💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_إسراء آیات 50 تا 58
📄#صفحـہ_287
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_287
❇️#برخورد_منطقی با همه #مخالفان
💠وَ قُلْ لِعِبادِي يَقُولُوا الَّتِي هِيَ أَحْسَنُ إِنَّ الشَّيْطانَ يَنْزَغُ بَيْنَهُمْ إِنَّ الشَّيْطانَ كانَ لِلْإِنْسانِ عَدُوًّا مُبِيناً (۵۳/إسراء)
🌱وبه بندگانم بگو: سخنی گويند كه نيكوتر است، چرا كه شيطان (با سخنان ناموزون) ميان آنان فتنه وفساد میكند. همانا شيطان همواره برای انسان، دشمنی آشكار بوده است.
🔷از آنجا که در آیات پیشین سخن از مبدأ و معاد و دلائلی بر این دو مسأله مهم اعتقادی در میان بود، در اینجا روش گفتگو و استدلال با مخالفان مخصوصا مشرکان را میآموزد چرا که مکتب هر قدر عالی باشد و منطق قوی و نیرومند ولی اگر با روش صحیح بحث و مجادله توأم نگردد و به جای لطف و محبت، خشونت بر آن حاکم گردد، بیاثر خواهد بود.
لذا آیه میگوید: «و به بندگان من بگو: سخنی را بگویند که بهترین باشد» (وَ قُلْ لِعِبادِی یَقُولُوا الَّتِی هِیَ أَحْسَنُ).
👈بهترین از نظر محتوی، بهترین از نظر طرز بیان، و بهترین از جهت توأم بودن با فضائل اخلاقی و روشهای انسانی.
«چرا که (اگر قول احسن را ترک گویند و به خشونت در کلام و مخاصمه و لجاج برخیزند) شیطان در میان آنها فساد و فتنه میکند» (إِنَّ الشَّیْطانَ یَنْزَغُ بَیْنَهُمْ).
و فراموش نکنید شیطان در کمین نشسته و بیکار نیست «زیرا شیطان از آغاز دشمن آشکاری برای انسان بوده است» (إِنَّ الشَّیْطانَ کانَ لِلْإِنْسانِ عَدُوًّا مُبِیناً).
🔷گاهی مؤمنان تازه کار طبق روشی که از پیش داشتند با هر کس که در عقیده با آنها مخالف بود به خشونت میپرداختند.
از این گذشته تعبیرات توهین آمیز مخالفان نسبت به پیامبر صلّی اللّه علیه و آله که بعضی از آنها در آیات پیشین گذشت مانند مسحور، مجنون، کاهن، شاعر، گاهی سبب میشد که مؤمنان عنان اختیار را از دست بدهند و به مقابله با آنها در یک مشاجره لفظی خشن برخیزند و هرچه میخواهند بگویند.
«قرآن» مؤمنان را از این کار باز میدارد و دعوت به نرمش و لطافت در بیان و انتخاب بهترین کلمات را میکند تا از فساد شیطان بپرهیزند.
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_287
❇️بهترين وسيله آن است كه انسان را به خدا نزديكتر كند
💠أُولئِكَ الَّذِينَ يَدْعُونَ يَبْتَغُونَ إِلی رَبِّهِمُ الْوَسِيلَةَ أَيُّهُمْ أَقْرَبُ وَ يَرْجُونَ رَحْمَتَهُ وَ يَخافُونَ عَذابَهُ إِنَّ عَذابَ رَبِّكَ كانَ مَحْذُوراً (۵۷/إسراء)
🌱آنان را كه (مشركان به جای خدا) میخوانند (مانند عيسی و فرشتگان) خودشان وسيلهای برای تقرّب به پروردگارشان میجويند، وسيلهای هر چه نزديكتر، و به رحمت او اميدوارند و از عذابش بيمناك. همانا عذاب پروردگارت در خور پرهيز و وحشت است.
👌آيه را چنين نيز ترجمه كردهاند: پيامبرانی كه مردم رابه حقّ دعوت میكنند، خودشان نيز (در حركت معنوی) به سوی پروردگارشان، به سراغ وسيله میروند، آن هم وسيلهای كه بيشتر و سريعتر آنان را به خدا نزديك كند. يا هر پيامبری مقرّبتر است، بيشتر سراغ خداوند میرود.
در روايات بسياری ذيل اين آيه آمده است كه دو كفّهی بيم و اميد در انسان بايد يكسان باشد، وگرنه يا مأيوس میشود، يا مغرور.
🔹بيم و اميد، نشان وابستگی و ضعف است، پس كسی كه خود در پی وسيله میرود، چگونه او را وسيله قرار میدهيد؟ «يَبْتَغُونَ إِلی رَبِّهِمُ الْوَسِيلَةَ»
🔹برای قرب به خدا، راهها و وسائلی وجود دارد. «يَبْتَغُونَ إِلی رَبِّهِمُ الْوَسِيلَةَ»
🔹سراغ وسيله رفتن و شفاعتطلبی، نبايد انسان را از عذاب غافل كند.
يَبْتَغُونَ ... يَخافُونَ عَذابَهُ
🔹در تقرّب به خدا، سبقت ومسابقه ارزش دارد. «أَيُّهُمْ أَقْرَبُ» (هر كه به خدا نزديكتر است، تلاشش برای توسّل بيشتر است.)
🔹بهترين وسيله آن است كه انسان را به خدا نزديكتر كند. «أَيُّهُمْ أَقْرَبُ»
🔹رحمت الهی بر غضبش سبقت دارد. (اميد به رحمت، پيش از خوف از عذاب آمده است.) يَرْجُونَ ... يَخافُونَ
🔹عذاب، از شئون ربوبيّت خداوند است، آن را شوخی نگيريم. عَذابَ رَبِّكَ ... مَحْذُوراً ...
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
May 11
♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
1⃣8⃣ تدبر در سوره #هود
🔹تفسیر سوره هود از عبدالعلی بازرگان
هود : ۸۹
وَيَاقَوْمِ لَا يَجْرِمَنَّكُمْ شِقَاقِي أَن يُصِيبَكُم مِّثْلُ مَا أَصَابَ قَوْمَ نُوحٍ أَوْ قَوْمَ هُودٍ أَوْ قَوْمَ صَالِـحٍ وَمَا قَوْمُ لُوطٍ مِّنكُم بِبَعِيدٍ
اي قوم من، مبادا دشمني با من، موجب دور شدن شما از حق و گرفتار شدنتان به مصيبتي مانند آنچه بر قوم نوح، يا قوم هود، يا قوم صالح رفت گردد، و [سرنوشت] قوم لوط از شما دور نيست. ۱۰۳
۱۰۳- انگيزة مؤمن راستين در زندگي، جلب رضايت خدا در پيروي از دستورات اوست، اما بيشتر مردم مطابق ميل و رضايت نفس خود عمل ميکنند، هرچند به خدا باور دارند. اين يک بُعد انحراف از توحيد است که با «رضايت نفس» رخ ميدهد، بُعد ديگرِ انحراف، دشمني و مخالفت با ديگران است که انگيزه عمل را فراهم ميکند. اين حکمت از امام علي(ع) است که: «انّما يجمع الناس الرضا و السّخط» [مردم را دو عامل رضايت و خشم گردهم ميآورد].
کاملترين توصيه در اين زمينه را ميتوانيم در آيه ۸ سوره مائده (۵:۸) بيابيم [يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُونُوا قَوَّامِينَ لِلَّهِ شُهَدَاءَ بِالْقِسْطِ وَلا يَجْرِمَنَّكُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ عَلَى أَلاَّ تَعْدِلُوا اعْدِلُوا هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوَى وَاتَّقُوا اللهَ إِنَّ اللهَ خَبِيرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ] اي کساني که ايمان آوردهايد، شما به پا خاستگان براي خدا [ارزشهاي خدائي نه خودخواهيهاي فردي و جمعي] و الگوهاي قابل مشاهده عدالت باشيد و مبادا دشمني با مردمي موجب جدا شدن از حق و عدم رعايت عدالت شود. عدالت کنيد که به تقوا نزديکتر است. پرواي خدا داشته باشيد که خدا از آنچه ميکنيد کاملا باخبر است. «لا يَجْرِمَنَّكُمْ» از ريشه «جَرَمَ» [جدا شدن- فاصله]، دور شدن از خدا و حقيقت است.
هود : ۹۰
وَاسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ ثُمَّ تُوبُوا إِلَيْهِ إِنَّ رَبِّي رَحِيمٌ وَدُودٌ
از پروردگارتان طلب آمرزش کنيد [=خودتان را با رويکرد به او تغيير دهيد؛ و از پيروي شيطان] به او بازگرديد، که پروردگار من بسيار مهربان و دوستدار [بازگشت کنندگان] است. ۱۰۴
۱۰۴- رحمن، دلالت بر رحمت عام خدا ميباشد که همچون نور خورشيد همه اشياء را در برگرفته است [و برحمتک التي وسعت کلي شيء] و رحيم دلالت بر رحمت خاصي ميکند که شامل مؤمنين ميگردد [بالمؤمنين رئوف رحيم]. نام رحمن ۹۵ بار و نام رحيم ۵۷ بار در قرآن تکرار شده است. جالب اينکه نام رحمن به صورت مزدوج با هيچ نام نيکوئي جز رحيم ترکيب نشده است [۶ بار]، اما نام رحيم معمولا به صورت مزدوج به ترتيب با اين اسماء ترکيب شده است: غفور رحيم [۵۹ بار]، عزيز رحيم [۱۲ بار]، رئوف رحيم [۸ بار]، توّاب رحيم [۷ بار]، رحمن الرحيم [۶ بار] و ربّ رحيم، بِررحيم و رحيم ودود. اما نام ودود [از ريشه وَدّ] که تنها دو بار در قرآن آمده است [بروج ۱۴ (۸۵:۱۴) و هود ۹۰ (۱۱:۹۰) ]، معناي دوستي و مودّت دارد.
https://zaya.io/ldpig
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
.#زندگی_قرآنی
شماره 87
سوره #بقره صفحه_47
💢⭕️ #ياد_قيامت: #عامل_بازدارنده از هر #گناه
🔶وَ اتَّقُوا يَوْماً تُرْجَعُونَ فِيهِ إِلَى اللَّهِ ثُمَّ تُوَفَّى كُلُّ نَفْسٍ ما كَسَبَتْ وَ هُمْ لا يُظْلَمُونَ«بقره281»
🔹و پروا كنيد از روزى كه در آن به پيشگاه خداوند بازگردانده مىشويد و سپس هركس (جزاى) آنچه را كسب كرده، بدون كم وكاست داده مىشود و به آنان ستمى نمىرود.
🔴🔔اين آيه به منزلهى جمعبندى و هشدار عمومى در پايان آيات ربا است.
در تفاسيرى همچون كشّاف، الميزان، مجمع البيان، كبير فخر رازى و برهان آمده است كه اين آيه، آخرين آيهاى بوده كه بر رسول خدا ص نازل شده، ولى به دستور پيامبر ص در اينجا قرار گرفته است.
1⃣- قيامت، روز مهمى است. تنوين كلمه «يَوْماً» اشاره به عظمت آن روز دارد.
2⃣- ربا گرفتن و رسيدن به دنيا، ساده و زودگذر است، آنچه ابدى و باقى است، قيامت است. «وَ اتَّقُوا يَوْماً»
3⃣- تقوا و ياد قيامت، قوىترين عامل براى دور شدن از #ربا وساير محرّمات است.
«وَ اتَّقُوا يَوْماً تُرْجَعُونَ فِيهِ»
4⃣- ضامن اجراى نظام اقتصادى اسلام، ايمان و #تقواى مردم است. «وَ اتَّقُوا يَوْماً»
5⃣- در معاملات اين جهان، امكان كم و كاست هست، ولى در معامله با خداوند هيچ گونه كم و كاستى نيست. «تُوَفَّى كُلُّ نَفْسٍ ما كَسَبَتْ»
6⃣- ملاك جزا و پاداش، عمل است، نه آرزو. «ما كَسَبَتْ»
7⃣- نگران انفاق و ترك سود رباهاى خود نباشيد، از اعمال نيك شما اندكى كاسته نمىشود. «تُوَفَّى كُلُّ نَفْسٍ ... لا يُظْلَمُونَ»
📚تفسير نور(10جلدى)، ج1، ص: 447
👈در پايان #آيات_ربا، اين آيه ديدگاهى بس باز و واپسين مسير آدمى را مينماياند : ابديت و برگشت بسوى خدا
♨️با اين ديد باز ميتواند از واژگونى در طبيعت دنيا و سودها و بندهاى آن وارهد و توشۀ #تقوا برگيرد و راه و روشش را بشناسد و خود را آمادۀ چنين روزى گرداند
📚تفسير پرتوي از قران
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛