#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_593
🔹آیه 1تا5سوره فجر
🔸 «فجر»به معنای شکافتن است و مراد از آن،شکافتن تاریکی با سپیده دم است که زمان مقدّس و با ارزشی است و در آن هنگام،جنبنده ها به تکاپو می افتند و صبح و روز تازه ای را آغاز می کنند.
در حدیثی مراد از فجر را حضرت مهدی علیه السلام دانسته«الفجر هو القائم علیه السلام»که شب تاریک ظلم و فساد،به صبح قیام آن حضرت برچیده خواهد شد.
* «حِجْرٍ» به معنای منع و مراد از آن عقل است که انسان را از کار خلاف منع می کند.چنانکه «محجور»به معنای ممنوع التصرف است.
* در روایات،برای«شفع»به معنای زوج و«وتر»به معنای فرد،مصادیق زیادی گفته شده است،از جمله اینکه مراد از وتر،روز نهم ذی الحجه(روز عرفه)و مراد از شفع روز دهم
ذی الحجه(عید قربان)است و یا مراد از شفع،دو کوه صفا و مروه است و مراد از وتر،کعبه که یکی است.و یا مراد از وتر،خداوند یکتا و مراد از شفع،مخلوقات اند که همه جفت و زوج هستند،یا مراد نماز مستحبّی شفع و وتر است که در سحر خوانده می شود و یا مراد از شفع، روز نهم و دهم ذی الحجه و وتر،شب مشعر است
* زمان خیلی ارزشمند و بلکه مقدّس است و نباید آن را بیهوده از دست دهیم.خداوند به تمام بخشهای زمان سوگند یاد کرده است؛
جالب آنکه به سحر سه بار سوگند یاد کرده است؛ «وَ اللَّیْلِ إِذا یَسْرِ»[7]، «وَ اللَّیْلِ إِذا عَسْعَسَ[8]، «وَ اللَّیْلِ إِذْ أَدْبَرَ»[9] (به شب سوگند آنگاه که رو به آخر می رود،یعنی به هنگام سحر سوگند.)
🌱🌱* مراد از «لَیالٍ عَشْرٍ» ،یا ده شب آخر ماه مبارک رمضان است که شبهای قدر در آن قرار گرفته و یا ده شب اول ماه ذی الحجه است که روز عرفه و عید قربان را شامل می شود.
1⃣- زمان،مقدّس و قابل سوگند است. «وَ الْفَجْرِ»
2⃣- بعضی ایام از قداست ویژه ای برخوردار است. «وَ لَیالٍ عَشْرٍ»
3⃣- ساعات پایان شب که سالکان در آن سیر معنوی دارند،از قداست خاصّی برخوردار است. «وَ اللَّیْلِ إِذا یَسْرِ»
4⃣- مخاطبان قرآن،اهل خردند. «لِذِی حِجْرٍ»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_593
آیه 21 سوره فجر
🔻 روزی بیدار میشوند که کار از کار گذشته! به دنبال نکوهشهایی که در آیات قبل از طغیانگران دنیاپرست و متجاوز به حقوق دیگران شده بود، در اینجا به آنها اخطار میکند که سر انجام قیامتی در کار است، و حساب و کتاب و مجازات شدیدی در پیش است، باید خود را برای آن آماده کنند.
🔹نخست میفرماید: «و چنان نیست که آنها میپندارند» (کلا). که حساب و کتابی در کار نیست، و اگر خدا مال و ثروتی به آنها داده به خاطر احترام آنها بوده نه برای آزمایش و امتحان.
🔸🔻«در آن هنگام که زمین سخت در هم کوبیده شود» (اذا دکت الارض دکا دکا).
👈تعبیر «دکّا» اشاره به زلزلهها و حوادث تکان دهنده پایان دنیا و آغاز رستاخیز است، چنان تزلزلی در ارکان موجودات رخ میدهد که کوهها همه از هم متلاشی
شده، و زمینها صاف و مستوی میشوند، چنانکه در آیه 106- 108 سوره طه آمده است: «از تو در باره کوهها سؤال میکنند، بگو: پروردگارم آنها را برباد میدهد، سپس زمین را صاف و هموار و بیآب و گیاه رها میسازد، به گونهای که هیچ پستی و بلندی در آن نمیبینی»!
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
صلوات خاصه امام رضا (علیهالسلام)
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دین
@quranpuyan
🔸 از #امام_رضا (ع) بیاموزیم
۱) قَالَ الرضا(ع) من شَهرَ نفسَهُ بِالعِبادَةِ فاتَّهِموهُ على دینهِ؛
هر که خود را به عبادت شهره مىسازد، (#ریاکاری و عبادت ابزاری) به دین (دیندارى) او بدگمان باشید
۲) قَالَ الرضا(ع) المُسلِمُ الَّذی یَسلَمُ المُسلِمونَ مِن لِسانِهِ و یَدِهُ ولَیسَ مِنّا مَن لَم یَأمَن جارُهُ بَوائِقَهُ (عیون اخبار الرضا (ع) ج۱، ص۲۴)
مسلمان کسى است که #مردم از دست و زبان او آسوده باشند و از ما نیست آن که #همسایهاش از شرّ او در امان نباشد.
۳. قَالَ الرضا(ع) لَا يُقَبِّلِ الرَّجُلُ يَدَ الرَّجُلِ فَإِنَّ قُبْلَةَ يَدِهِ كَالصَّلَاةِ لَهُ (تحف العقول؛ ص۴۴۶) نبايد هيچ كس دست ديگرى را ببوسد، زيرا #بوسيدن_دست همچون #نماز خواندن براى او است.
۴) قَال الرضا(ع) أَقْرَبُکُمْ مِنِّی مَجْلِساً یَوْمَ الْقِیَامَهِ أَحْسَنُکُمْ خُلُقاً وَ خَیْرُکُمْ لِأَهْلِهِ (صحیفه الا مام رضا(ع) ص۶۷)
امام رضا (ع) به نقل از پیامبر(ص) فرمودند نزدیکترین شما به من در روز قیامت، کسی است که در مورد #خانواده خود #خوش_رفتار باشد
۵) قَالَ الرِّضَا (ع) التَّوَدُّدُ إِلَى النَّاسِ نِصْفُ الْعَقْلِ. (تحف العقول؛ ص۴۴۲) #مهرورزى و محبّت با #مردم نيمى از عقل و خرد است.
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━
♦️◀️ درسی از #امام_رضا ع : پرهيز از #دشمن_تراشي و تحميل هزينه #مقاومتهاي بي مبنا بر مردم
👈یکی از وجوه منفي سياست خارجي ناكارامد ما، ربط دادن آن به #دین و این ادعاست که آموزه های دینی ما را مکلف به درگیری مستمر و آشتی ناپذیر با آمریکا و اسراییل و غرب کرده، در حالی که سیره پیامبر ص و اهل بیت ع به عنوان رهبران معصوم دین، هرگز مبتنی بر #دشمن_تراشی و درگیری مستمر با ظلم و استکبار به هر قیمتی و به بهای #تحمیل آن بر مردم و به فقر و فلاکت کشاندن آنان نبوده است.
#تقیه به معنای اتخاذ موضع عقلایی در برابر ظالم و مستکبری که توان درگیرشدن با او را نداری و نتیجه درگیری ات تضعیف و نابودی توست، از مهمترین توصیه های اهل بیت ع به پیروان خود بوده است.
تمام دوران اهل بیت، مدارا، #همزیستی، پرهیز از جنگ و درگیری و در مواردی بیعت و #همکاری با حاکمانی بوده است که از مصادیق مستکبر بوده اند و هرگز در صدد ایجاد و آغاز درگیری با حاکم ظالمی که هیچ افق مطمئن و روشنی برای پیروزی در آن نیست، نبوده اند.
یکی از بارزترین نمونه های تقیه، حیات سیاسی امام رضا ع است که به خاطر قدرت فائقه و سرکوبگر طاغوت عباسی، مأمون، تحمیل او را در مورد پذیرش ولایت عهدی می پذیرد و از مدینه عازم خراسان می شود بدون آن که در صدد #مقاومت و درگیری و به فنا دادن جان خود و شیعیان و یا مثلا ایجاد عاشورایی دیگر، تحت عنوان ظلم ستیزی که هیچ دستاورد مهم و قابل اعتنایی برای این درگیری نمی دیده، برآید.
امام رضا ع در دوران ولایتعهدی تحمیلی، گاه مامون را نصیحت و یا سرزنش می کرد.
👈اکنون با تحقیقات صورت گرفته، بر خلاف ذهنیت ترویج شده در آغاز انقلاب، معلوم شده است که در ماجرای عاشورا، یزید آغازگر درگیری و تهدید امام حسین ع به قتل بر آمد، و امام ع تا آخرین ساعات مانده به درگیری و شهادت، در صدد جلوگیری از جنگ بود اما این ابن زیاد بود که درصدد اسیرکردن امام و کشتن ذلیلانه او برآمده بود و در این جاست که امام شهادت را بر ذلت ترجیح داد. ضمن آن که سازش ذلیلانه امام با یزید می توانست به هدم و محو نام اسلام و پیامبر ص منجر شود.
نکته مهم دیگر در ماجرای عاشورا این است که بعد از قطعی شدن درگیری و جنگ، امام حسین به یاران خود توصیه کرد که او را رها کرده و به دیار خود بروند، چرا که ابن زیاد فقط جان او را می خواهد. در واقع امام هرگز در صدد تحمیل جنگ و فداکاری و شهادت بر یاران نزدیک خود ـ تا چه رسد بر یک ملت و جامعه ـ برنیامد.
❓آیا این سیره و منش سیاسی امام رضا ع برای مسئولان نظام که به نام #دین و اهل بیت برپاشده، درس آموز نیست؟
✍مهدی نصیری
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
برگیر و دهل می زن کان ماه پدید آمد
🎊حلول ماه ربیع بر همه مسلمانان مبارک 🎊
@quranpuyan
#آیههاینور
بسم الله الرحمن الرحیم
وَمَا أَرْسَلْنَاكَ إِلَّا مُبَشِّرًا وَنَذِيرًا
قُلْ مَا أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ مِنْ أَجْرٍ
إِلَّا مَنْ شَاءَ أَنْ يَتَّخِذَ إِلَى رَبِّهِ سَبِيلًا
تو را جز مژده رسان و بیم دهنده نفرستادیم
بگو: من از شما برای تبلیغ رسالتم
هیچ پاداشی نمی خواهم ،
جز این که هر که بخواهد راهی
به سوی پروردگارش پیش گیرد.
🌺 سوره فرقان : آیات ۵۶ ، ۵۷
🌿 کانال قرآن پویان
🆔️ @quranpuyan
༻🍃🌸🍃༺
💐👌شما هم در 📖#قرائت_روزانه یک صفحه از قرآن به همراه #ترجمه با ما همراه شوید
❇️🌹بلطف خدا و استقبال مخاطبان عزیز
هر روز فایل صوتی🎧 قرائت #ترتيل يك صفحه از قران كريم را به همراه عکس متن عربی آن صفحه ، فایل صوتی تفسیر و توضیح صفحه وگزیده نڪات تفسیری ،از ابتداي قران، در كانال ارسال نموده ایم.
✍تاکنون سوره های :🔻
حمد-بقره-آلعمران-نساء-مائده-انعام-اعراف-انفال-توبه-یونس-هود-یوسف-رعد-ابراهیم-حجر-نحل-إسراء-کهف-مریم-طه-انبیاء-حج-مومنون-نور-فرقان-شعراء-نمل-قصص-عنکبوت-روم-لقمان-سجده-احزاب-سباء-فاطر-یس-صافات-ص-زمر-غافر-فصلت-شوری-زخرف-دخان-جاثیه-احقاف-محمد-فتح-حجرات-ق-ذاریات-طور-نجم-قمر-رحمن-واقعه-حدید-مجادله-حشر-ممحنه-صف-جمعه-منافقون-تغابن-طلاق-تحریم-ملک-قلم-حاقه-معارج-نوح-جن-مزمل-مدثر-قیامه-انسان-مرسلات-نباء-نازعات-عبس-تکویر-انفطار-مطففین-انشقاق
به اتمام رسیده که جهت دسترسی به آنها میتوانید از #هشتگ های زیر استفاده نمایید.
۱.#سوره_مبارڪہ_حمد
۲.#سوره_مبارڪہ_بقره
۳.#سوره_مبارڪہ_آلعمران
۴.#سوره_مبارڪہ_نساء
۵.#سوره_مبارڪہ_مائده
۶.#سوره_مبارڪہ_انعام
۷.#سوره_مبارڪہ_اعراف
۸.#سوره_مبارڪہ_انفال
۹.#سوره_مبارڪہ_توبه
۱۰.#سوره_مبارڪہ_یونس
۱۱.#سوره_مبارڪہ_هود
۱۲.#سوره_مبارڪہ_یوسف
۱۳.#سوره_مبارڪہ_رعد
۱۴.#سوره_مبارڪہ_ابراهیم
۱۵.#سوره_مبارڪہ_حجر
۱۶.#سوره_مبارڪہ_نحل
۱۷.#سوره_مبارڪہ_إسراء
۱۸.#سوره_مبارڪہ_کهف
۱۹.#سوره_مبارڪہ_مریم
۲۰.#سوره_مبارڪہ_طه
۲۱.#سوره_مبارڪہ_انبیاء
۲۲.#سوره_مبارڪہ_حج
۲۳.#سوره_مبارڪہ_مومنون
۲۴.#سوره_مبارڪہ_نور
۲۵.#سوره_مبارڪہ_فرقان
۲۶.#سوره_مبارڪہ_شعراء
۲۷.#سوره_مبارڪہ_نمل
۲۸.#سوره_مبارڪہ_قصص
۲۹.#سوره_مبارڪہ_عنکبوت
۳۰.#سوره_مبارڪہ_روم
۳۱.#سوره_مبارڪہ_لقمان
۳۲.#سوره_مبارڪہ_سجده
۳۳.#سوره_مبارڪہ_احزاب
۳۴.#سوره_مبارڪہ_سباء
۳۵.#سوره_مبارڪہ_فاطر
۳۶.#سوره_مبارڪہ_یس
۳۷.#سوره_مبارڪہ_صافات
۳۸.#سوره_مبارڪہ_ص
۳۹.#سوره_مبارڪہ_زمر
۴۰.#سوره_مبارڪہ_غافر
۴۱.#سوره_مبارڪہ_فصلت
۴۲.#سوره_مبارڪہ_شوری
۴۳.#سوره_مبارڪہ_زخرف
۴۴.#سوره_مبارڪہ_دخان
۴۵.#سوره_مبارڪہ_جاثیه
۴۶.#سوره_مبارڪہ_احقاف
۴۷.#سوره_مبارڪہ_محمد
۴۸.#سوره_مبارڪہ_فتح
۴۹.#سوره_مبارڪہ_حجرات
۵۰.#سوره_مبارڪہ_ق
۵۱.#سوره_مبارڪہ_ذاریات
۵۲.#سوره_مبارڪہ_طور
۵۳.#سوره_مبارڪہ_نجم
۵۴.#سوره_مبارڪہ_قمر
۵۵.#سوره_مبارڪہ_رحمن
۵۶.#سوره_مبارڪہ_واقعه
۵۷.#سوره_مبارڪہ_حدید
۵۸.#سوره_مبارڪہ_مجادله
۵۹.#سوره_مبارڪہ_حشر
۶۰.#سوره_مبارڪہ_ممتحنه
۶۱.#سوره_مبارڪہ_صف
۶۲.#سوره_مبارڪہ_جمعه
۶۳.#سوره_مبارڪہ_منافقون
۶۴.#سوره_مبارڪہ_تغابن
۶۵.#سوره_مبارڪہ_طلاق
۶۶.#سوره_مبارڪہ_تحریم
۶۷.#سوره_مبارڪہ_ملک
۶۸.#سوره_مبارڪہ_قلم
۶۹.#سوره_مبارڪہ_حاقه
۷۰.#سوره_مبارڪہ_معارج
۷۱.#سوره_مبارڪہ_نوح
۷۲.#سوره_مبارڪہ_جن
۷۳.#سوره_مبارڪہ_مدثر
۷۴.#سوره_مبارڪہ_مزمل
۷۵.#سوره_مبارڪہ_قیامه
۷۶.#سوره_مبارڪہ_انسان
۷۷.#سوره_مبارڪہ_مرسلات
۷۸.#سوره_مبارڪہ_نباء
۷۹.#سوره_مبارڪہ_نازعات
۸۰.#سوره_مبارڪہ_عبس
۸۱.#سوره_مبارڪہ_تکویر
۸۲.#سوره_مبارڪہ_انفطار
۸۳.#سوره_مبارڪہ_مطففین
۸۴.#سوره_مبارڪہ_انشقاق
۸۵ .#سوره_مبارڪہ_بروج
۸۶ #سورهای_طارق_اعلی
۸۷ #سوره_اعلی_غاشیه.
۸۸ #سوره_فجر
✅ و به لطف پروردگار از امروز 👇
📖 #سوره_فجر.و #بلد
را شروع خواهیم نمود.
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖 #سوره_مبارڪه_الفجر آیات 24تا30
#سوره_بلد
📄#صفحه_594
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_594.
🌱🌱 #دنیا مزرعه #آخرت است .
🔹آیه 24فجر
يَقُولُ يا لَيتَنِي قَدَّمتُ لِحَياتِي «24»
💫فرداي قيامت ميگويد: اي كاش من تا زنده بودم در دنيا پيش انداخته بودم براي امروزم. دو نحوه حيات داريم يكي حيات دنيوي که در حقيقت اگر با #ايمان و #علم و #اعمال__صالحه طي شود زنده است و الا كافر و مشرك و جاهل و عاصي و فاسق و فاجر و ظالم در حقيقت مرده هستند:
🌱النّاس موتي و اهل العلم احياء
📚اطیب البیان (سید عبدالحسین طیب)
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_594.
🔻در. #انفاق منت نگذارید
🔹آیه 6 بلد
🔸يقول اهلكت مالا لبدا
👈كلمه (لبد) به معناى بسيار است، سياق اين آيه و ساير آيات تا آخر سوره چنين مى رساند كه در آن روزها شخصى اظهار #اسلام و يا تمايل به اسلام نموده، مقدارى از مال خود را هم انفاق نموده و آن را بسيار دانسته، و #منت نهاده و گفته (اهلكت مالا لبدا)، و در پاسخ اين منت كه نهاده آيات مورد بحث نازل شده، و سخن او را چنين رد كرده كه : رستگارى و رسيدن به حيات طيب و ميمون دست نمى دهد، مگر با تحمل سختى #انفاق در راه خدا، و دخول در زمره كسانى كه به راستى ايمان آورده يكديگر را به صبر و مرحمت سفارش مى كنند،
📚المیزان
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
8⃣7⃣ تدبر در سوره #قصص
🔹نکات تفسیری سوره قصص
● اشاره به اينكه ملاك در ثواب و عقاب ، آثار حاصل از اعمال است
اين را بايد دانست كه ملاك در ((حسنه و سيئه )) به خاطر اثرى است كه از آنها براى انسان حاصل مى شود، و به خاطر آن آثار، اعمالى را حسنه ، و اعمالى ديگر را سيئه مى ناميم ، نه به خاطر جرم و اسكلت اعمال ، كه يك نوع حركت است
ثواب و عقابى هم كه بر اعمال مترتب مى شود، باز به لحاظ آن آثار است ، نه به خاطر متن عمل ، همچنان كه قرآن كريم نيت باطنى را نيز مورد محاسبه قرار مى دهد، و مى فرمايد: ((و ان تبدوا ما فى انفسكم او تخفوه يحاسبكم به الله ))
با اين بيان ، جواب از اشكالى كه بر اطلاق آيه شده ، كه : توحيد يك حسنه است ، و هيچ پاداشى مهم تر از آن نيست ، پس چگونه پاداش بهتر از آن را به شخص موحد مى دهند؟ و لابد آيه شريفه يا مربوط به عقايد نيست ، و يا به مساله توحيد تخصيص خورده است ، روشن مى شود
توضيح اينكه گفتيم : ملاك در ثواب و عقاب به خاطر آثار حاصل از اعمال است ، نه به خاطر خود اعمال ، در مساله توحيد هم ملاك اثرى است كه بر اين عمل قلبى مترتب مى شود، و اين اثر غير از خود توحيد است ، گرچه هيچ عملى بهتر از توحيد فرض ندارد، ولى ممكن است چيزى را فرض كرد كه از اثر توحيد بهتر و افضل باشد
علاوه بر اين توحيد هر چه و به هر معنا فرض شود، قابل شدت و ضعف و نقصان و زيادت است ، و پر واضح است كه توحيد شخص موحد كه در يك حدى از شدت و ضعف قرار دارد، اگر در وقت جزا دادن چند برابر شود از برابرش بهتر است
ظاهر كلام اقتضاء داشت به جاى جمله ((فلا يجزى الذين عملوا)) بفرمايد: ((فلا يجزون )) يعنى ضميرى به كلمه ((من - كسى كه )) برگرداند، ولى چنين نفرمود، بلكه دوباره اسم ظاهر به كار برد، يعنى به جاى ضمير، موصول ((الذين )) را به كار برد، و شايد اين تعبيراشاره به اين باشد كه حكم در آيه ، مخصوص كسانى است كه زياد معصيت مى كنند، و خطا سراپايشان را گرفته ، نه كسى كه در عمر يك گناه از او سرمى زند، همچنان كه كلمه ((سيئات )) كه جمع ((سيئه )) است ، و نيز جمله ((كانوا يعملون - همواره مرتكب مى شدند))، نيز دلالت بر اين كثرت و اصرار و استمرار دارد، و اما كسى كه هم گناه مى كند و هم حسنه به جاى مى آورد، اميد هست كه خداى تعالى او را بيامرزد، همچنان كه خودش فرموده : ((و آخرون اعترفوا بذنوبهم ، خلطوا عملا صالحا و آخر سيئا، عسى الله ان يتوب عليهم ان الله غفور رحيم ))
تفسیر المیزان جلد ۱۶ صفحه ۱۲۰
https://zaya.io/rffo8
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#پرسش_و_پاسخ_ديني
⁉️ايا دين، #بهتان زدن به مخالفان را مجاز كرده است؟ آيا حديث #باهتوهم صحيح است؟ مراد از ان چيست؟
⭕️پيرو انتشار كليپي مبني برمجاز بودن تهمت زدن به مخالفان فكري ازجمله ولايت فقيه و نيز سابقه ان و ريشه دار بودن اين انديشه غلط در ذهن بسياري ازعلماي متاخر، در چند قسمت به اين موضوع خواهيم پرداخت
🛑قسمت چهارم
↩️ #بهانه_ی_بد_مستی: مخالفان را به بهانه بدعت، هر تهمتي مي زنند.
🌱روایت رسول خدا در خصوص « #اهل_بدعت» است، ولی اگر در میان متدینان باب « #تهمت» نسبت به آنان باز شود، این باب به روی دیگران هم باز خواهد بود وهر کس پس از «انگ بدعت» گذاری، مستحق هر نسبتی می شود و می توان هر کار زشتی را به نام او ثبت کرد!!
⁉مگر در نهضت #مشروطه که آخوند خراسانی و میرزای نائینی، از تاسیس مجلس شورای ملی، و تدوین قانون اساسی، دفاع کردند، به عنوان حامیان«بدعت» معرفی نشدند؟ 😔و مگر تنبیه الامّه نائینی در پاسخ به این اتهام نیست که قانون اساسی را «بدعت» نگوئید، ومجلس شورای را بدعت نخوانید، و اخذ به رأی اکثریت را بدعت نشمارید و مگر فتوای شهید ثانی به وجوب عینی نماز جمعه در عصر غیبت،از سوی برخی از علما، « #بدعت» دانسته نشد؟ 😔
🛑در جامعه ای که عده ای به دنبال بهانه برای « #بدمستی» اند، کافی است که فردی در اثر کینه ی شخصی و اختلاف جناحی، به سرعت ، بدعت گذار شود، و بعد هم هر نسبتی به او جایز باشد که: بهائی است، و همجنس باز است و .
❇قضیه «بهانه برای مستی» را شهید مطهری به همین تناسب نقل میکند: «آن زمانی که یک شاهی ارزش داشت، یک نفر رفت دکان عرق فروشی وگفت: یک شاهی عرق بده، عرق فروش گفت: یک شاهی که عرق نمی شود،او اصرار کرد که یک ته استکان! عرق فروش گفت مردم عرق می خورند که مست بشوند،این یک ذره فائده اش چیست؟ گفت: تو همان را بده، بد مستی اش با خودم!»
🔹🔻شهيد مطهری سپس می گوید: بعضی مردم که دنبال بهانه اند برای بدمستی و هرزگی اند گفته اند: اجازه هست هر #دروغی که دلمان میخواهد، برای اهل بدعت جعل کنیم، بعد با هر کسی که کینه ی شخصی پیدا می کنند، فورًا یک تهمتی می زنند و می گویند: او اهل بدعت است، و شروع می کنند به جعل کردن و تهمت زدن! آن وقت ببینید بر سر دین، چه می آید؟😔😔
🔹برای اینکه روشن شود، در جامعه ما #انحراف و اعوجاج تا کجا رسوخ کرده و فقه و #اخلاق چگونه آسیب دیده است،
👈می توان سخن #مقدس_اردبیلی را به عنوان مقیاس قرار داد، شخصیتی که در «تحقیق» و «تقوی» الگوی فقهاست:
🔻«مسلمانی که عقیده ی کافری را مورد نقد و اعتراض قرار می دهد، 👈فقط می تواند از «دلیل منطقی» بر علیه او استفاده کند، 👈و حق ندارد به او نسبت ناروا داده و او را قذف کند، حتی اجازه نداردکه زشتی های ظاهری و یا عیوب باطنی اش را موجب ناسزا قرار داده و به او خطاب کند: ای جزامی، و لو در واقع هم جزامی باشد، ویا او را کودن و پست بنامد!
⭕مسلمان حق ندارد، به دین و آئین کفر او دروغ ببندد و زشتی ها و ایراداتی که در آن واقعا وجود ندارد، به آن نسبت دهد. از قواعد شهید هم همین طور استفاده می شود.»
ادامه دارد
🖌تهمت در خدمت ديانت،محمد سروش محلاتي
http://quranpuyan.com/yaf_postst5621_y-dyn--bhtn-zdn-bh-mkhlfn-r-mjz-krdh-st--y-Hdyth-bhtwhm-SHyH-st.aspx
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━
#دعاهای_روزانه
خدا جاااان …
حضور توست که زندگی را هر چقدرسخت.. سبزتر..
و هر چه آشوب تر..
آرام می کند …
وقتی تو هستی پشت آدم به کسی گرم ست ..
که گرمایِ وجودش، آسمانی ست …
و لبخندش بالی به آسمانِ آبی…
@quranpuyan