eitaa logo
قران پویان
457 دنبال‌کننده
5.9هزار عکس
692 ویدیو
615 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
❇️با آنكه و پايان كار انسان، همه از خدا و به دست اوست، پس چرا در مبدأ و معاد شك كنيم 💠‏هُوَ الَّذِي خَلَقَكُمْ مِنْ طِينٍ ثُمَّ قَضی‌ أَجَلاً وَ أَجَلٌ مُسَمًّی عِنْدَهُ ثُمَّ أَنْتُمْ تَمْتَرُونَ (۲/انعام) 🌱‏او كسی است كه شما را از گل آفريد، پس از آن أجلی را (برای زندگی شما در دنيا) قرار داد و أجلی معيّن (كه مربوط به آخرت يا غير قابل تغيير در دنياست) نزد اوست. پس (با وجود اين) شما شك و شبهه می‌كنيد؟ 🔷✨‏در آيه‌ی پيش، مسائل آفاقی و خلقت آسمان‌ها و زمين مطرح شده، اينجا خلقت انسان و حيات محدود او در اين دنيا آمده است. ‏در قرآن، ۲۱ مرتبه از «أجل مسمّی» سخن به ميان آمده است. 🔷✨‏خداوند برای عمر انسان دو نوع زمان‌بندی قرار داده: يكی حتمی كه اگر همه‌ی مراقبت‌ها هم به عمل آيد، عمر (مانند نفت چراغ) تمام می‌شود. و ديگری غير حتمی كه مربوط به كردار خودمان است، مثل چراغی كه نفت دارد، ولی آن را در معرض طوفان قرار دهيم. در روايات، كارهايی هچون: صله‌ی رحم، صدقه، زكات، دعاو ... سبب طول عمر و اعمالی هچون: قطع رحم و ظلم و ... سبب كوتاه شدن عمر دانسته شده است. 💬‏پيام‌ها🔻 ‏🔹 مدّت عمر و پايان زندگی، به دست ما نيست. هُوَ الَّذِي‌ .... قَضی‌ أَجَلًا ‏🔹 تنها خداوند بر أجل مسمّی (أجل قطعی)، آگاه است. «أَجَلٌ مُسَمًّی عِنْدَهُ» ‏🔹 با آنكه آفرينش و پايان كار انسان، همه از خدا و به دست اوست، پس چرا در مبدأ و معاد شك كنيم؟ «ثُمَّ أَنْتُمْ تَمْتَرُونَ» 📚‏تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅آیا عصبانی کردن دشمنان، است؟ در سالیان اخیر در هنگام مراسم مختلف سیاسی مثل انتخابات و راهپیمایی شاهد سخنانی هستیم که با استناد به آیه ۱۲۰ سوره توبه، هر عملی را که موجب عصبانیت دشمن شود، عمل صالح و مورد رضایت خداوند میدانند. آيا ايه فوق چنين دلالتي دارد؟ ابتدا آیه و ترجمه انرا مرور کنیم: مَا كَانَ لِأَهْلِ الْمَدِينَةِ وَمَنْ حَوْلَهُمْ مِنَ الْأَعْرَابِ أَنْ يَتَخَلَّفُوا عَنْ رَسُولِ اللَّهِ وَلَا يَرْغَبُوا بِأَنْفُسِهِمْ عَنْ نَفْسِهِ ذَلِكَ بِأَنَّهُمْ لَا يُصِيبُهُمْ ظَمَأٌ وَلَا نَصَبٌ وَلَا مَخْمَصَةٌ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَلَا يَطَئُونَ مَوْطِئًا يَغِيظُ الْكُفَّارَ وَلَا يَنَالُونَ مِنْ عَدُوٍّ نَيْلًا إِلَّا كُتِبَ لَهُمْ بِهِ عَمَلٌ صَالِحٌ إِنَّ اللَّهَ لَا يُضِيعُ أَجْرَ الْمُحْسِنِينَ ﴿۱۲۰﴾ فولادوند: مردم مدينه و باديه‏ نشينان پيرامونشان را نرسد كه از [فرمان] پيامبر خدا سر باز زنند و جان خود را عزيزتر از جان او بدانند چرا كه هيچ تشنگى و رنج و گرسنگيى در راه خدا به آنان نمى ‏رسد و در هيچ مكانى كه كافران را به خشم مى ‏آورد قدم نمى‏ گذارند و از دشمنى غنيمتى به دست نمى ‏آورند مگر اينكه به سبب آن عمل صالحى براى آنان [در كارنامه‏ شان] نوشته مى ‏شود زيرا خدا پاداش نيكوكاران را ضايع نمى ‏كند. تفسير مجمع البيان طبرسي که از قدیمی ترین منابع تفاسیر شیعی است،سياق آيات را اينگونه توضيح ميدهد:"پس از آنكه خداى سبحان داستان متخلفين از جنگ تبوك و عذر خواهى و پذيرفتن توبۀ نادمان آنها را بيان داشت دنبال آن بصورت توبيخ از اين عمل آنها فرمايد: كه براى مردم مدينه و باديه نشينان اطراف آن جايز نيست كه در جنگ تبوك و غير آن جنگ بدون عذر از رفتن با پيغمبر تخلف كنند" تفسير ادامه آيه را علامه طباطبایی در تفسیر المیزان، آيه را اينگونه شرح کرده است: "اين آيه حق تخلف از رسول خدا (ص) را از اهل مدينه و اعراب اطراف آن سلب نموده، سپس خاطرنشان مى سازد كه خداوند در مقابل اين سلب حق ، براى ايشان در برابر مصيبتى كه در جهاد ببينند از قبيل گرسنگى و عطش و تعب و در برابر هر سرزمينى كه بپيمايند و بدان وسيله كفار را به شدت خشم دچار سازند، و يا هر بلائى كه بسر آنان بياورند، يك عمل صالح در نامه عملشان مى نويسد." با توجه به معنا و تفسير ایه و سیاق ایات که در تفاسیر هم بدون اختلاف زيادي به ان اشاره شده، ایه در مقام بیان این نکته است که رنجهای مترتب بر یک عمل واجب مثل همراهی با پیامبر در جهاد که فی سبیل الله انجام شود، همگی ماجور و در حکم یک عمل صالح هستند. هیچ یک از مفسران متاخر و متقدمی که به تفاسیر انها رجوع شده است، چنین نتیجه نگرفته اند که هر کاری که کفار را به غیظ آورد، عمل صالح است. در ايام انتخابات قبل،كليپي از جناب استاد قرائتي پخش شد كه باستناد همین ایه ،مخاطبان را به شركت در انتخابات تشويق ميكرد.محور اصلي صحبت ايشان اين بود:"طبق آیه هر کاری که کفار را به غیظ آورد، عمل صالح است.شرکت ما هم در انتخابات چون آمریکا را عصبانی می کند عمل صالح است.اگر مسلمانی ما کسی را عصبانی نکند، ما عمل صالح نیستیم." اولا نادرستی مقدمه این نتيجه‌گيري با توجه به توضیحات ارایه شده از ایه، نادرست است و ایه مطلقا چنین چیزی را بیان نمی کند. ثانیا با پذيرش منطق فوق برای عصبانی کردن کفار، میتوان به هرکاری دست زد و انرا هم مورد رضای خدا و عمل صالح بدانیم که قطعا اینگونه نیست چرا که هدف، وسیله را توجیه نمیکند. بنابراین وقتی این مقدمه درست نباشد، حتي با فرض صحت جمله دوم،نتیجه ای هم که گرفته شده نادرست است. البته این نحوه بیان مقدمه و نتیجه گیری به ایشان منحصر نشد و یکی از مقامات عالیرتبه نظام هم در خرداد 1400 این مفهوم را در قالب جملات زیر بیان نمودند:"مضمون این دو فقره‌ای که از این آیه خواندم، به طور خلاصه این است که هر عملی و اقدامی از شما که دشمن از آن ناخشنود باشد، در پیشگاه پروردگار یک عمل صالح است. می‌بینید که دشمنان با انتخابات شما بشدّت مخالفند، بنابراین اقدام به انتخابات یک عمل صالح است". ایت الله جوادی املی در تفسیر این آیه به تفكيك ظريفي اشاره كرده است که :"اين ايه تبشير است. اينها كه همراهی كردند چه مصيب شوند چه مصاب، اجر دارند. اين دو تا بخش ناظر به اين است كه آنجا كه غرامت مي‌بينند تشنگي و گرسنگي و خستگي است اينجا كه غنيمت مي‌بينند جايي پا مي‌گذارند كه دشمن را به رنج در بياورند چيزي از دشمن عايد اينها مي‌شود در غنيمت و در غرامت، در هردو، خدا براي اينها پاداش بنويسد. چون همه اينها در راه خداست. في سبيل الله است" . پس مشخص شد که عصبانی کردن دشمن في نفسه از نظر قران ارزش ذاتی نداشته، لذا بجای انکه گفته شود هرعملی برای ناخشنودي دشمن، عمل صالح است باید گفته شود در اجرای یک وظیفه جمعی خداپسندانه و سودمند برای جامعه ، همانگونه كه تحمل سختي ها
و ناملایمات، ماجور و عملی صالح است، كسب فتوحات و موفقيتهايي كه دشمن را به غيظ مي‌اورد هم ارزشمند و ماجور است. البته مصداق این وظیفه جمعی خداپسندانه نیز در هر زمان و مکانی با توجه به جمیع شرایط تعیین می شود. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
🌺🌺با عبور از عيد نيمه شعبان، نسيم معطر به مشام ميرسد. ✅از هم اكنون با سفارش كتاب "280 نكته از 30 جزء قرآن" باستقبال برويد تا ماه مبارك را با مطالعه هر جزء كه در ساليان متمادي مورد استقبال مخاطبان قرارگرفته، همراه كنيد ✅ اگر ميخواهيد خود يا عزيزانتان با مهمترين و نبايدهاي اعمال و فردي و اجتماعي از منظر قران آشنا شويد، مطالعه كتاب" را به شما پيشنهاد ميكنيم. 🔶همچنين ميتوانيد با به عنوان به دوستان و اشنايان تان و يا كتابخانه مسجد، مدرسه، هيات، شركت ،موسسه و ..موردنظرتان اهدا نماييد تا همواره در ثواب مطالعه و عمل به كتاب باشيد. 🔰 اطلاعات بیشتر در کانال کتاب در پیام رسانهای ایتا و تلگرام و واتساپ https://t.me/raftarequrani https://eitaa.com/raftarequrani https://chat.whatsapp.com/EzuHMZGIPR1BsZnmRrQcqQ
❓ايا در هم بايد از و فقها كرد؟ ايا شركت در انتخابات، موضوع است؟ 🛑قسمت پنجم: و رأي ندادن ربطي به اسلام و ندارد. 🔹حکومت یک است مثل ماشین و هواپیما و... که وسیله هستند برای اینکه راحت‌تر به مقصد برسیم و همانگونه که نمی‌توانیم بگوئیم امام کسی است که ماشین داشته باشد، نمی توانیم بگوئیم امام كسي است كه حاکم باشد. 👈پس حكومت يك وسيله است. این وسیله در زمان پیامبر (ص) در دوران مدني، در دست ایشان بود و توانست دین را بهتر تبلیغ کند اما پس از ايشان در زمان حضرت علی (ع) به مدت 25 سال این وسیله از ایشان گرفته شده و پس از آن به ایشان برگردانده شد اما با وجود جنگ‌های متعدد نگذاشتند که امام بتواند به خوبی از این وسیله استفاده کند. و امام حسن (ع) چون متوجه شدكه با وجود فردی چون معاویه همان جنگ‌ها ادامه دارد و امام نمی‌تواند از این وسیله به خوبی استفاده کند و فقط وبالی است به گردن ایشان، لذا آن را تسلیم معاویه کرد و آن را رها کرد. 👈با توجه به آنچه بيان شد اكنون با صراحت مي‌گويم، کسی نیاید بگوید که می‌گوید رأی دهید یا اسلام می‌گوید رأی ندهید، خير. رأي دادن و رأي ندادن ربطي به اسلام و دين‌داري ندارد. چون و حکومت مسئله عقلی و عرفی و اجتماعی است و هیچ ربطی به اسلام ندارد. 👈 ما باید نگاه کنیم ببینیم شرکت در انتخابات نفعش بیشتر است یا ضررش. در این مدت بيش از۴۰ سال از اسلام و قرآن استفاده شد و رأي دادن امري قلمداد شد و چون بد عمل شد بسياري از مردم با دین بد شدند، به همين دليل خود را مكلف ديدم كه با صراحت بگویم، و ریاست جمهوری و بالاتر و پائین‌تر و... از اموری است که در کنار دین است و است که می توان به نفع از آن استفاده کرد. البته همین امور می‌توانند به ضرر دین هم باشند. 🔶دین همان چیزی است که خداوند در قرآن سوره آل عمران/ ۱۶۴ وسوره جمعه/۲ بیان کرده است و با آن وظیفه پیامبر را در این قبال مشخص کرده است. ✨لَقَدْ مَنَّ اَللّهُ عَلَى اَلْمُؤْمِنِينَ إِذْ بَعَثَ فِيهِمْ رَسُولاً مِنْ أَنْفُسِهِمْ يَتْلُوا عَلَيْهِمْ آياتِهِ وَ يُزَكِّيهِمْ وَ يُعَلِّمُهُمُ اَلْكِتابَ وَ اَلْحِكْمَةَ وَ إِنْ كانُوا مِنْ قَبْلُ لَفِي ضَلالٍ مُبِينٍ ✨هوَ اَلَّذِي بَعَثَ فِي اَلْأُمِّيِّينَ رَسُولاً مِنْهُمْ يَتْلُوا عَلَيْهِمْ آياتِهِ وَ يُزَكِّيهِمْ وَ يُعَلِّمُهُمُ اَلْكِتابَ وَ اَلْحِكْمَةَ وَ إِنْ كانُوا مِنْ قَبْلُ لَفِي ضَلالٍ مُبِينٍ 🔶و در جاهاي دیگر پیامبر( ص) را بشیر و نذیر نامیده است انّا أَرْسَلْناكَ بِالْحَقِّ بَشِيراً وَ نَذِيراً وَ لا تُسْئَلُ عَنْ أَصْحابِ اَلْجَحِيمِ و خداوند در این آیات وظایف پیامبرش را مشخص کرده است و از جمله آن وظايف تشكيل حکومت يا حفظ آن نيست بلكه اين امور عقلايي، عرفی و اجتماعی است. 🔹مردم مدینه وقتی دیدند که پيامبر(ص) فرد خوبي است و می‌تواند را خوب اداره کند و با مردم به خوبی رفتار می‌کند حکومت را به او بخشیدند، اما باید توجه داشته باشیم که اگر حكومت را به پیامبر(ص) نمي‌دادند و او حاکم نمي‌شد باز هم پیامبر بود و آن وظایفی را که خداوند برایش مشخص کرده بود بر عهده داشت. ✅ به طور كلي نمی‌توان گفت که حکومت و دین عين هم هستند بلکه این دو، دو چیز مختلف هستند كه بينشان عموم و خصوص من وجه است. قابل اجتماع و قابل افتراقند. برخي دين‌دارها حكومت داشتند مثل داود و سليمان و يوسف و محمد و علي عليهم السلام. و برخي دين‌داران حكومت نداشتند مانند ابراهيم و اسماعيل و نوح و...عليهم السلام و برخي حكومت داران هم دين نداشتند نظير فرعون و نمرود. 🔸پس کسی نگوید دین می‌گوید بده یا رأی نده، بلکه همانگونه که گفته شد حکومت امری و اجتماعی است و بايد با عقل و فهم آن را بررسي كرد نه با تعبد و فتوا. 🖋حجت الاسلام احمد عابديني جهت مطالعه ساير نظرات به لينك زير مراجعه نماييد http://B2n.ir/u01340 💫ادامه دارد @quranpuyan
🍀 از حضرت زین العابدین علیه السلام🍀 بند ۹ 🍃🌸 اَللّـٰهُمَّ وَاجْعَلْهُ لى‏ شَفیعاً مُشَفَّعاً وَ طَریقاً اِلَیْکَ مَهیَعاً، وَاجْعَلْنى‏ لَهُ‏ مُتَّبِعاً، حَتّىٰ‏ اَلْقیٰکَ یَوْمَ الْقِیـٰمَةِ عَنّى‏ راضِیاً، وَ عَنْ ذُنُوبى‏ غاضِیاً، قَدْ اَوْجَبْتَ لى‏ مِنْکَ الرَّحْمَةَ وَ الرِّضْوانَ، وَ اَنْزَلْتَنى‏ دارَ الْقَرارِ وَ مَحَلَّ الْأَخْیارِ 🌸 ✅ خدایا قرار ده او را براى من شفیعى پذیرفته و راهى به سویت که روشن و هموار باشد و مرا پیرو او گردان‏ تا به جایى که در روز قیامت تو را در حالى دیدار کنم که از من خوشنود باشى و گناهانم را نادیده ‏گیرى و براى من واجب‏ کرده ‏باشى از جانب خود رحمت و خوشنودى را و مرا در خانهٔ همیشگى (بهشت جاویدان) و منزلگاه نیکان فرود آرى 🌸🍃 ‏ اَللّٰهُمَّ صَلِّ عَلیٰ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیه 9 تا 18 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
514203392_1546533308.mp3
4.1M
‌‌‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏ 📖 🎙آقای بازرگان 🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️شكست و سقوط مخالفان حقّ، حتمی است، اگر شك داريد، را بخوانيد! 💠قُلْ سِيرُوا فِي الْأَرْضِ ثُمَّ انْظُرُوا كَيْفَ كانَ عاقِبَةُ الْمُكَذِّبِينَ (۱۱/انعام) ‏ ‏🌱بگو روی زمين گردش كنيد، سپس بنگريد سرانجام آنها كه آيات الهی را تكذيب می‌كردند چه شد؟! 🔷‏قرآن در اينجا برای بيدار ساختن اين افراد لجوج و خود خواه از راه ديگری وارد شده و به پيامبر دستور می‌دهد كه به آنها سفارش كند، در زمين به سير و سياحت بپردازند و عواقب كسانی كه حقايق را تكذيب كردند با چشم خود ببينند، شايد بيدار شوند (قُلْ سِيرُوا فِي الْأَرْضِ ثُمَّ انْظُرُوا كَيْفَ كانَ عاقِبَةُ الْمُكَذِّبِينَ‌). 🔷‏شك نيست كه مشاهده آثار گذشتگان و اقوامی كه بر اثر پشت پا زدن به حقايق راه فنا و نابودی را پيمودند، تاثيرش بسيار بيشتر از مطالعه تاريخ آنها در كتابها است، زيرا اين آثار حقيقت را محسوس و قابل لمس می‌سازد. ‏شايد به خاطر همين است كه جمله انظروا (نگاه كنيد) را به كار برده نه" تفكروا" (بينديشيد). ‏ضمنا ذكر كلمه" ثم" كه معمولا در مورد عطف با فاصله زمانی به كار می‌رود، ممكن است به خاطر توجه دادن به اين حقيقت باشد كه در اين سير و قضاوت خود عجله نكنند، بلكه هنگامی كه آثار گذشتگان را مشاهده كردند، با حوصله و دقت بينديشند سپس نتيجه‌گيری كرده، عاقبت كار آنها را با چشم ببينند. 🔹فرمان‌ «سِيرُوا فِي الْأَرْضِ» شش بار در قرآن آمده است. گرچه هدف از دستور سير در زمين عبرت گرفتن و آدم شدن است و كافران هرگز به اين آيه با اين هدف عمل نكرده‌اند. ‏🔹سفرهای علمی وآموزنده وعبرت‌آور، ستوده و نيكوست. سِيرُوا ... ثُمَّ انْظُرُوا ‏ 🔹شكست و سقوط مخالفان حقّ، حتمی است، اگر شك داريد، تاريخشان را بخوانيد و با سفر، آثارشان را ببينيد و عبرت بگيريد. سِيرُوا ... ثُمَّ انْظُرُوا ‏ 🔹عوامل عزّت يا سقوط جوامع، قانونمند است. اگر عواملی مثل انكار و تكذيب حقّ در زمانی سبب هلاكت شد، در زمان‌های ديگر هم سبب می‌شود. سِيرُوا ... انْظُرُوا ‏ 🔹يكی از عوامل سقوط تمدّن‌ها، تكذيب انبياست. «عاقِبَةُ الْمُكَذِّبِينَ» ‏ 🔹جلوه‌های گذرا مهم نيست، پايان كار مهم است. «عاقِبَةُ الْمُكَذِّبِينَ» 📚تفسیر نمونه و نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️معنای بودن خدای سبحان و فرق آن با و بر يكديگر 💠وَ هُوَ الْقاهِرُ فَوْقَ عِبادِهِ وَ هُوَ الْحَكِيمُ الْخَبِيرُ 🌱اوست که بر بندگانش چیره و مسلط است و اوست که حکیم و آگاه است. أنعام - ۱۸ 🔷✨لفظ" قاهر" از اسمايی است كه هم بر خدای متعال اطلاق می‌شود، و هم بر سلسله اسباب، صادق است، الا اينكه بين قهر او و قهر اسباب فرق است، زيرا اگر غير او بعضی بر بعضی ديگر قهر و غلبه دارند در عين حال قاهر و مقهور از جهت مرتبه وجودی، و درجه هستی، با هم برابرند، باين معنا كه اگر آتش مثلا بر هيزم قهر می‌كند و آن را مشتعل می‌سازد خودش با آن هيزم، هر دو موجودی هستند طبيعی. چيزی كه هست، اقتضای طبع يكی، مخالف اقتضای طبع ديگری است، و اقتضای طبع آتش در تحميل اثر خود بر هيزم، قوی‌تر است از اقتضای هيزم در تحميل اثر خود بر آتش، و از اين جهت است كه آتش بر هيزم غلبه و ظهور كرده و آن را از تاثير خود متاثر می‌سازد. 🔷✨‏و ليكن خدای سبحان، قهرش مانند قهر آتش بر هيزم نيست، بلكه او قاهر است به تفوق و احاطه مطلق، نه به قوی‌تر بودن در اقتضای طبيعی به اين معنا كه اگر ما آتش زدن و شعله‌ور ساختن چيزی از قبيل هيزم و امثال آن را به خدای سبحان نسبت دهيم معنای اين نسبت ما اين است كه خدای سبحان هم به وجود مخصوص و محدودی كه با آن وجود هيزم را ايجاد كرده و هم به خواص و كيفياتی كه به آن داده و آن را با دست قدرت خود مجهز به آن خواص نموده و هم به ايجاد آتشی كه آن را طعمه خود سازد و آن آتش نيز ذات و آثارش ملك او است، و هم به اينكه نيروی مقاومت در برابر آتش را از آن سلب نموده بر آن قاهر است. 🔷✨‏آری، قهر خدای تعالی بر هيزم به اين معنا است، نه به معنای قهر موجودات بر يكديگر. ‏چون او است كه هر چيزی را در جای خود وضع كرده و از آن جمله احتراق و اشتعال را هم در هيزم قرار داده، به طوری كه در برابر اراده و مشيت او قدرت سرپيچی از اين امر و از ساير امور و آثاری كه در آن نهاده، ندارد. برای اراده و مشيت او افقی است ما فوق هستی هيزم. ‏پس اگر می‌گوييم خداوند بر بندگان قاهر است قهر او نظير قهر بعضی از بندگان بر بعضی ديگر (كه همه در عرض هم هستند) نيست، قرآن كريم اين بحث ما را و هم چنين‌ نتيجه‌ای را كه از آن گرفتيم تصديق دارد، برای اينكه در دو جای اين سوره يعنی در اين آيه و در آيه" ۶۱" قهر را به عنوان اسمی از اسمای خدا ذكر كرده، در حالی كه اگر قهر او مانند قهر بندگان بود بايد به عنوان وصف ذكر می‌فرمود. 📚تفسیر المیزان ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 8⃣1⃣ تدبر در سوره 🔹تفسیر سوره حجر از عبدالعلی بازرگان حجر : ۱۷ وَحَفِظْنَاهَا مِن كُلِّ شَيْطَانٍ رَّجِيمٍ  و آن [سيستم حفاظتي] را از [نفوذ] هر شيطان رانده شده ۱۰ [=سنگ‌هاي سرگردان و اشعه ماوراي بنفش و...] حفظ کرده‌ايم.  ۱۰- «شيطان» صفتي است که به هر متمرّد خارج شونده از حريم و حدود اطلاق مي‌گردد، چه ابليس، که با عصیانش از امر پروردگار در سجده به آدم، از حريم فرشتگان هبوط کرد، چه انسان‌هاي طغيانگر ديو‌صفت [انبياء ۸۲ (۲۱:۸۲) ، بقره ۱۴ (۲:۱۴) ] چه سنگ‌هاي سرگردان شرر بار که از مدار خود خارج شده و به جوّ زمين برخورد مي‌کنند [حجر ۱۷ (۱۵:۱۷) ، صافات ۷ (۳۷:۷) ، ملک ۵ (۶۷:۵) ]، چه میکروب [ص ۴۱ (۳۸:۴۱) ] و... گويا سليمان به لطف خدا توفيق يافته بود متجاوزان ديو صفت [اقوام همسايه مغول مانند] معاصر خود را مهار کند و به کارهاي سازنده همچون بنائي [ساختمان سازي در زمين] و غواصي [استخراج يا بندر‌سازي در دريا] وا دارد و هم شرور غير قابل اصلاح را به بند درآورد. حجر : ۱۸ إِلَّا مَنِ اسْتَرَقَ السَّمْعَ فَأَتْبَعَهُ شِهَابٌ مُّبِينٌ  مگر آن [أشعة مخرّب] که دزدانه استماع [=نفوذ] کند ۱۱ که در اين صورت شهابي آشکار آن را تعقيب خواهد کرد. ۱۲  ۱۱- درست است که واژة سمع در مورد شنيدن به کار مي‌رود، اما شنيدن فرآيندي است که از برخورد امواج فرستاده شده از دهان گوينده‌اي با گوش ما و فعل و انفعالات سيستم شنوائي و جريان الکتريکي که به مغز ارسال مي‌شود حاصل مي‌گردد. همانطور که براي تقويت امواج صوتي از سمعک استفاده مي‌کنيم، براي مقابله با اصوات شديد [در انفجارات و مشابه آن] از گوشي‌هائي مخصوص بهره مي‌بريم و براي آرامش خواب، پنبه يا فيلترهایی در گوش خود قرار مي‌دهيم. کره زمين نيز در برابر چنين امواجي مجهز شده است تا به راحتي نتوانند به سوي ملأ اعلي [طبقات بالائي] دست يابند. استفاده از واژه سمع نبايد ما را در معناي متعارف آن که شنيدن است متوقف سازد. و گرنه در فهم معناي «والله سميع» باز مي‌مانيم، چرا که خدا همچون ما نيازمند ابزار شنوائي نيست، ولي از هر حرکت صوتي و غير آن در جهان باخبر است. در سورة طور آية ۳۸ (۵۲:۳۸) ، به استماع حقايقي از طريق نردبان [همچون دکل‌هاي مخابراتي] اشاره شده است که نشان مي‌دهد منظور از استماع، الزاماً دريافت امواج صوتي توسط سيستم شنوائي آدميان نيست و معنايي عام‌تر دارد. در سوره صافات (آیه ۸ (۳۷:۸) ) در بیان ناتوانی شیاطین در استماع آنچه در افق بالا می گذرد، از فعل «یسّمّعون» استفاده کرده که در اصل یستمعون (در باب تفعل) بوده است و این باب دلالت بر توانایی و پذیرش می کند. ۱۲- براي درک بهتر اين آيه و شناخت دقيق «شِهَابٌ مُبِينٌ» [يا شهاب ثاقب] بهتر است در آيات ۱۰ سوره صافات (۳۷:۱۰) [إِلَّا مَنْ خَطِفَ الْخَطْفَهَ فَأَتْبَعَهُ شِهَابٌ ثَاقِبٌ] و آيات ۸ (۷۲:۸) و ۹ سورة جن [وَأَنَّا لَمَسْنَا السَّمَاءَ فَوَجَدْنَاهَا مُلِئَتْ حَرَسًا شَدِيدًا وَشُهُبًا وَأَنَّا كُنَّا نَقْعُدُ مِنْهَا مَقَاعِدَ لِلسَّمْعِ فَمَنْ يَسْتَمِعِ الْآنَ يَجِدْ لَهُ شِهَابًا رَصَدًا]که دقيقاً از همين پديده سخن مي‌گويند نيز تدبّر کرد. اشعه‌هاي مرگبارِ عبور کننده از خطوط مقاومت مغناطيسي زمين که گوئي از نقطه کور ديوار حفاظتي آن همچون برق از ديد مرزبانان گريخته‌اند [يَكَادُ الْبَرْقُ يَخْطَفُ أَبْصَارَهُمْ]، با اين حال، آن شياطيني [عناصر شرر‌باري] که از اولين برج و باروي نگهباني بگذرند و از کمربند مغناطيسي زمين فرار کنند، در بالاي قطب و در هنگام برخورد با اتم‌ها و ملکول‌هاي جوّ، آنها را تحريک و يا يونيزه مي‌کنند و به اين وسيله با تابش شفق‌هاي قطبي [Arura] يا شعله‌هاي درخشان [شهاب ثاقب]، رد پاي خود را روشن مي‌سازند. [براي توضيح بيشتر به کتاب هفت آسمان نوشته دکتر کريم رستگار مراجعه کنيد]. دو کمربند شگفت‌انگيزي که از سال ۱۹۵۸ کشف شده‌اند، و به نام کاشف آن «ون آلن» نام گذاري شده، به قدري نيرومند و داراي قدرت دفاعي شديد براي محافظت از زمين هستند که به نيروي راديو‌اکتيو خود در برابر بادهاي خورشيدي و کيهاني و عناصر مرگ‌بار آن مقاومت مي‌کنند. https://zaya.io/cn2xb کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
❓ايا در هم بايد از و فقها كرد؟ ايا شركت در انتخابات، موضوع است؟ 🛑قسمت ششم: 🔻برای درک حکم شرعی انتخابات، سه راه وجود دارد: --مراجعه به مرجع تقلید و اخذ فتوا از او --مراجعه به فقیه حاکم و اخذ حکم از او --تشخیص موضوع توسط خود شهروندان 🔻مراجعه به مرجع تقلید: موضوع انتخابات در قلمرو قرار ندارد چون تقلید در اموری است که شرع برای آن حکمی کلی مقرر فرموده و مجتهد با مراجعه به کتاب و سنت آن را استنباط می‌کند، در حالی که انتخابات فاقد یک حکم کلی و دائمی در منابع اسلامی است و برحسب شرایط مختلف و انطباق عناوین متفاوت می‌تواند واجب یا حرام و یا دارای احکام دیگری باشد و فقیه مرجع هر چند در ارتباط احکام اعلم باشد ولی الزاما در تشخیص شرایط و موقعیت انتخابات صاحب نظر نیست و حتی اگر صاحب نظر باشد، مقلد که خود در مسائل عینی جامعه اهل فهم و درک است، حق ندارد شعور خود را تعطیل نموده و به تقلید روی آورد. 🔻اساسا اگر فرض شود که شرع هم - به جهت حفظ نظام و مانند آن - حکم به وجوب شرکت در انتخابات کرده باشد، تشخیص مصداق این حکم کلی، با خود مکلف است. مثلا فقیه فتوا به وجوب نهی از منکر می‌دهد ولی مقلد خود باید تشخیص دهد که آیا منکری اتفاق افتاده یا نه؟ اگر منکری هست، با چه شیوه ای می‌توان آن را رفع کرد؟ 👈👈فقیه در تشخیص مصادیق، نیست و تشخیص مصادیق خارج از قلمرو تقلید از فقیهان است. 🔻مراجعه به اگر فقیه حاکم، حکم به وجوب شرکت در انتخابات کند، اطاعت از وی واجب می‌گردد. البته حکم فقیه جامع الشرایط در انتخابات می‌تواند وجوب شرعی پدید آورد ولی این حکم برای کسی الزام آور است که چند مقدمه را پذیرفته باشد: الف) از نظر فقهی(ولو بر حسب تقلید) حکم حاکم را واجب الاطاعه بداند. چون اصل حجیت حکم فقیه در امور عامه مورد اختلاف نظر بین مراجع تقلید می‌باشد، 👈👈از این‌رو کسانی که مقلد مراجع معظم حضرات آیات ، زنجانی و خراسانی هستند، حکم حاکم برایشان و حجیت است. ب) موضوع انتخابات را در قلمرو حکم بداند، از این رو کسی که اعتقاد دارد انتخابات در حوزه حقوق غیر قابل اجبار است، قهرا حکم برای او مسئولیت آور نیست. ج) حجیت حکم حاکم در صورتی است که علم به خطای حاکم نباشد، از این رو کسی که وجدانا چنین حکمی را ناشی از خطا و اشتباه حاکم در تشخیص امور، بدلیل عدم احاطه به مصالح واقعی و یا تعارض منافع می‌داند نمی‌تواند به آن عمل کند. 🔻تشخیص شهروندان انتخابات در قلمرو است و نسبت به آن ذاتا تکلیفی وجود ندارد ولی با توجه به شرایط خاص جامعه ممکن است تکلیف سلبی یا ایجابی به آن تعلق بگیرد. بحکم عقل و خرد ما نمی‌توانیم نسبت به سرنوشت خودمان بی تفاوت باشیم و باید برای جلوگيري از ظلم و فساد و تبعیض مبارزه کرده و برای اصلاح امور و استقرار عدالت تلاش کنیم و البته شرع هم همین را از ما می‌خواهد ولی فهم شیوه و روش مطلوب را شرع بر عهده خود ما قرار داده و اینجا، جای تقلید از فقیهان نیست. 👈👈 مردم، خود باید تشخیص دهند که حضور یا عدم حضور در انتخابات چه تاثیری بر سرنوشت شان دارد؟ این کار به اصلاح امور کمک می‌کند و یا به عکس فساد را افزایش می‌دهد؟ 🔻البته رأی دادن یا رأی ندادن مانند هر فعل یا ترک دیگری با توجه به پیامدهای اجتماعی و اقتصادی و سیاسی آن مسئولیت آور است و اگر در روند اداره کشور تاثیر مثبت یا منفی جدی داشته باشد، باید هر کسی در کمال آگاهی و تقوی بر معیار حق تصمیم بگیرد و خداوند متعال را بر آن حاضر و ناظر ببیند. و بهر حال چون تشخیص به افراد محول شده، احدی نمی‌تواند دیگری را به ارتکاب معصیت و فسق متهم نماید. 👈👈👈تفاوت موضع گیری در انتخابات که ناشی از اختلاف در بینش سیاسی و درک متفاوت از شرایط است، نباید رنگ دینی بخود بگیرد و یا به سوء استفاده از مقدسات مذهبی بیانجامد. --------------------------------------------------- ♦️یکی از تازه ترین اظهاراتی که این روزها درباره حکم شرعی انتخابات انجام گرفته و می‌گیرد، این است: رأی دادن هم مانند سایر احکام اسلام، است.!! اینکه هم به مسائل دینی اعتقاد داشته باشید، هم احکام اسلامی را رعایت نکنید، مرتکب گناه شده‌اید، زیرا واجبی که خدا و اسلام و نظام تعیین کرده‌اند، را انجام نمی‌دهد. رای دادن یک واجب شرعی، دینی و ملی است. استاد سروش محلاتی 💫ادامه دارد http://B2n.ir/u01340 @quranpuyan
🤲إِلَهِي قَدْ جُرْتُ عَلَى نَفْسِي فِي النَّظَرِ لَهَا فَلَهَا الْوَيْلُ إِنْ لَمْ تَغْفِرْ لَهَا إِلَهِي لَمْ يَزَلْ بِرُّكَ عَلَيَّ أَيَّامَ حَيَاتِي فَلاَ تَقْطَعْ بِرَّكَ عَنِّي فِي مَمَاتِی خدايا من در توجهم به نفس خود بر خويش ستم كردم پس اى واى بر نفس من اگر تو او را نيامرزى اى خدا چنانكه لطف و احسانت در تمام مدت زندگى شامل حالم بود پس در مرگ مرا از احسانت محروم مساز. مناجات شعبانیه @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
༻🍃‌🌸🍃༺ 💝باسلام بہ همراهان عزیز در تلاوت روزانہ یڪ صفحہ از قرآن📖 🔷✨از آنجا ڪه هدف از این برنامہ، تلاوت آیات همراہ با ترجمہ و آگاهی از تفسیر ساده آن صفحہ است، 👈 روزهاے جمعه ، صفحہ جدیدے ارسال نمی‌شود تا دوستانیڪہ در طول هفتہ موفق بہ مطالعہ برخی پستها یا صفحات نشدند، فرصت ڪنند خود را باسایر عزیزان، همراه نمایند. التماس دعا🙏 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
4_5969776405662143730 (1).mp3
59.38M
✅انحراف : از بهشتی تا مصباح وشورای نگهبان ▪️آیت الله مصباح یزدی:"اگر ولی فقیه دستور داد پارلمان‌ تشكيل‌ شود به حرف او اين كار اعتبار پيدا مي‌كند.اعتبار قانون‌ به‌ حرف‌ او است‌. اگر بدانيم در يك‌ مورد‌ راضي‌ نيست،‌ هيچ‌ اعتباري‌ ندارد. اگر براي‌ خودشان‌ مقررات‌ تنظيم‌ كردند و او با ماده اي يا تبصره اي مخالف‌ باشد ديگر‌ اعتبار‌ ندارد . ولي‌ فقيه‌ يعني‌ جانشين‌ امام‌ معصوم. او مي‌دهد كه‌ راي‌ بدهيد‌ چه‌ كسي‌ رئيس‌ جمهور باشد،حقيقت‌ اين‌ است‌ كه‌ مردم دارند ميكنند و ميگويند الامراليكم‌ ." ▪️ایت الله مومن(از فقهای شورای نگهبان): ولایت‌فقیه، نیازی به رأی مردم ندارد. امام هم که جمهوری اسلامی را به رأی مردم گذاشت برای آن بود که در دنیا نگویند این حکومت، مبتنی بر زور است ▪️ایت الله جنتی: ملّت به عنوان ، محسوب می‌شوند و عالمان که در حکم قیّم و والیان امر هستند، کار رسیدگی به تمام امور مردم را دارا هستند. ▪️آیت الله کعبی(از حقوقدانان شورای نگهبان): بررسی و احراز صلاحیت نامزدها، حق ویژه ولیّ امر است؛ چرا که «نصب» کارگزاران، جزء حقوق ولیّ امر است. @quranpuyan
اهمیت خواست مردم، و غیرفرمایشی در کلام بنیانگذار ♻برنامه ما این است كه رجوع كنیم به ، به آراي مردم.‏ ‌‏قواي انتظامي را كنار بگذاریم؛ خود مردم را، محول كنیم تنظیم انتخابات را به دست خود جوان هاي مردم. آن كسي كه دخالت مي خواهد بكند براي و امثال ذلك، خود ملت باشد... مردم یكي را تعیین كنند براي اینكه رئیس جمهور باشد... قهراً مردم وقتي هستند یك نفر صالح را انتخاب مي كنند و آراي عمومي نمي شود بكند. (بیانات امام خمینی(ره) در دیدار ایرانیان مقیم خارج؛ 10 دی57) ♻یكي از مهمترین وظایف اولیه جمعي كه پس از سقوط شاه مسئولیت امور را به دست مي گیرند، فراهم كردن شرایط است كه 👈به هیچ وجه اعمال قدرت و از هیچ طبقه و گروهي در انتخابات نباشد.‌‏ (گفت و گو با روزنامه «اكونومیست»؛ 18 دی 57) ♻باید مردم را برای انتخابات گذاریم، و نباید کاری بکنیم که فردی بر مردم شود. بحمداللَّه مردم ما دارای رشد دینی و سیاسی مطلوب می‏باشند، صحیفه امام، ج‏20، ص: 295 ♻شما باید کوشش کنید که این چیزی که الآن در ذهن مردم هست، که دولت را از خودشان می‏دانند و انتخابات را از می‏دانند، این از دل آنها بیرون نرود. یا انتخابات را انتخابات بدانند و از غیر بدانند. صحیفه امام، همان، ص: 379 ♻ مثل سابق نباشد که از مرکز داده می‏شد که این باید وکیل بشود، دیگر کسی هم حقّ ندارد حرفی بزند. انتخابات دست مردم است، رئیس جمهور و نخست وزیر با آن رعیتی که در کشاورزی کار می‏کند و آن بازاری‏ای که در بازار کار می‏کند، راجع به انتخابات یک جور هستند، علی السواء هستند. صحیفه امام، همان، ص: 283 ❇"مردم دارند فریاد می زنند آقا، ما می خواهیم، ما ‎ ‌‏می خواهیم، ما حکومت اسلام می خواهیم، ما می خواهیم، ما می خواهیم‌‎ ‌‏یک کسی، یک حکومتی، سر کار بیاید که نباشد؛ اقلّ مطلب! 👈اقلّ مطلب اینکه این‌‎ ‌‏حکومت دزد نباشد، را نبرند در ، چیز بخرند برای خودشان و‌‎ ‌‏برای ؛ در ممالک دیگر آنقدر چیزها نخرند؛ در بانکهای خارجه نگذارند این‌‎ ‌‏مال ملت را به اسم خودشان. ما یک همچو چیزی می خواهیم. این ملت دارد داد می زند‌‎ ‌‏ما آزادی می خواهیم، سخنرانی امام خميني در جمع ایرانیان مقیم خارج ،‌‏زمان: 28 مهر 1357 ‌‏مکان: پاریس، نوفل لوشاتو ‏ ❇ "صدای مردم و فریاد مردم این است که ما نداشتیم در زمان سلطنت این ‌‏[‌‏شاه‌‏]‌‎ ‌‏و پدرش. 👈ایشان یک ملت را کرده. کسی که سلب آزادی ملت را‌‎ ‌‏کرده، نیست از برای سلطنت، و بر فرض اینکه سلطنت این قانونی بوده، الآن دیگر‌‎ ‌‏سلطان نیست ایشان. علاوه بر این، ما همۀ اینها را فرض می کنیم که واقعیتی داشته و ایشان‌‎ ‌‏هم سلطان بودند، ایشان هم ‌‏[‌‏قانونی بودند‌‏]‌‏، 🔻الآن تمام ملت می گویند «ما نمی خواهیم»؛‌‎ ‌‏ نمی خواهند او را؛ و‌‎ ‌‏بسا این شاه به حَسَب قانون اساسی، به حَسَب رأی ملت، شاه هست؛ اگر ملت بر شاه‌‎ ‌‏ندهد، شاه نیست. الآن ملت ما می گوید که ما نمی خواهیم این را. یک جهتش هم این‌‎ ‌‏است که سلب آزادی ما را کرده است. سخنرانی در جمع ایرانیان مقیم خارج ،‌‏زمان: 7 آبان 1357 ‌‏مکان: پاریس، نوفل لوشاتو‏ ♻ انتخابات در هیچ کس نیست، سرنوشت خودشان دست خودشان است. و برای تأثیر سرنوشت شما ملت است. 📚 صحیفه امام، همان، ص: 367 @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا