فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
#دعاهای_روزانه
💐اِلهى قَصُرَتِ الْأَلْسُنُ عَنْ بُلُوغِ ثَنآئِكَ
🌼كَما يَليقُ بِجَلالِكَ،وَ عَجَزَتِ الْعُقُولُ عَنْ
💐اِدْراكِ كُنْهِ جَمالِكَ،وَ انْحَسَرَتِ
🌼الْأَبْصارُدُونَ النَّظَرِ اِلى سُبُحاتِ وَجْهِكَ،
🌼🤲خدایا! زبانها قاصر است از رسیدن به ثناى تو آنطور که شایسته جلال تو است و عقلها عاجز است از ادراک کنه جمالت. و دیدهها تار و بى فروغ ماند از نظر کردن به سوى انوار ذاتت.
💫مناجات العارفین
┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄
@quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_توبه آیه 107 تا 111
📄#صفحـہ_204
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_204
❇️دشمن، از #مسجد و #مذهب، عليه مذهب سوء استفاده میكند!
💠وَ الَّذِينَ اتَّخَذُوا مَسْجِداً ضِراراً وَ كُفْراً وَ تَفْرِيقاً بَيْنَ الْمُؤْمِنِينَ وَ إِرْصاداً لِمَنْ حارَبَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ مِنْ قَبْلُ وَ لَيَحْلِفُنَّ إِنْ أَرَدْنا إِلاَّ الْحُسْنى وَ اللَّهُ يَشْهَدُ إِنَّهُمْ لَكاذِبُونَ
🌱(برخی از آنان،) کسانی (هستند) که برای زیان رساندن به مسلمانان و (تقویت) کفر و تفرقهافکنی میان مؤمنان و انتظار و زمینهسازی برای (حضور) کسانی که پیشتر با خدا و پیامبرش جنگیده بودند، مسجدی را انتخاب کردند و قطعاً سوگند میخورند که صرفاً قصد خیر داشتیم؛ ولی خداوند گواهی میدهد که آنان یقیناً دروغ میگویند.
توبه - ۱۰۷
🔷✨(ارصاد) یعنی کمین و انتظار برای حمله و ( ضرار) یعنی ضرررساندن ، و این آیه در وصف گروهی از منافقان است که مسجدی را ساختند، اماهدفشان ضرر زدن به اسلام و تفرقه انداختن بین مسلمانان بود تا وحدت کلمه آنان را بشکنند و در آنجا به کمین افرادی مثل خود باشند و کفر را ترویج نمایندتا خلاصه آنجا پایگاهی بر علیه مسلمانان باشد.
🔷✨نقل شده که جماعتی از بنی عمروبن عوف مسجد قبا را ساختند و ازرسولخدا(ص ) خواستند تا در آنجا نماز بگزارد،لکن جماعتی از بنی غنم بن عوف که افرادی منافق بودند به آنها حسد کرده و در کنار مسجد قبا، مسجددیگری ساختند تا در آنجا علیه مسلمین توطئه کنند و تفرقه ایجاد نمایند و درانتظار ابی عامر راهب که قول داده بود با لشکری از روم به سوی آنها بیامد،بنشینند تا رسولخدا(ص ) را از مدینه بیرون کنند و از رسولخدا(ص ) خواستند تابا نماز در آنجا، مسجدشان را افتتاح کند و آن را به وجود خود متبرک نماید، ورسولخدا(ص ) به آنان وعده زمانی را داد که از جنگ تبوک به مدینه باز گردد، واین آیات در همان هنگام نازل گردید، و خدای تعالی از حقیقت نیات ایشان خبرداد و فرمود، بزودی اینها می گویند ما جز خیر قصد دیگری نداشتیم ومی خواستیم با ایجاد مسجد تسهیلاتی برای مؤمنین فراهم کنیم ، اما خدا حقیقت نیات آنها را می داند و به کذب و نفاق آنها گواهی می دهد.
📚تفسیر المیزان
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_204
❇️ارزش كارها به #نيّت آنان است، نه ظاهر اعمال
💠أَ فَمَنْ أَسَّسَ بُنْيانَهُ عَلی تَقْوی مِنَ اللَّهِ وَ رِضْوانٍ خَيْرٌ أَمْ مَنْ أَسَّسَ بُنْيانَهُ عَلی شَفا جُرُفٍ هارٍ فَانْهارَ بِهِ فِي نارِ جَهَنَّمَ وَ اللَّهُ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ (۱۰۹/توبه)
🌱آيا كسیكه بنيان (كار) خود را بر پايهی تقوا و رضای الهی قرار داده بهتر است، يا كسیكه بنياد (كار) خويش را بر لبهی پرتگاهی سست و فروريختنی نهاده كه او را در آتشِ دوزخ میاندازد؟ خداوند گروه ستمگر را هدايت نمیكند.
🔷✨آيهی قبل، مقايسهی مسجد ضرار و مسجد قبا بود، و در اين آيه مقايسهی بانيان آن دو مسجد است.
كلمهی «شَفا»، به معنای لبه و كناره، «جُرُفٍ»، به معنای حاشيهی نهر يا چاه كه آب زير آن را خالی كرده و پرتگاه شده است، و «هارٍ»، به معنای سست میباشد.
🔹ارزش كارها به نيّت آنان است، نه ظاهر اعمال. مسجد قبا برای خدا ساخته شد و مسجد ضرار با انگيزهی تفرقهافكنی! «أَسَّسَ بُنْيانَهُ عَلی تَقْوی»
🔹بنياد باطل بر باد است. «بُنْيانَهُ عَلی شَفا جُرُفٍ هارٍ»
🔹گاهی مسجد، بانيان خود را به قعر دوزخ میافكند. «فَانْهارَ بِهِ فِي نارِ جَهَنَّمَ»
🔹سوء استفاده از مراكز مذهبی و باورهای دينی مردم، ظلم است. «الظَّالِمِينَ»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
May 11
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
4⃣ تدبر در سوره #هود
🔹فراز آیات ۱۱-۵ سوره هود
أَلاإِنَّهُمْ يَثْنُونَ صُدُورَهُمْ لِيَسْتَخْفُواْ مِنْهُ أَلا حِينَ يَسْتَغْشُونَ ثِيَابَهُمْ يَعْلَمُ مَا يُسِرُّونَ وَمَا يُعْلِنُونَ إِنَّهُ عَلِيمٌ بِذَاتِ الصُّدُورِ{5}
آگاه باشيد كه آنان سینه هایشان را خم می کنند تا [خود را] از او نهفته دارند آگاه باشيد آنگاه كه آنان جامههايشان را بر سر مىكشند (تا پیام خدا را نشنوند) [خدا] آنچه را نهفته و آنچه را آشكار مىدارند مىداند زيرا او به اسرار سينهها داناست {5}
وَمَا مِن دَآبَّةٍ فِي الأَرْضِ إِلاَّ عَلَى اللّهِ رِزْقُهَا وَيَعْلَمُ مُسْتَقَرَّهَا وَمُسْتَوْدَعَهَا كُلٌّ فِي كِتَابٍ مُّبِينٍ {6}
و هيچ جنبندهاى در زمين نيست مگر [اينكه] روزيش بر عهده خداست و [او] قرارگاه و محل مردنش را مىداند همه [اينها] در كتابى روشن [ثبت] است {6}
وَهُوَ الَّذِي خَلَق السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضَ فِي سِتَّةِ أَيَّامٍ وَكَانَ عَرْشُهُ عَلَى الْمَاء لِيَبْلُوَكُمْ أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلاً وَلَئِن قُلْتَ إِنَّكُم مَّبْعُوثُونَ مِن بَعْدِ الْمَوْتِ لَيَقُولَنَّ الَّذِينَ كَفَرُواْ إِنْ هَـذَا إِلاَّ سِحْرٌ مُّبِينٌ {7}
و اوست كسى كه آسمانها و زمين را در شش هنگام آفريد و عرش او بر آب بود تا شما را بيازمايد كه كداميك نيكوكارتريد و اگر بگويى شما پس از مرگ برانگيخته خواهيد شد قطعا كسانى كه كافر شدهاند خواهند گفت اين [ادعا] جز سحرى آشكار نيست {7}
وَلَئِنْ أَخَّرْنَا عَنْهُمُ الْعَذَابَ إِلَى أُمَّةٍ مَّعْدُودَةٍ لَّيَقُولُنَّ مَا يَحْبِسُهُ أَلاَ يَوْمَ يَأْتِيهِمْ لَيْسَ مَصْرُوفًا عَنْهُمْ وَحَاقَ بِهِم مَّا كَانُواْ بِهِ يَسْتَهْزِؤُونَ {8}
و اگر عذاب را تا چندگاهى از آنان به تاخير افكنيم حتما خواهند گفت چه چيز آن را باز مىدارد آگاه باش روزى كه [عذاب] به آنان برسد از ايشان بازگشتنى نيست و آنچه را كه مسخره مىكردند آنان را فرو خواهد گرفت {8}
وَلَئِنْ أَذَقْنَا الإِنْسَانَ مِنَّا رَحْمَةً ثُمَّ نَزَعْنَاهَا مِنْهُ إِنَّهُ لَيَئُوسٌ كَفُورٌ {9}
و اگر از جانب خود رحمتى به انسان بچشانيم سپس آن را از وى سلب كنيم قطعا نوميد و ناسپاس خواهد بود {9}
وَلَئِنْ أَذَقْنَاهُ نَعْمَاء بَعْدَ ضَرَّاء مَسَّتْهُ لَيَقُولَنَّ ذَهَبَ السَّيِّئَاتُ عَنِّي إِنَّهُ لَفَرِحٌ فَخُورٌ {10}
و اگر پس از محنت و ضررى كه به او رسيده نعمتى به او بچشانيم حتما خواهد گفت گرفتاريها از من دور شد بىگمان او سرمست متکبر و فخرفروش است {10}
إِلاَّ الَّذِينَ صَبَرُواْ وَعَمِلُواْ الصَّالِحَاتِ أُوْلَـئِكَ لَهُم مَّغْفِرَةٌ وَأَجْرٌ كَبِيرٌ {11}
مگر كسانى كه شكيبايى ورزيده و كارهاى شايسته كردهاند [كه] براى آنان آمرزش و پاداشى بزرگ خواهد بود {11}
♻️عصاره فراز آیات ۱۱-۵ : روگردانان از پیام وحی و منکران معاد که آنرا سحر میخوانند و وعده عذاب خدا را باستهزا میگیرند، تحت نظر و کنترل خداوند خالق قادر رازق هستند. موعد عذاب که برسد، فرار و بازگشتی ندارند. تاخیر عذاب هم آنها را جری می کند. سلب رحمتهای عطاشده و عطای نعمت پس از سختی ها توسط خدا هم ، آنها را متنبه نمیکند.
نکات :
در آیه ۱۰ لغت فرح بکار رفته است. همانطور که در سوره قصص بیان شد، در قرآن کریم فرح هم در شادی مذموم بکار رفته و هم در شادی ممدوح. لذا مقصود واقعی آنرا باید درسیاق آیات جستجو کرد. در اینجا با توجه به صفت فخور در کنار فرح و نیز مفهوم آیه، مقصود از فرح شادی مذموم یعنی شادی همراه با تکبر و تفاخر و سرمستی است.
https://zaya.io/ldpig
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛