💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_اعراف آیه 160 تا 163
📄#صفحـہ_171
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_171
❇️نقل #خصلتهای_زشت_نياكان كه به خاطر آنها تنبيه شدهاند، برای عبرت ديگران مانعی ندارد
💠وَ سْئَلْهُمْ عَنِ الْقَرْيَةِ الَّتِي كانَتْ حاضِرَةَ الْبَحْرِ إِذْ يَعْدُونَ فِي السَّبْتِ إِذْ تَأْتِيهِمْ حِيتانُهُمْ يَوْمَ سَبْتِهِمْ شُرَّعاً وَ يَوْمَ لا يَسْبِتُونَ لا تَأْتِيهِمْ كَذلِكَ نَبْلُوهُمْ بِما كانُوا يَفْسُقُونَ
🌱از آنان دربارهی (اهالی) شهری که در کنار دریا بود، بپرس؛ آنگاه که در مورد (حرمت صید روزهای) شنبه، از حد میگذشتند؛ هنگامی که روزهای شنبه، ماهیانشان آشکارا روی آب میآمدند (و در دسترس بودند)، و روزهایی که لازم نبود حرمت روز شنبه را حفظ کنند، نزدشان نمیآمدند. (آری،) بدینسان آنان را به سبب نافرمانیشان آزمایش میکردیم.
أعراف - ۱۶۳
🔷✨گاهی آزمايش الهی، در صحنههايی است كه تمايلات انسان به اوج میرسد، چنانكه در اين آيه منع از صيد و آزمايش در حالی است كه ماهیها بيشتر خود را نشان میدهند، «تَأْتِيهِمْ حِيتانُهُمْ» يا در آيهی ۹۴ سورهی مائده كه سخن از تحريم شكار در حالت احرام است، میخوانيم: «لَيَبْلُوَنَّكُمُ اللَّهُ بِشَيْءٍ مِنَ الصَّيْدِ تَنالُهُ أَيْدِيكُمْ وَ رِماحُكُمْ» آنجا كه شكار، در دسترس و در تيررس است، منع صيد در آن حالت، يك آزمايش الهی است.
🔹قانونشكنی نياكان، نسلهای بعدی را نيز شرمنده میكند. وَ سْئَلْهُمْ ...
🔹نقل خصلتهای زشت نياكان كه به خاطر آنها تنبيه شدهاند، برای عبرت ديگران مانعی ندارد. «عَنِ الْقَرْيَةِ الَّتِي»
🔹ساحلنشينی و گذران زندگی از طريق ماهیگيری، در طول تاريخ بوده است.
كانَتْ حاضِرَةَ الْبَحْرِ ...
🔹چهرهی واقعی گناه، با توجيه و حيله، عوض نمیشود. (ساختن حوضچههای كنار دريا برای صيد روز بعد) «يَعْدُونَ فِي السَّبْتِ»
🔹ماهيان دريا، به ارادهی الهی قدرت تشخيص روزهای هفته و افراد صيّاد را پيدا میكنند. تَأْتِيهِمْ ... لا تَأْتِيهِمْ
🔹جلوههای دنيايی و مادّی، يكی از آزمايشهای الهی است. «كَذلِكَ نَبْلُوهُمْ»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
May 11
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
صلوات خاصه امام رضا (علیهالسلام)
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دین
با عمومی سازی فهم و تفسير قرآن
@quranpuyan
⚫⚫با تسليت حادثه سقوط بالگرد حجت الاسلام سيدابراهيم رييسي و هيات همراه، رضوان و غفران الهی برای آنها، آرامش و صبر برای بازماندگان و داغداران و همبستگی و و اعتلاي مردم ایران را از خداوند متعال خواستاريم.
@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
8⃣5⃣ تدبر در سوره #حجر
🔹 نکات و پرسش های تفسیری سوره الحجر
با قرآن «گزینشی» برخورد نکنید
آیات ۸۹ تا ۹۴ بطور واضح انتقاد از کسانی است که به قرآن بعنوان یک «کلیت» نگاه نمی کردند بلکه اجزاء و عناصری از آن را بطور گزینشی در نظر گرفته و از آن برای پیشبرد مقصود خویش سوء استفاده می کردند.
از این آیات چنین فهمیده می شود که حتی از همان روزها نیز عده ای از مخالفان پیامبر(ص) در روی مطالب قرآن، دقت و کارشناسی می نمودند تا بتوانند اولاً ضعفی در آنها یافته و آن را با آب و تاب برای سایر مخالفان آن حضرت مطرح کنند و ثانیاً در آن مطالبی پیدا کنند که دلالت بر عقاید بت پرستانه خود آنان کند و آنرا با آب و تاب بزرگ کرده و چنین وانمود کنند که پیامبر چیز جدیدی نگفته بلکه همان مطالب آنان را به صورتی متفاوت بیان کرده است و شیوه آنها برای این کار، این بوده که قسمتی از قرآن را بطور گزینشی انتخاب می کرده اند (مثلاً از «ید الله فوق ایدیهم» چنین نتیجه می گرفتند که خدا هم مانند آدمی «دست» دارد و از این قبیل ...) و صرف نظر از صدر و ذیل آن، روی آن قسمت مانور دلخواه خویش را می کرده اند.
( کاری که همیشه در تاریخ اسلام توسط تقریباً همه فرقه ها انجام می شده و هنوز هم ادامه دارد )
مرور كلی سوره حجر
در پاراگراف ۱ می فرماید : ای پیامبر ! معجزه بزرگ را به تو داده ایم ، اما این کافران قابلیت درک آن را ندارند . پس ، دلگرم باش ، و به آنها اهمیتی مده ، و کار رسالتت را کما کان پیگیر باش .
در پاراگراف ۲ می فرماید : ای پیامبر ! توجه همگان و بخصوص کافران به اینهمه آیات صنع ، وآیات لطف ورحمت ، و آیات نعمت الهی جلب کن .
در پاراگراف ۳ می فرماید : ای پیامبر ! علت مخالفت این کفار همان علتی است که ابلیس از فرمــان خداوندت سرپیچید ، لذا به آنها اهمیتی مده و کار رسالتت را کما کان پیگیر باش و پیروانت را که خود را از وسوسه های شیطانی دور نگه میدارند به موقعیت عالی آخرتی شان مژده ده .
در پاراگراف ۴ می فرماید : ای پیامبر ! به پیروانت دلداری ده که اگر بر این آموزه ها پای بفشارند بعید نیست که خداوند با آنان چنان رفتاری کند ، و چنان نعمت هائی به آنــان روا دارد که نسبت به پیامبران برجسته اش روا داشته است . و ای پیامبر ! به این قوم هشدار ده که خیره سری را از حدودی نگذرانند زیرا ممکن است به عذاب هلاکت دست جمعی گرفتار شوند .
در پاراگراف آخر می فرماید : ای پیامبر ! به نعمت های بزرگی که به تو داده ایم بنگر و آنها را دائما درنظر داشته باش و آرزوی چیز دیگر مکن و برای این منظور از این پس به ایــن عبادات بپرداز .
از تفسیر مرحوم جمال گنجه ای
https://zaya.io/cn2xb
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
هدایت شده از گودرزی
4_5947071086821640267.mp3
11.99M
🌹سخنرانی بمناسبت ولادت امام هشتم
🌸موضوع : تقابل حضرت رضا ع
و #نائبان_ناباب
چرا علیرغم آنکه امام کاظم ع افراد صالحی را بعنوان #نایب خاص خود منصوب کرده بودند،اما آنها بعد از وفات امام، بخاطر حفظ وجوهات شرعی، امامت امام رضا ع را انکار کردند؟!
هرچقدر مقام و موقعیت فرد بالاتر باشد و #نظارت بر او نباشد، امکان سقوط و انحراف بیشتر است.
استاد سروش محلاتی
@quranpuyan
#جايگاه_تعقل و #خردورزي در مكتب #رضوي
✅فردی به نام ابن سکیت از امام علی ابن موسی الرضا(ع) می پرسد:
امروز #حجت بر مردم کدام است؟
امام(ع) می فرماید: #عقل،
با عقل است که سخنی را که واقعا از خداست و صادقانه به او نسبت داده شده است، شناخته و تایید می شود و سخنی که از خدا نیست و به دروغ به خدا نسبت داده شده، شناخته و تکذیب می شود. ابن سکیت عرض می کند: به خدا قسم جواب همین است (تحف العقول، ص473).
👈مطابق این سخن عقل حجتی است که بر همه حجیت های دیگر حکومت دارد و حتی سخن انبیاء را باید با آن سنجید. در طول تاریخ کم نبوده اند کسانی که پرچم بر افراشته اند و مدعی شده اند که از طرف خدا سخن می گویند و خداوند آنان را به سمت ها و ماموریت های رسالت و امامت و ولایت و وصایت و مسیح بودن و ... برانگیخته است. سخن کدامیک ازاینان را باید پذیرفت و به عنوان سخن خدا حساب کرد؟
همچنین در تاریخ یک دین و به مرور زمان قرائت ها و روایت های بسیار پرشماری از دین پیدا می شود و هر یک مدعی اند که دیانت راستین را او و تنها او ارائه می کند. به هر حال بازار دین بسیار شلوغ و پر سر و صدا بوده و هست. از سوی دیگر همه این مدعیان از آنجا که مدعی این بوده اند که از طرف خدا سخن می گویند مدعی حجیت نیز بوده اند و از مردم تبعیت را طلب می کرده اند.
🌴سخن امام رضا(ع) در این رابطه این است که انسان یک ابزار سنجش و میزان بیشتر ندارد و او #داور است که چه سخنی حق است و چه سخنی باطل و او تعیین می کند که چه سخنی را باید گردن نهاد و پذیرفت و چه سخنی را نباید پذیرفت و بلکه باید رد کرد. این ابزار سنجش و این داور، #عقل است.
این عقل است که باید داوری کند که چه کتابی حق است و از جانب خداست و چه دینی حق است و چه شخصی حق است و درست می گوید و اگر در ادیان مختلف ادعای اعجاز برای اثبات حقانیت شده، کدام درست است و اگر برای هر اندیشه ای استدلال می شود کدام استدلال درست و صحیح است و ...
✅امام(ع) در سخنی دیگر ارزش تعقل و خرد ورزی را به گونه ای دیگر بیان می کند:
«عبادت به زیادی روزه و نماز نیست، بلکه #عبادت به زیادی #اندیشهورزی در امر خداست» (همان، ص466).
اگر در روایت قبلی سخن از حجیت عقل بود در این روایت سخن از ارزش تعقل و تفکر در امر دین است.
از این حدیث بر می آید که در امر دینداری، خردورزی بیش از هر عمل دیگری ارزشمند است و هیچ عملی را نمی توان با آن قیاس کرد. علت این امر آشکار است.
🔻دینداری ای که همراه با اندیشه و خردورزی نباشد به معنای #بردگی و تبعیت از این و آن است و این دینداری سفیهانه است. یک چنین دینداری ای نه تنها جامعه را اصلاح نمی کند بلکه به تباهی می کشاند. دینی که همراه خرد ورزی نباشد دین نیست،
✅چرا که به فرموده رسول خدا(ص)
«جانمایه آدمی #خرد اوست و کسی که خرد ندارد #دین ندارد» (گزیده میزان الحکمه، ص538).
✅امام رضا(ع) باز به گونه ای دیگر بر جایگاه عقل و خرد در حیات معنوی انسان تاکید می کند:
«دوست هر آدمی خرد اوست و دشمن او #جهل اوست» (کافی، ج1، ص11).
👈این خرد آدمی است که در همه حال یار و یاور اوست و چراغی است که راه را روشن می کند و حق را از باطل متمایز می سازد و راه سعادت و کمال را به او نشان می دهد. در مقابل عقل، سفاهت قرار دارد که دشمن انسان است چرا که انسان را به بیراهه می برد و او را به باطل پرستی و سقوط می کشاند.
👈و باز درحالی که رسول خدا(ص) دوست داشتن مردم را پس از ایمان بالاترین عمل به حساب می آورد (نهج الفصاحه، ص281)، امام #رضا (ع) این امر را نصف عقل می شمارد:
« #دوست_داشتن مردم نصف #عقل است»
(تحف العقول، ص467).
آری! این جایگاه عقل و خردورزی در دینداری در #مکتب_رضوی است.
در این مکتب، دینداری بدون خردورزی و تعقل بی معنا و بیراهه است.
✍دكتر عبدالرحيم سليماني
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دین
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
.
#دعاهای_روزانه
🤲الهی ای خالق بی مدد🌺
و ای واحد بی عدد..💐
ای اول بی هدایت🌺
و ای آخر بی نهایت💐
ای ظاهر بی صورت🌺
وای باطن بی سیرت،💐
ای حی بی ذلت 🌺
💐ای مُعطی بی فطرت
🌺وای بخشندهٔ بی منت،
💐ای دانندهٔ راز ها، ای شنونده آواز ها،
🌺ای بینندهٔ نماز ها، ای شناسندهٔ نامها،
💐 ای رسانندهٔ گامها، ای مُبّرا از عوایق،
🌺 ای مطلع برحقایق، ای مهربان بر خلایق
💐 عذر های ما بپذیر که تو غنی و ما فقیر،
🌺و بر عیبهای ما مگیر که تو قوی وماحقیر،
💐از بنده خطا آید و ذلت و از تو عطا آید و
رحمت.
💫الهی نامه خواجه عبدالله انصاری
┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄
@quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_اعراف آیه 164 تا 170
📄#صفحـہ_172
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_172
❇️#عواقب_شيوع_ظلم و #گناه و ترك واكنش به #ستمگران
💠 فَلَمَّا نَسُوا مَا ذُكِّرُوا بِهِ أَنجَيْنَا الَّذِينَ يَنْهَوْنَ عَنِ السُّوءِ وَأَخَذْنَا الَّذِينَ ظَلَمُوا بِعَذَابٍ بَئِيسٍ بِمَا كَانُوا يَفْسُقُونَ
اعراف/165
🌱 پس چون تذکراتي را که به آنها داده شده بود به فراموشي سپردند [=اعتنائي به آن نکردند]، کساني را که از بديها نهي ميکردند نجات داديم و ستمگران را به سبب حرمتشکني مستمرشان به سختي گرفتار کرديم.
‼️ميگويند: سکوت علامت رضاست.
👈 نارضايتي قلبي اگر منجر به اظهار زباني و ممانعت از ناحق نگردد، به باطل جرأت و جسارت ميبخشد و راه بسط و گسترش آن را ميگشايد. در منطق قرآن سکوت مؤمنين در برابر ستم، نشانه نفاق و محافظهکاري و همسوئي با ستمگران و همساني با سرنوشت آنها محسوب ميشود.
👌در اين آيه تصريح گشته است که تنها مؤمنينِ معترض نجات يافتند و متخلفان و مؤمنينِ ساکت هرکدام به دليلي ظالم و فاسق شمرده شده و هلاک گشتند.
💠 فَلَمَّا عَتَوْا عَن مَّا نُهُوا عَنْهُ قُلْنَا لَهُمْ كُونُوا قِرَدَةً خَاسِئِينَ
اعراف/166
🌱 پس چون از آنچه نهي شده بودند سرپيچيدند، به آنان گفتيم: بوزينههائي مطرود باشيد!
💠 وَإِذْ تَأَذَّنَ رَبُّكَ لَيَبْعَثَنَّ عَلَيْهِمْ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ مَن يَسُومُهُمْ سُـوءَ الْعَذَابِ إِنَّ رَبَّكَ لَسَرِيعُ الْعِقَابِ وَإِنَّهُ لَغَفُورٌ رَّحِيمٌ اعراف:167
🌱 و [نيز به ياد آر] آنگاه که پروردگارت اعلام کرد بر آنها [به دليل ستمکاري يا سکوت در برابر ستم] تا روز قيامت کسي را برميانگيزد [=به قدرت و حکومت ميرساند] که عذاب سختي را به آنها بچشاند. بی گمان پروردگارت سریع العقاب است [عواقب ظلم بلافاصله در وجود شخص حک میشود] و بی گمان او بسی آمرزنده و مهربان [نسبت به مومنین] است.
👈اين نه حکمي استثنائي براي بنياسرائيل، بلکه قانوني عمومي و ابدي براي همه اقوام است. اين بخشنامهي الهي (إِذْ تَأَذَّنَ رَبُّكَ) خطاب به مردماني است که با سکوت محافظهکارانه خود در برابر ستمگران، آنها را بيش از پيش بر ملت مسلط ميکنند و ناگزير به عوارض و آثار گستردهي آن گرفتار و اسير ميشوند.
http://www.quranpuyan.com/yaf_postsm14194findunread_tdbr-w-fhm-swrh-rf--y-frzndn-dm-shyTn-shm-r-nfrybd--njt-dr-tbyt-z-hdyt-lhy-st.aspx#post14194
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_172
❇️#دین، علاوه بر آثار آخروی در اصلاح زندگی نیز نقش دارد .
💠وَ الَّذِينَ يُمَسِّكُونَ بِالْكِتابِ وَ أَقامُوا الصَّلاةَ إِنَّا لا نُضِيعُ أَجْرَ الْمُصْلِحِينَ «170»اعراف
🌱و كسانى كه به كتاب (آسمانى) تمسّك مىجويند و نماز را به پا داشتهاند (بدانند كه ما) قطعاً پاداش اصلاحگران را تباه نخواهيم كرد.
🔹تلاوت، حفظ، چاپ و نشر كتاب آسمانى، كافى نيست، بلكه بايد به آن عمل كرد تا نجاتبخش باشد. «يُمَسِّكُونَ» (چنانكه عمل به نسخهى پزشك، تنها راه درمان است.)
🔹در اديان و كتابهاى آسمانى گذشته نيز نماز بوده است. «أَقامُوا الصَّلاةَ»
🔹افراد بىنماز و جاهل به كتاب خدا، نمىتوانند مصلح كامل باشند. يُمَسِّكُونَ بِالْكِتابِ ... أَقامُوا الصَّلاةَ ... الْمُصْلِحِينَ
🔹دين علاوه بر آثار اخروى، در اصلاح زندگى دنيوى نيز نقش دارد. «الْمُصْلِحِينَ»
🔹اقامهى نماز، وسيله اصلاح جامعه است. «أَقامُوا الصَّلاةَ، الْمُصْلِحِينَ» (اقامه يعنى اهتمام كامل به برپايى نماز در تمام شئون زندگى، نه صرف خواندن نماز)
🔹اصلاح واقعى، دو شرط دارد: تمسّك كردن به قانون الهى و رابطهى استوار داشتن با خدا از طريق اقامهى نماز. (تمام آيه)
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan