eitaa logo
قران پویان
457 دنبال‌کننده
5.9هزار عکس
692 ویدیو
615 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
4_6044177677454153029.mp3
2.61M
‌‌‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏ 📖 🎙آقای بازرگان 🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ با همه 💠وَ قُلْ لِعِبادِي يَقُولُوا الَّتِي هِيَ أَحْسَنُ إِنَّ الشَّيْطانَ يَنْزَغُ بَيْنَهُمْ إِنَّ الشَّيْطانَ كانَ لِلْإِنْسانِ عَدُوًّا مُبِيناً (۵۳/إسراء) 🌱‏وبه بندگانم بگو: سخنی گويند كه نيكوتر است، چرا كه شيطان (با سخنان ناموزون) ميان آنان فتنه وفساد می‌كند. همانا شيطان همواره برای انسان، دشمنی آشكار بوده است. 🔷از آنجا که در آیات پیشین سخن از مبدأ و معاد و دلائلی بر این دو مسأله مهم اعتقادی در میان بود، در اینجا روش گفتگو و استدلال با مخالفان مخصوصا مشرکان را می‌آموزد چرا که مکتب هر قدر عالی باشد و منطق قوی و نیرومند ولی اگر با روش صحیح بحث و مجادله توأم نگردد و به جای لطف و محبت، خشونت بر آن حاکم گردد، بی‌اثر خواهد بود. لذا آیه می‌گوید: «و به بندگان من بگو: سخنی را بگویند که بهترین باشد» (وَ قُلْ لِعِبادِی یَقُولُوا الَّتِی هِیَ أَحْسَنُ). 👈بهترین از نظر محتوی، بهترین از نظر طرز بیان، و بهترین از جهت توأم بودن با فضائل اخلاقی و روشهای انسانی. «چرا که (اگر قول احسن را ترک گویند و به خشونت در کلام و مخاصمه و لجاج برخیزند) شیطان در میان آنها فساد و فتنه می‌کند» (إِنَّ الشَّیْطانَ یَنْزَغُ بَیْنَهُمْ). و فراموش نکنید شیطان در کمین نشسته و بیکار نیست «زیرا شیطان از آغاز دشمن آشکاری برای انسان بوده است» (إِنَّ الشَّیْطانَ کانَ لِلْإِنْسانِ عَدُوًّا مُبِیناً). 🔷گاهی مؤمنان تازه کار طبق روشی که از پیش داشتند با هر کس که در عقیده با آنها مخالف بود به خشونت می‌پرداختند. از این گذشته تعبیرات توهین آمیز مخالفان نسبت به پیامبر صلّی اللّه علیه و آله که بعضی از آنها در آیات پیشین گذشت مانند مسحور، مجنون، کاهن، شاعر، گاهی سبب می‌شد که مؤمنان عنان اختیار را از دست بدهند و به مقابله با آنها در یک مشاجره لفظی خشن برخیزند و هرچه می‌خواهند بگویند. «قرآن» مؤمنان را از این کار باز می‌دارد و دعوت به نرمش و لطافت در بیان و انتخاب بهترین کلمات را می‌کند تا از فساد شیطان بپرهیزند. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️بهترين وسيله آن است كه انسان را به خدا نزديك‌تر كند 💠‏أُولئِكَ الَّذِينَ يَدْعُونَ يَبْتَغُونَ إِلی‌ رَبِّهِمُ الْوَسِيلَةَ أَيُّهُمْ أَقْرَبُ وَ يَرْجُونَ رَحْمَتَهُ وَ يَخافُونَ عَذابَهُ إِنَّ عَذابَ رَبِّكَ كانَ مَحْذُوراً (۵۷/إسراء) 🌱‏آنان را كه (مشركان به جای خدا) می‌خوانند (مانند عيسی و فرشتگان) خودشان وسيله‌ای برای تقرّب به پروردگارشان می‌جويند، وسيله‌ای هر چه نزديك‌تر، و به رحمت او اميدوارند و از عذابش بيمناك. همانا عذاب پروردگارت در خور پرهيز و وحشت است. 👌‏آيه را چنين نيز ترجمه كرده‌اند: پيامبرانی كه مردم رابه حقّ دعوت می‌كنند، خودشان نيز (در حركت معنوی) به سوی پروردگارشان، به سراغ وسيله می‌روند، آن هم وسيله‌ای كه بيشتر و سريعتر آنان را به خدا نزديك كند. يا هر پيامبری مقرّب‌تر است، بيشتر سراغ خداوند می‌رود. ‏در روايات بسياری ذيل اين آيه آمده است كه دو كفّه‌ی بيم و اميد در انسان بايد يكسان باشد، وگرنه يا مأيوس می‌شود، يا مغرور. 🔹بيم و اميد، نشان وابستگی و ضعف است، پس كسی كه خود در پی وسيله می‌رود، چگونه او را وسيله قرار می‌دهيد؟ «يَبْتَغُونَ إِلی‌ رَبِّهِمُ الْوَسِيلَةَ» 🔹برای قرب به خدا، راهها و وسائلی وجود دارد. «يَبْتَغُونَ إِلی‌ رَبِّهِمُ الْوَسِيلَةَ» 🔹سراغ وسيله رفتن و شفاعت‌طلبی، نبايد انسان را از عذاب غافل كند. ‏يَبْتَغُونَ‌ ... يَخافُونَ عَذابَهُ‌ 🔹در تقرّب به خدا، سبقت ومسابقه ارزش دارد. «أَيُّهُمْ أَقْرَبُ» (هر كه به خدا نزديك‌تر است، تلاشش برای توسّل بيشتر است.) ‏🔹بهترين وسيله آن است كه انسان را به خدا نزديك‌تر كند. «أَيُّهُمْ أَقْرَبُ» ‏🔹رحمت الهی بر غضبش سبقت دارد. (اميد به رحمت، پيش از خوف از عذاب آمده است.) يَرْجُونَ‌ ... يَخافُونَ‌ 🔹عذاب، از شئون ربوبيّت خداوند است، آن را شوخی نگيريم. عَذابَ رَبِّكَ‌ ... مَحْذُوراً ... 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 1⃣8⃣ تدبر در سوره 🔹تفسیر سوره هود از عبدالعلی بازرگان هود : ۸۹ وَيَاقَوْمِ لَا يَجْرِمَنَّكُمْ شِقَاقِي أَن يُصِيبَكُم مِّثْلُ مَا أَصَابَ قَوْمَ نُوحٍ أَوْ قَوْمَ هُودٍ أَوْ قَوْمَ صَالِـحٍ وَمَا قَوْمُ لُوطٍ مِّنكُم بِبَعِيدٍ  اي قوم من، مبادا دشمني با من، موجب دور شدن شما از حق و گرفتار شدنتان به مصيبتي مانند آنچه بر قوم نوح، يا قوم هود، يا قوم صالح رفت گردد، و [سرنوشت] قوم لوط از شما دور نيست. ۱۰۳  ۱۰۳- انگيزة مؤمن راستين در زندگي، جلب رضايت خدا در پيروي از دستورات اوست، اما بيشتر مردم مطابق ميل و رضايت نفس خود عمل مي‌کنند، هرچند به خدا باور دارند. اين يک بُعد انحراف از توحيد است که با «رضايت نفس» رخ مي‌دهد، بُعد ديگرِ انحراف، دشمني و مخالفت با ديگران است که انگيزه عمل را فراهم مي‌کند. اين حکمت از امام علي(ع) است که: «انّما يجمع الناس الرضا و السّخط» [مردم را دو عامل رضايت و خشم گردهم مي‌آورد]. کامل‌ترين توصيه در اين زمينه را مي‌توانيم در آيه ۸ سوره مائده (۵:۸) بيابيم [يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُونُوا قَوَّامِينَ لِلَّهِ شُهَدَاءَ بِالْقِسْطِ وَلا يَجْرِمَنَّكُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ عَلَى أَلاَّ تَعْدِلُوا اعْدِلُوا هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوَى وَاتَّقُوا اللهَ إِنَّ اللهَ خَبِيرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ] اي کساني که ايمان آورده‌ايد، شما به پا خاستگان براي خدا [ارزش‌هاي خدائي نه خودخواهي‌هاي فردي و جمعي] و الگوهاي قابل مشاهده عدالت باشيد و مبادا دشمني با مردمي موجب جدا شدن از حق و عدم رعايت عدالت شود. عدالت کنيد که به تقوا نزديک‌تر است. پرواي خدا داشته باشيد که خدا از آنچه مي‌کنيد کاملا باخبر است. «لا يَجْرِمَنَّكُمْ» از ريشه «جَرَمَ» [جدا شدن- فاصله]، دور شدن از خدا و حقيقت است. هود : ۹۰ وَاسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ ثُمَّ تُوبُوا إِلَيْهِ إِنَّ رَبِّي رَحِيمٌ وَدُودٌ  از پروردگارتان طلب آمرزش کنيد [=خودتان را با رويکرد به او تغيير دهيد؛ و از پيروي شيطان] به او بازگرديد، که پروردگار من بسيار مهربان و دوستدار [بازگشت کنندگان] است. ۱۰۴  ۱۰۴- رحمن، دلالت بر رحمت عام خدا مي‌باشد که همچون نور خورشيد همه اشياء را در برگرفته است [و برحمتک التي وسعت کلي شيء] و رحيم دلالت بر رحمت خاصي مي‌کند که شامل مؤمنين مي‌گردد [بالمؤمنين رئوف رحيم]. نام رحمن ۹۵ بار و نام رحيم ۵۷ بار در قرآن تکرار شده است. جالب اينکه نام رحمن به صورت مزدوج با هيچ نام نيکوئي جز رحيم ترکيب نشده است [۶ بار]، اما نام رحيم معمولا به صورت مزدوج به ترتيب با اين اسماء ترکيب شده است: غفور رحيم [۵۹ بار]، عزيز رحيم [۱۲ بار]، رئوف رحيم [۸ بار]، توّاب رحيم [۷ بار]، رحمن الرحيم [۶ بار] و ربّ رحيم، بِررحيم و رحيم ودود. اما نام ودود [از ريشه وَدّ] که تنها دو بار در قرآن آمده است [بروج ۱۴ (۸۵:۱۴) و هود ۹۰ (۱۱:۹۰) ]، معناي دوستي و مودّت دارد. https://zaya.io/ldpig کانالِ قرآن‌پویان تدبر در  قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
. شماره 87 سوره صفحه_47 💢⭕️ : از هر 🔶وَ اتَّقُوا يَوْماً تُرْجَعُونَ فِيهِ إِلَى اللَّهِ ثُمَّ تُوَفَّى كُلُّ نَفْسٍ ما كَسَبَتْ وَ هُمْ لا يُظْلَمُونَ‌«بقره281» 🔹و پروا كنيد از روزى كه در آن به پيشگاه خداوند بازگردانده مى‌شويد و سپس هركس (جزاى) آنچه را كسب كرده، بدون كم وكاست داده مى‌شود و به آنان ستمى نمى‌رود. 🔴🔔اين آيه به منزله‌ى جمع‌بندى و هشدار عمومى در پايان آيات ربا است. در تفاسيرى همچون كشّاف، الميزان، مجمع البيان، كبير فخر رازى و برهان آمده است كه اين آيه، آخرين آيه‌اى بوده كه بر رسول خدا ص نازل شده، ولى به دستور پيامبر ص در اينجا قرار گرفته است. 1⃣- قيامت، روز مهمى است. تنوين كلمه‌ «يَوْماً» اشاره به عظمت آن روز دارد. 2⃣- ربا گرفتن و رسيدن به دنيا، ساده و زودگذر است، آنچه ابدى و باقى است، قيامت است. «وَ اتَّقُوا يَوْماً» 3⃣- تقوا و ياد قيامت، قوى‌ترين عامل براى دور شدن از وساير محرّمات است. «وَ اتَّقُوا يَوْماً تُرْجَعُونَ فِيهِ» 4⃣- ضامن اجراى نظام اقتصادى اسلام، ايمان و مردم است. «وَ اتَّقُوا يَوْماً» 5⃣- در معاملات اين جهان، امكان كم و كاست هست، ولى در معامله با خداوند هيچ گونه كم و كاستى نيست. «تُوَفَّى كُلُّ نَفْسٍ ما كَسَبَتْ» 6⃣- ملاك جزا و پاداش، عمل است، نه آرزو. «ما كَسَبَتْ» 7⃣- نگران انفاق و ترك سود رباهاى خود نباشيد، از اعمال نيك شما اندكى كاسته نمى‌شود. «تُوَفَّى كُلُّ نَفْسٍ ... لا يُظْلَمُونَ» 📚تفسير نور(10جلدى)، ج‌1، ص: 447 👈در پايان ، اين آيه ديدگاهى بس باز و واپسين مسير آدمى را مينماياند : ابديت و برگشت بسوى خدا ♨️با اين ديد باز ميتواند از واژگونى در طبيعت دنيا و سودها و بندهاى آن وارهد و توشۀ برگيرد و راه و روشش را بشناسد و خود را آمادۀ چنين روزى گرداند 📚تفسير پرتوي از قران کانالِ قرآن‌پویان تدبر در  قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
⭕️کسی که باید را بگوید ولی است، یک دهان بسته است 🔻خداوند در قرآن می فرماید که ﴿وَ مَنْ لَمْ يَحْكُمْ بِما أَنْزَلَ اللَّهُ فَأُولئِكَ هُمُ الْكافِرُونَ﴾، یک وقت است انسان حکم می کند «بغیر ما أنزل الله»، این بیّن الغی است. یک وقتی در جایی که باید حکم بکند «بما أنزل الله»، است. 👈 این حدیث، مطلب حقی است هر چند مستقیماً از امام معصوم نقل نشده باشد که «السَّاکِتُ عَنِ الْحَقِّ شَيْطانٌ أَخْرَسٌ» کسی که باید این حق را الآن بگوید ولی ساکت است این یک است. الآن بسیاری از این کشورهای غربی شیطان دهان بسته اند در برابر . اینکه ذات اقدس الهی فرمود یک عده از حیوانات پست ترند، به خاطر این امور است. 🔻کلام الهی سرتاسر حق است ﴿الْحَقُّ مِنْ رَبِّكَ﴾، ذات اقدس الهی معاذالله مگر غیر از حق چیزی می گوید؟ طنز در او هست؟ مبالغه است؟ شاعرانه سخن می گوید؟ ممکن است یک شعری، شعر خیلی خوبی باشد 99 درصدش برهان باشد یک درصدش ذوقی و تشبیه و امثال ذلک باشد، این نیز از حرم امن وحی دور است. فرمود ما شاعر نیستیم. ما حرفمان صد درصد است ﴿الْحَقُّ مِنْ رَبِّكَ﴾. این ذات اقدس الهی فرمود که یک عده از حیوانات پست ترند. شما در این فیلم ها و مستندها میبینید وقتی یک گرگی یک گوسفندی را درید وقتی میبیند این مادر هست او را رها می کند، اما این از او به مراتب بدتر است. ـ اینکه فرمود: ﴿أُولئِكَ كَالأنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ﴾ برای همین است! ـ و یک عده هم نگاه می کنند و به او اسلحه می دهند و اینها اینجور های عزیز را، حزب الله عزیز را، مسلمان های عزیز را به این صورت به خاک و خون می کشند. 🔻خدای کریم فرمود به اینکه اگر خدا را فراموش کردید گرفتار می شوید به یک چیز دیگری و آن این است که خودتان را فراموش می کنید! ﴿لاَ تَكُونُوا كَالَّذِینَ نَسُوا اللَّهَ فَأَنسَاهُمْ أَنفُسَهُمْ﴾ فرمود اگر الله را فراموش کردید خودتان را گم می کنید، این صهیونیست و غرب به فکر همه چیز هستند به فکر خودشان نیستد، اینها را کرده اند. 🔻سیدنا الاستاد مرحوم علامه طباطبایی می گوید، یک هماهنگی بین حدیث معروف «مَنْ عَرَفَ نَفْسَهُ فَقَدْ عَرَفَ رَبَّهُ»، با این آیه نورانی برقرار است، قرآن می گوید: اگر کسی خدا را فراموش کرد خودش را فراموش می کند. حدیث می گوید: «مَنْ عَرَفَ نَفْسَهُ فَقَدْ عَرَفَ رَبَّهُ»، عکس نقیض، یعنی منطقی حرف زدن، یعنی دو دو تا چهار تا گفتن. این یعنی قرآن را منطقی معنا کردن. این یعنی هماهنگ بودن. این حدیث نورانی و آن کلام طیب و نورانی، یکی اصل است و دیگری فرع که اگر کسی خدا را فراموش کند، خود را فراموش می کند و اگر می خواهید خود را بشناسید، اول خدای خود را بشناسید! 🎙ايت اله جوادي املي کانالِ قرآن‌پویان تدبر در  قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فرازهایی از دعای روز پنجشنبه 🍃 الهی در روز پنجشنبه پنج حاجتم را براور که جز بزرگواری تو گنجایش آنها را ندارد و جز نعمتهای تو بر آن توانا نیست ✨تندرستی که بوسیله آن بر انجام طاعتت نیرو گیرم ✨و پرستشی که بدان مستحق پاداشت گردم ✨و فراخی در حال از طریق روزی حلال. ✨و دیگر انکه مرا در توقفگاههای خوفناک( برزخ وقیامت ) بوسیله امان خود ایمن گردانی ✨واز حوادث اندوهناک وغمگین در پناه خود قرارم دهی ودرود فرست برمحمد وآلش وتوسل مرا بدان حضرت در روز قیامت شفیع وسودمند برای من قرار ده که همانا تو مهربانترین مهربانانی @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 59 تا 66 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
4_6048681277081523998.mp3
3.3M
‌‌‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏ 📖 🎙آقای بازرگان 🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ريشه‌ی گاهی است 💠‏وَ إِذْ قُلْنا لِلْمَلائِكَةِ اسْجُدُوا لِآدَمَ فَسَجَدُوا إِلاَّ إِبْلِيسَ قالَ أَ أَسْجُدُ لِمَنْ خَلَقْتَ طِيناً (۶۱/إسراء) 🌱‏وبه يادآور زمانی كه به‌فرشتگان گفتيم: برای آدم سجده كنيد. پس سجده كردند، مگر ابليس كه گفت: آيا برای كسی سجده كنم كه از گل آفريده‌ای؟! 🔹‏در قرآن بارها به مسأله‌ی سجود فرشتگان و سرپيچی ابليس اشاره شده است. ‏ابليس، از جنّ است، «كانَ مِنَ الْجِنِّ»ولشكريانی دارد، «وَ جُنُودُ إِبْلِيسَ أَجْمَعُونَ»و سپاه او پياده و سواره، «وَ أَجْلِبْ عَلَيْهِمْ بِخَيْلِكَ وَ رَجِلِكَ»و عامل انحراف و سجده نكردنش نيز قياس خاك و آتش بود. خَلَقْتَنِي مِنْ نارٍ وَ خَلَقْتَهُ مِنْ طِينٍ* ‏🔹سجده برای غير خدا، اما به فرمان خداوند، مانعی ندارد. قُلْنا ... اسْجُدُوا لِآدَمَ‌ 🔹انسان گل سرسبد موجودات است، چرا كه فرشتگان معصوم در برابر او سجده كردند. «اسْجُدُوا لِآدَمَ فَسَجَدُوا» 🔹فرشتگان، تسليم فرمان خدايند. اسْجُدُوا ... فَسَجَدُوا 🔹اعتقاد به برتری‌های موهوم، شيطانی است، زيرا شيطان، به برتری نوع خود عقيده داشت. «أَ أَسْجُدُ لِمَنْ خَلَقْتَ طِيناً» 🔹اعتراض به حكمت، عدل وامر خدا، بدتر از سجده نكردن است. أَ أَسْجُدُ ... 🔹ابليس موجودی سنجش‌گر و دارای اختيار است. إِلَّا إِبْلِيسَ‌ أَ أَسْجُدُ ... 🔹اجتهاد در مقابل نصّ ممنوع است. (ابليس، در برابر نصّ خداوند، اجتهاد كرد) قُلْنا ... اسْجُدُوا ... أَ أَسْجُدُ لِمَنْ خَلَقْتَ طِيناً 🔹ريشه‌ی معصيت گاهی خودبرتربينی است. «أَ أَسْجُدُ لِمَنْ خَلَقْتَ طِيناً» 🔹حسد ابليس، چشم حقيقت بين او را بست، خاك و گل بودن آدم را ديد، ولی روح الهی‌ «نَفَخْتُ فِيهِ مِنْ رُوحِي»او را نديد. أَ أَسْجُدُ ... طِيناً 🔹ابليس ملاك ارزش را عناصر مادّی می‌پندارد. «طِيناً» 📚‏تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️! 💠وَ اسْتَفْزِزْ مَنِ اسْتَطَعْتَ مِنْهُمْ بِصَوْتِكَ وَ أَجْلِبْ عَلَيْهِمْ بِخَيْلِكَ وَ رَجِلِكَ وَ شارِكْهُمْ فِي الْأَمْوالِ وَ الْأَوْلادِ وَ عِدْهُمْ وَ ما يَعِدُهُمُ الشَّيْطانُ إِلاَّ غُرُوراً (۶۴/إسراء) 🌱‏و (ای شيطان!) هر كس از مردم را می‌توانی با صدای خود بلغزان و نيروهای سواره و پياده‌ات را بر ضدّ آنان گسيل‌دار و در اموال وفرزندان با آنان شريك شو و به آنان وعده بده، و شيطان جز فريب، وعده‌ای به آنان نمی‌دهد. 🔷در این آیه طرق نفوذ شیطان و اسباب و وسائلى را که در وسوسه‏هاى خود به آن متوسل مى‏شود به شکل جالب و گویایى چنین شرح مى‏دهد: «و هر کدام از آنها را مى‏توانى با صدایت تحریک کن» (وَ اسْتَفْزِزْ مَنِ اسْتَطَعْتَ مِنْهُمْ بِصَوْتِکَ). «و لشکر سواره و پیاده‏ات را بر آنها گسیل دار»! (وَ أَجْلِبْ عَلَیْهِمْ بِخَیْلِکَ وَ رَجِلِکَ). 🔷شیطان دستیاران فراوانى از جنس خود و از جنس آدمیان دارد که براى اغواى مردم به او کمک مى‏دهند، بعضى سریعتر و نیرومندتر همچون لشکر سواره‏اند، و بعضى آرامتر و ضعیفتر همچون لشکر پیاده! «و در ثروت و فرزندانشان شرکت جوى»! (وَ شارِکْهُمْ فِی الْأَمْوالِ وَ الْأَوْلادِ). «و آنها را با وعده‏ها سرگرم کن»! (وَ عِدْهُمْ). سپس هشدار مى‏دهد که: «ولى شیطان جز فریب و دروغ وعده‏اى به آنها نمى‏دهد» (وَ ما یَعِدُهُمُ الشَّیْطانُ إِلَّا غُرُوراً). 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 2⃣8⃣ تدبر در سوره 🔹پیام های آیات ۸۹-۸۸ سوره هود از تفسیر نور ۱- نبوّت بر اساس معجزه وبیّنه است. «کُنْتُ عَلی بَیِّنَهٍ» (قوانین بر پایه دلیل است) ۲- انبیا علیهم السلام همه چیز را از خدا می دانند. «رَبِّی، رَزَقَنِی» ۳- گمان نکنیم زندگیِ خوب،با کم فروشی وحرام خواری بدست می آید،زیرا انبیا و اولیای الهی بدون آلودگی به این گناهان،روزیِ نیکو داشته اند. «رَزَقَنِی مِنْهُ رِزْقاً حَسَناً» (روزی نیکو آن است که بر اساس کم فروشی وظلم نباشد) ۴- روزی انسان از خدا وبه لطف اوست،نه به زرنگی. «رَزَقَنِی مِنْهُ» ۵- در مقابل کفّار که می گفتند: «أَمْوالِنا» حضرت شعیب علیه السلام فرمود: «رَزَقَنِی مِنْهُ رِزْقاً حَسَناً» یعنی گمان نکنید که من مشکل مالی دارم. ۶- آمر به معروف و ناهی از منکر باید قبل از دیگران،خودش اهل عمل باشد. انبیا فقط طرّاح و فرمانده نبودند،بلکه خودشان از بهترین مصادیق اهل عمل بشمار می رفتند. «وَ ما أُرِیدُ أَنْ أُخالِفَکُمْ إِلی ما أَنْهاکُمْ عَنْهُ» ۷- انبیا علیهم السلام نه تنها برخلاف دستورهای الهی عمل نمی کردند،بلکه حتّی به فکر خلاف هم نبودند. وَ ما أُرِیدُ أَنْ ... ۸- هدف انبیا علیهم السلام اصلاح انسان ها و جوامع بشری است. «إِنْ أُرِیدُ إِلاَّ الْإِصْلاحَ» ۹- مرز کار انبیا توان وقدرت آنهاست،نه ساعت،روز،ماه وسال. «مَا اسْتَطَعْتُ» ۱۰- اراده ی کارها از ما،ولی میزان توفیق از خداست. «إِنْ أُرِیدُ ،ما تَوْفِیقِی إِلاّ بِاللّهِ» ۱۱- در کارها آخرین تلاش را به کار ببریم،ولی بدانیم که موفّقیّت به دست خداوند است. مَا اسْتَطَعْتُ وَ ما تَوْفِیقِی ... ۱۲- توکّل زمانی نتیجه بخش است که در کنارِ تلاش باشد. «مَا اسْتَطَعْتُ، تَوَکَّلْتُ» ۱۳- مصلح باید خود صالح و اهل ایمان،توکّل،انابه و سوز باشد. «مَا اسْتَطَعْتُ، عَلَیْهِ تَوَکَّلْتُ وَ إِلَیْهِ أُنِیبُ» ۱۴- در این آیه برای آمر به معروف و ناهی از منکر این سفارها شده است: الف:شخصاً اهل عمل باشد. «ما أُرِیدُ أَنْ أُخالِفَکُمْ إِلی ما أَنْهاکُمْ عَنْهُ» ب:هدف او اصلاح جامعه باشد. «إِنْ أُرِیدُ إِلاَّ الْإِصْلاحَ» ج:توفیق کارش را از خداوند بداند. «وَ ما تَوْفِیقِی إِلاّ بِاللّهِ» د:همیشه بر او توکّل نماید. «عَلَیْهِ تَوَکَّلْتُ» ه:در مشکلات به او پناه ببرد. «إِلَیْهِ أُنِیبُ» ۱۵- حتّی با مخالفان نیز با لحن خوب سخن بگوییم. «یا قَوْمِ» ۱۶- به خاطر دشمنی با یک فرد،سرنوشت و سعادت خود و جامعه را به آتش نکشیم. «لا یَجْرِمَنَّکُمْ شِقاقِی» ۱۷- تاریخ اقوام بشری،به یکدیگر شباهت و پیوند دارد،و بازگو کردن آن،درس عبرت است. «مِثْلُ ما أَصابَ» ۱۸- سرنوشت تلخ پیشینیان را ساده،شوخی،موسمی،موضعی،فردی و تصادفی نگیریم. مِثْلُ ما أَصابَ قَوْمَ نُوحٍ ...(حضرت نوح،هود،صالح و لوط،قبل از حضرت شعیب بوده اند) ۱۹- دست خدا برای قهر و عذاب باز است.او هر قومی را به هر شکل و در هر منطقه و در هر زمانی که بخواهد می تواند هلاک کند.همانطور که قوم حضرت نوح علیه السلام را با غرق کردن،قوم حضرت هود را با طوفان،قوم حضرت صالح علیه السلام را با صیحه ی آسمانی و قوم حضرت لوط علیه السلام را با ویرانی به قهر خود مبتلا نمود. «مِثْلُ ما أَصابَ قَوْمَ نُوحٍ أَوْ قَوْمَ هُودٍ أَوْ قَوْمَ صالِحٍ» ۲۰- بهترین جریان تاریخی برای عبرت آموزی،نزدیک ترین آنهاست.قوم شعیب با قوم لوط،هم از لحاظ مکانی نزدیک بودند و هم از جنبه ی زمانی. «وَ ما قَوْمُ لُوطٍ مِنْکُمْ بِبَعِیدٍ» کانالِ قرآن‌پویان تدبر در  قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛