منافقان در قيامت، هم با لفظ است، «قِيلَ ارْجِعُوا وَراءَكُمْ»، هم با عمل. «فَضُرِبَ بَيْنَهُمْ بِسُورٍ»
🔹منافق در دنيا، در ظاهر با مؤمنان است و در باطن با كافران. در قيامت نيز، تا پای بهشت با مؤمنان میآيد، امّا همراه كافران به دوزخ وارد میشود. فَضُرِبَ بَيْنَهُمْ بِسُورٍ ... باطِنُهُ فِيهِ الرَّحْمَةُ وَ ظاهِرُهُ مِنْ قِبَلِهِ الْعَذابُ
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_539
❇️#غفلت و بيخبری تا كی؟!
💠أَ لَمْ يَأْنِ لِلَّذِينَ آمَنُوا أَنْ تَخْشَعَ قُلُوبُهُمْ لِذِكْرِ اللَّـهِ وَ ما نَزَلَ مِنَ الْحَقِّ وَ لا يَكُونُوا كَالَّذِينَ أُوتُوا الْكِتابَ مِنْ قَبْلُ فَطالَ عَلَيْهِمُ الْأَمَدُ فَقَسَتْ قُلُوبُهُمْ وَ كَثِيرٌ مِنْهُمْ فاسِقُونَ (۱۶/حدید)
🌱آيا برای كسانی كه ايمان آوردهاند، زمان آن نرسيده كه دلهايشان برای ياد خدا و آنچه از حق نازل شده، نرم و فروتن گردد و مانند كسانی نباشند كه پيش از اين، كتاب آسمانی به آنان داده شد، پس زمان طولانی بر آنان گذشت و دلهايشان سخت گرديد و بسيارشان فاسق گشتند؟
🔹بعد از ذكر آن همه انذارهای كوبنده و هشدارهای بيدارگر در آيات گذشته و بيان سرنوشت دردناك منافقان و كافران در قيامت در نخستين آيه مورد بحث به صورت يك نتيجهگيری میفرمايد:" آيا وقت آن نرسيده است كه دلهای افراد با ايمان در برابر ذكر خدا و آنچه از حق نازل شده است خاشع گردد.
🔹و همانند كسانی نباشند كه در گذشته كتاب آسمانی به آنها داده شد (مانند يهود و نصاری) سپس در ميان آنها و پيامبران فاصله افتاد، عمرهای طولانی يافتند و خدا را فراموش كردند و قلبهای آنها قساوت پيدا كرد، و بسياری از آنها فاسق و گنهكار بودند" (أَ لَمْ يَأْنِ لِلَّذِينَ آمَنُوا أَنْ تَخْشَعَ قُلُوبُهُمْ لِذِكْرِ اللَّـهِ وَ ما نَزَلَ مِنَ الْحَقِّ وَ لا يَكُونُوا كَالَّذِينَ أُوتُوا الْكِتابَ مِنْ قَبْلُ فَطالَ عَلَيْهِمُ الْأَمَدُ فَقَسَتْ قُلُوبُهُمْ وَ كَثِيرٌ مِنْهُمْ فاسِقُونَ). "
🔹تخشع" از ماده" خشوع" به معنی حالت تواضع و ادب جسمی و روحی است كه در برابر حقيقت مهم يا شخص بزرگی به انسان دست میدهد.
🔹روشن است ياد خداوند اگر در عمق جان قرار گيرد و همچنين شنيدن آياتی كه بر پيامبر ص نازل شده است هر گاه به درستی تدبر شود بايد مايه خشوع گردد، ولی قرآن گروهی از مؤمنان را در اينجا سخت ملامت میكند كه چرا در برابر اين امور خاشع نمیشوند؟، و چرا همچون بسياری از امتهای پيشين گرفتار غفلت و بيخبری شدهاند؟ همان غفلتی كه نتيجه آن قساوت دل و همان قساوتی كه ثمره آن فسق و گناه است!
🔹آيا تنها به ادعای ايمان قناعت كردن و از كنار اين مسائل مهم به سادگی گذشتن و تن به زندگی مرفه سپردن، در ناز و نعمت زيستن، و پيوسته مشغول عيش و نوش بودن با ايمان سازگار است؟!
🔹جمله" طال عليهم الامد" (زمان بر آنها طولانی شد) ممكن است اشاره به فاصله زمانی ميان آنها و پيامبرانشان باشد، و يا طول عمر و درازی آرزوها، و يا عدم نزول عذاب الهی در زمان طولانی، و يا همه اينها چرا كه هر يك میتواند عاملی برای غفلت و قساوت و آن هم سببی برای فسق و گناه گردد.
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
7⃣2⃣ تدبر در سوره #قصص
🔹فراز آیات ۴۲-۲۹ سوره قصص
بخش آخر
فَلَمَّا جَاءهُم مُّوسَى بِآيَاتِنَا بَيِّنَاتٍ قَالُوا مَا هَذَا إِلَّا سِحْرٌ مُّفْتَرًى وَمَا سَمِعْنَا بِهَذَا فِي آبَائِنَا الْأَوَّلِينَ {36}
پس چون موسی آیات روشن ما را برای آنان آورد ، گفتند: «این جز سحری ساختگی نیست و از پدران پیشین خود چنین [ چیزی ] نشنیده ایم.» {36}
وَقَالَ مُوسَى رَبِّي أَعْلَمُ بِمَن جَاء بِالْهُدَى مِنْ عِندِهِ وَمَن تَكُونُ لَهُ عَاقِبَةُ الدَّارِ إِنَّهُ لَا يُفْلِحُ الظَّالِمُونَ {37}
و موسی گفت: «پروردگارم به [ حال ] کسی که از جانب او رهنمودی آورده و [ نیز ] کسی که فرجام [ نیکویِ ] آن سرا برای اوست ، داناتر است. در حقیقت ، ظالمان رستگار نمی شوند.» {37}
وَقَالَ فِرْعَوْنُ يَا أَيُّهَا الْمَلَأُ مَا عَلِمْتُ لَكُم مِّنْ إِلَهٍ غَيْرِي فَأَوْقِدْ لِي يَا هَامَانُ عَلَى الطِّينِ فَاجْعَل لِّي صَرْحًا لَّعَلِّي أَطَّلِعُ إِلَى إِلَهِ مُوسَى وَإِنِّي لَأَظُنُّهُ مِنَ الْكَاذِبِينَ {38}
و فرعون گفت: «ای بزرگان قوم ، من جز خویشتن برای شما خدایی نمی شناسم. پس ای هامان برایم بر گِل آتش بیفروز و برجی [ بلند ] برای من بساز ، شاید به [ حالِ ] خدای موسی اطّلاع یابم ، و من جدّا او را از دروغگویان می پندارم.» {38}
وَاسْتَكْبَرَ هُوَ وَجُنُودُهُ فِي الْأَرْضِ بِغَيْرِ الْحَقِّ وَظَنُّوا أَنَّهُمْ إِلَيْنَا لَا يُرْجَعُونَ {39}
و او و سپاهیانش در آن سرزمین به ناحق سرکشی کردند و پنداشتند که به سوی ما بازگردانیده نمی شوند. {39}
فَأَخَذْنَاهُ وَجُنُودَهُ فَنَبَذْنَاهُمْ فِي الْيَمِّ فَانظُرْ كَيْفَ كَانَ عَاقِبَةُ الظَّالِمِينَ {40}
تا او و سپاهیانش را فرو گرفتیم و آنان را در دریا افکندیم ، بنگر که فرجام کار ستمکاران چگونه بود. {40}
وَجَعَلْنَاهُمْ أَئِمَّةً يَدْعُونَ إِلَى النَّارِ وَيَوْمَ الْقِيَامَةِ لَا يُنصَرُونَ {41}
و آنان را پیشوایانی که به سوی آتش می خوانند گردانیدیم ، و روز رستاخیز یاری نخواهند شد. {41}
وَأَتْبَعْنَاهُمْ فِي هَذِهِ الدُّنْيَا لَعْنَةً وَيَوْمَ الْقِيَامَةِ هُم مِّنَ الْمَقْبُوحِينَ{42}
و در این دنیا لعنتی بدرقه [ نامِ ] آنان کردیم و روز قیامت [ نیز ] ایشان از [ جمله ] زشت رویانند. {42}
♻️عصاره فراز آیات ۴۲-۲۹ : بعثت موسی به رسالت و تاییدات خداوند و رفع ترس و نگرانی موسی.علیرغم ارایه معجزات توسط موسی، فرعون از روی استکبار او را تکذیب کرد و ساحر خواند. خدا هم فرعون و سپاهش را غرق کرد تا عاقبت کار ظالمان را نشان دهد.
آقای سید کاظم فرهنگ
https://cutt.ly/fweMIpGw
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
:💮🔶اشتباهات ما در موضوع #حجاب ❗
باز نشر سخنان دلسوزانه دوسال قبل (1400) استاد سروش محلاتي بمناسبت روز #عفاف و حجاب
🛑 قسمت چهارم:
:
🔻طرح یک سوال
دلایل نارضایتی از وضع #حجاب_بانوان چیست؟ در شرایط کنونی یک سوُال این است که آیا ما از موضع #فقه وحوزه، چارچوب حجاب را بدرستی تبیین کرده ایم؟ و یا بدلیل آنکه از آن کاسته یا بر آن افزوده ایم، در وقوع این نابسامانی بی تاثیر نیستیم؟
بنظر میرسد در تلقی کنونی از حجاب شرعی چند #اشتباه وجود دارد، اشتباهاتی که باعث شده حجاب از ابعاد شرعی آن حجیمتر و فربهتر معرفی شود و.
⭕همانگونه که شهید مطهری هم متذکر شده، وقتی حجاب را افزایش داده و #سنگین میکنیم، درحقیقت افراد باحجاب را کاهش داده و #تقلیل میدهیم:
🔻 6. #تعمیم_مفسده_انگیزی
حجاب مانند هر حکم شرعی دیگر دارای مصلحت است ولی ما از میان همه مصالح ان بر یک مصلحت خاص اجتماعی در "جلو گیری از فساد" تاکید کرده ایم .
این تاکید برای ان است که در دفاع از این حکم از منطق قوی تری برخوردار شده و بعلاوه اقدام دولت برای برخورد با بدحجابان را موجه بدانیم زیرا وظیفه دولت در مقابله با فساد یک اصل پذیرفته شده است .
♦️👈ولی این استدلال هم یکی از #اشتباهات ماست زیرا استثناءاتی که برای #حجاب وجود دارد
مثل اینکه 👈کنیزان از پوشاندن سر و گردن معاف هستند نشان میدهد که ملاک دیگری برای این حکم وجود دارد ، چرا که اسلام هرگز فساد را برای هیچ کس و از ان جمله کنیزان نمیپذیرد و اگر در بی حجابی انان هم #مفسده باشد باید انان را موظف به پوشش کرد
👈 چه اینکه اگر در عدم پوشش ارحام مانند عمه و خاله هم خوف وقوع فساد باشد انان هم باید رعایت حجاب در برابر برادرزاده و خواهرزاده خود کنند . زنان غیر مسلمان هم اگر بی حجابی شان مفسده انگیز باشد ، باید با حجاب مناسب خود جلوی فساد را بگیرند .
فتوای ایه الله بهجت هم کاملا مطابق قاعده است که "الزام توریستها به حجاب در حد پیشگیری از زمینه فساد است" یعنی بدون در نظر گرفتن این عنوان (فساد) الزامی برای انان وجود ندارد .
✳✳پس حجاب یک مساله است و #فساد مساله دیگر و #ملازمه ای در کار نیست .
در فقه موارد زیادی وجود دارد که فقها فعلی را برای زنان ذاتا #حلال میدانند (مثل همخوانی و رقص و دوچرخه سواری و عکاسی و..) ولی اگر موجب فساد گردد از ان منع میکنند .
لذا نمیتوان #پوشش_سر و گردن را (بدون تبرج) از باب ممانعت از فساد لازم و اجباري دانست بخصوص که چنین ادعایی بر خلاف مشاهده و وجدان است .
💢👈بهر حال بر این اساس و توضيحات بالا،
پوشش بخشی از بدن زنان از باب پیشگیری از تحریک دیگران و جلوگیری از فساد لازم میشود
و پوشش بخش دیگر (حتی صورت ) هم در صورت تبرج ضروری است و همان ملاک "جلوگیری از فساد" در این دو بخش وجود دارد
👈ولی اصرار بر ملاک مفسده انگیز بودن "کشف راس" توجیهی ندارد و در اینجا لزوم پوشش صرفا با دلیل تعبدی اثبات میشود .
لذا ورود #حکومت در این بخش از باب "مقابله با # فساد" موَجه نیست .
ادامه دارد
🎙استاد سروش محلاتی
http://www.quranpuyan.com/yaf_postsm4682_yh-59-swrh-Hzb-Hjb--znn-mslmn-jlbb-rwpwsh--rbh-bdn-khwd-nzdykh-khnnd-t-mwrd-dhyt-qrr-ngyrnd.aspx#post4682
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#دعاهای_روزانه
اللّهُمَّ اجْعَلْ غَدى وَ ما بَعْدَهُ اَفْضَلَ مِنْ ساعَتى وَ یَوْمى
پروردگارا فرداى من و مابعد آنرا بهتر از این ساعت و امروزم قرارده
" فرازی از دعای روز یکشنبه "
@quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_حدید آیات 19 تا 24
📄#صفحه_540
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan