eitaa logo
قران پویان
471 دنبال‌کننده
6هزار عکس
697 ویدیو
620 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
و‌ از هر جزء قرآن روز بیست و هفتم: قسمت‌سوم ✅ تنها، به خدا باقی می ماند. كُلُّ مَنْ عَلَيْهَا فَانٍ {26}هر چه بر [زمين] است فانى ‏شونده است {26} وَيَبْقَى وَجْهُ رَبِّكَ ذُو الْجَلَالِ وَالْإِكْرَامِ{27}و توجه باشكوه و ارجمند پروردگارت باقى خواهد ماند {27}رحمان ♦ : چیزی است که به ان توجه میشود در هنگام مواجهه و رویارویی .وجه در امور روحانی و درباره خدا عبارت است از جهتی که بوسیله قلب مورد توجه قرار میگیرد. التحقیق فی کلمات القران در سوره نحل نیز مفهومی مشابه ایه 27 رحمان برای بقا و فنا ارایه شده است: ماعندکم ینفد و ماعند الله باق. با ترکیب این دو ایه و عنایت به معنای لغت میتوان گفت 👈 آنچه که با توجه قلبی برای خدا انجام شده و نزد خدا ثبت شده است، باقی می ماند. ✅ نه بر تاسف بخورید نه از سرمست شوید مَا أَصَابَ مِن مُّصِيبَةٍ فِي الْأَرْضِ وَلَا فِي أَنفُسِكُمْ إِلَّا فِي كِتَابٍ مِّن قَبْلِ أَن نَّبْرَأَهَا إِنَّ ذَٰلِكَ عَلَى اللَّهِ يَسِيرٌ (22) لِكَيْلَا تَأْسَوْا عَلَى مَا فَاتَكُمْ وَلَا تَفْرَحُوا بِمَا آتَاكُمْ وَاللَّهُ لَا يُحِبُّ كُلَّ مُخْتَالٍ فَخُورٍ ﴿۲۳حدید) ﻫﻴﭻ ﻣﺼﻴﺒﺘﻰ ﺩﺭ ﺯﻣﻴﻦ ﻭ ﻧﻪ ﺩﺭ ﻭﺟﻮﺩ ﺷﻤﺎ ﺭﻭﻯ ﻧﻤﻰ ﺩﻫﺪ ﻣﮕﺮ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﻫﻤﻪ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﻗﺒﻞ ﺍﺯ ﺁﻧﻜﻪ ﺯﻣﻴﻦ ﺭﺍ ﺑﻴﺎﻓﺮﻳﻨﻴﻢ ﺩﺭ ﻟﻮﺡ ﻣﺤﻔﻮﻅ ﺛﺒﺖ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺍﻳﻦ ﺍﻣﺮ ﺑﺮﺍﻯ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺁﺳﺎﻥ ﺍﺳﺖ.(22) تا بر انچه از دست دادید،تاسف نخورید و به انچه به شما داده شده شادمانی نکنید وخداوند هیچ متکبر فخرفروشی را دوست ندارد.(23) ⭕فلسفه و سختی ها چیست؟ ﻣﺼﺎﺋﺒﻰ ﻛﻪ ﺩﺍﻣﻨﮕﻴﺮ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻣﻰ ﺷﻮﺩ ﺑﺮ ﺩﻭ ﮔﻮﻧﻪ ﺍﺳﺖ: ﻣﺼﺎﺋﺒﻰ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻣﺠﺎﺯﺍﺕ ﻭ ﻛﻔﺎﺭﻩ ﮔﻨﺎﻫﺎﻥ ﺍﻭ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺍﻳﻦ ﻣﺼﺎﺋﺐ ﺑﺴﻴﺎﺭﻧﺪ، ﻇﻠﻤﻬﺎ، ﺑﻴﺪﺍﺩﮔﺮﻳﻬﺎ، ﺧﻴﺎﻧﺘﻬﺎ، ﺍﻧﺤﺮﺍﻓﺎﺕ ﻭ ﻧﺪﺍﻧﻢ ﻛﺎﺭﻳﻬﺎ ﻭ ﺍﻣﺜﺎﻝ ﺁﻥ ﺳﺮﭼﺸﻤﻪ ﺑﺴﻴﺎﺭﻯ ﺍﺯ ﻣﺼﺎﺋﺐ ﺧﻮﺩ ﺳﺎﺧﺘﻪ ﻣﺎ ﺍﺳﺖ.ﻭﻟﻰ ﺑﺨﺸﻰ ﺍﺯ ﻣﺼﺎﺋﺐ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻣﺎ ﻫﻴﭽﮕﻮﻧﻪ ﻧﻘﺸﻰ ﺩﺭ ﺁﻧﻬﺎ ﻧﺪﺍﺭﻳﻢ ﻭ ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺕ ﻳﻚ ﺍﻣﺮ ﺣﺘﻤﻰ ﻭ ﺍﺟﺘﻨﺎﺏ ﻧﺎﭘﺬﻳﺮ ﺩﺍﻣﺎﻥ ﻓﺮﺩ ﻳﺎ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺍﻯ ﺭﺍ ﻣﻰ ﮔﻴﺮﺩ، ﺣﺴﺎﺏ ﺍﻳﻦ ﺩﻭ ﺍﺯ ﻫﻢ ﺟﺪﺍ ﺍﺳﺖ، ﻭ ﻟﺬﺍ ﺑﺴﻴﺎﺭﻯ ﺍﺯ ﺍﻧﺒﻴﺎء، ﻭ ﺍﻭﻟﻴﺎء ﻭ ﺻﻠﺤﺎء ﮔﺮﻓﺘﺎﺭ ﺍﻳﻨﮕﻮﻧﻪ ﻣﺼﺎﺋﺐ ﻣﻰ ﺷﺪﻧﺪ. ﻣﺼﺎﺋﺒﻰ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺁﻳﻪ ﺑﻪ ﺁﻥ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﺷﺪﻩ، ﺗﻨﻬﺎ ﻣﺼﺎﺋﺒﻰ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﻪ ﻫﻴﭽﻮﺟﻪ ﻗﺎﺑﻞ ﺍﺟﺘﻨﺎﺏ ﻧﻴﺴﺖ ﻭ ﻣﻮﻟﻮﺩ ﺍﻋﻤﺎﻝ ﺍﻧﺴﺎﻧﻬﺎ ﻧﻤﻰ ﺑﺎﺷﺪ مانند ﻣﺼﺎﺋﺒﻰ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺯﻣﻴﻦ ﺭﺥ ﻣﻰ ﺩﻫﺪ ﻫﻤﭽﻮﻥ ﺯﻟﺰﻟﻪ ﻫﺎ ﻭ ﺳﻴﻠﻬﺎ ﻭ ﻃﻮﻓﺎﻧﻬﺎ ﻭ ﺁﻓﺎﺕ ﻣﺨﺘﻠﻒ، ﻭ ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﻣﺼﺎﺋﺒﻰ ﻛﻪ ﺩﺭ ﻧﻔﻮﺱ ﺍﻧﺴﺎﻧﻬﺎ ﻭﺍﻗﻊ ﻣﻰ ﺷﻮﺩ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﻣﺮﮒ ﻭ ﻣﻴﺮﻫﺎ، ﻭ ﺍﻧﻮﺍﻉ ﺣﻮﺍﺩﺙ ﺩﺭﺩﻧﺎﻛﻰ ﻛﻪ ﺩﺍﻣﺎﻥ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺭﺍ ﻣﻰ ﮔﻴﺮﺩ ﻫﻤﻪ ﺁﻧﻬﺎ ﺍﺯ ﻗﺒﻞ ﻣﻘﺪﺭ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ، ﻭ ﺩﺭ ﻟﻮﺡ ﻣﺤﻔﻮﻅ ﺛﺒﺖ ﺍﺳﺖ. ♦ اكنون ببينيم فلسفه تقدير اين مصائب در لوح محفوظ و سپس بيان اين حقيقت در قرآن چيست؟ انسان هميشه در جهان هستى با مشكلات و گرفتاريها و حوادث ناگوار رو بروست، و غالبا از خود سؤال مى‏كند: با اين كه خداوند مهربان و كريم و رحيم است اين حوادث دردناك براى چيست؟ قرآن مى‏گويد: «هدف اين بوده كه شما دلبسته و اسير زرق و برق اين جهان نباشيد». آرى اين مصائب شكننده تفاخر و غرور است، لذا در پايان آيه مى‏ افزايد: و خداوند هيچ متكبر فخر فروشى را دوست ندارد». برگزيده تفسير نمونه، ✅فرصتهای الهی را ازدست ندهیم :آمِنُوا بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ وَأَنفِقُوا مِمَّا جَعَلَكُم مُّسْتَخْلَفِينَ فِيهِ فَالَّذِينَ آمَنُوا مِنكُمْ وَأَنفَقُوا لَهُمْ أَجْرٌ كَبِيرٌ 7 به خدا و رسولش ایمان بیاورید و از آنچه شما را جانشین و نماینده (خود) در آن قرار داده انفاق کنید؛ (زیرا) کسانی که از شما ایمان بیاورند و انفاق کنند، اجر بزرگی دارند!۷ :مَّن ذَا الَّذِي يُقْرِضُ اللَّهَ قَرْضًا حَسَنًا فَيُضَاعِفَهُ لَهُ وَلَهُ أَجْرٌ كَرِيمٌ11 🔹کیست که به خدا وام نیکو دهد (و از اموالی که به او ارزانی داشته انفاق کند) تا خداوند آن را برای او چندین برابر کند؟ و برای او پاداش پرارزشی است!۱۱ در سوره حدید ابتدا خداوند از انسانها میخواهد که از اموال و دارایی های که به نیابت از خدا بر انها اختیار پیدا کرده،بخشی را به توصیه مالک اصلی انفاق کند. در آیات بعد،نیز تاکید برانفاق و سرزنش از عدم انفاق را ادامه میدهد تا آیه ۱۱ که اوج دعوت و تشویق به انفاق است. 👈جایگاه خداونداز مالک اصلی دارایی که بافعل امر خطاب میکرد،به درخواست ای تبدیل میشود که نه تنها برگرداندن پول را به ذمه می گیرد،بلکه بازگشت حداقل آنرا تعهد می کند. 👌🔸آیا کسی هست که باین معامله پرسود،لبیک بگوید؟و البته رد این درخواستهای مودبانه نیز دور از ادب و جسورانه است. 👈 پس سعی کنیم فرصتهای انفاق را براحتی از دست ندهیم.. جهت مطالعه سایر نکات جزء بيست و هفت به لینک زیر مراجعه نمایید https://b2n.ir/joze27 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
جزو_27،مروری_بر_سوره_واقعه_و_نکات_آن_سیدکاظم_فرهنگ2.mp3
24.69M
جزء 27،مرور کلی سوره و نکات آن 🎙سید ڪاظم فرهنگ ┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄
عکس‌نوشته ( ) از قرآن کریم برای مطالعه سایر نکات، به وبسایت یا کانال قران پویان درتلگرام یا گروههای تقرب در ایتا، واتساپ و بله مراجعه نمایید. 🆔 @quranpuyan Www.quranpuyan.com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. جزء بیست و هفتم وَهُوَ مَعَكُمْ أَيْنَ مَا كُنْتُمْ {حدید/۴} و هر كجا باشيد او با شماست کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
🌿 در (ع) 🔹، شهری متشکل از ۳۶۰ قبیله که تحت مدیریت علی (ع) قرار داشت. کوفه شهر بزرگی بود و در آن گروه‌های بزرگی جمع شده بودند. مردمانی از ایران، حجاز، شامات و قبایلی از مصر در آنجا حضور داشتند. بنابراین کوفه به تعبیر امروز شهری چند ملیتی محسوب می‌شد. 🔹وقتی شهر گسترده است و اختلاف دیدگاه وجود دارد، ممکن است که سه نوع کنش و رفتار در آن شکل بگیرد. یک نوع از این رفتارها از جنس اعراض هستند، یعنی برخی کوشش می‌کنند که خود را از مسائل اجتماعی دور نگاه دارند، مساله‌ای که هم اکنون هم جریان دارد. یک قسمتی از مردم شهر هم اهل اعتراض هستند و نظر و ایده، و طرحی برای اداره زندگی دارند. برای صلح یا امنیت پیشنهاد دارند و این گونه افراد ممکن است در قدرت یا ناراضی از آن باشند. از درون این شهر، گروه‌های کوچکی هم هستند که دست به خشونت می‌زنند یعنی اهل تعرض و خشونت هستند. کوفه زمان امام علی(ع) هم چنین شهری بود. 🔹جنگ هفتادهزار کشته داشت، یعنی شهر، زخم خورده است، و شهری است که هفتادهزار مرد در آن کشته شده و هر کدام از آنها متوسط سرپرست حدود چهار نفر عائله هستند. امام علی(ع) حاکم چنین جامعه ای است که در آن مخالف، معاند و دیده دارای توقع هستند و چنین شهری باید اداره شود. 🔹شاید هر سیاستمداری در آن دوران شرایط ایجاد فضای امنیتی را در پیش می‌گرفت. با این حال، اسناد و روایاتی از امام علی(ع) وجود دارد که وی سیاست را به جای جامعه دنبال کرد، آن هم در شهری که تازه از جنگ خلاص شده و دشمن هم پشت دروازه‌های شهر قرار داشت. سه نوع است. ↩️یک نوع و آزادی یک شهروند است یعنی فرد احساس احترام کند. احترام بدون معنا ندارد و آزادی هم بدون آزادی عقیده بی‌پایه است و این یک نوع حق شهروندی است و مساوی حقوق بشر هم هست. ↩️ دومین نوع حق شهروندی، مندی از است. در هر جامعه‌ای افراد یک ثروت شخصی دارند اما بخش بزرگی از ثروت برای همگان است، مثل نفت، و معادن. ↩️ سومین نوع حق بر از است، این که آدمی بتواند با دیگران آزادانه رقابت کند در اشتغال و به دست آوردن پست‌های عمومی و پرهیز از بیکاری و فقر. این موارد از حقوق یک شهروند است. آن کسی که حاکم جامعه است، نباید از این سه حق محروم باشد و این کاری است که امام علی علیه السلام نیز انجام داد. 🔹امام علی(ع) در مقابل ، به دفاع از حقوق آن ها پرداخت و ایشان معتقد بود که هر شهروندی حق دارد با سیاست‌های دولت خود مخالفت کند و مخالف حقوقی دارد که باید رعایت شود. یکی از ویژگی‌های شاخص امام علی(ع) به شمار می‌ آمد. 🔹در روایتی از امام علی(ع) آمده است که دولت، دولت است چه مومن و چه کافر. حق دارند از خدمات دولت استفاده کنند. امام تأکید داشت که جامعه نیاز به حکومت دارد و این حکومت چه خوب و چه بد باید این کارها را انجام دهد و از آن حیث که دولت است چنین وظیفه‌ای دارد. 🔹این امام همام می‌فرماید لازم داریم حکومتی باشد که آنهایی که دین دارند راحت بتوانند به دینداری خود ادامه دهند، غیرمومنان هم بتوانند متاع خود را پیدا کرده و از زندگی بهره ببرند. امام علی(ع) اضافه می‌کند در چنین حکومتی درآمدهای عمومی باید بتواند جمع آوری و توزیع شود، جلوی مهاجمان به ممکلت سد شود، یعنی نیروی مسلحی درست شود که نیروی مسلح حاکم در مقابل شهروندان نباشد بلکه برای دفاع از جامعه باشد، راه ها امن شود و از آنهایی که را می‌خورند حقوق ضعیفان پس گرفته شود. این ویژگی‌هایی است که امام در خصوص حکومت مطرح می‌کند و هر کسی که شهروند آن حکومت است این حقوق را دارد اگر چه از میان خوارج باشد. 🔹 از نظر (ع) تا زمانی که شهروند دست به و به دیگران نبرده کسی حق ندارد به حقوق وی تعرض کند. وی در هنگام جنگ با خوارج هم سه دستور دارد: 📌نخست آنکه هر گروهی از خوارج هر لحظه که سلاح خود را زمین گذاشت؛ محترم است. 📌 دومین دستور، هر گروهی از خوارج که تشکیلاتی ندارد که آنها را دوباره جمع کنند به آنها حمله نکنید، 📌دستور سوم شاهکار است و در آن می فرماید این افراد نیستند و بلکه از دین دارند و به این طریق آن حضرت از همین جا جلوی مکانیزم را گرفتند. 🖋🖋مرحوم استاد داود فیرحی (ره) کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فرازهايي از 🟢قسمت شانزدهم : 46 ﴾ يَا غالِباً غَيْرَ مَغْلُوبٍ، يَا صانِعاً غَيْرَ مَصْنُوعٍ، يَا خالِقاً غَيْرَ مَخْلُوقٍ، يَا مالِكاً غَيْرَ مَمْلُوكٍ، يَا قاهِراً غَيْرَ مَقْهُورٍ، يَا رافِعاً غَيْرَ مَرْفُوعٍ، يَا حافِظاً غَيْرَ مَحْفُوظٍ، يَا ناصِراً غَيْرَ مَنْصُورٍ، يَا شاهِداً غَيْرَ غائِبٍ، يَا قَرِيباً غَيْرَ بَعِيدٍ. ﴿۴۷﴾ يَا نُورَ النُّورِ، يَا مُنَوِّرَ النُّورِ، يَا خالِقَ النُّورِ، يَا مُدَبِّرَ النُّورِ، يَا مُقَدِّرَ النُّورِ، يَا نُورَ كُلِّ نُورٍ، يَا نُوراً قَبْلَ كُلِّ نُورٍ، يَا نُوراً بَعْدَ كُلِّ نُورٍ، يَا نُوراً فَوْقَ كُلِّ نُورٍ، يَا نُوراً لَيْسَ كَمِثْلِهِ نُورٌ. ﴿۴۸﴾ يَا مَنْ عَطَاؤُهُ شَرِيفٌ، يَا مَنْ فِعْلُهُ لَطِيفٌ، يَا مَنْ لُطْفُهُ مُقِيمٌ، يَا مَنْ إِحْسانُهُ قَدِيمٌ، يَا مَنْ قَوْلُهُ حَقٌّ، يَا مَنْ وَعْدُهُ صِدْقٌ، يَا مَنْ عَفْوُهُ فَضْلٌ، يَا مَنْ عَذابُهُ عَدْلٌ، يَا مَنْ ذِكْرُهُ حُلْوٌ، يَا مَنْ فَضْلُهُ عَمِيمٌ. 💫(46) ای چیره شکست‌ناپذیر، ای سازنده ناساخته، ای آفریننده نا آفریده، ای مالک نامملوک، ای چیره چیره‌گی‌ناپذیر، ای بلندی بخش بلندی ناپذیر، ای نگهدار بی‌نگهدار، ای یاری‌کننده‌ی یاری نشده، ای گواه همیشه حاضر، ای نزدیک دوری ناپذیر. 💫4٧) ای روشنی نور، ای روشنی‌بخش نور، ای آفریننده نور، ای گرداننده نور، ای به‌اندازه کننده نور، ای روشنی هر نور، ای روشنایی پیش از هر نور، ای روشنایی پس از هر نور ، ای روشنایی بر فراز هر نور، ای نوری که همانندش نوری نیست. 💫(4٨) ای آن‌که عطایش برجسته است، ای آن‌که کارش مهربانی است، ای آن‌که مدارایش پایدار است، ای آن‌که نیکی‌اش دیرینه است، ای آن‌که سخنش حق است، ای آن‌که وعده‌اش راست است، ای آن‌که گذشتش فراتر از شایستگی است، ای آن‌که کیفرش عدالت است، ای آن‌که یادش شیرین است، ای آن‌که عطایش همگانی است" ┄┅═🌹═┅┅─── @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
7.94M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
بِسْمِ ٱللَّٰهِ ٱلرَّحْمَٰنِ ٱلرَّحِيم 🔹اللهمّ وفّر حظّی فیهِ من النّوافِلِ 🔹و اکْرِمْنی فیهِ بإحْضارِ المَسائِلِ 🔹و قَرّبِ فیهِ وسیلتی الیکَ من بینِ الوسائل 🔹یا من لا یَشْغَلُهُ الحاحُ المُلِحّین . 🔸خدایا زیاد کن بهره مرا در این روز از اعمال نافله و مستحبات 🔸و کرم فرما در حقم در این روز به حاضر و آماده ساختن و مسائل (امور مربوط به دنیا و آخرت) 🔸و نزدیک گردان در این روز وسیله مرا(بین وسایل و اسباب) به سوی خودت از میان وسیله ها 🔸ای خدایی که باز ندارد تورا (از کار لطف و جود و بخشش) اصرار و سماجت بندگان اصرار کننده. 🆔 @quranpuyan