eitaa logo
قران پویان
455 دنبال‌کننده
5.9هزار عکس
692 ویدیو
615 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
در محضر کلام مولا 🔰رعيت اصلاح نشود مگر به صلاح ، و حاكمان اصلاح نگردند مگر به . ولى اگر رعيت بر والى غالب شود، يا والى بر رعيت ستم كند، اختلاف كلمه پيدا شود، و نشانه هاى ستم آشكار گردد، و بيمارى روانها زياد شود، به آن هنگام است كه نيكوكاران خوار، و بدكاران عزيز شوند. 💠فَلَيْسَتْ تَصْلُحُ الرَّعِيَّةُ إِلَّا بِصَلَاحِ الْوُلَاةِ،  وَ لَا تَصْلُحُ الْوُلَاةُ إِلَّا بِاسْتِقَامَةِ الرَّعِيَّةِ.  وَ إِذَا غَلَبَتِ الرَّعِيَّةُ وَالِيَهَا أَوْ أَجْحَفَ الْوَالِي بِرَعِيَّتِهِ،  اخْتَلَفَتْ هُنَالِكَ الْكَلِمَةُ وَ ظَهَرَتْ مَعَالِمُ الْجَوْرِ  وَ كَثُرَتْ عِلَلُ النُّفُوسِ،  فَهُنَالِكَ تَذِلُّ الْأَبْرَارُ وَ تَعِزُّ الْأَشْرَارُ 🖊بخش هایی از خطبه ۲۱۶ نهج البلاغه حضرت علی ع @quranpuyan
recording-20240626-180138.mp3
16.78M
▪️مراسم سالگرد شهادت آیه الله بهشتی 🔴موضوع : مواجهه با ✅ بهشتی می گوید :هیچ حکومتی حق ندارد را از مردم بگیرد. «انتقاد از رهبران» از مسائلی است که عناوین ثانویه بر نمی‌دارد و همیشه حکم واحد دارد. یعنی یک سری دشمن در نظر بگیریم آنها را بزرگ جلوه کنیم و بعد به دلیل اینکه دشمن هست، سلب آزادی‌ها که دیگر کسی نمی‌تواند بگوید بالای چشمتان ابرو است.. ✅شهید بهشتی را هم در جامعه دینی می‌بیند، ایشان مطلبی را از مرحوم علامه نائینی نقل می‌کنند که ما هم استبداد دینی و هم استبداد سیاسی داریم. می‌فرماید نگهبان حاکم مستبد و حاکم مستبد نگهبان عالم مستبد است. بهشتی به خطر استبداد توجه دارد . می‌فرمایند وقتی جلوی آزادی انتقاد گرفته شود، این جامعه در و خودسر زندانی می‌شود؛ شهید بهشتی می‌گوید بد است؛ برای اینکه انسان‌ها در این نوع حکومت رشد نمی‌کنند ✅ مرحوم بهشتی تمام تلاشش را کرد که در حقوق مردم و شهروندان کمترین قید و در رأس قدرت بیشترین قید قرار بگیرد، تا جلوی دیکتاتوری گرفته شود؛ ۶ تیر ماه . ۱۴۰۳ @quranpuyan
نظرات قران اموزان 17 دوره روش ساده فهم قران.pdf
2.04M
💐 اظهار رضايت و لذت از فراگيري توسط 150 نفر از قران آموزان 🔺🔺اگر شما هم هميشه وقت خواندن قرآن، آرزو داشتين كه آيات را بفهميد اما فرصت يا حوصله شركت در كلاسهاي حضوري تدبر يا دوره هاي طولاني تفسير ترتيبي يا شركت در جلسات مختلف قرآني را نداشتين، و يا اگر مسلط نبودن به زبان عربي يا روخواني قرآن، مانع شما بوده يا فكر مي كرديد كه تحصيلات حوزوي براي اين كار نياز است، 👇👇👇👇👇👇👇 ♦ از موانع ذهني بالا فرار كنيد و فرصت امسال را براي تجربه معنوي فهم آيات و سوره‌ها مغتنم بدانيد و در طي 10 هفته را بطور همراه با تمرين عملي فرابگيريد. 👈 جهت اطلاعات بیشتر و ثبت نام،به لينكهای زير مراجعه نماييد ✳ https://b2n.ir/a02388 @tadabbor_quranpuyan ✅ در تلگرام و ایتا👆 ✅ در واتساپ https://chat.whatsapp.com/KmJSRCcMZvWDzIFaS7lv8T
💢 دور را به‌دست چنین کسانی ندهید! 💢 ❇️ پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله) در اوج اقتدار، پرچم را از گرفت و به‌ امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) سپرد؛ چون می‌خواست حتی در برابر دشمنان ندای گذشت و مهربانی سر داده شود و میدان در دست کسانی باشد که شعارشان «الیوم یوم المرحمة» است. 🔸شیخ مفید در این‌باره می‌نویسد: روزی که پیامبر اكرم (صلّى الله عليه و آله) مكه را فتح کرد پرچم را به‌دست سعد بن عباده داد و از او خواست پيش از ورود ایشان وارد مكه شود. سعد پرچم را به‌دست گرفت و شروع کرد به شعار دادن و می‌گفت: «اليوم يوم الملحمة، اليوم تسبى الحرمة» امروز روز جنگ است. امروز حرم‌ها به اسارت گرفته می‌شوند. رسول خدا (صلّى الله عليه و آله) به امیرالمؤمنین عليه السّلام فرمود: «علی جان، فوراً خود را به سعد برسان و پرچم را از او بگير و خودت با پرچم وارد شهر شو.» 📚 الارشاد، ج ۱، ص ۶۰ ❇️ 🖋حجت الاسلام سید حمید حسینی کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔹إِنَّا هَدَيْنَاهُ السَّبِيلَ إِمَّا شَاكِرًا وَإِمَّا كَفُورًا 🔸به‌راستی ما راه را به او نشان داديم يا سپاس گزار خواهد بود يا ناسپاس 📗سوره انسان، آیه ۳ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیه 112 تا 117 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
4_6051024022827701028.mp3
2.94M
‌‌‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏ 📖 🎙آقای بازرگان 🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️در مسير ، اوّل است، بعد 💠التَّائِبُونَ الْعابِدُونَ الْحامِدُونَ السَّائِحُونَ الرَّاكِعُونَ السَّاجِدُونَ الْآمِرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّاهُونَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَ الْحافِظُونَ لِحُدُودِ اللَّـهِ وَ بَشِّرِ الْمُؤْمِنِينَ 🌱(آن مؤمنان،) همان توبه‌کنندگان، عبادت‌کنندگان، ستایشگران، روزه‌داران، رکوع کنندگان، سجده کنندگان، آنان که به کار شایسته فرمان می‌دهند و از کار ناشایست نهی می‌کنند و مرزهای (حلال و حرام) خدا را حفظ می‌کنند (، مؤمنان راستین‌اند)، و (ای پیامبر،) به مؤمنان بشارت ده. توبه - ۱۱۲ 🔷✨این آیه مؤمنان را به نیکوترین اوصاف ،توصیف می کند ومی گوید: مؤمنان همان افراد توبه کننده ازغیر خدا بسوی او و عبادت کنندگان شاکری هستند که کمال عبادت را به جای می آورند وستایش کنندگانی هستند که همواره زبانشان به حمد الهی گویاست ونهایت سپاس را بجای می آورند وسیرکنندگانی هستند که همواره با گامهای خوداز این مسجد به آن منبر ومحفل دینی می شتابند و رکوع کنندگان و سجده کنندگانی هستند که با بدن و جوارح خود در مقابل حق خضوع می کنند و این اوصاف ایشان در حالت انفراد است ، اما از نظر اجتماعی آنها مانند نگهبانان مراقب و هوشیاری هستند که اجتماع خود را با امر به معروف ونهی از منکر ازانحراف باز می دارند و سعی می کنند حافظ حدود شرایع الهی باشند و چه درآشکار و یا نهان و چه بطور فردی یا جمعی هرگز از آن حدود تجاوز نمی کنند. آنگاه با اینکه خداوند در آیه قبل خودش به مؤمنان بشارت داده بود در این آیه به پیامبرش (ص ) فرمان می دهد که مؤمنان را بشارت دهد و این تأکید بلیغی است که نهایت عنایت پروردگار نسبت به مؤمنان را می رساند. 📚تفسیر المیزان ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠لَقَدْ تابَ اللَّهُ عَلَى النَّبِيِّ وَ الْمُهاجِرِينَ وَ الْأَنْصارِ الَّذِينَ اتَّبَعُوهُ فِي ساعَةِ الْعُسْرَةِ مِنْ بَعْدِ ما كادَ يَزِيغُ قُلُوبُ فَرِيقٍ مِنْهُمْ ثُمَّ تابَ عَلَيْهِمْ إِنَّهُ بِهِمْ رَؤُفٌ رَحِيمٌ 🌱قطعاً خداوند بر پیامبر و مهاجران و انصار لطف و عنایت کرد؛ همان‌ها که در آن لحظه‌ی دشوار، پس از آن‌که نزدیک بود دل‌های برخی از ایشان (از پیروی از پیامبر) منحرف شود، از او پیروی کردند. آنگاه (خداوند) به آنان لطف و عنایت کرد (و راهنمایی‌شان کرد)؛ زیرا او به آنان بسیار رئوف و مهربان است. توبه - ۱۱۷ 🔷✨این آیات نیز همچنان از جنگ تبوک و مطالب گوناگونى که پیرامون این رویداد بزرگ اسلامى به وقوع پیوست ، سخن مى گوید. در نخستین آیه اشاره به شمول رحمت بى پایان پروردگار نسبت به پیامبر و مهاجرین و انصار در آن لحظات حساس کرده ، مى گوید: رحمت خدا شامل حال پیامبر (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) و مهاجران و انصار، همانها که در موقع شدت و بحرانى از او پیروى کردند، شد (لقد تاب الله على النبى و المهاجرین و الانصار الذین اتبعوه فى ساعة العسرة ). 👈سپس اضافه مى کند: (این شمول رحمت الهى به هنگامى بود که بر اثر شدت حوادث و فشار ناراحتیها نزدیک بود گروهى از مسلمانان از جاده حق باز گردند) (و تصمیم به مراجعت از تبوک بگیرند) (من بعد ما کاد یزیغ قلوب فریق منهم ). دگر بار تاءکید مى کند که (بعد از این ماجرا، خداوند رحمت خود را شامل حال آنها ساخت ، و توبه آنها را پذیرفت ، زیرا او نسبت به مؤ منان مهربان و رحیم است ) (ثم تاب علیهم انه بهم رؤ ف رحیم ). 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 6⃣ تدبر در سوره 🔹تفسیر سوره هود از عبدالعلی بازرگان هود : ۵ أَلَا إِنَّهُمْ يَثْنُونَ صُدُورَهُمْ لِيَسْتَخْفُوا مِنْهُ أَلَا حِينَ يَسْتَغْشُونَ ثِيَابَهُمْ يَعْلَمُ مَا يُسِرُّونَ وَمَا يُعْلِنُونَ إِنَّهُ عَلِيمٌ بِذَاتِ الصُّدُورِ  بدانيد که آنها [=منکران رسالت پيامبر؛ هنگام تلاوت قرآن] گوش دل به شنيدن آن مي‌بندند تا خود را از او [=پيام رسول] پنهان دارند! ۸ آگاه باشيد، همانگاه که خود را با جامه‌شان مي‌پوشانند [تا شناخته نشوند، خدا] هر چه را که پنهان و آشکار مي‌کنند مي‌داند، مسلماً او به راز درون آگاه است.  ۸- اصطلاح صدر يا صدور، در تمامي ۴۴ موردي که [مستقل يا با ضمائر] در قرآن آمده است، معناي مجازي دارد و نمي‌توان آن را به قفسه سينه ظاهري نسبت داد. صدر انسان همان ظرفيت روحي اوست که به تعبير قرآن تنگ‌نظر يا داراي وسعت نظر [ضيق صدر يا سِعِه صدر] مي‌شود [انشراح ۱ (۹۴:۱) ، حجر ۹۷ (۱۵:۹۷) و موارد بسيار ديگر]، از تنگ‌نظري شفا پيدا کند [توبه ۱۴ (۹:۱۴) ، يونس ۵۷ (۱۰:۵۷) ]، ترس [حشر ۱۳ (۵۹:۱۳) ]، کِبر [غافر ۵۶ (۴۰:۵۶) ]، نياز [حشر ۹ (۵۹:۹) ]، مخفي کاري [نمل ۷۴ (۲۷:۷۴) ، غافر ۱۹ (۴۰:۱۹) و...]، آيات خدا [عنکبوت ۴۹ (۲۹:۴۹) ]، دشمني [اعراف ۴۳ (۷:۴۳) ]، شيطان در آن نفوذ مي‌کند [ناس ۵ (۱۱۴:۵) ]، خدا سينه‌ها را مي‌آزمايد [آل‌عمران ۱۵۴ (۳:۱۵۴) ] و... در ضمن ۱۲ بار در قرآن بر عليم بودن خدا بر ذات سينه‌ها تأکيد شده است. با مقدمات فوق، جمله «يَثْنُونَ صُدُورَهُمْ» به نظر مي‌رسد همان روگرداني و بستن گوش دل بر کلمات خدایی باشد [والله اعلم]. اتفاقاً منکران نوح نيز در برابر سخنان او انگشتان خويش در گوش‌هاشان مي‌نهادند تا سخنانش نشوند و پيراهن خويش بر سر مي‌کردند تا در معرض نصايحش قرار نگيرند [وَإِنِّي كُلَّمَا دَعَوْتُهُمْ لِتَغْفِرَ لَهُمْ جَعَلُوا أَصَابِعَهُمْ فِي آذَانِهِمْ وَاسْتَغْشَوْا ثِيَابَهُمْ وَأَصَرُّوا وَاسْتَكْبَرُوا اسْتِكْبَارًا- نوح ۷]. هود : ۶ وَمَا مِن دَابَّةٍ فِي الْأَرْضِ إِلَّا عَلَى اللَّهِ رِزْقُهَا وَيَعْلَمُ مُسْتَقَرَّهَا وَمُسْتَوْدَعَهَا كُلٌّ فِي كِتَابٍ مُّبِينٍ  ـ [اگر نگران رزق خود از بيم بُت‌ها، در صورت ايمان آوردن هستند] هيچ جنبنده‌اي روي زمين نيست جز آنکه روزي‌اش به عهده خداست و قرارگاه او [در رَحِم] و وديعه‌گاه او را مي‌داند ۹ و همه [اين مراحل] در کتابي روشن [ثبت] است.  ۹- سخن از مستقر و مستودع علاوه بر اين آيه، در آيه ۹۸ سوره انعام (۶:۹۸) [وَهُوَ الَّذِي أَنْشَأَكُمْ مِنْ نَفْسٍ وَاحِدَهٍ فَمُسْتَقَرٌّ وَمُسْتَوْدَعٌ قَدْ فَصَّلْنَا الْآيَاتِ لِقَوْمٍ يَفْقَهُونَ- اوست آنکه شما را از نفس تنها- نفخه حيات- پديد آورد و سپس آن را مستقر ساخت و يا به وديعه گذاشت. همانا ما نشانه‌ها را تفصيل داديم تا مردم تفکر کنند]. بسياري از مفسرين مستقر و مستودع را به رِحم مادر و صلب پدر نسبت داده‌اند و مرحوم دکتر يدالله سحابي [در کتاب قرآن مجيد و تکامل انسان] با توجه به سلسله تکامل موجودات زنده در روي کره زمين، اين دو عنوان را ناظر به دو دسته موجودات زنده در تاريخ تکامل نوعي دانسته که نسل دسته اول چندين دوره زمين شناسي دوام آورده و نسل دوم، که اقسام واسطه را تشکيل مي‌دادند، کم دوام بوده‌اند. کلمة مستقر در قرآن به مدار خورشيد که بر محور آن حرکت مي‌کند نيز گفته شده است [وَالشَّمْسُ تَجْرِي لِمُسْتَقَرٍّ لَهَا...- ياسين ۳۸ (۳۶:۳۸) ]، همچنين به اسکان انسان در زمين [...وَلَكُمْ فِي الْأَرْضِ مُسْتَقَرٌّ... – بقره ۳۶ (۲:۳۶) ]، اما مستودع از ريشة «وَدَعَ»، به حال خود رها کردن است [أحزاب ۴۸ (۳۳:۴۸) و ضحي ۳ (۹۳:۳) ]. آيا نمي‌توان مستقر را رَحِم مؤنث که جايگاه رشد نطفه است و مستودع را مکان‌هاي رشد تخم در آب و خاک و هوا دانست [والله اعلم]؟ https://zaya.io/ldpig کانالِ قرآن‌پویان تدبر در  قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
. شماره 16 . سوره 💢 پرستى در هاى مختلف 🔶يَا أَيُّهَا النَّاسُ اعْبُدُوا رَبَّكُمُ الَّذِي خَلَقَكُمْ وَالَّذِينَ مِن قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ اى مردم! پروردگارتان را که شما، و کسانى را که پیش از شما بودند آفرید، پرستش کنید. تا پرهیزگار شوید. (بقره/21) 🔶در اینجا توجه به این حقیقت لازم است که قرار دادن براى تنها، منحصر به ساختن بت هاى سنگى و چوبى و یا از آن فراتر، انسانى همچون (علیه السلام) را یکى از خدایان سه گانه دانستن، نیست، بلکه معنى وسیعى دارد، صورت هاى مخفى تر و پنهان تر را نیز شامل مى شود، به طور کلى هر چه را در ردیف خدا در زندگى مؤثر دانستن یک نوع شرک است. 👈 ابن عباس در اینجا تعبیر جالبى دارد مى گوید: أَلأَنْدادُ هُوَ الشِّرْکُ أَخْفى مِنْ دَبِیْبِ النَّمْلِ عَلى صَفاة سَوْداءَ فِى ظُلْمَةِ اللَّیْلِ، وَ هُوَ أَنْ یَقولَ وَ اللّهِ وَ حَیاتِکَ یا فُلانُ وَ حَیاتِى! وَ یَقُولُ لَولا کَلْبَةٌ هذا لاَ َتانَا اللُّصُوصَ البّارِحَةَ!... وَ قَوْلُ الَّرجُلِ لِصاحِبِهِ ما شاءَ اللّهُ وَ شِئْتَ... هذا کُلُّهُ بِهِ شِرْکٌ: 📌 انداد، همان است که گاهى پنهان تر است از حرکت مورچه بر سنگ سیاه در شب تاریک، از جمله این که انسان بگوید: به خدا سوگند، به جان تو سوگند، به جان خودم سوگند (یعنى خدا و جان خود و جان دوستش را در یک ردیف قرار بدهد) و بگوید این سگ اگر دیشب نبود دزدان آمده بودند! (پس نجات دهنده ما از دزدان این سگ است) یا به دوستش بگوید: هر چه خدا بخواهد و تو بخواهى، همه اینها بوئى از شرک مى دهد .(۷) 👈و در حدیثى مى خوانیم: مردى در برابر پیامبر(صلى الله علیه وآله) همین جمله را گفت: ما شاءَ اللّهُ وَ شِئْتَ: هر چه خدا بخواهد و تو بخواهى . پیامبر فرمود: أَ جَعَلْتَنِى لِلّهِ نِدّاً: مرا شریک خدا و هم ردیف او قرار دادى ؟!(۸) 👈در تعبیرات عامیانه روزمره، نیز بسیار مى گویند: اول خدا، دوم تو ! باید قبول کرد که این گونه تعبیرات نیز مناسب یک کامل نیست. در روایتى در تفسیر آیه ۱٠۶ سوره یوسف : وَ ما یُؤْمِنُ أَکْثَرُهُمْ بِاللّهِ إِلاّ وَ هُمْ مُشْرِکُون ، 🌹از امام صادق(علیه السلام)مى خوانیم که فرمود: (این اشاره به شرک خفى است) مانند این که انسان به دیگرى بگوید: اگر تو نبودى من نابود شده بودم یا زندگانیم بر باد مى رفت .(۹) ─┅═༅✾═❥❥═༅✾═┅─ ۷ ـ فى ظلال ، سید قطب ، جلد اول، صفحه ۵۳ ـ تفسیر ابن کثیر ، جلد ۱، صفحه ۶۱، ذیل آیه موردبخث. بحار الانوار ، جلد ۶۹، صفحه ۹۳، حدیث ۳. ۸ ـ تفسیر ابن کثیر ، جلد ۱، صفحه ۶٠، ذیل آیه مورد بحث (دار المعرفة). ۹ ـ سفینة البحار ، جلد اول، صفحه ۶۹۷ ـ وسائل الشیعه ، جلد ۱۵، صفحه ۲۱۵، حدیث ۲٠۳۱٠ (چاپ آل البیت) ـ بحار الانوار ، جلد ۵، صفحه ۱۴۸، حدیث ۱۲. 📚تفسیر نمونه. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━
🔴حق ملت برای انجام و در قانون اساسي در نگاه شهيد بهشتي شهید بهشتی: مگر ما میتوانیم برای آیندگان تکلیف معین بکنیم؟ ملت میتواند در آینده، راه را پیدا کند ❇ در مجلس خبرگان قانون اساسی برخی نمایندگان اعتقاد داشتند بايد تضییقاتی برای تجدیدنظر در قانون اساسی ایجاد کرد. مهمترين مخالف اين ديدگاه شهید بهشتی بود كه با اظهارنظرهاي خود، اكثريت مجلس را با خود همراه نمود. ▫️بهشتی در این خصوص خطاب به مخالفان می گوید: ❇«مردم همانطور که فهمیدند اصل قانون اساسی را چکار کنند در آن را هم می فهمند. وقتی که قانونیت این قانون اساسی به است این راه همیشه باز است و ملت میتواند در آینده راه تجدید نظر را پیدا کند.راه تجدید نظر را خود ملت می داند». ▫️شهید بهشتی در پاسخ به این اشکال که اگر تجدیدنظر در قانون اساسی به مجلس و رفراندوم واگذار شود موجب تزلزل خواهد شد با قاطعیت ویژه خود گفت: 👈«این هیچ تزلزلی نمی آورد و هر موقع که ملت خواست این کار را میکند. اگر شما به جای یکی، بیست اصل اینجا بگذارید که این قانون اساسی هیچ قابل تغییر نیست، بعدا با یک رفراندوم می‌توانند کلش را عوض کنند». ⭕پافشاری برخی نمایندگان باعث شد بهشتی با صدایی رسا و قاطعیتی بیشتر حقوق بلافصل و غیرقابل تفسیر ملت را یادآور شود . دکتر بهشتی در پاسخ، قانونیت قانون اساسی را با و را نیز با می داند و باز هم بر عدم لزوم وجود چنین اصلی تأکید می کند و پاسخی می دهد که کم و بیش سرنوشت کلی و نهایی چنین اصلی در آن، پی ریزی می گردد، زیرا چنین پاسخی، کاری می کند که دیگران کمتر می توانستند با سخنان او مخالفت کنند: ♦♦«آقایان توجه ندارند، آقا یک قانونی که اعتبار قانونی و حقوقی اش را از نظر موازین حقوقی از یک مبنایی می گیرد حالا این مبنا هر چه می خواهد باشد، این مبنا اگر مجلس مؤسسان است، مجلس مؤسسان، اگر رفراندوم است، . 👈👈یک چیزی که اعتبار قانونی خودش را از یک مبنایی می گیرد، هیچ وقت نمی تواند نفی کننده اعتبار همان مبنا برای نوبت بعدی باشد، اصلاً این محال است.» 👈پس از رد و بدل شدن دو جمله بسیار مهم، نظری و تاریخی بین دو شهید بزرگوار هاشمي نژاد و بهشتي، سرنوشت نهایی بحث معلوم می شود و به رأی گیری درباره بودن یا نبودن چنین اصلی در قانون اساسی، ختم می گردد. از یکسو شهيد هاشمی نژاد معتقد بود: «اگر آن مبنا بگوید غیر قابل تغییر است، غیر قابل تغییر می شود.» و از سوی دیگر دکتر بهشتی معتقد بود که: «مگر ما می توانیم برای آیندگان تکلیف معین کنیم، هر مکلفی خودش می داند.» 📁نقل از مشروح مذاكرات مجلس خبرگان قانون اساسي @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
خداوندا ! همچنان كه آفرينشم را زيبا نمودى رفتارم را بياراى کانالِ قرآن‌پویان تدبر در  قرآن ،تعقل در شريعت @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیه 118 تا 122 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan