به نام خدا
فهرست پستهای #اخلاق_سياسي در قرآن و روايات
✅ #اخلاق و مکارم اخلاقی و پرهیز از رذائل اخلاقی در اسلام، روح و جوهر دین که حاکم بر تمام زوایای فکری، گفتاری و رفتاری انسان است محسوب می شود.
♦ براين اساس و باتوجه به لزوم رعايت اصول اخلاقي توسط حاکمیت، نامزدها و هواداران انها و نيز كليه مخاطباني كه پستهاي سياسي توليد يا بازنشر ميكنند، در سال 1400 در 25 قسمت به تبيين برخي آيات و روايات مرتبط با اخلاق سياسي پرداختيم.
🔻🔻عزيزان مذهبي كه نسبت به رعايت مسايل اخلاقي دغدغه دارند، ميتوانند نسبت به جستجوي اين پستها در كانال #قرآن_پويان در تلگرام، ايتا و بله و يا كانال #زيست_قرآني در تلگرام و ايتا و واتساپ براساس هشتگ مربوطه اقدام و انرا در ساير گروهها و كانالهاي مرتبط بازنشر نمايند.
موضوعات ارسالي عبارتند از:
1⃣ ⭕شماره 1:
✳ مسؤولیت مضاعف انسانها در حوزه قدرت سیاسی در اسلام
2⃣. ⭕شماره 2:
#فحش و #ناسزا به نامزدها و هوادارانشان ممنوع🚫
3⃣. ⭕شماره 3:
منع از #القاب_زشت دادن به نامزدها و هوادارانشان
4⃣. ⭕شماره 4 :
ممنوعيت انتشار و فوروارد #تهمت به نامزدها و طرفدارانشان
5⃣ ⭕شماره 5 :
#كينهتوزي و #بيعدالتي نسبت به نامزدها و طرفدارانشان ممنوع🚫
6⃣. ⭕ شماره 6:
احترام به #حقوق_مردم توسط حاکمیت
#مردم، ستون دین هستند.
7⃣ ⭕شماره 7:
#تهمت_زدن و #آبروبری داوطلبان انتخابات و طرفدارانشان ممنوع🚫
8⃣ ⭕شماره 8:
* * #جمهوريت و انتخابات، #امانت مردم است. #خيانت ممنوع⛔**
9⃣ ⭕شماره 9:
#پخش_شايعه و ريختن #آبروي نامزدها و طرفدارانشان ممنوع🚫
🔟 ⭕شماره 10:
مواجهه #احسن با رقبا و طرفدارانشان: #پمپاژ نفرت و #عداوت ممنوع
1⃣1⃣ ⭕شماره 11:
وظیفه ما در برابر پستهاي حاوي #تهمت به نامزدهاي انتخابات و هوادارانشان چيست؟
♦سرزنش شديد استاد مطهري از ناقلان #شایعات.
2⃣1⃣ ⭕ شماره 12:
كار #خلافاخلاق، #تملق و مداحي نامزدها ممنوع! #اسراف در تبليغات حرام است.
💮👈توصيه هاي اخلاقي حجت الاسلام قرائتی براي داوطلبان انتخابات و هوادارا نشان:
3⃣1⃣⭕️شماره 13:
🔴🔺نسبت #دروغ دادن به افراد و پخش آن ، از مصاديق اشاعه #فحشاست.
4⃣1⃣⭕️شماره 14 :#عدالت_سیاسی برای همه مردم و داوطلبان
5⃣1⃣⭕️شماره 15: نريختن #آبروي نامزدها و طرفدارانشان توسط مسئولين، #رقبا و مردم
6⃣1⃣⭕️شماره 16: #ظلم نكردن به مردم و داوطلبان
7⃣1⃣⭕شماره 17 آيا #تهمت و #فحاشي و غيبت #مسئولين و نامزدها مجاز است؟
8⃣1⃣⭕شماره 18 : #فحش و ناسزا به داوطلبان و هوادارانشان ممنوع🚫
9⃣1⃣⭕شماره 19: #شایعه علیه نامزدها را دفن کنید🚫
0⃣2⃣⭕ شماره 20
ايا هدف #افشاگري عمومي و عدم راي مردم به يك كانديدا، تخريب، توهين و تهمت به او را جايز مي كند؟
1⃣2⃣⭕شماره 21: #دروغپراكني ممنوع🚫🚫
2⃣2⃣⭕️شماره 22 : نامزدها و طرفدارانشان، مردم را #فريب ندهند.⛔
3⃣2⃣⭕️شماره 23: #ظلم به مردم ممنوع. حمايت و همراهي با #ظالم هم ممنوع⛔
4⃣2⃣⭕شماره 24 #دروغ به مردم ممنوع⛔ دوستي با #دروغگو ممنوع⛔
5⃣2⃣⭕شماره 25 #حرف_زدن بدون #علم_ممنوع⛔ #تصديق و #تكذيب و فوروارد بدون علم ممنوع⛔ #راي_دادن بدون علم ،ممنوع⛔
🌹👈👈همچنين ميتوانيد تمام موضوعات فوق را در لینک زیر در #تالارگفتگوهاي_قرآنپويان ملاحظه فرمایید.
https://b2n.ir/akhlaq
کانال قرآن پویان
@quranpuyan
💫کانال زیست قرآنی
💎Eitaa :b2n.ir/E.zist
💎WatsApp:
https://chat.whatsapp.com/EcWfio5iuIq01Dy5YeT0Tt
💎Telegram:t.me/zistequrani
🖍 ريشه شرارتها و ناهنجاريها: از بين بردن #كرامت_انساني است.
🌺🌺 با تبريك سالروز ميلاد #امام_هادي ع
🔹تا ندانیم "گرفتاری از کجاست؟" راهی برای جلوگیری از ان وجود ندارد . ولی حوادت تلخ که در حکومت و یا در جامعه رخ میدهد ، از کجا سرچشمه میگیرد ؟
اگر گفته شود که رنجها و سختیها از سوی افراد بی دین بر ما تحمیل میشود ، پاسخ این است که مگر خوارج ، بی دین بودند که از هیچ جنایتی چشم پوشی نمیکردند ؟
و اگر بگویند : مرارتها از سوی کافران است ، پاسخ این است که در میان کافران نیز انسانهای وارسته فراوانند و قران بسیاری از انان را میستاید .
🔹مشکل ما در بیرحمی هایی که اتفاق میافتد ، "اعتقادی یا سیاسی" نیست . مشکل ما " #تربیتی" است .
در جامعه ای که شخصیت انسانها در زیر #فشارهای_اقتصادی و #سیاسی و اجتماعی اسیب میبیند و #کرامت_انسانی سقوط میکند ، هر جنایتی میتواند اتفاق بیفتد .
🔸سخن امام هادی(ع) چنین است :
هر کسی که از "کرامت" برخوردار نباشد و احساس شخصیت نکند دست به ر رفتار زشتی میزند
"مَن هانت علیه نَفسُه فلا تامَن شرّه"
بفرموده حضرت ، شر از سوی "افراد پَست" گریبان انسانها را میگیرد
و اشرار را نه در میان بی دینان ، بلکه در میان افراد فاقد شخصیت باید جستجو گرد و ناامنی در جامعه از آثار از بی حرمتی هاست
. وقتی شهروندان از کرامت برخوردار میشوند و احساس شخصیت میکنند ، با یکدیگر با احترام برخورد میکنند و همه از امنیت برخوردار میشوند
و وقتی حاکمان ، روح هتاکی در جامعه میدمند و مردم را به تکدی و چاپلوسی سوق میدهند ، انتظار هر شری میرود :
من هانت علیه نفسه ، فلا تامن شره (تحف العقول)
🖋استاد محمد سروش محلاتی
@quranpuyan
#آیههاینور
"وَ نُقَلِّبُ اَفئِدَتَهُم وَ اَبصارَهُم"
(و ما قلبها و دیدگانشان را دگرگون می کنیم!)
انعام/۱۱۰
☆ دگرگون شدن قلب، از این آگاهی به آن آگاهی رفتن است. یک تغییر شعور است. و متعاقب آن جور دیگر دیدن. گاه این منقلب شدن به تاریکی است و گاه به نور. و چون به نور باشد، به معنای عروج به لایه ی برتر حیات و آگاهی است. قلب که دگرگون شود، یعنی ادراک تو دگرگون شده است. و آنگاه جهان، دیگر همان جهان قبلی نیست و چشمانت چیز دیگری خواهند دید. نادیده ها قابل دیدن می شوند و اشیاء حقایق خود را نشان خواهند داد. و این تغییر آغازش از دل است. اول "اَفئِدَة" آمده و سپس "اَبصار"! از قوّه ی مُدرِکه آغاز می شود. از مرکز شعور. و آنگاه در خواهی یافت که چشمانت قابلیت حقیقی خود را باز یافته اند. چشم و دل که هماهنگ شوند، از آن پس؛ تغییر نگاه، تغییر شعور را باعث است.
🖌بر گرفته از مجموعه نکات قرآنی
مسعود ریاعی
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_توبه آیه 80 تا 86
📄#صفحـہ_200
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_200
❇️تا انسان خود دگرگون نشود و انقلابی در درون نيابد، دعای پيامبر نيز كارساز نيست
💠(استغفرلهم اولا تستغفرلهم ان تستغفر لهم سبعین مره فلن یغفرالله لهم ذلک بانهم کفروا بالله و رسوله و الله لا یهدی القوم الفاسقین
🌱برای آنان طلب آمرزش کنی یا نکنی (تفاوتی ندارد)اگر برایشان هفتاد بار هم آمرزش بخواهی ، هرگز خدا آنان را نمی آمرزد و این به جهت آنست که آنان به خدا ورسولش کفر ورزیدند و خداوند گروه تبهکار را هدایت نمی کند.
🔷✨می فرماید: ای پیامبر(ص ) استغفار و عدم #استغفار تو در باره آنان یکسان است و سودی به حال آنان ندارد و حاشا که پیامبر(ص ) عمل لغو و بیهوده ای را انجام دهد و با آنکه می داند آنها آمرزیده نشده و هدایت نمی یابند، برای آنان طلب استغفار کند. لکن خداوند برای تأکید مطلب و جهت دلالت بر کثرت می فرماید: اگر هفتادبار هم برای آنها طلب آمرزش کنی ، خدا آنها را نمی آمرزد و استغفار تو هیچ اثری نخواهد داشت و آنها را به آمرزش نمی رساند، چون بدلیل فسادقلبهایشان ، جایگاه نهایی آنها مقرر شده است و آنچه مانع از مغفرت آنهامی شود، کفر آنها نسبت به خدا و رسول است و این کفر مانع بزرگیست که هرگزبا استغفار، هر چند از جانب پیامبر باشد، بر طرف نمی شود و این افراد چون ازروش بندگی عدول کرده اند و فاسقند، لذا هرگز خدا آنها را به مغفرت و سعادت ابدی هدایت نمی کند، زیرا #مغفرت عینا همان هدایت بسوی بهشت خلد است .
📚تفسیر المیزان
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_200
❇️ملاك #ارزشها، #حسن_عاقبت و با #ايمان مردن است
💠وَ لا تُعْجِبْكَ أَمْوالُهُمْ وَ أَوْلادُهُمْ إِنَّما يُرِيدُ اللَّهُ أَنْ يُعَذِّبَهُمْ بِها فِي الدُّنْيا وَ تَزْهَقَ أَنْفُسُهُمْ وَ هُمْ كافِرُونَ (۸۵/توبه)
🌱اموال و فرزندان آنان (منافقان)، تو را به شگفتی و اعجاب نياورد! همانا خداوند میخواهد آنان را بدين وسيله در دنيا عذاب كند و در حال كفر جانشان به در آيد.
🔹 به خاطر امكانات و برخورداری ديگران، احساس حقارت نكنيم. «لا تُعْجِبْكَ»
🔹 مال و فرزند، گاهی مايهی آزمايش و عذاب است، نه رفاه و خوشبختی.
«يُعَذِّبَهُمْ بِها فِي الدُّنْيا»
🔹 كيفر خداوند در دنيا، گاهی با همان مظاهر دنيوی است. «يُرِيدُ اللَّهُ أَنْ يُعَذِّبَهُمْ بِها فِي الدُّنْيا»
🔹 مرگ، خارج شدن روح از بدن است، نه فانی شدن روح. «تَزْهَقَ أَنْفُسُهُمْ»
🔹 يك عمر كفر و ناسپاسی باعث میشود انسان لحظهی مرگ، كافر از دنيا برود.
«تَزْهَقَ أَنْفُسُهُمْ وَ هُمْ كافِرُونَ»
🔹 ملاك ارزشها، حسنِ عاقبت و با ايمان مردن است، نه زرق و برق چند روزهی دنيوی. «تَزْهَقَ أَنْفُسُهُمْ وَ هُمْ كافِرُونَ»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
May 11
هدایت شده از اطلاع رسانی دوره های آموزشی روش ساده فهم قران
30.49M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
کلیات ۵مرحله نخست دعوت پيامبر با توجه به #ترتيبنزول سوره ها و #كلماتكليدي (نذير،بشير،نذيرمبين و..)،بخشي از ارايه آقاي سيد كاظم فرهنگ در دوره آموزشي روش مطالعه و فهم بهتر قران كريم
@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
2⃣ تدبر در سوره #هود
🔹پیام های آیات ۴-۱ سوره هود از تفسیر نور
۱- بنیان قرآن،محکم و استوار است و هیچ چیزی نمی تواند سبب تزلزل آن شود، بلکه با پیشرفت علم،اسرار این کتاب بیشتر کشف می شود. «أُحْکِمَتْ آیاتُهُ»
۲- قانون و کتاب،هم باید محکم باشد و هم روشن و واضح. أُحْکِمَتْ ... ثُمَّ فُصِّلَتْ (قوانین غیر الهی،یا محکم نیست،یا روشن نیست و یا قانونگذار طبق حکمت و مصلحت و آگاهی،قانون را وضع نکرده است)
۳- قرآن،هم استدلالی و تزلزل ناپذیر است و هم جامع تمام ابعاد زندگی دنیوی و اخروی می باشد. أُحْکِمَتْ ... ثُمَّ فُصِّلَتْ
۴- دعوت به یکتاپرستی،سرلوحه ی پیام همه ی انبیاست. «أَلاّ تَعْبُدُوا إِلاَّ اللّهَ»
۵- فلسفه ی نزول کتب آسمانی،توحید و پاکسازی جامعه از شرک است. کِتابٌ أُحْکِمَتْ آیاتُهُ ... أَلاّ تَعْبُدُوا إِلاَّ اللّهَ
۶- پیامبر صلی الله علیه و آله از جانب خدا،امّا برای سعادت مردم آمده است. «إِنَّنِی لَکُمْ مِنْهُ»
۷- تا اسنان خود را از گناه پاک نکند وسبکبال نشود،نمی تواند به سوی حقّ پرواز کند. «اسْتَغْفِرُوا رَبَّکُمْ ثُمَّ تُوبُوا»
۸- توبه از گناه،سبب بازگشت الطاف مادّی خدا نیز می شود. فَتُوبُوا ... یُمَتِّعْکُمْ
۹- زندگی خوب،مورد توجّه اسلام است. «مَتاعاً حَسَناً»
۱۰- درجات در قیامت متفاوت است.هرکس فضیلت بیشتری در دنیا کسب کند، لطف بیشتری در آخرت دریافت خواهد کرد. «یُؤْتِ کُلَّ ذِی فَضْلٍ فَضْلَهُ»
۱۱- پیامبران دلسوز مردمند.جمله ی «فَإِنِّی أَخافُ عَلَیْکُمْ» در قرآن زیاد آمده است.
۱۲- بازگشت ما تنها به سوی خداست،نه دیگران. «إِلَی اللّهِ مَرْجِعُکُمْ»
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#زندگي_قرآني:
قرآن: #انتخابات و #تبليغات
⭕️شماره 12:
#ممنوعيت انتشار و فوروارد #تهمت به #نامزدها و طرفدارانشان🚫
آيه «12»سوره نور:
🔶"چرا زمانى كه تهمت را شنيديد، مردان و زنان با ايمان نسبت به هم گمان خوب نبردند و نگفتند كه اين تهمتى بزرگ وآشكار است؟"
"خداوند در اين آيه، مسلمانان را به خاطر بدگمانى و آسيبپذيرى آنان در برابر #شايعات، توبيخ مىكند.
1⃣- دامن زدن به #شايعه و پخش آن، ممنوع است. ( «لَوْ لا» نشانه توبيخ از سوءظن و پخش شايعات است)
2⃣- مؤمنان در برابر آبروى يك «فرد» مسئول هستند. «الْمُؤْمِنُونَ وَ الْمُؤْمِناتُ»
3⃣- بنى آدم اعضاى يكديگرند. #تهمت به هر عضوى از جامعهى اسلامى، همانند تهمت به ديگر اعضاست.«انفسهم»
4⃣- اصل اوّليه در عمل مسلمان، صحت است، مگر جرم او با دليل ثابت شود.«ظَنَّ الْمُؤْمِنُونَ وَ الْمُؤْمِناتُ بِأَنْفُسِهِمْ خَيْراً»
5⃣- در برابر شنيدههاى ناروا در مورد مؤمنان، سكوت و همراهي ممنوع است. لَوْ لا ... قالُوا هذا إِفْكٌ مُبِينٌ
6⃣- تهمت اگر ثابت نشود، گويندهى آن #دروغگو محسوب مىشود. «هُمُ الْكاذِبُون»"
📚تفسير نور
💫کانال. قرآن پویان
@quranpuyan
🔰 تعريف #مردم از نگاه #حاكمان .
🛑قسمت دوم:
🔻امام علی ع فرمود: "ما اصبح بالکوفه احد الا ناعما ان ادناهم منزله لیاکل البر و یجلس فی الظل و یشرب من ماء الفرات" "در کوفه همه مردم به زندگی آبرومند دست یافته اند: پایین ترین طبقات جامعه از نان گندم استفاده می کنند؛ همگی سرپناه دارند؛ آنان از آب آشامیدنی گوارا برخوردارند" 📚بحار الانوار، ج۴۰، ص۳۲۷
🔖 وقتی واژه مردم از زبان #سیاست_مداران شنیده می شود، باید توجه داشت که به هیچ وجه آنان یک معنای مشترک از این واژه اراده نمی کنند. واژه "مردم"، در زبان حکمرانان، ممکن است معناهای مختلف زیر را بدهد:
📍۱. منظور از "مردم" همه مقامات سیاسی کشور، کارگزاران، کارمندان، و در یک کلام همه کسانی که بخشی از نیروی دولت هستند. به این جمع می توان محفل ها و حلقه های مشاوران، صاحبان نفوذ و چاکران را افزود. همچنین خانواده های این جمع نیز در ذیل مفهوم مردم قرار می گیرند.
📍۲. منظور از #مردم افرادی هستند که در بالا اشاره شد؛ اما به این جمع یک حلقه دیگر را نیز می توان افزود. آن حلقه کسانی از عموم مردم اند که هر چند سمتی در حکومت ندارند و از مردمان عادی هستند، اما حامی پروپا قرص حکومت و نیروهای سیاسی و مقامات بلند پایه به حساب می آیند. اینها کسانی هستند که به عنوان سیاهی لشگر، حکومت گران، در هنگام نیاز، از آنان استفاده ابزاری می کنند.
📍۳. منظور از مردم همه کسانی هستند که در یک کشور و در یک سرزمین زندگی مشترکی دارند. این مردم ممکن است بخشی از حکومت باشند یا نباشند. آنان می توانند حامی پروپا قرص حکومت باشند یا نباشند. آنان می توانند موافق دولت، سیاستمداران، سیاستهای داخلی و خارجی حکومت باشند یا مخالف آنها. مردم وقتی گفته می شود، همه طبقات، همه زبانها، همه صاحبان عقاید گوناگون، همه جنسیت ها، مردمان نیک کردار یا بد کردار، مرکز نشینان یا حاشیه نشینان، همه را دربر می گیرد.
🔖 وقتی یک سیاستمدار دم از مردم می زند، باید دید کدام یک از سه معنای فوق را در نظر دارد. باید گفته آنان را، با گفته های دیگر آنان، با اعمال آنان، و با اقدامات آنان سنجید. در یک بازه زمانی طولانی مدت به تدریج می توان فهمید که منظور هر سیاستمدار از "مردم" چیست.۰
🔖با کمال تاسف باید گفت که اکثر سیاستمداران وقتی صحبت از مردم می کنند، یکی از دو معنای اول یا دوم را مد نظر دارند. فقط در نظامهای به لحاظ سیاسی توسعه یافته است که معنای سوم از مردم در زبان سیاستمداران رایج می گردد.
👈👈در چارچوب فکر دینی هم، حکومت امانتی است که مردم در معنی سوم به حاکمان داده اند و شرط مشروعیت حکومت این است که حکمران #امانتدار_همه_مردم باشد.
🔸نتیجه گیری: باید در این ایام انتخابات دقت کرد، که کاندیداها کدام معنا از مردم را در سینه دارند و تا چه اندازه به مردم به عنوان صاحبان حقوق سیاسی اعتقاد دارند و دغدغه استیفای حقوق آنان را دارند.
آنکه در این میدان تزویر نمی کند کسی است که مردم در معنای سوم را، که بی تردید معنای واقعی این واژه است، در ذهن دارد و دلش به عشق مردم می تپد.
✍حجت الاسلام دكتر محمودشفیعی
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━
#دعاهای_روزانه
«پروردگارا! دلهایمان را، بعد از آنکه ما را هدایت کردی، (از راه حق) منحرف مگردان! و از سوی خود، رحمتی بر ما ببخش، زیرا تو بخشندهای!
آل عمران/۸
@quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_توبه آیه 87 تا 93
📄#صفحـہ_201
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نکات_تفسیری
#صفحه_201
❇️#تكاليف الهی به قدر توان بشر است
💠لیس علی الضعفاء و لا علی المرضی و لا علی الذین لا یجدون ماینفقون حرج اذا نصحوا لله و رسوله ما علی المحسنین من سبیل و الله غفوررحیم 91/توبه
🌱بر ضعفاء و بیماران و بر کسانی که چیزی برای خرج کردن ندارند، درصورتی که برای خدا و رسولش خیرخواهی نمایند، تکلیف و حرجی نیست ، برنیکوکاران طریقی برای شماتت وجود ندارد و خدا آمرزنده و مهربان است.
🔹(ضعفاء)در اینجا، یعنی کسانی که نیرو و توانایی جهاد ندارند، مانند اشخاص زمین گیرو (مرضی ) افراد بیماری هستند که موقتا به بیماری مبتلا شده اند وتوانایی جهاد ندارند و (الذین لا یجدون ما ینفقون )یعنی افرادی که نیروی مالی برای سفر و تدارک اسلحه ندارند، خداوند از این افراد، حکم وجوب جهاد رابرداشته ، چون جهاد برای آنان مستلزم حرج و مشقت است.
🔹و همچنین لوازم وتوابع آن یعنی ، مذمت در دنیا و عقوبت در آخرت را نیز از آنها برداشته ، چون درواقع مخالفت در مورد آنها صدق نمی کند، اما اینکه شرط آن را خیرخواهی برای خدا و رسول قرار داد به جهت آن بود که دلهایشان از خیانت و فریب به دورباشدو نخواسته باشند مانند منافقان فاسد در امر خدا کارشکنی کنند و اجتماع اسلامی را به فساد بکشانند، که اگر چنین باشد مستحق مذمت و عقاب هستند.
🔹و در آخر در مقام بیان علت رفع تکلیف از آنها می فرماید: برنیکوکاران مؤاخذه ای نیست و کسی نمی تواند آنها را مذمت کرده و آسیب رساند، وخداوند آمرزنده و مهربان است و آنها را از هر مکروهی ایمن می کند.
📚تفسیر المیزان
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نکات_تفسیری
#صفحه_201
❇️شانهخالی كردن از #مسئوليّت، موجب بدفرجامیست
💠إِنَّمَا السَّبِيلُ عَلَی الَّذِينَ يَسْتَأْذِنُونَكَ وَ هُمْ أَغْنِياءُ رَضُوا بِأَنْ يَكُونُوا مَعَ الْخَوالِفِ وَ طَبَعَ اللَّهُ عَلی قُلُوبِهِمْ فَهُمْ لا يَعْلَمُونَ (۹۳/توبه)
🌱راه (ايراد ومؤاخذه،) تنها بر كسانی است كه در عينِ توانگری و ثروتمندی، از تو اذن میخواهند (كه به جبهه نروند) و راضی شدهاند كه با متخلّفان باشند. خداوند بر دلهايشان مُهر زده است، از اين رو نمیدانند.
🔹(انما) در آیه افاده حصر می نماید و می فرماید: ملامت تنهامتوجه چنین کسانی است که از روی نفاق و به جهت مهمور بودن دلهایشان ازفهم حقیقت عاجزند و در عین توانگری و قدرت جسمی ، راضی شدند که بازنان و کودکان و افراد زمینگیر در شهر مانده و عازم جهاد نشوند و اینها فاقدشعور و درک درست هستند و نمی دانند که با این تقاعد چه خیری از آنها فوت شده و از چه سعادتی محروم گشته اند.
🔹تفاوت مؤمن و منافق تا به كجاست! در آيهی قبل ديديم مؤمن از اينكه وسيلهای برای رفتن به جبهه ندارد گريه میكند و اشك میريزد، «أَعْيُنُهُمْ تَفِيضُ مِنَ الدَّمْعِ» ولی در اين آيه میخوانيم كه منافقانِ ثروتمند، برای ترك جبهه اصرار دارند واز پيامبر اجازه میخواهند!!
🔹فقير و غنی، در رفتن به جبهه يكساناند و ثروت، نه امتيازی برای ترك جبهه است و نه عذر و بهانهای برای آن .... عَلَی الَّذِينَ يَسْتَأْذِنُونَكَ وَ هُمْ أَغْنِياءُ
🔹شانهخالی كردن از مسئوليّت، موجب بدفرجامی و از دست دادن شناختِ صحيح میشود. «طَبَعَ، لا يَعْلَمُونَ»
📚تفسیر المیزان و نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
May 11