eitaa logo
قران پویان
482 دنبال‌کننده
6هزار عکس
704 ویدیو
625 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
. شماره 87 سوره صفحه_47 💢⭕️ : از هر 🔶وَ اتَّقُوا يَوْماً تُرْجَعُونَ فِيهِ إِلَى اللَّهِ ثُمَّ تُوَفَّى كُلُّ نَفْسٍ ما كَسَبَتْ وَ هُمْ لا يُظْلَمُونَ‌«بقره281» 🔹و پروا كنيد از روزى كه در آن به پيشگاه خداوند بازگردانده مى‌شويد و سپس هركس (جزاى) آنچه را كسب كرده، بدون كم وكاست داده مى‌شود و به آنان ستمى نمى‌رود. 🔴🔔اين آيه به منزله‌ى جمع‌بندى و هشدار عمومى در پايان آيات ربا است. در تفاسيرى همچون كشّاف، الميزان، مجمع البيان، كبير فخر رازى و برهان آمده است كه اين آيه، آخرين آيه‌اى بوده كه بر رسول خدا ص نازل شده، ولى به دستور پيامبر ص در اينجا قرار گرفته است. 1⃣- قيامت، روز مهمى است. تنوين كلمه‌ «يَوْماً» اشاره به عظمت آن روز دارد. 2⃣- ربا گرفتن و رسيدن به دنيا، ساده و زودگذر است، آنچه ابدى و باقى است، قيامت است. «وَ اتَّقُوا يَوْماً» 3⃣- تقوا و ياد قيامت، قوى‌ترين عامل براى دور شدن از وساير محرّمات است. «وَ اتَّقُوا يَوْماً تُرْجَعُونَ فِيهِ» 4⃣- ضامن اجراى نظام اقتصادى اسلام، ايمان و مردم است. «وَ اتَّقُوا يَوْماً» 5⃣- در معاملات اين جهان، امكان كم و كاست هست، ولى در معامله با خداوند هيچ گونه كم و كاستى نيست. «تُوَفَّى كُلُّ نَفْسٍ ما كَسَبَتْ» 6⃣- ملاك جزا و پاداش، عمل است، نه آرزو. «ما كَسَبَتْ» 7⃣- نگران انفاق و ترك سود رباهاى خود نباشيد، از اعمال نيك شما اندكى كاسته نمى‌شود. «تُوَفَّى كُلُّ نَفْسٍ ... لا يُظْلَمُونَ» 📚تفسير نور(10جلدى)، ج‌1، ص: 447 👈در پايان ، اين آيه ديدگاهى بس باز و واپسين مسير آدمى را مينماياند : ابديت و برگشت بسوى خدا ♨️با اين ديد باز ميتواند از واژگونى در طبيعت دنيا و سودها و بندهاى آن وارهد و توشۀ برگيرد و راه و روشش را بشناسد و خود را آمادۀ چنين روزى گرداند 📚تفسير پرتوي از قران کانالِ قرآن‌پویان تدبر در  قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
⭕️کسی که باید را بگوید ولی است، یک دهان بسته است 🔻خداوند در قرآن می فرماید که ﴿وَ مَنْ لَمْ يَحْكُمْ بِما أَنْزَلَ اللَّهُ فَأُولئِكَ هُمُ الْكافِرُونَ﴾، یک وقت است انسان حکم می کند «بغیر ما أنزل الله»، این بیّن الغی است. یک وقتی در جایی که باید حکم بکند «بما أنزل الله»، است. 👈 این حدیث، مطلب حقی است هر چند مستقیماً از امام معصوم نقل نشده باشد که «السَّاکِتُ عَنِ الْحَقِّ شَيْطانٌ أَخْرَسٌ» کسی که باید این حق را الآن بگوید ولی ساکت است این یک است. الآن بسیاری از این کشورهای غربی شیطان دهان بسته اند در برابر . اینکه ذات اقدس الهی فرمود یک عده از حیوانات پست ترند، به خاطر این امور است. 🔻کلام الهی سرتاسر حق است ﴿الْحَقُّ مِنْ رَبِّكَ﴾، ذات اقدس الهی معاذالله مگر غیر از حق چیزی می گوید؟ طنز در او هست؟ مبالغه است؟ شاعرانه سخن می گوید؟ ممکن است یک شعری، شعر خیلی خوبی باشد 99 درصدش برهان باشد یک درصدش ذوقی و تشبیه و امثال ذلک باشد، این نیز از حرم امن وحی دور است. فرمود ما شاعر نیستیم. ما حرفمان صد درصد است ﴿الْحَقُّ مِنْ رَبِّكَ﴾. این ذات اقدس الهی فرمود که یک عده از حیوانات پست ترند. شما در این فیلم ها و مستندها میبینید وقتی یک گرگی یک گوسفندی را درید وقتی میبیند این مادر هست او را رها می کند، اما این از او به مراتب بدتر است. ـ اینکه فرمود: ﴿أُولئِكَ كَالأنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ﴾ برای همین است! ـ و یک عده هم نگاه می کنند و به او اسلحه می دهند و اینها اینجور های عزیز را، حزب الله عزیز را، مسلمان های عزیز را به این صورت به خاک و خون می کشند. 🔻خدای کریم فرمود به اینکه اگر خدا را فراموش کردید گرفتار می شوید به یک چیز دیگری و آن این است که خودتان را فراموش می کنید! ﴿لاَ تَكُونُوا كَالَّذِینَ نَسُوا اللَّهَ فَأَنسَاهُمْ أَنفُسَهُمْ﴾ فرمود اگر الله را فراموش کردید خودتان را گم می کنید، این صهیونیست و غرب به فکر همه چیز هستند به فکر خودشان نیستد، اینها را کرده اند. 🔻سیدنا الاستاد مرحوم علامه طباطبایی می گوید، یک هماهنگی بین حدیث معروف «مَنْ عَرَفَ نَفْسَهُ فَقَدْ عَرَفَ رَبَّهُ»، با این آیه نورانی برقرار است، قرآن می گوید: اگر کسی خدا را فراموش کرد خودش را فراموش می کند. حدیث می گوید: «مَنْ عَرَفَ نَفْسَهُ فَقَدْ عَرَفَ رَبَّهُ»، عکس نقیض، یعنی منطقی حرف زدن، یعنی دو دو تا چهار تا گفتن. این یعنی قرآن را منطقی معنا کردن. این یعنی هماهنگ بودن. این حدیث نورانی و آن کلام طیب و نورانی، یکی اصل است و دیگری فرع که اگر کسی خدا را فراموش کند، خود را فراموش می کند و اگر می خواهید خود را بشناسید، اول خدای خود را بشناسید! 🎙ايت اله جوادي املي کانالِ قرآن‌پویان تدبر در  قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
9.21M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
فرازهایی از دعای روز پنجشنبه 🍃 الهی در روز پنجشنبه پنج حاجتم را براور که جز بزرگواری تو گنجایش آنها را ندارد و جز نعمتهای تو بر آن توانا نیست ✨تندرستی که بوسیله آن بر انجام طاعتت نیرو گیرم ✨و پرستشی که بدان مستحق پاداشت گردم ✨و فراخی در حال از طریق روزی حلال. ✨و دیگر انکه مرا در توقفگاههای خوفناک( برزخ وقیامت ) بوسیله امان خود ایمن گردانی ✨واز حوادث اندوهناک وغمگین در پناه خود قرارم دهی ودرود فرست برمحمد وآلش وتوسل مرا بدان حضرت در روز قیامت شفیع وسودمند برای من قرار ده که همانا تو مهربانترین مهربانانی @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 59 تا 66 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
4_6048681277081523998.mp3
3.3M
‌‌‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏ 📖 🎙آقای بازرگان 🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ريشه‌ی گاهی است 💠‏وَ إِذْ قُلْنا لِلْمَلائِكَةِ اسْجُدُوا لِآدَمَ فَسَجَدُوا إِلاَّ إِبْلِيسَ قالَ أَ أَسْجُدُ لِمَنْ خَلَقْتَ طِيناً (۶۱/إسراء) 🌱‏وبه يادآور زمانی كه به‌فرشتگان گفتيم: برای آدم سجده كنيد. پس سجده كردند، مگر ابليس كه گفت: آيا برای كسی سجده كنم كه از گل آفريده‌ای؟! 🔹‏در قرآن بارها به مسأله‌ی سجود فرشتگان و سرپيچی ابليس اشاره شده است. ‏ابليس، از جنّ است، «كانَ مِنَ الْجِنِّ»ولشكريانی دارد، «وَ جُنُودُ إِبْلِيسَ أَجْمَعُونَ»و سپاه او پياده و سواره، «وَ أَجْلِبْ عَلَيْهِمْ بِخَيْلِكَ وَ رَجِلِكَ»و عامل انحراف و سجده نكردنش نيز قياس خاك و آتش بود. خَلَقْتَنِي مِنْ نارٍ وَ خَلَقْتَهُ مِنْ طِينٍ* ‏🔹سجده برای غير خدا، اما به فرمان خداوند، مانعی ندارد. قُلْنا ... اسْجُدُوا لِآدَمَ‌ 🔹انسان گل سرسبد موجودات است، چرا كه فرشتگان معصوم در برابر او سجده كردند. «اسْجُدُوا لِآدَمَ فَسَجَدُوا» 🔹فرشتگان، تسليم فرمان خدايند. اسْجُدُوا ... فَسَجَدُوا 🔹اعتقاد به برتری‌های موهوم، شيطانی است، زيرا شيطان، به برتری نوع خود عقيده داشت. «أَ أَسْجُدُ لِمَنْ خَلَقْتَ طِيناً» 🔹اعتراض به حكمت، عدل وامر خدا، بدتر از سجده نكردن است. أَ أَسْجُدُ ... 🔹ابليس موجودی سنجش‌گر و دارای اختيار است. إِلَّا إِبْلِيسَ‌ أَ أَسْجُدُ ... 🔹اجتهاد در مقابل نصّ ممنوع است. (ابليس، در برابر نصّ خداوند، اجتهاد كرد) قُلْنا ... اسْجُدُوا ... أَ أَسْجُدُ لِمَنْ خَلَقْتَ طِيناً 🔹ريشه‌ی معصيت گاهی خودبرتربينی است. «أَ أَسْجُدُ لِمَنْ خَلَقْتَ طِيناً» 🔹حسد ابليس، چشم حقيقت بين او را بست، خاك و گل بودن آدم را ديد، ولی روح الهی‌ «نَفَخْتُ فِيهِ مِنْ رُوحِي»او را نديد. أَ أَسْجُدُ ... طِيناً 🔹ابليس ملاك ارزش را عناصر مادّی می‌پندارد. «طِيناً» 📚‏تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan