eitaa logo
قران پویان
477 دنبال‌کننده
6هزار عکس
702 ویدیو
624 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
شماره 90 سوره صفحه_47 ⭕️ گرفتن در برابر ، زمانيكه امكان فراهم نيست. 🔶وَ إِنْ كُنْتُمْ عَلى‌ سَفَرٍ وَ لَمْ تَجِدُوا كاتِباً فَرِهانٌ مَقْبُوضَةٌ فَإِنْ أَمِنَ بَعْضُكُمْ بَعْضاً فَلْيُؤَدِّ الَّذِي اؤْتُمِنَ أَمانَتَهُ وَ لْيَتَّقِ اللَّهَ رَبَّهُ وَ لا تَكْتُمُوا الشَّهادَةَ وَ مَنْ يَكْتُمْها فَإِنَّهُ آثِمٌ قَلْبُهُ وَ اللَّهُ بِما تَعْمَلُونَ عَلِيمٌ‌ .بقره 283 🔹و اگر در سفر بوديد و نويسنده‌اى نيافتيد، وثيقه‌اى بگيريد و اگر به يكديگر اطمينان داشتيد (وثيقه لازم نيست.) پس كسى كه امين شمرده شده، امانت (و بدهى خود را بموقع) بپردازد و از خدايى كه پروردگار اوست پروا كند. و شهادت را كتمان نكنيد و هر كس آنرا كتمان كند، پس بى‌شك قلبش گناهكار است و خداوند به آنچه انجام مى‌دهيد داناست. هرگاه براى تنظيم سند بدهى نويسنده‌اى نبود، مى‌توان از بدهكار گرو و گرفت، خواه در سفر باشيم يا نباشيم. 1⃣- شرط وثيقه، بدست گرفتن و در اختيار بودن است. «مقبوضة» 2⃣-گروگان حتما باید قبض شود و در اختیار طلبکار قرار گیرد تا اثر اطمینان‌بخشی را داشته باشد، 3⃣- جايگاه افراد در احكام تفاوت دارد. براى ناشناس رهن وبراى افراد مطمئن‌ بدون رهن. «فَرِهانٌ مَقْبُوضَةٌ فَإِنْ أَمِنَ ...» 4⃣- نگذاريد اعتمادها و اطمينان‌ها در معاملات سلب شود. «فَإِنْ أَمِنَ بَعْضُكُمْ بَعْضاً فَلْيُؤَدِّ الَّذِي اؤْتُمِنَ» فلسفه رهن گرفتن، اطمينان است كه اگر بدون آن اطمينان بود، رهن گرفتن ضرورتى ندارد. 5⃣- افراد آگاه به حقوق مردم، در برابر مظلومان مسئولند. «وَ لا تَكْتُمُوا الشَّهادَةَ» 6⃣- آنجا كه بيان حقّ لازم است، سكوت حرام است. «وَ مَنْ يَكْتُمْها فَإِنَّهُ آثِمٌ قَلْبُهُ» 7⃣- انحراف درونى، سبب انحراف بيرونى مى‌شود. ، عامل مى‌شود. «و لم يكتمها فانه آثم قلبه» 8⃣- ايمان به اينكه خداوند همه كارهاى ما را مى‌داند، سبب پيدايش تقوا وبيان حقايق است. «وَ اللَّهُ بِما تَعْمَلُونَ عَلِيمٌ 📚تفسير نور و نمونه . کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
❓ آیا تنها با خود دوست باشیم و بقیه مردم را بدانیم؟! 👈 در کافی از زرارة نقل می‏ کند که گفت: «با برادرم حمران- یا برادر دیگرم بکیر-بر امام باقر (ع) وارد شدیم؛ من به امام گفتم: ما افراد را با شاقول اندازه می ‏گیریم، هر کس مانند ما شیعه باشد، خواه از اولاد علی و خواه از غیر آنها، با او پیوند دوستی (به عنوان یک مسلمان و اهل نجات) برقرار می ‏کنیم و هر کس با عقیده ما مخالف باشد ما از او (به عنوان یک گمراه و اهل هلاک) تبرّی می ‏جوییم.» 👈 امام فرمود: «ای زرارة! سخن خدا از سخن تو راست‏ تر است؛ اگر آنچه تو می‏ گویی درست باشد، پس سخن خدا آنجا که می ‏فرماید:" الّا المستضعفین من الرّجال و النّساء و الولدان لا یستطیعون حیلة و لا یهتدون سبیلا "کجا رفت؟! پس‏ "المرجون لامر اللّه"‏ چه شد؟! آنها که خدا درباره آنها می‏ فرماید: " خلطوا عملا صالحا و آخر سیئا" کجا رفتند؟! اصحاب الاعراف چه شدند؟! المؤلفة قلوبهم‏ چه کسانی هستند و کجایند؟!» 👈 حمّاد در روایت خود از زرارة درباره این ماجرا نقل می ‏کند که گفت: «در این هنگام کار من و امام به مباحثه کشید، فریاد هر دومان بلند شد که هر کس در بیرون در خانه بود می ‏شنید». 👈 جمیل بن درّاج از زرارة در این ماجرا نقل می‏ کند که امام فرمود: «ای زرارة! حقّ است بر خدا که گمراهان (نه کافران و جاحدان) را به بهشت ببرد». 👈 اگر کسی در روایاتی که از ائمه اطهار(ع) رسیده است, که بیشترین آنها در «کتاب الحجّة» کافی و«کتاب الایمان و الکفر» کافی گرد آمده است, دقت کند می ‏یابد که ائمه (ع) تکیه‏ اشان بر این مطلب بوده که هر چه بر سر انسان می‏ آید از آن است که حق بر او عرضه بشود و او در مقابل حق، تعصّب و بورزد، و یا لااقل در شرایطی باشد که می ‏بایست و جستجو کند و نکند. 👈 اما افرادی که ذاتا و به واسطه قصور فهم و ادراک و یا به علل دیگر در شرایطی بسر می ‏برند که مصداق منکر و یا مقصّر در تحقیق و جستجو به شمار نمی‏ روند، آنها در ردیف و نیستند، آنها از و مرجون لامر اللّه به شمار می‏روند؛ و هم از روایات استفاده می‏شود که ائمه اطهار بسیاری از مردم را از این طبقه می‏ دانند. مرتضي مطهری, عدل الاهی , ص٣٥٥_ ٣٥٧ کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. بسم الله الرحمن الرحیم وَتَوَكَّلْ عَلَى الْحَیِّ الَّذِی لَا يَمُوتُ وَسَبِّحْ بِحَمْدِهِ وَكَفَى بِهِ بِذُنُوبِ عِبَادِهِ خَبِيرًا و بر آن زنده ای که هرگز نمی میرد توکل کن، و او را همراه با ستایش تسبیح گوی، و کافی است که او به گناهان بندگانش آگاه باشد. 🌸 سوره فرقان ، آیه ۵۸ کانال قرآن قرآن  🆔️ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 87 تا 96 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
4_5771421888081304897.mp3
2.92M
‌‌‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏ 📖 🎙آقای بازرگان 🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️هیچ‌گاه همانند را نخواهند آورد! 💠قُلْ لَئِنِ اجْتَمَعَتِ الْإِنْسُ وَ الْجِنُّ عَلی‌ أَنْ يَأْتُوا بِمِثْلِ هذَا الْقُرْآنِ لا يَأْتُونَ بِمِثْلِهِ وَ لَوْ كانَ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ ظَهِيراً (۸۸/إسراء) 🌱‏بگو: اگر (تمام) انس و جنّ گرد آيند تا همانند اين قرآن را بياورند، نمی‌توانند مثل آن را بياورند، هر چند كه بعضی پشتيبان و ياور ديگری باشند. 🔷با توجه به این که آیات قبل و بعد در ارتباط با مباحث قرآن است، پیوند این آیه که با صراحت از اعجاز قرآن سخن می‌گوید با آنها نیاز به گفتگو ندارد. به هر حال خداوند روی سخن را در اینجا به پیامبر صلّی اللّه علیه و آله کرده، می‌گوید: «بگو: اگر انسانها و پریان- جن و انس- اتفاق کنند تا همانند این قرآن را بیاورند همانند آن را نخواهند آورد هر چند یکدیگر را کمک کنند» (قُلْ لَئِنِ اجْتَمَعَتِ الْإِنْسُ وَ الْجِنُّ عَلی أَنْ یَأْتُوا بِمِثْلِ هذَا الْقُرْآنِ لا یَأْتُونَ بِمِثْلِهِ وَ لَوْ کانَ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ ظَهِیراً). 🔷این آیه با صراحت تمام، همه جهانیان را اعم از کوچک و بزرگ، عرب و غیر عرب، انسانها و حتّی موجودات عاقل غیر انسانی، دانشمندان، فلاسفه، ادباء، مورخان، نوابغ و غیر نوابغ، خلاصه همه را بدون استثناء در همه اعصار دعوت به مقابله با قرآن کرده است و می‌گوید: اگر فکر می‌کنید قرآن سخن خدا نیست و ساخته مغز بشر است، شما هم انسان هستید، همانند آن را بیاورید و هرگاه بعد از تلاش و کوشش همگانی، خود را ناتوان یافتید، این بهترین دلیل بر معجزه بودن قرآن است. 🔷این دعوت به مقابله که در اصطلاح علماء عقائد، «نحدّی» نامیده می‌شود یکی از ارکان هر معجزه است، و هر جا چنین تعبیری به میان آمد به روشنی می‌فهمیم که آن موضوع، از معجزات است. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ به علم و آگاهی خداوند، سبب دوری از و است 💠‏قُلْ كَفی‌ بِاللَّهِ شَهِيداً بَيْنِي وَ بَيْنَكُمْ إِنَّهُ كانَ بِعِبادِهِ خَبِيراً بَصِيراً (۹۶/إسراء) 🌱‏بگو: ميان من و شما خدا برای گواهی كافی است، همانا او نسبت به بندگانش آگاه و بيناست. 🔹خداوند با بيان گواه بودن و علم خود به برخوردهای بی‌منطق كفّار، پيامبر را دلداری می‌دهد. «قُلْ كَفی‌ بِاللَّهِ» 🔹تكيه‌گاه پيامبران خداست، لذا قاطعيّت دارند وعقب‌نشينی ندارند. «كَفی‌ بِاللَّهِ» 🔹خداوند با مشركان اتمام حجّت كرده است، بنابراين به مجادلات بايد پايان داد. «كَفی‌ بِاللَّهِ شَهِيداً» ‏🔹ايمان به علم و آگاهی خداوند، سبب دوری از انحراف وبهانه‌جويی است. ‏«كَفی‌ بِاللَّهِ شَهِيداً» ‏🔹شاهد بايد عالم، دقيق و بصير باشد. شَهِيداً ... خَبِيراً بَصِيراً ‏🔹خداوند، هم شاهد آن است كه پيامبر به وظيفه‌اش عمل كرده است، هم از لجاجت و سرسختی يا ايمان و تسليم بندگانش آگاه است. كَفی‌ بِاللَّهِ شَهِيداً ... ‏إِنَّهُ كانَ بِعِبادِهِ خَبِيراً بَصِيراً 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan