#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_286
❇️چگونه از #حق فرار مىکنند؟!
💠وَ لَقَدْ صَرَّفْنا فِي هذَا الْقُرْآنِ لِيَذَّكَّرُوا وَ ما يَزِيدُهُمْ إِلاَّ نُفُوراً (۴۱/إسراء)
🌱وبه يقين، ما در اين قرآن (حقايق را با بيانهای گوناگون و) مكرّر بيان كرديم، تا پند گيرند، و جز بر رميدگی آنان نيفزود.
🔷از آنجا که سخن در آیات گذشته به مسأله توحید و شرک منتهى شد، در اینجا همان مسأله با بیان روشن و قاطعى دنبال مىشود.
نخست از لجاجت فوق العاده جمعى از مشرکان در برابر دلائل مختلف توحید سخن به میان آورده، مىگوید: «و ما در این قرآن انواع بیانات مؤثر را آوردیم تا آنها متذکر شوند (و در راه حق گام بردارند) ولى (گروهى از کوردلان) جز بر نفرتشان نمىافزاید» (وَ لَقَدْ صَرَّفْنا فِی هذَا الْقُرْآنِ لِیَذَّکَّرُوا وَ ما یَزِیدُهُمْ إِلَّا نُفُوراً).
🔷در اینجا این سؤال به ذهن مىرسد که اگر این بیانات گوناگون نتیجه معکوس دارد، ذکر آنها چه فائدهاى خواهد داشت؟! پاسخ این سؤال روشن است و آن این که قرآن براى یک فرد یا یک گروه خاص نازل نشده بلکه براى کل جامعه انسانى است، و مسلما همه انسانها این گونه نیستند، بلکه بسیارند کسانى که این دلائل مختلف را مىشنوند و راه حق را باز مىیابند، و همین اثر، براى نزول این آیات، کافى است، هر چند کوردلانى از آن نتیجه معکوس بگیرند.
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_286
❇️ اگر انسان، قابليّت #هدايت نداشته باشد، تلاوت #قرآن، توسّط رسول اللّه هم بیاثر است
💠وَ إِذا قَرَأْتَ الْقُرْآنَ جَعَلْنا بَيْنَكَ وَ بَيْنَ الَّذِينَ لا يُؤْمِنُونَ بِالْآخِرَةِ حِجاباً مَسْتُوراً (۴۵/إسراء)
🌱و هرگاه قرآن میخوانی، ميان تو و كسانی كه به قيامت ايمان ندارند، حجابی ناپيدا (و معنوی) قرار میدهيم (تا از درك معارف حقّ محروم بمانند).
🔹قرآن وسيلهی هدايت متّقين است، «هُدیً لِلْمُتَّقِينَ» و از نشانههای متّقين، يقين به آخرت است، «وَ بِالْآخِرَةِ هُمْ يُوقِنُونَ» پس قرآن برای آنان كه به قيامت ايمان ندارند، هدايتگر نيست. اين همان حجاب پنهانی است كه سبب میشود انسان از فهم وحی و لذّت درك معارف الهی محروم بماند، گرچه از زبان خود پيامبر صلی الله عليه و آله نيز وحی را بشنود.
🔹قهر الهی، پس از لجاجت وكفر انسان است. جَعَلْنا ... لا يُؤْمِنُونَ بِالْآخِرَةِ ... حِجاباً
🔹تلاوت قرآن میتواند انسان را از شرّ كفّار، ايمن كند. إِذا قَرَأْتَ جَعَلْنا ... حِجاباً
🔹تلاوت قرآن، روح تبرّی از مشركان را در انسان تقويت میكند. إِذا قَرَأْتَ جَعَلْنا ... حِجاباً
🔹محروميّت از درك وحی، عذاب و قهر الهی است. جَعَلْنا ... حِجاباً مَسْتُوراً
چوب خدا صدا ندارد.
🔹ايمان به معاد، عامل پذيرش دعوت انبيا و كفر به معاد، سبب نپذيرفتن نبوّت و معارف الهی است. لا يُؤْمِنُونَ بِالْآخِرَةِ ... حِجاباً مَسْتُوراً
🔹خداوند حقايق و معارف را از غير اهلش پوشيده داشته است. «حِجاباً مَسْتُوراً»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
May 11
♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
0⃣8⃣ تدبر در سوره #هود
🔹پیام های آیات ۸۹-۸۸ سوره هود از تفسیر نور
۱- نبوّت بر اساس معجزه وبیّنه است. «کُنْتُ عَلی بَیِّنَهٍ» (قوانین بر پایه دلیل است)
۲- انبیا علیهم السلام همه چیز را از خدا می دانند. «رَبِّی، رَزَقَنِی»
۳- گمان نکنیم زندگیِ خوب،با کم فروشی وحرام خواری بدست می آید،زیرا انبیا و اولیای الهی بدون آلودگی به این گناهان،روزیِ نیکو داشته اند. «رَزَقَنِی مِنْهُ رِزْقاً حَسَناً» (روزی نیکو آن است که بر اساس کم فروشی وظلم نباشد)
۴- روزی انسان از خدا وبه لطف اوست،نه به زرنگی. «رَزَقَنِی مِنْهُ»
۵- در مقابل کفّار که می گفتند: «أَمْوالِنا» حضرت شعیب علیه السلام فرمود: «رَزَقَنِی مِنْهُ رِزْقاً حَسَناً» یعنی گمان نکنید که من مشکل مالی دارم.
۶- آمر به معروف و ناهی از منکر باید قبل از دیگران،خودش اهل عمل باشد.
انبیا فقط طرّاح و فرمانده نبودند،بلکه خودشان از بهترین مصادیق اهل عمل بشمار می رفتند. «وَ ما أُرِیدُ أَنْ أُخالِفَکُمْ إِلی ما أَنْهاکُمْ عَنْهُ»
۷- انبیا علیهم السلام نه تنها برخلاف دستورهای الهی عمل نمی کردند،بلکه حتّی به فکر خلاف هم نبودند. وَ ما أُرِیدُ أَنْ ...
۸- هدف انبیا علیهم السلام اصلاح انسان ها و جوامع بشری است. «إِنْ أُرِیدُ إِلاَّ الْإِصْلاحَ»
۹- مرز کار انبیا توان وقدرت آنهاست،نه ساعت،روز،ماه وسال. «مَا اسْتَطَعْتُ»
۱۰- اراده ی کارها از ما،ولی میزان توفیق از خداست. «إِنْ أُرِیدُ ،ما تَوْفِیقِی إِلاّ بِاللّهِ»
۱۱- در کارها آخرین تلاش را به کار ببریم،ولی بدانیم که موفّقیّت به دست خداوند است. مَا اسْتَطَعْتُ وَ ما تَوْفِیقِی ...
۱۲- توکّل زمانی نتیجه بخش است که در کنارِ تلاش باشد. «مَا اسْتَطَعْتُ، تَوَکَّلْتُ»
۱۳- مصلح باید خود صالح و اهل ایمان،توکّل،انابه و سوز باشد. «مَا اسْتَطَعْتُ، عَلَیْهِ تَوَکَّلْتُ وَ إِلَیْهِ أُنِیبُ»
۱۴- در این آیه برای آمر به معروف و ناهی از منکر این سفارها شده است:
الف:شخصاً اهل عمل باشد. «ما أُرِیدُ أَنْ أُخالِفَکُمْ إِلی ما أَنْهاکُمْ عَنْهُ»
ب:هدف او اصلاح جامعه باشد. «إِنْ أُرِیدُ إِلاَّ الْإِصْلاحَ»
ج:توفیق کارش را از خداوند بداند. «وَ ما تَوْفِیقِی إِلاّ بِاللّهِ»
د:همیشه بر او توکّل نماید. «عَلَیْهِ تَوَکَّلْتُ»
ه:در مشکلات به او پناه ببرد. «إِلَیْهِ أُنِیبُ»
۱۵- حتّی با مخالفان نیز با لحن خوب سخن بگوییم. «یا قَوْمِ»
۱۶- به خاطر دشمنی با یک فرد،سرنوشت و سعادت خود و جامعه را به آتش نکشیم. «لا یَجْرِمَنَّکُمْ شِقاقِی»
۱۷- تاریخ اقوام بشری،به یکدیگر شباهت و پیوند دارد،و بازگو کردن آن،درس عبرت است. «مِثْلُ ما أَصابَ»
۱۸- سرنوشت تلخ پیشینیان را ساده،شوخی،موسمی،موضعی،فردی و تصادفی نگیریم. مِثْلُ ما أَصابَ قَوْمَ نُوحٍ ...(حضرت نوح،هود،صالح و لوط،قبل از حضرت شعیب بوده اند)
۱۹- دست خدا برای قهر و عذاب باز است.او هر قومی را به هر شکل و در هر منطقه و در هر زمانی که بخواهد می تواند هلاک کند.همانطور که قوم حضرت نوح علیه السلام را با غرق کردن،قوم حضرت هود را با طوفان،قوم حضرت صالح علیه السلام را با صیحه ی آسمانی و قوم حضرت لوط علیه السلام را با ویرانی به قهر خود مبتلا نمود. «مِثْلُ ما أَصابَ قَوْمَ نُوحٍ أَوْ قَوْمَ هُودٍ أَوْ قَوْمَ صالِحٍ»
۲۰- بهترین جریان تاریخی برای عبرت آموزی،نزدیک ترین آنهاست.قوم شعیب با قوم لوط،هم از لحاظ مکانی نزدیک بودند و هم از جنبه ی زمانی. «وَ ما قَوْمُ لُوطٍ مِنْکُمْ بِبَعِیدٍ»
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#زندگی_قرآنی
شماره 86
سوره #بقره صفحه_47
🌹 #مدارا_با_بدهکاران
🔶وَ إِنْ كانَ ذُو عُسْرَةٍ فَنَظِرَةٌ إِلى مَيْسَرَةٍ وَ أَنْ تَصَدَّقُوا خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ تَعْلَمُونَ (بقره/280)
و اگر (بدهكار) تنگدست بود پس (بر شماست) #مهلت دادن او تا وقت توانايى و صدقه دادن شما (#گذشت از اصل بدهى) براى شما بهتر است اگر بدانيد.
⭕️کسانی به علت مشکلات شغلی در ادای بدهی دچار دشواری و به اصطلاح فقهی «مُعسِر» هستند، تا حد امکان با همنوعان خود #مدارا و شفقت کنیم.☺👌
✅ "اگر تنگدستى بدهكار باشد (كه شايسته است نامش پنهان و آبرويش نگهداشته شود) - چه بدهكاريش بسبب ربا باشد يا معاملات ديگر - پس واجب است مهلت داده شود تا گشايشى يابد.
حكم محكم #اعسار از همين آيه گرفته شده «كه هر بدهكارى اگر مالى بيش از گذران زندگى متعارفش نداشته باشد نبايد خود يا داراييش توقيف شود» و بايد آزاد باشد تا بكار و كسبى بپردازد تا شايد گشايشى يابد. در ديون ربوى اين اعسار در حد اصل سرمايه است نه سود آن كه بحكم « ذَرُوا مٰا بَقِيَ مِنَ اَلرِّبٰا » و «فَلَكُمْ رُؤُسُ أَمْوٰالِكُمْ» ملغى شده است.
پس #امهال اينگونه #بدهكار واجب و حكم اجرائيست و بيش از آن اگر آبرومندانه و با اخلاص مهلت داده شود موجب تقرب و ثواب.
كه فرموده: «من انظر معسرا و وضع عنه اظله اللّٰه تحت ظل عرشه يوم لا ظل الا ظله - و له لكل يوم صدقه -: آنكه بدهكار تنگدستى را مهلت دهد و بارش را بردارد خداوند در سرير سايۀ عرشش بر او سايه افكند، در روزى كه سايهاى جز سايۀ او نيست و براى او هر روز كه بگذرد صدقهايست».
و بحساب #صدقه آوردن #بدهكارى براى شما مسلمانان بهتر و نيك فرجامتر است: وَ أَنْ تَصَدَّقُوا خَيْرٌ لَكُمْ "
📚تفسير پرتوي از قران
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
🟥سه نکته کوتاه از زبان #امام_حسن مجتبی (ع) درباره " #صلح" ،بمناسبت 26 ربيع الاول سالروز صلح امام حسن ع
📍امام حسن(ع) در خطبهای خطاب به مردم فرمودند:«مردم من با معاویه بر سر چیزی که اختلاف داشتم آن حق من بود، از حق خود به خاطر #مصلحت و #حفظ_خون و اموال شما گذشتم.» (شرح الاخبار ج۳ ص۱۰۵)
📍حُجر بن عَدی به امام حسن (ع) اعتراض میکند ؛ چرا صلح کردی؟ گران آمد بر حسن و از اين رو به او گفت :«تمايل #اکثر_مردم را در صلح دیدم و اینکه از جنگ گریزانند ، من نخواستم آنان را به چیزی وادار کنم از آن چیزی که از آن دوری میکنند و روی برگردانند و آن جنگ و خونریزی بود، لذا صلح کردم برای ابقاء و حفظ پيروان و شیعیان راستین. من چنین نتیجه گیری نمودم که جنگ را موکول به زمان دیگری کنم ، پس جنگ را به روز دیگری واگذار کردم. تکلیف انسان بر اساس اوامر الهی هر روز به گونهای است که باید آن را مناسب انجام دهد.» (دينوری در «الأخبار الطِّوال» ص ۲۲۱)
📍آیا مردم به وظیفه خود عمل نکردند؟
پاسخ در کلام حضرت امام حسن (ع) در سخنرانی شان در شهر «مدائن» که شرایط زمانه را توصیف میکند ، چنین است:
«وقتی در جنگ صفین با سپاه شام میجنگیدیم، وضعیت شما اینگونه بود که #دین شما مقدم بر دنیای تان بود، اما اکنون #دنیای تان مقدم بر دین تان شده» (اسدالغابه ابن اثیر ج۲ ص۱۳)
🔰در اسلام نه جنگ اصالت دارد و نه صلح.
درباره جنگ ، آمده است :«وَ قاتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ الَّذِينَ يُقاتِلُونَكُمْ وَ لا تَعْتَدُوا إِنَّ اللَّهَ لا يُحِبُّ الْمُعْتَدِينَ. و در راه خدا با كسانى كه با شما مىجنگند...»[بقره/۱۹۰]
و درباره صلح میفرماید:«وَ إِنْ جَنَحُوا لِلسَّلْمِ فَاجْنَحْ لَها وَ تَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ إِنَّهُ هُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ . و اگر ( دشمنان) به صلح تمايل داشتند، (تو نيز) تمايل نشان ده ...» [انفال/۶۱]
📍مهم به تعبیر شهید استاد مطهری "اسلام و #حقوق_مسلمین است" اگر این بقاء اسلام و استیفای حقوق مسلمین در جنگ است ، آنجا باید ایستادگی و مقاومت نمود ، و اگر بقاءاسلام و حقوق مسلمین درصلح باشد باید آن را تمکین نمود . و البته پشتوانه افکار عمومی و حضور مردم در صحنه برای مقاومت و حتی جنگ تعیین کننده است و حق آنان است که گرایش خود را نمایان کنند گرچه ممکن است اشتباه هم بکنند.
📍باری ؛در پیش گرفتن هر نوع سیاست #مقاومت و جنگی و یا مذاکره و یا صلح ؛ مربوط به شرائط خودش میباشد و آن اثری که هر کدام میتواند داشته باشد.
آنچه در مورد صلح امام حسن مجتبی (ع) از به صراحت از زبان خود حضرت صادر شده این است : "صلح ؛ درخواست مردم ، مصلحت ، حفظ خون و اموال مسلمین بوده".
و این معیار ، آنچنان مشخص و گویاست که قابل توجیه نیست.
📝استاد هادی سروش
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
.
#آیههاینور
❤بسم الله الرحمن الرحیم❤
سَيَجْعَلُ اللهُ بَعْدَ عُسْرٍ يُسْرًا
خداوند به زودی بعد از سختیها
آسانی قرار میدهد.
🌺 سوره طلاق ، آیه ۷
🆔️ @quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_إسراء آیات 50 تا 58
📄#صفحـہ_287
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_287
❇️#برخورد_منطقی با همه #مخالفان
💠وَ قُلْ لِعِبادِي يَقُولُوا الَّتِي هِيَ أَحْسَنُ إِنَّ الشَّيْطانَ يَنْزَغُ بَيْنَهُمْ إِنَّ الشَّيْطانَ كانَ لِلْإِنْسانِ عَدُوًّا مُبِيناً (۵۳/إسراء)
🌱وبه بندگانم بگو: سخنی گويند كه نيكوتر است، چرا كه شيطان (با سخنان ناموزون) ميان آنان فتنه وفساد میكند. همانا شيطان همواره برای انسان، دشمنی آشكار بوده است.
🔷از آنجا که در آیات پیشین سخن از مبدأ و معاد و دلائلی بر این دو مسأله مهم اعتقادی در میان بود، در اینجا روش گفتگو و استدلال با مخالفان مخصوصا مشرکان را میآموزد چرا که مکتب هر قدر عالی باشد و منطق قوی و نیرومند ولی اگر با روش صحیح بحث و مجادله توأم نگردد و به جای لطف و محبت، خشونت بر آن حاکم گردد، بیاثر خواهد بود.
لذا آیه میگوید: «و به بندگان من بگو: سخنی را بگویند که بهترین باشد» (وَ قُلْ لِعِبادِی یَقُولُوا الَّتِی هِیَ أَحْسَنُ).
👈بهترین از نظر محتوی، بهترین از نظر طرز بیان، و بهترین از جهت توأم بودن با فضائل اخلاقی و روشهای انسانی.
«چرا که (اگر قول احسن را ترک گویند و به خشونت در کلام و مخاصمه و لجاج برخیزند) شیطان در میان آنها فساد و فتنه میکند» (إِنَّ الشَّیْطانَ یَنْزَغُ بَیْنَهُمْ).
و فراموش نکنید شیطان در کمین نشسته و بیکار نیست «زیرا شیطان از آغاز دشمن آشکاری برای انسان بوده است» (إِنَّ الشَّیْطانَ کانَ لِلْإِنْسانِ عَدُوًّا مُبِیناً).
🔷گاهی مؤمنان تازه کار طبق روشی که از پیش داشتند با هر کس که در عقیده با آنها مخالف بود به خشونت میپرداختند.
از این گذشته تعبیرات توهین آمیز مخالفان نسبت به پیامبر صلّی اللّه علیه و آله که بعضی از آنها در آیات پیشین گذشت مانند مسحور، مجنون، کاهن، شاعر، گاهی سبب میشد که مؤمنان عنان اختیار را از دست بدهند و به مقابله با آنها در یک مشاجره لفظی خشن برخیزند و هرچه میخواهند بگویند.
«قرآن» مؤمنان را از این کار باز میدارد و دعوت به نرمش و لطافت در بیان و انتخاب بهترین کلمات را میکند تا از فساد شیطان بپرهیزند.
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_287
❇️بهترين وسيله آن است كه انسان را به خدا نزديكتر كند
💠أُولئِكَ الَّذِينَ يَدْعُونَ يَبْتَغُونَ إِلی رَبِّهِمُ الْوَسِيلَةَ أَيُّهُمْ أَقْرَبُ وَ يَرْجُونَ رَحْمَتَهُ وَ يَخافُونَ عَذابَهُ إِنَّ عَذابَ رَبِّكَ كانَ مَحْذُوراً (۵۷/إسراء)
🌱آنان را كه (مشركان به جای خدا) میخوانند (مانند عيسی و فرشتگان) خودشان وسيلهای برای تقرّب به پروردگارشان میجويند، وسيلهای هر چه نزديكتر، و به رحمت او اميدوارند و از عذابش بيمناك. همانا عذاب پروردگارت در خور پرهيز و وحشت است.
👌آيه را چنين نيز ترجمه كردهاند: پيامبرانی كه مردم رابه حقّ دعوت میكنند، خودشان نيز (در حركت معنوی) به سوی پروردگارشان، به سراغ وسيله میروند، آن هم وسيلهای كه بيشتر و سريعتر آنان را به خدا نزديك كند. يا هر پيامبری مقرّبتر است، بيشتر سراغ خداوند میرود.
در روايات بسياری ذيل اين آيه آمده است كه دو كفّهی بيم و اميد در انسان بايد يكسان باشد، وگرنه يا مأيوس میشود، يا مغرور.
🔹بيم و اميد، نشان وابستگی و ضعف است، پس كسی كه خود در پی وسيله میرود، چگونه او را وسيله قرار میدهيد؟ «يَبْتَغُونَ إِلی رَبِّهِمُ الْوَسِيلَةَ»
🔹برای قرب به خدا، راهها و وسائلی وجود دارد. «يَبْتَغُونَ إِلی رَبِّهِمُ الْوَسِيلَةَ»
🔹سراغ وسيله رفتن و شفاعتطلبی، نبايد انسان را از عذاب غافل كند.
يَبْتَغُونَ ... يَخافُونَ عَذابَهُ
🔹در تقرّب به خدا، سبقت ومسابقه ارزش دارد. «أَيُّهُمْ أَقْرَبُ» (هر كه به خدا نزديكتر است، تلاشش برای توسّل بيشتر است.)
🔹بهترين وسيله آن است كه انسان را به خدا نزديكتر كند. «أَيُّهُمْ أَقْرَبُ»
🔹رحمت الهی بر غضبش سبقت دارد. (اميد به رحمت، پيش از خوف از عذاب آمده است.) يَرْجُونَ ... يَخافُونَ
🔹عذاب، از شئون ربوبيّت خداوند است، آن را شوخی نگيريم. عَذابَ رَبِّكَ ... مَحْذُوراً ...
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
May 11
♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
1⃣8⃣ تدبر در سوره #هود
🔹تفسیر سوره هود از عبدالعلی بازرگان
هود : ۸۹
وَيَاقَوْمِ لَا يَجْرِمَنَّكُمْ شِقَاقِي أَن يُصِيبَكُم مِّثْلُ مَا أَصَابَ قَوْمَ نُوحٍ أَوْ قَوْمَ هُودٍ أَوْ قَوْمَ صَالِـحٍ وَمَا قَوْمُ لُوطٍ مِّنكُم بِبَعِيدٍ
اي قوم من، مبادا دشمني با من، موجب دور شدن شما از حق و گرفتار شدنتان به مصيبتي مانند آنچه بر قوم نوح، يا قوم هود، يا قوم صالح رفت گردد، و [سرنوشت] قوم لوط از شما دور نيست. ۱۰۳
۱۰۳- انگيزة مؤمن راستين در زندگي، جلب رضايت خدا در پيروي از دستورات اوست، اما بيشتر مردم مطابق ميل و رضايت نفس خود عمل ميکنند، هرچند به خدا باور دارند. اين يک بُعد انحراف از توحيد است که با «رضايت نفس» رخ ميدهد، بُعد ديگرِ انحراف، دشمني و مخالفت با ديگران است که انگيزه عمل را فراهم ميکند. اين حکمت از امام علي(ع) است که: «انّما يجمع الناس الرضا و السّخط» [مردم را دو عامل رضايت و خشم گردهم ميآورد].
کاملترين توصيه در اين زمينه را ميتوانيم در آيه ۸ سوره مائده (۵:۸) بيابيم [يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُونُوا قَوَّامِينَ لِلَّهِ شُهَدَاءَ بِالْقِسْطِ وَلا يَجْرِمَنَّكُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ عَلَى أَلاَّ تَعْدِلُوا اعْدِلُوا هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوَى وَاتَّقُوا اللهَ إِنَّ اللهَ خَبِيرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ] اي کساني که ايمان آوردهايد، شما به پا خاستگان براي خدا [ارزشهاي خدائي نه خودخواهيهاي فردي و جمعي] و الگوهاي قابل مشاهده عدالت باشيد و مبادا دشمني با مردمي موجب جدا شدن از حق و عدم رعايت عدالت شود. عدالت کنيد که به تقوا نزديکتر است. پرواي خدا داشته باشيد که خدا از آنچه ميکنيد کاملا باخبر است. «لا يَجْرِمَنَّكُمْ» از ريشه «جَرَمَ» [جدا شدن- فاصله]، دور شدن از خدا و حقيقت است.
هود : ۹۰
وَاسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ ثُمَّ تُوبُوا إِلَيْهِ إِنَّ رَبِّي رَحِيمٌ وَدُودٌ
از پروردگارتان طلب آمرزش کنيد [=خودتان را با رويکرد به او تغيير دهيد؛ و از پيروي شيطان] به او بازگرديد، که پروردگار من بسيار مهربان و دوستدار [بازگشت کنندگان] است. ۱۰۴
۱۰۴- رحمن، دلالت بر رحمت عام خدا ميباشد که همچون نور خورشيد همه اشياء را در برگرفته است [و برحمتک التي وسعت کلي شيء] و رحيم دلالت بر رحمت خاصي ميکند که شامل مؤمنين ميگردد [بالمؤمنين رئوف رحيم]. نام رحمن ۹۵ بار و نام رحيم ۵۷ بار در قرآن تکرار شده است. جالب اينکه نام رحمن به صورت مزدوج با هيچ نام نيکوئي جز رحيم ترکيب نشده است [۶ بار]، اما نام رحيم معمولا به صورت مزدوج به ترتيب با اين اسماء ترکيب شده است: غفور رحيم [۵۹ بار]، عزيز رحيم [۱۲ بار]، رئوف رحيم [۸ بار]، توّاب رحيم [۷ بار]، رحمن الرحيم [۶ بار] و ربّ رحيم، بِررحيم و رحيم ودود. اما نام ودود [از ريشه وَدّ] که تنها دو بار در قرآن آمده است [بروج ۱۴ (۸۵:۱۴) و هود ۹۰ (۱۱:۹۰) ]، معناي دوستي و مودّت دارد.
https://zaya.io/ldpig
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
.#زندگی_قرآنی
شماره 87
سوره #بقره صفحه_47
💢⭕️ #ياد_قيامت: #عامل_بازدارنده از هر #گناه
🔶وَ اتَّقُوا يَوْماً تُرْجَعُونَ فِيهِ إِلَى اللَّهِ ثُمَّ تُوَفَّى كُلُّ نَفْسٍ ما كَسَبَتْ وَ هُمْ لا يُظْلَمُونَ«بقره281»
🔹و پروا كنيد از روزى كه در آن به پيشگاه خداوند بازگردانده مىشويد و سپس هركس (جزاى) آنچه را كسب كرده، بدون كم وكاست داده مىشود و به آنان ستمى نمىرود.
🔴🔔اين آيه به منزلهى جمعبندى و هشدار عمومى در پايان آيات ربا است.
در تفاسيرى همچون كشّاف، الميزان، مجمع البيان، كبير فخر رازى و برهان آمده است كه اين آيه، آخرين آيهاى بوده كه بر رسول خدا ص نازل شده، ولى به دستور پيامبر ص در اينجا قرار گرفته است.
1⃣- قيامت، روز مهمى است. تنوين كلمه «يَوْماً» اشاره به عظمت آن روز دارد.
2⃣- ربا گرفتن و رسيدن به دنيا، ساده و زودگذر است، آنچه ابدى و باقى است، قيامت است. «وَ اتَّقُوا يَوْماً»
3⃣- تقوا و ياد قيامت، قوىترين عامل براى دور شدن از #ربا وساير محرّمات است.
«وَ اتَّقُوا يَوْماً تُرْجَعُونَ فِيهِ»
4⃣- ضامن اجراى نظام اقتصادى اسلام، ايمان و #تقواى مردم است. «وَ اتَّقُوا يَوْماً»
5⃣- در معاملات اين جهان، امكان كم و كاست هست، ولى در معامله با خداوند هيچ گونه كم و كاستى نيست. «تُوَفَّى كُلُّ نَفْسٍ ما كَسَبَتْ»
6⃣- ملاك جزا و پاداش، عمل است، نه آرزو. «ما كَسَبَتْ»
7⃣- نگران انفاق و ترك سود رباهاى خود نباشيد، از اعمال نيك شما اندكى كاسته نمىشود. «تُوَفَّى كُلُّ نَفْسٍ ... لا يُظْلَمُونَ»
📚تفسير نور(10جلدى)، ج1، ص: 447
👈در پايان #آيات_ربا، اين آيه ديدگاهى بس باز و واپسين مسير آدمى را مينماياند : ابديت و برگشت بسوى خدا
♨️با اين ديد باز ميتواند از واژگونى در طبيعت دنيا و سودها و بندهاى آن وارهد و توشۀ #تقوا برگيرد و راه و روشش را بشناسد و خود را آمادۀ چنين روزى گرداند
📚تفسير پرتوي از قران
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
⭕️کسی که باید #حق را بگوید ولی #ساکت است، یک #شیطان دهان بسته است
🔻خداوند در قرآن می فرماید که ﴿وَ مَنْ لَمْ يَحْكُمْ بِما أَنْزَلَ اللَّهُ فَأُولئِكَ هُمُ الْكافِرُونَ﴾، یک وقت است انسان حکم می کند «بغیر ما أنزل الله»، این بیّن الغی است. یک وقتی در جایی که باید حکم بکند «بما أنزل الله»، #ساکت است.
👈 این حدیث، مطلب حقی است هر چند مستقیماً از امام معصوم نقل نشده باشد که «السَّاکِتُ عَنِ الْحَقِّ شَيْطانٌ أَخْرَسٌ» کسی که باید این حق را الآن بگوید ولی ساکت است این یک #شیطان_دهان_بسته است. الآن بسیاری از این کشورهای غربی شیطان دهان بسته اند در برابر #غزه. اینکه ذات اقدس الهی فرمود یک عده از حیوانات پست ترند، به خاطر این امور است.
🔻کلام الهی سرتاسر حق است ﴿الْحَقُّ مِنْ رَبِّكَ﴾، ذات اقدس الهی معاذالله مگر غیر از حق چیزی می گوید؟ طنز در او هست؟ مبالغه است؟ شاعرانه سخن می گوید؟ ممکن است یک شعری، شعر خیلی خوبی باشد 99 درصدش برهان باشد یک درصدش ذوقی و تشبیه و امثال ذلک باشد، این نیز از حرم امن وحی دور است. فرمود ما شاعر نیستیم. ما حرفمان صد درصد است ﴿الْحَقُّ مِنْ رَبِّكَ﴾.
این ذات اقدس الهی فرمود که یک عده از حیوانات پست ترند.
شما در این فیلم ها و مستندها میبینید وقتی یک گرگی یک گوسفندی را درید وقتی میبیند این مادر هست او را رها می کند، اما این #صهیونیست از او به مراتب بدتر است.
ـ اینکه فرمود: ﴿أُولئِكَ كَالأنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ﴾ برای همین است!
ـ و یک عده هم نگاه می کنند و به او اسلحه می دهند و اینها اینجور #لبنانی های عزیز را، حزب الله عزیز را، مسلمان های عزیز را به این صورت به خاک و خون می کشند.
🔻خدای کریم فرمود به اینکه اگر خدا را فراموش کردید گرفتار می شوید به یک چیز دیگری و آن این است که خودتان را فراموش می کنید!
﴿لاَ تَكُونُوا كَالَّذِینَ نَسُوا اللَّهَ فَأَنسَاهُمْ أَنفُسَهُمْ﴾ فرمود اگر الله را فراموش کردید خودتان را گم می کنید، این صهیونیست و غرب به فکر همه چیز هستند به فکر خودشان نیستد، اینها #خودشان را #فراموش کرده اند.
🔻سیدنا الاستاد مرحوم علامه طباطبایی می گوید، یک هماهنگی بین حدیث معروف «مَنْ عَرَفَ نَفْسَهُ فَقَدْ عَرَفَ رَبَّهُ»، با این آیه نورانی برقرار است، قرآن می گوید:
اگر کسی خدا را فراموش کرد خودش را فراموش می کند.
حدیث می گوید: «مَنْ عَرَفَ نَفْسَهُ فَقَدْ عَرَفَ رَبَّهُ»، عکس نقیض، یعنی منطقی حرف زدن، یعنی دو دو تا چهار تا گفتن.
این یعنی قرآن را منطقی معنا کردن.
این یعنی #قرآن_و_عترت هماهنگ بودن.
این حدیث نورانی و آن کلام طیب و نورانی، یکی اصل است و دیگری فرع که اگر کسی خدا را فراموش کند، خود را فراموش می کند و اگر می خواهید خود را بشناسید، اول خدای خود را بشناسید!
🎙ايت اله جوادي املي
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#دعاهای_روزانه
فرازهایی از دعای روز پنجشنبه 🍃
الهی در روز پنجشنبه پنج حاجتم را براور که جز بزرگواری تو گنجایش آنها را ندارد و جز نعمتهای تو بر آن توانا نیست
✨تندرستی که بوسیله آن بر انجام طاعتت نیرو گیرم
✨و پرستشی که بدان مستحق پاداشت گردم
✨و فراخی در حال از طریق روزی حلال.
✨و دیگر انکه مرا در توقفگاههای خوفناک( برزخ وقیامت ) بوسیله امان خود ایمن گردانی
✨واز حوادث اندوهناک وغمگین در پناه خود قرارم دهی
ودرود فرست برمحمد وآلش وتوسل مرا بدان حضرت در روز قیامت شفیع وسودمند برای من قرار ده که همانا تو مهربانترین مهربانانی
@quranpuyan